توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2791

213/170/23620
3 خرداد 1388
بخش‌نامه
ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه و مسکن

موضوع: ابلاغ آییننامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه و مسکن

پیرو بخش‌نامه شماره 45950 مورخ 14/5/87 به پیوست آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مصوب 1387 موضوع مصوبه شماره 24198/ ت 41527 ک مورخ 7/2/1388 وزیران عضو کارگروه مسکن، با تاکید بر فصل پنجم آن به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

فصل پنجم- مالیات بر اراضی بایر

ماده 22- کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی (اعم از عمومی غیردولتی و خصوصی) مکلفند برای تمام اراضی بایر دارای کاربری مسکونی مصوب متعلق به خود واقع در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالاتر از یکصد هزار نفر، اظهارنامه مالیاتی طبق نمونه‌ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در دسترس مؤدیان قرار خواهد گرفت تنظیم و به ضمیمه تصویر مدارک مثبت مالکیت تا آخر اردیبهشت‌ماه هرسال به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم نمایند.

تبصره- در آن دسته از شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر جمعیت که حسب ضرورت برقراری مالیات ایجاب نماید، اسامی آنها توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می‌گردد.

ماده 23- اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک، اراضی بایر مشمول مالیات مؤدی را طبق فهرست موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون تعیین و به مؤدی ابلاغ و مالیات متعلقه را مطالبه خواهد نمود. در مواردی که مؤدی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نماید، اداره امور مالیاتی محل طبق اطلاعات موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون، نسبت به تعیین ارزش و مطالبه مالیات مقرر طبق این آیین‌نامه عمل خواهد نمود.

ماده 24- چنانچه قطعه زمینی در اثناء سال منتقل شود، هر یک از اشخاص انتقال دهنده در آن سال به نسبت مدت مالکیت، مشمول مالیات متعلقه خواهند بود.

ماده 25- شهرداری‌های شهرهای مشمول مؤظفند فهرست اراضی بایر دارای کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرداری خود را شناسایی و مشخصات آن را از طریق فرم یا روش‌های تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان یاد شده اعلام نمایند.

لذا با توجه به مقررّات یاد شده ادارات کل امور مالیاتی مکلفند نسبت به اجرای مفاد آیین‌نامه مذکور اقدام نمایند.

ضمناً فرم‌های «اظهارنامه مالیات اراضی بایر» موضوع ماده 22 و«فهرست اراضی بایر دارای کاربری مسکونی» موضوع ماده 25 آیین‌نامه مزبور جهت بهره‌برداری و اعلام به شهرداری‌های مربوطه به ضمیمه ارسال می‌گردد.

مدیران‌کل امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه می‌باشند. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی

2790

منسوخ
61607/ت 41506ه‍
2 خرداد 1388
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
اصلاح آیین‌نامه نحوه تعیین کارشناسان رسمی موضوع تصویب‌نامه شماره 49327/ت 39040 ه‍

2789

210/22780
2 خرداد 1388
بخش‌نامه
معافیت مالیاتی واحدهای جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع پنجاه کیـلومـتری مـرکز استان اصفهان
132

 (کدهای 3005 و 3025 و 3034 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: مقررّات تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم

تصویر تصویب‌نامه شماره 23127/ت 42396 ه‍‍ مورخ 6/2/1388 هیأت محترم وزیران مندرج در شماره 18687 مورخ 12/02/88 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این‌که «واحدهای جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع پنجاه کیلومتری مرکز استان اصفهان مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌شوند» جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی 

شماره: 23127/ت 42396 ه‍ ـ تاریخ: 06/02/1388

وزارت صنایع و معادن- وزارت امور اقتصادی و دارایی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 20/1/1388 که در مرکز استان اصفهان تشکیل شد، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1380- تصویب نمود:

واحدهای جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع پنجاه کیلومتری مرکز استان اصفهان مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌شوند. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2788

22268
30 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی
272

 (کدهای 2999، 3149 و 3337را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: آییننامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی

تصویر تصویب‌نامه شماره 26510/ت 39039 ک مورخ 9/2/88 وزیران عضو کمیسیون اقتصاد موضوع اصل 138 قانون اساسی درخصوص آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی که به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده و در روزنامه رسمی شماره 18689 مورخ 14/2/88 نیز منتشر گردیده است جهت اجرا و بهره‌برداری لازم ابلاغ می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور 

شماره: 26510/ت 39039 ک ـ تاریخ: 09/02/1388

وزیران عضو کمیسیون اقتصاد در جلسه مورخ 31/6/1387 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی - مصوب 1372- و با رعایت تصویب‌نامه شماره 164082/ت 373 ه‍مورخ 10/10/1386 آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی وتقویت حسابرسی را به شرح زیر تصویب نمودند: 

آییننامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی وتقویت حسابرسی

ماده 1- در این آیین‌نامه عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- اشخاص مشمول این آیین‌نامه: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (الف) تا (ز) ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی وحرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی - مصوب 1379.

ب- صورت مالی حسابرسی شده: صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا اعضای جامعه حسابداران رسمی با رعایت ترتیبات مقرر در ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی - مصوب 1379.

ج- وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

ماده 2- دستگاه‌های اجرایی مذکور در ماده 5 قانون مدیریت و خدمات کشوری - مصوب 1386- مکلفند از انعقاد قرارداد مازاد بر مبلغ ده برابر نصاب معاملات بزرگ موضوع قانون برگزاری مناقصات - مصوب 1383- با اشخاص مشمول این آیین‌نامه که فاقد صورت‌های مالی حسابرسی شده باشند، خودداری نمایند.

ماده 3- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مؤظف است هرگونه رتبه بندی و تعیین صلاحیت اشخاص مشمول این آیین‌نامه (از جمله شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره) را به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده آنها منوط نماید.

ماده 4- شرکت‌های تازه تأسیس، ضمن معافیت از ارائه صورت‌های مالی در سال اول تأسیس، مؤظفند برنامه کسب و کار سه سال آینده خود را که به اطلاع حسابرس رسمی شرکت رسیده باشد، ارائه نماید.

ماده 5- سازمان بورس مکلف است از پذیرش سهام شرکت‌هایی که شرکت‌های تابع و وابسته آنها فاقد گزارش حسابرسی شده است، خودداری نمایند. در مورد شرکت‌های پذیرفته شده، نماد عملیاتی آنها در صورت عدم رعایت تکلیف مقرر در این ماده ظرف شش‌ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه بسته خواهد شد.

ماده 6- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است بارعایت قوانین و مقررّات مربوط اظهارنامه اشخاص مشمول این آیین‌نامه را صرفاً به انضمام صورت‌های مالی حسابرسی شده، بررسی و در صورت عدم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده بر مبنای علی‌الرﺃس نسبت به تشخیص مالیات اقدام نماید.

ماده 7- اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به اشخاص مشمول این آیین‌نامه که فاقد صورت‌های مالی حسابرسی شده باشند، ممنوع است و این اشخاص مکلفند علاوه بر صورت‌های مالی حسابرسی شده، گزارش توجیهی دقیق و کاملی در مورد میزان تسهیلات ارزی مورد تقاضا با مستندات لازم که به تأیید حسابرس مربوط رسیده باشد به بانک یا مؤسسه اعتباری مربوط ارائه نمایند. مسؤولیت حسن اجرای این ماده به عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

ماده 8- هرگونه خروج ارز در مورد تمام یا قسمتی از درآمد، اصل سرمایه، سود سرمایه‌گذاری، حق امتیاز، اقساط و سود تسهیلات دریافتی و موارد مشابه توسط اشخاص مشمول این آیین‌نامه مشمول مقررّات این ماده است.

ماده 9- به منظور ارتقای سطح کیفی، دقت و سرعت ارائه خدمات حسابرسی و بازرسی، سازمان حسابرسی مکلف است ظرف دو سال پس از ابلاغ این تصویب‌نامه با تهیه و ایجاد نرم‌افزارهای تخصصی لازم، به کارگیری نیروهای متخصص، فراهم نمودن تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب و برقراری دوره‌های آموزشی مربوط، شرایط لازم برای به کارگیری فن‌آوری نوین در حرفه حسابرسی در کشور را فراهم نماید.

تبصره- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مؤظف است جهت تأمین منابع مالی لازم به منظور تحقق موارد این ماده، مساعدت لازم را از جمله پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز از محل منابع عمومی دولت به عمل آورد.

ماده 10- در راستای ارتقای کیفی حسابرسی و توجه به نیازهای کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری مؤظف است با همکاری وزارت در برنامه‌های آموزش دانشگاه‌ها در زمینه حسابداری و حسابرسی تجدیدنظر نماید.

ماده 11- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ثبت مؤسسات حسابرسی را تنها با اخذ مجوز از جامعه حسابداران رسمی انجام دهد و همچنین از ثبت صورت جلسات مجامع عمومی اشخاص مشمول این آیین‌نامه در صورت تعیین افراد متفرقه به عنوان بازرس قانونی و حسابرس خودداری نماید.

ماده 12- به منظور ارتقای سطح انضباط مالی شرکت‌ها و مؤسسات انتفاعی دولتی و ساماندهی نرم‌افزارهای حسابداری مورد استفاده در دستگاه‌های مذکور، وزارت مکلف است دستورالعمل مربوط را با کسب نظر از سازمان حسابرسی و شورای عالی انفورماتیک ظرف شش‌ماه تهیه و به آنها ابلاغ نماید.

ماده 13- مرجع حل اختلاف در تشخیص شرکت‌های مشمول این آیین‌نامه وزارت می‌باشد. 

این تصویب‌نامه در تاریخ 8/2/1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2787

230/22144
30 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
الزام استفاده از شماره کلاسه پرونده TFN در دبیرخانه‌های امور مالیاتی
169

موضوع: الزام استفاده از شماره کلاسه پرونده (TFN) در دبیرخانههای امور مالیاتی

پیرو دستورالعمل شماره 37159 مورخ 22/4/87 موضوع استفاده از شماره کلاسه پرونده (TFN) و شماره اقتصادی (TIN) به منظور شناسایی مؤدیان مالیاتی، ردیابی کلیه فرآیند‌های مالیاتی مربوط به آنان، امکان کسب اطلاعات مدیریتی، نظارت هدفمند مدیران ارشد بر عملکرد واحدهای تحت پوشش در سراسر کشور و در راستای اجرای مفاد دستورالعمل‌های پروژه مدیریت پرونده مالیاتی به همه پرونده‌های فعال اعلامی ادارات کل شماره پرونده مالیاتی (TFN) تخصیص داده شده است.

1- بر این اساس مقرر است سیستم دبیرخانه امور مالیاتی بدون ورود شماره پرونده مالیاتی (TFN) و شماره ملی برای اشخاص حقیقی و کدپستی از تاریخ 16/3/1388 قادر به ارائه خدمات نباشد. لذا ادارات کل ترتیبی اتخاذ نمایند تا در این فرصت اطلاعات پرونده‌های فعال بدون (TFN) خود را به دفتر اطلاعات مالیاتی ارسال نمایند.

2- به موجب دستورالعمل‌های صادره، تشکیل پرونده مالیاتی جدید برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی صرفاً با مجوز دفتر اطلاعات مالیاتی مجاز می‌باشد در این ارتباط ثبت و ارسال مکانیزه اطلاعات هویتی مؤدیان مذکور به دفتر یاد شده برای تشکیل پرونده الزامی است.

3- واحدهای مالیاتی مکلفند در تمامی مراحل شناسایی، ثبت نام مؤدیان و به هنگام سازی بانک اطلاعاتی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل با دفتر اطلاعات مالیاتی همکاری نمایند.

4- کلیه واحدهای مالیاتی مکلفند در کلیه مکاتبات، فرم‌ها و اوراق مالیاتی مربوط، شماره اقتصادی اشخاص حقوقی، شماره ملی اشخاص حقیقی، شماره پرونده مالیاتی و کدپستی همه مؤدیان را درج نمایند.

5- مرکز فن‌آوری اطلاعات سازمان مکلف است حداکثر تا تاریخ 10/3/1388 براساس دستورالعمل و فرم‌های هویتی پیوست سیستم دبیرخانه امور مالیاتی را جهت تولید (TFN) موقت برای پرونده‌های جدید اصلاح، نصب و راه‌اندازی نماید.

6- ادارات امور مالیاتی مکلفند حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از تخصیص (TFN) موقت پرونده‌های جدید نسبت به دریافت دفترچه‌های تکمیل شده و اسناد و مدارک تشکیل پرونده مالیاتی از مؤدی اقدام و با هماهنگی مرکز فن‌آوری شماره‌های موقت تخصیص یافته را طی گزارشی به دفتر اطلاعات مالیاتی منعکس نمایند.

7- دفتر اطلاعات مالیاتی با فرض صحت اطلاعات دریافتی اقدام به بررسی سوابق پرونده‌های مالیاتی می‌نماید. البته طبق دستورالعمل نظارت بر ساماندهی فیزیک پرونده مالیاتی بر روند صحه گذاری مدارک، نظارت می‌گردد.

8- دفتر اطلاعات مالیاتی پس از حصول اطمینان از عدم وجود پرونده‌ای با سوابقی همانند مورد درخواست شده، اقدام به تبدیل شماره موقت (TFN) به شماره اصلی می‌نماید.

رؤسا و مدیران محترم امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل و همکاری با دفتر اطلاعات مالیاتی به منظور اعمال نظارت دقیق در راستای حصول اهداف می‌باشند.

ضمناً دادستانی محترم انتظامی مالیاتی موارد عدم رعایت مفاد این دستورالعمل را گزارش می‌نمایند. 

محمود شکری - معاون عملیاتی

2786

مرتبط با ارزش افزوده
4936
30 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
گواهی موقت ثبت نام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده
(ق.م.ب.ا.ا) 33

 (به کدهای 2919 و 2991 مراجعه فرمایید.)

 

با سلام

احتراماً، پیرو بخش‌نامه شماره 2815 مورخ 5/2/87 درخصوص گواهی موقت ثبت نام مؤدیان، در راستای پاسخگویی صحیح، به موقع و تکریم ارباب رجوع، در صورت برخورداری از شرایط لازم و صلاحدید و تفویض اختیار توسط مدیران‌کل ذی‌ربط، صدور گواهی فوق طبق نمونه بخش‌نامه مذکور با مهر و امضاء معاونین محترم مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رؤسای محترم مالیات بر ارزش افزوده بلامانع می‌باشد.

ضمناً از تاریخ ابلاغ این اصلاحیه صدور گواهی‌نامه‌های ثبت نام توسط ادارات کل با مهلت اعتبار تا سه‌ماه بلامانع خواهد بود. 

با تقدیم احترام ـ نادر آریا

2785

210/18806
23 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
هزینه‌های قابل قبول مالیاتی موضوع ماده 147 قانون شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و...
147

موضوع: هزینههای قابل قبول مالیاتی موضوع ماده 147 شرکتهای تابعه وزارت نیرو و...

تصویر تصویب‌نامه‌های شماره 165895/ت 41223 ه‍‍ مورخ 16/9/87 و 202071/ ت 41223 ه‍‍ مورخ 5/11/87 مبنی بر این‌که وجوهی که شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به موجب قانون مکلف و یا مجاز به پرداخت آنها شده و یا می‌شوند، از جمله وجوه هزینه شده در اجرای بند (پ) تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، ماده (61) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت- مصوب 1380- و نیز پرداخت وجوه تحت عنوان مالیات اضافی موضوع بند (ح) تبصره (9) قانون بودجه سال 1385 کل کشور و احکام مشابه و همچنین وجوهی که در چارچوب ماده (5) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت- مصوب 1380- و اصلاحات آن در سنوات قبل هزینه شده یا می‌شود از مصادیق هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، موضوع ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد. جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد.

محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

شماره: 165895/ت 41223 ه‍ ـ تاریخ: 16/09/1387

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت نیرو

هیأت وزیران در جلسه مورخ 5/8/1387 بنا به پیشنهاد شماره 100/30/82171 مورخ 1/8/1387 وزارت نیرو و به استناد ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1366- تصویب نمود:

وجوهی که شرکت‌های تابعه وزارت نیرو به موجب قانون مکلف و یا مجاز به پرداخت آنها شده و یا می‌شوند، از جمله وجوه هزینه شده در اجرای بند (پ) تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، ماده (61) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت - مصوب 1380- و نیز پرداخت وجوه تحت عنوان مالیات اضافی موضوع بند (ح) تبصره (9) قانون بودجه سال 1385 کل کشور و احکام مشابه و همچنین وجوهی که در چارچوب ماده (5) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت - مصوب 1380- و اصلاحات آن در سنوات قبل هزینه شده یا می‌شود از مصادیق هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، موضوع ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

شماره: 202071/ت 41223 ه‍ ـ تاریخ: 05/11/1387

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات

وزارت نیرو

هیأت وزیران در جلسه مورخ 25/10/1387 بنا به پیشنهاد شماره 9392/300 مورخ 16/4/1387 وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و به استناد ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1366- تصویب نمود:

در تصویب‌نامه شماره 165895/ت 41223ه‍ مورخ 16/9/1387 بعد از عبارت «وزارت نیرو» عبارت «و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» اضافه می‌شود.

 پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2784

منسوخ
17578
21 ارديبهشت 1388
دستورالعمل
تمرکز امور مالیاتی مؤسسات موضوع مواد 134 و 139 قانون
134، 139

2783

منسوخ
210/17338
20 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1388 کل کشور
84، 85، 147، 148

2782

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
940/4005
19 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
ابلاغ فهرست محصولات صنایع آلاینده محیط زیست برای اجرا در دوره‌های مالیاتی سال 1388
(ق.م.ب.ا.ا) 38

2781

213/144/16002
16 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
تأکید بر نحوه توزیع فرم‌های گواهی‌های مالیاتی موضوع مواد 186،187 و تبصره یک ماده 186 قانون
186، 187

 (کد 2579 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: تأکید بر نحوه توزیع فرمهای گواهیهای مالیاتی موضوع مواد 186،187 و تبصره یک ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم

پیرو بخش‌نامه شماره 69194 مورخ 5/8/86 رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص استانداردسازی گواهی‌های موضوع مواد 186، 187 و تبصره یک ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم، نظر به این‌که توزیع مرحله جدید چاپ فرم‌های مذکور با شماره سری 87/2303-3 (ماده 187 دستی)، 87/2303-3 (ماده 187 ماشینی)، 87/2306-3 (ماده 186) و 87/2307-3 (تبصره 1 ماده 186) و شماره سریال منحصر به فرد بر طبق سهمیه تعیین شده برای ادارات کل امور مالیاتی توسط معاونت پشتیبانی (اداره کل امور پشتیبانی) در حال انجام می‌باشد، لذا ضمن تأکید بر بخش‌نامه مذکور، مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی موارد ذیل را درخصوص نحوه توزیع و بکارگیری فرم‌های یاد شده رعایت نمایند.

1- با توجه به این‌که فرم‌های مذکور دارای شماره سریال اختصاصی برای هر اداره کل می‌باشد، لازم است مدیران‌کل محترم امور مالیاتی و مسؤولین ذی‌ربط در نگهداری و استفاده صحیح از آنها حداکثر تلاش خود را بنمایند.

2- تحویل و تحول فرم‌های یاد شده از طریق شماره سریال و اخذ رسید از مسؤولین مربوطه و استفاده‌کنندگان آن باشد.

3- برای توزیع فرم‌های مذکور میان ادارات امور مالیاتی الزاماً از نرم‌افزار مربوط به نحوه توزیع موضوع بند 2 قسمت (ب) بخش‌نامه صدرالاشاره که توسط مرکز فن‌آوری تهیه و در اختیار قرار داده شده است (CD پیوست) استفاده گردد.

4- توزیع فرم‌های یاد شده میان ادارات امور مالیاتی به نحوی صورت پذیرد که ادارات امور مالیاتی صرفاً پس از اتمام موجودی گواهی‌های توزیع شده قبلی، از گواهی‌های سری جدید موضوع این بخش‌نامه استفاده نمایند.

5- چنانچه فرم گواهی‌های مذکور به هر دلیل مخدوش و یا غیرقابل استفاده گردد، اداره امور مالیاتی مربوطه مکلف است لاشه آن فرم را به اداره کل متبوع اعاده نماید، تا در پایان هر فصل با نظارت نماینده دادستانی و مسؤول حراست اداره کل با تنظیم صورت‌جلسه‌ای (رونوشت به دادستانی انتظامی مالیاتی و دفتر خدمات مالیاتی) امحاء گردد.

6- در صورتی که موردی از مفقودی فرم گزارش گردد، لازم است اداره کل طی صورت‌جلسه‌ای که به امضاء نماینده دادستانی و مسؤول واحد حراست رسیده باشد، مراتب را با ذکر شماره سریال و نوع گواهی حداکثر ظرف مدت یک هفته به دادستانی انتظامی مالیاتی جهت پیگیری و رونوشت آن را به دفتر خدمات مالیاتی ارسال نمایند. بدیهی است در صورت بروز مورد فوق صدور گواهی‌المثنی جهت مؤدی منوط به تأیید مراتب عدم استفاده از گواهی مفقودی توسط دفتر اسناد رسمی مربوط و تعهد کتبی مؤدی مبنی بر پذیرش مسؤولیت و عواقب بعدی هر گونه سوء استفاده احتمالی از گواهی مفقودی می‌باشد، ضمناً مراتب فقدان اعتبار گواهی مفقودی در نسخه گواهی المثنی توسط اداره امور مالیاتی درج گردد.

7- ادارات کل امور مالیاتی در پایان هر فصل آمار تعداد گواهی‌های استفاده شده، امحاء شده و موجودی را به تفکیک به دفتر خدمات مالیاتی ارسال نمایند.

مدیران‌کل محترم امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه و دادستانی انتظامی مالیاتی ناظر آن خواهند بود.

محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

2780

232/186/15444
15 ارديبهشت 1388
دستورالعمل
رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی عملکرد 86 مؤدیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون تا پایان تیرماه سال 1388
156

 (کد 2698 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی عملکرد 86 مؤدیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم تا پایان تیرماه سال 88

احتراماً، پیرو دستورالعمل شماره 75174/1882/232 مورخ 30/7/1387 و بخش‌نامه شماره 127301 مورخ 7/12/1387 درخصوص تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد سال 1386 صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده 95 و رانندگان تاکسی تا 30/9/1387 و 25/12/1387 در اجرای مصوبات هیأت محترم وزیران، با عنایت به مقررّات ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم و تسلیم اظهارنامه توسط اکثر صاحبان مشاغل مذکور تا پایان تیرماه سال 1387، مقتضی است به منظور عدم شمول مرور زمان مالیاتی، ترتیبی اتخاذ گردد تا پرونده‌های مالیاتی کلیه مؤدیان مزبور که در فرصت قانونی و یا در مهلت تعیین شده نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1386 اقدام نموده و مشمول توافق و تفاهم خوداظهاری حسب مورد نشده‌اند و یا در اجرای ماده 158 به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند، تا پایان تیرماه سال 1388 مورد رسیدگی و برگ تشخیص مالیات مربوط صادر گردد.

محمود شکری - معاون عملیاتی

2779

37582/ت 508 ن
12 ارديبهشت 1388
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
اصلاح عبارت تصویب‌نامه شماره 60874/ت 22852ه‍

 (کد 1780 را ملاحظه فرمایید.)

 

وزارت کشور- وزارت امور اقتصادی و دارایی

تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه مسکن که به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت بند (د) تصویب‌نامه شماره 39238/ت 40001 ه‍ مورخ 19/3/1387 اتخاذ تصمیم شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

در تصویب‌نامه شماره 60874/ت 22852 ه‍‍ مورخ 3/12/1381، عبارت «سال 1385» به عبارت «سال‌های 1385، 1386 و 1387» اصلاح می‌شود. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2778

24198/ت 41527 ک
7 ارديبهشت 1388
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

وزیران عضو کارگروه موضوع بند (الف) تصویب‌نامه شماره 29238/ ت 40001ه‍‍ مورخ 19/3/1387 در جلسه مورخ 20/8/1387 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده (24) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن- مصوب 1387- و با رعایت بند (هـ) تصویب‌نامه یاد شده آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:

(قسمتی از) آییننامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

فصل اول- تعاریف

ماده 1- اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:

1- فاقدین مسکن: افراد سرپرست خانواری که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ 1/1/1384 (تاریخ اجرای قانون برنامه چهارم توسعه) فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ 22/11/1357 از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

2- متقاضیان واجد شرایط: متقاضیانی هستند که حائز شرایط زیر باشند:

الف- فاقدین مسکن طبق تعریف مندرج در بند (1) این ماده.

ب- متأهل و یا سرپرست خانوار.

ج- دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا.

تبصره 1- افراد زیر می‌توانند بدون شرایط تاهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند:

1- زنان خود سرپرست مشروط به داشتن حداقل سی و پنج (35) سال سن.

2- نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور.

3- معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (20) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور.

تبصره 2- سابقه سکونت برای مهاجرین از کلان شهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد، برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه ذی‌ربط منتقل می‌شوند (به استثناء استان تهران) این سابقه ملاک عمل نخواهد بود.

3- گروه‌های کم درآمد: خانوارهایی که درآمد ماهیانه آنان حسب مورد کمتر از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار و یا قوانین مربوط به استخدام کشوری باشد.

4- مسکن گروه‌های کم درآمد: مسکنی که در قالب برنامه‌های تولید و عرضه مسکن اجاره‌ای، اجاره به شرط تملیک و واگذاری حق بهره‌برداری از زمین، احداث می‌گردد. همچنین واحدهای مسکونی احداث شده توسط خیرین مسکن‌ساز و واحدهای مسکونی که توسط نهادهای حمایتی به قیمت تمام شده واگذار می‌گردند.

5- طرح آماده‌سازی: طرح آماده‌سازی عبارت است از تهیه نقشه‌های اولیه که حسب مورد شامل جانمایی مجموعه، روابط میان بلوک‌ها و واحدها، نمای ساختمان‌ها و مصالح مورد استفاده و بکارگیری فرهنگ معماری غنی ایران- اسلامی با رعایت عدم اشراف به فضاهای داخلی واحدها می‌باشد.

6- آماده‌سازی زمین: فعالیت‌هایی که به منظور بهره‌برداری از اراضی خام برای آماده‌سازی جهت احداث و بهره‌برداری ضروری می‌باشد که شامل تسطیح زمین، اجرای جوی، جدول، زیرسازی و آسفالت معابر، شبکه‌های تأسیسات زیربنایی و احداث مساجد است.

7- تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی: خدمات زیربنایی شامل انتقال شبکه‌های آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن از مبدأ تا محل زمین مورد نظر و خدمات روبنایی شامل احداث اماکن عمومی از قبیل فضاهای آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و فضای سبز است.

8- تعاونی‌های تأمین مسکن: تعاونی‌هایی که در اجرای ماده (27) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1370- تأسیس شده باشند و موضوع فعالیت آنان منحصر به تأمین مسکن اعضاء باشد.

9- اسکان موقت: فرآیند جابه جایی و استقرار ساکنین در دوره احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به صورت اجاره‌ای و اسکان موقت.

10- نظام اجاره‌ای حرفه‌ای: نظامی که براساس آن اشخاص حقوقی یا حقیقی به سرمایه‌گذاری، تولید و عرضه واحدهای مسکونی اجاره‌ای به صورت انبوه مبادرت نمایند.

11- شرکت‌های واسپاری: شرکتی که تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید و با تأمین منابع مالی برای احداث و یا حمایت از احداث و تولید واحدهای مسکونی حق استفاده از آن را در قبال دریافت مبلغ مشخصی به دیگران منتقل می‌کند.

12- تأییدیه فنی: مدرک رسمی نشان دهنده قابلیت تولید یک سیستم از لحاظ فنی، اجرایی و شرایط کشور که پس از راه‌اندازی خط تولید باید گواهی‌نامه فنی دریافت کند.

13- کارشناس رسمی: کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی موضوع ماده (27) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان - مصوب 1384- می‌باشد.

14- سکونت‌گاه غیررسمی: بافت‌هایی که به طور عمده مهاجرین روستایی و محرومان شهری را در خود جای داده‌اند و بدون مجوز و خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری (طرح‌های جامع و تفصیلی) در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده‌اند.

15- کارگروه مسکن: کارگروه موضوع تصویب‌نامه شماره 29238/ت 40001 ه‍‍ مورخ 19/3/1387

16- قانون: قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن- مصوب 1387-

فصل پنجم- مالیات بر اراضی بایر

ماده 22- کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی (اعم از عمومی غیردولتی و خصوصی) مکلفند برای تمام اراضی بایر دارای کاربری مسکونی مصوب متعلق به خود واقع در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالاتر از یکصد هزار نفر، اظهارنامه مالیاتی طبق نمونه‌ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در دسترس مؤدیان قرار خواهد گرفت تنظیم و به ضمیمه تصویر مدارک مثبت مالکیت تا آخر اردیبهشت‌ماه هر سال، به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم نمایند.

تبصره- در آن دسته از شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر جمعیت که حسب ضرورت برقراری مالیات ایجاب نماید، اسامی آنها توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می‌گردد.

ماده 23- اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک، اراضی بایر مشمول مالیات مؤدی را طبق فهرست موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون تعیین و به مؤدی ابلاغ و مالیات متعلقه را مطالبه خواهد نمود. در مواردی که مؤدی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نماید، اداره امور مالیاتی محل طبق اطلاعات موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون، نسبت به تعیین ارزش و مطالبه مالیات مقرر طبق این آیین‌نامه عمل خواهد نمود.

ماده 24- چنانچه قطعه زمینی در اثناء سال منتقل شود، هر یک از اشخاص انتقال دهنده در آن سال به نسبت مدت مالکیت، مشمول مالیات متعلقه خواهند بود.

ماده 25- شهرداری‌های شهرهای مشمول مؤظفند فهرست اراضی بایر دارای کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرداری خود را شناسایی و مشخصات آن را از طریق فرم یا روش‌های تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان یاد شده اعلام نمایند.

فصل هشتم- بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری و سکونتگاههای غیررسمی

ماده 42- به منظور تسریع در اجرای طرح‌های بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و به منظور تحقق مدیریت هماهنگ، اقدامات زیر صورت پذیرد.

1- دفاتر خدمات نوسازی محدوده‌ها و محلات یاد شده توسط بخش غیردولتی تحت نظارت شهرداری‌ها تشکیل می‌گردد. سازوکار تشکیل، شرح خدمات و ضوابط مربوط ظرف دو ماه از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و اعلام می‌گردد. در طول دوران نوسازی کلیه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند اختیارات خود را به دفاتر یاد شده تفویض نمایند.

2- حق‌الامتیاز آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن در محدوده‌های مربوط پس از نوسازی و بدون دریافت حق نگهداری محفوظ بوده و دستگاه‌های ذی‌ربط مؤظفند در اسرع وقت نسبت به برقراری و تأمین خدمات مورد نیاز و مازاد بر وضع قبل از نوسازی اقدام نمایند.

3- ادارات ثبت اسناد و املاک با اولویت و خارج از نوبت نسبت به انجام امور ثبتی مربوط به تجمیع، تفکیک و افراز و صدور اسناد و نظایر آن اقدام می‌نمایند.

4- هزینه‌های بخش غیردولتی در جهت تأمین خدمات و فضاهای عمومی، فرهنگی و مذهبی در مناطق یاد شده به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مؤدیان خواهد بود.

ماده 49- کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع این آیین‌نامه مؤظفند عملکرد هر یک از مواد را در پایان هر دورره سه‌ماهه به دبیرخانه کارگروه مسکن ارائه نمایند.

 این تصویب‌نامه در تاریخ 5/2/1388 به تأیید مقام معظم محترم ریاست جمهوری رسیده است. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2777

24129/ت 41367 ک
7 ارديبهشت 1388
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
آیین‌نامه اجرایی ماده 66 قانون برنامه چهارم توسعه، موضوع تصویب‌نامه شماره 51459/ت 35950 ه‍

2776

11839
7 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
کد رهگیری املاک و مستغلات
187

موضوع: کد رهگیری املاک و مستغلات

پیرو بخش‌نامه شماره 116438 مورخ 12/11/87 درخصوص اجرای بند 6 تصویب‌نامه شماره  190328/ ت 41632 ک مورخ 21/10/87 کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به برخی مشکلات اجرایی در ارائه کد رهگیری معاملات املاک و مستغلات توسط اشخاص و با عنایت به تکالیف دفاتر اسناد رسمی مندرج در بند 4 تصویب‌نامه یاد شده مقرر می‌دارد؛ مادامی که دفاتر اسناد رسمی ذی‌ربط کد رهگیری مربوط را در استعلام‌های موضوع ماده 187 قانون درج نمی‌نمایند، در مواردی که انتقال املاک و مستغلات براساس احکام قطعی دادگاه‌ها، واگذاری از طریق انتقال قهری (ارث)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، و یا انتقال از طریق تعاونی‌های مسکن به اعضای مربوطه صورت می‌پذیرد، نقل و انتقالات مربوط به شهرداری‌ها، اجراییات ثبت و نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین سایر مواردی که با تشخیص رییس امور مالیاتی ذی‌ربط معاملات آنها بدون مراجعه به دفاتر مشاوران املاک صورت می‌پذیرد، در صورت عدم ارائه کد رهگیری، صدور گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم توسط ادارات امور مالیاتی بلامانع است.

مدیران‌کل امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه می‌باشند. 

علی‌اکبر عرب‌مازار ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

2775

منسوخ
5496/272
7 ارديبهشت 1388
قانون
قانون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه با دولت جمهوری دمکراتیک مردمی الجزایر
168

2774

210/11562
6 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
شهرستان فردوس از مصادیق مناطق کمتر توسعه یافته موضوع تبصره 1 ماده 132 قانون
132

موضوع: مقررّات تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم

تصویر تصویب‌نامه شماره 238476/ ت 433ه‍ مورخ 18/12/1387 هیأت محترم وزیران مبنی بر این‌که شهرستان فردوس از مصادیق مناطق کمتر توسعه یافته موضوع تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 است جهت اجرا ابلاغ می‌گردد. 

 محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

شماره: 238476/ت 433 ه‍- تاریخ: 18/12/1387

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنایع و معادن

معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 18/12/1387 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1380- تصویب نمود:

شهرستان فردوس از مصادیق مناطق کمتر توسعه یافته موضوع تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1380- است. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2773

210/11470
6 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
ابلاغ قانون اصلاح ماده 16 قانون امور گمرکی مصوب 1350 و ماده 295 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب 1351

مخاطبین: ادارات کل امور مالیاتی

موضوع: ابلاغ قانون اصلاح ماده 16 قانون امور گمرکی مصوب 1350 و ماده 295 آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب 1351

پیرو بخش‌نامه شماره 48900/480/211 مورخ 13/2/82 تصویر قانون اصلاح ماده 16 قانون امور گمرکی مصوب 1350 و ماده 295 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب 1351 که در تاریخ 6/11/87 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و طی نامه شماره 210782 مورخ 23/11/87 رییس‌جمهور محترم عنوان وزارت متبوع ابلاغ گردیده جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

شماره: 210782 - تاریخ: 23/11/1387

وزارت امور اقتصادی و دارایی

قانون اصلاح ماده (16) قانون امور گمرکی - مصوب 1350 و ماده (295) آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی - مصوب 1351 که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم بهمن‌ماه یک هزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 9/11/1387 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 65394/86 مورخ 14/11/1387 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور

شماره: 65394/86 - تاریخ: 14/11/1387

قانون اصلاح ماده (16) قانون امور گمرکی- مصوب 1350

و ماده (295) آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی- مصوب 1351

ماده واحده- مبلغ مندرج در ماده (16) قانون امور گمرکی- مصوب 30/3/1350 و ماده (295) آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده مصوب 20/1/1351 از یک هزار (1.000) ریال به یک میلیون (1.000.000) ریال افزایش می‌یابد.

تبصره 1- پرونده‌های کسر دریافتی تشکیل شده قبل از تصویب این قانون تا مبلغ یک میلیون (1.000.000) ریال نیز مشمول این قانون بوده و قابل پیگیری نمی‌باشد.

تبصره 2- به دولت اجازه داده می‌شود براساس نرخ تورم هر سه سال یکبار با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبلغ مذکور را افزایش دهد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم بهمن‌ماه یک هزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 9/11/1387 به تأیید شورای نگهبان رسید. 

علی لاریجانی

2772

210/11466
6 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
معافیت مالیاتی واحدهای جدیدالاحداث در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مجتمع‌های کشاورزی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان کردستان
132

(کدهای 3005 و 3025 و 3034 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: مقررّات تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم

تصویر تصویب‌نامه شماره 8714/ت 42240 ه‍‍ مورخ 20/1/1388 هیأت محترم وزیران مندرج در شماره 18673 مورخ 26/1/88 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «واحدهای جدیدالاحداث در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مجتمع‌های کشاورزی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان کردستان به مدت ده سال مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌باشند» جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

شماره: 8714/ت 42240 ه‍ ـ تاریخ: 20/01/1388

وزارت صنایع و معادن- وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت جهاد کشاورزی 

هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/12/1387 که در مرکز استان کردستان تشکیل شد، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1380- تصویب نمود:

واحدهای جدیدالاحداث در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مجتمع‌های کشاورزی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان کردستان به مدت ده سال مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌باشند.

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: