توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
2584
هـ/84/888
10 آذر 1386
دیوان عدالت اداری
خسارات وارده به مؤدی مالیاتی در نتیجه سوانح و حوادث غیرمترقبه
شماره دادنامه: 417 تاریخ: 18/6/1386 کلاسه پرونده: 84/888
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: سازمان امور مالیاتی کشور
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب اول و نهم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
مقدمه: (الف)- 1- شعبه ششم در رسیدگی به پرونده کلاسه 81/1018 موضوع شکایت شرکت مهندسی پروژههای آب و نیروی ایران (پانیر) به طرفیت وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی مالیاتی به شرح دادنامه شماره 1595 مورخ 24/6/1383 چنین رأی صادر نموده است، شکایت شاکی به شرح مندرجات دادخواست تقدیمی وارد به نظر نمیرسد، زیرا شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی، مطابق مفاد بند 4 ماده 255 و 256 قانون مالیاتهای مستقیم فقط وظیفه و اختیار این را دارد که بدون ورود به ماهیت امر و صرفاً از لحاظ رعایت تشریفات و مقررّات شکلی اقدامات و آراء معترضعنه را مورد رسیدگی قرار دهد. با عنایت به اینکه اقدام حوزه مالیاتی مبنی بر عدم ارسال پرونده شاکی به کمیسیون حلاختلاف به سبب عدم درخواست شاکی در مهلت مقرر در مقررّات ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم و آییننامه اجرایی آن بوده و در این اقدام از نظر تشریفات و مقررّات شکلی نقض قوانین و مقررّات موضوعه ملاحظه نمیگردد. لذا در رأی معترضعنه تخلف از موازین و مقررّات موضوعه احراز نشده و قرار رد شکایت شاکی با کیفیت موجود صادر و اعلام میگردد. (الف)-2- شعبه اول تجدیدنظر دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 83/792 موضوع تجدیدنظرخواهی شرکت مهندسی پروژههای آب و نیروی ایران نسبت به دادنامه شماره 1595 مورخ 24/6/1383 به شرح دادنامه 517 مورخ 11/3/1384 چنین رأی صادر نموده است، با توجه به محتویات پرونده نظر به اینکه از طرف تجدیدنظرخواه نسبت به دادنامه تجدیدنظرخواسته اعتراض موجه و مؤثری به عمل نیامده و با بررسی سوابق امر بر کیفیت رسیدگی و اعمال مقررّات نیز ایراد و اشکالی که فسخ دادنامه بدوی را ایجاب نماید مشهود نیست فلذا با رد تجدیدنظرخواهی رأی بدوی عیناً تأیید و استوار میگردد. (ب)-1- شعبه ششم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 80/2001 موضوع شکایت شرکت مهندسی پروژههای آب و نیروی ایران به طرفیت وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی مالیاتی به شرح دادنامه شماره 2821 مورخ 18/11/1382 چنین رأی صادر نموده است، درخصوص دادخواست شرکت مهندسی پروژههای آب و نیروی ایران به طرفیت وزارت امور اقتصادی و دارایی به خواسته نقض رأی 7819-4/30 مورخ 30/8/1379 شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه اوراق و محتویات پرونده عملکرد مالیاتی مربوطه و لایحه دفاعیه طرف شکایت، نظر به اینکه شاکی مدعی است در مراحل مختلف رسیدگی به عملکرد مالیاتی و هیأتهای حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر اعلام نموده که شرکت متحمل خسارت گردیده و تقاضای ارجاع پرونده جهت رسیدگی به کمیسیون خاص مقرر در ماده 4 آییننامه اجرایی ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم نموده و این ادعا در متن رأی معترضعنه نیز ذکر گردیده و مطرح شده است اما به دلیل اینکه ادعای فوقالاشعار در فرجه و موعد مقرر قانونی از سوی مؤدی مطرح نشده لذا ادعا مؤدی مؤثر در مقام تشخیص داده نشده و رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر تأیید شده است، حال آنکه ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم و مواد 2 و 3 و 4 و 5 آییننامه اجرایی ماده قانونی مرقوم مصوب 20/3/1368 هیأت وزیران، ظهور بر این دارد که در اینگونه موارد که مؤدی مدعی تحمل خسارت میباشد باید ادعای مطروحه در کمیسیون تخصصی مربوط مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد. علیهذا از این حیث رأی شماره 7819-4/30 مورخ 30/8/1379 شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی مخدوش به نظر رسیده حکم به نقض آن و رسیدگی مجدد در شعبه هم عرض صادر و اعلام میگردد. (ب)-2- شعبه نهم تجدیدنظر دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 83/2190 موضوع تقاضای تجدیدنظرخواهی سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به دادنامه شماره 2821 مورخ 18/11/1382 به شرح دادنامه شماره 2126 مورخ 22/12/1383 چنین رأی صادر نموده است، با بررسی اوراق پرونده و لایحه شماره 3305/39-3/3/1383 سازمان تجدیدنظرخواه و اینکه به فرض خارج از مهلت بودن اعلام خسارت موجب سلب صلاحیت کمیسیون تخصصی در رسیدگی و اظهارنظر آن مرجع، نفیاً یا اثباتاً نیست و علاوه بر آن چنانچه سازمان تجدیدنظرخواه مدعی پرداخت و جبران خسارت توسط مرجع ذیصلاح است، ارائه دلائل اثباتی از جمله وظایف آن سازمان است «براساس قاعده فقهی البینه علی المدعی[1]» لذا اعتراض مؤثری از ناحیه سازمان تجدیدنظرخواه نسبت به دادنامه تجدیدنظرخواسته به عمل نیامده و از طرفی بر کیفیت رسیدگی و اصدار دادنامه معترضعنه ایراد و اشکال قانونی که متضمن نقض آن باشد، مشهود نیست بنابراین ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید و استوار میگردد. هیأت عمومی دیوانعـدالت اداری در تـاریخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
در مورد خسارات وارده به مؤدی مالیاتی در نتیجه سوانح و حوادث غیرمترقبه مذکور در ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم و عدم جبران آن به شرح مقرر در آن ماده، وزارت امور اقتصادی و دارایی میتواند معادل خسارت وارده از درآمد مشمول مالیات مؤدی در آن سال و سنوات بعد کسر نماید، مشروط بر آنکه مؤدی مالیاتی طبق ماده 5 آییننامه اجرایی ماده 165 قانون فوقالذکر ظرف ششماه از تاریخ وقوع حادثه و سانحه درخواست خود را به همراه مدارک مربوط به حوزه مالیاتی محل وقوع حادثه تسلیم نماید. بنا به جهات فوقالذکر دادنامه شماره 1595 مورخ 24/6/1383 شعبه ششم بدوی دیوان که مورد تأیید شعبه اول تجدیدنظر قرار گرفته و قطعیت یافته و متضمن رد شکایت شاکی به لحاظ عدم رعایت مهلت و سایر شرایط قانونی مربوط است، صحیح و موافق قانون تشخیص داده میشود. این رأی به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری[2] برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری ذیربط در موارد مشابه لازمالاتباع است.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری معاون قضایی دیوان عدالت اداری ـ رهبرپور
[1]- قاعده فقهی البینه علی المدعی
یعنی: آوردن شاهد بر عهده مدعی و سوگند خوردن بر عهده خوانده است.
(منبع: http://www.solaha.com)
[2]- نقل از روزنامه رسمی شماره 18043 مورخه 16/11/1385
قانون دیوان عدالت اداری مصوب 09/03/1385 مجلس شورای اسلامی:
ماده 19ـ 2ـ صدور رأی وحدت رویه در مورد آراء متناقض صادره از شعب دیوان.
ماده 43- هرگاه در موارد مشابه، آراء متناقض از یک یا چند شعبه دیوان صادر شود، رییس دیوان مؤظف است به محض اطلاع، موضوع را در هیأت عمومی دیوان مطرح نماید و هیأت پس از بررسی و احراز تعارض، نسبت به صدور رأی اقدام مینماید. این رأی برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازمالاتباع است. اثر رأی مذکور نسبت به آینده است و موجب نقض آراء سابق نمیشود لکن در مورد احکامی که در هیأت عمومی مطرح و غیرصحیح تشخیص داده میشود شخص ذینفع ظرف یکماه از تاریخ درج رأی در روزنامه رسمی حق تجدیدنظرخواهی در شعب تشخیص را دارد و شعبه تشخیص مؤظف به رسیدگی و صدور رأی بر طبق رأی مزبور است. مفاد این ماده در مورد آرائی که از نظر فقهای شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده میشود مجری نخواهد بود.
2583
منسوخ
232/1294/73364
19 آبان 1386
بخشنامه
توافق و تفاهم خوداظهاری
158
2582
منسوخ
210/73140
16 آبان 1386
بخشنامه
ابلاغ آییننامه اجرایی بند (ج) تبصره 7 قانون بودجه سال 1386 کل کشور
2581
232/1232/70421
8 آبان 1386
دستورالعمل
هماهنگی در تشکیل جلسات هیأت بند 3 ماده 97 قانون برای شرکتهای بزرگ
97
موضوع: هماهنگی در تشکیل جلسات هیأت بند (3) ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم برای شرکتهای بزرگ
احتراماً، نظر بهجایگاه هیأت موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم در تشویق مؤدیان به رعایت تکالیف مقرر قانونی و به منظور ساماندهی تشکیل هیأت مذکور درخصوص اظهارنظر نسبت به دفاتر قانونی شرکتهای بزرگ موضوع دستورالعمل شماره 52141/1028/232 مورخ 6/6/86 مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد تا چنانچه در اجرای مقررّات بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم دفاتر و اسناد و مدارک هر یک از اشخاص موضوع بخشنامه مذکور (مؤدیان بزرگ) به لحاظ عدم رعایت مقررّات قانونی و یا آییننامه تحریر دفاتر غیرقابل رسیدگی یا مردود تشخیص میگردد یک نسخه از گزارش بند 3 مذکور همزمان با ابلاغ به مؤدی طی نامهای به دفتر امور تشخیص مالیاتی ارسال تا نسبت به تعیین حسابرسان واجد شرایط به منظور تشکیل جلسه مربوط اقدام گردد.
محمود شکری- معاون عملیاتی
2580
232/1227/69002
5 آبان 1386
بخشنامه
ساماندهی استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی
272
(بخشنامه شماره 5020/321/232 مورخ 17/02/1385 ملاحظه شود.)
موضوع: ساماندهی استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی در اجرای ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم
احتراماً در اجرای مقررّات ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و بخشنامهها و دستورالعملهای صادره به منظور نظارت و ساماندهی استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مقرر میدارد:
1- به منظور بررسی اولیه گزارشات حسابرسی، اطلاعات مربوط به گزارشات حسابرسی مالی و مالیاتی حداکثر تا تاریخ 30/8/86 به شرح فرم پیوست شماره (1) به همراه تصویر گزارش حسابرسی مالی (بدون یادداشتهای همراه) و صفحه اول و آخر گزارش حسابرسی مالیاتی که در برگیرنده حدود و دامنه رسیدگی و همچنین مشخصات حسابدار رسمی تنظیم کننده گزارش میباشد، به دفتر امور تشخیص مالیاتی ارسال گردد.
2- در اجرای بندهای 2 و 4 دستورالعمل شماره 58963/1161/323 مورخ 10/7/86 ادارات امور مالیاتی مربوطه با یک برنامه زمانبندی مشخص به شرح فرم پیوست شماره (2) کلیه گزارشات حسابرسی مالی و مالیاتی که در اجرای ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم مورد رسیدگی قرار گرفته است را به صورت گروهی از جهت شکلی و محتوایی رسیدگی و مطابق مقررّات بخشنامه شماره 13269 مورخ 25/7/84 اقدام و برنامه زمانبندی تهیه شده را تا تاریخ 30/8/86 به دفتر امور تشخیص مالیاتی ارسال نمایند.
3- در اجرای بند 2/7 بخشنامه فوقالاشاره و اصلاحی مورخ 17/2/85 در صورتی که پاسخ حسابدار رسمی از لحاظ انطباق با قانون و مقررّات مالیاتی حسب نظر رییس اداره امور مالیاتی کافی به مقصود نباشد موارد ابهام رفع نشده را حداکثر تا 10 روز پس از دریافت پاسخ استعلام و به ضمیمه گزارش توجیهی رییس امور مالیاتی ذیربط وتصویر کامل گزارشهای حسابرسی مالی و مالیاتی به همراه صورتهای مالی و یادداشتهای همراه و استعلام و پاسخ حسابدار رسمی جهت طرح در هیأت هماهنگی مطابق دستورالعملهای صادره به دفتر امور تشخیص مالیاتی ارسال نمایید.
4- قبل از صدور برگ تشخیص مالیات در اجرای مقررّات تبصره 1 ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم گواهی دفتر امور تشخیص مالیاتی مبنی بر صلاحیت حسابدار رسمی مذکور در تنظیم گزارش حسابرسی مالیاتی را اخذ گردد.
محمود شکری - معاون عملیاتی
2579
69194
5 آبان 1386
بخشنامه
استاندارد سازی گواهیهای مالیاتی موضوع مواد 186،187 قانون
187,186
(کد 2781 را ملاحظه فرمایید)
موضوع: استانداردسازی گواهیهای موضوع مواد 186،187 و تبصره یک ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم
نظر به اینکه فرم گواهیهای مالیاتی موضوع مواد 186، 187 و تبصره یک ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم در راستای برنامه استاندارد سازی فرمهای مالیاتی تغییر نموده است، لذا مقرر میدارد ادارات کل امور مالیاتی از اول آذرماه 1386 فرمهای جدید را جایگزین فرمهای قبلی نمایند. مشخصات ایمنی و همچنین مکانیزمهای مربوط به توزیع و نحوه استفاده از فرمهای مذکور به شرح ذیل اعلام میگردد:
الف- مشخصات ایمنی فرمها:
1- کاغذ فرم از نوع واتر مارک بوده و آرم چاپخانه در خمیر کاغذ قابل رویت میباشد.
2- در قسمت فوقانی سمت راست گواهی، آرم سازمان به رنگ قرمز حک شده است. این آرم یک نوع سپر ایمنی حرارتی است که ضمن اصطکاک (مثلاً تا تماس انگشت) محو گردیده و دوباره شکل اولیه خود را پیدا مینماید.
3- آرم سازمان امور مالیاتی کشور با مرکب مخفی در متن فرم چاپ شده و با استفاده از چراغ UV به رنگ سبز قابل رویت میباشد.
4- وجود رشتههای فیبر حساس به نور UV در داخل کاغذ مستتر است که با تاباندن چراغ به رنگهای سبز و آبی و قرمز قابل رویت میباشد.
ب- نحوه توزیع و بکارگیری فرمها:
1- فرم گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم در دو نوع دستی و ماشینی طراحی شده است که برحسب نیاز به ادارات کل امور مالیاتی ارسال خواهد شد.
2- از آنجایی که اوراق مذکور دارای شماره سریال اختصاصی و منحصر به فرد میباشند، لذا لازم است ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا آمار ورودی و خروجی فرمها از طریق شماره سریال با اخذ رسید از مسؤولین مربوطه در هر زمان قابل کنترل باشد. نرمافزار مربوط به نحوه توزیع فرمهای فوقالذکر پیوست میباشد.
3- چنانچه فرم گواهیهای مذکور به هر دلیل مخدوش و یا غیرقابل استفاده گردد، اداره امور مالیاتی ذیربط مکلف است لاشه آن فرم را به اداره کل متبوع اعاده نماید، تا در پایان هر فصل با نظارت نماینده دادستانی و مسؤول حراست اداره کل با تنظیم صورتجلسهای (رونوشت به دفتر خدمات مالیاتی) امحاء گردد.
با توجه به اهمیت این فرمها، مقتضی است مدیرانکل امور مالیاتی در نگهداری آنها حداکثر تلاش خود را بنمایند لیکن چنانچه موردی از مفقودی فرم گزارش گردد، لازم است اداره کل ذیربط طی صورتجلسهای که به امضاء نماینده دادستانی و مسؤول واحد حراست رسیده باشد مراتب را با ذکر شماره سریال و نوع گواهی حداکثر ظرف مدت یک هفته به دفتر خدمات مالیاتی و رونوشت آن را جهت پیگیری به دادستانی انتظامی ارسال نمایند.
4- اعتبار گواهیهایی که براساس فرمهای قبلی تا پایان آبانماه 1386 صادر میگردد، طبق مقررّات قانونی مربوط، به قوت خود باقی خواهد ماند.
ضمناً ادارات کل امور مالیاتی هر گونه نظر و پیشنهاد اصلاحی درخصوص گواهیهای مذکور و فرآیندهای مربوط به آن را به دفتر خدمات مالیاتی ارسال نمایند تا در چاپهای بعدی مورد توجه قرار گیرد.
علیاکبر عربمازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
2578
231/3605/68841
5 آبان 1386
بخشنامه
اختصاص شماره منحصر به فرد به کلیه پروندههای مالیاتی
169
احتراماً، نظر به اینکه براساس دستور رییس کل محترم سازمان متبوع در آیندهای بسیار نزدیک بایستی برای کلیه پروندههای مالیاتی شماره منحصر به فرد تخصیص و بر روی آنها الصاق گردد، بنابراین ضمن ارسال یک برگ فرم اطلاعات هویتی پروندههای مالیاتی اشخاص حقوقی به همراه دستورالعمل فرآیند تخصیص شماره (منحصر به فرد) پرونده مالیاتی، ترتیبی اتخاذ نمایند تا اطلاعات پروندههای اشخاص حقوقی آن استان (به تفکیک واحدهای مالیاتی ذیربط هر شهرستان) با توجه به برنامه نرمافزاری نصب شده توسط شرکت سهامی خدمات ماشینهای محاسب الکترونیکی حداکثر تا تاریخ 30/8/1386 بر روی لوح فشرده (CD) به همراه چاپ اطلاعات و تأیید (مهر و امضاء) کلیه صفحات آن توسط کارشناس ارشد و رییس گروه مالیاتی ذیربط پرونده، به دفتر اطلاعات مالیاتی ارسال گردد.
همچنین به منظور فراهم آوردن امکان الصاق شماره منحصر به فرد به پروندههای مورد بحث توسط آن اداره کل، لازم است متعاقب تهیه و ارسال اطلاعات هویتی پروندههای موصوف، نسبت به استخراج مستندات مندرج در فهرست پیوست (آوراق دایمی پروندههای مالیاتی اشخاص حقوقی) از پروندههای مالیاتی هر یک از اشخاص حقوقی و نگهداری آنها در یک جلد پوشه جداگانه اقدام عاجل معمول و نتیجه حداکثر تا تاریخ 20/9/1386 به دفتر اطلاعات مالیاتی اعلام شود.
اضافه مینماید به موجب رونوشت این نامه، شرکت سهامی خدمات ماشینهای محاسب الکترونیکی تا تاریخ 8/8/1386 نسبت به نصب سیستم نرمافزاری فوقالاشاره در ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور اقدام خواهند نمود. ضمناً در صورت بروز هر گونه مشکل درخصوص برنامه نرمافزاری یاد شده نمایندگان شرکت مذکور در آن اداره کل آماده همکاری لازم میباشند.
محمود شکری- معاون عملیاتی
اوراق دایمی پروندههای مالیاتی اشخاص حقوقی
1- اطلاعیههای مستخرج از فهرستهای ارسالی ادارات ثبت، موضوع ماده 184
2- متن قانون یا مجوز تأسیس حسب مورد
3- متن (تصویر) آگهی تأسیس و تغییرات مندرج در روزنامه رسمی کشور
4- تصویر اساسنامه و حسب مورد شرکتنامه یا اظهارنامه ثبت شرکتها
5- رونوشت یا تصویر مجوز تأسیس کارگاه یا کارخانه حسب مورد
6- رونوشت یا تصویر پروانه بهرهبرداری حسب مورد (در مورد معاون پروانه بهرهبرداری و یا قرارداد استخراج تنظیمی)
7- مجوز سرمایهگذاری در مورد سرمایهگذاران خارجی
8- تصویر کارت بازرگانی حسب مورد و سایر پروانههای صادره احتمالی از طرف وزارتخانهها یا مجامع حرفهای مربوط
9- تصویر صفحه اول شناسنامه مدیران منتخب و کارتشناسایی ملی آنها
10- تصویر سند مالکیت یا حسب مورد سند اجاره اقامتگاه و کارخانهها یا کارگاهها، انبارها و شعب و فروشگاههای متعلق
11- تصویر مدارک مربوط به امتیازات اخذ شده (مانند گواهی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، ایزو و غیره)
12- مکاتبات و گزارشهای مربوط به اجرای تبصره 3 ماده 138 حسب مورد (انتقال کارخانه)
13- رونوشت یا خلاصه قراردادهای واصله یا اخذ شده در صورت بلند مدت بودن موضوع قرارداد
14- اعلامیه قبول زیان دوره عملکرد (به منظور اعمال بند 12 ماده 148 در سالهای بعد)
15- برگ مفاصا حساب مالیاتی (حداقل تا زمان صدور مفاصا حساب بعدی)
16- مکاتبات مربوط به رفع ابهامات قانونی و یا دستورالعمل خاص پرونده مربوط که مورد نیاز برای دورههای مالی خواهد بود.
17- گواهی معافیتهای مالیاتی
18- گواهی ثبت نام مؤدی
19- خلاصه وضعیت پروندههای جاری برای هر عملکرد
* توضیح: فرمهای موضوع ردیفهای 18 و 19 در آینده طراحی و پس از تکمیل در پروندههای مالیاتی دایمی قرار خواهد گرفت.
سازمان امور مالیاتی کشور
دفتر اطلاعات مالیاتی
اطلاعات هویتی پروندههای مالیاتی اشخاص حقوقی
اداره کل امور مالیاتی ... کد اداره کل:
واحدمالیاتی:
تاریخ تکمیل فرم
شماره صفحه:
تکمیل کنندگان فرم |
شماره استخدامی |
مهر و امضاء |
کارشناس ارشد پرونده |
|
|
رییس گروه پرونده |
|
|
ردیف |
کلاسه پرونده |
نام شخص حقوقی |
شماره ثبت/ مجوز |
نوع ثبت |
محل ثبت/ مرجع صدور مجوز |
تاریخ ثبت/ صدور مجوز |
نوع شخص حقوقی |
آخرین سال عملکرد رسیدگی شده |
نشانی: آخرین اقامتگاه قانونی مندرج در پرونده |
کدپستی |
|||||||||||||
روز |
ماه |
سال |
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* اشخاص حقوقی که براساس قانون یا مصوبه هیأت وزیران یا مجوز وزارتخانهها و نهادها بدون ثبت در سازمان ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تشیکل میگردند.
* نوع ثبت: 1- شرکت ایرانی 2- شرکت / شعبه/ نمایندگی شرکت خارجی3 - مؤسسه 4- تشکیلات قانونی 5- سایر
* نوع شخص حقوقی: 1- با مسؤولیت محدود، 2- سهامی خاص، 3- سهامی عام، 4- تضامنی، 5- مختلط غیرسهامی، 6- مختلط سهامی، 7- تعاونی، 8- مؤسسه، 9- اتحادیه/ تشکل، 10- نسبی 11- دفتر نمایندگی 12- سایر
فرآیند تخصیص شماره (منحصر به فرد) پرونده مالیاتی (TFN)
اطلاعات هویتی پروندههای مالیاتی اشخاص حقوقی
1- اهداف و روش تکمیل فرم اطلاعات هویتی پروندههای مالیاتی اشخاص حقوقی و حساسیتهای سازمان نسبت به انجام دقیق و به موقع تعهدات، توسط مدیرکل برای کلیه ارکان ذیربط تبیین گردد.
2- فرم مذکور توسط اداره کل متناسب با تعداد پروندههای هر واحد مالیاتی تکثیر شده و در اختیار کارشناسان ارشد ذیربط قرار میگیرد.
3- فرمها پس از تکمیل، توسط کارشناس ارشد و رییس گروه ذیربط مهر و امضاء میگردد.
4- محتویات فرمها با مسؤولیت اداره کل، وارد نرمافزار پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی میشود.
5- جهت صحهگذاری اطلاعات وارد شده به نرمافزار فوقالذکر، گزارش صفحه به صفحه مطابق با فرمهای تکمیل شده از نرمافزار مربوطه، اخذ و چاپ میگردد. این گزارشها توسط کارشناس ارشد و رییس گروه مربوطه بررسی و پس از رفع مغایرتهای ورود اطلاعات، تأیید (مهر و امضاء) میشود. در صورتی که اطلاعات صحیح و معتبر مندرج در فرم مذکور به طور الکترونیکی در ادارات امور مالیاتی موجود باشد، اطلاعات مورد نیاز به نرمافزار فوقالذکر منتقل شده و پس از اخذ گزارش و انجام اصلاحات مقتضی و تکمیل موارد خواسته شده، با مسؤولیت کارشناس ارشد و رییس گروه مربوطه گزارش نهایی مهر و امضاء میگردد.
6- کلیه گزارشهای چاپ و تأیید شده به همراه لوح فشرده (CD) مربوطه توسط اداره کل ذیربط به طور رسمی تحویل دفتر اطلاعات مالیاتی میگردد.
7- دفتر اطلاعات مالیاتی پس از بررسی اطلاعات دریافتی و رفع مشابهتهای هویتی از طریق اداره کل ذیربط، اقدام به تخصیص شماره (منحصر به فرد) پرونده مالیاتی (TFN) مینمایند. همزمان با انجام این مهم، واحدهای مالیاتی اقدام به استخراج اوراق محتویات پرونده دایمی اشخاص حقوقی (طبق مندرجات فهرست پیوست) نموده و آنها را در پوشهای جداگانه نگهداری مینمایند.
8- دفتر اطلاعات مالیاتی اقدام به چاپ برچسبهای روی جلد پروندههای (دایمی) مالیاتی مینمایند. برچسبها پس از چاپ به طور رسمی از طریق ادارات کل، تحویل رؤسای ادارات امور مالیاتی مربوط میگردد.
9- کارشناسان ارشد مالیاتی اقدام به نصب برچسبها بر روی جلد پروندههای مالیاتی (مطابق با محتویات آن) مینمایند. رؤسای گروههای مالیاتی مربوط بر صحت انجام کار نظارت مستمر و مستقیم دارند.
10- دفتر اطلاعات مالیاتی بهوسیله دستگاه بارکد خوان نسبت به نصب تمامی برچسبها بر روی پروندههای مالیاتی حصول اطمینان مینمایند.
* لازم به تذکر است که نظارت عالی بر حسن انجام کلیه مراحل فوق در چارچوب مهلت مقرر توسط مدیرکل امور مالیاتی اعمال میگردد.
2577
منسوخ
213/20318/67975
1 آبان 1386
بخشنامه
نحوه اجرای الگوی کلی ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی و ارزش جاری
54، 64
2576
232/1212/66697
29 مهر 1386
بخشنامه
اخذ گزارشات حسابرسی مالی و مالیاتی در اجرای ماده 272 قانون تا مورخ 30/07/1386
272
موضوع: اخذ گزارشات حسابرسی مالی و مالیاتی در اجرای ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم تا ساعت 20 روز دوشنبه مورخ 30/7/1386
احتراماً، نظر به اینکه آخرین مهلت تسلیم گزارشات حسابرسی مالی و مالیاتی عملکرد سال 1385 مؤدیانی که در اجرای مقررّات ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی استفاده نمودهاند تاریخ 30/7/86 میباشد، مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد تا ادارات امور مالیاتی ذیربط در روز دوشنبه مورخ 30/7/1386 تا ساعت 20 (8 شب) با حضور در محل کار خود نسبت به اخذ گزارشات حسابرسی مالی و مالیاتی اقدام نمایند.
محمود شکری- معاون عملیاتی
2575
231/3453/64169
22 مهر 1386
بخشنامه
تهیه و ارسال اطلاعات هویتی پروندههای فعال مالیاتی اشخاص حقوقی به دفتر اطلاعات مالیاتی و اختصاص شماره
169
با توجه به تهیه و ارسال اطلاعات هویتی پروندههای فعال مالیاتی اشخاص حقوقی آن اداره کل به دفتر اطلاعات مالیاتی، مقتضی است به منظور فراهم آوردن امکان الصاق شماره منحصر به فرد پروندههای مورد بحث توسط آن اداره کل مالیاتی، نسبت به استخراج مستندات مندرج در فهرست پیوست از پروندههای مالیاتی هر یک از اشخاص حقوقی و نگهداری آنها در یک جلد پوشه اقدام عاجل معمول و نتیجه را حداکثر تا تاریخ 28/7/1386 به دفتر اطلاعات مالیاتی اعلام نمایند.
محمود شکری- معاون عملیاتی
2574
230/63600
17 مهر 1386
بخشنامه
دستورالعمل اصلاحی نحوه رسیدگی به مالیات تکلیفی و حقوق قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء
104
موضوع: دستورالعمل اصلاحی نحوه رسیدگی به مالیات تکلیفی و حقوق قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء
پیرو بند (الف) دستورالعمل نحوه رسیدگی به عملکرد مالیاتی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء موضوع نامه شماره 34017/848/232 مورخ 17/4/86 و با عنایت به نحوه نگهداری حسابها توسط قرارگاه و همچنین در اجرای صورتجلسه مورخ 3/7/1386 درخصوص اداره امور مالیاتی ذیصلاح جهت رسیدگی به مالیات تکلیفی و حقوق قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء مقرر میدارد:
1- در صورتی که محل اجرای پروژه در محدوده جغرافیایی استان تهران باشد اداره کل امور مالیاتی غرب تهران مرجع رسیدگی و مطالبه به مالیات تکلیفی و حقوق متعلقه حسب مقررّات میباشد.
2- در مورد سایر قراردادهایی که محل اجرای پروژه حسب مورد در سایر استانهای کشور میباشد اداره کل امور مالیاتی محل اجرای پروژه، ذیصلاح جهت رسیدگی و مطالبه مالیاتهای مذکور برابر مقررّات خواهد بود.
مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد تا ضمن تعیین اداره امور مالیاتی مربوط نسبت به رسیدگی مالیاتهای مورد اشاره حسب دستورالعمل صدرالاشاره و مقررّات قانونی اقدام و نتیجه به اداره کل امور مالیاتی غرب تهران اعلام گردد.
محمود شکری- معاون عملیاتی
2573
230/63597
17 مهر 1386
دستورالعمل
نظارت برنحوه ابلاغ اوراق مالیاتی
203
موضوع: نظارت برنحوه ابلاغ اوراق مالیاتی
نظر به اینکه عمده نواقص مطروحه از ناحیه دستگاههای نظارتی اعم از خارج و داخل سازمان امور مالیاتی کشور معطوف به نحوه و زمان ابلاغ اوراق مالیاتی تا مرحله وصول مالیاتهای متعلقه میباشد به طوری که باز خورد آن تا کنون تأثیر و تبعات منفی و صدمات انکارناپذیری را به اهداف سازمان متبوع و به تبع آن تحقیق درآمدهای مالیاتی وارد نموده است لذا بدینوسیله مقرر میدارد منبعد کلیه اوراق مالیاتی قبل و بعد از ابلاغ میبایستی نزد رؤسای گروه مالیاتی بهطور طبقهبندی شده و به تفکیک هر واحد مالیاتی نگهداری گردیده و از اهم وظائف رؤسای امور مالیاتی و رؤسای ادارات نظارت بر امر ابلاغ اوراق مذکور تا مرحله وصول میباشد.
بدیهی است چگونگی تمرکز اوراق مالیاتی با ارائه رویهای واحد از سوی اداره کل ذیربط ملحوظ نظر بوده و در صورت بروز هرگونه سهلانگاری و قصور در این خصوص رؤسای امور مالیاتی پاسخگو خواهند بود.
محمود شکری - معاون عملیاتی
2572
232/1161/58963
10 مهر 1386
دستورالعمل
تشکیل گروههای رسیدگی در اجرای مواد 28 و 29 آییننامه 219 قانون و اعلام برنامه زمانبندی
219
احتراماً، به منظور ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی در منابع مالیاتی و مشارکت حداکثری در تحقق اهداف سازمان متبوع مقرر میگردد، مدیرانکل محترم با برنامهریزی و نظارت و ایجاد هماهنگی در اجرای موارد ذیل از تمامی مساعی و تلاش همکاران بهرهگیری نمایند.
1- تشکیل گروههای رسیدگی در اجرای مواد 28 و 29 آییننامه ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم برای مؤدیان موضوع بخشنامه شماره 52141 مورخ 6/6/1386، در منابع مالیاتی مشاغل بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده 95 و اشخاص حقوقی و همچنین مالیات تکلیفی و حقوق اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم با شرایط و ضوابط ذیل:
ترکیب گروههای رسیدگی
تعداد اعضاء هر گروه حداقل سه نفر، و به شرح زیر تعیین گردد:
رییس گروه مالیاتی (یک نفر)
کارشناس ارشدمالیاتی (حداکثر 3 نفرحسب مورد)
کارشناس مالیاتی (یک نفر)
شرایط اعضاء گروههای رسیدگی:
- دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر در رشتههای حسابداری، مدیریت صنعتی و بازرگانی و سایر رشتههای مرتبط.
- حداقل پنج سال سابقه رسیدگی اشخاص حقیقی بند (الف) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و یا اشخاص حقوقی را حسب مورد داشته باشند.
2- تمرکز پروندههای مالیاتی مؤدیانی که در اجرای ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم از خدمات سازمان حسابرسی، مؤسسات حسابرسی و حسابداران رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی استفاده نموده در یک اداره امور مالیاتی در سطح اداره کل و تشکیل گروههای بررسی گزارشات مذکور از لحاظ انطباق آن با مقررّات و انجام استعلام لازم از حسابدار رسمی حسب مورد و ارجاع موارد ابهام رفع نشده به هیأت هماهنگی در چارچوب بخشنامه شماره 13269 مورخ 27/5/86، همچنین تکمیل بانک اطلاعاتی موضوع بخشنامه شماره 11038/362/232 مورخ 15/2/1386 و ارسال آن به دفتر امور تشخیص مالیاتی.
3- اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1385 صاحبان محترم مشاغل که در اجرای توافق و تفاهم خوداظهاری موضوع تبصره 5 ماده 100 و ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم تسلیم و به عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشده و همچنین مشمول بندهای 18 و 20 دستورالعمل توافق و تفاهم نشده باشد، حداکثر تا تاریخ 30/7/1386 بررسی و نسبت به تنظیم فرم گزارش مالیات به شرح پیوست اقدام تا پس از پرداخت کلیه مالیات متعلقه، نسبت به صدور برگ مالیات قطعی اقدام گردد.
4- برنامه زمانبندی رسیدگی به پروندههای مالیاتی اعم از مؤدیان بزرگ و سایر پروندههای مالیاتی به تفکیک به شرح فرمهای پیوست، حداکثر تا تاریخ 25/7/ 86 به دفتر اینجانب ارسال گردد.
محمود شکری- معاون عملیاتی
2571
منسوخ
232/1085/60846
7 مهر 1386
بخشنامه
برقراری تسهیلات در پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده، در اجرای بندهای 16 و 17 دستورالعمل توافق و تفاهم خوداظهاری مالیات عملکردسال 1385 صاحبان مشاغل
158
2570
منسوخ
90343/612
17 شهريور 1386
قانون
قانون موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری با دولت جمهوری زیمبابوه
168
2569
منسوخ
90339/701
17 شهريور 1386
قانون
قانون موافقتنامه همکاری با دولت جمهوری بلاروس در زمینه پیشگیری و کاهش سوانح و بلایای طبیعی و دیگر حوادث غیرمترقبه
168
2568
منسوخ
90338/604
17 شهريور 1386
قانون
قانون موافقتنامه سرویسهای هوایی با دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا
168
2567
منسوخ
93138/ت 37909هـ
12 شهريور 1386
تصویبنامه و تصمیمنامه
آییننامه ایجاد تسهیلات جهت شاغلین دولتی متقاضی انتقال از تهران و کلانشهرها به سایر شهرهای کشور
2566
52509
10 شهريور 1386
بخشنامه
تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده 17 آییننامه در خارج از مهلت مقرر، به سبب عواملی خارج از اختیار
گرچه مطابق قسمت اخیر مقررّات بند 12 ماده 20 آییننامه روش نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک، تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده 17 آییننامه مزبور در خارج از مهلت مقرر میتواند موجب بیاعتباری دفاتر مؤدیان محترم مالیاتی شود، لذا از آنجا که با وجود ایرادات اعلام شده از سوی ادارات امور مالیاتی هیأتهای سه نفری موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم، مطابق تجویز ماده 21 آییننامه موصوف. اختیار دارند نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند، بنابراین مقرر میدارد، به منظور تشویق و تکریم مؤدیان محترم مالیاتی در صورتی که تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده 17 آییننامه در خارج از مهلت مقرر، به سبب عواملی خارج از اختیار مؤدی و یا دلایل موجه دیگر پدید آمده باشد. در این صورت هیأتهای موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم با رعایت واقعیت امر نظر خود را مبنی بر تأیید دفاتر قانونی اعلام نمایند. مدیرانکل و رؤسای ادارات امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخشنامه میباشند.
علیاکبر عربمازار
2565
منسوخ
232/1028/52141
6 شهريور 1386
دستورالعمل
رسیدگی گروهی درخصوص 5% از مؤدیان بزرگ در اجرای بند 6 بیانیه چهارمین اجلاس
110، 111
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد