توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2229

منسوخ
6824- 230
26 مرداد 1383
بخش‌نامه
تفویض اختیارات دادستان انتظامی مالیاتی به نمایندگان مستقر در ادارات کل استان‌ها

2228

250/2901
25 مرداد 1383
بخش‌نامه
رعایت مقررات تسلیم اظهارنامه و واریز مالیات نهادها به خزانه
110,2

در اجرای بند 6 صورت‌جلسه مورخ 30/4/1383 معاونت محترم نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ریاست کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور که مقرر گردیده است:

 کلیه اشخاص موضوع بند (1) صورت‌جلسه فوق مکلف به رعایت قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن از حیث ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان عملکردسال 1382 و سال‌های بعد به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط و واریز مالیات متعلق در صورت شمول به حساب درآمدهای مالیاتی نزد خزانه‌داری کل کشور می‌باشد.

جهت مزید اطلاع بند یک صورت‌جلسه موصوف به شرح ذیل:

 کلیه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی مربوط به سازمان‌ها، نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی موضوع دستورالعمل یکسان‌سازی مالیات نهادهای انقلاب اسلامی که طی شماره 23352/1 مورخ 23/4/1376 و لواحق بعدی آن از سوی دفتر محترم مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده است با رعایت مفاد این صورت‌جلسه منوط به اعلام رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) توسط دفتر معظم‌له نسبت به تسویه بدهی‌های مالیاتی خود به شرح ذیل اقدام نمایند.

اعلام می‌گردد خواهشمند است نسبت به وصول مالیات‌های متعلقه اقدام لازم معمول فرمایند.

 علی‌اصغر صراف- معاون امور مالیاتی تهران

2227

211/1923/8603
21 مرداد 1383
بخش‌نامه
عدم تسری مفاد متن ماده 199 قانون به اشخاص موضوع تبصره 1 این ماده
199

تصویر رأی شماره 3181-201 مورخ 30/04/83 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی که در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم و درخصوص عدم تسری مفاد متن ماده 199 به اشخاص موضوع تبصره 1 ماده مذکور صادر گردیده جهت اجرا ابلاغ و اضافه می‌نماید مفاد بندهای 4 و 5 بخش‌نامه شماره 37343/4056-211 مورخ 31/06/1381 در قسمت‌های مغایر با رأی مذکور کان لم یکن می‌گردد.

 البته لازم است تخلفات مسؤولین موضوع تبصره 1 ماده 199 قانون مالیات‌های مستقیم جهت تقاضای مجازات به دفتر حقوقی سازمان گزارش شود تا دفتر حقوقی پس از برسی مراتب را به واحد رسیدگی به تخلفات اداری ذی‌ربط اعلام نمایند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه

در اجرای دستور رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ذیل نامه شماره 2852-203 مورخ 17/03/83 دادستانی انتظامی مالیاتی، موضوع در جلسه 08/04/83 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح می‌باشد.

اجمال موضوع نامه مزبور اینست:

رییس شورای عالی مالیاتی قبلاً به موجب نامه شماره 7741-4/30 مورخ 05/10/77 اعلام نموده که چنانچه وزارت‌خانه و شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری بر خلاف مقررّات مربوطه مالیات‌های تکلیفی را از ذی‌نفع کسر و به حساب مربوطه واریز ننمایند، فقط مشمول تبصره یک ماده 199 بوده و اخذ جریمه معادل 20% مالیات پرداخت نشده، (متن ماده 199) از آنان منتفی است درحالی‌که طبق مفاد بند 4 بخش‌نامه 37343 /4056-211 مورخ 31/06/81 رییس کل سازمان متبوع، مغایر با نظر یاد شده تأکید شده که در موارد مذکور جریمه متعلقه موضوع ماده 199 باید وصول شود و بدین لحاظ پیشنهاد نموده‌اند که به منظور اتخاذ رویۀ واحد موضوع در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح گردد.

هیأت عمومی شورا با عنایت به مراتب و پس از برسی و بحث و تبادل نظرلازم به شرح مبادرت به اصدار رأی می‌نماید:

با عنایت به عمومیت حکم ماده 199 و تسری آن به کلیه اشخاص حقوقی و تصریح تبصره 2 ذیل ماده فوق در تعلق توامان جرایم و حبس تادیبی، به مدیران متخلف شخص حقوقی غیردولتی و سکوت تبصره یک ماده مزبور بر تعلق جریمه 20% نسبت به تخلف مسؤولین وزارت‌خانه‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و شهرداری، بنابراین مسؤولین وزارت‌خانه‌ها و ... در صورت تخلف در اجرای مقررّات مربوط به مالیات‌های تکلیفی، فقط مشمول مجازات مقرر طبق تخلفات اداری خواهند بود و اخذ جریمه موضوع ماده 199 از آنان منتفی می‌باشد.

سیدمحمود حمیدی- محمد رزاقی- علی‌اکبر نوربخش- محمدعلی سعیدزاده- اسداله مرتضوی-          داریوش آل‌آقا- حسن عباسی‌پناه- غلامرضا نوری- اسماعیل ملکان

2226

211/2213
21 مرداد 1383
بخش‌نامه
معافیت فعالیت‌های تحقیقاتی

سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

بازگشت به نامه شماره 519/320 مورخ 09/04/83 درخصوص معافیت فعالیت‌های تحقیقاتی به اطلاع می‌رساند:

معافیت مقرر در ماده 144 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 07/02/1371 صرفاً برای مدت 10 سال و از تاریخ تصویب اصلاحیه مذکور قابل اجرا بوده و با انقضای مدت فوق اعمال معافیت مورد بحث به علت فقد مجوز قانونی مقدور نمی‌باشد. لیکن نظر به این‌که اساسنامه سازمان مورد بحث بموجب لایحه قانونی در تاریخ 21/02/1359 به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسیده، یک سازمان دولتی و زیر مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری محسوب می‌گردد. لذا اجرای طرح‌های تحقیقاتی که در قالب تنظیم قراردادها انجام می‌پذیرد در راستای فعالیت اصلی سازمان بوده و درآمد حاصل از قراردادها هم به حساب خزانه واریز می‌گردد. از طرفی با در نظر گرفتن مفاد ماده 2 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 27/11/80 و همچنین بند 4 بخش‌نامه شماره 11304/6247-201 مورخ 15/11/82، درآمد سازمان مذکور که در راستای وظایف سازمانی تحصیل شده و دارای شرایط مذکور در بخش‌نامه فوق باشد مشمول مالیات نخواهد بود و به تبع آن صدور مجوز عدم کسر مالیات علی‌الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیات‌ها از طریق اجرای تبصره 2 ماده فوق به وسیله اداره امور مالیاتی ذی‌ربط بلامانع می‌باشد، این معافیت قابل تسری به پرداخت‌های آن سازمان به اشخاص حقیقی و حقوقی بابت انجام قراردادهای تحقیقاتی نخواهد بود.

امیرحسن علی‌حکیم- مدیر کل فنی مالیاتی

2225

منسوخ
230/2240/8551
20 مرداد 1383
بخش‌نامه
نحوه انتخاب نمونه اظهارنامه‌های مشاغل 1382 و ترتیب رسیدگی
84، 95، 100، 101، 158

2224

2234/958/32
20 مرداد 1383
بخش‌نامه
خدمات حسابرسی مالیاتی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران

به پیوست تصویر نامه شماره 837/83 مورخ 10/05/1383 جامعه حسابداران رسمی ایران در رابطه با نحوه خدمات حسابرسی مالیاتی اعضای جامعه مذکور موضوع ماده 272 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 متضمن مرقومه رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد.

محمد علی بیگ‌پور- معاون عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور

جناب آقای غلامرضا حیدری کرد زنگنه رییس محترم سازمان امور مالیاتی کشور

چنانچه مستحضرید مهم‌ترین هدف تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران، رشد و اعتلای حرفه حسابرسی و در پی آن شفافیت اطلاعات مالی کشور است. لازمه این امر، آموزش مستمر اعضای جامعه و نظارت و کنترل کیفی عملکرد آنان است. در این راستا علاوه بر اهتمام لازم به امر آموزش، کارگروه کنترل کیفیت نیز که از فعال‌ترین کارگروه‌های جامعه است فعالیت‌های اجرایی خود را از اواسط سال قبل آغاز کرده است. در این خصوص بحث حسابرسی مالیاتی و اطلاع جامعه از کیفیت کارهای انجام شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به دلیل همین حساسیت، دوره‌های آموزشی و توجیهی متعددی توسط بخش آموزش جامعه حسابداران برگزار شده است. مستحضر هستید اگر خدای ناکرده یک مؤسسه حسابرسی یا حسابدار رسمی سهواً یا عمداً مرتکب اشتباهی شود، این امر به اکثریت اعضای متعهد جامعه حسابداران رسمی ایران نسبت داده می‌شود. بنابراین مؤکداً خواهشمند است به همکاران ارجمند سازمان مالیاتی بفرمایید در رابطه با خدمات حسابرسی مالیاتی اعضای جامعه، موضوع ماده 272 اصلاحیه قانون مالیات‌های ماده 272 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، هر گونه تخطی یا سوء رفتاری را که در عمل ملاحظه می‌شود خدمت حضرت عالی گزارش فرمایند تا با انعکاس موارد به جامعه حسابداران، امکان بررسی موضوع فراهم شود. بدیهی است جامعه حسابداران رسمی ایران خود را متعهد می‌داند تا با بررسی دقیق موارد ارجاعی و در صورت احراز تخلف، برخوردهای انضباطی لازم را معمول دارد تا رسالت آن در رشد و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی کشور ایفا شود.

پیشاپیش از توجهی که به جامعه حسابداران رسمی ایران و رسالت آن دارید صمیمانه سپاسگذاری می‌شود و امید است از راهنمائیهای جنابعالی مستمراً بهره‌مند شویم.

محمدجواد صفار ـ دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران

2223

منسوخ
211/1990/8040
13 مرداد 1383
بخش‌نامه
اصلاح ماده 3 آیین‌نامه اجرایی ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور
132، 138

2222

230/1981/7868
11 مرداد 1383
بخش‌نامه
حق انتخاب نماینده موضوع بند 3 ماده 244 قانون، مواردی که به ادارات کل مالیاتی محول می‌شود.
219، 244

اداره کل امور مالیاتی...

بنا به اختیارات حاصل از مواد 2 و 54 آیین‌نامه موضوع ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم، بدین‌وسیله حق انتخاب نماینده موضوع بند 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم، در مواردی که مؤدی انتخاب خود را هم‌زمان با تسلیم اعتراض به برگ تشخیص و در مهلت قانونی اعلام ننموده و یا اوراق تشخیص ابلاغ قانونی می‌گردد، به آن اداره کل محول می‌گردد.

ضرورت دارد در موارد فوق‌الذکر، ضمن تطبیق نوع فعالیت مؤدی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی با مهارت و تخصص نمایندگان معرفی شده از سوی هر یک از مراجع احصاء شده در بند 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم ترتیبی اتخاذ نمایید جلسات هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی با حضور هر سه عضو و به صورت رسمی تشکیل گردد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه

2221

7770
10 مرداد 1383
بخش‌نامه
درخصوص اختلاف نظر اساسی بین حسابرسان و ادارات امور مالیاتی

چون به قرار اطلاع واصله از واحدهای مالیاتی، نسبت به گزارش‌های حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی، که توسط سازمان حسابرسی جمهوری اسلامی ایران، حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی تنظیم و به‌وسیله مؤدیان محترم مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه گردیده، ابهاماتی بروز نموده که موجبات مکاتبه متعدد مأموران مالیاتی و امضاکنندگان گزارش‌های مزبور را فراهم و در عین حال سبب تطویل زمان صدور برگ تشخیص مالیات‌ها شده و براساس تحلیلهای مقدماتی کارشناسی نیز بروز ابهامات، استنباط متفاوت مأموران تشخیص مالیات و حسابداران رسمی از مقررّات موضوعه بوده است. علی‌هذا به منظور ایجاد هماهنگی و شفاف‌سازی امور مربوط و ایجاد رویه‌های واحد و پیش‌بینی راهکارهای قانونی برای رفع مسائل مطروحه بین حسابرسان مذکور و ادارات امور مالیاتی، مقرر می‌گردد:

مدیران کل امور مالیاتی پس از انجام بررسی‌های لازم از ادارات امور مالیاتی تحت نظارت خود، گزارش‌های حسابرسی مالیاتی را که تا کنون از سوی حسابرسان یاد شده به واحدهای مالیاتی تسلیم گردیده و دارای ابهامات کارشناسی یا اجرایی در تطبیق موارد با قانون و مقررّات مالیاتی و روش‌ها و استانداردهای حسابداری بوده یا به عبارت دیگر گزارش‌های مورد نظر به نحوی از انحاء موجد اختلاف نظر اساسی بین حسابرسان و ادارات امور مالیاتی گردیده است، طی گزارشی اطلاعات مربوط، شامل مشخصات مؤدی مالیاتی و حسابرس ذی‌ربط، سال عملکرد مالیات، شرح موضوع اختلاف نظر یا ابهام را به دفتر معاونت عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ارسال دارند تا جهت نیل به اهداف فوق‌الذکر اقدامات لازم به عمل آید.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور - غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2220

مرتبط با ارزش افزوده
23602
5 مرداد 1383
بخش‌نامه
مالیات تجمیع عوارض کالاهای وارداتی و مالیات غیرمستقیم در مناطق آزاد تجاری
تجميع عوارض: 4

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد

با عنایت به نامه شماره 1794/7108-211 مورخ 14/02/1383 سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص استعلام از معافیت تولیدات مناطق آزاد تجاری - صنعتی از پرداخت مالیات غیرمستقیم (با توجه به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی مصوب 1372 و نیز قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان مصوب 1381) اعلام می‌دارد:

مراتب در جلسه موضوع دعوت نامه شماره 6214- مورخ 30/02/1383 با حضور ریاست و مدیران وقت سازمان امور مالیاتی کشور و نمایندگان محترم دبیرخانه مناطق آزاد بررسی و نتیجه به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- تأثیر قانون مناطق آزاد بر مالیات‌های غیرمستقیم

نظر به این‌که مطابق ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 اشخاص حقیقی و حقوقی که در این منطقه فعالیت دارند از موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف شده‌اند و آنچه که در قسمت اخیر ماده یک قانون اصلاح موادی از برنامه سوم و چگونگی برقراری و وصول عوارض (که من بعد به عنوان قانون مشهور به تجمیع عوارض به آن اشاره می‌شود)، مورد استثناء واقع شده است قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی می‌باشد و نه مناطق آزاد.

لذا احکام مقرر در ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و قسمت اخیر ماده یک قانون مشهور به تجمیع عوارض، مجوز معافیت از پرداخت مالیات‌های غیرمستقیم در مناطق آزاد نمی‌باشد.

مضاف بر این‌که مطابق اصل (51) قانون اساسی معافیت از مالیات نیازمند حکم صریع قانون است که از این جهت در قانون مناطق آزاد معافیتی برای مالیات‌های غیرمستقیم لحاظ نشده است.

2- شمول مالیات بر کالاهای وارداتی و کالاهای تولید داخلی بر مناطق آزاد تجاری و صنعتی

الف: مالیات کالاهای وارداتی موضوع ماده (2) قانون مشهور به تجمیع عوارض، ناظر به کالاهای وارداتی به کشور است و به کالاهایی که از خارج کشور به منطقه آزاد وارد می‌شود تسری ندارد زیرا ماده مزبور از جمله مقررّات ناظر به ورود کالا است که مطابق صدر ماده (14) قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی کالاهای وارده به مناطق آزاد تجاری از شمول مقررّات عمومی ورود کالا معاف شده‌اند، طبعاً کالاهای مزبور چنانچه وارد کشور شوند با توجه به قسمت اخیر ماده (15) قانون اخیرالذکر مشمول مالیات ماده (2) قانون مشهور به تجمیع عوارض خواهند بود.

ب: تولیدات مناطق آزاد که مواد اولیه آن از خارج یا از منطقه تأمین می‌شود با توجه به قسمت اخیر ماده (14) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در صورت ورود به کشور مشمول مالیات بر ورود خواهد شد و اخذ مالیات از آنها موضوعیت ندارد زیرا در قانون یاد شده اخذ مضاعف مالیات بر ورود و مالیات بر تولید از همان کالاهای وارداتی تجویز نشده است.

ج: کالای مناطق آزاد که براساس مواد (16 و 17) قانون مذکور با استفاده از مواد اولیه کشور تولید می‌شود باید به نسبت استفاده از مواد اولیه داخلی، مالیات بر تولید ماده (3) قانون مشهور به تجمیع عوارض را پرداخت نمایند که برای تسهیل در تصمیم‌گیری ممکن است آیین‌نامه‌ای برای چگونگی محاسبه با هماهنگی دبیرخانه مناطق آزاد و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.

سعید تقدیسیان ـ قائم‌مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رییس‌جمهور

2219

211/307/7370
5 مرداد 1383
بخش‌نامه
عدم وجود منع قانونی در اعلام درآمد مشمول مالیات جهت سه در هزار اطاق
105

عطف به نامه شماره 426/250 مورخ 30/1/1383 به استحضار می‌رساند:

با عنایت به بند (س) تبصره (5) قانون بودجه سال 1380 و بند (ف) تبصره (5) قانون بودجه سال 1381 کل کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است هنگام صدور تسویه حساب‌های آن دسته از مؤدیان مالیاتی که دارای کارت بازرگانی می‌باشند (اعم از حقیقی و حقوقی، دولتی، تعاونی وخصوصی) اصل فیش واریز مبلغ سه در هزار درآمد مشمول مالیات آنها که به حساب و تأیید اتاق‌های تعاون و بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران رسیده است را دریافت نمایند.

لذا با توجه به نص صریح مواد قانونی فوق که ارسال سه در هزار درآمد مشمول مالیات مؤدیان موصوف به اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن جهت تأیید اتاق‌های موصوف را مجاز دانسته است، اعلام میزان درآمد مشمول مالیات لغایت سال 1381 دارندگان کارت بازرگانی به اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن در جهت همکاری با آن اتاق نیز منع قانونی ندارد. 

علی‌اکبرسمیعی- معاون فنی و حقوقی

2218

منسوخ
211/1682/7265
4 مرداد 1383
بخش‌نامه
تشخیص «پست بانک» به عنوان بانک
148

2217

منسوخ
5496- 203
2 مرداد 1383
بخش‌نامه
ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی در دفاتر ادارات امور مالیاتی

2216

210/7148
1 مرداد 1383
بخش‌نامه
اعلام مهلت تسلیم اظهارنامه سال 1382 محدوده تهران بزرگ تا 03/05/1383
177,110,100

نظر به این‌که روز چهارشنبه 31/4/83 به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تعطیل رسمی بوده و ادارات امور مالیاتی تهران بزرگ (تهران، شمیران و شهرری) با توجه به تصویب‌نامه 67768/ت 250 هـ مورخ 9/7/1369 هیأت محترم وزیران و مصوبات وزارت متبوع معطوف به تصویب‌نامه مذکور از سنوات قبل روزهای پنجشنبه تعطیل بوده‌اند.

لذا به استناد تبصره 1 ماده 177 قانون مالیات‌های مستقیم روز شنبه 3/5/83 به عنوان اولین روز بعد از تعطیل جزء مهلت یا موعد مقرر جهت تسلیم اظهارنامه عملکرد سال 1382 مؤدیان تهران بزرگ (تهران، شمیران وشهرری) محسوب خواهد شد.

خواهشمند است مراتب را به ادارات کل امور مالیاتی تحت نظارت ابلاغ فرمایند.

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

2215

235/1341/1438/7024
30 تير 1383
بخش‌نامه
گواهی مالیاتی حق‌العمل‌کاران ترخیص کننده کالا
186

همانگونه که استحضار دارند حسب مفاد ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارائه گواهی از اداره امورز مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می‌باشد. از آنجایی که حق‌العمل‌کاران ترخیص کننده کالا جهت انجام فعالیت خود مجوز لازم را از گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌نمایند و اشخاص مذکور نیز از مصادیق مفاد ماده یاد شده می‌باشند، خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای مفاد ماده فوق‌الذکر ترتیبی اتخاذ شود تا اشخاص مذکور، قبل از صدور مجوز حق‌العمل‌کاری، به منظور اخذ گواهی‌های مالیاتی، به ادارات کل امور مالیاتی راهنمایی شوند.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2214

201/3181
30 تير 1383
شورای عالی مالیاتی
مسئولین وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و شهرداری مشمول مجازات تخلفات اداری هستند و اخذ جریمه 20% منتفی است.
199

در اجـرای دسـتور رییس کـل سـازمان امور مالیاتی کشور ذیل نامه شماره 2852-203 مورخ 17/3/83 دادستان انتظامی مالیاتی، موضوع در جلسه 8/4/83 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مطرح می‌باشد.

اجمال موضوع نامه مزبور اینست:

رییس شورای عالی مالیاتی قبلاً به موجب نامه شماره 7741-4/30 مورخ 5/10/77 اعلام نموده که چنانچه وزارت‌خانه و شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری بر خلاف مقررّات مربوطه مالیات‌های تکلیفی را از ذی‌نفع کسر و به حساب مربوطه واریز ننمایند، فقط مشمول تبصره یک ماده (199) بوده و اخذ جریمه معادل 20% مالیات پرداخت نشده متن ماده 199 از آنان منتفی است درحالی‌که طبق مفاد بند 4 بخش‌نامه 37343 / 4056-211 مورخ 31/6/81 رییس کل سازمان متبوع مغایر با نظر یاد شده تاکید شده که در موارد مذکور جریمه متعلقه موضوع ماده (199) باید وصول شود و بدین لحاظ پیشنهاد نموده‌اند که به منظور اتخاذ رویۀ واحد موضوع در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح گردد.

هیأت عمومی شورا با عنایت به مراتب و پس از بررسی و بحث و تبادل نظر لازم به شرح زیر مبادرت و اصدار رأی می‌نماید:

با عنایت به عمومیت حکم ماده 199 و تسری آن به کلیه اشخاص حقوقی و تصریح تبصره 2 ذیل ماده فوق در تعلق توأمان جرایم و حبس تادیبی، به مدیران متخلف شخص حقوقی غیردولتی و سکوت تبصره یک ماده مزبور بر تعلق جریمه 20% نسبت به تخلف مسؤولین وزارت‌خانه‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و شهرداری، بنابراین مسؤولین وزارت‌خانه‌ها و ... در صورت تخلف در اجرای مقررّات مربوط به مالیات‌های تکلیفی، فقط مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود و اخذ جریمه موضوع ماده 199 از آنان منتفی می‌باشد.

سیدمحمود حمیدی- محمد رزاقی- علی‌اکبر نوربخش- محمدعلی سعیدزاده- اسداله مرتضوی- داریوش آل‌آقا- حسن عباسی‌پناه- غلامرضا نوری- اسماعیل ملکان 

2213

6736/1235/1503/223
27 تير 1383
بخش‌نامه
نحوه پرداخت مالیات تکلیفی مراکز درمانی
104

با عنایت به این‌که برخی از ادارات امور مالیاتی اعلام نموده‌اند که جهت پرداخت مالیات موضوع ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 28/11/80 درخصوص سازمان تأمین خدمات درمانی کارکنان نیروهای مسلح که با مراکز درمانی سراسر کشور قرارداد همکاری دارند، لازم است برای هر مرکز درمانی یک فقره چک صادر گردد که این امر با توجه به تعداد بسیار زیاد مراکز طرف قرارداد سازمان یاد شده مشکلاتی را در پرداخت مالیات تکلیفی به وجود آورده است، لذا به منظور سهولت در انجام تکالیف مقرر قانونی و جلوگیری از تطویل مراحل اجرایی ذی‌ربط و همچنین تأخیر در وصول مالیات‌های تکلیفی مقرر می‌دارد ادارات کل امور مالیاتی در اجرای مفاد ماده مذکور برای کلیه مؤدیان تحت ابوابجمعی خود که طرف قرارداد با سازمان یاد شده می‌باشند یک فقره چک به همراه فهرست اشخاص ذی‌ربط اخذ نموده و پس از وصول مالیات , تأییدیه‌ای برای هر یک از واحدهای مالیاتی ذی‌ربط ارسال نمایند تا بدین ترتیب ضمن سهولت در انجام تکالیف قانونی مؤدیان محترم موجبات تسریع در واریز مالیات‌های تکلیفی به درآمدهای عمومی کشور نیز فراهم گردد. 

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2212

231/1233/1566/6164
17 تير 1383
بخش‌نامه
اعلام فهرست معاملات بیش از 50 میلیون ریال توسط واحدهای مالیاتی هنگام رسیدگی
95، 169، 272

پیرو دستورالعمل شماره 3857 مورخ 17/03/83 موضوع جمع‌آوری اطلاعات موثق در مورد فعالیت مؤدیان مالیاتی و تبادل اطلاعات مزبور بین واحدهای مالیاتی، مقتضی است کلیه واحدهای مالیاتی هنگام رسیدگی به دفاتر قانونی و اسناد و مدارک حساب شرکت‌ها و سایر اشخاص حقوقی و همچنین مشمولین بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم، فهرست معاملات (خرید و فروش کالا و خدمات) بیش از پنجاه میلیون ریال را مطابق دو برگ فرم نمونه پیوست تهیه و پس از تأیید رییس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر از طریق رییس امور مالیاتی به واحد اطلاعات، نظارت و پیگیری اداره کل امور مالیاتی تسلیم و رسید دریافت نمایند.

ضمناً با توجه به این‌که برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مبادرت به ارسال فهرست‌های سه‌ماهه معاملات (خرید و فروش) خود به ادارات اطلاعات و نظارت و پیگیری ادارات کل امور مالیاتی می‌نمایند لذا مقتضی است ادارات امور مالیاتی به منظور جلوگیری از پردازش و تداخل اطلاعات تکراری بررسی و دقت لازم را در این زمینه معمول دارند. سایر الزامات دستورالعمل مذکور به قوت خود باقی است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه

2211

منسوخ
211/1527/6162
17 تير 1383
بخش‌نامه
معافیت جوائز پرداختی به صادرکنندگان کالا و خدمات در سال 1383
141

2210

منسوخ
213/444/6060
16 تير 1383
بخش‌نامه
اصلاح اظهارنامه صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده 95 قانون
95، 219

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: