توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
2209
منسوخ
211/1511/5830
13 تير 1383
بخشنامه
خوداظهاری مالیات مشاغل عملکرد 1382
95، 96، 100، 158
2208
235/462/639/5818
13 تير 1383
دستورالعمل
تشخیص و قطعی نمودن درآمد مشمول مالیات و حل اختلافات
244,219,190,98,97
به منظور دستیابی به تحول اساسی در حوزه اجرایی نظام مالیاتی کشور و اتخاذ ترتیباتی که مبتنی بر رعایت قوانین و مقررّات، و تسریع فرآیند قطعیت مالیات بوده و متضمن حصول اهدافی از قبیل افزایش رضایتمندی و رشد نرخ تمکین مؤدیان و کاهش پروندههای ارجاعی به هیأتهای حل اختلاف مالیاتی باشد، مقرر میدارد:
1) رؤسای ادارات امور مالیاتی در راستای مسؤولیتهای مندرج در ماده 11 آییننامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم نظارت مستمر خود را به منظور حسن اجرای مقررّات، به ویژه در مرحله تشخیص درآمد مشمول مالیات مؤدیان، بهطور مؤثر اعمال و واحدهای تحت نظر را مکلف نمایند با بررسی اسناد و مدارک و دلایل مؤدیان و همچنین سوابق موجود، از بروز اختلافات مالیاتی که سابقه ظهور و رفع یا حل اختلاف داشته، اکیداً اجتناب و مطابق مقررّات موضوعه و تصمیمات متخذه در موارد مشابه، اقدام نمایند.
2) مأموران مالیاتی که وظیفه تشخیص درآمد مشمول مالیات به آنان محول شده است مکلفند:
در موارد تشخیص درآمد مشمول مالیات از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی، دلایل برگشت یا عدم قبول هزینه و یا احتساب هرگونه اقلامی به عنوان درآمد سال مورد رسیدگی و یا تجدید محاسبات و ملاحظاتی که منجر به افزایش درآمد ابرازی مؤدی یا کاهش زیان میگردد را صریحاً در گزارشات مالیاتی قید نمایند.
همچنین در موارد تشخیص علیالرأس، بهطور صریح نسبت به عدم امکان تعیین درآمد واقعی براساس رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی یا بدست آمده اظهارنظر نموده و متعاقباً دلایل انتخاب قرینه یا قرائن مالیاتی و رقم آنها و ضرایب اعمالی (با ذکر ردیف و صفحه) را همراه با توجیهات کافی در گزارش خود قید نمایند.
عدم رعایت مراتب فوق به عنوان تخلف از انجام تکالیف قانونی که در تبصره 2 ماده 97 و ماده 98 قانون مالیاتهای مستقیم به آن تصریح شده است قابل پیگیری خواهد بود.
مطالبه مالیات از مؤدیانی که مکلف به کسر و ایصال مالیات اشخاص ثالث میباشند وفق مقررّات و براساس گزارش رسیدگی که در آن به مستندات و مبالغ پرداختی و حتیالمقدور دریافتکننده وجه (صاحب درآمد) اشاره شده باشد، صورت گیرد.
3) مدیرانکل امور مالیاتی با استفاده از اختیارات مندرج در تبصره ماده 34 آییننامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم ترتیبی اتخاذ نمایند تا اختلاف مؤدیان حتیالمقدور بدون ارجاع پرونده به مراجع حل اختلاف مالیاتی رفع، و توافق و تمکین مؤدیان با رعایت قوانین و مقررّات موضوعه تحصیل گردد.
بدیهی است در ارزیابی عملکرد مدیرانکل و معاونین مربوطه و رؤسای امور مالیاتی، میزان همکاری هر یک از مقامات مذکور، در راستای تحقق اهداف پیش گفته مدنظر قرار خواهد گرفت.
4) به مدیرانکل امور مالیاتی مؤکداً یادآوری مینماید:
الف) نظر به اینکه حسب قسمت اخیر تبصره 2 190 قانون مالیاتهای مستقیم، رسیدگی و قطعیت یافتن مالیات مؤدیان میبایست حداکثر ظرف یک سال تسلیم اعتراض آنان صورت پذیرد، لذا تجاوز از مهلت مقرره قابل اغماض نبوده و رعایت مقررّات یاد شده مستلزم رفع سریع اختلافات مالیاتی توسط مقامات ذیصلاح تا سطح مدیرکل مالیاتی و همچنین برنامهریزی و زمانبندی مراحل مربوط به دعوت از مؤدیان و طرح پرونده در هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و مهلت مندرج در متن قرار و ارجاع و اجرا به موقع قرارهای صادره خواهد بود.
ب) بنا به حکم تبصره 1 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم، رسمیت جلسات هیأتهای حل اختلاف مالیاتی (به منظور رسیدگی به اختلافات مالیاتی عملکرد سال 1381 و سنوات بعد) منوط به حضور هر سه عضو هیأت بوده و تشکیل جلسات هیأت بدون حضور هر یک از اعضاء احصا شده در ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان تخلف از مقررّات تلقی و آرا، صادره توسط هیأتهائی که به صورت رسمی تشکیل نیافته باشد فاقد وجاهت قانونی بوده و نافذ نخواهد بود.
ج) مجدداً خاطر نشان میسازد از تشکیل جلسات هیأت بدون حضور هر سه عضو اجتناب و بنا به اقتضاء شرایط در هر یک از ادارات کل به تشکیل جلسات هیأت در ساعات صبح متناسب با حضور هر سه عضو اکتفا و در صورت لزوم اوقات رسیدگی به اختلافات مالیاتی و تشکیل جلسات هیأت به ساعات بعد از ظهر موکول گردد.
د) به منظور حسن اجرای تبصره 1 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم و اطلاع رسانی به مؤدیان محترم، ترتیبی اتخاذ فرمایید تا اطلاعیههای پیوست با قابلیت رویت مؤدیان در محل تشکیل جلسات هیأت نصب گردد.
دفتر نظارت بر امور هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و اجراییات ضمن نظارت مستمر برنحوه تشکیل هیأتها، هرگونه تخطی از مقررّات مربوط به هیأتهای حل اختلاف مالیاتی به شرح فوق را گزارش نماید.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2207
4429- 203
13 تير 1383
بخشنامه
مطابقت محتوای اطلاعات واصله از خلاصه معاملات ارسالی توسط دفاتر اسناد رسمی با سوابق پرونده
نظر به اینکه طبق بررسیهای به عمل آمده مشخص گردیده عدم ثبت و ضبط صحیح فهرست خلاصه معاملات ارسالی از سوی دفاتر اسناد رسمی در ادارات امور مالیاتی، ضمن عدم تأمین نظر مقنن مبنی بر کشف به موقع گواهیهای مجعول و برخورد قضایی با متخلفین، موجبات تضییع حقوق دولت را نیز فراهم مینماید. لذا مقتضی است دستور فرمایید واحدهای مالیاتی ذیربط ضمن مطابقت محتوای اطلاعات واصله از خلاصه معاملات ارسالی توسط دفاتر اسناد رسمی با سوابق مضبوط در پرونده هرگونه مغایرتی را به قید فوریت و با رعایت سلسله مراتب اداری به این دادستانی اعلام نموده و از هر گونه پاسخ بعدی قبل از استعلام از این دادستانی خودداری نمایند. بدیهی است در غیر این صورت هر گونه سهلانگاری و عدم ثبت و ضبط اطلاعات مذکور در پروندههای مربوط موجب تعقیب انتظامی مأمور مالیاتی ذیربط خواهد شد.
غلامعلی آبایی- دادستان انتظامی مالیاتی
2206
منسوخ
1414/230
9 تير 1383
بخشنامه
آمار اظهارنامههای دریافتی عملکرد سال 1382
2205
مرتبط با ارزش افزوده
211/1232/5435
8 تير 1383
بخشنامه
افزودن واحدهای سنگبری به لیست صنایع آلاینده محیط زیست
تجميع عوارض: 4
پیرو بخشنامه شماره 1163/293-211 مورخ 02/02/83 و به شرح مفاد نامه شماره 3/6055-30 مورخ 09/12/82 سازمان حفاظت محیط زیست که منضم به بخشنامه فوق به آن اداره کل ارسال شده است. به تجویز حکم قسمت اخیر بند (هـ) ماده (3) قانون موسوم به تجمیع عوارض «واحدهای سنگبری به استثنای مواردی که به تشخیص سازمان مزبور آلوده کننده محسوب نشوند به لیست صنایع آلاینده هر استان اضافه شده است» از آنجایی که سازمان مذکور طی نامه شماره 3/960-9 مورخ 09/03/1383، تعیین واحدهای سنگبری که از شمول این حکم مستثنی هستند را به اداره کل حفاظت از محیط زیست هر استان محول نموده است، با توجه به اهمیت موضوع و با عنایت به مواعد قانونی معین در مقررّات مورد بحث، شایسته است دستور فرمایید مأمورین ذیربط در اسرع وقت کلیه واحدهای سنگبری واقع در محدوده آن اداره کل را شناسایی و مراتب شمول یا معافیت آنها با قید فوریت از اداره کل حفاظت محیط زیست آن استان استعلام و نتیجه آن ضمن اعلام به مؤدی جهت درج در سوابق به معاونت فنی و حقوقی نیز ارسال گردد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه
2204
211/1381/5424
8 تير 1383
بخشنامه
مراد از «حق انتخاب» یکی از مراجع بند 3 ماده 244 قانون توسط مؤدی، انتخاب مراجع مقرر است(نه شخص خاص)
244
(کد 2805 را ملاحظه فرمایید.)
چون به نظر میرسد در اجرای بند 3 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیههای بعدی آن درخصوص حق انتخاب نماینده توسط مؤدی ابهاماتی وجود دارد، لذا به منظور رفع ابهام و ایضاح مطلب و با اتخاذ ملاک از قسمت اخیر همان بند لزوماً یادآور میشود:
انتخاب نماینده توسط مؤدی به مفهوم انتخاب شخص خاص مورد نظر مؤدی نبوده، بلکه مراد از این حق، انتخاب یکی از مراجع مقرر در بند مذکور برای شرکت نماینده آن مرجع در هیأت حل اختلاف مالیاتی میباشد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه
2203
منسوخ
1373/1114/231
8 تير 1383
بخشنامه
آمار اظهارنامههای دریافتی عملکرد سال 1382
2202
منسوخ
214/708/5194
6 تير 1383
بخشنامه
ابلاغ قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با دولت جمهوری اتریش
168
2201
منسوخ
230/1342
3 تير 1383
تعیین درآمد مشمول مالیات مشمول بند (ج) با نظر اتحادیه صنف
95، 100، 158
2200
4954
1 تير 1383
بخشنامه
ابلاغ مراتب قبولی یا نتیجه رسیدگی به اظهارنامهها، به مؤدیان مالیاتی
158
به قرار اطلاع واصله برخی از واحدهای مالیاتی مراتب قبول اظهارنامههای عملکرد سال 1381 مشمولین فصل مالیات بردرآمد مشاغل را که براساس ماده 158 بدون رسیدگی مورد قبول واقع شده است و همچنین نتیجه رسیدگی به آن تعداد از اظهارنامههای مزبور را که به موجب قسمت اخیر آن ماده بهطور نمونهگیری مورد رسیدگی قرار گرفته است، تاکنون به صاحبان مشاغل ابلاغ نکردهاند. لذا چون بیاطلاعی مشمولین مورد بحث از وضعیت مالیاتی عملکرد سال 1381، امکان اجرای مطلوب بخشنامه خوداظهاری شماره 3897 مورخ 17/03/83 را با مشکل مواجه خواهند نمود. بدینوسیله پیرو بخشنامه شماره 4623 مورخ 27/03/83 مقرر میشود:
کلیه واحدهای مالیاتی در اسرع وقت و حداکثر تا 10/04/83 نسبت به ابلاغ مراتب قبول اظهارنامه بدون رسیدگی و همچنین ابلاغ نتیجه رسیدگی به اظهارنامههایی که مورد رسیدگی قرار گرفته است اقدام نمایند.
دادستان انتظامی مالیاتی و مدیران کل و معاونین آنان بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت و نتیجه را روز 11/04/83 به دفتر اینجانب اعلام خواهند نمود. انتظار میرود در پایان مهلت، مورد ابلاغ نشده وجود نداشته باشد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه
2199
منسوخ
212/2004
1 تير 1383
بخشنامه
اعلام شماره حساب جهت واریز و استرداد هزینه دادرسی چکهای بلا محل مالیاتی
164
2198
منسوخ
4623
27 خرداد 1383
بخشنامه
تسریع در قطعی نمودن پروندههای 1381 جهت خوداظهاری 1382
101، 226، 238
2197
4585/1094/211
27 خرداد 1383
بخشنامه
ضوابط اجرایی اصلاح شده ماده 172 قانون (کمکهای نقدی و غیرنقدی اشخاص)
172
ضوابط اجرایی اصلاح شده ماده 172 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 07/02/71 جهت اجرا به پیوست ابلاغ میگردد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه
اصلاح ضوابط اجرایی ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 موضوع ماده 50 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 07/02/1371 مجلس شورای اسلامی
1- وجوهی که به حسابهای تعیین شده از طرف دولت به منظور بازسازی و یا کمک و نظائر آن به صورت بلاعوض پرداخت میشود، با تسلیم قبض بانکی به اداره امور مالیاتی ذیربط از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت و از منبع مالیاتی که مؤدی انتخاب خواهد کرد، کسر میگردد.
2- صددرصد وجوهی که توسط مؤدیان مالیاتی به منظور مصرف در امور مشروحه زیر به حسابهای خاصی که در تهران از طرف وزارت یا سازمان ذیربط و در استانها از طرف ادارات کل یا سازمانهای مربوط و در مورد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی توسط رؤسای آنها افتتاح میگردد واریز میشود از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت و از منبع مالیاتی که مؤدی انتخاب خواهد کرد کسر خواهد شد. برداشت از حسابهای فوق با امضاء مشترک بالاترین مقام مسؤول دستگاه و ذیحساب مربوط صورت میپذیرد و دستگاه دریافتکننده مکلف است صورت کمکهای دریافتی خود در هرسال را حداکثر تا آخر تیرماه سال بعد در تهران به سازمان امور مالیاتی کشور و در استانها به اداره کل امور مالیاتی استان تسلیم نماید.
موارد مصرف وجوه واریزی یاد شده عبارتند از: تعمیر، تجهیز، احداث و یا تکمیل آن دسته از مدارس، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاههای تربیتی و آسایشگاهها و مراکز بهزیستی و کتابخانهها و مراکز فرهنگی و هنری که بودجه آنها به وسیله دولت تأمین میشود.
3- وجوهی که جهت بهداشت و درمان و بهزیستی بیماران به انجمن حمایت از بیماران کلیوی؛ بنیاد امور بیماریهای خاص، مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، کانون بهبود و پرورش هموفیلیان ایران، انجمن امداد به بیماران سرطانی ایران (انجمن امداد ایران) و انجمن حمایت از بیماران سرطانی یزد که مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشند پرداخت میشود، مشروط به رعایت موارد ذیل از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت و از منبع مالیاتی منتخب مؤدی کسر میشود.
1-3- کمکهای نقدی مؤدیان به اشخاص موضوع این بند حداکثر تا بیست درصد (20%) درآمد مشمول مالیات منبع مالیاتی انتخاب شده مؤدی، قابل کسر از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت او خواهد بود.
2-3- مؤسسات یاد شده (دریافت کننده کمک) مکلفاند فهرست وجوه دریافتی هر ماه را تا پایان ماه بعد و براساس دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و ابلاغ خواهد نمود، به سازمان مزبور اعلام و وجوه دریافتی را براساس نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مصرف بهداشت و درمان و بهزیستی بیماران مستمند و تهیه وسایل پزشکی مورد نیاز بیماران مزبور برسانند و تأییدیه صادره از وزارت مذکور در مورد صحت مصرف وجوه دریافتی هرسال را تا پایان تیرماه سال بعد به اداره کل امور مالیاتی ذیربط تسلیم نمایند.
4- کمکهای اعطایی غیرنقدی جهت انجام امور مذکور در بندهای 2 و 3 از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال اعطاء کسر خواهد شد.
5- در صورتی که اموال منقول یا غیر منقول یا منافع اموال به عنوان کمک غیرنقدی به مؤسسات مذکور در بندهای 2 و 3 اعطاء گردد، ارزش اموال غیرمنقول و منافع اموال طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری به تاریخ انتقال، تقویم و در مورد انتقال اموال منقول مبنای محاسبه قیمت روز اعطاء آنها خواهد بود. و در صورتی که نسبت به مورد اخیر بین ادارات امور مالیاتی و اعطاء کنندگان راجع به میزان قیمت اختلاف بروز نماید، مرجع رسیدگی به اختلاف هیأت سه نفره حل اختلاف مالیاتی خواهد بود که رأی آن قطعی و لازمالاجرا بوده و در سایر مراجع مالیاتی قابل طرح نخواهد بود.
6- ادارات امور مالیاتی با دریافت اصل قبوض بانکی پرداخت وجوه و یا اصل گواهینامه و یا اسناد تحویل کمکهای غیرنقدی و ضبط آن در پرونده مالیاتی (در مورد مؤسسات موضوع بند 3 این ضابطه با کسب تأییدیه از مرجع ناظر ذیربط) مربوط نسبت به کسر مبالغ پرداختی یا ارزش کمکهای غیرنقدی از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت یا اعطاء کمک از منبع منتخب مؤدی اقدام خواهند نمود.
7- تاریخ اجرای این اصلاحیه از پانزدهم خردادماه سال 1383 خواهد بود.
مسعود پزشکیان- وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی
جعفر توفیقی- وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری
مرتضی حاجی- وزیر آموزش و پرورش
صفدر حسینی- وزیر امور اقتصادی و دارایی
2196
211/936/4058
20 خرداد 1383
بخشنامه
رفوگری فرش ورنگرزی سنتی (گیاهی) جزء صنایع دستی محسوب میشود.
142
پیرو بخشنامههای شماره 29502/2556/5/30 مورخ 20/06/1372 و 220/775-211 مورخ 25/01/1382 و ضمایم مربوط تصویر نامه شماره 4302/1/110 مورخ 04/03/1383 سازمان صنایع دستی ایران که به موجب آن رفوگری فرش و رنگرزی سنتی (گیاهی) نیز جزء رشتههای صنایع دستی محسوب گردیده جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم به پیوست ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور
نامه شماره: 4302/1/110 مورخ: 04/03/1383
جناب آقای محمدقاسم پناهی- معاونت محترم فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور
بازگشت به نامه شماره 2267/623-211 مورخ 22/02/83 به اطلاع میرساند رفوگری فرش و رنگرزی سنتی (گیاهی) جزء رشتههای صنایع دستی محسوب میگردد و مشمول مزایای معافیت مالیاتی موضوع ماده 142 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 66 و اصلاحیههای بعدی میباشد.
یدا... طاهرنژاد ـ رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع دستی
2195
211/999/4057
20 خرداد 1383
بخشنامه
مالیات علیالحساب واردکنندگان کالا، پیلهوران و دارندگان (و اشخاص فاقد) کارت بازرگانی
163
1- بنا به اختیار حاصل از مقررّات ماده 163 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحیه بعدی آن و به منظور سهولت کار محاسبه و یکسان نمودن میزان مالیات علیالحساب واردکنندگان کالا مقرر میدارد از تاریخ صدور این دستورالعمل از واردکنندگان کالا که دارای کارت بازرگانی یا کارت پیلهوری میباشند معادل یک درصد (1%) و از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد کارت بازرگانی یا کارت پیلهوری معادل دو درصد (2%) ارزش گمرکی کالا و حقوق ورودی مندرج در پروانه گمرکی به عنوان مالیات علیالحساب توسط گمرکات کشور وصول و به شرح زیر اقدام گردد:
1-1- پس از تعیین مبلغ مالیات علیالحساب قابل پرداخت بر مبنای جمع ارزش گمرکی کالا و حقوق ورودی مندرج در پروانه گمرکی وسیله گمرکات سراسر کشور قبض پرداخت مالیات علیالحساب مذکور به نام شخص حقیقی یا حقوقی (واردکنندگان کالا) با ذکر مشخصات تهیه و برای پرداخت به وی تسلیم شود.
1-2- مالیات علیالحساب مورد بحث توسط اشخاص حقیقی در تهران به ترتیب به حساب 90051 بانک ملی شعبه میر داماد و حساب 96222 بانک ملی ایران شعبه ناصرخسرو پرداخت و در شهرستانها کلاً به حساب اداره امور مالیاتی محل واریز و رسید بانکی یا اعلامیه مربوط را به همراه یک برگ تصویر آن به ضمیمه اظهارنامه کالای وارداتی به گمرک ذیربط ارائه و نسخه دیگر آنها را برای تسلیم به اداره امور مالیاتی نزد خود نگهداری نمایند.
1-3- گمرکات ذیربط اصل رسید یا اعلامیۀ بانکی را به اظهارنامه گمرکی ضمیمه و تصویر آن را به همراه گزارش روزانه به امور مالی خود ارسال نمایند و امور مالی گمرکات در آخر هر ماه تصویر رسید و یا اعلامیه وجوه واریزی به حسابهای مورد بحث را با تنظیم فهرستی حاوی مشخصات واریز کننده، شماره و تاریخ قبض بانکی و مبلغ آن در تهران به اداره کل امور مالیاتی شرکتها و یا اداره کل امور مالیاتی استان تهران حسب مورد و در سایر شهرستانها به اداره کل امور مالیاتی مربوط ارسال نمایند.
2- چون طبق بند (ب) ماده 113 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کالا و خدماتی که صادر میشوند مشمول پرداخت عوارض و مالیات نخواهند بود بنابراین از وصول مالیات علیالحساب از کلیه صادرکنندگان اعم از اینکه دارای کارت بازرگانی یا کارت پیلهوری باشند خودداری گردد.
3- کالاهای وارداتی توسط مسافرین به عنوان هدیه و سوغات و نمونه از شمول پرداخت مالیات علیالحساب مورد بحث مستثنی میباشند.
4- کلیه مکاتبات و بخشنامههای مغایر با این دستورالعمل ملغیالاثر خواهد بود.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه
2194
211/1048/4056
20 خرداد 1383
بخشنامه
اعطای معافیت مالیاتی به شرکتهایی خصوصی صرفنظر از اینکه بخشی از سهام متعلق به دولت باشد.
132
همانطور که اطلاع دارند، تسهیلات مقرر در ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم به موجب اصلاحیه مورخ 27/11/80 صرفاً شامل اشخاص حقوقی خواهد شد که در بخشهای تعاونی و خصوصی فعالیت دارند. بنابراین به منظور رفع ابهام و اجرای دقیق مفاد ماده فوقالذکر اعلام میدارد:
شرکتها یی که بیش از 50 % سهام آنها متعلق به دولت باشد نمیتوانند از معافیت ماده مذکور استفاده نمایند لیکن شرکتهایی که بیش از 50 % درصد سهام آنها متعلق به بخش خصوصی باشد از نظر اجرای مقررّات ماده 132 اصلاحی خصوصی تلقی گردیده و اینگونه شرکتها میتوانند از معافیت مالیاتی صدرالذکر استفاده نمایند.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه
2193
منسوخ
211/1090/3999
18 خرداد 1383
بخشنامه
تعیین بهای ماشینآلات کشاورزی، راهسازی و موتورسیکلتها توسط دفترخدمات مالیاتی
2192
11671
17 خرداد 1383
قانون
قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ شانزدهم اردیبهشتماه یک هزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و بدون ارائه نظر از سوی شورای نگهبان در مهلت مقرر در اصل نود و چهارم قانون اساسی طی نامه شماره 16078 مورخ 06/03/1383 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ میگردد.
سیدمحمد خاتمی - رییسجمهور
(قسمتی از) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
... ماده 14- مؤدیان مالیاتی میتوانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آنان جهت احداث مراکز توانبخشی، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند. گواهی هزینه مؤدیان مالیاتی در موارد فوق که به تأیید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی آنان تلقی میگردد.
تبصره- آییننامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سهماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید
2191
منسوخ
3897
17 خرداد 1383
بخشنامه
خوداظهاری و تسلیم اظهارنامه
84، 95، 96، 100، 158
2190
3857
17 خرداد 1383
بخشنامه
تهیه و ارسال معاملات بالای پنجاه میلیون ریال توسط رسیدگی کنندگان
95، 272
نظر به اینکه جمعآوری اطلاعات موثق در مورد فعالیت مؤدیان مالیاتی و تبادل اطلاعات مزبور بین واحدهای مالیاتی، امکان تشخیص صحیح و به موقع درآمد و مالیات مؤدیان را فراهم و با کاهش اختلاف مالیاتی موجب تسریع در قطعیت مالیات و وصول مطالبات خواهد شد، لذا به موجب این دستوالعمل مقرر میشود:
کلیه واحدهای مالیاتی هنگام رسیدگی به دفاتر قانونی و اسناد و مدارک حساب شرکتها و سایر اشخاص حقوقی و همچنین مشمولین بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم فهرست معاملات (خرید و فروش کالا و خدمات) بیش از پنجاه میلیون ریال را که متضمن مشخصات فروشنده و خریدار کالا یا خدمات و تاریخ وقوع معامله و نشانی متعاملین باشد تهیه و پس از تأیید رییس گروه مالیاتی و ثبت در دفتر از طریق رییس امور مالیاتی به واحد اطلاعات، نظارت و پیکیری اداره کل امور مالیاتی تسلیم و رسید دریافت نمایند.
واحد مذکور مکلف است، اطلاعات مندرج در فهرستهای واصله را به فوریت وارد سیستم رایانه نماید تا واحدهای مالیاتی سراسر کشور حسب مورد از اطلاعات مذکور برای تشخیص درآمد و مالیات مؤدیان مالیاتی استفاده نمایند.
بدیهی است واحدهای مالیاتی برای استخراج اطلاعات و تهیه فهرست در مورد آن دسته از مؤدیانی که گزارش حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 را ارائه مینمایند، باید با تعیین وقت قبلی و ابلاغ آن به نشانی اقامتگاه قانونی یا محل ارائه و نگاهداری دفاتر و اسناد و مدارک حساب (حسب مورد) این قبیل مؤدیان مراجعه و اقدام نمایند.
دادستانی انتظامی مالیاتی و مدیران کل امور مالیاتی و معاونین آنان در صورت مشاهده تعلل و اهمال اقدامات قانونی را معمول خواهند نمود.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ـ حیدری کرد زنگنه
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد