توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
3878
مرتبط با ارزش افزوده
260/94/17
بخشنامه
لغو صدر بخشنامه شماره 691/260/د مورخ 24/02/1392 و عبارت مرتبط(اعمال معافیتهای مالیاتی صادرات منوط به ورود ارز حاصل از صادرات کالاها و خدمات به چرخه تجاری کشور)
13 و 17
باعنایت به ابهامات مطروحه در خصوص مفاد بخشنامه شماره 691/260/ د مورخ 24/02/1392، یادآور میشود، نظر به اینکه به موجب بخشنامه شماره 17665/200 مورخ 09/10/1392 رئیس کل محترم سازمان، بخشنامههای شماره 16218/200 مورخ 10/08/1391 و 21016/200 مورخ 25/10/1391 موضوع «احراز شرایط اعمال معافیت صادرات» کان لم یکن گردیده است، بنابراین پاراگراف صدر بخشنامه و عبارت «و موارد مندرج در بخشنامههای فوقالذکر» مندرج در بند 1 بخشنامه صدرالاشاره صادره توسط این معاونت کان لم یکن میگردد. بدیهی است سایر مفاد بخشنامه کماکان به قوت خود باقی است.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3877
15400/ت51813هـ
تصویب نامه و تصمیمنامه
نصاب معاملات موضوع ماده 3 قانون برگزاری مناقصات
تصویبنامه هیأت وزیران
هیات وزیران در جلسه 06/02/1394 به پیشنهاد شماره 5448-56 مورخ 25/01/1394 وزارت اموراقتصادی و دارایی و به استناد تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب 1383 ـ و ماده 42 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 ـ مصوب 1393 ـ تصویب کرد:
الف) نصاب معاملات موضوع ماده 3 قانون برگزاری مناقصات به شرح زیر تعین میگردد:
1- معاملات کوچک: معاملاتی که کمتر از یکصد و سی و نه میلیون (139000000) ریال باشد.
2- معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ معامله بیشتر از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ یک میلیارد و سیصد و نود میلیون (1390000000) ریال تجاوز نکند.
3- معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از مبلغ یک میلیارد و سیصد و نود میلیون (1390000000) ریال باشد.
ب) نصاب معاملات موضوع بند (الف) به مواردی که معامله به صورت مزایده انجام میشود، تسری مییابد.
اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهور
3876
200/94/503
دستورالعمل
اصلاحیه دستورالعمل تفویض اختیار تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشینآلات راهسازی و صنعتی
100
تاریخ اجراء: عملکرد سال 1393 مدت اجراء: مطابق دستورالعمل
پیرو دستورالعمل شماره 502/94/200 مورخ 01/02/1394 موضوع تفویض اختیارتعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان وسائط نقلیه مسافری، باری، ماشینآلات راه سازی و صنعتی در اجرای مقررات تبصره 5 قانون مالیاتهای مستقیم، بدینوسیله بند 13 دستورالعمل مذکور به شرح زیر اصلاح میگردد:
«اشخاص موضوع این دستورالعمل که فاقد اتحادیه بوده و یا با اتحادیه آنها در اجرای تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم توافق نشده باشد، چنانچه اظهارنامه مالیاتی خود را براساس مفاد این دستورالعمل تسلیم نمایند و در رسیدگی اداره امور مالیاتی با رعایت بند 19 این دستورالعمل، اظهارنامه مالیاتی آنها مورد قبول واقع گردد در اجرای تبصره ماده 29 آییننامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به صدور برگ مالیات قطعی آنها اقدام خواهد شد. » در ضمن استثناء مذکور در بند 22 دستورالعمل مذکور حذف میگردد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3875
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/16
بخشنامه
ابلاغ قرار قبول دستور موقت شعبه 14 دیوان عدالت اداری مبنی بر جلوگیری از اجرای بند (10) بخشنامه شماره 13007/200 مشعر بر ملزم نمودن داروخانهها به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش
19
تاریخ اجراء: تاریخ صدور قرار13/12/ 1393مدت اجراء: تا اطلاع ثانوی
به پیوست قرار صادره قبول دستور موقت به شماره دادنامه 9309970901402249 مورخ 13/12/1393 شعبه 14 دیوان عدالت اداری که مقرر میدارد: «نظر به اینکه بند10 بخشنامه مورد شکایت مشعر بر ملزم نمودن داروخانهها به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش«pos مکانیزه فروشگاهی» میباشد. به لحاظ اینکه مغایر ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوطه بوده که در صورت اجرای آن موجبات ورود خسارت فراهم میگردد. با احراز فوریت و ضرورت امر مستنداً به مواد 34 و 35 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی تا تعیین تکلیف قطعی شکایت مطروحه صادر و اعلام میگردد. » جهت اقدام لازم، ابلاغ میگردد.
لازم به یادآوری است با توجه به اینکه تنظیم لایحه دفاعیه، عنوان رییس محترم دیوان، در دستور کار سازمان قرار دارد، لذا مقرر میگردد پس از تعیین تکلیف قطعی در این خصوص، که قبل از انقضای مهلت قانونی توسط سازمان اعلام خواهد شد؛ نسبت به رسیدگی پروندهها اقدام گردد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3874
200/94/15
بخشنامه
احکام مالیاتی «قانون بودجه سال 1394 کل کشور»
202 ,101 ,85 ,84
تاریخ اجرا: 01/01/1394مدت اجرا: در طول سال 1394ا
حکام مالیاتی قانون بودجه سال 1394 کل کشور مصوب 24/12/1393 مجلس شورای اسلامی که در تاریخ 28/12/1393 در روزنامه رسمی آگهی گردیده است، به شرح زیر جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم ابلاغ میگردد:
تبصره 2
هـ - شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساختهای تأمین، ذخیرهسازی و توزیع فرآوردهاقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد (5%) به قیمت هر لیتر فرآوردههای نفتی تأمین و پس از واریز به خزانهداری کل کشور تا سقف پانزده هزار میلیارد (15000000000000) ریال به مصرف برساند. این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نمیشود و مشمول مالیات با نرخ صفر میباشد.
تبصره 3
ز - تمامی شرکتهای دولتی مندرج در پیوست شماره 3 این قانون که در فهرست واگذاری سال 1394 قرار دارند مکلفند یکدوازدهم مالیات و سود سهام پیشبینی شده در بودجه شرکت در پیوست شماره 3 این قانون را تا زمان واگذاری و أخذ ثمن حاصل از فروش و ابلاغ قرارداد انتقال سهام توسط سازمان خصوصیسازی به حساب خزانهداری کل کشور واریز کنند. خزانهداری کل کشور این مبالغ را در مقاطع سهماهه به حساب ردیفهای درآمدی 110102 و 130101 جدول شماره 5 این قانون منظور میکند.
تبصره 6
هـ- تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای اجرای طرحهای قطار شهری به نسبت پنجاه درصد (50%) دولت و پنجاه درصد (50%) شهرداریها با نرخ مالیاتی صفر است و تضمین پنجاه درصد (50%) سهم دولت برعهده سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور میباشد.
ح - اوراق مشارکت و صکوک اسلامی منتشرشده موضوع این قانون از پرداخت مالیات معاف است.
ط - دولت مجاز است اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید را با سررسید یک تا سهسال بهصورت بینام و یا بانام، صادر کند و بهمنظور تسویه بدهی مسجل خود بابت طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و مابهالتفاوت قیمت تمامشده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکتهای برق و آب مطابق ماده 20 قانون محاسبات عمومیکشور مصوب 01/06/1366 به قیمت اسمی تا سقف پنجاه هزار میلیارد (50000000000000) ریال به طلبکاران غیردولتی واگذار نماید. اسناد مزبور از پرداخت هرگونه مالیات معاف بوده و بهعنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 01/09/1384 محسوب شده و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر میشود.
ک - دولت مجاز است جهت تسویه مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت و شرکتهای دولتی تا سقف ده هزار میلیارد (10000000000000) ریال «اوراق صکوک اجاره» منتشر نماید. اوراق مزبور از پرداخت هرگونه مالیات معاف بوده و به عنوان ابزار مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران محسوب و با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر میشود. اوراق مزبور قابل معامله در بازار ثانویه است. آییننامه اجرائی نحوه انتشار اوراق صکوک اجاره، بازپرداخت، سود و تضمین آن حسب مورد توسط دولت و شرکتهای دولتی ذیربط، ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون، به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران میرسد. اوراق صکوک اجاره، اوراق بهادار قابل نقل و انتقالی است که نشاندهنده مالکیت مشاعی دارنده در منافع مورد اجاره قانونی میباشد.
تبصره 9
الف - سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1394، مبلغ یکصد و سی و هشت میلیون (138000000) ریال در سال تعیین میشود و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد (10%) و مازاد بر این به نرخ بیست درصد (20%) برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور تعیین میشود.
ب - مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/02/1387 و اصلاحات بعدی آن تا پایان سال 1394 تمدید میشود.
ج - شرط تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای برخورداری از تسهیلات موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و تبصره 2 ماده 119 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای صاحبان مشاغل وسائط نقلیه، املاک و منبع ارث برای عملکرد سالهای 1390 تا 1394 الزامی نیست.
د - اشخاصی که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در سال 1394 طبق قانون مکلف به ثبتنام برای دریافت شماره اقتصادی میشوند، درصورت عدم ثبتنام در مهلت تعیینشده توسط سازمان مذکور، از کلیه معافیتها و بخشودگی جریمههای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال مربوط محروم میشوند.
هـ - وزارت نیرو از طریق شرکتهای آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آببهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ یکصدوپنجاه (150) ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانهداری کل کشور واریز نماید. صد درصد (100%) وجوه دریافتی تا سقف سیصد و نود میلیارد (390000000000) ریال از محل حساب مذکور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی اختصاص مییابد. اعتبار مذکور براساس شاخص کمبود آب شرب سالم بین استانهای کشور در مقاطع سهماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع میشود تا پس از مبادله موافقتنامه بین سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها و شرکتهای آب و فاضلاب روستایی استانها هزینه شود. وجوه فوق بهعنوان درآمد شرکت ذیربط محسوب نمیگردد و مشمول مالیات نمیشود.
ی - در ماده 202 قانون مالیاتهای مستقیم عبارت «برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهرهبرداری از مراجع قانونی ذیربط از بیست درصد (20%) سرمایه ثبتشده و یا مبلغ پنج میلیارد (5000000000) ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ده درصد (10%) سرمایه ثبتشده و یا دو میلیارد (2000000000) ریال و سایر اشخاص حقیقی از یکصد میلیون (100000000) ریال» جایگزین عبارت «ده میلیون ریال» میشود.
م - آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی مکلفند در سال 1394 اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای سال 1393 مرتبط با سهام خود در شرکتها و مؤسسات با فعالیتهای اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات مالیات کرده و مالیات آن را براساس قانون مالیاتهای مستقیم پرداخت کنند. منابع درآمدهای مالیاتی شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی موضوع این بند در قالب قانون بودجه به صورت جمعی - خرجی در اختیار این آستان قرار میگیرد.
تبصره10
الف:
4- مالیات بردرآمد سال 1394 هر یک از معادن موضوع این جزء به حساب خزانه معین استان محل استقرار معدن واریز میشود.
5- درصورت عدم پرداخت مبالغ فوق مطالبات مذکور درحکم مطالبات مستند به اسناد لازمالاجراء است و براساس ماده 48 قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات اجرائی قانون مالیاتهای مستقیم قابل وصول است.
ب - کلیه استخراجکنندگان معادن مؤظفند بابت استخراج انفال متناسب با ارزش افزوده ناشی از استخراج معادن، حق انتفاع بهرهبرداری پرداخت کنند.
میزان این حق انتفاع متناسب با حجم ذخیره معدن، نوع ماده معدنی و ارزش ذاتی آن به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب هیأت وزیران میرسد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مؤظف است از بهرهبرداری افراد استخراجکنندهای که حق انتفاع مذکور را پرداخت نمیکنند ممانعت بهعمل آورد و وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) نیز ماده 48 قانون محاسبات عمومی کشور را اعمال کند.
حق انتفاع حقی است که به دارنده پروانه بهرهبرداری از معدن تعلق میگیرد.
تبصره 14
ب - به هریک از وزارتخانههای نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابعه ذیربط اجازه داده میشود هر دو ماه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ یکهزار (1000) ریال و از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ پانصد (500) ریال أخذ نمایند و سبت به بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینههای پزشکی ناشی از انفجار، آتشسوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند. این مبالغ جزء درآمدهای شرکتهای ذیربط وزارتخانههای نفت و نیرو محسوب نمیشود و مشمول مالیات نیست.
د - شرکتهایبیمهای مکلفند مبلغ دو هزار و چهار صد میلیارد (2400000000000) ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) هر یک از شرکتها تعیین و بهتصویب شورایعالی بیمه میرسد بهصورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف 160111 جدول شماره 5 این قانون نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی در اختیار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد تا در امور منجر به کاهش تصادفات هزینه شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مؤظف به نظارت بر اجرای این بند است. وجوه واریزی شرکتهای بیمهای موضوع این بند و همچنین وجوه واریزی موضوع بند (ب) ماده 37 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران توسط شرکتهای بیمهای از درآمد مشمول مالیات شرکتهای مذکور حذف میشود.
تبصره 24
شرکتهای دولتی سودده (بهاستثنای شرکت دولتی تابعه وزارت نفت) و بانکهای دولتی مؤظفند به ترتیب یک درصد (1%) و دو درصد (2%) از هزینههای خود را که در پیوست شماره 3 این قانون آمده با تأکید بر هزینههای اداری و عمومی صرفهجویی کنند. درآمد حاصله از پنجاه درصد (50%) سود ویژه و یکدوازدهم مالیات ماهانه شرکتها و بانکهای مزبور به مبلغ هفده هزار میلیارد (17000000000000) ریال پس از واریز به خزانه متناسب با وصولی از محل ردیف 149 - 530000 در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرد تا در امور مربوط به پرداخت مطالبات فرهنگیان هزینه شود.
تبصره 30
کلیه احکام مندرج در این قانون صرفاً مربوط به سال 1394 است.
جدول شماره 16 – تعرفههای درآمدهای موضوع جدول شماره 5 (پیوست قانون بودجه سال 1394)
ردیف |
موضوع تعرفه |
عنوان جزء |
نرخ تعرفه (ریال) |
1 |
عوارض خروج مسافر ازمرزهای کشور موضوع ردیف 110504 |
عوارض خروج هوایی برای هر نفر |
750000 |
عوراض خروج زمینی و دریایی برای هر نفر |
250000 |
||
عوارض خروج زائرین حج تمتع و عمره و عتبات عالیات 50 درصد عوارض تعیین شده در این بند میباشد. مبلغ یکصد هزار (100000) ریال از عوارض خروجی برای توسعه زیرساختها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی تا سقف چهارصد میلیارد (400000000000) ریال اختصاص مییابد. |
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3873
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/14
بخشنامه
احکام مالیاتی «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 04/12/1393 مجلس شورای اسلامی»
139 و نیز ماده 39
تاریخ اجرا: 15 روز پس از انتشار در روزنامه رسمی
احکام مالیاتی قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت2 که طی روزنامه رسمی مورخ 26/12/1393 آگهی گردید، به شرح ذیل جهت اطلاع و بهرهبرداری ابلاغ میگردد.
ماده1ـ
الف ـ بهمنظور تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت (خزانهداری کل کشور) و وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط، معادل سهمی از ارزش نفت (نفتخام، میعانات گازی و خالص گاز طبیعی) صادراتی و مبالغ حاصل از فروش داخلی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین میگردد، بهعنوان سهم آن شرکت بابت کلیه مصارف سرمایهای و هزینهای شرکتمزبور ازجمله بازپرداخت بدهی و تعهدات شامل تعهدات سرمایهای و بیع متقابل و جبران خسارات زیستمحیطی و آلودگیهای ناشی از فعالیتهای نفتی خالص درآمد و هزینههای ناشی از عملیات صادرات با احتساب هزینههای حمل و بیمه (سیف) تعیین میشود. این سهم، از نظر مالیاتی با نرخ صفر محاسبه میشود.
وـ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق و گاز با توجه به مالیات و عوارض مندرج در صورتحساب (قبوض) مصرفکنندگان و همچنین نفت تولیدی و فرآوردههای وارداتی، فقط یکبار در انتهای زنجیره تولید و توزیع آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران (شرکتهای پالایش نفت) و شرکتهای دولتی تابع ذیربط وزارت نفت و شرکتهای گاز استانی و شرکتهای تابع ذیربط وزارت نیرو و شرکتهای توزیع برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی استانی بر مبنای قیمت فروش داخلی محاسبه و دریافت میشود. مالیات مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کل کشور واریز و عوارض طبق ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 با اصلاحات بعدی آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور واریز میگردد. مبنای قیمت فروش برای محاسبه عوارض آلایندگی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، قیمت فروش فرآورده به مصرفکننده نهائی در داخل کشور است. پالایشگاهها و واحدهای پتروشیمی آلاینده نیز مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند.
مشترکان خانگی روستایی و چاههای کشاورزی از پرداخت عوارض برق معاف میباشند. وزارت نیرو مؤظف است در قبوض مربوطه برق، آن را اعمال نماید.
تبصره1ـ وجوه واریزی بهعنوان عوارض سهم شهرداریها و دهیاریها، درآمد دولت نبوده و صد درصد (100%) آن براساس احکام قانون مالیات بر ارزش افزوده بهصورت ماهانه به حسابهای ذیربط واریز میشود.
تبصره2ـ سازمان امور مالیاتی، خزانهداری کل کشور و وزارت کشور مکلفند به ترتیب، گزارش وصول درآمد، دریافتیها و عملکرد موضوع این بند را در مقاطع سه ماهه به شورای عالی استانها و کمیسیونهای اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات و شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
ک ـ مابهالتفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی شامل فرآوردههای نفتی و مواد افزودنی تحویلی از سوی شرکتهای پتروشیمی به شرکتهای اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت و گاز طبیعی فروخته شده بهمصرفکنندگان داخلی با قیمت صادراتی یا وارداتی این فرآوردهها حسب مورد بهعلاوه هزینههای انتقال داخلی فرآوردهها و نفتخام معادل آنها و توزیع، فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات برارزش افزوده در دفاتر شرکتهای پالایشنفت و گاز به حساب بدهکار شرکتهای اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت ثبت میگردد و از آن طریق در بدهکار حساب دولت (خزانهداری کل کشور) نیز ثبت میشود. معادل این رقم در خزانهداری کل کشور به حساب بستانکار شرکتهای اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت، منظور و عملکرد مالی این بند بهصورت مستقل توسط شرکت مذکور در مقاطع زمانی سهماهه از پایان تیرماه پس از گزارش سازمان حسابرسی با تأیید کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانههای نفت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بهصورت علیالحساب با خزانهداری کل کشور تسویه میگردد و تسویه حساب نهائی فیزیکی و مالی حداکثر تا پایان تیرماه سال بعد انجام میشود.
ماده2ـ شرکتهای سرمایهپذیر مکلفند سود سهام عدالت تقسیمشده مصوب مجامع عمومی موضوع فصل ششم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی را تا تسویه حساب کامل اقساط از زمان تصویب قانون یادشده به سازمان خصوصیسازی پرداخت نمایند. سازمان مذکور میتواند جهت وصول سود سهام موضوع این ماده و سایر اقساط معوق شرکتهای واگذارشده از طریق ماده 48 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 اقدام نماید. اجرائیات سازمان امور مالیاتی کشور مؤظف است خارج از نوبت در خصوص وصول این اقساط با سازمان خصوصیسازی همکاری کند.
ماده4ـ کلیه شرکتهای دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و بانکها که در بودجه کل کشور برای آنها سود ویژه پیشبینی میشود مؤظف به واریز مالیات علیالحساب و سود سهام علیالحساب بودجه مصوب بهصورت یک دوازدهم در هر ماه میباشند. به خزانهداری کل کشور اجازه داده میشود در صورت عدم واریز مالیات و سود سهام دولت بهصورت علیالحساب و یک دوازدهم، عوارض و مالیات برارزش افزوده (براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور) توسط هریک از شرکتهای دولتی و بانکها، از موجودی حساب آنها نزد خزانهداری کل کشور برداشت و مالیات و سود سهام را به حساب درآمدهای عمومی کشور و عوارض را به حسابهای شهرداریها و حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور حسب مورد واریز نماید. تسویه حساب قطعی دولت برمبنای صورتهای مالی حسابرسیشده و مصوب مجمع عمومی انجام خواهد شد. شرکتهای دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی است، به تناسب میزان سهام بخش غیردولتی، مشمول پرداخت وجوه موضوع این ماده نمیباشند. وصول مبالغ یادشده تابع احکام مربوط و مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 1366 و اصلاحات بعدی آن است.
ماده27ـ به دولت اجازه داده میشود اقدامات زیر را بهعمل آورد:
الف ـ واگذاری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای جدید و نیمهتمام و تکمیلشده و آماده بهرهبرداری در قالب قراردادها و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد با تعیین نحوه تأمین مالی دوره ساخت (فاینانس)، پرداخت هزینههای بهرهبرداری یا خرید خدمات در مدت قرارداد با رعایت استانداردهای اجرای کیفیت خدمات و نهایتاً واگذاری طرح پس از دوره قرارداد به بخش غیردولتی با حفظ کاربری
ب ـ واگذاری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای نیمهتمام و تکمیلشده که خدمات آنها قابل عرضه توسط بخش غیردولتی است بهصورت نقد و اقساط به بخش غیردولتی با حفظ کاربری
ج ـ واگذاری مالکیت، حق بهرهبرداری و یا بهرهبرداری طرحهای تملک داراییهای سرمایهای قابل واگذاری و نیز اموال منقول و غیرمنقول و حقوق مالی مازاد بر نیاز دولت با حفظ کاربری
تبصره1ـ درآمد دولت ناشی از اجرای احکام این ماده پس از واریز به خزانهداری کل کشور و از محل ردیف خاصی که برای این منظور در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی میشود و نیز اعتبار ردیفهای مربوط به طرحهای تملک داراییهای سرمایهای در قالب تسهیلات و وجوه ادارهشده شامل یارانه، سود و کارمزد و یا تسهیلات و کمک و سایر روشهای تأمین مالی مورد تصویب شورای اقتصاد به طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و یا تبدیل به احسن نمودن تجهیزات سرمایهای و اموال غیرمنقول در قالب موافقتنامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور قابل اختصاص است.
تبصره2ـ کمکهای بلاعوض موضوع این ماده، درآمد اشخاص تلقی نمیشود و مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست.
ماده28ـ
ج ـ شرکتهای دولتی و بانکهای موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که در بودجه کل کشور برای آنها سود ویژه پیشبینی شده است، مکلفند حداقل پنجاه درصد (50%) سود پیشبینی شده را هر سال با ساز و کار ماده (4) این قانون به حساب درآمد عمومی واریز نمایند. شرکتهای دولتی که قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی است، به تناسب میزان سهام بخش غیردولتی، مشمول پرداخت وجوه موضوع این بند نمیباشند و سهم بخش غیردولتی از پنجاه درصد (50%) سود ابرازی (سود ویژه) مذکور باید توسط شرکتهای دولتی ذیربط به سهامداران بخش یادشده پرداخت شود. وصول مبلغ یادشده تابع احکام مربوط و مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن است.
ماده37ـ علاوه بر افزایش قانونی نرخ مالیات بر ارزش افزوده، صرفاً یک واحد درصد در هر سال بهعنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه و همزمان با دریافت، مستقیماً به ردیف درآمدی که برای این منظور در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی میشود، واریز میگردد. صد درصد (100%) منابع دریافتی از طریق ردیف یا ردیفهایی که برای این منظور در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی میشود، به پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای بیست هزار نفر جمعیت و پایینتر و جامعه عشایری (در چهارچوب نظام ارجاع)، اختصاص مییابد و پس از تحقق هدف مذکور نسبت به تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستانهای مناطق توسعه نیافته، مصارف هیأت امنای ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعبالعلاج و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای بیست هزار نفر جمعیت اقدام شود.
هرگونه پرداخت هزینههای پرسنلی نظیر حقوق و مزایا، اضافه کار، کمکهای رفاهی، پاداش، فوقالعادههای مأموریت، کارانه، بهرهوری، مدیریت، نوبت کاری، دیون و مانند آن و هزینههای اداری نظیر اقلام مصرفی اداری و تأمین اثاثیه و منصوبات اداری از این محل ممنوع میباشد.
ماده58 ـ به وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریها) اجازه داده میشود بیست درصد (20%) از سهم شهرداریها و دهیاریها از عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده را که در اختیار آن وزارتخانه قرار میگیرد، برای کمک و تأمین ماشینآلات خدماتی و عمرانی شهرهای زیر پنجاه هزار نفر جمعیت و دهیاریها هزینه نماید. وزارت کشور مکلف است در مقاطع شش ماهه گزارش عملکرد این ماده را به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و کمیسیونهای عمران و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارش کند.
ماده64 ـ یک تبصره بهشرح زیر به ماده 6 قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانههای عمومی کشور مصوب 17/12/1382 مجلس شورای اسلامی الحاق میشود:
تبصره ـ در صورت امتناع هر یک از شهرداریها از تأدیه نیم درصد (5/0%) مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانهداری کل کشور) مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از طرف دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مبالغ مربوطه را از سر جمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداریها (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و یا درآمد موضوع مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانههای عمومی همان شهر اقدام کند.
ماده65 ـ دولت مکلف است تا پایان تکالیف تعیینشده ذیل علاوه بر دریافت نرخ گاز، به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی ده درصد (10%) بهای گاز مصرفی به استثنای خوراک پتروشیمیها را بهعنوان عوارض از مشترکان دریافت و به حساب خزانهداری کل کشور واریز کند.
الف ـ هشتاد درصد (80%) وجوه دریافتی صرفاً برای احداث تأسیسات و خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاها، با اولویت مناطق سردسیر، نفتخیز، گازخیز و استانهایی که برخورداری آنها از گاز کمتر از متوسط کشور است، توسط وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط هزینه میشود.
تبصره ـ وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط مکلف است خسارات وارده به معابر عمومی روستاها ناشی از عملیات گازرسانی را از محل منابع این بند جبران نماید.
ب ـ بیست درصد (20%) از منابع مذکور به تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس با اولویت مدارس روستاها، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مدارس و هنرستانها در قالب ردیف مشخص در قوانین بودجه سنواتی و با مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اختصاص مییابد.
تبصره ـ منابع مذکور به عنوان درآمد شرکت تابعه ذیربط وزارت نفت محسوب نمیشود و مشمول مالیات نیست.
ماده78ـ بهمنظور برقراری عدالت آموزشی و اجرای اصل سیام (30) قانون اساسی و تجهیز کلیه آموزشگاههای آموزش و پرورش با اولویت مناطق محروم و روستاها، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرائی فرمان امام و سایر دستگاههای اجرائی که تا زمان تصویب این قانون مالیات پرداخت نکردهاند، به استثنای مواردی که اذن ولیفقیه وجود دارد مؤظف به پرداخت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده میباشند، منابع حاصله صرفاًجهت توسعه عدالت آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرد تا براساس آییننامهای که به این منظور تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد، هزینه نماید.
ماده85 ـ متن زیر به عنوان تبصره ذیل بند (ح) ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم الحاق میشود:
تبصره ـ مفاصاحسابهایی که توسط شعب تحقیق موضوع ماده 14 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب 02/10/1363 صادر شده یا میشود اگر در مهلت مقرر مربوط به تسلیم اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شود، برای برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی مقرر در این قانون یا سایر قوانین، بهمنزله اظهارنامه مالیاتی مؤدی تلقی میشود.
همچنین در مورد سالهای قبل از ابلاغ این قانون، در صورتی که مفاصاحساب مربوط تا پایان سال 1394 به سازمان امور مالیاتی ارائه شود، به منزله اظهارنامه مالیاتی خواهدبود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3872
200/94/13
بخشنامه
معافیت حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات در مناطق آزاد تجاری صنعتی
48
نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده در ارتباط با حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیاتهای مستقیم (حق تمبر سهام و سهمالشرکه در موارد ثبت و افزایش سرمایه) در مناطق آزاد تجاری، بدینوسیله مقرر میدارد:
با عنایت به مقررات ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/1372 و اصلاحات بعدی آن، اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیتهای اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هرنوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهرهبرداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بردرآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهند بود، لذا با عنایت به مراتب فوق، حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیاتهای مستقیم بابت شرکتهایی که در منطقه آزاد به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت اقتصادی در آن منطقه بوده و در منطقه مذکور نیز فعالیت دارند، مشمول حکم ماده 13 قانون یاد شده میباشند.
بدیهی است در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال مالی ثبت یا افزایش سرمایه، در اجرای حکم تبصره 2 ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه مشمول معافیت نبوده و حق تمبر و جرائم مقرر با رعایت مقررات وصول خواهد شد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3871
200/94/10
بخشنامه
رأی شماره 1969 مورخ 18/12/1393 دیوان عدالت اداری در خصوص حق تمبر حوالههای ارزی
45
به پیوست تصویر رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه شماره 1969 مورخ 18/12/1393 مبنی بر ابطال بخشنامه شماره 23838/200/ص مورخ 27/12/1392 و نامههای شماره 24292/200 مورخ 28/12/1392 و شماره 55990/210/ص مورخ 09/06/1388 و شماره 1254/51/148 مورخ 01/02/1392 در خصوص مطالبه و اخذ حق تمبر از حوالههای ارزی از تاریخ صدور آنها جهت اطلاع و بهرهبرداری ارسال میگردد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3870
200/94/09
بخشنامه
فرمهای کاربردی مربوط به دستورالعمل نظار مؤسسات خیریه و عامالمنفعه، موضوع بند (ط) و تبصره 1 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم
139
پیروبخشنامه شماره 137/93/200 مورخ 11/12/1393 موضوع دستورالعمل نظار بند (ط) و تبصره 1 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم به پیوست پنج فقره فرمهای کاربردی مربوط، به شرح عناوین ذیل ابلاغ میگردد.
فرم «حکم نظارت»
فرم «صورتجلسه نظارت مؤسسات خیریه و عامالمنفعه»
فرم «گزارش نظارت دوره ای مؤسسات خیریه و عامالمنفعه»
فرم «گزارش نظارت سالانه مؤسسات خیریه و عامالمنفعه»
فرم «گزارش نظارت بر فعالیتهای غیر انتفاعی موضوع تبصره 1 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم»
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3869
200/94/08
بخشنامه
پذیرش سود و کارمزد پرداختی به سازمان خصوصیسازی بابت خرید اقساطی دارایی
148
در اجرای تبصره یک ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم، با توجه به پیشنهاد شماره 21547/200 مورخ 07/11/1393 این سازمان و موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، بدین وسیله مقرر میدارد:
سود و کارمزد پرداختی به سازمان خصوصی سازی بابت خرید اقساطی داراییها در اجرای قانون سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مرتبط، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی خریداران مذکور تلقی میگردد.
بدیهی است این حکم قابل تسری به سود و کارمزد پرداختی بابت خرید سهام و سهمالشرکه نخواهد بود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3868
200/94/502
دستورالعمل
تفویض اختیار تعیین درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1393 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشینآلات راهسازی و صنعتی
100
تاریخ اجراء: عملکرد سال 1393 مدت اجراء: مطابق دستورالعمل
بنا به اختیار حاصل از تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه سال 1366 و اصلاحیههای بعدی آن و به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین درآمد مشمول مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی، به آن امور مالیاتی/ اداره کل اجازه داده میشود تا درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال1393 صاحبان وسایط نقلیه عمومی موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم را با رعایت توصیههای زیر و با نظر اتحادیههای مربوط تعیین و مالیات متعلقه را که قطعی خواهد بود وصول نماید.
گروه بندی استانها
استانهای کشور با توجه به امکانات و شاخصهای موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروههای زیر تقسیم میگردند:
گروه 1: استان تهران.
گروه 2: استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان و مازندران.
گروه 3: استانهای آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.
گروه (4): استانهای چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل.
گروه 5: استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان و ایلام.
مقررات عمومی
1- ادارات کل امور مالیاتی در توافقات فیما بین ترتیبی اتخاذ نمایند تا اتحادیههای مربوط، حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1394 فهرست مشخصات اعضای خود را به ادارات امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند.
2- شهر یا شهرستانهای تابعه غیر از مراکز استانها با در نظر گرفتن شاخصهای مذکور به دو طبقه شامل: شهرستانهای طبقه (الف) و شهرستانهای طبقه (ب)، توسط مدیران کل امور مالیاتی استانها تقسیم گردند.
3-استانهایی که به لحاظ شرایط آب و هوایی دارای وضعیت خاص از قبیل زمستانهای بسیار سرد و طولانی و یخ بندان میباشند، ادارات کل امور مالیاتی مربوط مجاز هستند در مورد ماشینآلات موضوع جداول 11 الی 16 پیوست، متناسب با مدت فعالیت آنان (که کمتر از 9 ماه در سال نباشد) با نظر اتحادیههای ذیربط در خصوص تعیین درآمد مشمول مالیات
قبل از کسر معافیت اعضاء، به نسبت درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت مندرج در جداول مذکور پیوست اقدام نمایند.
4- درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت صاحبان وسایط نقلیه عمومی موضوع جداول 1 الی 4 و نیز وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت 7 تن موضوع جداول 6 الی 10 پیوست، با اعمال ضرایب جدول زیر تعیین گردد.
جدول الگوی درصدهای موضوع تعیین درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت عملکرد سال 1393 صاحبان وسایط نقلیه عمومی گروههای استانی،
نسبت به ارقام مندرج در جداول پیوست
گروه بندی استانها شهرها / شهرستانها |
استان گروه 1 |
استانهای گروه2 |
استانهای گروه3 |
استانهای گروه (4) |
استانهای گروه 5 |
مراکز استان |
100% |
95% |
90% |
85% |
80% |
شهرها/شهرستانهای طبقه (الف) |
95% |
90% |
85% |
80% |
75% |
شهرها/شهرستانهای طبقه (ب) |
90% |
85% |
80% |
75% |
70% |
5- اتوبوسهای برون شهری موضوع جدول 5 و انواع وسایط نقلیه عمومی باری و تریلی کش با ظرفیت بالای 7 تن موضوع جداول 6 الی 10 و کلیه وسایط نقلیه عمومی موضوع جداول 11 الی 16 پیوست، مشمول ضرایب جدول الگوی فوق نبوده و
درآمد مشمول مالیات آنها بر اساس مبالغ تعیین شده در جداول پیوست محاسبه و تعیین گردد.
6- مالیاتهای مکسوره مؤدیان در اجرای ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم، با احتساب درآمد مشمول مالیات حاصل از قرارداد مربوطه، با رعایت مقررات از مالیات تعیین شده قابل کسر میباشد.
7- در مواردی که مشخص گردد مؤدی تمام یا قسمتی از سال مالیاتی ترک کسب نموده و یا به عللی خارج از اختیار آنان (از قبیل: اسقاط وسیله نقلیه و از رده خارج کردن، تصادف وسیله نقلیه، توقیف، فوت مالک و غیره)، قادر به انجام فعالیت نبوده است و این امر مورد تأیید هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار گیرد، درآمد مشمول مالیات آنها به نسبت مدت فعالیت محاسبه و مالیات متعلقه وصول گردد. ضمناً درصورتی که صاحبان وسایط نقلیه عمومی، وسیله مذکور را صرفا برای استفاده در دیگر مشاغل خود از جمله فعالیتهای کشاورزی یا کارگاهی به کارگیرند و از بابت وسیله نقلیه مورد نظر هیچ گونه فعالیت منجر به کسب درآمد نداشته باشند، در صورت تأیید مراتب از سوی اداره امور مالیاتی، از این بابت مشمول مالیات نخواهند بود.
8- درآمد مشمول مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی صفر کیلومتر که وسیله نقلیه خود را در ضمن سال 1393 شماره گذاری و تحویل گرفتهاند، به نسبت مدت مانده سال با کسر 30 روز بعد از تاریخ تحویل وسیله نقلیه (بر مبنای تاریخ مندرج در نامه تحویلی آن توسط نمایندگی مربوط) تعیین گردد.
9- در مواردی که وسیله نقلیه عمومی بیش از یک مالک داشته باشد، در آمد مشمول مالیات شرکاء با رعایت مقررات پس از کسر حداکثر دو معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و مالیات متعلق نسبت به سهم هر یک از شرکاء وصول گردد.
10- در مواردی که وسیله نقلیه بیش از یک مالک داشته باشد و مالکین هر کدام ساکن شهرستانهای مختلف باشند اداره امور مالیاتی محل استقرار اتحادیه ذیربط، ذیصلاح برای توافق میباشد.
11- درآمد مشمول مالیات صاحبان مؤسسات حمل و نقل شهری (مشمولین بند (الف) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم) و آژانسهای کرایه اتومبیل (مشمولین بند (ب) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم)، مشمول این دستورالعمل نبوده و توسط واحد مالیاتی ذیربط مورد رسیدگی قرار گیرند.
12- وسایط نقلیه عمومی که بموجب قرارداد اجاره بشرط تملیک به اشخاص حقیقی واگذار میگردد یا به نحوی از انحاء از بانکها، مؤسسات اعتباری مجاز غیربانکی، شرکتهای خودروسازی، لیزینگ و مشابه آن تسهیلات دریافت مینمایند، از تاریخ انعقاد قرارداد با شخص مذکور همانند مالک رفتار شده و درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت این دسته از صاحبان وسایط نقلیه، در صورت ارائه اسناد و مدارک مثبته مبنی بر پرداخت اقساط، % [1] کمتر از درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت جداول پیوست با رعایت سایر ضوابط تعیین گردد. در اینصورت درصورت درخواست مؤدی ادارات امور مالیاتی مکلف به استعلام از مراجع ذیربط میباشند.
تبصره: کسر میزان 30% درآمد مشمول مالیات فوق در خصوص خودروهای با ظرفیت بالاتر از 7 تن منوط به تأیید اداره امور مالیاتی ذیربط میباشد.
13- صاحبان وسایط نقلیه عمومی که اتحادیه مربوط به آنها در اجرای تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم با ادارات کل/ ادارات امور مالیاتی ذیربط توافق نمایند، در این صورت حداکثر تا یک درصد (1%) از مؤدیان این بند، طبق نظر مدیرکل امور مالیاتی مربوط به عنوان نمونه برای رسیدگی انتخاب خواهند شد. همچنین مؤدیانی که اظهارنامه مالیاتی آنها طی پنج سال متوالی (عملکرد سالهای 1388 لغایت 1392) در اجرای مقررات تبصره 5 ماده 100 و یا خوداظهاری موضوع ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم بدون رسیدگی مورد قبول واقع شده است، مشمول توافق و یا خوداظهاری حسب مورد نبوده و درآمد مشمول مالیات و مالیات آنها از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.
(بند 13 دستورالعمل شماره 200/94/502 مورخ 01/02/1394 بر اساس دستورالعمل شماره 503/94/200 مورخ 13/02/1394 به شرح ذیل اصلاح میگردد.)
«اشخاص موضوع این دستورالعمل که فاقد اتحادیه بوده و یا با اتحادیه آنها در اجرای تبصره 5 ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم توافق نشده باشد، چنانچه اظهارنامه مالیاتی خود را براساس مفاد این دستورالعمل تسلیم نمایند و در رسیدگی اداره امور مالیاتی با رعایت بند 19 این دستورالعمل، اظهارنامه مالیاتی آنها مورد قبول واقع گردد در اجرای تبصره ماده 29 آییننامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به صدور برگ مالیات قطعی آنها اقدام خواهد شد. «در ضمن استثناء مذکور در بند 22 دستورالعمل مذکور حذف میگردد.»
14- درآمد مشمول مالیات خودروهای با مدلهای پایین تر از مدلهای مذکور در جداول پیوست، به ازای هر مدل/سال کمتر، معادل پنج درصد (5%) کمتر از پایین ترین مدل جدول محاسبه میگردد.
15- طبق مواد 137، 165 و 172 قانون مالیاتهای مستقیم (هزینههای درمانی، خسارات وارده، وجوه پرداختی و یا کمکهای بلاعوض) در صورتی که مستند به مدارک از مراجع ذیربط باشد، با رعایت مقررات قانونی و آییننامههای مربوط و تأیید اداره امور مالیاتی حسب مورد، از درآمد مشمول مالیات مؤدی قابل کسر میباشد.
16- درآمد مشمول مالیات صاحبان انواع وسایط نقلیه سواری پلاک سفید و همچنین سواریهای کرایه آژانسها یا مؤسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا مراجع ذیربط اعم از دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداریها و... برابر جدول مالیات انواع تاکسیها محاسبه و وصول گردد.
17- درآمد مشمول مالیات صاحبان انواع وسایط نقلیه وانت بار پلاک سفید و همچنین وانت بارهای کرایه آژانسها یا مؤسسات تحت نظارت مراجع ذیربط اعم از دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداریها و... برابر جدول مالیات انواع وانت بار محاسبه و وصول گردد.
18- درآمد مشمول مالیات تعیین شده در جداول پیوست، برای یک سال مالیاتی (عملکرد سال 1393) بوده و در صورت انتقال وسیله نقلیه عمومی در طول سال، مالک / مالکان اعم از فروشنده و خریدار، نسبت به مدتی که آن وسیله نقلیه را در اختیار دارند مؤدی مالیاتی شناخته شده و مالیات آنها نسبت به مدت و همچنین قدرالسهم حاصل از شراکت، با احتساب معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم طبق مقررات، مطابق جداول مربوط محاسبه و وصول گردد.
19- هر گاه طبق اسناد و مدارک مثبته بدست آمده برای هر یک از مؤدیان مشمول این دستورالعمل مشخص گردد، درآمد مشمول مالیات حاصل از آن، بیش از درآمد مشمول مالیات مورد توافق یا ابرازی حسب مورد باشد، در این صورت با رعایت مقررات، مالیات مابهالتفاوت وفق مقررات قابل مطالبه و وصول خواهد بود.
20- اتحادیههای مربوطه مکلف گردند ضمن رعایت ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم از ارائه هر گونه خدمات از قبیل صدور یا تمدید پروانه مربوط، کارنامه تاکسیرانی و مجوز تردد و یا سایر تسهیلات، قبل از مطالبه مفاصا حساب مالیاتی خودداری و اعضای خود را جهت پرداخت مالیات متعلقه به ادارات امور مالیاتی مربوط راهنمائی نمایند.
21- در صورتی که ظرفیت بار و همچنین نوع و مدل ساخت خودروهای عمومی مانند: انواع کامیون و تریلی، ماشینآلات راهسازی و صنعتی و غیره، در اسناد مربوط مشخص نباشد اداره کل یا اداره امور مالیاتی مربوط با استعلام از مراجع ذیصلاح و با اخذ مستندات لازم، مشخصات وسایط نقلیه و ظرفیت خالص بار خودروی مورد نظر را شناسایی و طبق جداول پیوست نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات اقدام نمایند.
22- درآمد مشمول مالیات و مالیات تعیین شده، مطابق شرایط و مقررات این دستورالعمل به استثنای مؤدیانی که پرونده آنها در اجرای مقررات بند 13 این دستورالعمل به عنوان نمونه انتخاب شده است، قطعی میباشد.
23- نحوه و چگونگی تعیین درآمد مشمول مالیات صاحبان سایر وسایط نقلیه عمومی که در جداول پیوست قید نگردیده است، با اتحادیهها و امور مالیاتی/ ادارات کل امور مالیاتی ذیربط خواهد بود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
[1] - (درصد) در متن اصلی چاپ نشده و ظاهراً از قلم افتاده است، اما با اتخاذ ملاک از؛ دستورالعمل شماره: 78012/200/ص تاریخ: 26/12/1388 ، دستورالعمل شماره: 7716/200 تاریخ: 13/04/1391 و همچنین نظر به متن تبصره بند 12 میتوان حدس زد که درصد از قلم افتاده 30% صحیح باشد.
3867
200/94/07
بخشنامه
مجوز فعالیت بانک آینده
148 ,145 ,104 ,24
تاریخ اجرا: ازتاریخ 26/12/1393
به موجب نامه شماره 350487 مورخ 26/12/1393 مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (تصویر پیوست) مجوز فعالیت بانک آینده طی نامه شماره 349144-93 مورخ 26/12/1393 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر گردیده و میتواند براساس اساسنامه مصوب خود و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوبات شورای پول و اعتبار، دستورالعملها و بخشنامههای صادره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین و مقررات ذی ربط، فعالیت نماید.
بنابراین با توجه به صدور مجوز فعالیت بانک مذکور، احکام مقرر در بند 4 ماده 24، مواد 104 و 145 و بند 18 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم از تاریخ صدور مجوز (26/12/1393) در مورد بانک یاد شده با رعایت مقررات اجرایی میباشد. مراتب جهت اقدام و بهرهبرداری ابلاغ میگردد.
حسین وکیلی - معاون مالیاتهای مستقیم
3866
مرتبط با ارزش افزوده
260/94/501
بخشنامه
تسلیم اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1393
با توجه به اینکه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1393 روز دوشنبه مورخ 31/01/1394 میباشد، لذا ضروری است کلیه ادارات کل امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ضمن رعایت مفاد اطلاعیه مندرج در سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده در راستای ارائه خدمات بهتر به مؤدیان محترم مالیاتی، اقدامات ذیل را معمول نمایند:
1- جهت تسهیل امور مؤدیان، کلیه واحدهای خدمات مؤدیان، میبایستی به طور تمام وقت آماده پاسخگوئی و ارائه خدمات در طول مدت تسلیم اظهارنامه باشند.
2- ادارات کل امور مالیاتی ضمن اطلاع رسانی مفاد اطلاعیه مذکور به مؤدیان محترم و نصب آن در ادارات امور مالیاتی اقدام نمایند.
3- جهت تسهیل امور مؤدیان، ساعات حضور کلیه کارکنان بخشمالیات بر ارزش افزوده در روز دوشنبه مورخ 31/01/1394 از ابتدای وقت اداری لغایت ساعت 18:00 خواهد بود. بدیهی است در خارج از ساعات اداری معمول تعداد و ترتیب حضور همکاران با توجه به حجم عملیات و …به تشخیص مدیران مربوطه تعیین خواهد گردید.
4- ضروری است همکاران در حوزههای مختلف ستاد معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان با حضور در اوقات کاری اعلام شده برای ادارات کل و آمادگی کامل، نسبت به پشتیبانی کامل عملیات واحدهای اجرائی این نظام مالیاتی از کلیه ابعاد اقدام نمایند.
5- ادارات کل امور مالیاتی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا صرفاً مؤدیانی که شرایط پرداخت نقدی و یا ترتیب پرداخت مالیات ابرازی اظهارنامه دوره مورد نظر را مطابق اطلاعیه مندرج در سامانه مالیات بر ارزش افزوده را رعایت نمودهاند قادر به ثبت اظهارنامه باشند و از دریافت اظهارنامههای فاقد شرایط به صورت دستی خودداری نمایند.
لازم است مدیران کل محترم امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ترتیبی اتخاذ نمایند که به نحو مقتضی از ارائه خدمات در بالاترین سطح ممکن به مؤدیان محترم و پاسخگویی سریع، دقیق و مسئولانه کلیه پرسنل تحت مدیریت خود اطمینان حاصل نمایند.
علیرضا طاری بخش- معاون مالیات بر ارزش افزوده
3865
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/06
بخشنامه
تاریخ اجرای بخشنامه شماره 29/93/200 در خصوص صدور مجوز فعالیت اقتصادی توسط سازمان مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، و مناطق ویژه اقتصادی
8 و 13
تاریخ اجراء: 01/07/1387مدت اجراء: نامحدود
پیرو بخشنامه شماره 29/93/200 مورخ 05/03/1393 و به موجب پاسخ استعلام شماره 200/138019/230/5000 مورخ 27/11/1393 از دیوان عدالت اداری مبنی بر این که حکم ماده 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در خصوص بخشنامه شماره 54409 مورخ 26/05/1388 که از سوی دیوان ابطال نگردیده است، مجری نخواهد بود، بنابراین بند 2 بخشنامه مذکور به شرح ذیل اصلاح میگردد:
با توجه به قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، مرجع ذیصلاح صدور مجوز فعالیت برای فعالان اقتصادی حسب مورد، سازمان مسئول مناطق ذیربط خواهد بود. بنابراین شرط عدم شمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نسبت به عرضه کالا و ارائه خدمات توسط فعالان اقتصادی در مناطق مذکور داشتن مجوز فعالیت از سازمان مسئول مناطق آزاد و ویژه حسب مورد خواهد بود. بنابراین کلیه مجوزهای صادره توسط سازمان مناطق از تاریخ صدور با رعایت تاریخ لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده (01/07/1387) مناط اعتبار خواهد بود. بدیهی است مجوزهای صادره پس از تاریخ بخشنامه صدرالاشاره (05/03/1393) میبایست مطابق نمونه پیوست بخشنامه صدرالاشاره اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور باشد.
خاطر نشان میسازد در مورد پروندههایی که به موجب مقررات قانونی، قابل طرح در مراجع دادرسی از جمله هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده میباشد، نمایندگان هیأتهای مذکور مؤظفند با رعایت مفاد این بخشنامه و لحاظ نمودن واقعیت امر اصدار رأی نمایند.
علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3864
220/94/05
بخشنامه
لازم¬الاجرا شدن قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیاتهای بر درآمد و سرمایه و تشریفات (پروتکل) الحاقی مربوط با جمهوری اسلوونی
168
تاریخ اجراء: از 10/02/1393
باتوجه به مفاد نامه شماره 3222848-643 مورخ 25/12/1393 اداره کل حقوقی بینالمللی وزارت امور خارجه مبنی بر دریافت آخرین اطلاعیه تکمیل مراحل مقرر برای تصویب قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیاتهای بر درآمد و سرمایه و تشریفات (پروتکل) الحاقی مربوط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی در تاریخ 10/2/1393، به آگاهی میرساند قانون فوق (متن پیوست) از تاریخ 10/02/1393 (مطابق با 30 آوریل سال 2014 میلادی) بطور همزمان در هر دو کشور لازمالاجراء گردیده است و مقررات آن در جمهوری اسلامی ایران در هر سال مالی که از اول فروردین 1394 (مطابق با 21 مارس سال 2015 میلادی) یا بعد از آن آغاز میگردد و در اسلوونی در هر سال مالی که از اول ژانویه 2015 میلادی (برابر با 11 دیماه 1393 هجری شمسی) یا بعد از آن شروع میشود، نافذ خواهد بود.
مقتضی است به کلیه واحدهای مالیاتی تابعه آن اداره کل ابلاغ فرمایید که مفاد قانون موصوف را نسبت به عملکرد سالهای مالی بعد از لازمالاجراء شدن این قانون، رعایت نموده و در پایان هر سه ماه آمار و اطلاعات مربوط به مؤدیان مالیاتی منتفع از مقررات مزبور شامل منبع مالیاتی، مشخصات مؤدی و میزان مالیات را تهیه و به دفتر قراردادها و امور بینالملل این معاونت ارسال نمایند.
علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3863
مرتبط با ارزش افزوده
260/94/04
بخشنامه
رسیدگی به پرونده های کلیه مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده با اولویت پروندههای سنوات اولیه
25 و 26 و 34
همانگونه که مطلع هستید ماده 34 قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر نموده، «مؤدیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند از دفاتر، صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط، ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین میکند، استفاده نمایند. مدارک مذکور باید به مدت ده سال بعد از سال مالی مربوط توسط مؤدیان نگهداری و در صورت مراجعه مأموران مالیاتی به آنان ارائه شود.»
با توجه به اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 01/07/1387 و گذشت چندین سال از شروع اجرای قانون و عدم پیش بینی ظرفیت رسیدگی نمونه ای در قانون مرقوم و لزوم رسیدگی به کلیه پروندههای مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده و عدم تکلیف نگهداری دفاتر توسط فعالان اقتصادی پس از گذشت مدت یاد شده، لذا ضرورت دارد ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند قبل از انقضاء مدت مذکور، ضمن شناسایی و ثبت نام کلیه مؤدیان حائز شرایط فراخوانهای نظام مالیات بر ارزش افزوده، نسبت به رسیدگی پروندههای کلیه مؤدیان این نظام مالیاتی، با اولویت پروندههای سنوات اولیه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به ویژه پروندههای سنواتی که مدت الزام نگهداری دفاتر توسط مؤدیان در حال انقضاء میباشد، اقدام نمایند. مسوولیت حسن اجرای این بخشنامه بر عهده مدیران کل محترم امور مالیاتی میباشد و نظارت آن با دادستانی انتظامی مالیاتی خواهد بود.
علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
3862
200/94/03
بخشنامه
تأییدیه موضوع ماده 143 تعدادی شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران، و فرابورس ایران مربوط به دوره مالی منتهی به سال 1392
143
پیرو بخشنامههای شماره 146/93/200 مورخ 18/12/1393، شماره120/93/200 مورخ 21/10/1393 و شماره 87/93/200 مورخ 07/08/1393 به منظور اعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم، به پیوست تعداد دو فهرست مربوط به تأییدیه 23 شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران و همچنین 18 شرکت پذیرفته شده در فرابورس ایران مربوط به دورههای مالی منتهی به سال 1392 موضوع پیوست نامههای شماره 307330-121 مورخ 27/12/1393 و شماره 306903-121 مورخ 25/12/1393 سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال میگردد. مقتضی است ادارات امور مالیاتی با عنایت به لیستهای پیوست و تأییدیه مربوطه وفق مقررات بخشنامههای مذکور اقدام نمایند.
بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت، متعاقباً ارسال خواهد شد.
علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3861
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/2
بخشنامه
اختیار بخشودگی جرائم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی دوره چهارم (فصل زمستان) سال 1393
21 و 23
پیرو بخشنامه شماره 151/93/200 مورخ 27//12/1393، اختیار بخشودگی صد درصد جرائم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور و تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ مذکور به مدیران کل امورمالیاتی ذیربط تفویض میگردد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3860
200/94/1
بخشنامه
میزان معافیت مالیات بر درآمد و محاسبه حقوق سال 1394
84 و 85
تاریخ اجرا: 01/01/1394 مدت اجرا: در طول سال 1394
با عنایت به بند (الف) تبصره 9 قانون بودجه سال 1394 کل کشور، که به موجب آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1394، مبلغ یکصد و سی و هشت میلیون (138000000) ریال در سال تعیین گردیده است و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد (10%) و مازاد بر این به نرخ بیست درصد (20%) برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور تعیین شده است، لذا پرداخت کنندگان حقوق در بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاههای اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور مکلفند حسب مقررات ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم مالیات بر درآمد حقوق کارکنان خود در سال 1394 را در هر ماه با توجه به مبالغ پرداختی یا تخصیصی تا پایان ماه قبل محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن انجام سایر تکالیف قانونی به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.
نحوه محاسبه مالیات حقوق به شرح پیوست میباشد.
علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3859
مرتبط با ارزش افزوده
260/93/152
بخشنامه
دادنامه شماره 1864 مورخ 15/11/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بخشنامه شماره 19533 مورخ 12/11/1389
38
به پیوست تصویر دادنامه شماره 1864 مورخ 15/11/1393 صادره از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دائر بر قرار رد درخواست شاکی به لحاظ انصراف مشارالیه از خواسته ابطال بخشنامه شماره 19533 مورخ 12/11/1389 جهت اطلاع و بهرهبرداری ارسال میگردد.
علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد