توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
3801
200/93/530
3 آذر 1393
دستورالعمل
نحوه انتخاب پروندههای نمونه برای رسیدگی در اجرای دستورالعملهای خوداظهاری عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل
95 و 158
تاریخ اجرا : عملکرد سال 1392
کد 3727 و 3742 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: نحوه انتخاب پروندههای نمونه برای رسیدگی در اجرای دستورالعملهای خوداظهاری عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل
پیرو دستورالعملهای شماره 506/93/200 مورخ 19/03/1393 و شماره 515/93/200 مورخ 11/04/1393 راجع به خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل موضوع بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده 95 اصلاحی مصوب 27/11/1380 قانون مالیاتهای مستقیم مقتضی است پس از احصاء اظهارنامههای مالیاتی مشمول خوداظهاری با توجه به شرایط مذکور در دستورالعملهای صدرالاشاره با به کارگیری نرمافزار طراحی و ابلاغ شده از طرف مرکز فنآوری اطلاعات و ارتباطات، برای انتخاب پروندههای نمونه جهت رسیدگی در اجرای بند 6 دستورالعمل صدرالاشاره به شرح زیر اقدام شود:
الف- فرایند تعیین پروندههای نمونه برای رسیدگی:
1- انتخاب مؤدیان نمونه برای رسیدگی از بین اظهارنامههای تسلیمی درچارچوب خوداظهاری، در تهران به تفکیک ادارات کل امور مالیاتی و در استانها به تفکیک ادارات امور مالیاتی هریک از شهرها یا شهرستانها یا بخشهای ذیربط صورت گیرد.
2- پس از تعیین پروندههای مشمول خود اظهاری نمونههای انتخابی جهت رسیدگی، با رعایت سقف میزان نمونه با مسئولیت مدیرکل امور مالیاتی ذیربط تعیین گردد.
3- انتخاب پروندههای نمونه با رعایت توصیههای زیر صورت گیرد:
3-1- مؤدیانی که پرونده مالیاتی آنها در دو سال گذشته به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد.
3-2- مؤدیانی که از نظر اداره امور مالیاتی در عملکرد سال 1392 دارای تغییرات عمده در فعالیت، فضای شغلی و سرمایه در گردش بودهاند.
3-3- مؤدیانی که با بررسیهای به عمل آمده به نظر اداره امور مالیاتی، درآمد مشمول مالیات و یا مالیات ابرازی آنها، باحجم فعالیت اقتصادی واقعی آنها متناسب نمیباشد.
3-4- مؤدیانی که فعالیت آن ها در سیستمهای اطلاعات معاملات ثبت و یا اطلاعیه و صورتحسابی از فعالیتهای یاد شده و یا انجام معاملات برای آنها به ادارات امور مالیاتی واصل گردیده که با اطلاعات اظهارنامه تسلیمی مؤدی مطابقت ندارد.
3-5- با توجه به میزان اهمیت پروندههای مالیاتی انتخاب شده جهت رسیدگی، میزان نمونه انتخابی از میان مشمولین دستورالعملهای خوداظهاری، حتیالمقدور مؤدیان بزرگ و با اهمیتتر انتخاب شوند.
4- در مشارکتهای مدنی، چنانچه پرونده مالیاتی یکی از شرکاء به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا انتخاب به عنوان پرونده نمونه مورد رسیدگی قرارمیگیرد، الزاماً اظهارنامه سایر شرکای پرونده نیز به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار گیرد.
5- پس از نهایی شدن پروندههای نمونه برای رسیدگی، مراتب در فرم انتخاب نمونه سامانه مالیات مشاغل ثبت شود.
6- مدیران کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که پروندههای انتخاب شده، به صورت گروهی مورد رسیدگی قرارگیرند.
7- در خصوص اظهارنامههایی که حائز شرایط خوداظهاری بوده و به عنوان نمونه برای رسیدگی انتخاب نشدهاند، برگ مالیات قطعی حداکثر تا پایان آذر ماه سال 1393 صادر و به مؤدیان مورد نظر ابلاغ گردد.
8- درخصوص مؤدیان موضوع تبصره بند 6 دستورالعمل شماره 506/93/200 مورخ 19/03/1393 عدم پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی سنوات قبل، مانع برخورداری از خوداظهاری عملکرد سال1392 نخواهد بود.
9- این دستورالعمل صرفاً در ارتباط با انتخاب پروندههای نمونه در اجرای دستورالعملهای خوداظهاری صاحبان مشاغل صنفی بوده و برای مشمولین سایر دستورالعملهای خوداظهاری از جمله اعضای سازمان نظام مهندسی و ساختمان، نظام پزشکی و...، نمیباشد. لذا ادارات کل امور مالیاتی ضمن رعایت شرایط مذکور در بندهای فوق، نسبت به انتخاب پروندههای نمونه با رعایت دستورالعملهای مورد نظر حسب مورد اقدام نمایند.
علی عسکری
3800
200/93/97
3 آذر 1393
بخشنامه
صدور گواهی اقامت مالیاتی برای اشخاص
168 و 180
کد 2905 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: صدور گواهی اقامت مالیاتی برای اشخاص
پیرو بخشنامه شماره 72907/210 مورخ 14/11/1388 و در اجرای مقررات موافقتنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف منعقده موضوع ماده 168 و نیز مفاد ماده 180 قانون مالیاتهای مستقیم، بمنظور تسهیل و تسریع امور و تکریم ارباب رجوع، فرآیند جدید صدور گواهیهای اقامت برای اشخاص حقیقی و حقوقی را به شرح زیر مقرر میدارد: 1- دریافت درخواست صدور گواهی اقامت و اسناد و مدارک لازم از متقاضی توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل، به صورت حضوری یا الکترونیکی (فرم پیوست)؛
2- بررسی اسناد و مدارک دریافتی و درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی از متقاضی و عنداللزوم استعلام از مراجع ذیصلاح؛
3- تأیید و صدور گواهی اقامت مزبور توسط مقام صلاحیتدار مالیاتی یا نماینده مجاز وی؛
4- تحویل نسخه اصل به متقاضی و ارسال رونوشت به اداره کل امور مالیاتی ذیربط برای درج در پرونده مالیاتی متقاضی؛
توضیح: ادارات امور مالیاتی عنداللزوم میتوانند در اجرای مفاد موافقتنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، اطلاعات تکمیلی مؤدیان را از کشور گیرنده گواهی اقامت از طریق دفتر قراردادها و امور بینالملل استعلام نمایند؛ و
5- ارسال رونوشت گواهی به وزارت امور خارجه برای انعکاس به مقام صلاحیتدار کشور گیرنده گواهی اقامت.
علی عسکری
3799
200/93/94
26 آبان 1393
بخشنامه
ابلاغ نامه دبیر هیأت دولت درخصوص اصلاحی مواد 15و 16 آییننامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم
194
کد 3764 را ملاحظه فرمایید
موضوع: ابلاغ نامه دبیر هیأت دولت درخصوص اصلاحی مواد 15و 16 آییننامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم
پیرو بخشنامه شماره 64/93/200 مورخ 15/06/1393 موضوع ابلاغ مصوبه شماره 62400/ت50217 هـ مورخ 04/06/1393 هیأت محترم وزیران در ارتباط با اصلاح مواد 15 و 16 آییننامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم، به اطلاع میرساند:
طبق نامه شماره 80779/50217 مورخ 16/07/1393 دبیر محترم هیأت دولت که در روزنامه رسمی شماره 20275 مورخ 22/07/1393 آگهی گردید، در مصوبه مذکور به جای عبارت «تا پایان سال 1389» عبارت «تا پایان سال 1390» تحریر شده است که به موجب نامه یادشده اصلاح گردید.
بنابراین با عنایت به مراتب فوق عبارت «تا پایان سال 1390» در سطر دوم پاراگراف سوم بخشنامه صدرالاشاره نیز به عبارت «تا پایان سال 1389» اصلاح میگردد.
علی عسکری
3798
200/93/93
24 آبان 1393
بخشنامه
ابلاغ فهرست شرکتها و مؤسسات دانش¬بنیان به همراه مصادیق فعالیتهای دانش¬بنیان که در سال 1392 از سوی کارگروه موضوع ماده 3 آیین¬نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش¬بنیان تأیید شده¬اند
105
کد 3644 را ملاحظه فرمائید.
در اجرای ماده 3 دستورالعمل اجرایی ماده 22 آییننامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب 05/08/1389 مجلس شورای اسلامی موضوع پیوست بخشنامه شماره 20384/200 مورخ 16/11/1392 این سازمان، به پیوست فهرست 40 شرکت و مؤسسه دانش بنیان همراه با ذکر مصادیق فعالیتهای دانش بنیان که در سال 1392 ازسوی کارگروه موضوع ماده 3 آییننامه اجرایی قانون مذکور تأیید شده اند، ابلاغ میگردد.
با عنایت به موارد فوق، معافیت ماده 3 قانون مزبور با رعایت سایر مقررات آییننامه اجرایی موضوع ماده 13 قانون یاد شده و نیز دستورالعمل اجرایی ماده 22 آییننامه اجرایی مذکور به شرح زیر قابل اعمال است:
1- نظر به اینکه اعتبار مجوزهای صادره برای شرکتها و مؤسسات دانش بنیان ناشی از فعالیتهای دانش بنیان مطابق فهرست پیوست صرفاً تا پایان سال 1392 (به استثناء ردیف 24 فهرست پیوست که تا پایان 01/07/1393) میباشد، بنابراین معافیت مورد نظر صرفاً از تاریخ صدور مجوز تا پایان مدت اعتبار مجوز صادره قابل اعمال خواهد بود. بدیهی است نظر به اینکه معافیت مذکور در صورت تمدید مجوز تا 15 سال از تاریخ صدور آن قابل اعمال میباشد، مراتب در صورت اعلام کارگروه مذکور متعاقباً اعلام خواهد شد.
2- معافیت مذکور صرفاً درخصوص فعالیتهای یاد شده در فهرست ارسالی بوده و سایر فعالیتهای آنان با رعایت مقررات مشمول مالیات میباشد.
3- در اجرای تبصره ذیل ماده 1 قانون یاد شده، معافیت مورد نظر شامل شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکتها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد (50%) از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی یا مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، نخواهد بود.
4- عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت، موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد.
5- درآمدهای کتمان شده مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی مورد نظر نخواهد بود.
ضمناً نظر به اهمیت موضوع و لزوم بررسی تخصصی پروندههای مالیاتی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، مقتضی است ادارات کل امورمالیاتی رسیدگی و تشخیص پروندههای مالیاتی شرکتهای مزبور را به گروههای رسیدگی متشکل از مأموران مالیاتی دارای تخصص در این خصوص محول نمایند تا به صورت گروهی و متمرکز مورد رسیدگی و تشخیص قرار گیرند.
علی عسکری
3797
200/93/91
17 آبان 1393
بخشنامه
نحوه انجام معامله و اقدام در خصوص اموال غیرمنقول سازمان امورمالیاتی کشور
215 و 218
نظربه وضعیت موجود املاک در اختیار سازمان و ادارات تابعه که به لحاظ وجود ابهامات، ایرادات و مشکلات بسیار مانع اجرای اقدامات لازم درخصوص مستندسازی اموال غیرمنقول سازمان، بروز دعاوی متعدد در محاکم قضایی و همچنین فسخ قراردادهای واگذاری به علت عدم اقدام به موقع طبق مفاد قرارداد و به دنبال آن از دست دادن اموال غیرمنقول و تضییع حقوق دولت گردیدهاست، مقرر میگردد از این پس انجام هرگونه معامله و اقدام نسبت به معاملات اموال غیرمنقول سازمان متبوع از قبیل(خرید، فروش، رهن، اجاره، امانت، تنظیم قرارداد واگذاری ملک از سوی دستگاههای اجرایی به سازمان، انجام تشریفات موضوع ماده 215 قانون مالیاتهای مستقیم و مواد 53 و 54 آییننامه اجرایی موضوع ماده 218 قانون اخیرالذکر) با نظارت مستقیم دفترحقوقی و با حضور یکی از کارشناسان دفتر مذکور صورت گیرد. مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه به عهده مدیران مربوطه خواهدبود.
علی عسکری
3796
200/93/89
11 آبان 1393
بخشنامه
اعمال معافیت تبصره 3 ماده132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم برای صاحبان سفره خانههای سنتی
132
کد 2735 را ملاحظه فرمائید.
پیرو بخشنامه شماره 120072 مورخ 19/11/1387 نظر به اینکه به موجب نامه شماره 32274/33540 مورخ 29/05/1384 دبیر محترم وقت هیأت دولت، عبارت «سفرهخانه سنتی» بعد از واژه «زائرسرا» در بند 3 ماده 1 اصلاحیه آئیننامه اجرائی ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها موضوع تصویبنامه شماره 28621/ت3354 هـ مورخ 10/05/1384 هیأت محترم وزیران تحریر نشده است، لذا بدینوسیله ضمن الحاق عبارت «سفرهخانه سنتی» به بعد از واژه «زائرسرا» دربند 3 بخشنامه مذکور یادآوری مینماید:
معافیت مالیاتی موضوع تبصره 3 ماده 132 اصلاحی مصوب 27/11/1380 قانون مالیاتهای مستقیم در صورت رعایت مقررات مربوط برای صاحبان «سفرهخانههای سنتی» دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز قابل اعمال میباشد.
علی عسکری
3795
230/93/88
10 آبان 1393
بخشنامه
ابلاغ شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو
46
موضوع: ابلاغ شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو
به پیوست شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو، حاوی اعلام تکالیف نیروی انتظامی و سازمان امور مالیاتی کشور در این ارتباط، با تاکید بر رعایت موارد ذیل برای اجراء ارسال میگردد:
- موضوع تبصره بند (2) مبنی بر اینکه کلیه گواهینامههای رانندگی اشخاص که در کارت هوشمند تجمیع گردیدهاند تا پایان مدت اعتبار هر گواهینامه نیازی به واریز حق تمبر ندارد، اما صدور، المثنی و یا تمدید مدت اعتبار صلاحیت هریک از انواع گواهینامه مندرج در کارت مزبور بطور جداگانه مشمول پرداخت حق تمبر مقرر خواهد بود که باید نسبت به اخذ آن اقدام گردد.
- طی بندهای3 الی 6 شیوهنامه مذکور ادارات کل امور مالیاتی شمیرانات و استانها حسب مورد مکلف گردیدهاند اطلاعات مربوط به تعداد گواهینامههای صادره و مبلغ حق تمبر دریافتی که ماهانه توسط مرکز فنآوری و ارتباطات سازمان امور مالیاتی کشور از طریقFTP در اختیار آنها قرار میگیرد رسیدگی نموده و در صورت مشاهده ابهام یا مغایرت، موضوع را از طریق ذیحساب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیگیری و حسب قانون اقدام لازم معمول دارند.
حسین وکیلی
3794
200/93/87
7 آبان 1393
بخشنامه
تأییدیه موضوع ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم
143
کدهای 3827 و 3848 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: تأییدیه موضوع ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم
نظر به اینکه اعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم، منوط به دریافت تأییدیه مربوط به هر شرکت از سازمان بورس و اوراق بهادار میباشد، به پیوست تصویر نامه شماره 286022/121 مورخ 08/07/1393 سازمان بورس و اوراق بهادار منضم به فهرست اسامی 84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مربوط به دوره مالی منتهی به سال 1392 ارسال میگردد. لذا مقتضی است ادارات امور مالیاتی با عنایت به لیست پیوست و تأییدیه مربوطه برابر مقررات اقدام نمایند. بدیهی است سایر موارد نیز به محض دریافت، متعاقباً ارسال میگردد.
ضمناً در خصوص عملکرد سالهای 1390 و 1391 با عنایت به توافقات به عمل آمده فیمابین این سازمان و سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر گردید، ادارات امور مالیاتی براساس تأییدیههای قبلی که توسط سازمان یادشده برای آن ادارات ارسال گردیده است، برابر مقررات اقدام نمایند.
علی عسکری
3793
200/93/86
3 آبان 1393
بخشنامه
رسیدگی به مالیات صاحبان مشاغلی که از ابتدای سال 1392 ملزم به استفاده از صندوق-های مکانیزه فروش (سامانه¬های فروشگاهی) گردیده¬اند
95 و 137 و 158 و 169 و 172 19 ق.م.ا.ا
تاریخ اجرا : عملکرد 1392
کدهای 3742 و 3326 و 3435 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: رسیدگی به مالیات صاحبان مشاغلی که از ابتدای سال 1392 ملزم به استفاده از صندوقهای مکانیزه فروش (سامانههای فروشگاهی) گردیدهاند
باعنایت به مقررات بند 6 دستورالعمل شماره 515/93/200/ص مورخ 11/04/1393 راجع به چگونگی رسیدگی به مالیات صاحبان مشاغلی که در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و مقررات بخشنامه شماره 13007/200/ص مورخ 28/06/1391 مکلف به استفاده از صندوقهای مکانیزه فروش (سامانههای فروشگاهی) گردیده اند، مقرر میدارد:
چنانچه مؤدیان مذکور، هنگام ارائه یا تسلیم اظهارنامه الکترونیکی عملکرد سال 1392 نسبت به اعلام استفاده و راهاندازی صندوق مکانیزه فروش یا سامانههای مورد اشاره اقدام لکن نسبت به تکمیل و ارسال فرم پیوست( شماره 1) موضوع بند 1-5 دستورالعمل شماره 26083/200/ص مورخ 23/12/1391 مبادرت ننموده باشند در صورتی که با مراجعه مأموران مالیاتی ذیربط به محل فعالیت مؤدی، صحت ادعای مطرح شده مبنی بر نصب و استفاده از صندوق یا سامانههای مزبور مورد تأیید قرار گیرد، در این صورت به شرط تکمیل و ارائه فرم مورد اشاره موضوع محرومیت از معافیتهای مالیاتی مقرر در قانون ومفاد بند 3-5 بخشنامه اخیرالذکر در خصوص آنها منتفی میباشد.
بدیهی است در مواردی که مؤدیان موصوف نسبت به تکمیل و ارائه فرم یاد شده اقدام نموده و مراتب توسط اداره امور مالیاتی تأیید گردیده باشد با رعایت مقررات امکان برخورداری از معافیتهای مقرر را دارا خواهند بود.
علی عسکری
3792
200/93/85
3 آبان 1393
بخشنامه
دادنامه وحدت رویه شماره 961 مورخ 27/05/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، درباره قابل طرح و استماع نبودن اعتراض مؤدیان مالیاتی نسبت به برگ مالیات قطعی در دیوان عدالت اداری
216
موضوع: ارسال دادنامه وحدت رویه شماره 961 مورخ 27/05/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، در باره قابل طرح و استماع نبودن اعتراض مؤدیان مالیاتی نسبت به برگ مالیات قطعی در دیوان عدالت اداری
با توجه به این که از جانب هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مقام رسیدگی به نامه دفترحقوقی سازمان امور مالیاتی کشور موضوع خواسته اعلام تعارض آرای شعب دیوان مذکور، به موجب دادنامه شماره 961 مورخ 27/05/1393 مبادرت به صدور رأی وحدت رویه شده و درتاریخ 22/06/1393 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر گردیده است، لذا تصویر دادنامه یادشده برای اطلاعرسانی و بهرهبرداری از مفاد آن در ادارات امورمالیاتی و به ویژه واحدهای حقوقی ادارات کل امورمالیاتی استان ها و امور مالیاتی شهر و استان تهران به پیوست فرستاده میشود.
یادآوری مینماید؛ برابر دادنامه وحدت رویه یادشده، رسیدگی به اعتراض مؤدی به برگ مالیات قطعی، پیش از رسیدگی و صدور رأی قطعی ازسوی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 1 ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم، بدواً قابلیت طرح و استماع در دیوان عدالت اداری را ندارد. بنابراین، ضرورت دارد ادارات امور مالیاتی و واحدهای حقوقی زیرمجموعه سازمان امورمالیاتی کشور به هنگام تهیه پاسخ و لایحه دفاعیه نسبت به شکایات و اعتراضهای مؤدیان مالیاتی به برگ مالیات قطعی، به مفاد دادنامه یادشده استناد و صدور قرار رد شکایت مؤدی را از مرجع قضایی درخواست نمایند.
علی عسکری
3791
200/93/529
30 مهر 1393
بخشنامه
اصلاح نصابها در خصوص تقسیم بندی پروندههای مؤدیان
219
تاریخ اجرا : عملکرد سال 1392 و به بعد
کد 3323 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: اصلاح نصابها در خصوص تقسیم بندی پروندههای مؤدیان
پیرو دستورالعمل شماره 29052 مورخ 08/10/1389 و با عنایت به افزایش سطح میزان فروش و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی در طی سالهای گذشته بدینوسیله بند 1-1 دستورالعمل مذکور به شرح ذیل اصلاح میگردد:
ردیف |
منبع مالیاتی |
نوع مؤدیان |
استان تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد تبریز و اهواز |
سایر مراکز استانها |
سایر نقاط |
1 |
اشخاص حقوقی |
مودیان بزرگ |
جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 16 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 3 میلیارد ریال در سال قبل |
جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 10 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 2 میلیارد ریال در سال قبل |
جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 7 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 1 میلیارد ریال در سال قبل |
مودیان متوسط |
جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 10 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 2 میلیارد ریال در سال قبل |
جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 7 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 1 میلیارد ریال در سال قبل |
جمع فروش و سایر درآمدهای ابرازی بیش از 4 میلیارد ریال یا درآمد مشمول مالیات بیش از 500 میلیون ریال در سال قبل |
||
2 |
مشاغل |
مودیان بزرگ |
مالیات سال قبل بیش از 100 میلیون ریال باشد |
مالیات سال قبل بیش از 70 میلیون ریال باشد |
مالیات سال قبل بیش از 40 میلیون ریال باشد |
مودیان متوسط |
مالیات سال قبل بیش از 60 میلیون ریال باشد |
مالیات سال قبل بیش از 40 میلیون ریال باشد |
مالیات سال قبل بیش از 20 میلیون ریال باشد |
علی عسکری
3790
260/93/84
29 مهر 1393
بخشنامه
لغو اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استانها در خصوص مکاتبه مستقیم با ادارات کل امور مالیاتی
38 ق.م.ا.ا
موضوع: لغو اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استانها در خصوص مکاتبه مستقیم ادارات کل مزبور با ادارات کل امور مالیاتی
پیرو بخشنامه شماره 17145 مورخ 28/12/1390، ضمن ارسال تصویر نامه شماره 18976/93 مورخ 31/04/1393 معاونت محترم محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منضم به نامه شماره 35065/93 مورخ 08/10/1392 سازمان مذکور، اختیارات ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها در خصوص اعلام آلایندگی و یا رفع آلایندگی واحدهای تولیدی در طی سال به ادارات کل امور مالیاتی لغو گردیده است.
بنابراین با توجه به لغو اختیار از تاریخ 08/10/1392 در صورت مشاهده مواردی خلاف مقررات در این خصوص، مراتب را به این معاونت اعلام نمایند. بدیهی است بعد از تاریخ مذکور، صرفاً با اعلام معاونت محیط زیست مراتب از طریق این معاونت اعلام خواهد شد.
علیرضا طاریبخش
3789
260/93/83
27 مهر 1393
بخشنامه
شمول مالیات برارزش افزوده بر مکملهای غیر دارویی
12 ق.م.ا.ا
کد 3059 و 3123 و 3367 و 3475 و 3503 و 3569 و 3588 و 3804 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: شمول مالیات برارزش افزوده بر مکملهای غیر دارویی
پیرو بخشنامههای شماره 9155مورخ 05/07/1390، شماره 6110/260/د مورخ 12/09/1391، شماره 517/260/د مورخ 15/02/1392 ،1436/260/د مورخ 17/04/1392، شماره 2685 /260/د مورخ 06/07/1392 و شماره 3376/260/د مورخ 06/08/1392، حسب اعلام سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به موجب نامه شماره 44762/ 665 مورخ 25/04/1393 «صرفاً آندسته از فرآوردهها که به عنوان فهرست دارویی کشور تصویب و منتشر میگردد مشمول معافیت از مالیات برارزش افزوده میباشد و فهرستهای ارسالی توسط مدیران قبلی سازمان غذا و دارو تحت عنوان مکمل فاقد مصوبه بوده و مبنای معافیت از مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.» لذا کلیه مکملهای (غیردارویی) که از تاریخ (01/01/1390) لغایت حال وارد کشور شده مشمول پرداخت مالیات و عوارض میباشد.
بنابر این ضرورت دارد مأموران مالیاتی در موقع رسیدگی به پروندههای مالیات برارزش افزوده واردکنندگان مکملهای غیرداروئی، این موضوع را مورد توجه قرار داده و در چارچوب مقررات، مالیات وعوارض را با توجه به آخرین نظریه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (نامه شماره 44762/665 مورخ 25/04/1393) مورد مطالبه قرار دهند.
شایان ذکر اینکه مراتب مذکور به موجب نامه شماره 463/260/ص مورخ 06/05/1393 (تصویر پیوست) برای معاون محترم امور گمرکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.
علیرضا طاری بخش
3788
200/93/81
20 مهر 1393
رأی شورا
تقبل زیان توسط سهامداران شرکت و تهاتر آن از محل حساب جاری شرکاء
105 و 128 و 148
3787
230/93/78
15 مهر 1393
بخشنامه
ابلاغ تصویبنامه هیأت وزیران در خصوص زمان اعمال مقررات مابهالتفاوت نرخ ارز
128
3786
260/93/77
9 مهر 1393
بخشنامه
مشمولیت خدمات اعتباری و تأمین منابع مالی به استثنای اشخاص موضوع بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده
12 ق.م.ا.ا
3785
200/93/76
8 مهر 1393
بخشنامه
تصویبنامه شماره 56917/ ت 50582 هـ مورخ 25/05/1393 هیأت وزیران درخصوص بخشودگی جرائم بنگاههای تولیدی با رعایت ماده 191 قانون مالیاتهای مستقیم
191
3784
220/93/75
7 مهر 1393
بخشنامه
نظریه شماره 47993/17593 مورخ 12/05/1393 معاون رییس جمهور
3783
260/93/527
6 مهر 1393
دستورالعمل
تسلیم اظهارنامه دوره دوم ( فصل تابستان) سال 1393
21 ق.م.ا.ا
3782
200/93/526
5 مهر 1393
دستورالعمل
دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مالیات بر ارزش افزوده صرافیها
10 و 26 ق.م.ا.ا
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد