توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2525

منسوخ
210/11940
16 ارديبهشت 1386
قانون
قانون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ادارات دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری بولیواری ونزوئلا
168

2524

منسوخ
15365/ت 36005 هـ
5 ارديبهشت 1386
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند 5 جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 والحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371- مصوب 1380

2523

213/1795/7412
4 ارديبهشت 1386
بخش‌نامه
اجرای سیستم مکانیزه و یکپارچه نرم‌افزار مالیات‌های مرتبط با املاک
64

در اجرای مقررّات ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم، و در راستای شفاف‌سازی و ساده‌سازی رویه‌های محاسبه و اخذ مالیات و نیز فراهم آوردن زمینه یکسان‌سازی روش‌ها به منظور اجرای سیستم مکانیزه و یکپارچه نرم‌افزار مالیات‌های مرتبط با املاک اعم از مالیات‌های نقل و انتقال املاک، مستغلات و مالیات بر ارث و نیز مدنظر قراردادن نیاز دیگر مراجع ذی‌نفع در محاسبه سایر عوارض و وجوهی که بر مبنای ارزش معاملاتی املاک تعیین می‌گردند. به پیوست الگوی کلی ضوابط مربوط به ارزش معاملاتی و ارزش اجاری املاک جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم ارسال می‌گردد.

مقتضی است ضوابط مذکور با رعایت مقررّات قانونی توسط نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در کمیسیون‌های تقویم املاک مراکز استان و شهرستان‌های تابعه مطرح تا در حداقل زمان ممکن ضمن دستیابی به هدف شفافیت و تسهیل در امور مؤدیان محترم مالیاتی، زمینه اجرای کامل سیستم‌های جامع نرم‌افزاری مربوطه در بخش مالیات‌های مرتبط با املاک در سراسر کشور فراهم گردد.

ضمناً ادارات کل امور مالیاتی می‌توانند پیشنهادات اصلاحی درخصوص ضوابط یاد شده را حداکثر تا تاریخ 31/2/1386 از طریق نمابر شماره 88573706 به دفتر خدمات مالیاتی ارسال نمایند. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی

ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی املاک

قسمت اول: ارزش عرصه

الف) ارزش عرصه املاک (به جز املاک زراعی و بایر):

- تا 2000 مترمربع برابر ارزش‌های تعیین شده در دفترچه ارزش معاملاتی.

- تا 4000 مترمربع مازاد بر 2000 مترمربع 80% ارزش‌های تعیین شده در دفترچه ارزش معاملاتی.

- مازاد بر 4000 مترمربع 70% ارزش‌های تعیین شده در دفترچه ارزش معاملاتی.

1- در محاسبه ارزش املاکی که دارای 2 بر یا بیش‌تر می‌باشند، بالاترین ارزش معبر مربوطه ملاک عمل خواهد بود.

2- ارزش عرصه املاک واقع در میادینی که در بلوک مربوطه برای آن ارزش خاص تعیین نشده است برابر بالاترین ارزش معبری است که از آن میدان منشعب می‌شود.

3- ارزش املاک واقع در سراها، پاساژها و کاروانسراهای منشعب از هر خیابان، کوچه یا بازار که در بلوک‌های مربوطه برای آن ارزش خاص تعیین نشده است برابر با ارزش همان خیابان، کوچه یا بازار منظور شود.

4- ارزش عرصه املاکی که دارای عبور مستقلی نبوده و حق عبور از ملک مجاور را دارند، برابر 60% ارزش معبری است که راه عبور ملک مورد نظر از آن منشعب می‌شود.

5- ارزش املاکی که نیاز به اصلاح اسناد مالکیت دارند تا زمانی که اسناد مالکیت آنها اصلاح نشده باشد تابع مشخصات مندرج در سند مالکیت می‌باشد.

ب) ارزش عرصه املاک زراعی و بایر به شرح زیر قابل محاسبه می‌باشد:

1- ارزش اراضی زراعی آبی که به وسیله قنات، چاه، رودخانه و یا سایر روش‌ها آبیاری می‌شوند در هر پلاک ثبتی تا مساحت 10.000 مترمربع برابر 75% و مازاد بر 10.000 مترمربع برابر 50% ارزش‌های تعیین شده در بلوک مربوط محاسبه شود.

2- ارزش اراضی زراعی دیم‌زار در هر پلاک ثبتی تا مساحت 10.000 مترمربع برابر 50% و مازاد بر 10.000 مترمربع برابر 25% ارزش‌های تعیین شده در بلوک مربوط محاسبه شود.

3- اراضـی بـایر در هـر پلاک ثـبتی تا مـساحت 3.000 مترمربع برابر ارزش‌های تعیین شده و مازاد بر 3.000 مترمربع برابر 75% ارزش‌های تعیین شده در بلوک مربوط محاسبه شود.

4- ارزش آن دسته از املاک زراعی و بایر که راه عبور مستقلی ندارند و حق عبور از ملک مجاور را دارند برابر 75% ارزش معبری است که راه عبور ملک از آن منشعب می‌شود.

قسمت دوم: ارزش اعیانی

1- برای محاسبه ارزش اعیانی املاک، 60% بالاترین ارزش هر مترمربع عرصه معبر مربوطه (که مبنای محاسبه ارزش معاملاتی عرصه ملک قرار گرفته است) به قیمت هر مترمربع ساختمان مندرج در جدول ارزش معاملاتی اعیانی اضافه و مبنای محاسبه ارزش هر مترمربع اعیانی قرار گیرد.

2- در ساختمان‌های مسکونی و اداری بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیر زمین و پیلوت) از طبقه پنجم به بالا و مشروط به داشتن آسانسور به ازای هر طبقه بالاتر 1،5% به ارزش اعیانی که مطابق بند یک فوق تعیین می‌گردد اضافه شود.

3- در املاک تجاری و صنعتی 30 درصد و املاک اداری و خدماتی 20 درصد به ارزش اعیانی که مطابق بند یک فوق تعیین می‌گردد اضافه شود.

4- ارزش هـر مترمربع پارکینگ و انباری معادل 50 درصد ارزش اعیانی که مطابق بند (1) فوق تعیین می‌گردد، محاسبه می‌شود.

5- در محاسبه ارزش اعیانی املاک، مشاعات ساختمان جزء اعیانی محسوب نمی‌شوند.

6- به ازاء هرسال قدمت ساختمان (با ارائه اسناد و مدارک مثبته) تا سقف 20 سال نسبت به سال محاسبه ارزش معاملاتی 2% از ارزش اعیانی که مطابق بندهای فوق تعیین می‌گردد کسر شود.

7- ارزش اعیانی ساختمان‌ها، سالنها و کارگاه‌های نیمه تمام به شرح ذیل تعیین می‌گردد. ضمناً در املاکی که دارای دو یا چند طبقه می‌باشند، ارزش اعیانی هر طبقه براساس تطبیق وضعیت موجود آن با یکی از مراحل سه گانه ذیل محاسبه گردد.

 

ردیف

ساختمان

سالن‌ها و کارگاه‌ها

درصد از کل ارزش اعیانی

1

اسکلت

فونداسیون

30

2

سفت کاری

اسکلت

60

3

نازک کاری

دیوار کشی

85

 

ردیف

نوع ساختمان

قیمت هر مترمربع به ریال

به حروف

به عدد

1

ساختمان‌های تمام بتون (اسکلت، دیوار، سقف)

 

 

2

ساختمان‌های اسکلت بتونی و اسکلت فلزی

 

 

3

ساختمان‌های آجری

 

 

4

سوله

 

 

5

سایر ساختمان‌ها

 

 

توضیح:

1) جهت محاسبه ارزش معاملاتی اعیانی ساختمان‌های انبار، کارگاه و توقفگاه از ردیف 4 جدول ارزش معاملاتی اعیانی استفاده گردد.

2) جهت محاسبه ارزش معاملاتی اعیانی سالن‌های پرورش دام و طیور و آبزیان 40% قیمت مندرج در ردیف 4 جدول ارزش معاملاتی اعیانی ملاک عمل می‌باشد.

3) ارزش‌های تعیین شده در این مجموعه به ریال می‌باشد و ارزش معاملاتی محاسبه شده ملک به هزار ریال گرد شود.

ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک

رعایت دقیق کلیه نکات ذیل برای محاسبه ارزش اجاری هر واحد از املاک ضروری است:

قسمت اول: ارزش اجاری انواع املاک

املاک مسکونی:

ارزش اجاری املاک مسکونی هر شخص پس از کسر معافیت مقرر در قانون (حسب مورد تا مجموع 150 مترمربع زیر بنای مفید در تهران یا 200 مترمربع در سایر نقاط) نسبت به مازاد متراژ باقی‌مانده هر واحد مطابق جدول ارزش اجاری قابل محاسبه می‌باشد.

تبصره: در مواردی که مالک دارای چندین ملک مسکونی باشد می‌تواند به انتخاب خود مجموعاً تا حد نصاب‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم (150 متر در تهران یا 200 متر در سایر نقاط) از معافیت مذکور استفاده نماید بدیهی است چنانچه مالک بخواهد به طور هم‌زمان از معافیت مذکور در تهران و سایر نقاط استفاده نماید هر متر معافیت تهران معادل 34/1 متر معافیت سایر نقاط می‌باشد.

املاک تجاری:

ارزش اجاری املاک تجاری به شرح ذیل قابل محاسبه می‌باشد.

- در صورتی که مال‌الاجاره دریافتی فقط بابت اجاره ملک باشد برابر 20% ارزش تعیین شده در جدول.

- در صورتی که اجاره دهنده واحد تجاری صرفاً صاحب حق واگذاری محل (سرقفلی) و یا توأماً صاحب ملک و حق واگذاری محل باشد:

الف- تا مساحت 20 مترمربع هفت برابر ارزش تعیین شده در جدول.

ب- تا مساحت 50 مترمربع مازاد بر 20 مترمربع چهار برابر ارزش تعیین شده در جدول.

ج- مازاد بر مساحت 50 مترمربع دو برابر ارزش‌های تعیین شده در جدول.

املاک اداری:

ارزش اجاری املاک اداری دو برابر ارزش‌های تعیین شده در جدول.

املاک کشاورزی:

د: ارزش اجاری املاک زراعی برابر 2% و باغات و پرورش گل و گیاه برابر 4% ارزش‌های تعیین شده در جدول.

ج: ارزش اجاری املاک مربوط به امور دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و طیور برابر 20% ارزش‌های تعیین شده در جدول.

سایر املاک:

ارزش اجاری املاک آموزشی، ورزشی، بهداشتی، صنعتی، انبار عمومی، پارکینگ عمومی و ... برابر با 75% ارزش‌های تعیین شده در جدول.

قسمت دوم: تعدیلات لازم در ارزش اجاری املاک:

1- در ساختمان‌های مسکونی و اداری بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیر زمین و پیلوت) از طبقه پنجم به بالا و مشروط به داشتن آسانسور به ازای هر طبقه بالاتر 5/1% ارزش محاسبه شده طبق قسمت اول به آن اضافه شود.

2- در ساختمان‌های مسکونی و اداری پایین‌تر از همکف و یا واقع در زیر زمین 15% ارزش محاسبه شده طبق قسمت اول از آن کسر شود.

3- در ساختمان‌های تجاری به ازاء هر طبقه بالاتر یا پایین‌تر از همکف 5% و حداکثر 20% ارزش محاسبه شده طبق قسمت اول از آن کسر شود.

4- به ازاء هرسال قدمت ساختمان (با ارائه اسناد و مدارک مثبته) تا سقف 20 سال نسبت به سال محاسبه ارزش اجاری 2% از ارزش محاسبه شده، کسر شود.

5- املاکی که با اثاثیه یا ماشین‌آلات به اجاره واگذار می‌شود ارزش اجاری احتسابی اثاثیه یا 
ماشین‌آلات مذکور به ارزش اجاری ماهیانه ملک که طبق دستورالعمل مذکور محاسبه می‌شود اضافه گردد.

سایر توضیحات:

1- ارزش‌های اجاری تعیین شده در این دفترچه مربوط به اجاره ماهیانه هر مترمربع زیر بنای مفید 
می‌باشد بالکن، تراس و نورگیرهای غیرمسقف و پارکینگ و انباری غیرمسکونی خارج از آپارتمان، گلخانه، آب‌انبار، راه‌پله، زیرزمین‌های غیرمسکونی، محل نصب تأسیسات و آسانسور و به طور کلی مشاعات ساختمان جزء زیر بنای مفید محسوب نمی‌شود.

2- در اجاره‌داری دست دوم املاک که از ارائه سند رسمی خودداری شود درآمد مشمول مالیات (مابه‌التفاوت دریافتی و پرداختی) معادل 10% ارزش اجاری است که طبق این دستورالعمل محاسبه می‌شود.

3- تسهیلات موضوع تبصره (11) ماده (53) قانون مالیات‌های مستقیم فقط مختص املاک مسکونی واجاره به منظور سکونت می‌باشد.

رعایت دقیق کلیه نکات ذیل برای محاسبه ارزش اجاره املاک ضروری است:

1- ارزش اجاره املاک مسکونی دارای زیر بنای مفید تا یکصد مترمربع برابر ارزش‌های تعیین شده جدول پیوست.

- تا میزان یکصد و پنجاه مترمربع مازاد بر یکصد مترمربع 85% ارزش‌های تعیین شده جدول.

- تا میزان دویست مترمربع مازاد بر یکصد و پنجاه مترمربع 70% ارزش‌های تعیین شده جدول.

- تا میزان سیصد مترمربع مازاد بر دویست مترمربع 55% ارزش‌های تعیین شده جدول.

- مازاد بر سیصد مترمربع 40% ارزش‌های تعیین شده جدول.

2- ارزش اجاره املاک با کسر دو درصد به ازای هرسال قدمت ساختمان نسبت به سال 1377 به مأخذ ارزش‌های تعیین شده در جدول پیوست محاسبه شود مشروط به این‌که ارزش اجاری ملک مذکور کمتر از هفتاد درصد ارزش تعیین شده نگردد.

3- در تعیین ارزش اجاره املاک دارای تأسیسات استخر، جکوزی و سونا (اعم از خشک و بخار) به ازای هر یک سه درصد به ارزش اجاره هر مترمربع اضافه می‌شود.

4- در ساختمان‌های مسکونی بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیر زمین و پیلوت) از طبقات پنجم به بالا مشروط به دارا بودن آسانسور به ازای هر طبقه بالاتر دو درصد و حداکثر بیست درصد ارزش‌های تعیین شده در جدول به آن اضافه شود.

5- ارزش اجاره املاک واقع در کوچه‌های با عرض چهار متر و کمتر و یا فاقد پارکینگ مسقف با کسر پانزده درصد ارزش اجاری تعیین شده در جدول محاسبه شود.

6- ارزش اجاره املاک مسکونی پایین‌تر از همکف و یا واقع در زیرزمین با کسر بیست و پنج درصد ارزش اجاره تعیین شده در جدول محاسبه شود.

7- ارزش اجاره املاکی که حدی از آن به نهر عمومی، رودخانه، کانال، مسیل و املاک مزروعی محدود شده و یا مجاور بزرگراه باشد با کسر پانزده درصد ارزش‌های تعیین شده در جدول محاسبه گردد.

8- ارزش اجاره املاکی که عرصه آن اوقافی است با کسر پنج درصد ارزش‌های تعیین شده در جدول محاسبه گردد.

9- ارزش اجاره املاک تجاری در صورتی که حق واگذاری محل متعلق به مستأجر باشد بیست درصد و در صورت تعلق حق واگذاری محل به موجر تا مساحت (20) مترمربع ده برابر، تا مساحت (50) مترمربع مازاد بر (20) مترمربع دو برابر و مازاد مساحت (50) مترمربع برابر ارزش‌های تعیین شده در جدول و با رعایت مقررّات بند (2) برای منظور نمودن قدمت ساختمان و بند (5) واحدهای تجاری واقع در کوچه‌های با عرض چهارمتر و کمتر محاسبه شود.

10- ارزش‌های اجاره املاک تجاری تعیین شده در بند فوق برای طبقه همکف در ساختمان‌های تجاری و برخیابان و برکوچه بوده و برای هر طبقه بالاتر و پایین‌تر از همکف پنج درصد از ارزش مذکور کسر شود مشروط بر این‌که میزان این کاهش بیش‌تر از بیست درصد نگردد.

11- ارزش‌های اجاره املاک دارای کاربری اداری در صورتی که حق واگذاری محل متعلق به مستأجر باشد بیست درصد و در صورت تعلق حق واگذاری محل به موجر سه برابر ارزش‌های تعیین شده در جدول و با رعایت مقررّات بند (2) برای منظور نمودن قدمت ساختمان و بند (5) واحدهای اداری واقع در کوچه‌های با عرض چهارمتر و کمتر محاسبه گردد. ضمناً در ساختمان‌های اداری بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیرزمین و پیلوت) از طبقات پنجم به بالا به ازای هر طبقه بالاتر دو درصد و حداکثر بیست درصد ارزش‌های تعیین شده در جدول به آن اضافه شود.

12- ارزش اجاره املاکی که به امور آموزشی، ورزشی و بهداشتی اختصاص یافته با کسر سی درصد ارزش‌های تعیین شده در جدول محاسبه شود.

13- ارزش اجاره املاکی که به امور صنعتی، انبار و پارکینگ عمومی مسقف اختصاص یافته با کسر بیست درصد ارزش‌های تعیین شده در جدول محاسبه شود. (پارکینگ‌های عمومی غیرمسقف بر مبنای ارزش‌های تعیین شده به ازای هر مترمربع عرصه و با کسر بیست درصد ارزش‌های مذکور محاسبه شود.)

14- ارزش اجاره املاکی که به امور دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و طیور اختصاص یافته از مأخذ بیست درصد ارزش‌های تعیین شده محاسبه گردد.

15- ارزش اجاره زمین‌های کشاورزی از مأخذ یک درصد و ارزش اجاره باغات از مأخذ دو درصد ارزش‌های تعیین شده در جدول بابت هر مترمربع عرصه آنها محاسبه گردد.

16- در تمام موارد فوق مجموع کاهش ارزش‌های تعیین شده برای هر ملک، فارغ از میزان افزایش موردی آن از شصت درصد ارزش‌های تعیین شده بیش‌تر نخواهد بود.

17- ارزش‌های اجاره تعیین شده در جدول به‌طور متوسط برای هر بلوک مجموعه ارزش معاملاتی املاک تهران در نظر گرفته شده و مربوط به هر مترمربع زیر بنای مفید در هر ماه می‌باشد.

بالکن، تراس و نورگیرهای غیرمسقف یا با شیشه‌ای و مشاعات ساختمان و پارکینگ و انباری‌های غیرمسکونی خارج از آپارتمان جزء زیر بنای مفید منظور نخواهد شد.

2522

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/1788/7267
4 ارديبهشت 1386
بخش‌نامه
حذف برخی از اقلام کالاها از زیرگروه‌های مربوطه
تجميع عوارض: 3

2521

7110
3 ارديبهشت 1386
بخش‌نامه
در خصوص مأخذ محاسبه سه در هزار سهم اتاق بازرگانی
186

 (بر اساس دادنامه شماره 53 تاریخ 01/02/1387 دیوان عدالت اداری موضوع کد 2623 این بخش‌نامه ابطال شده است. کدهای 2238 و 2521را نیز ملاحظه فرمایید)

 

نظر به این‌که درخصوص مأخذ محاسبه سه در هزار سهم اتاق بازرگانی ابهام و سؤالاتی مطرح گردیده، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویۀ واحد مقرر می‌دارد:

با اتخاذ ملاک از مقررّات ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم و پیرو بخش‌نامه شماره 18850/4094-211 مورخ 26/10/84 موضوع دریافت اصل رسید واریز سه در هزار به حساب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون ایران و همچنین مفاد بخش‌نامه شماره 10171 مورخ 15/6/83 که درخصوص نحوه صدور گواهی ماده 186 صادر و ابلاغ گردیده، منظور از درآمد مشمول مالیات مذکور در بخش‌نامه صدرالاشاره، درآمد مشمول مالیات قـطـعی شـده مؤدیـان ذی‌ربط قـبل از کـسر معافیت‌های مقرر قانونی می‌باشد.

علی‌اکبر عرب‌مازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

2520

منسوخ
210/6721
3 ارديبهشت 1386
بخش‌نامه
احکام مالیاتی بودجه 1386
95، 101

2519

5664
29 فروردين 1386
بخش‌نامه
ضریب جدول حقوق و میزان معافیت سالانه مالیات در سال 1386 وجداول مالیات حقوق
84

ضریب جدول حقوق موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری از تاریخ 1/1/1386 چهارصد و پنجاه و چهار (454) ریال اعلام گردیده است. بنابراین از تاریخ مذکور و بنا به مقررّات ماده (84) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 میزان معافیت سالانه موضوع ماده فوق‌الذکر کلیه حقوق بگیران در سال 1386 به شرح زیر خواهد بود. 

درآمد سالانه معاف از مالیات بر درآمد حقوق (ریال)                 27.240.000 = 454 × 400 × 150

معافیت ماهانه درآمد حقوق (ریال)                                       2.270.000 = 12 ÷ 27.240.000

ضمناً جداول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق کارکنان مشمول قانون کار و مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت جهت بهره‌برداری لازم به پیوست ابلاغ می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار

جدول مالیات حقوق کارکنان مشمول قانون کار و اشخاصی که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت نمیباشند براساس ماده (84) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 و تغییر ضریب حقوق به (454) ریال در سال 1386

حقوق ماهانه

 (ریال)

حقوق سالانه

 (ریال)

درآمدمشمول مالیات سالانه (ریال) پس از کسر معافیت ماده 84 اصلاحی (مبلغ 000/240/27 ریال)

نرخ‌های مقرر ماده 85 و 131 (درصد)

مالیات حقوق سالانه (ریال)

مالیات حقوق ماهانه (ریال)

توضیحات

000/270/2

000/240/27

-

-

-

-

-

000/350/2

000/200/28

000/960

10

000/96

000/8

-

000/450/2

000/400/29

000/160/2

10

000/216

000/18

-

000/950/2

000/400/35

000/160/8

10

000/816

000/68

-

000/450/3

000/400/41

000/160/14

10

000/416/1

000/118

-

000/950/3

000/400/47

000/160/20

10

000/016/2

000/168

-

000/450/4

000/400/53

000/160/26

10

000/616/2

000/218

-

000/950/4

000/400/59

000/160/32

10

000/216/3

000/268

-

000/450/5

000/400/65

000/160/38

10

000/816/3

000/318

-

000/770/5

000/240/69

000/000/42

10

000/200/4

000/350

-

000/270/6

000/240/75

000/000/48

10 و 20

000/400/5

000/450

نسبت به مازاد

000/770/6

000/240/81

000/000/54

10 و 20

000/600/6

000/550

-

000/270/7

000/240/87

000/000/60

10 و 20

000/800/7

000/650

-

000/770/7

000/240/93

000/000/66

10 و 20

000/000/9

000/750

-

000/270/8

000/240/99

000/000/72

10 و 20

000/200/10

000/850

-

000/770/8

000/240/105

000/000/78

10 و 20

000/400/11

000/950

-

000/270/9

000/240/111

000/000/84

10 و 20

000/600/12

000/050/1

-

000/770/9

000/240/117

000/000/90

10 و 20

000/800/13

000/150/1

-

000/270/10

000/240/123

000/000/96

10 و 20

000/000/15

000/250/1

-

333/603/10

000/240/127

000/000/100

10 و 20

000/800/15

667/316/1

-

000/000/11

000/000/132

000/760/104

10 و 20 و 25

000/990/16

833/415/1

نسبت به مازاد

000/500/11

000/000/138

000/760/110

10 و 20 و 25

000/490/18

833/540/1

-

000/000/12

000/000/144

000/760/116

10 و 20 و 25

000/990/19

833/665/1

-

000/500/15

000/000/186

000/760/158

10 و 20 و 25

000/490/30

833/540/2

-

000/500/20

000/000/246

000/760/218

10 و 20 و 25

000/490/45

833/790/3

-

333/103/23

000/240/277

000/000/250

10 و 20 و 25

000/300/53

667/441/4

-

000/300/23

000/600/279

000/360/252

10 و 20 و 25 و 30

000/008/54

667/500/4

نسبت به مازاد

000/300/28

000/600/339

000/360/312

10 و 20 و 25 و 30

000/008/72

667/000/6

-

000/300/33

000/600/399

000/360/372

10 و 20 و 25 و 30

000/008/90

667/500/7

-

000/300/38

000/600/459

000/360/432

10 و 20 و 25 و 30

000/008/108

667/000/9

-

000/300/43

000/600/519

000/360/492

10 و 20 و 25 و 30

000/008/126

667/500/10

-

000/300/48

000/600/579

000/360/552

10 و 20 و 25 و 30

000/008/144

667/000/12

-

333/603/85

000/240/027/1

000/000/000/1

10 و 20 و 25 و 30

000/300/278

667/191/23

-

جدول مالیات حقوق کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت براساس ماده (84) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 وتغییر ضریب حقوق به (454) ریال در سال 1386

حقوق ماهانه

 (ریال)

حقوق سالانه

 (ریال)

درآمدمشمول

مالیات سالانه (ریال) پس از کسر معافیت ماده 84

نرخ‌های مقرر ماده 85 (درصد)

مالیات حقوق

سالانه (ریال)

مالیات حقوق ماهانه (ریال)

000/270/2

000/240/27

0

-

0

0

000/350/2

000/200/28

000/960

10

000/96

000/8

000/450/2

000/400/29

000/160/2

10

000/216

000/18

000/950/2

000/400/35

000/160/8

10

000/816

000/68

000/450/3

000/400/41

000/160/14

10

000/416/1

000/118

000/950/3

000/400/47

000/160/20

10

000/016/2

000/168

000/450/4

000/400/53

000/160/26

10

000/616/2

000/218

000/950/4

000/400/59

000/160/32

10

000/216/3

000/268

000/450/5

000/400/65

000/160/38

10

000/816/3

000/318

000/950/5

000/400/71

000/160/44

10

000/416/4

000/368

000/450/6

000/400/77

000/160/50

10

000/016/5

000/418

000/950/6

000/400/83

000/160/56

10

000/616/5

000/468

000/450/7

000/400/89

000/160/62

10

000/216/6

000/518

000/950/7

000/400/95

000/160/68

10

000/816/6

000/568

000/450/8

000/400/101

000/160/74

10

000/416/7

000/618

000/950/8

000/400/107

000/160/80

10

000/016/8

000/668

000/450/9

000/400/113

000/160/86

10

000/616/8

000/718

000/950/9

000/400/119

000/160/92

10

000/216/9

000/768

000/450/10

000/400/125

000/160/98

10

000/816/9

000/818

000/950/10

000/400/131

000/160/104

10

000/416/10

000/868

000/450/11

000/400/137

000/160/110

10

000/016/11

000/918

000/950/11

000/400/143

000/160/116

10

000/616/11

000/968

000/450/12

000/400/149

000/160/122

10

000/216/12

000/018/1

000/950/12

000/400/155

000/160/128

10

000/816/12

000/068/1

2518

11008/ت 37150 ه‍
28 فروردين 1386
بخش‌نامه
جدول ضریب حقوق سال 1386
86,84

وزارت امور اقتصادی و دارایی- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه مورخ 22/1/1386 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره (4) ماده (1) و ماده (6) و تبصره ماده (22) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370- و ماده (8) لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمان شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت- مصوب 1358- و همچنین به منظور تعدیل و منطقی نمودن حقوق و مزایای کارکنان دولت تصویب نمود:

1- ضریب جدول حقوق موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری از تاریخ 1/1/1386 چهارصد و پنجاه و چهار (454) ریال تعیین می‌شود.

2- حقوق بازنشستگی و وظیفه تمام بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و قوانین نیروهای مسلح که تا پایان سال 1385 برقرار شده است، از تاریخ 1/1/1386 به میزان پنج درصد (5%) افزایش می‌یابد.

3- حداقل حقوق موضوع ماده (2) لایحه قانونی یاد شده از تاریخ 1/1/1386، یک میلیون و پانصد هزار (1.500.000) ریال تعیین می‌شود.

4- حداکثر حقوق موضوع موضوع ماده (1) لایحه قانونی مزبور از تاریخ 1/1/1386، هفت برابر بند (3) این تصویب‌نامه تعیین می‌شود.

5- کمک هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد موضوع ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، علاوه بر مبالغ فوق پرداخت می‌شود.

6- به استناد ماده (6) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، دستگاه‌های اجرایی مؤظفند پس از اجرای بندهای (1) و (3) این تصویب‌نامه، به مستخدمین شاغل خود که مجموع حقوق و مزایای آنان (شامل حقوق، تفاوت تطبیق، فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده‌های موضوع ماده (6) قانون نظام هماهنگ پرداخت) معادل یا کمتر از (3.000.000) ریال باشد مبلغی تحت عنوان فوق‌العاده تعدیل ماهانه به میزان (150%) حداقل حقوق مبنای جدول موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت پرداخت نمایند. در مورد سایر شاغلین به ازای هر (300.000) ریال افزایش نسبت به (3.000.000) ریال، ده درصد (10%) از این فوق‌العاده کاسته خواهد شد.

دستگاه‌های مشمول این بند مؤظفند پس از اجرای بند (2) این تصویب‌نامه، معادل مبالغ مذکور را با همین ساز و کار به بازنشستگان و وظیفه بگیران خود پرداخت نمایند.

تبصره- ضریب فوق‌العاده تعدیل در مورد شاغلین مشمول طرح طبقه‌بندی معلمان آموزش و پرورش، مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای و مشمولین طرح طبقه‌بندی رسته بهداشتی و درمان (به استثنای پزشکان) به میزان (300%) حداقل حقوق مبنای جدول موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و با رعایت سایر ترتیبات مقرر در بند (6) تعیین می‌شود.

7- مفاد این تصویب‌نامه در مورد مستخدمان و بازنشستگان و وظیفه بگیران تمام دستگاه‌های مشمول لایحه قانونی یاد شده، از جمله مؤسسات دولتی مذکور در ماده (12) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، لازم‌الاجراست.

پرویز داودی- معاون اول رییس‌جمهور

2517

مرتبط با ارزش افزوده
213/1781/4254
26 فروردين 1386
بخش‌نامه
اعتراض صاحبان کارخانه‌های سنگبری در‌خصوص برقراری مالیات و عوارض وتوقف عملیات اجرایی علیه آنان تا هنگام صدور حکم مرجع تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
تجميع عوارض: 3

نظر به این‌که صاحبان کارخانه‌های سنگبری نسبت به مصوبه‌های هیأت محترم وزیران درخصوص برقراری مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض به دیوان عدالت اداری اعتراض و پس از صدور رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در این خصوص مجدداً تقاضای تجدیدنظر نموده‌اند.

لذا حسب نظر ریاست محترم جمهوری، تا هنگام صدور حکم مرجع تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، از تاریخ ابلاغ این بخش‌نامه (شنبه 25/1/1386) کلیه عملیات اجرایی (از قبیل قطع تلفن، ممنوع‌الخروجی، بازداشت اموال و...) جهت وصول بدهی قطعی این مؤدیان نسبت به 3% مالیات و عوارض موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون مذکور متوقف گردد. و در صورتی که نسبت قطع تلفن، بازداشت اموال و یا ممنوع‌الخروجی اقدام شده است در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام گردد. در ضمن پاسخ استعلامات مؤدیان فوق‌الذکر فارغ از بدهی مذکور در اسرع وقت داده شود. 

علی‌اکبر عرب‌مازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

2516

منسوخ
232/171/3948
26 فروردين 1386
بخش‌نامه
صورت‌جلسه تفاهم خوداظهاری بین سازمان امور مالیاتی و شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری برای مالیات عملکرد سال 1385 اعضای کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری سراسر کشور
158، 167، 190، 194 95، 104، 131

2515

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/1764/1142
15 فروردين 1386
بخش‌نامه
عناوین کالاهای حذف و اضافه شده به فهرست کالاهای تولیدی سال 1385 جهت اجرا در سال 1386
تجميع عوارض: 3

2514

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/1761/405
8 فروردين 1386
بخش‌نامه
فهرست کالاهای تولیدی موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون تجمیع عوارض جهت اجرا در سال 1386
تجميع عوارض: 3

2513

211/4241/72435
20 اسفند 1385
بخش‌نامه
در خصوص شهرک‌های صنعتی مصوب موضوع بند (ب) ماده 6 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور

چون درخصوص «شهرک‌های صنعتی مصوب» موضوع بند (ب) ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررّات تسهیل نوسازی صنایع کشور و ... مصوب 26/5/82 سؤالات و ابهاماتی مطرح گردیده است لذا بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند:

به استناد نظریه شماره 11977 مورخ 2/10/85 معاون محترم حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری، با توجه به این‌که در قانون یاد شده «شهرک صنعتی مصوب» مورد حکم قرار گرفته و مقید به شهرک‌های صنعتی موضوع قانون راجع به تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران نشده است.

از طرفی ایجاد شهرک صنعتی توسط بخش غیردولتی با تصویب سایر مراجع قانونی از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری نیز صورت می‌گیرد.

لذا سایر شرکت‌های صنعتی که با تصویب دیگر مراجع قانونی (براساس ماده 2 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351) ایجاد شده یا می‌شوند، علاوه بر شهرک‌های صنعتی مصوب موضوع قانون تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی و اصلاحات آن، نیز مشمول حکم بند (ب) ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررّات تسهیل و نوسازی صنایع ایران می‌باشند. 

علی‌اکبر عرب‌مازار

2512

68547
8 اسفند 1385
بخش‌نامه
اصلاح آیین‌نامه نحوه پرداخت حق‌الزحمه اعضای حل اختلاف مالیاتی
244

اصلاحیه آیین‌نامه نحوه پرداخت حق‌الزحمه اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 2 ماده 244 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 که در تاریخ 7/11/1385 به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده است به پیوست جهت اجرا از اول سال یک هزار و سیصدو هشتاد و شش ابلاغ می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار

اصلاحیه آییننامه نحوه پرداخت حقالزحمه اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 2 ماده 244 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80

آیین‌نامه نحوه پرداخت حق‌الزحمه اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی مصوب 31/6/81 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

الف- متن زیر جایگزین بند (1) می‌شود:

1- حق‌الزحمه اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، بابت هر جلسه (تا 2 ساعت) مبلغ هشتاد هزار (80.000) ریال و در صورتی که زمان جلسه بیش از 2 ساعت به طول انجامد به ازاء هر ساعت اضافی مبلغ بیست هزار (20.000) ریال به مبلغ مذکور اضافه می‌شود.

ب- بندهای ذیل به عنوان بند 5 و 6 به آیین‌نامه الحاق می‌گردد:

5- در صورت غیبت و عدم حضور تا 3 جلسه بدون عذر موجه اعضاء معرفی شده موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم مراتب پس از بررسی و تأیید آن توسط دفتر نظارت بر هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، اقدامات مقتضی جهت تعیین نماینده و جایگزین، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و با هماهنگی مراجع ذی‌ربط به عمل خواهد آمد.

6- سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند در ابتدای هرسال نصاب مذکور در بند (1) آیین‌نامه را با توجه به نرخ تورم سال قبل، حداکثر تا معادل 15% تعدیل نماید.

این اصلاحیه بنا به پیشنهاد شماره 58282/3433/214 مورخ 4/11/85 سازمان امور مالیاتی کشور در سه بند به شرح فوق در تاریخ 7/11/85 به تصویب رسید.

داود دانش‌جعفری

2511

211/4091/67526
6 اسفند 1385
بخش‌نامه
اصلاح تاریخ روزنامه رسمی در بخش‌نامه شماره 3321/49633

 (کد 2503 را ملاحظه فرمایید)

 

پیرو بخش‌نامه شماره 49633/3321-211 مورخ 6/10/85 بدین‌وسیله تاریخ روزنامه رسمی مندرج در سطر سوم بخش‌نامه مذکور از تاریخ 14/9/85 به تاریخ 14/9/84 اصلاح و مراتب جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم اعلام می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

2510

232/4536/66646
2 اسفند 1385
بخش‌نامه
رسیدگی و صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیات پرونده‌های مالیاتی سنوات 1381 الی 1384 مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری نموده‌اند.
238,28

احتراماً

نظر به این‌که به قرار اطلاع واصله برخی از ادارات امور مالیاتی در اجرای مفاد ماده 30 آیین‌نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به رسیدگی پرونده مالیاتی مؤدیانی که ظرف مهلت مقرر قانونی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نموده، اقدام ننموده و این امر علاوه بر تطویل فرآیند رسیدگی و تشخیص مالیات این مؤدیان مشکلات عدیده دیگری را از جمله عدم تحقق سیاست‌های سازمان و بروز اختلاف بین مؤدیان و واحدهای مالیاتی و ارجاع امور به مراجع حل اختلاف را در پی خواهد داشت و همچنین موجب تشویق این قبیل مؤدیان به عدم تسلیم اظهارنامه و عدم رعایت سایر تکالیف مقرر قانونی و انباشت بدهی‌های مالیاتی آنان و ایجاد مشکلات در پرداخت برای این مؤدیان می‌گردد. لذا مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا پرونده‌های مالیاتی سنوات 81، 82، 83، و 1384 مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر قانونی خودداری نموده‌اند حداکثر تا پایان اسفندماه سال جاری مورد رسیدگی و برگ تشخیص مالیات آن صادر و ابلاغ گردد و حداکثر تا پایان اردیبهشت 85 به مرحله قطعیت برسد. همچنین درخصوص مؤدیانی که نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام نموده‌اند مطابق برنامه عملیاتی اقدام گردد. در ضمن رؤسای امور مالیاتی نهایت تلاش را در جهت قطعیت پرونده‌های مالیاتی مذکور در اجرای مقررّات ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم به عمل آورند.

بدیهی است در صورت عدم رعایت مفاد این بخش‌نامه دادستانی انتظامی مالیاتی با متخلفین برخورد خواهند نمود.

مدیران‌کل امور مالیاتی مکلفند نتیجه اقدامات به عمل آمده را هر ماهه به شرح فرم‌های پیوست به این معاونت ارسال نمایند.

محمود شکری- معاون عملیاتی

2509

211/3808/65200
29 بهمن 1385
بخش‌نامه
الحاق تعدادی از خدمات به مشمولین ماده 104 قانون
104

در اجرای تبصره (5) الحاقی به ماده 104 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 فهرست سایر مواردی که باید از آغاز سال بعد به امور مصرح در ماده مذکور اضافه شود، مراتب طی آگهی مندرج در صفحه (25) روزنامه رسمی شماره 18030 مورخ 28/10/85 و نیز در جریده کثیرالانتشار روزنامه کیهان شماره 18712 روز پنجشنبه مورخ 21/10/85 حسب مقررّات موضوعه اعلام شده است. لذا موارد مشروحه ذیل از ابتدای سال 1386 برای اشخاص مذکور درصدر ماده یاد شده لازم‌الاجرا می‌باشد

1- خدمات تعمیر و نگهداری هر نوع وسائل نقلیه موتوری زمینی، هوایی، دریایی و ریلی، ماشین‌آلات و تجهیزات اعم از اداری و غیره که به موجب قرارداد انجام می‌شود.

2- خدمات اسکان کارکنان دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی در هتل‌ها و سایر اماکن به همراه خدمات جانبی که به موجب قرارداد انجام می‌شود.

3- خدمات آموزشی از هر قبیل.    

4- خدمات نمایشگاهی به منظور استفاده از تسهیلات و امکانات جانبی نمایشگاه.

5- خدمات بیمه‌ای (اعم از درمانی و بهداشتی).

6- هر نوع خدمات مدیریت.

7- خدمات نگهداری فضای سبز.

8- خدمات بسته‌بندی (هر نوع محصول به هر شکل و با هر نوع جنس).

9- حق‌الزحمه پرداختی بابت ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین بهره‌برداری از تأسیسات و تجهیزات پایانه‌های بار و مسافر به مؤسسات مربوطه اعم از ریلی، فرودگاهی و پروازی، بندری و پایانه‌ای زمینی.

10- هرگونه حق‌الزحمه بابت تصفیه و تبدیل قند و شکر.

11- حق‌الزحمه پرداختی بابت استفاده از تجهیزات و تأسیسات مخابراتی.

ضمناً: تصویر روزنامه رسمی موصوف جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار

روزنامه رسمی: 18030 تاریخ: 28/10/1385

در اجرای تبصره (5) الحاقی به ماده 104 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 که مقرر می‌دارد (سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان دی‌ماه هرسال فهرست سایر مواردی که باید از آغاز سال بعد به امور مصرح در این ماده اضافه شود از طریق درج آگهی در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور اعلام خواهد کرد) و پیرو اطلاعیه آذرماه سال 1382 موارد مشروحه ذیل به امور ماده مذکور اضافه می‌گردد و از ابتدای سال 1386 برای کلیه وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی و اشخاص موضوع بند (الف) ماده 95 قانون مذکور لازم‌الاجرا خواهد بود.

1- خدمات تعمیر و نگهداری هر نوع وسائل نقلیه موتوری زمینی، هوایی، دریایی و ریلی، ماشین‌آلات و تجهیزات اعم از اداری و غیره که به موجب قرارداد انجام می‌شود.

2- خدمات اسکان کارکنان دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی در هتل‌ها و سایر اماکن به همراه خدمات جانبی که به موجب قرارداد انجام می‌شود.

3- خدمات آموزشی از هر قبیل.   

4- خدمات نمایشگاهی به منظور استفاده از تسهیلات و امکانات جانبی نمایشگاه.

5- خدمات بیمه‌ای (اعم از درمانی و بهداشتی).

6- هر نوع خدمات مدیریت.

7- خدمات نگهداری فضای سبز.

8- خدمات بسته‌بندی (هرنوع محصول به هر شکل و با هر نوع جنس).

9- حق‌الزحمه پرداختی بابت ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین بهره‌برداری از تأسیسات و تجهیزات پایانه‌های بار و مسافر به مؤسسات مربوطه اعم از ریلی، فرودگاهی و پروازی، بندری و پایانه‌ای زمینی.

10- هرگونه حق‌الزحمه بابت تصفیه و تبدیل قند و شکر.

11- حق‌الزحمه پرداختی بابت استفاده از تجهیزات و تأسیسات مخابراتی. 

سازمان امور مالیاتی کشور

2508

مرتبط با ارزش افزوده
175168/ت 36718 هـ
28 اسفند 1385
تصویب‌نامه
تصویب‌نامه در‌خصوص فهرست کالاهای تولیدی که امکان استفاده از آنها به عنوان محصول نهایی وجود دارد
تجميع عوارض

نقل از روزنامه رسمی شماره 18054 (30 بهمن 1385)

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت صنایع و معادن ـ وزارت کشور ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 16/12/1385 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های ‏امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، بازرگانی، کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ‏کشور، موضوع نامه شماره 49109/1719-213 مورخ 7/11/1379 وزارت امور اقتصادی و ‏دارایی و به استناد بند (هـ) ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه ‏اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و ‏سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه‌دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی - مصوب 1381 - ‏تصویب نمود:‏

‏1- فهرست کالاهای تولیدی که امکان استفاده از آنها به عنوان محصول نهایی وجود ‏دارد، برای سال 1386 به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت ‏می‌باشد، تعیین می‌شود.‏

‏2- در مواردی که کالاهای یاد شده به صورت بسته‌بندی شده و یا مظروف به فروش ‏می‌رسند، از مأخذ قیمت فروش، مشمول مالیات و عوارض مقرر خواهند بود و بنابراین ‏حاصل فروش آنها قابل تفکیک به اجزاء نیست.‏

‏3- در مواردی که کالاهای یاد شده به صورت کارمزدی تولید می‌شوند از حیث ‏تعریف و تطبیق با مقررّات در رابطه با نحوه وصول مالیات و عوارض مزبور از طریق صاحب ‏کالا (سفارش دهنده) به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان امور مالیاتی ‏کشور تهیه و اجرا خواهد شد.‏

تبصره- مفاد این بند به مواردی که کالاهای موضوع بند (الف) ماده 3 قانون ‏اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‏ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه‌دهندگان ‏خدمات و کالاهای وارداتی - مصوب 1381 - به صورت کارمزدی تولید می‌شوند، قابل تسری ‏خواهد بود.‏

4- اقلام زیرمجموعه هر یک از گروه کالاهای فهرست بند 1 این تصویب‌نامه طبق ‏نظر اکثریت نمایندگان اعضای کارگروه موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون یاد شده تعیین و ‏توسط سازمان امور مالیاتی کشور به واحدهای تابع ابلاغ می‌شود.‏

(فهرست کالاهای تولیدی موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون اصلاح موادی از ‏قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‏و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا،‏ ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی برای سال 1386)

معاون اول رییس‌جمهور ـ پرویز داودی

2507

1685/85
24 بهمن 1385
اطلاعیه
اصلاحیه اطلاعیه جامعه حسابداران

نقل از روزنامه رسمی شماره 18054 (30 بهمن 1385 ، (به دلیل بالا بردن حجم این مجموعه از چاپ ضمائم خودداری ‌شد.

 

روزنامه وزین رسمی جمهوری اسلامی ایران

احتراماً، پیرو نامه شماره 1523/85 مورخ 16/10/1385، درخصوص چاپ اطلاعیه جامعه حسابداران رسمی ایران، خواهشمند است دستور فرمایید متن زیر که به عنوان اصلاحیه اطلاعیه جامعه حسابداران ارسال می‌گردد، مجدداً یک نوبت در آن روزنامه چاپ شود.

جهت اطلاع کلیه واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی

به موجب قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب مورخ 21/10/1372 و اصلاحیه مورخ 27/11/1372 مجلس شورای اسلامی و ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره 4 این قانون مصوب مورخ 13/6/1379 هیأت وزیران، اشخاص حقوقی ذیل مکلفند حسب مورد، حسابرس و بازرس قانونی، یا حسابرس خود را از میان مؤسسات حسابرسی که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می‌باشند (در مورد کلیه بندهای زیر) یا حسابداران رسمی شاغل عضو جامعه (تنها در مورد بند «ز» زیر) انتخاب نمایند:

الف- شرکت‌های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها.

ب- شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های تابعه و شرکت‌های وابسته به آنها.

ج- شرکت‌های موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 7 قانون اساسنامه سازمان حسابرسی، با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره 1 ماده 132 قانون محاسبات عمومی.

ه‍-‍ شعب و دفاتر نمایندگی شرکت‌های خارجی که در اجرای قانون اجاره ثبت شعبه و نمایندگی شرکت‌های خارجی - مصوب 1376 در ایران ثبت شده‌اند.

و- مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته به آنها.

ز- سایر اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های سهامی خاص و سایر شرکت‌ها و همچنین مؤسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکت‌ها و مؤسسات تعاونی و اتحادیه‌های آنها و اشخاص حقیقی که طبق مقررّات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند و طبق اطلاعیه مورخ 26/6/1381 وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع سال‌های مالی آنها از 1/7/1381 و بعد از آن می‌باشد و همچنین براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی، جمع درآمد (فروش و یا خدمات) آنها بیش از 8 میلیارد ریال (در مورد شرکت‌های پیمانکاری جمع دریافتی آنها از بابت پیمان‌های منعقده بیش از 8 میلیارد ریال) یا جمع دارایی‌های آنها بیش از 16 میلیارد ریال باشد.

تبصره- اشخاص موضوع این ماده می‌توانند از خدمات سازمان حسابرسی که تنها مؤسسه حسابرسی دولتی است، به عنوان «حسابرس و بازرس قانونی» یا «حسابرس» خود حسب مورد استفاده نمایند.

طبق ماده 3 آیین‌نامه صدرالاشاره، صورت‌های مالی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بند‌های (الف) تا (ز) فوق که حسب مورد فاقد «گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی» یا «گزارش حسابرسی» موضوع آیین‌نامه باشد در هیچ یک از وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازمان بورس اوراق بهادار و مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی معتبر نیست و به نفع اشخاص مزبور قابل استناد نخواهد بود.

با توجه به مفاد ماده 272 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی، سازمان حسابرسی، حسابدار رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که عهده‌دار انجام دادن وظایف حسابرسی و بازرسی قانونی یا حسابرسی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای (الف) تا (ز) فوق هستند در صورت درخواست اشخاص مذکور مکلفند گزارش حسابرسی مالیاتی تنظیم کنند و جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی مربوط در اختیار مؤدی قرار دهند. در این صورت اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررّات برگ تشخیص مالیات صادر می‌کند. قبول گزارش حسابرسی مالیاتی موکول به آن است که مؤدی گزارش حسابرسی مالی نسبت به صورت‌های مالی که طبق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا مؤسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیاتی همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ انقضا مهلت, تسلیم اداره امور مالیاتی نموده باشد.

با توجه به موارد فوق و در اجرای ماده 57 اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران، صورت اسامی حسابداران رسمی که مورد تأیید هیأت تشخیص صلاحیت قرار گرفته‌اند و تا تاریخ 16/10/1385 به عضویت جامعه حسابداران رسمی ایران پذیرفته شده‌اند به شرح زیر اعلام می‌شود.

شاغل شریک (درمؤسسات حسابرسی)

شاغل انفرادی

شاغل دراستخدام مؤسسات حسابرسی

شاغل دراستخدام سازمان حسابرسی

غیرشاغل

- طبق ضوابط و مقررّات جامعه حسابداران رسمی ایران اعضای شاغل شریک (موضوع ردیف 1) مستقل از مؤسسه ذی‌ربط خود و نیز شاغلین در استخدام مؤسسات حسابرسی و شاغلین در استخدام سازمان حسابرسی موضوع ردیف‌های (3 و 4) مجاز به پذیرش و انجام کارهای حرفه‌ای موضوع بند «ت» ماده یک اساسنامه جامعه نمی‌باشند.

تغییرات بعدی و نیز مشخصات کاملتر در سایت جامعه به آدرس www.iacpa.ir موجود است. آدرس جامعه: خیابان میرداماد - خیابان شهید بهزاد حصاری - کوچه 16- شماره 4 تلفن: 9- 22268935

جامعه حسابداران رسمی ایران

2506

منسوخ
75113
18 بهمن 1385
بخش‌نامه
تفویض اختیار جهت توافق با اتحادیه‌ها
165، 167، 172، 186 101، 104، 137، 158 96، 100

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: