توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2505

146771/ت 36636ه‍
11 بهمن 1385
تصویب‌نامه
اصلاح بند 3 تصویب‌نامه موضوع محدوده فعلی منطقه ویژه اقتصادی خوزستان و جزیره مینو و شلمچه

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ 4/11/1385 با توجه به نظر رییس مجلس شورای اسلامی، موضوع نامه شماره 142385/9786/هـ/ب مورخ 14/9/1385 تصویب نمود:

در بند (3) تصویب‌نامه شماره 23252/ت 30820 ه‍ مورخ 18/4/1384 عبارت «با رعایت مقررّات مربوط» جایگزین عبارت «و مالیات از پالایشگاه آبادان» می‌گردد. 

این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 58800/ت 35503ه‍ مورخ 23/5/1385 می‌شود.

معاون اول رییس‌جمهور ـ پرویز داودی

2504

211/3610/56562
1 بهمن 1385
بخش‌نامه
اصلاح ماده 8 آیین‌نامه اجرایی ماده 165 قانون کسر معادل خسارت از درآمد مشمول مالیات سال وقوع حادثه
165

تصویر تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره 129735/ت 35652 ه‍ مورخ 11/10/85 درخصوص اصلاح ماده 8 الحاقی به آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 165 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1371 جهت اطلاع به پیوست ارسال می‌گردد.

محمدقاسم پناهی

شماره: 129735/ت 35652 ه‍ تاریخ: 11/10/1385

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت کشور

هیأت وزیران در حلسه مورخ 6/10/1385 بنا به پیشنهاد شماره 31/3/63220 مورخ 11/5/1385 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (165) قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1371- تصویب نمود:

1- ماده (8) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده (165) قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع تصویب‌نامه شماره 32480/ت 27258 هـ مورخ 7/7/1381 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

ماده 8- در مواردی که به تأیید کمیسیون موضوع ماده (3) یا (4) این آیین‌نامه (حسب مورد) بیش از پنجاه درصد (50%) اموال مؤدی (اموالی که دچار حادثه شده) از بین برود و مؤدی با ارائه دلایل مورد قبول اداره امور مالیاتی ذی‌ربط قادر به پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود نباشد، علاوه بر کسر معادل خسارت از درآمدهای مشمول مالیات سال وقوع حادثه و سنوات بعد، به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب هیأت وزیران تمام یا قسمتی از بدهی مالیاتی مؤدی نیز بخشوده یا تقسیط طولانی خواهد شد.

2- در مورد خسارت دیدگان زلزله بم صدر ماده (165) مبنی بر کسر معادل خسارت از درآمد مشمول مالیاتی سال 1381 به بعد نیز اعمال می‌گردد. 

پرویز داودی- معاون اول رییس‌جمهور

2503

211/3321/49633
6 دی 1385
بخش‌نامه
اصلاح تبصره 2 ماده 132 قانون
132

 (کد 2511 را ملاحظه فرمایید)

 

نظر به این‌که به موجب ماده 66 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت مصوب 27/11/80 که در تاریخ 15/8/1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در شماره 17705 مورخ 14/9/84 روزنامه رسمی نیز درج گردیده استثناء مذکور در تبصره 2 ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 حذف گردیده بنابراین متن تبصره 2 ماده 132 که از تاریخ 30/9/84 لازم‌الاجراست به شرح زیر ابلاغ می‌گردد: 

تبصره 2 ماده 132: معافیت‌های موضوع این ماده شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران و پنجاه کیلومتری مرکز اصفهان و سی کیلومتری مراکز استان‌ها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری نخواهد بود.

البته توجه خواهند داشت درآمد مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیت‌های تولیدی و معدنی در بخش‌های تعاونی و خصوصی که از اول سال 1381 لغایت 29/9/84 از طرف وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد شده باشد از معافیت مالیاتی ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم با رعایت مقررّات تبصره 2 ماده 132 قبل از اصلاح مزبور و سایر مقررّات مربوط با عنایت به حکم ماده 146 قـانـون مالیات‌های مـستقـیم مصوب 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن بهره‌مند می‌باشند.

علی‌اکبر عرب‌مازار

2502

1499/85
6 دی 1385
اطلاعیه
صورت اسامی حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران

نقل از روزنامه رسمی: شماره 1499/85 تاریخ: 06/10/1385  (به دلیل بالا بردن حجم مجموعه، از چاپ ضمائم این کد پرهیز ‌شد.)

 

به موجب قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 21/10/1372 و اصلاحیه مورخ 27/11/1372 مجلس شورای اسلامی و ماده 2 ازآیین‌نامه اجرایی تبصره 4 این قانون مصوب جلسه مورخ 13/6/1379 هیأت وزیران, اشخاص حقوقی ذیل مکلفند حسب مورد، حسابرس و بازرس قانونی، یا حسابرس خود را از میان مؤسسات حسابرسی که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می‌باشند (در مورد کلیه بندهای زیر) یا حسابداران رسمی شاغل عضو جامعه (تنها در مورد بند «ز» زیر) انتخاب نمایند:

الف- شرکت‌های پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها.

ب- شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های تابعه و شرکت‌های وابسته به آنها.

ج- شرکت‌های موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 7 قانون اساسنامه سازمان حسابرسی، با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره 1 ماده 132 قانون محاسبات عمومی.

ه‍-‍ شعب و دفاتر نمایندگی شرکت‌های خارجی که در اجرای قانون اجاره ثبت شعبه و نمایندگی شرکت‌های خارجی ـ مصوب 1376 در ایران ثبت شده‌اند.

و- مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته به آنها.

ز- سایر اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های سهامی خاص و سایر شرکت‌ها و همچنین مؤسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکت‌ها و مؤسسات تعاونی و اتحادیه‌های آنها و اشخاص حقیقی که طبق مقررّات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند و طبق اطلاعیه مورخ 26/6/1381 وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع سال‌های مالی آنها از 1/7/1381 و بعد از آن می‌باشد و همچنین براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی، جمع درآمد (فروش و یا خدمات) آنها بیش از 8 میلیارد ریال (در مورد شرکت‌های پیمانکاری جمع دریافتی آنها از بابت پیمان‌های منعقده بیش از 8 میلیارد ریال) یا جمع دارایی‌های آنها بیش از 16 میلیارد ریال باشد.

تبصره- اشخاص موضوع این ماده می‌توانند از خدمات سازمان حسابرسی که تنها مؤسسه حسابرسی دولتی است، به عنوان «حسابرس و بازرس قانونی» یا «حسابرس» خود حسب مورد استفاده نمایند.

- طبق ماده 3 آیین‌نامه صدرالاشاره، صورت‌های مالی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بند‌های (الف) تا (ز) فوق که حسب مورد فاقد «گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی» یا «گزارش حسابرسی» موضوع آیین‌نامه باشد در هیچ یک از وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازمان بورس اوراق بهادار و مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی معتبر نیست و به نفع اشخاص مزبور قابل استناد نخواهد بود.

- با توجه به مفاد ماده 272 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی، سازمان حسابرسی، حسابدار رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که عهده‌دار انجام دادن وظایف حسابرسی و بازرسی قانونی یا حسابرسی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای (الف) تا ( ز) فوق هستند در صورت درخواست اشخاص مذکور مکلفند گزارش حسابرسی مالیاتی تنظیم کنند و جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی مربوط در اختیار مؤدی قرار دهند. در این صورت اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررّات برگ تشخیص مالیات صادر می‌کند. قبول گزارش حسابرسی مالیاتی موکول به آن است که مؤدی گزارش حسابرسی مالی نسبت به صورت‌های مالی که طبق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا مؤسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیاتی همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ انقضا مهلت، تسلیم اداره امور مالیاتی نموده باشد.

- با توجه به موارد فوق و در اجرای ماده 57 اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران مصوبه جلسه مورخ 28/6/1378 و اصلاحیه مورخ 18/3/1379 هیأت وزیران صورت اسامی حسابداران رسمی شاغل و غیرشاغل که تا تاریخ 28/10/1384 مورد تأیید هیأت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی موضوع مصوبه جلسه 22/5/1374 هیأت وزیران رسیده است و به عضویت جامعه حسابداران رسمی ایران پذیرفته شده‌اند به شرح زیر اعلام می‌شود.

1- اسامی حسابداران رسمی شاغل

2- اسامی حسابداران رسمی غیرشاغل:

فهرست اسامی اعضا, نفرات جدید، تغییرات بعدی و نیز مشخصات کاملتر در سایت جامعه به آدرس www.iacpa.ir موجود است. آدرس جامعه: خیابان میرداماد - خیابان شهید بهزاد حصاری - کوچه 16 - شماره 4 تلفن: 9-22268935

جامعه حسابداران رسمی ایران

2501

211/172/50177
2 دی 1385
بخش‌نامه
فعالیت گچ‌بری پیش ساخته
142

پیرو بخش‌نامه‌های شماره 29502/2556/5/30 مورخ 20/6/1372 و 220/775-211 مورخ 25/1/82 و 4058/936-211 مورخ 20/3/83 و تصویر نامه شماره 854/121 مورخ 26/1/85 سازمان صنایع دستی ایران که در پی استعلام شماره 23036/3918-211 مورخ 27/12/84 (تصویر پیوست) واصل گردیده جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم به پیوست ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 23036/3918/211 تاریخ: 27/12/1384

مدیر عامل محترم سازمان صنایع دستی ایران 

احتراماً، با عنایت به فعالیت‌های مذکور در بند (گ) نامه شماره 7771/1/110 مورخ 29/11/81 آن سازمان خواهشمند است اعلام فرمایید اشخاصی که در ارتباط با تولید انواع قطعات گچی اصطلاحا (گچ بری پیش ساخته) فعالیت می‌نمایند مصنوعات و تولیدات افراد مورد نظر نیز جزء صنایع دستی مورد اشاره در بند یاد شده «گچ بری» تلقی می‌گردد یا خیر؟  

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی 

شماره: 854/121 تاریخ: 26/01/1385

احتراماً، بازگشت به نامه شماره: 23036/3918/211 تاریخ: 27/12/1384 درخصوص موضوع بند (گ) نامه شماره 7771/110 تاریخ 29/11/1381 به استحضار می‌رساند عنوان «گچ‌بری» عام بوده و در بر گیرنده سایر فعالیت‌های موضوعه می‌باشد.

حمید حاجی‌پور- معاون تحقیقات، برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی

2500

46502
27 آذر 1385
بخش‌نامه
درآمد اشخاص خارجی از محل سود و کارمزد دریافتی
148، 159

بانکها/ شرکتها/ سازمانها/ مؤسسات و اشخاص حقیقی

پیرو بخش‌نامه شماره 24831/2125-211 مورخ 27/6/85، نظر به این‌که درآمد اشخاص خارجی از محل سود و کارمزد دریافتی از جمله فعالیت‌های آنان و از مصادیق بهره‌برداری از سرمایه در ایران می‌باشد، بنابراین اعطای وام و تسهیلات مالی توسط سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی که فعالیت خود را از طریق غیر مقر دائم و یا شعبه، نمایندگی، کارگزار و امثال آنها در ایران انجام می‌دهند حسب مورد مشمول مالیات بر درآمد طبق مقررّات قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند و سازمان امور مالیاتی کشور بنا به اختیار حاصل از مقررّات تبصره ماده 159 قانون یاد شده مقرر می‌دارد:

مؤدیان محترم مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هنگام پرداخت وجوه مذکور، ابتدا میزان مالیات متعلقه را از ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط استعلام و سپس نسبت به کسر و پرداخت مالیات از سود و کارمزد پرداختی در مهلت مقرر قانونی اقدام نمایند. در غیر این صورت علاوه بر مالیات متعلقه مشمول جریمه مقرر در قانون نیز خواهند بود. ادارات امور مالیاتی و حسابداران رسمی مکلفند در رسیدگی پرونده مالیاتی اشخاص مذکور از کسر و پرداخت به موقع مالیات‌های متعلقه اطمینان حاصل نموده و در گزارش خود موارد را قید نمایند. 

علی‌اکبر عرب‌مازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

2499

منسوخ
148157/281
6 آذر 1385
قانون
قانون موافقت‌نامه سرویس‌های هوایی با شورای فدرال سوییس
168

2498

211/2700/41019
11 آذر 1385
بخش‌نامه
انطباق عقود اجاره به شرط تملیک، مشارکت مدنی و فروش اقساطی املاک و مستغلات با مقررات مالیاتی اصلاحی
52، 59

 (به کدهای 2397 و 2465 و 2874 ، 3065  و 3624 مراجعه فرمایید.)

 

اطلاع دارید که در اصلاحیه 27/10/80 قانون مالیات‌های مستقیم تبصره 2 ماده (52) و تبصره (4) ماده 59 قانون مزبور حذف گردید. متعاقباً در انطباق عقود اجاره به شرط تملیک، مشارکت مدنی و فروش اقساطی املاک و مستغلات که بانک‌ها با مشتریان خود منعقد می‌نمایند با مقررّات مالیاتی اصلاحی ابهاماتی مطرح شده که این امر منجر به صدور بخش‌نامه‌های متعدد حاوی راهنمایی لازم در این خصوص گردید.

مع‌هذا برابر اطلاع واصله کماکان تشتت آراء و برخوردهای متفاوت با اینگونه قراردادها جریان دارد که موجب سردرگمی و نارضایتی مؤدیان شده است. با امعان نظر به احکام و مقررّات قوانین عملیات بانکی بدون ربا، ثبت اسناد و املاک کشور و انطباق آنها با حکم ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم بدین‌وسیله تأکید و مقرر می‌گردد: 

1- سهم بانک در قراردادهای مشارکت مدنی و فروش اقساطی که متضمن نقل و انتقال قطعی مالکیت عین و منافع فیمابین بانک‌ها و مشتریان آنها نمی‌گردد، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک نخواهد بود.

لیکن خرید املاک و واگذاری آن به مشتریان در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک که مستلزم انتقال قطعی املاک فیمابین آنها می‌باشد حسب مورد با رعایت مقررّات مربوط مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال عین و یا حق واگذاری محل موضوع ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم می‌گردد.

2- در مواردی که بانک‌ها قصد تنظیم سند رسمی انتقال املاک و اراضی متعلق به خود را دارند، ادارات امور مالیاتی محل وقوع ملک براساس مفاد ماده 59 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم و رعایت سایر مقررّات مربوط با وصول مالیات نقل و انتقال قطعی و حق واگذاری محل املاک موصوف حسب مورد اقدام و گواهی انجام معامله را صادر و در هر مورد رونوشت گواهی صادره را به اداره کل امور مالیاتی محل اقامتگاه بانک (در تهران اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ) ارسال نمایند.

با ابلاغ این بخش‌نامه به ادارات کل امور مالیاتی مفاد آن جایگزین بخش‌نامه‌های شماره 55748/6159-211 مورخ 2/10/81، شماره 70711/7598-211 مورخ 12/12/81 می‌گردد و قسمت اخیر (پاراگراف دوم) بند (6) بخش‌نامه شماره 13530 مورخ 27/6/84 نیز لغو می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار

2497

39951/4502/231
7 آذر 1385
بخش‌نامه
رسیدگی به مالیات منبع حقوق صاحبان مشاغل

احتراماً، با توجه به اهمیت وصول مالیات منبع حقوق صاحبان مشاغل، مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد ادارات امور مالیاتی ذی‌ربط ضمن تشکیل پرونده فرعی جداگانه برای رسیدگی به مالیات حقوق صاحبان مشاغل نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به لیست حقوق و دستمزد پرداختی به کارگران آنها اقدام نمایند. در این ارتباط لازم است ادارات کل امور مالیاتی حسب مورد از شعبات سازمان تأمین اجتماعی اطلاعات لازم از جمله تعداد کارگران شاغل در کارگاه‌ها را وفق مقررّات ماده 231 قانون مالیات‌های مستقیم استعلام نمایند بدیهی است پس از استعلام کتبی و در صورت عدم پاسخ مراجع ذی‌ربط به اداره امور مالیاتی، مراتب با انعکاس به دادستانی انتظامی مالیاتی مورد پیگیری و اقدام قرار گیرد. 

محمود شکری- معاون عملیاتی 

دستورالعمل استقرار فاز اول سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق

1- مقدمه

مالیات بر درآمد حقوق یکی از منابع مالیاتی سهل الوصول می‌باشد و آمارها نشان می‌دهد که 7/11 درصد کل مالیات وصولی کشور از طریق مالیات بر درآمد حقوق تأمین می‌شود. که از این 7/11 درصد 4/5 درصد آن توسط بخش خصوصی (مشاغل و شرکت‌های خصوصی) و 3/6 درصد آن توسط بخش عمومی (سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی و نمایندگان آنها) به حساب مالیات‌های وصولی کشور واریز می‌گردد. این در حالی است کـه بیش‌ترین نیروی انسانی و امکانات سازمان صرف دریافت مالیات مشاغل می‌شود، که 7/7 درصد از کل درآمد مالیات وصولی را شامل می‌گردد. بنابراین سازمان امور مالیاتی جهت وصول به موقع مالیات مذکور، رفع مشکلات و نارسایی موجود به منظور تسهیل در پرداخت مالیات حقوق توسط مؤدیان مالیاتی از طریق رسانه‌های الکترونیکی، یکسان‌سازی رویه‌های دریافت مالیات توسط واحدهای مالیاتی و نیز ایجاد یک بستر سخت افزاری و نرم‌افزاری مناسب جهت سهولت در پردازش اطلاعات، کنترل و رسیدگی توسط واحدهای مالیاتی پروژه مکانیزاسیون سیستم مالیات بر درآمد حقوق را در دستور کار خود قرارداد.

2- هدف

هدف از تدوین این دستورالعمل، ایجاد چارچوب منظم و منسجم در راستای استقرار سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق است که موجب تسهیل در امور، کاهش هزینه، صرفه‌جویی در وقت و افزایش اعتماد به سیستم مالیاتی می‌گردد.

3- دامنه کاربرد

دامنه کاربرد این دستورالعمل در کلیه ادارات کل سازمان امور مالیاتی و همچنین واحدهای مالیاتی می‌باشد.

4- مراجع

- سند نیازمندی‌ها و تحلیل و طراحی سیستم مالیات بر درآمد حقوق

- بخش‌نامه‌هایی که درخصوص تشکیل واحدهای مالیاتی حقوق صادر گردیده، از جمله بخش‌نامه شماره 26029/233 مورخ 06/03/86

5- تعاریف

- TFN (شماره پرونده مالیاتی): شماره 12 رقمی منحصر به فردی است که مشخص کننده شماره پرونده مالیاتی اصلی (عملکردی) پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) می‌باشد. که طبق ضوابط و مقررّات تعریف شده در پروژه مدیریت پرونده مالیاتی به هر پرونده مالیاتی تعلق می‌گیرد.

- TIN (شماره اقتصادی): شماره 12 رقمی منحصر به فردی است که طبق مقررّات تعریف شده در پروژه مدیریت پرونده مالیاتی به هر پرداخت‌کننده مالیاتی تعلق می‌گیرد.

6- مسؤولیتها

در این دستورالعمل مسؤولیت‌ها به 3 بخش ذیل تقسیم می‌گردد:

1-6 مسؤولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده کلیه ادارات کل سازمان امور مالیاتی و همچنین واحدهای مالیاتی می‌باشد.

2-6 مسؤولیت پشتیبانی از نرم‌افزار بر عهده مرکز فن‌آوری اطلاعات می‌باشد.

3- 6 مسؤولیت نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل بر عهده دفتر تشخیص مالیاتی می‌باشد.

7- شرح فعالیت

فعالیت‌های مرتبط با اجرای این دستورالعمل به صورت ذیل تشریح گردیده است:

- تشکیل واحدهای مالیاتی حقوق در هر اداره کل 

در راستای اجرای بخش‌نامه شماره 26029/233 مورخ 06/03/86 جهت ارائه سرویس و خدمات بهتر به مؤدیان محترم مالیاتی و تسهیل در دریافت لیست‌های حقوق و یکسان‌سازی فرآیند رسیدگی به منبع مالیات برحقوق، لازم است که بر مبنای تعداد پرونده‌های مالیاتی حقوق در هر اداره کل، واحدهای مالیاتی خاص حقوق در سطح اداره امور مالیاتی، گروه مالیاتی یا واحد مالیاتی تشکیل شود. مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده ادارات کل امور مالیاتی می‌باشد.

- آموزش فاز اول سیستم مالیات بر حقوق

کارشناسانی که در کلاس آموزشی مربیگری سیستم مالیات بر درآمد حقوق در تهران شرکت نموده‌اند مؤظفند نسبت به آموزش دیگر همکاران اقدام نمایند. مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده ادارات کل امور مالیاتی می‌باشد.

- مشخص شدن TFN جهت استفاده در سیستم مکانیزه ادارات کل امور مالیاتی مؤظفند فهرست اشخاص حقوقی را که TFN دریافت کرده‌اند با توجه به محدوده جغرافیایی در اختیار واحدهای مالیاتی حقوق مربوطه قرار دهند.

واحد مالیاتی حقوق در مورد اشخاص حقوقی که قبلاً TFN پرونده اصلی و یا تشکیلات قانونی که قبلاً TIN دریافت کرده‌اند، مؤظف به تکمیل و ارسال فرم اطلاعات هویتی (به شماره شناسه 1223) طبق ضوابط تعیین شده در دفترچه ثبت نام مؤدی (به شماره شناسه 1222) مربوط به پروژه مدیریت پرونده، جهت تخصیص TFN حقوق، به دفتر اطلاعات مالیاتی می‌باشد.

* در مورد اشخاص حقوقی که تا کنون TFN دریافت ننموده‌اند، واحد مالیاتی حقوق مؤظف به راهنمایی و هدایت مؤدیان به واحد مالیاتی عملکرد مؤدی جهت دریافت TFN اصلی می‌باشد و پس از مشخص شدن TFN اصلی طبق این بند عمل نماید.

* در مورد تشکیلات قانونی که تاکنون شماره TIN دریافت ننموده‌اند، واحد مالیاتی حقوق مؤظف به راهنمایی و هدایت مؤدیان طبق مفاد شرح ذیل جهت دریافت شماره TIN پرونده اصلی می‌باشد و پس از صدور شماره TIN اصلی، طبق این بند عمل نماید.

مؤدیان محترم تشکیلات قانونی

قبل از تکمیل دفترچه ثبت نام و فرم اطلاعات هویتی موارد ذیل را می‌بایست انجام دهند:

1) ابتدا فرم اطلاعات هویتی خود را از طریق سایت www.Intamedia.ir تکمیل و مبادرت به ارسال و چاپ فرم تکمیل شده نمایید.

2) دفتر چه ثبت نام تشکیلات قانونی را از طریق سایت www.intamedia.ir دریافت نموده و پس از تکمیل مندرجات و امضاء و ممهور نمودن کلیه صفحات دفترچه، تصویر مدارک مورد نیاز را به آن پیوست نمایید.

3) دفترچه ثبت نام، تصویر مدارک مورد نیاز و فرم اطلاعات هویتی را به همراه نامه درخواست شماره اقتصادی که به امضاء فرد ذی‌صلاح رسیده به آدرس ذیل ارسال نمایید.

تهران- میدان امام خمینی، خیابان صور اسرافیل، خیابان داور، مقابل کاخ دادگستری، سازمان امور مالیاتی، طبق دوم، دفتر اطلاعات مالیاتی، کدپستی 1114943661 صندوق پستی 1651- 11115

* توجه: شماره اقتصادی تشکیلات قانونی از طریق اداره کل امور مالیاتی ذی‌ربط در اختیار افراد ذی‌صلاح اعلام شده در دفترچه ثبت نام، قرار خواهد گرفت.

مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده واحد مالیاتی می‌باشد.

توزیع دفترچه‌های راهنمای تهیه فایل الکترونیکی و نرم‌افزار طرف مؤدی:

ادارات کل امور مالیاتی مؤظفند، طی نامه‌ای که فرمت آن در پیوست شماره 1 ضمیمه می‌باشد، مشخصات کامل پرداخت‌کننده (کارفرما):

شماره پرونده مالیاتی (TFN)

کد واحد مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده مالیاتی مؤدی

به انضمام دفترچه راهنمای تهیه فایل الکترونیکی، یک حلقه لوح فشرده حاوی نرم‌افزار طرف مؤدی و راهنمای استفاده از آن پرداخت‌کنندگان حقوق تحویل نمایند. مسؤولیت حسن اجرای این قسمت به عهده ادارات کل امور مالیاتی می‌باشد.

اعلام تاریخ‌هایی جهت آموزش سیستم به مؤدیان محترم مالیاتی توسط ادارات کل امور مالیاتی

مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده ادارات کل امور مالیاتی می‌باشد.

 * واحد رایانه مؤظف می‌باشد اولین CD ارائه شده از طرف مؤدیان رادریافت و پس از رفع اشکالات احتمالی و تعامل با مؤدیان محترم، CD مربوطه را به واحد مالیاتی حقوق جهت اقدامات بعدی ارسال نماید.

مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده واحدهای رایانه می‌باشد.

* فرآیند دریافت CD

- کارفرمایان فایل‌های لیست حقوق و خلاصه لیست حقوق را به صورت ماهانه از طریق نرم‌افزار ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی و یا با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری موجود خود با فرمت اعلام شده در دفترچه راهنمای تهیه فایل الکترونیکی، ایجاد کرده و بر روی یک حلقه لوح فشرده (CD) کپی می‌نمایند و دو نسخه از فرم خلاصه لیست حقوق را طبق فرم اعلام شده در دفترچه راهنما، چاپ کرده و هر دو نسخه را مهر و امضاء نموده و در موعد مقرر به همراه لوح فشرده ایجاد شده تحویل اداره امور مالیاتی مربوط نمایند.

- اداره امور مالیاتی با استفاده از نرم‌افزار طرف سازمان امور مالیاتی، اقدام به دریافت اطلاعات لوح فشرده (CD) نموده و در صورتی که اطلاعات لیست حقوق معتبر و اطلاعات خلاصه لیست حقوق با نسخه چاپی دریافت شده، مطابقت داشته باشد. اداره امور مالیاتی شماره اندیکاتور اخذ شده و تاریخ دریافت را روی هر دو نسخه چاپی خلاصه لیست حقوق درج کرده سپس یک نسخه از فرم خلاصه لیست حقوق را به عنوان رسید مهر و امضاء نموده و تحویل مؤدی داده و نسخه دیگر را در پرونده مالیاتی بایگانی می‌نماید.

- اداره امور مالیاتی CD دریافتی را طبق فرآیند نگهداری و آرشیو CD، بایگانی می‌نماید.

- مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده واحدهای مالیاتی می‌باشد.

* فرآیند نگهداری و آرشیو CD و عودت CD به مؤدی مالیاتی

- بعد از اتمام فرآیند دریافت CD، یک نسخه از فایل‌های دریافتی به شرح ذیل بر روی سرور در مسیر زیر کپی و نگهداری می‌شود:

- در مسیر جاری برنامه، پوشه‌ای به نام Payroll ایجاد و داخل آن برای هر مؤدی، پوشه‌ای تحت عنوان شماره پرونده مؤدی (TFN) ایجاد شود.

- داخل پوشه هر مؤدی که در بالا ذکر شد، به تعداد شعب هر شرکت، پوشه‌هایی با عنوان کد هر شعبه ‌ایجاد گردد.

- داخل پوشه‌های ایجاد شده با کد شعبه، پوشه‌ای ایجاد گردد که نام آن متشکل از سال + ماه مربوط به دریافت اطلاعات می‌باشد.

- فایل‌های داخل CD در مسیر ایجاد شده 7-1-3 کپی گردد.

- روی جلد CD شماره TFN، سال و ماه مربوط به اطلاعات نوشته شود و CD داخل پرونده حقوق مؤدی بایگانی گردد.

- بعد از اتمام مراحل رسیدگی به عملکرد هر پرونده، CD‌های مربوط به آن سال عملکرد، طی نامه‌ای به مؤدی مربوطه عودت داده شود.

مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده واحدهای مالیاتی می‌باشد.

* فرآیند تجمیع اطلاعات در ادارات کل امور مالیاتی

جهت تجمیع اطلاعات ادارات بر روی سرور مرکزی اداره کل مراحل زیر توسط واحد رایانه انجام می‌شود:

- با استفاده از امکان تهیه فایل‌های پشتیبان که در بخش نرم‌افزاری طرف سازمان امور مالیاتی تعبیه گردیده است، از سرورهای اداره‌های مختلف به صورت ماهانه، فایل پشتیبان تهیه گردد و به محل سرور اصلی اداره کل ارسال گردد.

- بر روی سرور اصلی اداره کل و با استفاده از نرم‌افزار از طرف سازمان امور مالیاتی، فایل‌های پشتیبان گیری شده در مرحله قبل بازیابی گردند.

مسؤولیت اجرای این قسمت به عهده واحدهای رایانه است.

* فرآیند تجمیع اطلاعات در سازمان امور مالیاتی

واحد رایانه مؤظف است از روی سرور اصلی اداره کل که اطلاعات آن در مرحله قبل جمع‌آوری شده است، فایل پشتیبان تهیه و به مرکز فن‌آوری اطلاعات سازمان امور مالیاتی ارسال نماید. مسؤولیت حسن اجرای این قسمت به عهده واحدهای رایانه می‌باشد.

* ایجاد مرکز پاسخگویی به مؤدیان

ادارات کل امور مالیاتی جهت پاسخ به سؤالات مؤدیان محترم در زمینه‌های فنی مالیاتی، کاربری نرم‌افزار و برطرف کردن هر گونه ابهام در انجام فرآیندهای مذکور، اقدام به تشکیل مرکز پاسخگویی به مؤدیان می‌نمایند که این مرکز متشکل از کارشناسان مالیاتی و فن آورری اطلاعات می‌باشد.

در صورت عدم توان پاسخگویی به سؤالات مطروحه مؤدیان توسط کارشناسان مسؤول مرکز پاسخگویی، هر اداره کل می‌تواند از طریق شماره تماس 33903605، 39903604، 33967808 و یا از طریق پست الکترونیکی prtsystem@intamedia.ir سؤالات خود را مطرح و پاسخ آن را دریافت نماید. 

پیوست 1

مدیریت محترم شرکت ...

با سلام و احترام

به آگاهی می‌رساند به منظور تسهیل در دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق و جلب رضایت مؤدیان محترم مالیاتی و صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌ها، سازمان امور مالیاتی اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق نموده است. به منظور اجرای این پروژه، یک حلقه لوح فشرده حاوی نرم‌افزار مربوطه برای ایجاد اطلاعات الکترونیکی به همراه یک جلد دفترچه راهنمای تهیه فایل الکترونیکی، برای بهره‌برداری به پیوست ارسال می‌گردد.

لازم به ذکر است شرکت‌هایی که فایل‌های مورد نظر را توسط نرم‌افزار اختصاصی خود تولید می‌نمایند، می‌توانند از این نرم‌افزار جهت کنترل صحت اطلاعات و چاپ 2 برگ خلاصه لیست استفاده نمایند.

با التفات به مطالب فوق لطفاً دستور فرمایید از تاریخ دریافت این نامه کلیه لیست‌های پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان مربوطه، به صورت الکترونیکی (ایجاد شده روی لوح فشرده) تهیه و به همراه دو نسخه از خلاصه لیست حقوق (چاپ شده توسط نرم‌افزار ارسالی) تحویل این گروه مالیاتی نمایند.

تصدیق خواهید فرمود که از این پس گروه مالیاتی از پذیرفتن لیست‌های مذکور به صورت دستی معذور باشد.

 جهت راه‌اندازی و استفاده از نرم‌افزار مذکور به نکات زیر توجه فرمایید:

الف- جهت نصب از فایل راهنمایی که با فرمت PDF روی لوح فشرده پیوست گذاشته شده است، استفاده گردد.

ب- برای تعریف اولیه در نرم‌افزار، از اطلاعات زیر استفاده شود:

ب- 1- نام کارفرما : ...

ب- 2- شماره پرونده مالیاتی (TFN) : ...

ب- 3- کد واحد مالیاتی: ...

 در پایان متذکر می‌گردد:

1- از ارائه اطلاعات الکترونیکی آلوده به ویروس، به گروه مالیاتی پرهیز فرمایید. اطلاعات آلوده به ویروس بدون هیچ‌گونه اقدامی از طرف گروه مالیاتی، عودت داده می‌شود. بدیهی است در این رابطه مسؤولیت هر گونه تأخیر در ارائه مجدد آن، به عهده آن شرکت می‌باشد.

2- در صورت بروز هر گونه اشکال در نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار، جهت رفع اشکال با قسمت IT این اداره با شماره تلفن ... تماس حاصل فرمایید.

رییس گروه مالیاتی

2496

211/2845/35513
23 آبان 1385
بخش‌نامه
ایجاد شهرک صنعتی و مجتمع فن‌آوری اطلاعات

به پیوست تصویر مصوبه شماره 80752/ت 36026هـ مورخ 22/7/85 هیأت محترم وزیران راجع به ایجاد بیست و نه شهرک صنعتی در یازده استان کشور و یک مجتمع فن‌آوری اطلاعات IT در استان قم به شرح جدول ضمیمه، جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی

شماره: 80752/ت 36026ه‍ تاریخ: 22/07/1385

وزارت صنایع و معادن 

هیأت وزیران در جلسه مورخ 19/7/1385 بنا به پیشنهاد شماره 108435-60 مورخ 9/7/1385 و به استناد بند (8) اصلاحی ماده واحده قانون راجع به تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران- مصوب 1376- تصویب نمود:

ایجاد بیست و نه شهرک صنعتی در یازده استان کشور و یک مجتمع فن‌آوری اطلاعات IT در استان قم به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، مجاز است. 

پرویز داودی- معاون اول رییس‌جمهور

ردیف

نام شرکت شهرک‌های صنعتی

نام شهرک‌های صنعتی پیشنهادی

تعداد

1

اصفهان

آران و بیدگل- تودشک- دهاقان- پوده- بادرود

5

2

بوشهر

اهرم

1

3

خراسان رضوی

بجستان

1

4

زنجان

ابهر 3- انگوران- ایجرود

3

5

سیستان وبلوچستان

ایرانشهر- نیکشهر

2

6

لرستان

الیگودرز 2- دورود 2- پلدختر

3

7

خراسان شمالی

بیدک- حصارکرمخان- کارگاهی بجنورد- مانه و سمنقان- فاروج- جاجروم

6

8

قزوین

قزوین 2- حکیمیه- رامشان

3

9

خراسان جنوبی

بیرجند 2

1

10

کهگیلویه و بویراحمد

لیکک- خان احمد

2

11

چهارمحال و بختیاری

تخصصی آب بروجن- شهرکرد 2

2

12

قم

مجتمع فن‌آوری اطلاعات IT

1

2495

211/2605/33637
17 آبان 1385
بخش‌نامه
قانون توسعه منطقه آزاد ارس

به پیوست قانون توسعه منطقه آزاد ارس مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 29/5/85 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 15/6/85 به تأیید شورای نگهبان رسیده است جهت اطلاع و اجرای مفاد آن ابلاغ می‌گردد.

محمدقاسم پناهی

شماره: 99123/35 تاریخ: 26/06/1385

قانون توسعه محدوده منطقه آزاد ارس

ماده واحده- به دولت اجازه داده می‌شود محدوده فعلی منطقه آزاد ارس را در نقاط مشترک مرزهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، جمهوری نخجوان و جمهوری ارمنستان توسعه دهد.

تبصره 1- هزینه‌های مالی اجرای این قانون از محل درآمد منطقه آزاد تأمین می‌شود.

تبصره 2- در محدوده توسعه یافته (موضوع این قانون) مواد (51) الی (71) بخش چهارم فصل اول باب سوم و مواد (304) الی (306)، (318)، (421) و (562) قانون تجارت مصوب سال 1311 مجری نمی‌باشد و سایر مواد قانون مذکور مادامی که شورای نگهبان آنها را خلاف موازین شرع اعلام نکرده است قابل اجرا خواهد بود.

تبصره 3- تأسیس شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری خارجی در محدوده توسعه یافته منطقه آزاد ارس (موضوع این قانون) مجاز نمی‌باشد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و نهم مردادماه یک هزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 15/6/1385 به تأیید شورای نگهبان رسید.

غلامعلی حدادعادل- رییس مجلس شورای اسلامی

2494

211/2534/30109
1 آبان 1385
بخش‌نامه
طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران
99، 100

در اجرای ماده 15 آیین‌نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران، موضوع تصویب‌نامه شماره 48013/ت 23251ه‍ مورخ 11/12/81 هیأت محترم وزیران، که به موجب آن امتیاز توان مالی پیمانکاران جهت اخذ رتبه از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، براساس آخرین اظهارنامه مالیاتی تسلیمی آنان تعیین می‌گردد، به پیوست فرم شماره 76 به همراه برگ درخواست مؤدی، جهت ارائه اطلاعات مورد نیاز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان (جهت رتبه‌های 3 و بالاتر) و در تهران از طریق دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (جهت رتبه‌های 1 و 2) ارسال می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار

 

 

بسمه تعالی

 

  اداره کل امور مالیاتی......................................

 

اینجانب                                                    با سمت

در شرکت/ مؤسسه

به شماره شناسنامه/ ثبت                                            شماره ملی

محل صدور                                           نوع فعالیت

نشانی:

                                   تلفن                                          شماره پستی

 

در اجرای ماده 15 آیین‌نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران موضوع تصویب‌نامه شماره 48013/23251 هـ مورخ 11/12/81 هیأت محترم وزیران جهت اخذ رتبه                      نیاز به ارائه اطلاعات مربوط به آخرین اظهارنامه مالیاتی تسلیمی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را دارم. خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم مبذول فرمایند.

 

 

مدیر عامل شرکت/شخص حقیقی

                                                            مهر و امضاء                  

 

 

 

گواهی تأیید اطلاعات مالی پیمانکار

 اداره کل امور مالیاتی                         اداره امور مالیاتی                          واحد مالیاتی

 نشانی:                                                         تلفن

 

  دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

 

 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان..................................

 

در اجرای ماده 15 آیین‌نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران موضوع تصویب‌نامه شماره 48013 ت/23251هـ مورخ 11/12/81 هیأت محترم وزیران و بنا به درخواست شماره           مورخ  

 

شخص

حقیقی/حقوقی

نام پدر

تاریخ

تولد/ثبت

شماره

شناسنامه/ثبت

شماره ملی

محل

صدور/ثبت

 

 

 

 

 

 

 

نوع فعالیت:

نشانی:

                                                                 تلفن:                       شماره پستی:

جهت اخذ رتبه............................ که تحویل این اداره گردیده است. به پیوست اطلاعات تأیید شده مربوط به آخرین اظهارنامه مالیاتی تسلیمی شرکت/ آقای/ خانم

شامل:

1- تصویر برابر اصل شده ترازنامه

2- تصویر برابر اصل شده جدول شماره (5) اظهارنامه تسلیمی (بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاران)

3- تصویر برابر اصل شده جدول شماره (6) اظهارنامه تسلیمی (حساب عملکرد پیمانکاران)

جهت بهره‌برداری لازم ارسال می‌گردد.

کارشناس ارشد مالیاتی                                                               رییس گروه مالیاتی

نام و نام‌خانوادگی                                                                      نام و نام‌خانوادگی

 

 مهر و امضاء                                                                                مهر و امضاء

فرم 76 (شهریور-85) دفتر خدمات مالیاتی

2493

منسوخ
213/259/29233
25 مهر 1385
بخش‌نامه
بازنگری فرم‌های مالیاتی
219

2492

211/2596/28974
24 مهر 1385
بخش‌نامه
جرائم تأخیر دوران تقسیط
167

(کد 3048 را ملاحظه فرمایید.)

 

نظر به این‌که درخصوص مطالبه جرایم مربوط به دوران تقسیط بدهی مؤدیان مالیاتی سؤالات متعددی مطرح گردیده است، لذا به منظور اجرای دقیق مقررّات یادآور می‌گردد:

در مواقعی که بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به موجب مقررّات ماده 167 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن و دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های مربوطه تقسیط می‌گردد، لازم است ابتدا مبلغ اقساط به نسبت اصل مالیات و جرایم متعلق تا تاریخ تقسیط تعیین و سپس تضمین کافی برای جرایم تأخیر دوران تقسیط اخذ گردد تا در صورت پرداخت به موقع اقساط در سررسید‌های مقرر و بنا به درخواست مؤدی نسبت به بخشودگی جرایم مزبور و استرداد تضمین اخذ شده اقدام لازم به عمل آید.

علی‌اکبر عرب‌مازار

2491

211/2585/28779
22 مهر 1385
بخش‌نامه
اعمال معافیت مقرر در ماده 101 قانون عملکرد 1384
95، 101

چون به موجب بند (و) تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال 1385 کل کشور مصوب 25/12/1384، شرط قسمت اخیر ماده (101) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحه‌های بعدی آن در مورد عملکرد سال 1384 صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده (95) قانون مذکور جاری نخواهد بود، لذا ادارات امور مالیاتی مکلفند درخصوص عملکرد سال 1384 این دسته از مؤدیان مالیاتی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز بابت عملکرد سال مذکور، معافیت مالیاتی مقرر در ماده (101) را نسبت به درآمد سالانه مشمول مالیات عملکرد سال 1384 آنان اعمال نمایند.

علی‌اکبر عرب‌مازار

2490

211/2444/28347
18 مهر 1385
بخش‌نامه
قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

تصویر قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر  اسناد رسمی مصوب 24/5/85 مجلس شورای اسلامی که در شماره 17923 مورخ 16/6/85 روزنامه رسمی نیز درج گردیده جهت اطلاع به پیوست ارسال می‌گردد.

علی‌اکبر عرب‌مازار

روزنامه رسمی به شماره: 17923 مورخ: 16/6/85

جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد- ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

لایحه تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی که با عنوان لایحه اصلاح مقررّات تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی از سوی دولت به شماره 476/27290 مورخ 11/1/1383 به مجلس شورای اسلامی تقدیم و در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ 24/5/1385 مجلس با اصلاحاتی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می‌گردد. 

غلامعلی حدادعادل- رییس مجلس شورای اسلامی

وزارت دادگستری

قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و چهارم مردادماه یک هزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1/6/1385 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 88113/84 مورخ 5/6/1385 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد. 

محمود احمدی‌نژاد- رییس‌جمهور

قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

ماده 1- دفاتر اسناد رسمی مؤظفند با رعایت بندهای زیر پس از دریافت دلایل مالکیت و پاسخ استعلام از اداره ثبت محل به منظور تطبیق سند با دفتر املاک و اعلام وضعیت ثبتی (حسب مورد) و عدم بازداشت نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال عین اراضی و املاک اقدام نمایند:

الف- گواهی پایان ساختمان یا عدم خلاف موضوع تبصره (8) ماده (100) اصلاحی قانون شهرداری در مورد املاک مشمول قانون مذکور.

ب- اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی (حسب مورد سازمان امور اراضی و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور) مبنی بر عدم شمول مقررّات قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و ماده (56) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در مورد املاک واقع در خارج از محدوده قانون شهرها.

ج- دفاتر اسناد رسمی مکلفند هنگام نقل و انتقال عین املاک، مفاصا حساب مالیاتی و بدهی موضوع ماده (37) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 را از انتقال دهنده مطالبه و شماره آن را در سند تنظیمی قید نمایند مگر این‌که انتقال گیرنده ضمن سند تنظیمی متعهد به پرداخت بدهی احتمالی گردد که در این صورت متعاملین نسبت به پرداخت آن مسؤولیت تضامنی خواهند داشت.

تبصره- در موارد مذکور در ماده فوق مراجع ذی‌ربط مکلفند در تاریخ مراجعه، به مراجعه کنندگان گواهی وصول تقاضا، تسلیم و ظرف مدت بیست روز از تاریخ صدور گواهی یاد شده پاسخ آن را صادر نمایند. اعلام نظر مراجع مذکور باید روشن و با ذکر علت و مستند به دلایل قانونی باشد در غیر این صورت ثبت سند با تصریح موضوع در سند تنظیمی بلامانع خواهد بود.

ماده 2- دفاتر اسناد رسمی مؤظفند در صورت عدم وصول پاسخ استعلامات، منتقل الیه را از آثار و تبعات سند تنظیمی موضوع تبصره ماده (1)، مطلع سازند در این صورت طرفین پس از تنظیم سند و نقل و انتقال متضامناً مسؤول و پاسخگوی کلیه تعهدات قانونی و بدهی‌های مربوط به ملک که تا زمان تنظیم سند، طبق قوانین محقق و مسلم بوده می‌باشند.

ماده 3- سردفتران دفاتر اسناد رسمی ذی‌ربط مسؤول صحت و اعتبار اسناد تنظیمی می‌باشند و در صورت تخلف مطابق مقررّات قانونی با آنان عمل می‌شود.

ماده 4- دفاتر اسناد رسمی می‌توانند در صورت درخواست متعاملین نسبت به تنظیم سند رسمی راجع به نقل و انتقال تلفن ثابت و همراه اقدام  نمایند. شرکت مخابرات ایران مکلف است پاسخ استعلام دفاتر در موارد مربوط را حداکثر ظرف مدت دو روز صادر نماید. اعتبار پاسخ استعلام یک روز پس از صدور است.

ماده 5- نقل و انتقال ماشین‌های چاپ، لیتو گرافی و صحافی پس از ارائه موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مالک، باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود نقل و انتقالات مذکور در شناسنامه مالکیت که نمونه آن توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه می‌گردد منعکس می‌شود.

ماده 6- هر گونه انتقال بلاعوض به نفع دولت و شهرداری‌ها از پرداخت عوارض و اخذ هر گونه گواهی به استثناء پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل، معاف می‌باشد.

ماده 7- آیین‌نامه، اجرایی این قانون حداکثر شش‌ماه پس از ابلاغ با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 8- کلیه قوانین و مقررّات مغایر با این قانون از تاریخ تصویب این قانون لغو می‌گردد.

قانون فوق مشتمل بر ماده هشت ماده و یک تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و چهارم مردادماه یک هزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1/6/1385 تأیید شورای نگهبان رسید. 

غلامعلی حدادعادل- رییس مجلس شورای اسلامی

2489

232/2401/28345
18 مهر 1385
بخش‌نامه
ایجاد وحدت رویه در تنظیم گزارش حسابرسی مالیاتی
- مواد 272,148,147,145,143,138,107,105,104 - تجميع عوارض مواد 3و 6

کدهای 2706 و 3282 را ملاحظه فرمایید.

 

 

نظر به برخی ابهامات موجود در گزارشات حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور ایجاد وحدت رویه در تنظیم گزارش حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی، مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، سازمان حسابرسی و مأموران مالیاتی درخصوص موضوعات زیر مقرر می‌دارد:

1- استهلاک زیان سنواتی:

 به استناد بند 12 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم زیان اشخاص حقیقی و حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آنها و با توجه به مقررّات احراز گردد بدون تفکیک آن به سنوات قبل یا بعد از اصلاحیه مورخ 27/11/1380 از درآمد سال یا سال‌های بعد و حداکثر تا میزان درآمد مشمول مالیات ابرازی قابل استهلاک خواهد بود. 

2- زیان (هزینه) کاهش ارزش موجودی‌ها:

زیان (هزینه) کاهش ارزش موجودی‌ها در هر صورت به علت عدم پیش‌بینی آن به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به شرح مواد 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نخواهد شد. 

3- زیان (هزینه) کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها:

زیان (هزینه) کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در هر صورت به علت عدم پیش‌بینی آن به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به شرح مواد 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم و با عنایت به مفاد ماده 143 قانون یاد شده به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی نمی‌گردد. 

4- هزینه بازخرید مرخصی کارکنان:

وجوه پرداختی یا تخصیصی بابت بازخرید مرخصی کارکنان وفق مقررّات موضوعه مشمول مالیات حقوق می‌باشد و در صورت پرداخت به استناد بند 2 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌گردد. در ضمن وجوه پرداختی بابت بازخرید مرخصی کارکنان به استناد بند 5 ماده 91 صرفاً در صورت پرداخت در زمان بازنشستگی یا از کارافتادگی مشمول مالیات حقوق نمی‌باشد. 

5- زیان تسعیر ارز:

زیان حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی که براساس متداول حسابداری محاسبه شده باشد، مشروط بر اتخاذ یک روش یکنواخت طی سال‌های مختلف توسط مؤدی، جزء هزینه‌های قابل قبول می‌باشد. 

6- مالیات و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض:

طبق تبصره 2 ماده 6 قانون موسوم به تجمیع عوارض تولیدکنندگان کالاهای موضوع ماده 3 و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات موضوع ماده 4 قانون مذکور مکلفند مالیات و عوارض موضوعه را در مبادی تولید یا ارائه خدمات با درج در سند فروش از خریداران کالا یا خدمات اخذ و به حساب‌های تعیین شده واریز نمایند. نظر به این‌که خریداران کالا یا خدمات، مالیات و عوارض مذکور را پرداخت می‌نمایند، مبالغ مذکور به عنوان هزینه قابل قبول تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمات نمی‌باشد. 

7- هزینه‌ها یا پرداخت‌های مشمول مالیات تکلیفی:

درخصوص هزینه‌ها و وجوه پرداخت شده توسط اشخاص که وفق مقررّات قانونی مشمول کسر و پرداخت مالیات تکلیفی می‌باشند، عدم پذیرش هزینه‌های مذکور صرفاً به دلیل عدم کسر مالیات تکلیفی (به استثنای موارد مصرح در آیین‌نامه اجرایی موضوع بند 8 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم موضوع بخش‌نامه شماره 24408 مورخ 7/8/1381 سازمان امور مالیاتی کشور) صحیح نمی‌باشد. 

8- پاداش هیأت مدیره:

پرداخت پاداش هیأت مدیره مصوب مجمع عمومی شرکت‌ها با عنایت به مفاد مواد 239 و 241 قانون تجارت از محل سود خالص قابل تقسیم انجام می‌پذیرد، لذا پاداش مذکور نمی‌تواند در زمره هزینه‌های قابل قبول تلقی گردد. بدیهی است در هر صورت پاداش اعضای حقیقی هیأت مدیره (اعم از مؤظف و غیرمؤظف) با رعایت مقررّات مالیاتی مشمول کسر مالیات حقوق می‌باشد که در هر صورت عدم اقدام توسط شرکت، واحد مالیاتی نسبت به مطالبه مالیات و جرایم متعلقه اقدام نماید. 

9- پرداخت‌های انجام شده طبق قوانین بودجه سالانه کشور:

در مواردی که به موجب قوانین مصوب اشخاص مکلف به پرداخت وجوهی در وجه خزانه یا سایر مراجعی که قانون‌گذار ذکر نماید، باشند چنانچه طبق قانون مذکور یا سایر قوانین به عنوان هزینه قابل قبول اعلام شود و یا از مأخذ درآمد مشمول مالیات قابل وصول باشد، در این صورت براساس قسمت اخیر ماده 147 قانون مالیات‌های مستقیم وجوه پرداختی مذکور به عنوان هزینه قابل قبول سال پرداخت تلقی و یا به استناد تبصره 5 ماده 105 از درآمد مشمول مالیات اشخاص قابل کسر خواهد بود. در غیر این صورت به عنوان هزینه قابل قبول تلقی نخواهد شد. 

10- درآمد حاصل از فروش حق تقدم سهام و صرف سهام شرکت‌های خارج از بورس:

الف: دراجرای تبصره 2 ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم ارزش اسمی حق تقدم سهام در شرکت‌های خارج از بورس جهت محاسبه مالیات نقل و انتقال، ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه اصلی آن می‌باشد.

ب: درآمد حاصل از صرف سهام:

1-ب- درآمد حاصل از صرف سهام ناشی از سلب حق تقدم سهامداران (شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و سایر شرکت‌ها) در صورتی که مبلغ مذکور در دفاتر به حساب سهامداران قبلی (سهامدارانی که از آنها سلب حق تقدم شده است) منظور گردد و متعاقباً به صورت نقد پرداخت یا صرف افزایش سرمایه به نام سهامداران قبلی شود، حسب مورد مشمول مقررّات تبصره 2 و 3 ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. 

2-ب- درآمد حاصل از صرف سهام شرکت‌های خارج از بورس که به صورت اندوخته در حساب‌های شرکت ثبت و به درآمد سهامداران تعلق دارد طبق مقررّات ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌باشد.

3-ب- درآمد حاصل از صرف سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در صورتی که سهام آنها طبق مقررّات و با مجوز بورس در خارج از بورس عرضه و به فروش برسد مشمول مقررّات تبصره 3 ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. در غیر این صورت درآمد حاصله طبق مقررّات ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌باشد.

ج- در صورتی که تمام یا قسمتی از معاملات سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، از طریق کارگزاران بورس انجام نشده و نیز تشریفات این معامله در دفتر سازمان بورس و اتاق پایاپای ثبت نشده باشد بخشودگی مالیات موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم به عملکرد سال مزبور تعلق نمی‌گیرد. 

11- معافیت موضوع ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم:

به استناد ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم آن قسمت از سود ابرازی شرکت‌های تعاونی و خصوصی که برای توسعه و بازسازی و نوسازی یا تکمیل واحدهای موجود صنعتی و معدنی خود یا ایجاد واحدهای جدید صنعتی یا معدنی در آن سال مصرف (هزینه) گردد با رعایت کلیه شرایط مقرر در ماده مذکور از 50% مالیات متعلقه موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهد بود. مبالغ مصرف شده (هزینه شده) بابت توسعه و تکمیل و ... در هرسال نسبت به کل سود ابرازی اعم از معاف و غیرمعاف قابل اعمال می‌باشد. 

12- ذخیره (اندوخته) طرح و توسعه موضوع ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم قبل از اصلاحیه 27/11/1380:

مؤدیانی که در اجرای مقررّات ماده 138 قانون مالیات‌های مستقیم قبل از اصلاحیه مورخ 27/11/1380 و با رعایت بند 8 بخش‌نامه شماره 71197/7041/211 مورخ 14/12/1381 سازمان امور مالیاتی کشور برای سنوات 1381 و به بعد نسبت به ایجاد ذخیره طرح و توسعه اقدام نموده‌اند در صورت تخلف از شرایط مقرر در ماده مذکور مشمول مالیات و جرایم متعلق مطابق مقررّات تبصره 2 ماده 138 قبل از اصلاحیه خواهند بود. 

13- مطالبه 5% مالیات تکلیفی از پیمانکاران خارجی:

قراردادهای پیمانکاری اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران موضوع بند (الف) ماده 107 قانون مالیات‌های مستقیم که از تاریخ 1/1/82 به بعد منعقد شده باشند و دارای شعبه یا نمایندگی در ایران نباشند مشمول کسر 5 درصد مالیات تکلیفی موضوع ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم خواهند بود. 

14- مالیات سود سهام در ارتباط با قراردادهای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف:

در ارتباط با مالیات اشخاص حقوقی که مشمول قراردادهای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف می‌گردند یادآور می‌شود 25 درصد مالیات اشخاص حقوقی موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مالیات شخص حقوقی بوده لذا تلقی آن به عنوان مالیات سهامداران فاقد وجاهت قانونی می‌باشد. 

15- هزینه‌های قابل قبول سنوات قبل:

هزینه‌های قابل قبول که به هر دلیل خارج از اختیار مؤدی در سال مالیاتی مورد رسیدگی تحقق می‌یابد به استناد بند 27 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌گردد. 

16- وجوه اداره شده:

نظر به این‌که مانده وجوه اداره شده نزد بانک‌ها سپرده بانکی تلقی نمی‌گردد بنابراین سود دریافتی ناشی از وجوه اداره شده نزد بانک‌های ایرانی یا مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز، مشمول معافیت موضوع بند 2 ماده 145 قانون مالیات‌های مستقیم نخواهد بود.

علی‌اکبر عرب‌مازار

2488

84136/ت 33560 هـ
16 مهر 1385
تصویب‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند (ج) ماده 12 قانون برگزاری مناقصات

نقل از روزنامه رسمی شماره 18116 تاریخ 22 اردیبهشت 1386:

 

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 5/7/1385 بنا به پیشنهاد شماره 75223/101 مورخ 29/4/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ج) ماده 12 قانون برگزاری مناقصات - مصوب 1383 -، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:

(قسمتهایی از) آییننامه اجرایی بند (ج) ماده 12 قانون برگزاری مناقصات

فصل سوم- ارزیابی کیفی پیمانکاران

ماده 19- ارزیابی توان مالی پیمانکاران

(ب)- حداکثر امتیاز توان مالی در صورتی احراز می‌شود که مبلغ برآوردی مناقصه معادل یا کمتر از یکی از مقادیر زیر باشد:

1- پنجاه برابر مالیات متوسط سالانه یا هفتاد برابر بیمه تأمین اجتماعی قطعی یا علی‌الحساب پرداخت شده.

3- پنج برابر دارایی‌های ثابت، مستند به اظهارنامه مالیاتی یا گواهی بیمه دارایی‌ها یا دفاتر قانونی.

فصل چهارم- ارزیابی کیفی تأمینکنندگان

ماده 25- ارزیابی توان مالی تأمین‌کنندگان

(ب)- حداکثر امتیاز توان مالی در صورتی احراز می‌شود که مبلغ برآوردی مناقصه معادل یا کمتر از یکی از مقادیر زیر باشد:

1- یکصد برابر مالیات متوسط سالانه، مستند به اسناد مالیات‌های قطعی و علی‌الحساب پرداخت شده.

2- بیست و پنج درصد فروش آخرین سال تولید، مستند به قراردادها و اسناد فروش یا صورت‌های مالی تأیید شده.

3- ده درصد دارایی‌های ثابت، مستند به اظهارنامه رسمی یا گواهی بیمه دارایی‌ها.

معاون اول رییس‌جمهور ـ پرویز داودی

2487

107686/15
11 مهر 1385
قانون
قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

 

شماره: 83150 تاریخ: 24/7/1385

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ پانزدهم شهریورماه یک هزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 5/7/1385 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 107686/15 مورخ 11/7/1385 واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

رییس‌جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

(بخشی از) قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

ماده 8- هر ساله از طـریق افزایش مالیـات، قیمت فرآورده‌های دخانی به میزان ده درصد (10%) افزایش می‌یابد.

تا دو درصد (2%) از سرجمع مالیات مأخوذه از فرآورده‌های دخانی واریزی به حساب خزانه‌داری پس از طی مراحل قانونی در قالب بودجه‌های سنواتی در اختیار نهادها و تشکل‌های مردمی مرتبط به منظور تقویت و حمایت این نهادها جهت توسعه برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی در زمینه پیشگیری و مبارزه با استعمال دخانیات قرار می‌گیرد.

 ماده 11- فروش و عرضه دخانیات به استثنای اماکن موضوع ماده (7) این قانون، عرضه محصولات بدون شماره سریال و علامت مصوب، تکرار عدم پرداخت مالیات، مستوجب مجازات از پانصدهزار (500.000) ریال تا سی میلیون (30.000.000) ریال جزای نقدی است و میزان مجازات‌های یاد شده براساس نرخ تورم (هر سه سال یکبار) با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید هیأت وزیران قابل افزایش است.  

2486

211/1967/25858
2 مهر 1385
بخش‌نامه
قانون اصلاح بند (ی) تبصره 1 قانون بودجه کل کشور

به پیوست تصویر قانون اصلاح بند (ی) تبصره (1) قانون بودجه کل کشور، که در تاریخ 18/4/85 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده جهت اطلاع به پیوست ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی

شماره: 69661/551 تاریخ: 31/02/1385

قانون اصلاح بند (ی) تبصره (1) قانون بودجه سال 1385 کل کشور

ماده واحده- بند (ی) تبصره (1) قانون بودجه سال 1385 کل کشور به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

ی- به منظور تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده در ردیف 110400 منظور در قسمت سوم این قانون کلیه معافیت‌ها و تخفیف‌های گمرکی به استثناء موارد زیر برای اشخاص حقیقی و حقوقی و برای کلیه کالاها و از هر مرز ورودی به کشور منظور در قوانین و مقررّات خاص و عام در سال 1385 لغو می‌شود:

1- معافیت‌های موضوع تبصره (2) ماده (6) و ماده (8) «قانون ساماندهی مبادلات مرزی» مصوب 1384.

2- معافیت‌های موضوع ماده (6) و بندهای (1)، (2)، (4) تا (9)، (12) تا (19) ماده (37) «قانون امور گمرکی» مصوب 1350.

3- معافیت گمرکی لوازم امدادی، اهدایی به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و اقلام عمده دفاعی کشور موضوع تبصره (4) ماده (2) «قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی» - مصوب 1381 و همچنین معافیت‌های مذکور در قانون هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران مصوب 21/9/1378 مجلس شورای اسلامی.

4- معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات تولیدی موضوع ماده واحده مورخ 24/2/1359 شورای انقلاب با رعایت ماده (16) قانون امور گمرکی- مصوب 1350- به تشخیص وزارت صنایع و معادن به شرط عدم تولید داخل.

5- معافیت موضوع بند (ج) ماده (35) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده (11) قانون تشکیل امور مناطق ویژه اقتصادی[1] و سود بازرگانی کالاهای وارداتی از مناطق آزاد تجاری- صنعتی به کشور، به میزانی که دولت تعیین نموده یا می‌نماید.

این قانون از تاریخ 1/1/1385 لازم‌الاجرا است.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم تیرماه یک هزار و سیصد و هشتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/4/1385 به تأیید شورای نگهبان رسید. 

غلامعلی حداد عادل- رییس مجلس شورای اسلامی

 


[1]- قانون تشکیـل و اداره مناطـق ویـژه اقتصـادی جمهوری اسلامی ایران

ماده 11- کالاهای تولید و یا پردازش شده در منطقه هنگام ورود به سایر نقاط کشور به میزان مجموع ارزش افزوده و ارزش مواداولیه داخلی و قطعات داخلی به کار رفته در آن مجاز و تولید داخلی محسوب و از پرداخت حقوق ورودی معاف خواهدبود.

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: