توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
2518
11008/ت 37150 ه
28 فروردين 1386
بخشنامه
جدول ضریب حقوق سال 1386
86,84
وزارت امور اقتصادی و دارایی- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه مورخ 22/1/1386 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره (4) ماده (1) و ماده (6) و تبصره ماده (22) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370- و ماده (8) لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمان شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت- مصوب 1358- و همچنین به منظور تعدیل و منطقی نمودن حقوق و مزایای کارکنان دولت تصویب نمود:
1- ضریب جدول حقوق موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری از تاریخ 1/1/1386 چهارصد و پنجاه و چهار (454) ریال تعیین میشود.
2- حقوق بازنشستگی و وظیفه تمام بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و قوانین نیروهای مسلح که تا پایان سال 1385 برقرار شده است، از تاریخ 1/1/1386 به میزان پنج درصد (5%) افزایش مییابد.
3- حداقل حقوق موضوع ماده (2) لایحه قانونی یاد شده از تاریخ 1/1/1386، یک میلیون و پانصد هزار (1.500.000) ریال تعیین میشود.
4- حداکثر حقوق موضوع موضوع ماده (1) لایحه قانونی مزبور از تاریخ 1/1/1386، هفت برابر بند (3) این تصویبنامه تعیین میشود.
5- کمک هزینههای عائلهمندی و اولاد موضوع ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، علاوه بر مبالغ فوق پرداخت میشود.
6- به استناد ماده (6) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، دستگاههای اجرایی مؤظفند پس از اجرای بندهای (1) و (3) این تصویبنامه، به مستخدمین شاغل خود که مجموع حقوق و مزایای آنان (شامل حقوق، تفاوت تطبیق، فوقالعاده شغل و فوقالعادههای موضوع ماده (6) قانون نظام هماهنگ پرداخت) معادل یا کمتر از (3.000.000) ریال باشد مبلغی تحت عنوان فوقالعاده تعدیل ماهانه به میزان (150%) حداقل حقوق مبنای جدول موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت پرداخت نمایند. در مورد سایر شاغلین به ازای هر (300.000) ریال افزایش نسبت به (3.000.000) ریال، ده درصد (10%) از این فوقالعاده کاسته خواهد شد.
دستگاههای مشمول این بند مؤظفند پس از اجرای بند (2) این تصویبنامه، معادل مبالغ مذکور را با همین ساز و کار به بازنشستگان و وظیفه بگیران خود پرداخت نمایند.
تبصره- ضریب فوقالعاده تعدیل در مورد شاغلین مشمول طرح طبقهبندی معلمان آموزش و پرورش، مربیان آموزش فنی و حرفهای و مشمولین طرح طبقهبندی رسته بهداشتی و درمان (به استثنای پزشکان) به میزان (300%) حداقل حقوق مبنای جدول موضوع ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و با رعایت سایر ترتیبات مقرر در بند (6) تعیین میشود.
7- مفاد این تصویبنامه در مورد مستخدمان و بازنشستگان و وظیفه بگیران تمام دستگاههای مشمول لایحه قانونی یاد شده، از جمله مؤسسات دولتی مذکور در ماده (12) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، لازمالاجراست.
پرویز داودی- معاون اول رییسجمهور
2517
مرتبط با ارزش افزوده
213/1781/4254
26 فروردين 1386
بخشنامه
اعتراض صاحبان کارخانههای سنگبری درخصوص برقراری مالیات و عوارض وتوقف عملیات اجرایی علیه آنان تا هنگام صدور حکم مرجع تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
تجميع عوارض: 3
نظر به اینکه صاحبان کارخانههای سنگبری نسبت به مصوبههای هیأت محترم وزیران درخصوص برقراری مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض به دیوان عدالت اداری اعتراض و پس از صدور رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در این خصوص مجدداً تقاضای تجدیدنظر نمودهاند.
لذا حسب نظر ریاست محترم جمهوری، تا هنگام صدور حکم مرجع تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه (شنبه 25/1/1386) کلیه عملیات اجرایی (از قبیل قطع تلفن، ممنوعالخروجی، بازداشت اموال و...) جهت وصول بدهی قطعی این مؤدیان نسبت به 3% مالیات و عوارض موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون مذکور متوقف گردد. و در صورتی که نسبت قطع تلفن، بازداشت اموال و یا ممنوعالخروجی اقدام شده است در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام گردد. در ضمن پاسخ استعلامات مؤدیان فوقالذکر فارغ از بدهی مذکور در اسرع وقت داده شود.
علیاکبر عربمازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
2516
منسوخ
232/171/3948
26 فروردين 1386
بخشنامه
صورتجلسه تفاهم خوداظهاری بین سازمان امور مالیاتی و شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری برای مالیات عملکرد سال 1385 اعضای کانونهای کارشناسان رسمی دادگستری سراسر کشور
158، 167، 190، 194 95، 104، 131
2515
منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/1764/1142
15 فروردين 1386
بخشنامه
عناوین کالاهای حذف و اضافه شده به فهرست کالاهای تولیدی سال 1385 جهت اجرا در سال 1386
تجميع عوارض: 3
2514
منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/1761/405
8 فروردين 1386
بخشنامه
فهرست کالاهای تولیدی موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون تجمیع عوارض جهت اجرا در سال 1386
تجميع عوارض: 3
2513
211/4241/72435
20 اسفند 1385
بخشنامه
در خصوص شهرکهای صنعتی مصوب موضوع بند (ب) ماده 6 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور
چون درخصوص «شهرکهای صنعتی مصوب» موضوع بند (ب) ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررّات تسهیل نوسازی صنایع کشور و ... مصوب 26/5/82 سؤالات و ابهاماتی مطرح گردیده است لذا بدینوسیله به اطلاع میرساند:
به استناد نظریه شماره 11977 مورخ 2/10/85 معاون محترم حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری، با توجه به اینکه در قانون یاد شده «شهرک صنعتی مصوب» مورد حکم قرار گرفته و مقید به شهرکهای صنعتی موضوع قانون راجع به تأسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران نشده است.
از طرفی ایجاد شهرک صنعتی توسط بخش غیردولتی با تصویب سایر مراجع قانونی از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری نیز صورت میگیرد.
لذا سایر شرکتهای صنعتی که با تصویب دیگر مراجع قانونی (براساس ماده 2 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351) ایجاد شده یا میشوند، علاوه بر شهرکهای صنعتی مصوب موضوع قانون تأسیس شرکت شهرکهای صنعتی و اصلاحات آن، نیز مشمول حکم بند (ب) ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررّات تسهیل و نوسازی صنایع ایران میباشند.
علیاکبر عربمازار
2512
68547
8 اسفند 1385
بخشنامه
اصلاح آییننامه نحوه پرداخت حقالزحمه اعضای حل اختلاف مالیاتی
244
اصلاحیه آییننامه نحوه پرداخت حقالزحمه اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 2 ماده 244 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 که در تاریخ 7/11/1385 به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده است به پیوست جهت اجرا از اول سال یک هزار و سیصدو هشتاد و شش ابلاغ میگردد.
علیاکبر عربمازار
اصلاحیه آییننامه نحوه پرداخت حقالزحمه اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 2 ماده 244 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80
آییننامه نحوه پرداخت حقالزحمه اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی مصوب 31/6/81 به شرح زیر اصلاح میگردد:
الف- متن زیر جایگزین بند (1) میشود:
1- حقالزحمه اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی، بابت هر جلسه (تا 2 ساعت) مبلغ هشتاد هزار (80.000) ریال و در صورتی که زمان جلسه بیش از 2 ساعت به طول انجامد به ازاء هر ساعت اضافی مبلغ بیست هزار (20.000) ریال به مبلغ مذکور اضافه میشود.
ب- بندهای ذیل به عنوان بند 5 و 6 به آییننامه الحاق میگردد:
5- در صورت غیبت و عدم حضور تا 3 جلسه بدون عذر موجه اعضاء معرفی شده موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم مراتب پس از بررسی و تأیید آن توسط دفتر نظارت بر هیأتهای حل اختلاف مالیاتی، اقدامات مقتضی جهت تعیین نماینده و جایگزین، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و با هماهنگی مراجع ذیربط به عمل خواهد آمد.
6- سازمان امور مالیاتی کشور میتواند در ابتدای هرسال نصاب مذکور در بند (1) آییننامه را با توجه به نرخ تورم سال قبل، حداکثر تا معادل 15% تعدیل نماید.
این اصلاحیه بنا به پیشنهاد شماره 58282/3433/214 مورخ 4/11/85 سازمان امور مالیاتی کشور در سه بند به شرح فوق در تاریخ 7/11/85 به تصویب رسید.
داود دانشجعفری
2511
211/4091/67526
6 اسفند 1385
بخشنامه
اصلاح تاریخ روزنامه رسمی در بخشنامه شماره 3321/49633
(کد 2503 را ملاحظه فرمایید)
پیرو بخشنامه شماره 49633/3321-211 مورخ 6/10/85 بدینوسیله تاریخ روزنامه رسمی مندرج در سطر سوم بخشنامه مذکور از تاریخ 14/9/85 به تاریخ 14/9/84 اصلاح و مراتب جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم اعلام میگردد.
علیاکبر عربمازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
2510
232/4536/66646
2 اسفند 1385
بخشنامه
رسیدگی و صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیات پروندههای مالیاتی سنوات 1381 الی 1384 مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری نمودهاند.
238,28
احتراماً
نظر به اینکه به قرار اطلاع واصله برخی از ادارات امور مالیاتی در اجرای مفاد ماده 30 آییننامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به رسیدگی پرونده مالیاتی مؤدیانی که ظرف مهلت مقرر قانونی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نموده، اقدام ننموده و این امر علاوه بر تطویل فرآیند رسیدگی و تشخیص مالیات این مؤدیان مشکلات عدیده دیگری را از جمله عدم تحقق سیاستهای سازمان و بروز اختلاف بین مؤدیان و واحدهای مالیاتی و ارجاع امور به مراجع حل اختلاف را در پی خواهد داشت و همچنین موجب تشویق این قبیل مؤدیان به عدم تسلیم اظهارنامه و عدم رعایت سایر تکالیف مقرر قانونی و انباشت بدهیهای مالیاتی آنان و ایجاد مشکلات در پرداخت برای این مؤدیان میگردد. لذا مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا پروندههای مالیاتی سنوات 81، 82، 83، و 1384 مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر قانونی خودداری نمودهاند حداکثر تا پایان اسفندماه سال جاری مورد رسیدگی و برگ تشخیص مالیات آن صادر و ابلاغ گردد و حداکثر تا پایان اردیبهشت 85 به مرحله قطعیت برسد. همچنین درخصوص مؤدیانی که نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام نمودهاند مطابق برنامه عملیاتی اقدام گردد. در ضمن رؤسای امور مالیاتی نهایت تلاش را در جهت قطعیت پروندههای مالیاتی مذکور در اجرای مقررّات ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم به عمل آورند.
بدیهی است در صورت عدم رعایت مفاد این بخشنامه دادستانی انتظامی مالیاتی با متخلفین برخورد خواهند نمود.
مدیرانکل امور مالیاتی مکلفند نتیجه اقدامات به عمل آمده را هر ماهه به شرح فرمهای پیوست به این معاونت ارسال نمایند.
محمود شکری- معاون عملیاتی
2509
211/3808/65200
29 بهمن 1385
بخشنامه
الحاق تعدادی از خدمات به مشمولین ماده 104 قانون
104
در اجرای تبصره (5) الحاقی به ماده 104 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 فهرست سایر مواردی که باید از آغاز سال بعد به امور مصرح در ماده مذکور اضافه شود، مراتب طی آگهی مندرج در صفحه (25) روزنامه رسمی شماره 18030 مورخ 28/10/85 و نیز در جریده کثیرالانتشار روزنامه کیهان شماره 18712 روز پنجشنبه مورخ 21/10/85 حسب مقررّات موضوعه اعلام شده است. لذا موارد مشروحه ذیل از ابتدای سال 1386 برای اشخاص مذکور درصدر ماده یاد شده لازمالاجرا میباشد
1- خدمات تعمیر و نگهداری هر نوع وسائل نقلیه موتوری زمینی، هوایی، دریایی و ریلی، ماشینآلات و تجهیزات اعم از اداری و غیره که به موجب قرارداد انجام میشود.
2- خدمات اسکان کارکنان دستگاهها و مؤسسات دولتی و غیردولتی در هتلها و سایر اماکن به همراه خدمات جانبی که به موجب قرارداد انجام میشود.
3- خدمات آموزشی از هر قبیل.
4- خدمات نمایشگاهی به منظور استفاده از تسهیلات و امکانات جانبی نمایشگاه.
5- خدمات بیمهای (اعم از درمانی و بهداشتی).
6- هر نوع خدمات مدیریت.
7- خدمات نگهداری فضای سبز.
8- خدمات بستهبندی (هر نوع محصول به هر شکل و با هر نوع جنس).
9- حقالزحمه پرداختی بابت ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین بهرهبرداری از تأسیسات و تجهیزات پایانههای بار و مسافر به مؤسسات مربوطه اعم از ریلی، فرودگاهی و پروازی، بندری و پایانهای زمینی.
10- هرگونه حقالزحمه بابت تصفیه و تبدیل قند و شکر.
11- حقالزحمه پرداختی بابت استفاده از تجهیزات و تأسیسات مخابراتی.
ضمناً: تصویر روزنامه رسمی موصوف جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال میگردد.
علیاکبر عربمازار
روزنامه رسمی: 18030 تاریخ: 28/10/1385
در اجرای تبصره (5) الحاقی به ماده 104 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 که مقرر میدارد (سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان دیماه هرسال فهرست سایر مواردی که باید از آغاز سال بعد به امور مصرح در این ماده اضافه شود از طریق درج آگهی در روزنامه رسمی و یکی از روزنامههای کثیرالانتشار کشور اعلام خواهد کرد) و پیرو اطلاعیه آذرماه سال 1382 موارد مشروحه ذیل به امور ماده مذکور اضافه میگردد و از ابتدای سال 1386 برای کلیه وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، شهرداریها، مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی و اشخاص موضوع بند (الف) ماده 95 قانون مذکور لازمالاجرا خواهد بود.
1- خدمات تعمیر و نگهداری هر نوع وسائل نقلیه موتوری زمینی، هوایی، دریایی و ریلی، ماشینآلات و تجهیزات اعم از اداری و غیره که به موجب قرارداد انجام میشود.
2- خدمات اسکان کارکنان دستگاهها و مؤسسات دولتی و غیردولتی در هتلها و سایر اماکن به همراه خدمات جانبی که به موجب قرارداد انجام میشود.
3- خدمات آموزشی از هر قبیل.
4- خدمات نمایشگاهی به منظور استفاده از تسهیلات و امکانات جانبی نمایشگاه.
5- خدمات بیمهای (اعم از درمانی و بهداشتی).
6- هر نوع خدمات مدیریت.
7- خدمات نگهداری فضای سبز.
8- خدمات بستهبندی (هرنوع محصول به هر شکل و با هر نوع جنس).
9- حقالزحمه پرداختی بابت ارائه خدمات پشتیبانی و همچنین بهرهبرداری از تأسیسات و تجهیزات پایانههای بار و مسافر به مؤسسات مربوطه اعم از ریلی، فرودگاهی و پروازی، بندری و پایانهای زمینی.
10- هرگونه حقالزحمه بابت تصفیه و تبدیل قند و شکر.
11- حقالزحمه پرداختی بابت استفاده از تجهیزات و تأسیسات مخابراتی.
سازمان امور مالیاتی کشور
2508
مرتبط با ارزش افزوده
175168/ت 36718 هـ
28 اسفند 1385
تصویبنامه
تصویبنامه درخصوص فهرست کالاهای تولیدی که امکان استفاده از آنها به عنوان محصول نهایی وجود دارد
تجميع عوارض
نقل از روزنامه رسمی شماره 18054 (30 بهمن 1385)
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت صنایع و معادن ـ وزارت کشور ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
هیأت وزیران در جلسه مورخ 16/12/1385 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، بازرگانی، کشور و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، موضوع نامه شماره 49109/1719-213 مورخ 7/11/1379 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (هـ) ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائهدهندگان خدمات و کالاهای وارداتی - مصوب 1381 - تصویب نمود:
1- فهرست کالاهای تولیدی که امکان استفاده از آنها به عنوان محصول نهایی وجود دارد، برای سال 1386 به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت میباشد، تعیین میشود.
2- در مواردی که کالاهای یاد شده به صورت بستهبندی شده و یا مظروف به فروش میرسند، از مأخذ قیمت فروش، مشمول مالیات و عوارض مقرر خواهند بود و بنابراین حاصل فروش آنها قابل تفکیک به اجزاء نیست.
3- در مواردی که کالاهای یاد شده به صورت کارمزدی تولید میشوند از حیث تعریف و تطبیق با مقررّات در رابطه با نحوه وصول مالیات و عوارض مزبور از طریق صاحب کالا (سفارش دهنده) به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و اجرا خواهد شد.
تبصره- مفاد این بند به مواردی که کالاهای موضوع بند (الف) ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائهدهندگان خدمات و کالاهای وارداتی - مصوب 1381 - به صورت کارمزدی تولید میشوند، قابل تسری خواهد بود.
4- اقلام زیرمجموعه هر یک از گروه کالاهای فهرست بند 1 این تصویبنامه طبق نظر اکثریت نمایندگان اعضای کارگروه موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون یاد شده تعیین و توسط سازمان امور مالیاتی کشور به واحدهای تابع ابلاغ میشود.
(فهرست کالاهای تولیدی موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی برای سال 1386)
معاون اول رییسجمهور ـ پرویز داودی
2507
1685/85
24 بهمن 1385
اطلاعیه
اصلاحیه اطلاعیه جامعه حسابداران
نقل از روزنامه رسمی شماره 18054 (30 بهمن 1385 ، (به دلیل بالا بردن حجم این مجموعه از چاپ ضمائم خودداری شد.
روزنامه وزین رسمی جمهوری اسلامی ایران
احتراماً، پیرو نامه شماره 1523/85 مورخ 16/10/1385، درخصوص چاپ اطلاعیه جامعه حسابداران رسمی ایران، خواهشمند است دستور فرمایید متن زیر که به عنوان اصلاحیه اطلاعیه جامعه حسابداران ارسال میگردد، مجدداً یک نوبت در آن روزنامه چاپ شود.
جهت اطلاع کلیه واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی
به موجب قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب مورخ 21/10/1372 و اصلاحیه مورخ 27/11/1372 مجلس شورای اسلامی و ماده 2 آییننامه اجرایی تبصره 4 این قانون مصوب مورخ 13/6/1379 هیأت وزیران، اشخاص حقوقی ذیل مکلفند حسب مورد، حسابرس و بازرس قانونی، یا حسابرس خود را از میان مؤسسات حسابرسی که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشند (در مورد کلیه بندهای زیر) یا حسابداران رسمی شاغل عضو جامعه (تنها در مورد بند «ز» زیر) انتخاب نمایند:
الف- شرکتهای پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها.
ب- شرکتهای سهامی عام و شرکتهای تابعه و شرکتهای وابسته به آنها.
ج- شرکتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 7 قانون اساسنامه سازمان حسابرسی، با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره 1 ماده 132 قانون محاسبات عمومی.
ه- شعب و دفاتر نمایندگی شرکتهای خارجی که در اجرای قانون اجاره ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی - مصوب 1376 در ایران ثبت شدهاند.
و- مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتها، سازمانها و مؤسسات تابعه و وابسته به آنها.
ز- سایر اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکتهای سهامی خاص و سایر شرکتها و همچنین مؤسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکتها و مؤسسات تعاونی و اتحادیههای آنها و اشخاص حقیقی که طبق مقررّات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند و طبق اطلاعیه مورخ 26/6/1381 وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع سالهای مالی آنها از 1/7/1381 و بعد از آن میباشد و همچنین براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی، جمع درآمد (فروش و یا خدمات) آنها بیش از 8 میلیارد ریال (در مورد شرکتهای پیمانکاری جمع دریافتی آنها از بابت پیمانهای منعقده بیش از 8 میلیارد ریال) یا جمع داراییهای آنها بیش از 16 میلیارد ریال باشد.
تبصره- اشخاص موضوع این ماده میتوانند از خدمات سازمان حسابرسی که تنها مؤسسه حسابرسی دولتی است، به عنوان «حسابرس و بازرس قانونی» یا «حسابرس» خود حسب مورد استفاده نمایند.
طبق ماده 3 آییننامه صدرالاشاره، صورتهای مالی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای (الف) تا (ز) فوق که حسب مورد فاقد «گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی» یا «گزارش حسابرسی» موضوع آییننامه باشد در هیچ یک از وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، شرکتهای دولتی، بانکها و بیمهها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازمان بورس اوراق بهادار و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی معتبر نیست و به نفع اشخاص مزبور قابل استناد نخواهد بود.
با توجه به مفاد ماده 272 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی، سازمان حسابرسی، حسابدار رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که عهدهدار انجام دادن وظایف حسابرسی و بازرسی قانونی یا حسابرسی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای (الف) تا (ز) فوق هستند در صورت درخواست اشخاص مذکور مکلفند گزارش حسابرسی مالیاتی تنظیم کنند و جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی مربوط در اختیار مؤدی قرار دهند. در این صورت اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررّات برگ تشخیص مالیات صادر میکند. قبول گزارش حسابرسی مالیاتی موکول به آن است که مؤدی گزارش حسابرسی مالی نسبت به صورتهای مالی که طبق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا مؤسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیاتی همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ انقضا مهلت, تسلیم اداره امور مالیاتی نموده باشد.
با توجه به موارد فوق و در اجرای ماده 57 اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران، صورت اسامی حسابداران رسمی که مورد تأیید هیأت تشخیص صلاحیت قرار گرفتهاند و تا تاریخ 16/10/1385 به عضویت جامعه حسابداران رسمی ایران پذیرفته شدهاند به شرح زیر اعلام میشود.
شاغل شریک (درمؤسسات حسابرسی)
شاغل انفرادی
شاغل دراستخدام مؤسسات حسابرسی
شاغل دراستخدام سازمان حسابرسی
غیرشاغل
- طبق ضوابط و مقررّات جامعه حسابداران رسمی ایران اعضای شاغل شریک (موضوع ردیف 1) مستقل از مؤسسه ذیربط خود و نیز شاغلین در استخدام مؤسسات حسابرسی و شاغلین در استخدام سازمان حسابرسی موضوع ردیفهای (3 و 4) مجاز به پذیرش و انجام کارهای حرفهای موضوع بند «ت» ماده یک اساسنامه جامعه نمیباشند.
تغییرات بعدی و نیز مشخصات کاملتر در سایت جامعه به آدرس www.iacpa.ir موجود است. آدرس جامعه: خیابان میرداماد - خیابان شهید بهزاد حصاری - کوچه 16- شماره 4 تلفن: 9- 22268935
جامعه حسابداران رسمی ایران
2506
منسوخ
75113
18 بهمن 1385
بخشنامه
تفویض اختیار جهت توافق با اتحادیهها
165، 167، 172، 186 101، 104، 137، 158 96، 100
2505
146771/ت 36636ه
11 بهمن 1385
تصویبنامه
اصلاح بند 3 تصویبنامه موضوع محدوده فعلی منطقه ویژه اقتصادی خوزستان و جزیره مینو و شلمچه
دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی
هیأتوزیران در جلسه مورخ 4/11/1385 با توجه به نظر رییس مجلس شورای اسلامی، موضوع نامه شماره 142385/9786/هـ/ب مورخ 14/9/1385 تصویب نمود:
در بند (3) تصویبنامه شماره 23252/ت 30820 ه مورخ 18/4/1384 عبارت «با رعایت مقررّات مربوط» جایگزین عبارت «و مالیات از پالایشگاه آبادان» میگردد.
این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره 58800/ت 35503ه مورخ 23/5/1385 میشود.
معاون اول رییسجمهور ـ پرویز داودی
2504
211/3610/56562
1 بهمن 1385
بخشنامه
اصلاح ماده 8 آییننامه اجرایی ماده 165 قانون کسر معادل خسارت از درآمد مشمول مالیات سال وقوع حادثه
165
تصویر تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره 129735/ت 35652 ه مورخ 11/10/85 درخصوص اصلاح ماده 8 الحاقی به آییننامه اجرایی موضوع ماده 165 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1371 جهت اطلاع به پیوست ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی
شماره: 129735/ت 35652 ه تاریخ: 11/10/1385
وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت کشور
هیأت وزیران در حلسه مورخ 6/10/1385 بنا به پیشنهاد شماره 31/3/63220 مورخ 11/5/1385 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (165) قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب 1371- تصویب نمود:
1- ماده (8) اصلاحی آییننامه اجرایی ماده (165) قانون مالیاتهای مستقیم، موضوع تصویبنامه شماره 32480/ت 27258 هـ مورخ 7/7/1381 به شرح زیر اصلاح میگردد:
ماده 8- در مواردی که به تأیید کمیسیون موضوع ماده (3) یا (4) این آییننامه (حسب مورد) بیش از پنجاه درصد (50%) اموال مؤدی (اموالی که دچار حادثه شده) از بین برود و مؤدی با ارائه دلایل مورد قبول اداره امور مالیاتی ذیربط قادر به پرداخت بدهیهای مالیاتی خود نباشد، علاوه بر کسر معادل خسارت از درآمدهای مشمول مالیات سال وقوع حادثه و سنوات بعد، به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب هیأت وزیران تمام یا قسمتی از بدهی مالیاتی مؤدی نیز بخشوده یا تقسیط طولانی خواهد شد.
2- در مورد خسارت دیدگان زلزله بم صدر ماده (165) مبنی بر کسر معادل خسارت از درآمد مشمول مالیاتی سال 1381 به بعد نیز اعمال میگردد.
پرویز داودی- معاون اول رییسجمهور
2503
211/3321/49633
6 دی 1385
بخشنامه
اصلاح تبصره 2 ماده 132 قانون
132
(کد 2511 را ملاحظه فرمایید)
نظر به اینکه به موجب ماده 66 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت مصوب 27/11/80 که در تاریخ 15/8/1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در شماره 17705 مورخ 14/9/84 روزنامه رسمی نیز درج گردیده استثناء مذکور در تبصره 2 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 حذف گردیده بنابراین متن تبصره 2 ماده 132 که از تاریخ 30/9/84 لازمالاجراست به شرح زیر ابلاغ میگردد:
تبصره 2 ماده 132: معافیتهای موضوع این ماده شامل درآمد واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران و پنجاه کیلومتری مرکز اصفهان و سی کیلومتری مراکز استانها و شهرهای دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری نخواهد بود.
البته توجه خواهند داشت درآمد مشمول مالیات ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی در بخشهای تعاونی و خصوصی که از اول سال 1381 لغایت 29/9/84 از طرف وزارتخانههای ذیربط برای آنها پروانه بهرهبرداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد شده باشد از معافیت مالیاتی ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم با رعایت مقررّات تبصره 2 ماده 132 قبل از اصلاح مزبور و سایر مقررّات مربوط با عنایت به حکم ماده 146 قـانـون مالیاتهای مـستقـیم مصوب 1366 و اصلاحیههای بعدی آن بهرهمند میباشند.
علیاکبر عربمازار
2502
1499/85
6 دی 1385
اطلاعیه
صورت اسامی حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
نقل از روزنامه رسمی: شماره 1499/85 تاریخ: 06/10/1385 (به دلیل بالا بردن حجم مجموعه، از چاپ ضمائم این کد پرهیز شد.)
به موجب قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 21/10/1372 و اصلاحیه مورخ 27/11/1372 مجلس شورای اسلامی و ماده 2 ازآییننامه اجرایی تبصره 4 این قانون مصوب جلسه مورخ 13/6/1379 هیأت وزیران, اشخاص حقوقی ذیل مکلفند حسب مورد، حسابرس و بازرس قانونی، یا حسابرس خود را از میان مؤسسات حسابرسی که عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشند (در مورد کلیه بندهای زیر) یا حسابداران رسمی شاغل عضو جامعه (تنها در مورد بند «ز» زیر) انتخاب نمایند:
الف- شرکتهای پذیرفته شده یا متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادار و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها.
ب- شرکتهای سهامی عام و شرکتهای تابعه و شرکتهای وابسته به آنها.
ج- شرکتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 7 قانون اساسنامه سازمان حسابرسی، با رعایت ترتیبات مقرر در تبصره 1 ماده 132 قانون محاسبات عمومی.
ه- شعب و دفاتر نمایندگی شرکتهای خارجی که در اجرای قانون اجاره ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی ـ مصوب 1376 در ایران ثبت شدهاند.
و- مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتها، سازمانها و مؤسسات تابعه و وابسته به آنها.
ز- سایر اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکتهای سهامی خاص و سایر شرکتها و همچنین مؤسسات انتفاعی غیرتجاری، شرکتها و مؤسسات تعاونی و اتحادیههای آنها و اشخاص حقیقی که طبق مقررّات قانونی مربوط، مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند و طبق اطلاعیه مورخ 26/6/1381 وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع سالهای مالی آنها از 1/7/1381 و بعد از آن میباشد و همچنین براساس آخرین اظهارنامه تسلیمی، جمع درآمد (فروش و یا خدمات) آنها بیش از 8 میلیارد ریال (در مورد شرکتهای پیمانکاری جمع دریافتی آنها از بابت پیمانهای منعقده بیش از 8 میلیارد ریال) یا جمع داراییهای آنها بیش از 16 میلیارد ریال باشد.
تبصره- اشخاص موضوع این ماده میتوانند از خدمات سازمان حسابرسی که تنها مؤسسه حسابرسی دولتی است، به عنوان «حسابرس و بازرس قانونی» یا «حسابرس» خود حسب مورد استفاده نمایند.
- طبق ماده 3 آییننامه صدرالاشاره، صورتهای مالی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای (الف) تا (ز) فوق که حسب مورد فاقد «گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی» یا «گزارش حسابرسی» موضوع آییننامه باشد در هیچ یک از وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، شرکتهای دولتی، بانکها و بیمهها، مؤسسات اعتباری غیربانکی، سازمان بورس اوراق بهادار و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی معتبر نیست و به نفع اشخاص مزبور قابل استناد نخواهد بود.
- با توجه به مفاد ماده 272 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی، سازمان حسابرسی، حسابدار رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که عهدهدار انجام دادن وظایف حسابرسی و بازرسی قانونی یا حسابرسی اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای (الف) تا ( ز) فوق هستند در صورت درخواست اشخاص مذکور مکلفند گزارش حسابرسی مالیاتی تنظیم کنند و جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی مربوط در اختیار مؤدی قرار دهند. در این صورت اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررّات برگ تشخیص مالیات صادر میکند. قبول گزارش حسابرسی مالیاتی موکول به آن است که مؤدی گزارش حسابرسی مالی نسبت به صورتهای مالی که طبق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا مؤسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیاتی همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ انقضا مهلت، تسلیم اداره امور مالیاتی نموده باشد.
- با توجه به موارد فوق و در اجرای ماده 57 اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران مصوبه جلسه مورخ 28/6/1378 و اصلاحیه مورخ 18/3/1379 هیأت وزیران صورت اسامی حسابداران رسمی شاغل و غیرشاغل که تا تاریخ 28/10/1384 مورد تأیید هیأت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی موضوع مصوبه جلسه 22/5/1374 هیأت وزیران رسیده است و به عضویت جامعه حسابداران رسمی ایران پذیرفته شدهاند به شرح زیر اعلام میشود.
1- اسامی حسابداران رسمی شاغل
2- اسامی حسابداران رسمی غیرشاغل:
فهرست اسامی اعضا, نفرات جدید، تغییرات بعدی و نیز مشخصات کاملتر در سایت جامعه به آدرس www.iacpa.ir موجود است. آدرس جامعه: خیابان میرداماد - خیابان شهید بهزاد حصاری - کوچه 16 - شماره 4 تلفن: 9-22268935
جامعه حسابداران رسمی ایران
2501
211/172/50177
2 دی 1385
بخشنامه
فعالیت گچبری پیش ساخته
142
پیرو بخشنامههای شماره 29502/2556/5/30 مورخ 20/6/1372 و 220/775-211 مورخ 25/1/82 و 4058/936-211 مورخ 20/3/83 و تصویر نامه شماره 854/121 مورخ 26/1/85 سازمان صنایع دستی ایران که در پی استعلام شماره 23036/3918-211 مورخ 27/12/84 (تصویر پیوست) واصل گردیده جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم به پیوست ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی
شماره: 23036/3918/211 تاریخ: 27/12/1384
مدیر عامل محترم سازمان صنایع دستی ایران
احتراماً، با عنایت به فعالیتهای مذکور در بند (گ) نامه شماره 7771/1/110 مورخ 29/11/81 آن سازمان خواهشمند است اعلام فرمایید اشخاصی که در ارتباط با تولید انواع قطعات گچی اصطلاحا (گچ بری پیش ساخته) فعالیت مینمایند مصنوعات و تولیدات افراد مورد نظر نیز جزء صنایع دستی مورد اشاره در بند یاد شده «گچ بری» تلقی میگردد یا خیر؟
محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی
شماره: 854/121 تاریخ: 26/01/1385
احتراماً، بازگشت به نامه شماره: 23036/3918/211 تاریخ: 27/12/1384 درخصوص موضوع بند (گ) نامه شماره 7771/110 تاریخ 29/11/1381 به استحضار میرساند عنوان «گچبری» عام بوده و در بر گیرنده سایر فعالیتهای موضوعه میباشد.
حمید حاجیپور- معاون تحقیقات، برنامهریزی و همکاریهای بینالمللی
2500
46502
27 آذر 1385
بخشنامه
درآمد اشخاص خارجی از محل سود و کارمزد دریافتی
148، 159
بانکها/ شرکتها/ سازمانها/ مؤسسات و اشخاص حقیقی
پیرو بخشنامه شماره 24831/2125-211 مورخ 27/6/85، نظر به اینکه درآمد اشخاص خارجی از محل سود و کارمزد دریافتی از جمله فعالیتهای آنان و از مصادیق بهرهبرداری از سرمایه در ایران میباشد، بنابراین اعطای وام و تسهیلات مالی توسط سرمایهگذاران و بانکهای خارجی که فعالیت خود را از طریق غیر مقر دائم و یا شعبه، نمایندگی، کارگزار و امثال آنها در ایران انجام میدهند حسب مورد مشمول مالیات بر درآمد طبق مقررّات قانون مالیاتهای مستقیم میباشند و سازمان امور مالیاتی کشور بنا به اختیار حاصل از مقررّات تبصره ماده 159 قانون یاد شده مقرر میدارد:
مؤدیان محترم مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی هنگام پرداخت وجوه مذکور، ابتدا میزان مالیات متعلقه را از ادارات امور مالیاتی ذیربط استعلام و سپس نسبت به کسر و پرداخت مالیات از سود و کارمزد پرداختی در مهلت مقرر قانونی اقدام نمایند. در غیر این صورت علاوه بر مالیات متعلقه مشمول جریمه مقرر در قانون نیز خواهند بود. ادارات امور مالیاتی و حسابداران رسمی مکلفند در رسیدگی پرونده مالیاتی اشخاص مذکور از کسر و پرداخت به موقع مالیاتهای متعلقه اطمینان حاصل نموده و در گزارش خود موارد را قید نمایند.
علیاکبر عربمازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
2499
منسوخ
148157/281
6 آذر 1385
قانون
قانون موافقتنامه سرویسهای هوایی با شورای فدرال سوییس
168
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد