توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
2539
210/32187
12 تير 1386
بخشنامه
کسر وجوه پرداختی بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی به مدرسه عالی شهید مطهری از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت
172
تصویر تصویبنامه شماره 51614/ ت 36002ه مورخ 6/4/86 هیأت محترم وزیران مبنی بر اینکه «کلیه وجوه پرداختی بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی به حساب شماره 2852 (بانک ملی ایران شعبه میدان بهارستان، کد 178) به نام مدرسه عالی شهیدمطهری از جمله وجوه موضوع ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 تلقی و از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مؤدی انتخاب خواهد کرد، کسر میشود» جهت اقدام لازم ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی
شماره: 51614/ ت 36002ه- تاریخ: 06/04/1386
وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 3/4/1386 بنا به پیشنهاد شماره 8310/و مورخ 22/5/1385 وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و به استناد ماده (172) قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب 1366- تصویب نمود:
کلیه وجوه پرداختی بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی به حساب شماره 2852 (بانک ملی ایران، شعبه میدان بهارستان، کد 178) به نام مدرسه عالی شهیدمطهری از جمله وجوه موضوع ماده 172 قانون مالیاتهای مستقیم ـ مصوب 1366- تلقی و از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مؤدی انتخاب خواهد کرد، کسر میشود.
پرویز داودی- معاون اول رییسجمهور
2538
210/31739
11 تير 1386
بخشنامه
آییننامه اجرایی قانون استقلال شرکتهای توزیع نیروی برق در استانها
تصویر آییننامه اجرایی قانون استقلال شرکتهای توزیع نیروی برق در استانها موضوع تصویبنامه شماره 38162/ت 36191 ه مورخ 13/3/86 هیأت محترم وزیران به پیوست جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی
شماره: 38162/ت 36191 ه- تاریخ: 13/03/1386
وزارت نیرو
هیأت وزیران در جلسه مورخ 23/2/1386 بنا به پیشنهاد شماره 100/20/62650 مورخ 29/7/1385 وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (4) ماده واحده قانون استقلال شرکتهای توزیع نیروی برق در استانها - مصوب 1384-، آییننامه اجرایی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:
(قسمتی از) آییننامه اجرایی قانون استقلال شرکتهای توزیع برق در استانها
فصل اول- نحوه انتقال داراییها (ثابت مشهود، نامشهود و جاری)، حقوق، بدهیها، تعهدات و حقوق عمومی
ماده 1- داراییهای ثابت مشهود و نامشهود شرکتهای برق منطقهای در بخش توزیع در وضعیت فعلی با تنظیم صورت جلساتی متضمن فهرست داراییها، مشخصات دفتر داراییها، محل استقرار یا تحویل، بهرهبردار فعلی و دیگر اطلاعاتی که ذکر آن در صورتجلسه ضرورت دارد و به امضاء نمایندگان مجاز معرفی شده توسط هیأت مدیره شرکتهای برق منطقهای و توزیع نیروی برق میرسد بدواً به تصرف شرکتهای توزیع نیروی برق داده میشود. در مورد داراییهای یاد شده که قبلاً در تصرف شرکتهای توزیع نیروی برق قرار گرفته نیز صورتجلسه مذکور تنظیم خواهد گردید. نسخهای از تمام صورت جلسات مذکور که مبنای اعمال حساب میباشد در اختیار شرکت مادر تخصصی مدیریت، تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) قرار خواهد گرفت.
ماده 2- بهای داراییهایی که به تصرف شرکتهای توزیع نیروی برق درمیآید به تفکیک بهای تمام شده و استهلاک انباشته مندرج در دفاتر مالی شرکتهای برق منطقهای مبنای محاسبه مبالغ انتقال مالکیت یا اجاره به شرط تملیک قرار خواهد گرفت. با مشخص شدن نحوه تسویه بدهیها، ترتیب تنظیم مبایعهنامه و یا اسناد اجاره به شرط تملیک و در صورت لزوم تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت داده خواهد شد. وزارت نیرو مجاز است بنا به ضرورت، جهت پرداخت مبالغ اقساط و یا اجاره بهاء با در نظر گرفتن رویههای متعارف بانکی، شرایط و مهلت لازم را تعیین نماید.
دستورالعمل چگونگی اجرای این ماده توسط شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) پیشنهاد و به تصویب وزیر نیرو خواهد رسید.
تبصره 1- چنانچه مالکیت داراییهای انتقالی در زمان اجرای این آییننامه به نام شرکت برق منطقهای (تحویل دهنده) ثبت نشده باشد داراییهای مذکور همراه با انتقال حقوق، تعهدات و دیون مربوط، مستقیماً به نام شرکت توزیع نیروی برق (تحویل گیرنده) ثبت خواهد شد.
تبصره 2- داراییهای که فاقد مدارک مالکیت است و در اختیار و تصرف مالکانه شرکت برق منطقهای قرار داشته و مرتبط با بخش توزیع میباشد، طی صورتجلسهای متضمن فهرست و مشخصات کامل آنها در اختیار و تصرف شرکت توزیع نیروی برق قرار میگیرد. کلیه حقوق و امتیازات متعلق به شرکت برق منطقهای در بخش توزیع از قبیل حق ارتفاق، حق انتفاع، حریم، اطلاعات و دانش فنی و موارد مشابه اعم از آنکه در دفاتر مالی شرکت مذکور ثبت گردیده و یا نگردیده، به شرکت توزیع نیروی برق ذیربط انتقال مییابد.
ماده 3- حقوق عمومی موضوع قانون استفساریه نسبت به تلقی یا عدم تلقی وجوه دریافتی بابت حق انشعاب یا ودیعه به عنوان حقوق عمومای - مصوب 1377- مندرج در دفاتر مالی شرکت برق منطقهای به استثناء حقوق عمومی مربوط به مشترکین روی سطوح ولتاژ شبکههای انتقال و فوق توزیع عیناً به شرکت توزیع نیروی برق منتقل میشود و تحت عنوان حقوق عمومی در دفاتر قانونی شرکت توزیع نیروی برق ثبت میگردد.
ماده 4- بقیه اقلام داراییها و بدهیها و تعهدات مربوط به بخش توزیع برق با تشخیص شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، مستند به سوابق و اسناد ثابت کننده به شرکت توزیع نیروی برق منتقل میشود.
ماده 5- بهای اقلام انتقالی موضوع بندهای یاد شده در دفاتر شرکت برق منطقهای به حساب واسط سرمایه و در دفاتر شرکت توزیع نیروی برق به حساب واسط شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) منظور و به تأیید وزیر نیرو خواهد رسید. متعاقباً طی دورهای که توسط شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران تعیین خواهد شد، پس از بررسیهای نهایی نسبت به انتقال مانده حسابهای واسط متناسباً به حساب کاهش سرمایه شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در شرکتهای برق منطقهای و برحسب مورد به تشخیص شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، (توانیر) به حساب سرمایه، طلب یا بدهی شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در شرکتهای توزیع نیروی برق منظور و یا به اجاره به شرط تملیک شرکتهای توزیع نیروی برق در خواهد آمد. انتقال هرگونه دارایی موضوع این تصویبنامه به استناد بند (د) ماده 122 تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده 20 قانون (توانیر) برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی - مصوب 1383- از پرداخت مالیات معاف میباشد.
پرویز داودی- معاون اول رییسجمهور
2537
منسوخ
232/716/27820
2 تير 1386
بخشنامه
دستورالعمل اجرایی طرح خوداظهاری عملکرد سال 1385 بخش املاک
158، 167، 190، 194 52، 53، 54، 64،
2536
26029/233
6 خرداد 1386
بخشنامه
ضرورت تشکیل واحدهای مالیاتی خاص تکلیفی و حقوق
احتراماً، پیرو بخشنامه شماره 39951/4502/231 مورخ 7/9/85 و در اجرای بند 6 بیانیه پایانی چهارمین اجلاس مدیران مالیاتی کشور در تاریخ دوم و سوم خردادماه 1386 استان کرمانشاه و با توجه به اهمیت وصولی مالیات منبع حقوق و تکلیفی (اشخاص حقیقی- حقوقی) و بنا به اختیار حاصل از مفاد ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 25 آییننامه اجرایی آن مقتضی است ترتیبی اتخاذ گردد تا واحد یا واحدهای مالیاتی خاص حقوق و تکلیفی تشکیل و نسبت به دریافت لیست حقوق ماهانه و اسناد و مدارک اقدام نموده، سپس لیستهای دریافتی را به صورت ماهانه و اسناد و مدارک حسب مقررّات قانونی مورد رسیدگی قرار داده و چنانچه مابهالتفاوتی مشاهده گردید وفق قانون و مقررّات نسبت به مطالبه و وصول آن اقدام گردد.
محمود شکری- معاون عملیاتی
2535
210/18918
5 خرداد 1386
بخشنامه
اعلام سه منطقه نمونه گردشگری در استانهای بوشهر و چهارمحال بختیاری و 21 منطقه نمونه گردشگری در استان یزد
132
پیرو بخشنامه شماره 13924/ 2769/211 مورخ 7/8/84 تصویر تصویبنامههای شماره 6176/ ت 37063 ه مورخ 21/1/86 و شماره 11183/ ت 37018 ه مورخ 29/1/86 هیأت محترم وزیران درخصوص اعلام سه منطقه نمونه گردشگری در استانهای بوشهر و چهار محال و بختیاری و بیست و یک منطقه نمونه گردشگری در استان یزد جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم به پیوست ابلاغ میگردد.
محمدقاسم پناهی
شماره: 6176/ ت 37063 ه- تاریخ: 21/01/1386
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- سازمان حفاظت محیط زیست
هیأت وزیران در جلسه مورخ 19/1/1386 بنا به پیشنهاد شماره 9421-1/852 مورخ 16/12/1385 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد ماده (8) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مصوب 1382 - تصویب نمود:
مناطق زیر به عنوان مناطق نمونه گردشگری در استانهای بوشهر و چهار محال و بختیاری تعیین میشوند.
ردیف |
نام منطقه |
استان |
سطح منطقه |
1 |
عباسک |
بوشهر |
استانی |
2 |
پیر غارده چشمه |
چهارمحال و بختیاری |
استانی |
3 |
سیاسرد بروجن |
چهارمحال و بختیاری |
استانی |
2- این تصویبنامه ناقص و نافی اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص منطقههای چهارگانه تحت مدیریت سازمان یاد شده نخواهد بود.
پرویز داودی- معاون اول رییسجمهور
شماره: 11183/ ت 37018 ه- تاریخ: 29/01/1386
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- سازمان حفاظت محیط زیست
هیأت محترم وزیران در جلسه مورخ 24/12/1385 که در مرکز استان یزد تشکیل شد، به استناد ماده (8) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مصوب 1382- تصویب نمود:
1- بیست و یک منطقه نمونه گردشگری شامل مناطق نمونه گردشگری شیرکوه (تفت)- علیآباد (تفت)- بافت تاریخی ابرکوه- شهر اسب و هارونی (ابرکوه)- کویر شهرنو (اردکان) کوهستان طبس- خرانق (اردکان)- چک چک اردکان- کویر سیاه کوه (اردکان)- سریزد (مهریز) نهر مسیح (خاتم)- نارین قلعه (میبد)- کویر رستاق (صدوق)- باتلاق گاوخونی (صدوق)- کویر نیزار کومبون (بافق)- فهرج (یزد)- حاجیآباد زرین (اردکان)- توران پشت (تفت)- رباط پشت بادام (اردکان)- کفه نصرتآباد (ابرکوه) و قرهتپه (هرات) به عنوان مناطق گردشگری نمونه تعیین میشوند.
2- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مؤظف است اعتبارات مربوط به انجام مطالعات و زیر ساختهای مناطق یاد شده را در بودجه سالهای برنامه چهارم توسعه پیشبینی نماید.
3- این تصویبنامه ناقص و نافی اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص منطقههای چهارگانه تحت مدیریت سازمان یاد شده نخواهد بود.
پرویز داودی- معاون اول رییسجمهور
2534
منسوخ
213/1849/17513
31 ارديبهشت 1386
بخشنامه
ابلاغ فهرست محصولات صنایع آلاینده محیط زیست کل کشور جهت اجرا در سال 1386
2533
منسوخ
30332 ت/37057 هـ
30 ارديبهشت 1386
تصویبنامه و تصمیمنامه
آییننامه اجرایی بند (د) تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 کل کشور
2532
211/3368/16762
30 ارديبهشت 1386
بخشنامه
رسیدگی مالیاتی آخرین دوره اشخاص حقوقی منحله
115
نظر به اینکه درخصوص احتساب یا عدم احتساب اندوختهها و مانده سود سنواتی حاصل از منابع معاف از مالیات در مأخذ محاسبه مالیات آخرین دورۀ عملیات اشخاص حقوقی ابهاماتی مطرح گردیده است، لذا به منظور رفع ابهام و ایجاد وحدت رویه موارد زیر یادآور میگردد:
1- بنا به صراحت ماده 115 اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مأخذ محاسبه مالیات آخرین دورۀ عملیات اشخاص حقوقی که منحل میشوند ارزش دارایی شخص حقوقی پس از کسر بدهیها و سرمایه پرداخت شده و اندوختهها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است، خواهد بود.
2- از آنجایی که اندوختهها و مانده سودهای ایجاد شده از محل سود حاصل از منابع معاف از مالیات در حکم اندوختهها و سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است، تلقی نمیگردد.
بنابراین اندوختهها و سودهای مزبور قابل کسر از ارزش داراییهای اشخاص حقوقی منحله در رسیدگی به مالیات آخرین دورۀ عملیاتی آنها (دوره انحلال) نخواهد بود.
علیاکبر عربمازار
2531
منسوخ
23679/376
23 ارديبهشت 1386
قانون
قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیاتهای بر درآمد و جلوگیری از فرار مالی با دولت جمهوری...
168
2530
منسوخ
104
23 ارديبهشت 1386
دیوان عدالت اداری
درآمد حاصل از واگذاری «حقالامتیاز دفاتر اسناد رسمی» (طی کد 2604 ابلاغ شده است.)
93
2529
منسوخ
22795/404
22 ارديبهشت 1386
قانون
قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیاتهای بر درآمد و سرمایه با دولت سلطنتی عمان
168
2528
منسوخ
13416
19 ارديبهشت 1386
بخشنامه
در خصوص تفویض اختیار انجام توافق و تفاهم خوداظهاری
167، 172، 190، 194 101، 137، 158، 165 95، 100
2527
منسوخ
13367/426/232
19 ارديبهشت 1386
بخشنامه
خوداظهاری اشخاص بند (ج) ماده 95 قانون عملکرد 1385
167، 172، 190، 194 101، 137، 158، 165 95، 100
2526
منسوخ
232/427/13364
19 ارديبهشت 1386
بخشنامه
خوداظهاری و تعیین قرینه مالیاتی از طریق تفاهم با مجامع امور صنفی
167، 172، 190، 194 101، 137، 158، 165 95، 100
2525
منسوخ
210/11940
16 ارديبهشت 1386
قانون
قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ادارات دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری بولیواری ونزوئلا
168
2524
منسوخ
15365/ت 36005 هـ
5 ارديبهشت 1386
تصویبنامه و تصمیمنامه
آییننامه اجرایی بند 5 جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 والحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371- مصوب 1380
2523
213/1795/7412
4 ارديبهشت 1386
بخشنامه
اجرای سیستم مکانیزه و یکپارچه نرمافزار مالیاتهای مرتبط با املاک
64
در اجرای مقررّات ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم، و در راستای شفافسازی و سادهسازی رویههای محاسبه و اخذ مالیات و نیز فراهم آوردن زمینه یکسانسازی روشها به منظور اجرای سیستم مکانیزه و یکپارچه نرمافزار مالیاتهای مرتبط با املاک اعم از مالیاتهای نقل و انتقال املاک، مستغلات و مالیات بر ارث و نیز مدنظر قراردادن نیاز دیگر مراجع ذینفع در محاسبه سایر عوارض و وجوهی که بر مبنای ارزش معاملاتی املاک تعیین میگردند. به پیوست الگوی کلی ضوابط مربوط به ارزش معاملاتی و ارزش اجاری املاک جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم ارسال میگردد.
مقتضی است ضوابط مذکور با رعایت مقررّات قانونی توسط نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در کمیسیونهای تقویم املاک مراکز استان و شهرستانهای تابعه مطرح تا در حداقل زمان ممکن ضمن دستیابی به هدف شفافیت و تسهیل در امور مؤدیان محترم مالیاتی، زمینه اجرای کامل سیستمهای جامع نرمافزاری مربوطه در بخش مالیاتهای مرتبط با املاک در سراسر کشور فراهم گردد.
ضمناً ادارات کل امور مالیاتی میتوانند پیشنهادات اصلاحی درخصوص ضوابط یاد شده را حداکثر تا تاریخ 31/2/1386 از طریق نمابر شماره 88573706 به دفتر خدمات مالیاتی ارسال نمایند.
محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی
ضوابط اجرایی ارزش معاملاتی املاک
قسمت اول: ارزش عرصه
الف) ارزش عرصه املاک (به جز املاک زراعی و بایر):
- تا 2000 مترمربع برابر ارزشهای تعیین شده در دفترچه ارزش معاملاتی.
- تا 4000 مترمربع مازاد بر 2000 مترمربع 80% ارزشهای تعیین شده در دفترچه ارزش معاملاتی.
- مازاد بر 4000 مترمربع 70% ارزشهای تعیین شده در دفترچه ارزش معاملاتی.
1- در محاسبه ارزش املاکی که دارای 2 بر یا بیشتر میباشند، بالاترین ارزش معبر مربوطه ملاک عمل خواهد بود.
2- ارزش عرصه املاک واقع در میادینی که در بلوک مربوطه برای آن ارزش خاص تعیین نشده است برابر بالاترین ارزش معبری است که از آن میدان منشعب میشود.
3- ارزش املاک واقع در سراها، پاساژها و کاروانسراهای منشعب از هر خیابان، کوچه یا بازار که در بلوکهای مربوطه برای آن ارزش خاص تعیین نشده است برابر با ارزش همان خیابان، کوچه یا بازار منظور شود.
4- ارزش عرصه املاکی که دارای عبور مستقلی نبوده و حق عبور از ملک مجاور را دارند، برابر 60% ارزش معبری است که راه عبور ملک مورد نظر از آن منشعب میشود.
5- ارزش املاکی که نیاز به اصلاح اسناد مالکیت دارند تا زمانی که اسناد مالکیت آنها اصلاح نشده باشد تابع مشخصات مندرج در سند مالکیت میباشد.
ب) ارزش عرصه املاک زراعی و بایر به شرح زیر قابل محاسبه میباشد:
1- ارزش اراضی زراعی آبی که به وسیله قنات، چاه، رودخانه و یا سایر روشها آبیاری میشوند در هر پلاک ثبتی تا مساحت 10.000 مترمربع برابر 75% و مازاد بر 10.000 مترمربع برابر 50% ارزشهای تعیین شده در بلوک مربوط محاسبه شود.
2- ارزش اراضی زراعی دیمزار در هر پلاک ثبتی تا مساحت 10.000 مترمربع برابر 50% و مازاد بر 10.000 مترمربع برابر 25% ارزشهای تعیین شده در بلوک مربوط محاسبه شود.
3- اراضـی بـایر در هـر پلاک ثـبتی تا مـساحت 3.000 مترمربع برابر ارزشهای تعیین شده و مازاد بر 3.000 مترمربع برابر 75% ارزشهای تعیین شده در بلوک مربوط محاسبه شود.
4- ارزش آن دسته از املاک زراعی و بایر که راه عبور مستقلی ندارند و حق عبور از ملک مجاور را دارند برابر 75% ارزش معبری است که راه عبور ملک از آن منشعب میشود.
قسمت دوم: ارزش اعیانی
1- برای محاسبه ارزش اعیانی املاک، 60% بالاترین ارزش هر مترمربع عرصه معبر مربوطه (که مبنای محاسبه ارزش معاملاتی عرصه ملک قرار گرفته است) به قیمت هر مترمربع ساختمان مندرج در جدول ارزش معاملاتی اعیانی اضافه و مبنای محاسبه ارزش هر مترمربع اعیانی قرار گیرد.
2- در ساختمانهای مسکونی و اداری بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیر زمین و پیلوت) از طبقه پنجم به بالا و مشروط به داشتن آسانسور به ازای هر طبقه بالاتر 1،5% به ارزش اعیانی که مطابق بند یک فوق تعیین میگردد اضافه شود.
3- در املاک تجاری و صنعتی 30 درصد و املاک اداری و خدماتی 20 درصد به ارزش اعیانی که مطابق بند یک فوق تعیین میگردد اضافه شود.
4- ارزش هـر مترمربع پارکینگ و انباری معادل 50 درصد ارزش اعیانی که مطابق بند (1) فوق تعیین میگردد، محاسبه میشود.
5- در محاسبه ارزش اعیانی املاک، مشاعات ساختمان جزء اعیانی محسوب نمیشوند.
6- به ازاء هرسال قدمت ساختمان (با ارائه اسناد و مدارک مثبته) تا سقف 20 سال نسبت به سال محاسبه ارزش معاملاتی 2% از ارزش اعیانی که مطابق بندهای فوق تعیین میگردد کسر شود.
7- ارزش اعیانی ساختمانها، سالنها و کارگاههای نیمه تمام به شرح ذیل تعیین میگردد. ضمناً در املاکی که دارای دو یا چند طبقه میباشند، ارزش اعیانی هر طبقه براساس تطبیق وضعیت موجود آن با یکی از مراحل سه گانه ذیل محاسبه گردد.
ردیف |
ساختمان |
سالنها و کارگاهها |
درصد از کل ارزش اعیانی |
1 |
اسکلت |
فونداسیون |
30 |
2 |
سفت کاری |
اسکلت |
60 |
3 |
نازک کاری |
دیوار کشی |
85 |
ردیف |
نوع ساختمان |
قیمت هر مترمربع به ریال |
|
به حروف |
به عدد |
||
1 |
ساختمانهای تمام بتون (اسکلت، دیوار، سقف) |
|
|
2 |
ساختمانهای اسکلت بتونی و اسکلت فلزی |
|
|
3 |
ساختمانهای آجری |
|
|
4 |
سوله |
|
|
5 |
سایر ساختمانها |
|
|
توضیح:
1) جهت محاسبه ارزش معاملاتی اعیانی ساختمانهای انبار، کارگاه و توقفگاه از ردیف 4 جدول ارزش معاملاتی اعیانی استفاده گردد.
2) جهت محاسبه ارزش معاملاتی اعیانی سالنهای پرورش دام و طیور و آبزیان 40% قیمت مندرج در ردیف 4 جدول ارزش معاملاتی اعیانی ملاک عمل میباشد.
3) ارزشهای تعیین شده در این مجموعه به ریال میباشد و ارزش معاملاتی محاسبه شده ملک به هزار ریال گرد شود.
ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک
رعایت دقیق کلیه نکات ذیل برای محاسبه ارزش اجاری هر واحد از املاک ضروری است:
قسمت اول: ارزش اجاری انواع املاک
املاک مسکونی:
ارزش اجاری املاک مسکونی هر شخص پس از کسر معافیت مقرر در قانون (حسب مورد تا مجموع 150 مترمربع زیر بنای مفید در تهران یا 200 مترمربع در سایر نقاط) نسبت به مازاد متراژ باقیمانده هر واحد مطابق جدول ارزش اجاری قابل محاسبه میباشد.
تبصره: در مواردی که مالک دارای چندین ملک مسکونی باشد میتواند به انتخاب خود مجموعاً تا حد نصابهای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم (150 متر در تهران یا 200 متر در سایر نقاط) از معافیت مذکور استفاده نماید بدیهی است چنانچه مالک بخواهد به طور همزمان از معافیت مذکور در تهران و سایر نقاط استفاده نماید هر متر معافیت تهران معادل 34/1 متر معافیت سایر نقاط میباشد.
املاک تجاری:
ارزش اجاری املاک تجاری به شرح ذیل قابل محاسبه میباشد.
- در صورتی که مالالاجاره دریافتی فقط بابت اجاره ملک باشد برابر 20% ارزش تعیین شده در جدول.
- در صورتی که اجاره دهنده واحد تجاری صرفاً صاحب حق واگذاری محل (سرقفلی) و یا توأماً صاحب ملک و حق واگذاری محل باشد:
الف- تا مساحت 20 مترمربع هفت برابر ارزش تعیین شده در جدول.
ب- تا مساحت 50 مترمربع مازاد بر 20 مترمربع چهار برابر ارزش تعیین شده در جدول.
ج- مازاد بر مساحت 50 مترمربع دو برابر ارزشهای تعیین شده در جدول.
املاک اداری:
ارزش اجاری املاک اداری دو برابر ارزشهای تعیین شده در جدول.
املاک کشاورزی:
د: ارزش اجاری املاک زراعی برابر 2% و باغات و پرورش گل و گیاه برابر 4% ارزشهای تعیین شده در جدول.
ج: ارزش اجاری املاک مربوط به امور دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و طیور برابر 20% ارزشهای تعیین شده در جدول.
سایر املاک:
ارزش اجاری املاک آموزشی، ورزشی، بهداشتی، صنعتی، انبار عمومی، پارکینگ عمومی و ... برابر با 75% ارزشهای تعیین شده در جدول.
قسمت دوم: تعدیلات لازم در ارزش اجاری املاک:
1- در ساختمانهای مسکونی و اداری بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیر زمین و پیلوت) از طبقه پنجم به بالا و مشروط به داشتن آسانسور به ازای هر طبقه بالاتر 5/1% ارزش محاسبه شده طبق قسمت اول به آن اضافه شود.
2- در ساختمانهای مسکونی و اداری پایینتر از همکف و یا واقع در زیر زمین 15% ارزش محاسبه شده طبق قسمت اول از آن کسر شود.
3- در ساختمانهای تجاری به ازاء هر طبقه بالاتر یا پایینتر از همکف 5% و حداکثر 20% ارزش محاسبه شده طبق قسمت اول از آن کسر شود.
4- به ازاء هرسال قدمت ساختمان (با ارائه اسناد و مدارک مثبته) تا سقف 20 سال نسبت به سال محاسبه ارزش اجاری 2% از ارزش محاسبه شده، کسر شود.
5- املاکی که با اثاثیه یا ماشینآلات به اجاره واگذار میشود ارزش اجاری احتسابی اثاثیه یا
ماشینآلات مذکور به ارزش اجاری ماهیانه ملک که طبق دستورالعمل مذکور محاسبه میشود اضافه گردد.
سایر توضیحات:
1- ارزشهای اجاری تعیین شده در این دفترچه مربوط به اجاره ماهیانه هر مترمربع زیر بنای مفید
میباشد بالکن، تراس و نورگیرهای غیرمسقف و پارکینگ و انباری غیرمسکونی خارج از آپارتمان، گلخانه، آبانبار، راهپله، زیرزمینهای غیرمسکونی، محل نصب تأسیسات و آسانسور و به طور کلی مشاعات ساختمان جزء زیر بنای مفید محسوب نمیشود.
2- در اجارهداری دست دوم املاک که از ارائه سند رسمی خودداری شود درآمد مشمول مالیات (مابهالتفاوت دریافتی و پرداختی) معادل 10% ارزش اجاری است که طبق این دستورالعمل محاسبه میشود.
3- تسهیلات موضوع تبصره (11) ماده (53) قانون مالیاتهای مستقیم فقط مختص املاک مسکونی واجاره به منظور سکونت میباشد.
رعایت دقیق کلیه نکات ذیل برای محاسبه ارزش اجاره املاک ضروری است:
1- ارزش اجاره املاک مسکونی دارای زیر بنای مفید تا یکصد مترمربع برابر ارزشهای تعیین شده جدول پیوست.
- تا میزان یکصد و پنجاه مترمربع مازاد بر یکصد مترمربع 85% ارزشهای تعیین شده جدول.
- تا میزان دویست مترمربع مازاد بر یکصد و پنجاه مترمربع 70% ارزشهای تعیین شده جدول.
- تا میزان سیصد مترمربع مازاد بر دویست مترمربع 55% ارزشهای تعیین شده جدول.
- مازاد بر سیصد مترمربع 40% ارزشهای تعیین شده جدول.
2- ارزش اجاره املاک با کسر دو درصد به ازای هرسال قدمت ساختمان نسبت به سال 1377 به مأخذ ارزشهای تعیین شده در جدول پیوست محاسبه شود مشروط به اینکه ارزش اجاری ملک مذکور کمتر از هفتاد درصد ارزش تعیین شده نگردد.
3- در تعیین ارزش اجاره املاک دارای تأسیسات استخر، جکوزی و سونا (اعم از خشک و بخار) به ازای هر یک سه درصد به ارزش اجاره هر مترمربع اضافه میشود.
4- در ساختمانهای مسکونی بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیر زمین و پیلوت) از طبقات پنجم به بالا مشروط به دارا بودن آسانسور به ازای هر طبقه بالاتر دو درصد و حداکثر بیست درصد ارزشهای تعیین شده در جدول به آن اضافه شود.
5- ارزش اجاره املاک واقع در کوچههای با عرض چهار متر و کمتر و یا فاقد پارکینگ مسقف با کسر پانزده درصد ارزش اجاری تعیین شده در جدول محاسبه شود.
6- ارزش اجاره املاک مسکونی پایینتر از همکف و یا واقع در زیرزمین با کسر بیست و پنج درصد ارزش اجاره تعیین شده در جدول محاسبه شود.
7- ارزش اجاره املاکی که حدی از آن به نهر عمومی، رودخانه، کانال، مسیل و املاک مزروعی محدود شده و یا مجاور بزرگراه باشد با کسر پانزده درصد ارزشهای تعیین شده در جدول محاسبه گردد.
8- ارزش اجاره املاکی که عرصه آن اوقافی است با کسر پنج درصد ارزشهای تعیین شده در جدول محاسبه گردد.
9- ارزش اجاره املاک تجاری در صورتی که حق واگذاری محل متعلق به مستأجر باشد بیست درصد و در صورت تعلق حق واگذاری محل به موجر تا مساحت (20) مترمربع ده برابر، تا مساحت (50) مترمربع مازاد بر (20) مترمربع دو برابر و مازاد مساحت (50) مترمربع برابر ارزشهای تعیین شده در جدول و با رعایت مقررّات بند (2) برای منظور نمودن قدمت ساختمان و بند (5) واحدهای تجاری واقع در کوچههای با عرض چهارمتر و کمتر محاسبه شود.
10- ارزشهای اجاره املاک تجاری تعیین شده در بند فوق برای طبقه همکف در ساختمانهای تجاری و برخیابان و برکوچه بوده و برای هر طبقه بالاتر و پایینتر از همکف پنج درصد از ارزش مذکور کسر شود مشروط بر اینکه میزان این کاهش بیشتر از بیست درصد نگردد.
11- ارزشهای اجاره املاک دارای کاربری اداری در صورتی که حق واگذاری محل متعلق به مستأجر باشد بیست درصد و در صورت تعلق حق واگذاری محل به موجر سه برابر ارزشهای تعیین شده در جدول و با رعایت مقررّات بند (2) برای منظور نمودن قدمت ساختمان و بند (5) واحدهای اداری واقع در کوچههای با عرض چهارمتر و کمتر محاسبه گردد. ضمناً در ساختمانهای اداری بیش از چهار طبقه (بدون احتساب زیرزمین و پیلوت) از طبقات پنجم به بالا به ازای هر طبقه بالاتر دو درصد و حداکثر بیست درصد ارزشهای تعیین شده در جدول به آن اضافه شود.
12- ارزش اجاره املاکی که به امور آموزشی، ورزشی و بهداشتی اختصاص یافته با کسر سی درصد ارزشهای تعیین شده در جدول محاسبه شود.
13- ارزش اجاره املاکی که به امور صنعتی، انبار و پارکینگ عمومی مسقف اختصاص یافته با کسر بیست درصد ارزشهای تعیین شده در جدول محاسبه شود. (پارکینگهای عمومی غیرمسقف بر مبنای ارزشهای تعیین شده به ازای هر مترمربع عرصه و با کسر بیست درصد ارزشهای مذکور محاسبه شود.)
14- ارزش اجاره املاکی که به امور دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و طیور اختصاص یافته از مأخذ بیست درصد ارزشهای تعیین شده محاسبه گردد.
15- ارزش اجاره زمینهای کشاورزی از مأخذ یک درصد و ارزش اجاره باغات از مأخذ دو درصد ارزشهای تعیین شده در جدول بابت هر مترمربع عرصه آنها محاسبه گردد.
16- در تمام موارد فوق مجموع کاهش ارزشهای تعیین شده برای هر ملک، فارغ از میزان افزایش موردی آن از شصت درصد ارزشهای تعیین شده بیشتر نخواهد بود.
17- ارزشهای اجاره تعیین شده در جدول بهطور متوسط برای هر بلوک مجموعه ارزش معاملاتی املاک تهران در نظر گرفته شده و مربوط به هر مترمربع زیر بنای مفید در هر ماه میباشد.
بالکن، تراس و نورگیرهای غیرمسقف یا با شیشهای و مشاعات ساختمان و پارکینگ و انباریهای غیرمسکونی خارج از آپارتمان جزء زیر بنای مفید منظور نخواهد شد.
2522
منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/1788/7267
4 ارديبهشت 1386
بخشنامه
حذف برخی از اقلام کالاها از زیرگروههای مربوطه
تجميع عوارض: 3
2521
7110
3 ارديبهشت 1386
بخشنامه
در خصوص مأخذ محاسبه سه در هزار سهم اتاق بازرگانی
186
(بر اساس دادنامه شماره 53 تاریخ 01/02/1387 دیوان عدالت اداری موضوع کد 2623 این بخشنامه ابطال شده است. کدهای 2238 و 2521را نیز ملاحظه فرمایید)
نظر به اینکه درخصوص مأخذ محاسبه سه در هزار سهم اتاق بازرگانی ابهام و سؤالاتی مطرح گردیده، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویۀ واحد مقرر میدارد:
با اتخاذ ملاک از مقررّات ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و پیرو بخشنامه شماره 18850/4094-211 مورخ 26/10/84 موضوع دریافت اصل رسید واریز سه در هزار به حساب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون ایران و همچنین مفاد بخشنامه شماره 10171 مورخ 15/6/83 که درخصوص نحوه صدور گواهی ماده 186 صادر و ابلاغ گردیده، منظور از درآمد مشمول مالیات مذکور در بخشنامه صدرالاشاره، درآمد مشمول مالیات قـطـعی شـده مؤدیـان ذیربط قـبل از کـسر معافیتهای مقرر قانونی میباشد.
علیاکبر عربمازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
2520
منسوخ
210/6721
3 ارديبهشت 1386
بخشنامه
احکام مالیاتی بودجه 1386
95، 101
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد