توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
2343
منسوخ
6933
13 تير 1384
بخشنامه
اجرای طرح خوداظهاری موضوع ماده 158 قانون مربوط به عملکرد سال 1383 صاحبان مشاغل
158
2342
منسوخ
202/1093
8 تير 1384
بخشنامه
سیاستهای محوری حاکم بر برنامه چهارم توسعه (و آییننامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاههای اجرایی)
2341
5997
6 تير 1384
بخشنامه
عدم مطالبه جرایم از مشمولین بندهای (الف) و (ب) ماده 96 قانون در زمان خوداظهاری
158
نظر به اینکه حسب گزارشات واصله در پارهای موارد از مشمولین بندهای (الف) و (ب) ماده (96) قانون مالیاتهای مستقیم که در اجرای ماده 158 قانون مذکور اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم و بدون رسیدگی مورد قبول واقع شده است جرایم عدم انجام تکالیف قانونی را مطالبه مینمایند، لذا مؤکداً یادآور میشود، با قبول بدون رسیدگی اظهارنامه تسلیمی براساس ماده (158)، اصولاً مطالبه هر گونه جریمه به استثناء جریمه مربوط به تأخیر پرداخت مالیات، در صورتی که در مهلت مقرر در دستورالعمل خوداظهاری پرداخت نشده باشد منتفی بوده و مورد نخواهد داشت.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2340
5990
6 تير 1384
بخشنامه
حوزه ذیصلاح مالیاتهای تکلیفی
242
نظر به اینکه درخصوص نحوه و مرجعیت وصول و استرداد مالیاتهای تکلیفی مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم اختلاف نظرهایی مابین ادارات کل امور مالیاتی سطح کشور مشاهده میگردد که این امور بلاتکلیفی و سردرگمی مؤدیان محترم مالیاتی را نیز در پی دارد، لذا به منظور رفع معضل و ایجاد وحدت رویه مقرر میدارد:
1- در مواردی که منابع مالیاتهای تکلیفی در محدوده شهر یا بخشی قرار گرفته که پرونده عملکرد پرداختکننده نیز در یکی از واحدهای مالیاتی آن شهر یا بخش مورد رسیدگی قرار میگیرد و یا به طورکلی رویدادهای مشمول مالیاتهای تکلیفی در ان شهر یا بخش به وقوع میپیوندد، واحد مالیاتی صالح برای دریافت مالیاتهای تکلیفی همان واحد مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده عملکرد مؤدی پرداختکننده وجوه خواهد بود.
2- در صورتی که منابع مالیاتهای تکلیفی به شرح بند (1) فوق و یا محل وقوع رویدادهای مشمول مالیاتهای تکلیفی به ترتیب مزبور، در شهرها یا بخشهای دیگری به غیر از شهر یا بخش محل رسیدگی به پرونده عملکرد مؤدی (پرداختکننده) باشد، واحدهای مالیاتی صالح برای دریافت مالیاتهای تکلیفی واحدهای مستقر در شهر یا بخش محل منابع با رویدادهای فوقالاشاره خواهند بود.
3- در محدوده تهران بزرگ (در مواردی که منابع مالیاتهای تکلیفی در آن واقع و یا رویدادهای مشمول مالیاتهای تکلیفی در آن صورت میگیرد) از حیث اشخاص حقوقی واحدهای مالیاتی صالح برای دریافت مالیاتهای تکلیفی، واحدهای مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده عملکرد اشخاص حقوقی (پرداخت کننده) مستقر در اداره کل امور مالیاتی شرکتها و یا اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ و از جهت اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) با توجه به محل فعالیت و یا عندالاقتضاء محل سکونت (در مورد مشمولین تبصره 2 ماده 100) حسب مورد واحدهای مالیاتی محل فعالیت یا سکونت پرداختکننده که در یکی از ادارات کل امور مالیاتی مرکز، شرق، غرب، جنوب و شمال تهران و در نواحی خارج از محدوده جغرافیایی ادارات کل پنجگانه مذکور و یا موارد خارح از شمول ادارات کل امور مالیاتی شرکتها و مؤدیان بزرگ، اداره کل امور مالیاتی استان تهران خواهند بود.
4- در مواردی که واحدهای مالیاتی دریافتکننده مالیاتهای تکلیفی جدا از واحدهای مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده عملکرد میباشند درخصوص استرداد اضافه پرداختی احتمالی، واحد مالیاتی صلاحیتدار همان واحد مالیاتی دریافتکننده وجوه خواهد بود. در این راستا واحدهای مالیاتی دریافتکننده مالیاتیهای تکلیفی مکلفند به هنگام دریافت وجوه نسبت به صدور قبوض مالیاتی جداگانه به نام هر یک از پیمانکاران یا دریافتکنندگان وجوه اقدام و تصویر قبوض مالیاتهای پرداخت شده را حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ دریافت قبوض با تأیید مبالغ مالیاتی متعلق به هر یک از افراد مذکور به واحدهای مالیاتی رسیدگیکننده به پرونده عملکرد آنان ارسال نمایند. واحدهای مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده عملکرد نیز چنانچه پس از انجام رسیدگی با موارد اضافه پرداختی مواجه گردیدند مؤظفند ضمن تعیین میزان مبلغ اضافه پرداختی، مبلغ مزبور را به واحدهای مالیاتی دریافتکننده وجوه جهت تنظیم فرم استرداد اعلام نمایند.
5- درخصوص مالیات اجاره طبق نص صریح تبصره 9 الحاقی به ماده 53، مالیات مکسوره بایستی به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت گردد. در مورد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق نیز واحد مالیاتی دریافتکننده وجوه مرجع استرداد خواهد بود. اضافه مینماید با صدور این بخشنامه، دستورالعملهای شماره 37002/7123 ـ4/30 مورخ 7/8/1379، 13637/1451-211 مورخ 24/3/1382 و 2869 مورخ 26/2/1384 کان لم یکن تلقی میگردد.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2339
232/824/5910
5 تير 1384
بخشنامه
واحدهای مالیاتی از گرفتننامه قبولی قبل از صدور برگ تشخیص خودداری نمایند.
238
نظر به اینکه بعضاً مشاهده میشود برخی از واحدهای مالیات مبادرت به اخذ نامه قبولی نسبت به برگ تشخیص مالیات سال مورد رسیدگی قبل از تنظیم گزارش رسیدگی مالیاتی مینمایند، این عمل علاوه بر اینکه مغایر با مقررّات قانونی است، برخلاف شئون شغلی مأمورین مالیاتی نیز میباشد لذا مؤکداً یادآور میشود به منظور احتراز از هر گونه تضییع حقوق قانونی مؤدیان محترم مالیاتی مراتب فوق به نحو مقتضی به مأموران مالیاتی ابلاغ گردد تا از چنین اقدامی خودداری نمایند. بدیهی است با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.
مسؤولیت نظارت برحسن اجرای این بخشنامه بر عهده مدیرانکل محترم امور مالیاتی میباشد.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2338
منسوخ
5828
5 تير 1384
بخشنامه
واریز 30% سودابرازی شرکتهای به حساب درآمدهای عمومی ازعملکرد سال 1383 علاوه بر پرداخت مالیات عملکرد سال 1383
2337
211/898/5028
24 خرداد 1384
بخشنامه
لغو بخشنامه عدم کسر مالیات تکلیفی ار ازقام کمتر از 1500000 ریال
104
(کد 1784 را ملاحظه فرمایید.)
با توجه به مقررّات ماده 104 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 24/11/1380 مجلس شورای اسلامی، بخشنامه شماره 70889/7649-211 مورخ 14/12/81 لغو و مفاد آن کان لم یکن میگردد.
حیدری کرد زنگنه
2336
4296
11 خرداد 1384
بخشنامه
رسیدگی و صدور گواهی املاک خارج از محدوده جغرافیایی، واحد مالیاتی محل وقوع ملک میباشد.
219,187
در اجرای اختیار حاصل از مفاد ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن به منظور تسریع در کار مراجعین در مواردی که محل وقوع املاک اشخاص حقوقی خارج از محدوده جغرافیایی واحد مالیاتی محل اقامتگاه قانونی آنها قرار دارد امر رسیدگی و صدور گواهی انجام معامله موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم به واحد مالیاتی محل وقوع ملک واگذار و مقرر میگردد که پس از رسیدگی و صدور گواهی انجام معامله مراتب را همراه رونوشت گواهی صادره به حوزه مالیاتی محل اقامتگاه قانونی اشخاص مذکور ارسال دارند. شایسته است در اسرع وقت مفاد این بخشنامه به واحدهای مالیاتی ابلاغ گردد.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2335
211/705/4254
11 خرداد 1384
بخشنامه
واریز 8% درآمد حقالثبت اسناد رسمی به حساب شهرداری به قوت خود باقی است.
نظر به اینکه قابلیت اجرایی حکم بند (ج) تبصره دایمی (تبصره 90) قانون بودجه سال 1362 کل کشور با توجه به مفاد ماده یک قانون موسوم به تجمیع عوارض از ابتدای سال 1382 مورد ابهام بود، معاونت محترم حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در پاسخ استعلام وزارت متبوع طی نامه شماره 6209 مورخ 7/2/84 مقررّات حکم بند (ج) مذکور مبنی بر واریز 8% (هشت درصد) درآمد حقالثبت اسناد رسمی به حساب شهرداری را کماکان قابل اجرا نمود، مراتب جهت اطلاع ابلاغ میگردد.
حیدری کرد زنگنه
2334
211/731/4242
11 خرداد 1384
بخشنامه
بخشودگی پنجاه درصد مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
92
نظر به اینکه درخصوص بخشودگی پنجاه درصد (50%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته موضوع ماده «92» اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380، ابهاماتی از سوی ادارات امور مالیاتی مطرح میباشد، لذا لزوماً متذکر میگردد اجرای مقررّات ماده 92 اصلاحی مقید به زمان خاصی نبوده و تا اعلام بعدی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مفاد بخشنامه شماره 30649/3850-211 مورخ 7 مهر 1382 کماکان ملاک عمل میباشد.
حیدری کرد زنگنه
2333
منسوخ
231/767/4221
11 خرداد 1384
بخشنامه
طراحی و چاپ جدید فرمها و اوراق مالیاتی
2332
منسوخ
4099
10 خرداد 1384
بخشنامه
تسریع در رسیدگی به پروندههای مالیاتی 1382 و طرح خوداظهاری
158
2331
3957/362/213
8 خرداد 1384
بخشنامه
تاریخ لازمالاجرا شدن ارزش معاملاتی جدید و اعتبار گواهیهای مربوطه
187,64
نظر به اینکه ارزش معاملاتی سال 1384 املاک تهران، شمیران، شهرری، و حومه در تاریخ 20/2/1384 به تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک رسیده و حسب مقررّات ماده 64 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن از تاریخ 21/3/1384 لازمالاجرا میباشد بنابراین دقت فرمایند گواهیهای انجام معامله صادره موضوع ماده 187 قانون مذکور که بر مبنای ارزش معاملاتی سال 1381 محاسبه میگردد تا پایان روز 20/3/1384 معتبر خواهند بود و نسبت به معاملاتی که از روز 21/3/1384 و بعد آن به ثبت میرسند بایستی مالیات نقل و انتقال مالیات مربوط براساس ارزش معاملاتی جدید محاسبه و وصول و حسب مورد گواهی انجام معامله صادر و یا تجدید گردد.
مقتضی است مراتب را به کلیه واحدهای مالیاتی تابعه ابلاغ تا در ذیل گواهیهای صادره که بر مبنای ارزش معاملاتی سال 1381 تنظیم میگردد، عبارت «این گواهی تا تاریخ 20/3/1384 اعتبار دارد» را درج نمایند.
حیدری کرد زنگنه
2330
منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/334/3658
4 خرداد 1384
بخشنامه
بهای فروش رنو جهت وصول مالیات و عوارض
تجميع عوارض: 4
2329
211/372/3356
1 خرداد 1384
بخشنامه
رأی شورا درخصوص ماده 3 آییننامه اجرایی موضوع تبصره 4 قانون قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران رسمی
272,255,97
نظر به اینکه درخصوص تسری یا عدم تسری مفاد ماده (3) آییننامه اجرایی موضوع تبصره (4) قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی به نحوه تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور در ماده (2) آییننامه موصوف ابهاماتی مطرح گردیده بود، لذا به منظور اتخاذ رویۀ واحد و در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم موضوع به شورای عالی مالیاتی ارجاع که اظهارنظر شماره 394-201 مورخ 23/1/84 شورای مذکور جهت اجرا به پیوست ابلاغ میگردد.
حیدری کرد زنگنه
شماره: 394/201 تاریخ: 23/01/1384
صورتجلسه
گزارش شماره 18645/210 مورخ 26/10/1383 معاونت محترم فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور عنوان رییس کل محترم سازمان حسب ارجاع آن مقام همراه با تصویر نامه شماره 32708-253 مورخ 2/10/83 اداره کل امور مالیاتی شرکتها در جلسه مورخ 13/11/1383 شورای عالی مالیاتی مطرح است.
متن نامه معاونت محترم یاد شده بعد از ذکر عنوان و مقدمه عیناً به قرار زیر میباشد:
در مورد تسری یا عدم تسری مفاد ماده 3 آییننامه اجرایی موضوع تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی به نحوه تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی دو نظریه به شرح زیر ابراز میشود:
الف- ضمانت اجرای حکم ماده 3 آییننامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی (آثار معتبر نبودن صورتهای مالی فاقد گزارش حسابرسی)، در تبصره همان ماده ظاهر و متجلی گردیده است، بدین بیان که ارائه تسهیلات از طرف مراجع مذکور در ماده 3 یاد شده، در مواردی که مستلزم ارائه صورتهای مالی باشد، منوط به ارائه گزارش حسابدار رسمی یا مؤسسه حسابرسی موضوع آییننامه شده است، به عبارت دیگر ما به ازای ارائه صورتهای مالی فاقد گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی یا گزارش حسابرسی، ممنوعیت ارائه تسهیلاتی است که توسط مراجع مندرج در ماده 3 آییننامه قابل ارائه میباشد، لذا این بیاعتباری قابل تسری به موارد غیر از استفاده از تسهیلات نبوده و اصولاً ناظر به نحوه تشخیص درآمد مشمول مالیات که به موجب قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن دارای مقررّات مخصوص به خود میباشد نخواهد بود و استناد مأموران مالیاتی به حکم ماده 3 مزبور برای تشخیص علیالرأس موجه به نظر نمیرسد و موارد تشخیص علیالرأس همانست که در ماده 97 قانون مذکور تصریح شده است و لاغیر و گذشته از موارد فوق چون تبصره ماده 3 معطوف به مراجع مذکور در همان ماده است، به لحاظ اصول حقوقی، مراد، مراجعی هستند که تسهیلات ارائه مینمایند، لذا به ملاحظه اینکه سازمان امور مالیاتی کشور علاوه بر اینکه ارائه کننده تسهیلات نیست، چون مأموران آن نیز ملزم به تشخیص درآمد مشمول مالیات براساس مصرحات قانون مالیاتهای مستقیم میباشند، از این جهت نیز نباید سازمان را برای تشخیص درآمد مشمول مالیات تابع حکم مقرر در ماده 3 آییننامه و بالمال بیاعتبار دانستن صورتهای مالی فاقد گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی یا گزارش حسابرسی دانست.
ب- به موجب ماده 3 آییننامه موصوف، صورتهای مالی اشخاص موضوع ماده 2 آییننامه که حسب مورد فاقد گزارش حسابرسی و بازرسی قانونی یا گزارش حسابرسی باشد، در مراجع مذکور در ماده 3 آییننامه یاد شده معتبر نمیباشد. لذا سازمان امور مالیاتی کشور چون مؤسسه دولتی است ملزم به تبعیت از حکم مقرر (معتبر نبودن صورتهای مالی) در این ماده میباشد و معتبر نبودن صورتهای مالی مقرر در ماده یاد شده اگرچه به عنوان یکی از موارد تشخیص علیالرأس در ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم احصاء و تصریح نشده است، لکن با توجه به آییننامه مورد نظر باید از جمله موارد علیالرأس محسوب گردد.
علیهذا با توجه به اهمیت مورد مطروحه و به لحاظ اینکه ادارات امور مالیاتی در این مورد مواجه با ابهام هستند، پیشنهاد میشود موضوع در اجرای بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم در شورای عالی مالیاتی مطرح و منتهی به اظهارنظر گردد.
اینک شورای عالی مالیاتی با حضور اعضای امضاء کننده صورتجلسه ضمن مطالعه گزارش مزبور و همچنین نامه اداره کل امور مالیاتی شرکتها و پس از شور و تبادل نظر در این خصوص به شرح زیر اعلام رأی مینمایند:
تبصره 1 ماده 272 الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مشعر بر آن است که در صورت تسلیم گزارش حسابرسی مالیاتی تنظیم شده بهوسیله حسابداران رسمی از سوی مؤدیان ذیربط، اداره امور مالیاتی بایستی حسب شرایط مندرج در مقررّات مزبور، گزارش تسلیمی را قبول و بر آن اساس برگ تشخیص مالیات صادر نمایند. با این ترتیب مقررّات یاد شده متضمن تکلیف و اجبار قانونی مؤدیان برای ارجاع کار حسابرسی یا بازرسی قانونی به حسابداران رسمی نبوده بلکه مقررّات آییننامه اجرایی موضوع تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران رسمی مصوب هیأت وزیران برای برخی از شرکتها و مؤسسات چنین تکلیفی پیشبینی نموده و ضمانت اجرایی آن هم این است که در صورت عدم انجام تکالیف، شرکتها و مؤسسات مزبور از تسهیلات سازمانهای دولتی محروم میگردند، بنابراین تحلیل و اظهارنظر معاونت محترم فنی و حقوقی سازمان متبوع به شرح بند (الف) گزارش فوقالاشاره صحیح و قانونی به نظر میرسد، در نتیجه مقررّات اخیر و حکم ماده 272 قانون مذکور و تبصرههای ذیل آن نافی سایر تکالیف مأموران مالیاتی مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم که در فرآیندمالیاتی به منزله یک قانون خاص وارد بر قوانین عام دیگر میباشند، نخواهد بود و با این اوصاف عدم تسلیم گزارشهای حسابرسی مالی و مالیاتی تنظیمی وسیله حسابداران رسمی به تنهایی به منزله ادله قانونی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به طریق علیالرأس نمیباشد و در اینگونه موارد مأموران مالیاتی مربوط مکلف به اقدام بر مبنای مقررّات ماده 97 و دیگر احکام قانون مالیاتهای مستقیم حسب مورد خواهند بود.
سیدمحمود حمیدی- محمد رزاقی- علیاکبر نوربخش- محمدعلی سعیدزاده- اسداله مرتضوی- داریوش آلآقا- حسن عباسیپناه- غلامرضا نوری- اسماعیل ملکان
2328
3239
31 ارديبهشت 1384
بخشنامه
2% مانده مطالبات 1383 و بعد بانکها جزء هزینههای قابل قبول مالیاتی است.
148
در اجرای تبصره یک ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3/12/1366 و اصلاحیههای بعدی آن با عنایت به موافقت مقام عالی وزارات ذیل پیشنهاد شماره 1475/319/230 مورخ 7/2/1384 این سازمان، بدینوسیله به اطلاع میرساند:ا
معادل دو درصد از مانده مطالبات عملکرد سال 1383 و به بعد بانکها نسبت به سال قبل (مابهالتفاوت مانده مطالبات) به عنوان ذخیره مطالبات مشکوکالوصول جزء هزینههای قابل قبول مالیاتی خواهد بود. ضمناً دو درصد مذکور شامل مطالبات بانکها از دولت، شرکتهای دولتی، سازمانهای دولتی، نهادها و بنیادهای عمومی غیردولتی نخواهد بود.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2327
منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/286/3225
31 ارديبهشت 1384
بخشنامه
اعلام مالیات و عوارض سالیانه سواری بنز
تجميع عوارض: 4
2326
3205
31 ارديبهشت 1384
بخشنامه
رعایت مفاد مواد 203 و 204 قانون در امر ابلاغ اوراق مالیاتی
230,204
به طوری که در پروندههای مختلف مالیاتی مشاهده میشود، بعضی از مأموران ابلاغ و یا مسؤولین مالیاتی که امر ابلاغ را نیز خود عهدهدار میباشند، توجه کافی به حکم مواد 203 و 204 قانون مالیاتهای مستقیم نمینمایند، تا آنجا که از مندرجات جداول ذیل اوراق مالیاتی مشکل بتوان صحت و یا عدم صحت ابلاغ اوراق مذکور را استنباط نمود، درحالیکه آثار و عواقب امر ابلاغ بر کسی پوشیده نیست و چه بسا کمترین بیدقتی در این خصوص موجبات تضییع حق مؤدیان محترم و یا دولت را فراهم آورد، لذا با عنایت به اهمیت موضوع مقرر میدارد مأموران و متصدیان ابلاغ و به نوبه خود رؤسا و مسؤولین دستورات زیر را دقیقاً به موقع اجرا بگذارند:
1- مأموران یاد شده تمامی مساعی خود را برای دسترسی به خود مؤدی یا حسب مورد مدیران مسؤول ذیربط بهکار بندند و در صورت عدم توفیق به ملاقات با نامبردگان، اقدام به ابلاغ به یکی از بستگان (در مورد اشخاص حقیقی) و یا مستخدمین نمایند و نهایتاً در صورت ضرورت ابلاغ غیابی (قانونی) طبق تبصره 1 ماده 203، اولاً اطلاعات لازم موضوع ماده 204 را به طور دقیق در جای خود درج، ثانیاً در هر روز موارد ابلاغ قانونی را با قید فهرست مؤدیان و شرح مراجعات و ساعات مراجعه مربوط به هر یک ازآنها به رییس واحد مالیاتی مربوط گزارش دهند و رؤسای مزبور مؤظفند با بازرسی و رسیدگیهای لازم از صحت اینگونه ابلاغ اوراق مالیاتی کسب اطمینان بنمایند.
2- در مراجعه برای ابلاغ، اوقات کاری مؤسسات را باید مد نظر قرار داده و بهطور کلی در وقت و زمان مناسب برای ابلاغ به محل کار یا سکونت یا ملک محل ابلاغ مراجعه کنند.
3- مأموران حق قلم زدن و مخدوش کردن مندرجات جداول مربوط به ابلاغ را ندارند و اگر ناگزیر به اصلاح این مندرجات باشند، بایستی دلایل خود را طی گزارش موضوع بند 1 این بخشنامه به رییس متبوع اطلاع نمایند.
4- ضمن آنکه تمامی اطلاعات مورد حکم قانون بایستی در مورد ابلاغ در جداول مربوط قید شود، بدینوسیله مأموران ذیربط را مؤظف مینمایند که اطلاعات مذکور را بهطور خوانا و پررنگ و با پرهیز از بهکار بردن خط شکسته درج کنند، در غیر این صورت و در هر یک از موارد تخلف، رؤسای مربوط مکلف خواهند بود آنها را بازخواست و عنداللزوم مورد تعقیب انتظامی قرار دهند.
مدیرانکل امور مالیاتی و دادستانی انتظامی مالیاتی مسؤولیت حسن اجرای این بخشنامه را عهدهدار بوده، در صورت مشاهده هر گونه عیب و نقص با متخلفین و مقصرین بهطور قاطع برخورد خواهد نمود.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2325
3128
28 ارديبهشت 1384
بخشنامه
رفع ممنوع الخروجی اشخاص بند 2 بخشنامه 33811 (کد1990)
202
پیرو بخشنامه شماره 33811/3532/230 مورخ 25/6/1382، به منظور رفاه حال و رفع مشکل مؤدیان مالیاتی مقرر میشود:
مشخصات و وضعیت اشخاصی را که قبل از صدور بخشنامه مزبور، در اجرای ماده 202 قانون مالیاتهای مستقیم به درخواست آن اداره کل ممنوعالخروج شدهاند به فوریت مورد بررسی مجدد قرار داده و در رفع ممنوعیت خروج از کشور اشخاص موضوع اجزاء بند 2 بخشنامه مزبور اقدام و نتیجه را حداکثر تا 21/3/1384 به دفتر اینجانب اعلام نمایند.
حیدری کرد زنگنه
2324
منسوخ
214/235/3073
27 ارديبهشت 1384
بخشنامه
موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیاتهای بر درآمد و سرمایه با دولت جمهوری ازبکستان
168
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد