توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
3919
مرتبط با ارزش افزوده
260/94/60
بخشنامه
نحوه تحویل فرمهای مخصوص صدور گواهینامه الکترونیکی ثبت نام موضوع دستورالعمل شماره 539-93-260 مورخ 18/12/1393 و نحوه اقدام در خصوص گواهینامههای مفقودی و غیرقابل استفاده
18
پیرو بخشنامههای شماره 2815 مورخ 05/02/1388، 4936 مورخ 30/02/1388 و 30392 مورخ 18/12/1388 و دستورالعمل شماره 539/93/260 مورخ 18/12/1393 موضوع گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و با توجه به پیگیریهای ادارات کل امور مالیاتی جهت دریافت فرم مخصوص صدور گواهینامه الکترونیکی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده رعایت موارد ذیل جهت صدور گواهینامه الکترونیکی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده الزامی میباشد.
1- ادارات کل امور مالیاتی مؤظفند جهت دریافت فرمهای مخصوص صدور گواهینامه الکترونیکی ثبت نام در نظام ارزش افزوده با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www. evat. ir/admin منوی «گواهینامه ثبت نام» زیر منوی «ثبت درخواست فرمهای مخصوص گواهینامه» فرم تقاضای مربوط را توسط راهبر سیستم تکمیل نمایند. (پیوست شماره 1)
2- دفتر نظارت بر امور اجرایی این معاونت ضمن بررسی درخواست ادارات کل امور مالیاتی ذیربط، نسبت به تخصیص فرمهای مخصوص صدور گواهینامه الکترونیکی ثبت نام با درج تعداد و شماره سریال در سامانه مالیات بر ارزش افزوده و تحویل آن به نماینده معرفی شده ادارات کل امور مالیاتی اقدام خواهد نمود. (پیوست شماره 2)
3- در صورتیکه فرمهای مخصوص تخصیص یافته یا گواهینامههای صادره به دلایل مختلف از جمله پارگی، مخدوش شدن و... غیرقابل استفاده گردد یا مفقود شود ادارات کل امور مالیاتی مؤظفند حسب مورد پس از ابطال فرمهای مخصوص/ گواهینامههای مخدوش شده و... موضوع را با حضور نمایندگان دادستانی انتظامی مالیاتی و حراست با ذکر تعداد و شماره سریال، صورتمجلس و توسط راهبر سیستم در سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www. evat. ir/admin منوی «گواهینامه ثبت نام» زیر منوی «ثبت فرمهای امحا شده قبل از صدور گواهینامه» و «ثبت اطلاعات گواهینامههای مفقودی» درج نموده و نسخهای از صورتمجلس را به انضمام گواهینامههای باطل شده به دفتر نظارت بر امور اجرایی ارسال نمایند. (پیوست شماره 3)
4- در صورتیکه فرمهای مخصوص یا گواهینامههای الکترونیکی ثبت نام توسط ادارات کل امور مالیاتی یا مؤدیان مفقود شود اشخاص یاد شده مؤظفند نسبت به تکمیل و امضاء فرم تعهدنامه مربوط اقدام نمایند. صدور گواهینامه جدید منوط به تکمیل فرم تعهدنامه و ثبت اطلاعات آن توسط راهبر سیستم در سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانیwww. evat. ir/admin منوی «گواهینامه ثبت نام» زیر منوی «ثبت فرمهای امحا شده قبل از صدور گواهینامه» و «ثبت اطلاعات گواهینامههای مفقودی» خواهد بود. (پیوستهای شماره 4 و 5)
تذکر: در صورتیکه مؤدی گواهینامه الکترونیکی ثبت نام خود را مفقود نماید مؤظف است مراتب را ظرف مدت یک هفته به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام نماید. همچنین مسوولیت هرگونه سوء استفاده از گواهینامه الکترونیکی مفقود شده بر عهده مؤدی خواهد بود.
5- تجدید گواهینامه الکترونیکی ثبت نام منوط به تحویل گواهینامههای صادره قبلی خواهد بود و در صورت عدم تحویل گواهینامههای قبلی به هر دلیل رعایت بند (4) این بخشنامه ضروری خواهد بود.
6- در صورتیکه آدرس و یا سایر اطلاعات مؤدی در گواهینامه الکترونیکی ثبت نام اشتباه درج شده و یا تغییر نماید، مؤدی جهت اصلاح گواهینامه الکترونیکی ثبت نام میتواند مطابق بند2 قسمت شرایط صدور گواهینامه ثبتنام دستورالعمل شماره 539/93/260 مورخ 18/12/1393 و بر اساس مفاد بند 5 این بخشنامه اقدام نماید.
علیرضا طاریبخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
شماره: 2815 تاریخ:05/02/1388
احتراماً، در راستای اجرای هر چه دقیق تر قانون مالیات بر ارزش افزوده و به منظور رعایت تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی صحیح و به موقع به مؤدیان محترم نظام مالیات بر ارزش افزوده و جلوگیری از تمرکز امور در ستاد معاونت مالیات بر ارزش افزوده، مقرر میگردد مخاطبین بخشنامه حاضر نسبت به صدور گواهی موقت ثبت نام مؤدیان در محدوده جغرافیایی تحت نظر خود در صورت وجود شرایط زیر اقدام نمایند:
1- ثبت نام مؤدی در نظام مالیات بر ارزش افزوده
2- تسلیم اظهارنامه مالیاتی دورههای مالیاتی که مؤدی مکلف به محاسبه و وصول مالیات بر ارزش افزوده بوده است.
3- تکمیل پرونده مؤدی در سامانه اینترنتی عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده
توجه به نکات زیر در صدور گواهینامههای ثبت نام توسط ادارات کل امور مالیاتی الزامی است:
الف) گواهی نامههای ثبت نام ادارات کل فقط به صورت یکماهه صادر میشود.
ب)گواهی ثبت نام مؤدیان صرفاً طبق فرمت پیوست تهیه و به مؤدیان محترم ارائه گردد.
با تقدیم احترام- نادر آریا
شماره: 4936 تاریخ:30/02/1388
احتراماً، پیرو بخشنامه شماره 2815 مورخ 05/02/1388 در خصوص گواهی موقت ثبت نام مؤدیان، در راستای پاسخگویی صحیح، به موقع و تکریم ارباب رجوع، در صورت برخورداری از شرایط لازم و صلاحدید و تفویض اختیار توسط مدیران کل ذیربط، صدور گواهی فوق طبق نمونه بخشنامه مذکور با مهر و امضاء معاونین محترم مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رؤسای محترم مالیات بر ارزش افزوده بلا مانع است.
ضمناً از تاریخ ابلاغ این اصلاحیه صدور گواهینامههای ثبت نام توسط ادارات کل با مهلت اعتباری تا سه ماه بلا مانع خواهد بود.
با تقدیم احترام- نادر آریا
شماره: 30392 تاریخ: 18/12/1388
موضوع: گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
احتراماً، پیرو بخشنامه شماره 4936 مورخ 30/02/1387 (موضوع صدور گواهی ثبت نام مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده) با عنایت به درخواستهای ادارات کل و مؤدیان محترم مالیاتی مبنی بر افزایش مدت اعتبار گواهی ثبت نام، بدینوسیله به منظور تکریم و تسریع در پاسخگویی مؤدیان محترم مالیاتی مقرر میدارد:
ادارات کل امور مالیاتی جهت مؤدیان فاقد بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده گواهی ثبت نام با مدت اعتبار یکسال و جهت مؤدیان دارای بدهی، گواهی ثبت نام با مدت اعتبار شش ماه (طبق نمونه پیوست)با در نظر گرفتن شرایط فراخوانهای مراحل اول، دوم و سوم صادر نمایند.
محمد قاسم پناهی - معاون مالیات بر ارزش افزوده
شماره: 539 /93/200 تاریخ: 18/12/1393
موضوع: صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
پیرو بخشنامههای شماره 2815 مورخ 05/02/1388، 4936 مورخ 30/02/1388 و 30392 مورخ 18/12/1388 و با توجه به فراهم آمدن امکان صدور گواهینامه ثبت نام مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www. evat. ir، لذا از ابتدای سال 1394 صدور گواهینامه مذکور صرفاً از طریق سامانه یاد شده و با رعایت شرایط و نکات ذیل امکانپذیر خواهد بود.
· شرایط صدور گواهینامه ثبتنام
1- ثبتنام نهایی مؤدی در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www. tax. gov. ir و تکمیل ثبتنام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www. evat. ir ؛
2- درخواست صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده؛
3- راستی آزمایی و تکمیل اطلاعات پرونده مؤدی مطابق دستورالعمل راستیآزمایی ثبتنام به شماره 4697/260/د مورخ 01/11/1392؛
4- ارائه کلیه اظهارنامههای دورههای مشمولیت مؤدی که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است؛
5- پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده ابرازی و یا قطعی شده.
· نحوه صدور گواهینامه ثبتنام توسط واحدهای خدمات مؤدیان
1- مراجعه به فهرست مؤدیان متقاضی گواهینامه ثبتنام در قسمت مدیریتی سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانیwww. evat. ir/admin در منوی «گواهینامه ثبتنام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبتنام» توسط کاربران خدمات مؤدیان؛
2- بررسی و تأیید بندهای 1، 3، 4 و 5 قسمت شرایط صدور گواهینامه ثبتنام این دستورالعمل توسط کاربران خدمات مؤدیان؛
3- تعیین و پیشنهاد مدت اعتبار گواهینامه ثبتنام توسط کاربران خدمات مؤدیان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده در منوی «گواهینامه ثبتنام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبتنام» و ارسال به کارتابل رئیس امور مالیاتی ذیربط جهت تأیید نهایی؛
تذکر: مدت اعتبار گواهینامه برای مؤدیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نمودهاند یکسال و برای مؤدیانی که ترتیب پرداخت آن را دادهاند شش ماه خواهد بود.
4- مراجعه رئیس امور مالیاتی به بخش مدیریت سامانه مالیات بر ارزش افزوده منوی «گواهینامه ثبتنام» زیر منوی «تعیین وضعیت گواهینامه ثبتنام» و مشاهده فهرست مؤدیانی که درخواست گواهینامه ثبتنام آنان توسط کاربران خدمات مؤدیان تأیید شده است برای بررسی، کنترل و در صورت لزوم اعمال تغییرات در خصوص زمان اعتبار و تأیید صدور گواهینامه ثبتنام یا «رد درخواست» با درج دلایل؛
تذکر: تعیین وضعیت گواهینامه ثبتنام شامل تأیید، اصلاح و رد درخواست گواهینامه میباشد که صرفاً توسط رؤسای امور مالیاتی ذیربط یا معاون مالیات بر ارزش افزوده ادارات کل امور مالیاتی قابل انجام خواهدبود.
5- پس از تعیین مدت اعتبار گواهینامه ثبتنام و تأیید آن توسط معاون یا رئیس امور مالیاتی ذیربط گواهینامه مؤدی قابل چاپ خواهد بود و کاربران خدمات مؤدیان مؤظفند نسبت به چاپ آن در فرمهای مخصوص جهت امضاء معاون یا رئیس امور مالیاتی مربوطه اقدام نمایند؛
6- گواهینامههای صادره صرفاً از طریق پست سفارشی دو قبضه به نشانی اقامتگاه قانونی/ محل فعالیت مؤدی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج شده است ارسال خواهد شد. در صورت عودت گواهی مزبور توسط پست به هر دلیل و مراجعه و ارائه توضیحات کتبی توسط مؤدی، چنانچه دلایل ارائه شده به لحاظ راستی آزمایی کافی به مقصود باشد گواهی مذکور میبایست مجدداً به آدرس قبلی ارسال شود در غیر اینصورت طبق مقررات اقدام گردد؛
7- در هر مقطع زمانی که توسط مراجع ذیصلاح، نام بنگاه اقتصادی بعنوان مؤدی «فاقد اعتبار» به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام و در سامانه اعمال گردد، به صورت سیستمی ثبتنام وی غیرفعال و گواهینامه ثبتنام صادر شده نیز لغو میگردد. همچنین در صورتیکه پس از راستی آزمایی مجدد توسط ادارات کل، وضعیت ثبتنام مؤدی از وضعیت «تأیید شده» به وضعیت «لغو» تغییر یابد، گواهینامه ثبتنام صادره به صورت سیستمی لغو میگردد؛
8- مؤدیان مربوطه میتوانند با مراجعه به نشانیwww. evat. irبخش «ثبت نام» گزینه «درخواست صدور گواهینامه ثبت نام» از وضعیت درخواست خود اطلاع حاصل نمایند؛
9- کارفرمایان، خریداران کالا و خدمت و فعالان اقتصادی میتوانند با مراجعه به نشانی www. evat. ir در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه «بررسی اعتبار گواهینامه ثبتنام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده» از صدور و اعتبار گواهینامه مؤدیان کسب اطلاع نمایند.
بدیهی است مسوولیت بررسی و کنترل کلیه موارد فوق به عهده مأموران مالیاتی ذیربط بوده و مدیران کل امور مالیاتی مربوطه نیز نظارتهای لازم را اعمال خواهند نمود.
علی رضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
3918
200/94/59
بخشنامه
دادنامههای شماره 402 و 403 مورخ 08/04/1394 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص حقالزحمه نمایندگان بند یک ماده 244 قانون بابت شرکت در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی
244 و 245
به پیوست تصویر دادنامه شماره 402 و 403 مورخ 08/04/1394 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که در مقام رسیدگی و ایجاد رویه واحد نسبت به دعاوی نمایندگان بند یک ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن به طرفیت سازمان متبوع به خواسته پرداخت حقالزحمه شرکت در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی صادر و مقرر داشته «نظر به اینکه اولاً: در آییننامه مصوب وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت حق الزحمه برای نماینده سازمان امورمالیاتی کشور که عضو هیأت است پیش بینی نشده است و با توجه به اینکه نماینده سازمان امور مالیاتی کشور در هیأت حل اختلاف مالیاتی به موجب ماده 245 همان قانون از جمله کارمندان سازمان امور مالیاتی است و حضور آنان در جلسات هیأتهای حل اختلاف مالیاتی تکلیف قانونی آنها محسوب میشود، بنابراین استحقاق دریافت حق الزحمه شرکت درجلسات هیأتهای حل اختلاف مالیاتی را ندارند» جهت اطلاع و بهرهبرداری ارسال میگردد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
پیوستهای این کد در حال بارگذاری است.
3917
مرتبط با ارزش افزوده
260/94/58
بخشنامه
دستورالعمل رسیدگی و استرداد مالیات و عوارض مؤدیان نظام مالیات بر ارزش
26 ,25 ,17
تاریخ اجرا: از تاریخ صدور بخشنامه مدت اجرا: نامحدود
به موجب مواد 17 و 25 و 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده دستورالعمل اصلاحی «رسیدگی و استرداد مالیات و عوارض مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده ـ تدوین شهریور ماه 1394» به همراه ضمائم پیوست آن جهت اجراء ابلاغ میگردد
در همین راستا مأموران مالیاتی مکلفند از تاریخ ابلاغ این بخشنامه دورههای مالیاتی رسیدگی نشده مؤدیان را براساس مفاد دستورالعمل یادشده رسیدگی نمایند.
ضمناً «ضوابط اجرائی و فرمهای استرداد مالیات و عوارض در نظام مالیات بر ارزش افزوده» و «راهنمای استرداد اضافه مالیات و عوارض پرداختی مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده مخصوص اعمال در دورههای مالیاتی بهار و تابستان 1388» و همچنین «دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مؤدیان در خصوص اجرای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوطه مخصوص رسیدگی به عملکرد دورههای پائیز 1387 لغایت تابستان 1388» به ترتیب موضوع بخشنامههای شماره 14813 مورخ 11/12/1387، شماره 8715 مورخ 09/04/1388، شماره 9485 مورخ 21/10/1387، شماره 51465/200/ص مورخ 30/04/1388 و شماره 29807 مورخ 10/12/1388 از تاریخ اجرای دستورالعمل فوقالذکر لغو میگردد.
علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
«بر اساس بخشنامه شماره 83/94/260 مورخ 18/08/1394 عبارت ذیل جایگزین تبصره بند 7 دستورالعمل رسیدگی و استرداد مالیات و عوارض مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده، ضمیمه بخشنامه فوق میگردد»
تبصره: در صورت عدم ارائه دفاتر و هرگونه اسناد و مدارک مثبته از سوی مؤدی، لازم است مأموران مالیاتی حداقل با ملحوظ نظر قرار دادن درآمد و یا فروش قطعیشده مؤدیان اعم از معاف و غیرمعاف عملکرد مالیاتهای مستقیم با لحاظ نمودن معافیتهای موضوع ماده 12 و احکام مربوط به ماده 52 قانون و با رعایت سایر مفاد دستورالعمل، نسبت به تشخیص مأخذ مشمول مالیات و عوارض واقعی مؤدیان اقدام نمایند.
3916
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/57
بخشنامه
نصب صندوق مکانیزه فروش
19
پیرو بخشنامه شماره 13007/200 مورخ 28/06/1391 موضوع تعیین مشاغل دارای اولویت نصب صندوق فروش، با توجه به ابهامات مطرح شده در خصوص «فروشندگان آهنآلات» یادآوری میشود؛ مطابق بند 2 بخشنامه مذکور صرفاً فروشندگان آهنآلات مطابق اولویت تعیین شده مرحله اول موضوع ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، از سال 1392 مؤظف به نصب صندوق فروش میباشند و الزام نصب صندوقهای فروش مطابق بند یاد شده شامل فروشندگان فلزات غیرآهنی از جمله مس، آلومینیوم و... نخواهدبود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
شماره: 13007 /200 تاریخ: 28/06/1391
موضوع: اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم
در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به هماهنگی به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای اصناف کشور در خصوص تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راهاندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش براساس قانون مزبور، صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) مشروحه ذیل:
1- سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر
2- فروشندگان آهنآلات
3- فروشندگان لوازم صوتی و تصویری
4- فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت افزاری
5- فروشندگان ماشینهای اداری و لوازم و قطعات و تجهیزات مربوط به آنها
6- فروشندگان لوازم خانگی (شامل برقی، گازی و نفتی)
7- تالار پذیرایی، رستورانها، چلوکبابیها و اغذیه فروشیها،
8- هتل و هتل آپارتمان
9- مشاوران املاک و مستغلات
10- داروخانهها
از ابتدای سال 1392 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل موضوع مواد 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و 169 قانون مالیاتهای مستقیم میباشند.
ضمناً مشخصات سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده براساس آئین نامه اجرایی ماده 71 قانون نظام صنفی که توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت اعلام شده، خواهد بود.
شایان ذکر است مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی، در صورت عدم استفاده از سامانههای مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد. همچنین هزینههای انجام شده بابت خرید، نصب و راهاندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار)، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر میباشد.
معیار شناسایی صاحبان مشاغل فوقالذکر، جواز کسب فعالیت صادره توسط مراجع دیصلاح میباشد.
بدیهی است در صورت نداشتن جواز کسب، نوع فعالیت مندرج در پروندههای مالیاتی آنان ملاک عمل خواهد بود.
مقتضی است ادارات کل ضمن مکاتبه با اتحادیههای صنفی و مجامع امور صنفی استان (مطابق فرم پیوست)، آنان را از اجرای قانون مطلع نموده و تصریح نمایند در توافق عملکرد سال 1392 مالیات صاحبان مشاغل، یکی از شروط توافق با اتحادیه صنفی، نصب سامانههای فروشگاهی یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و استفاده از آن براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور میباشد.
علی عسکری - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3915
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/55
بخشنامه
نظریه شماره 90962 مورخ 18/09/1393 معاون حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اعتبار بند 2 مصوبه شماره 30562/ ت 49128 ه مورخ 15/02/1392هیأت محترم وزیران در خصوص مسکن مهر
12
تاریخ اجراء: 01/01/1388 مدت اجراء: تا زمان اعتبار مصوبه صدرالاشاره
به پیوست نظریههای شماره 90962 مورخ 18/09/1393 و 123730-23925 مورخ 28/11/1393 سرپرست امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاههای اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری راجع به مصوبه شماره 30562ت/49128 ه مورخ 15/02/1392 هیأت محترم وزیران در خصوص مسکن مهر که مقرر میدارد: «با توجه به اینکه به موجب مصوبه شماره 30562/ ت 49128 ه مورخ 15/02/1392 هیأت محترم وزیران مقرر گردیده «هیچ گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح به پروژههای مسکن مهر تعلق نمیگیرد» و با عنایت به اینکه معافیت مزبور بابت پروژههای مسکن مهر اطلاق داشته و خدمات پیمانکاری مسکن مهر را نیز در بر میگیرد و با لحاظ اینکه مصوبات دولت وفق اصل 138 قانون اساسی تا زمانی که مورد ایراد مراجع مقرر قانونی قرار نگرفتهاند لازمالاجراء میباشند. لذا مصوبه فوق لازم الاجرا بوده و اخذ هر گونه وجهی بابت مالیات بر ارزش افزوده به جز مورد تعیین شده در مصوبه مجاز نمیباشد.» جهت اطلاع و اقدام لازم حسب مفاد نظریههای مذکور ارسال میگردد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3914
مرتبط با ارزش افزوده
260/94/54
بخشنامه
دادنامه شماره 77 مورخ 16/02/1394 هیأت تخصصی اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری در خصوص رد شکایت انجمن کارفرمایی و مشاوران املاک تهران
12
به پیوست تصویر رأی هیأت تخصصی اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری، موضوع دادنامه شماره 77 مورخ 16/02/1394 مبنی بر اینکه: «چون وظیفه مشاورین املاک ارائه خدمات بوده و با اموال غیر منقول تفاوت ماهوی دارد، بنابراین دستورالعمل مارالذکر (تفاهم نامه) خلاف قانون و خارج از اختیار نبوده و به استناد بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رأی به رد شکایت صادر و اعلام گردیده است. » جهت اطلاع و بهرهبرداری ارسال میگردد.
علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
3913
200/94/53
بخشنامه
آییننامه اجرایی بند (پ) ماده 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور- مصوب 1394
به پیوست، آییننامه اجرایی بند (پ) ماده 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع تصویبنامه شماره 52101-ت52098هـ مورخ 29/04/1394 هیأت محترم وزیران، که در روزنامه رسمی شماره 792 مورخ 31/04/1394 آگهی گردیده است، برای اطلاع و اجراء ارسال میگردد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3912
/230/9982ص
بخشنامه
مجوز فعالیت مؤسسه اعتباری نور
148 ,145 ,104 ,24
تاریخ اجراء: از 11/04/1394
به موجب نامه شماره 94236 مورخ 14/04/1394 مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (تصویر پیوست) مجوز فعالیت مؤسسه اعتباری نور طی نامه شماره 91763-94 مورخ 11/04/1394 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر گردیده و میتواند بر اساس اساسنامه مصوب خود و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوبات شورای پول و اعتبار، دستورالعملها و بخشنامههای صادره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین و مقررات ذیربط، فعالیت نماید.
بنابراین با توجه به صدور مجوز فعالیت مؤسسه مذکور، احکام مقرر در بند 4 ماده 24، مواد 104 و 145 و بند 18 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم از تاریخ صدور مجوز در مورد مؤسسه یاد شده از تاریخ 11/04/1394 با رعایت مقررات اجرایی میباشد.
مراتب جهت اقدام و بهرهبرداری ابلاغ میگردد.
حسین وکیلی - معاون مالیاتهای مستقیم
3911
200/94/52
بخشنامه
نرخ مالیات متعلق به درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیه¬های تعاونی متعارف و شرکت¬های تعاونی سهامی عام
105
براساس تبصره 6 الحاقی به ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیههای تعاونی متعارف و شرکتهای تعاونی سهامی عام مشمول بیست و پنج درصد (25%) تخفیف از نرخ موضوع این ماده میباشد.
با توجه به مفاد تبصره مذکور، جهت رفع ابهامات موجود و هماهنگی و وحدت رویه موارد زیر موکداً یادآوری میگردد:
1- طبق بند 8 ماده 1 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 08/11/1386، «شرکت تعاونی، شخص حقوقی است که با رعایت قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی و موادی از قانون شرکتهای تعاونی مصوب 1350 که نسخ نشده است و اصلاحات بعدی آنها تشکیل شده باشد. این نوع شرکت تعاونی متعارف نیز نامیده میشود». همچنین بر اساس بند 9 ماده 1 همان قانون، «شرکت تعاونی سهامی عام، نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیتهای مذکور در این قانون (قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی) تشکیل شده باشد». بنابراین صرفاً شرکتهای تعاونی و اتحادیههای آنها و شرکتهای تعاونی سهامی عام که تشکیل آنها در انطباق با تعاریف مذکور باشد مشمول تخفیف موضوع تبصره مزبور میباشند.
2- با توجه به صراحت تبصره 6 ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیههای تعاونی متعارف و شرکتهای تعاونی سهامی عام مشمول بیست و پنج درصد (25%) تخفیف از نرخ موضوع ماده مذکور میباشد و درآمدهای کتمان شده، هزینههای برگشتی و سایر مواردی که براساس مقررات به درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکت اضافه میشود مشمول تخفیف مذکور نبوده و به نرخ مقرر در ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات میباشد. در مواردی هم که درآمد شرکت و اتحادیه به روش علیالراس تعیین میگردد، درآمد مشمول مالیات ابرازی اشخاص مذکور، مشمول تخفیف یادشده خواهدبود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3910
200/94/51
بخشنامه
جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393 صرفاً جهت اجراء در ادارات امور مالیاتی مستقر در شهرهای تهران، شمیرانات و ری
154
تاریخ اجرا: عملکرد سال1393
در اجرای مقررات بند (الف) ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 حوزه تهران مصوب کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی، به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 نسبت به عملکرد سال 1392 به منظور اجراء در ادارات امور مالیاتی تابعه مستقر در شهرهای تهران، شمیرانات و ری، ابلاغ میگردد. ضمناً در خصوص مجموعه یاد شده، توجه ادارات امور مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی را به نکات ذیل جلب و مقرر میدارد؛
1- با توجه به اصلاحات اساسی که در راستای ایجاد شفافیت، تصریح و رفع برخی ابهامات در عناوین و ضرایب مالیاتی فعالیتهای پزشکی در عملکرد سال 1393 توسط کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی صورت پذیرفته است. لذا، مقتضی است ادارات امور مالیاتی ذیربط ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی در اعمال ضرایب مالیاتی مشاغل پزشکی بویژه پزشکان متخصص پس از تطبیق شرح فعالیت، نوع و مجوز صادره از سوی مراجع قانونی نسبت به انتخاب ضریب مالیاتی متناسب با فعالیت آنان اقدام نمایند.
2- ضمن تأکید بر لزوم دقت نظر کامل ادارات امورمالیاتی در استخراج و اعمال دقیق ضریب مالیاتی فعالیتها از مجموعه مذکور و جلب توجه نمایندگان هیأتهای حل اختلاف مالیاتی (موضوع تبصره 3 ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم) به نحوه اجرای صحیح حکم قسمت اخیر مقررات یاد شده، مبنی بر تعیین ضرایب مالیاتی با توجه به مشاغل مشابه، همچنین ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154قانون مالیاتها تعیین ضرایب مالیاتی آنها به هیأت حل اختلاف مالیاتی احاله میگردد را به انضمام تصاویر آراءهیأتهای مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.
3- ضروری است ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی ضمن اعمال ضرایب مندرج در این مجموعه به منظور تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان از طریق تشخیص علی الرأس، نکات و ضوابط اجرائی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را به طور کامل و دقیق ملاک عمل قرار دهند.
مزید اطلاع، مجموعه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393پس از اتمام مراحل چاپ، به تعداد مورد نیاز ادارات کل امور مالیاتی تابعه، ارسال خواهد شد.
مدیران کل امور مالیاتی، مسوول حسن اجرای این بخشنامه و اعلام موارد تخلف از مواد آن به دادستانی انتظامی مالیاتی میباشند.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3909
200/94/50
بخشنامه
جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1393
154
تاریخ اجرا: عملکرد سال1393
در اجرای مقررات بند (ب) ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه سال 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 حوزه تهران مصوب کمیسیون بند (الف) ماده مذکور به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 نسبت به عملکرد سال 1392 با رعایت موارد ذیل به منظور تشکیل کمیسیونهای بند (ب) ماده 154 قانون مالیاتها در شهرستانهای استان تهران و همچنین مراکز استانها و شهرستانهای تابعه آنها، ارسال میگردد.
1- با عنایت به اینکه حداکثر تعدیلات لازم در مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 متناسب با اوضاع و احوال اقتصادی سال مذکور توسط کمیسیون بند (الف) ماده 154 اعمال شده است، انتظار میرود مصوبات کمیسیونهای بند (ب) ماده 154 قانون واجد حداقل تغییرات پیشنهادی در مجموعه مذکور باشد.
2- با عنایت به تشابه ساختاری فعالیتهای اقتصادی در حوزههای جغرافیایی همجوار، ضروری است ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا تغییرات پیشنهادی لازم در اقلام ضرایب مالیاتی به نحوی صورت پذیرد که واجد بیشترین هماهنگی میان تصمیمات کمیسیونهای شهرستانهای تابعه استان باشد.
3- با توجه به موارد فوق، مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی با رعایت مفاد بند (ب) و تبصرههای 1، 2 و 4 ماده فوقالاشاره نسبت به تشکیل کمیسیونهای مربوط در مرکز استان و ادارات امور مالیاتی شهرستانهای تابعه اقدام نمایند و ضمن انجام بررسیهای کارشناسی و توجه به اوضاع و احوال اقتصادی خاص حوزه جغرافیایی در صورت اقتضاء تغییرات لازم را در اقلام آن با ذکر دلایل مستند و کافی به عمل آورده و صورتجلسات مربوطه و اصلاحات پیشنهادی را صرفاً مطابق فرمهای پیوست شماره (یک و دو) تنظیم و بصورت متمرکز از طریق آن اداره کل، حداکثر تا تاریخ 15/06/1393، از طریق سیستم چارگون/پست الکترونیکی (zaribe. maliyati@intamedia. ir) به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند، تا اقدامات قانونی بعدی به عمل آید.
موکداً اعلام میگردد درخواستهایی که در قالب فرمهای پیوست به صورت مرتب و مطابق طبقه بندی مندرج در جدول تهیه میگردد، بایستی منضم به دلایل کافی و مستند بوده و به تأیید و امضاء همه اعضاء کمیسیون رسیده باشد.
4- با توجه به اصلاحات اساسی که در راستای ایجاد شفافیت، تصریح و رفع برخی ابهامات در عناوین و ضرایب مالیاتی فعالیتهای پزشکی در عملکرد سال 1393 توسط کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی صورت پذیرفته است، لذا مقتضی است ادارات امور مالیاتی ذیربط ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی در اعمال ضرایب مالیاتی مشاغل پزشکان به ویژه پزشکان متخصص پس از تطبیق شرح فعالیت، نوع و مجوز صادره از سوی مراجع قانونی، نسبت به انتخاب ضریب مالیاتی متناسب با فعالیت آنان اقدام نمایند.
5- ضروری است ادارات امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی ضمن اعمال ضرایب مندرج در این مجموعه به منظور تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان از طریق تشخیص علی الرأس، نکات و ضوابط اجرائی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را به طور کامل و دقیق ملاک عمل قرار دهند.
6- ضمن تأکید بر لزوم دقت نظر کامل ادارات امور مالیاتی در استخراج و اعمال دقیق ضریب مالیاتی فعالیتها از مجموعه مذکور و جلب توجه نمایندگان هیأتهای حل اختلاف مالیاتی (موضوع تبصره 3 ماده 154 قانون مالیاتهای مستقیم) به نحوه اجرای صحیح حکم قسمت اخیر مقررات یاد شده مبنی بر تعیین ضرایب مالیاتی با توجه به مشاغل مشابه، همچنین ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154 قانون مالیاتها تعیین ضرایب مالیاتی آنها به هیأت حل اختلاف مالیاتی احاله میگردد را به انضمام تصاویر آراء هیأتهای مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.
مزید اطلاع، مجموعه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1393 در دست چاپ میباشد که به محض چاپ به تعداد مورد نیاز ادارات امور مالیاتی آن اداره کل، ارسال خواهد شد.
مدیران کل امور مالیاتی، مسوول حسن اجرای مفاد این بخشنامه و اعلام موارد تخلف از مواد آن به دادستانی انتظامی مالیاتی میباشند.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
پیوستهای این کد در حال بارگذاری است.
3908
200/94/49
بخشنامه
ارزش اجاری عملکرد سال 1393 املاک (مناطق 22 گانه) شهر تهران
54 و 64
تاریخ اجرا: برای دوره عملکرد سال 1393 مدت اجرا: یکسال
در اجرای مقررات تبصره 2 ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، به پیوست لوح فشرده (CD) ارزش اجاری املاک شهر تهران (مناطق 22 گانه) حاوی صورتجلسه کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 قانون مذکور، ضوابط اجرایی و جداول ارزش اجاری به انضمام نقشههای بلوک بندی املاک مزبور، جهت اجراء در شهر تهران (مناطق 22 گانه)، برای عملکرد سال 1393 ابلاغ میگردد.
|
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3907
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/47
بخشنامه
رفع ابهامات نحوه اجرای مقررات بخشنامه 54409 مورخ 26/05/1388با موضوع«مبادلات کالاها و خدمات فیمابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در داخل محدوده مناطق یاد شده»
6 و 7 و 13 و 52
تاریخ اجراء: 01/07/1387 مدتاجراء: نامحدود
کد 2829 را ملاحظه فرمائید.
نظربه اینکه در خصوص نحوه اجرای بند 1 بخشنامه شماره 54409 مورخ 26/05/1388، مبنی بر اینکه «مبادلات کالاها و خدمات فیمابین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در داخل محدوده مناطق یاد شده مشمول مالیات و عوارض موضوع این قانون نمیباشد» ابهاماتی بروز نموده، لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویه واحد مقرر میدارد:
از آنجایی که اشخاص مقیم مناطق مذکور که به عرضه کالا یا ارائه خدمت موضوع این قانون در محدوده مناطق مزبور مبادرت مینمایند، در زمره مؤدیان مشمول ثبت نام و اجرای این قانون محسوب نشده و در خصوص اجرای مقررات این قانون، از جمله مطالبه و وصول مالیات و عوارض از خریداران در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، تکلیفی برای آنان پیش بینی نگردیده، بنابراین فعالان اقتصادی مقیم مناطق مزبور، در مواقع عرضه کالا یا ارائه خدمت در داخل محدوده مناطق، صرفنظر از محل اقامت خریدار، تکلیفی در خصوص مطالبه و وصول مالیات و عوارض نخواهند داشت. ضمناً کالاهای تولید و پردازش شده در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی که حسب مقررات مربوط تولید داخل محسوب میگردد، در صورت ورود به قلمرو گمرکی کشور مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهد بود.
خاطر نشان میگردد گمرک جمهوری اسلامی ایران در رابطه با واردات کالا از مناطق فوقالذکر به قلمروگمرکی کشور، اعم از اینکه کالا توسط خریدار یا فروشنده وارد شود و فارغ از شمول یا عدم شمول حقوق ورودی، مکلف است در اجرای تبصره 1 ماده 20 قانون مالیات بر ارزش افزوده و با رعایت ماده 15 قانون مذکور، مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلقه را با توجه به نرخ قانونی وصول نماید.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3906
200/94/45
بخشنامه
ابطال دامنه کاربرد و اصلاح بند (1-5) دستورالعمل اجرایی شماره 24468-200/ص مورخ 27/10/1390 ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
169
تاریخ اجراء: 04/03/1394 مدت اجراء: نامحدود
به پیوست تصویر رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامههای شماره 205 الی 208 مبنی بر ابطال قسمتی از دامنه کاربرد و اصلاح بند 1-5 دستورالعمل اجرایی شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/1390 و نامههای شماره 146-259/ص مورخ 03/02/1393 امور مالیاتی شهر تهران و شماره 9084-234/د مورخ 21/03/1393 دفتر خدمات مؤدیان جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
با عنایت به رأی یاد شده، اصلاحات ذیل در دستورالعمل شماره 24468/200/ص مورخ 27/10/1390 اعمال میگردد و از زمان صدور رأی فوق لازمالاجراء است:
- عبارت «و قانون مالیات بر ارزش افزوده» از دامنه کاربرد دستورالعمل فوقالذکر حذف میگردد.
- بند (1-5) دستورالعمل به شرح ذیل اصلاح میگردد:
«1-5- اشخاص حقیقی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم (به استثنای مشاغلی که فعالیت آنها در مقام ارائه خدمت است) و همچنین کلیه اشخاص حقوقی مکلفند فهرست معاملات خود را به صورت فصلی (براساس سال شمسی) تا یک ماه پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان یا در محیط رایانه ای طبق فرم نمونه (پیوست شماره 3 و 4و 5) به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند. »
- اصلاحات فوق از تاریخ 04/03/1394 (تاریخ صدور رأی دیوان عدالت اداری) اجرایی میباشد.
بدیهی است دیگر تکالیف مندرج در دستورالعمل صادره و ماده قانونی مذکور کماکان به قوت خود باقی میباشد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3905
200/94/43
بخشنامه
حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده یک آیین نامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی
272
پیرو بند 3 دستورالعمل شماره 27359/200 مورخ 02/12/1390 در خصوص حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده یک آییننامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی، بدین وسیله مقرر میگردد: مادامیکه حسابرس و بازرس قانونی شرکتهای موضوع ماده یک آییننامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی، توسط کارگروه انتخاب حسابرس تعیین و اعلام میگردد، مفاد بخشنامه شماره 24067 مورخ 20/03/1387 در خصوص انتخاب بازرس و حسابرس در شرکتهای سهامی، برای اینگونه شرکتها جاری نخواهد بود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3904
200/94/42
بخشنامه
اعمال معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص صاحبان داروخانهها
101
تاریخ اجرا:عملکرد سال 1392 مدت اجرا: مطابق بخشنامه
پیرو قسمت اخیر بخشنامه شماره 16/94/200 مورخ 13/02/1394 با توجه به سوالات مطرح شده از سوی ادارات امور مالیاتی در خصوص نحوه برخورد ماموران مالیاتی در رسیدگی به مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان داروخانهها از حیث اعمال یا عدم اعمال معافیتهای قانونی، با عنایت به بخشنامه مذکور بدینوسیله مقرر میدارد؛ عدم نصب و استفاده از سامانههای فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل مذکور، موجب محرومیت از معافیتهای قانونی نخواهد شد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3903
مرتبط با ارزش افزوده
200/94/507
دستورالعمل
تسلیم اظهارنامه دوره اول(فصل بهار) سال 1394
21
با توجه به اینکه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره اول (فصل بهار) سال 1394 روز دوشنبه مورخ 15/04/1394 میباشد، لذا ضروری است کلیه ادارات کل امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ضمن رعایت مفاد اطلاعیه مندرج در سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده در راستای ارائه خدمات بهتر به مؤدیان محترم مالیاتی، اقدامات ذیل را معمول نمایند:
1- جهت تسهیل امور مؤدیان، کلیه واحدهای خدمات مؤدیان، میبایستی به طور تمام وقت آماده پاسخگوئی و ارائه خدمات در طول مدت تسلیم اظهارنامه باشند.
2- ادارات کل امور مالیاتی ضمن اطلاع رسانی مفاد اطلاعیه مذکور به مؤدیان محترم و نصب آن در ادارات امور مالیاتی اقدام نمایند.
3- جهت تسهیل امور مؤدیان، ساعات حضور کلیه کارکنان بخشمالیات بر ارزش افزوده در روز دوشنبه مورخ 15/04/1394 از ابتدای وقت اداری لغایت ساعت 18:00 خواهد بود. بدیهی است در خارج از ساعات اداری معمول تعداد و ترتیب حضور همکاران با توجه به حجم عملیات و …به تشخیص مدیران مربوطه تعیین خواهد گردید.
4- ضروری است همکاران در حوزههای مختلف ستاد معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان با حضور در اوقات کاری اعلام شده برای ادارات کل و آمادگی کامل، نسبت به پشتیبانی کامل عملیات واحدهای اجرائی این نظام مالیاتی از کلیه ابعاد اقدام نمایند.
5- ادارات کل امور مالیاتی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا صرفاً مؤدیانی که شرایط پرداخت نقدی و یا ترتیب پرداخت مالیات ابرازی اظهارنامه دوره مورد نظر را مطابق اطلاعیه مندرج در سامانه مالیات بر ارزش افزوده را رعایت نمودهاند قادر به ثبت اظهارنامه باشند و از دریافت اظهارنامههای فاقد شرایط به صورت دستی خودداری نمایند.
لازم است مدیران کل محترم امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ترتیبی اتخاذ نمایند که به نحو مقتضی از ارائه خدمات در بالاترین سطح ممکن به مؤدیان محترم و پاسخگویی سریع، دقیق و مسئولانه کلیه پرسنل تحت مدیریت خود اطمینان حاصل نمایند.
علیرضا طاری بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده
3902
200/94/41
بخشنامه
اظهارنامههای برداشت نشده عملکرد 1392از کارتابل ادارات کل
156
تاریخ اجراء: از زمان ابلاغ مدت اجراء: تا 15/04
/بااستناد به مفاد ماده 156 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحات بعدی آن و پیرو بخشنامه شماره 5568-230/د مورخ 28/02/1394 در خصوص اظهارنامههای مالیاتی الکترونیکی عملکرد سال 1392 که تاکنون نسبت به برداشت آن از کارتابل ادارات کل اقدام نشده است، مقرر میدارد ادارات کل امور مالیاتی حداکثر تا تاریخ 15/04/1394 مکلفند نسبت به برداشت کلیه اظهارنامههای عملکرد مذکور از سامانههای مالیاتی الکترونیکی و رسیدگیهای مقرر قانونی اقدام نمایند. بدیهی است مسوولیت رسیدگی به اظهارنامههای برداشت نشده تا تاریخ مذکور برعهده ادارات کل امور مالیاتی خواهد بودکه اظهارنامه به نام آنها در سامانه باقی مانده است. مسوولیت حسن اجرای این بخشنامه بر عهده مدیران کل امور مالیاتی خواهد بود.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
3901
200/94/40
بخشنامه
موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیات¬های مستقیم
169
تاریخ اجراء: از تاریخ 16/04/1393مدت اجراء: مطابق بخشنامه
پیرو بخشنامه شماره 23997/200/ص مورخ 27/12/1392 موضوع موارد عدم شمول دستورالعمل اجرائی ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، بدینوسیله در راستای ایجاد وحدت رویه و شفافیت در رسیدگیهای مالیاتی به اطلاع میرساند «سود سهام و سهمالشرکه» در شمول اجرای دستورالعملهای صادره موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم نمیباشد.
علی عسکری - رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
پیوستهای این کد در حال بارگذاری است.
3900
/230/11479د
بخشنامه اداری
درج کامل اطلاعات مربوط به مورد معامله در گواهیهای موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم
187
به قرار اطلاع واصله برخی از ادارات کل امور مالیاتی در بعضی از گواهیهای موضوع ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم مآخذ ارزش معاملاتی یا بخشی از اطلاعات مربوط به مورد معامله را ناقص درج مینمایند. نظر به تایپی بودن گواهیهای موصوف، هرگونه تصحیح دستی توسط همکاران مالیاتی و غفلت از درج مهر و امضای مجدد احتمال بروز تردید نسبت به اصالت آنها نزد دفاتر اسناد رسمی و بالطبع نارضایتی مؤدی میگردد. بنابرین ضروری است ادارات امور مالیاتی جهت حسن اجرای مقررات نسبت به درج کامل اطلاعات مربوط به مورد معامله دقت لازم را مبذول دارند و در صورت نیاز به اصلاح، را با درج مهر و امضای مجدد مشخص نمایند.
حسین وکیلی - معاون مالیاتهای مستقیم
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد