توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
3818
200/93/113
1 دی 1393
بخشنامه
ابلاغ دادنامه شماره 1249 مورخ 14/07/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در اجرای ماده 89 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1392
244
به پیوست تصویر دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 1249 مورخ 14/07/1393 که در مقام رسیدگی و ایجاد رویه واحد نسبت به دعاوی نمایندگان بند 3 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن به طرفیت سازمان متبوع به خواسته پرداخت حق الزحمه شرکت درجلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی مقررداشته«شعبه دیوان عدالت اداری صالح به رسیدگی است» جهت اطلاع و بهره برداری ارسال میگردد.
علی عسکری
3817
200/93/112
25 آذر 1393
بخشنامه
ابلاغ تصویبنامه هیأت وزیران به شماره 26932/ت50604 ه مورخ 08/04/1392 مبنی بر معافیت سازمان بیمه سلامت از قانون مالیات بر ارزش افزوده در قبال وجوه و حق بیمه دریافتی که صرف خرید خدمات درمانی بیمه شدگان میگردد.
105 و 107
به پیوست تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره 26932/ت50604 ه مورخ 08/04/1392 که مقرر نموده «با توجه به اینکه وجوه منظور شده در بودجه کل کشور برای سازمان بیمه سلامت ایران و نیزحق بیمه دریافتی سازمان بیمه سلامت ایران، صرف خرید خدمات درمانی بیمه شدگان میگردد، وجوه مذکور وحق بیمههای دریافتی سازمان یاد شده از مصادیق بند 9 ماده 12 قانونمالیات بر ارزش افزوده محسوب میگردد.» جهت اطلاع و بهره برداری ارسال میشود.
مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه به عهده مدیران کل امور مالیاتی خواهد بود.
علیرضا طاری بخش- معاون مالیات بر ارزش افزوده
3816
200/93/113
1 دی 1393
بخشنامه
ابلاغ دادنامه شماره 1249 مورخ 14/07/1393 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در اجرای ماده 89 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1392
244
به پیوست تصویر دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 1249 مورخ 14/07/1393 که در مقام رسیدگی و ایجاد رویه واحد نسبت به دعاوی نمایندگان بند 3 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن به طرفیت سازمان متبوع به خواسته پرداخت حق الزحمه شرکت درجلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی مقررداشته«شعبه دیوان عدالت اداری صالح به رسیدگی است» جهت اطلاع و بهره برداری ارسال میگردد.
علی عسکری
3815
200/93/110
17 آذر 1393
بخشنامه
نحوه رسیدگی و قطعیت مالیات بر ارزش افزوده فروشندگان آهن آلات
موضوع: نحوه رسیدگی و قطعیت مالیات بر ارزش افزوده فروشندگان آهن آلات
با عنایت به اینکه صاحبان مشاغل آهنآلات دارای شخصیت حقیقی طی فراخوانهای مرحله دوم (ردیف 8 بنکداران و عمده فروشان) و چهارم (ردیف3 فروشندگان آهن)، اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور مکلف به ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به ترتیب از تاریخهای 01/07/1388 و 01/07/1389 گردیدهاند و با توجه به اینکه عمده مالیات و عوارض این فعالیت در حلقههای قبل شامل واردات، تولید و توزیع أخذ میگردد؛ لذا در راستای توجه به واقعیات و ممانعت از دریافت مالیات مضاعف و بمنظور ایجاد وحدت رویه و تسهیل در اجرای مقررات قانونی موارد ذیل را مقرر میدارد:
1- کلیه مؤدیان صنف مذکور مکلف هستند از ابتدای سال 1393 نسبت به اجرای کامل مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایند.
2- مأموران مالیاتی لازم است با توجه به موضوع پرداخت مالیات در حلقههای قبل، در زمان رسیدگی، این موضوع را مورد توجه قرار داده و مالیات و عوارض را با التفات به واقعیات مزبور تشخیص و مطالبه نمایند.
3- در خصوص پروندههایی که مورد رسیدگی قرار گرفته و مالیات و عوارض مطالبه گردیده، در اجرای مفاد ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده در صورت اعتراض مؤدی نسبت به موضوع، رؤسای امور مالیاتی مکلفند ضمن رسیدگی کامل به اعتراض مؤدی و واقعیت امر و با توجه به پرداخت بخش عمده مالیات و عوارض در حلقههای قبل، مالیات و عوارض تعیین شده را متناسب با وضعیت مؤدی تعدیل نمایند.
4- در مورد پروندههایی که به موجب مقررات قانونی، قابل طرح در مراجع هیأتهای حل اختلاف مالیاتی مقرر در قانون میباشد، نمایندگان هیأتهای حل اختلاف مالیاتی مؤظفند با رعایت مفاد این بخشنامه و لحاظ نمودن واقعیت امر اصدار رأی نمایند.
5- پروندههایی که قبلاً به قطعیت رسیده و مالیات و عوارض آن پرداخت گردیده، قابل فتح باب مجدد نخواهد بود.
6- مؤدیانی که متعاقب توافقات به عمل آمده و صدور آراء هیأتهای حل اختلاف نسبت به تمکین و پرداخت مالیات اقدام نمایند، ادارات کل امور مالیاتی حداکثر مساعدت در خصوص بخشودگی جرایم را به عمل آورند.
7- مفاد بندهای 2 الی 6 این بخشنامه صرفاً در مورد دورههای مالیاتی مشمول اجرای قانون لغایت پایان سال 1392 مؤدیان مجری میباشد.
ضمناً در خصوص پرونده دورههای لغایت سال 1392 مؤدیان اشخاص حقیقی و حقوقی که به فعالیت در رسته مذکور اشتغال دارند و اعتبار خرید آنها به واسطه عدم ارائه صورتحسابهای واقعی مورد قبول واقع نشده است، در صورت اعلام مشخصات فروشندگان واقعی و ارائه مستندات مؤید موضوع که به تأیید اداره امور مالیاتی مربوط برسد، رؤسای امور مالیاتی و نمایندگان هیأتهای حل اختلاف مالیاتی مکلفند نسبت به موضوع رسیدگی و در صورت احراز واقعیت، مالیات و عوارض مطالبه شده را تعدیل نمایند. در این صورت ادارات کل امور مالیاتی ذیربط پرونده، مکلفند اطلاعات بدست آمده و واصله در خصوص فروشندگان واقعی موضوع این بند را جهت بررسی و رسیدگی به مالیات عملکرد و ارزش افزوده آنان به ادارات کل مربوط ارسال نمایند.
علی عسکری
3814
200/17704
11 آذر 1393
بخشنامه
دستورالعمل اجرایی کمیسیون تحول اداری سازمان امورمالیاتی کشور
29 ق.م.ا.ا
احتراماً، در اجرای مفاد مواد 3 و 4 تصویبنامه شماره 44439/206 مورخ 20/09/1390 شورای عالی اداری به پیوست دستورالعمل اجرایی کمیسیون تحول اداری سازمان امورمالیاتی کشور را که بر اساس تصویبنامه شماره 560/93/206 مورخ 20/01/1393 شورای عالی اداری اصلاح شده است، ابلاغ میگردد.
امید است در راستای اهداف عالیه سازمان و اجرای سیاستهای راهبردی و مصوبات کمیسیون تحول اداری کلیه مساعی و توان تخصصی خویش را به کارگرفته و موجبات رشد و شکوفایی برنامههای «اصلاح نظام اداری» در سازمان امور مالیاتی کشور را فراهم نمایید.
علی عسکری
3813
200/93/106
10 آذر 1393
بخشنامه
نحوه اعمال حکم تبصره 2 ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم در قانون مالیات بر ارزش افزوده
216
موضوع: نحوه اعمال حکم تبصره 2 ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم در قانون مالیات بر ارزش افزوده
به موجب ماده 33 قانون مالیات بر ارزش افزوده، احکام فصل نهم از باب چهارم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحات بعدی آن از جمله ماده 216 قانون مذکور، در خصوص قانون مالیات برارزش افزوده جاری میباشد و بر اساس تبصره 2 ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم مرجع رسیدگی به مالیاتهای غیر مستقیم (قانون مالیات بر ارزش افزوده) در مواردی که مطالبه مالیات قانونی نیست (اعم از شکلی یا ماهوی) هیأت حل اختلاف مالیاتی مربوط میباشد. بنابراین در اجرای تبصره مذکور مرجع صلاحیتدار جهت رسیدگی به اختلافات ناشی از مالیات بر ارزش افزوده هیأت حل اختلاف بدوی و یا تجدید نظر حسب مورد خواهد بود.
چنانچه پرونده مؤدیان موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده قبل از صدور این بخشنامه، در هر یک از هیأتهای تبصره ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم مطرح و منجر به صدور رأی بدوی شده باشد این امر مانع از رسیدگی هیأت تجدید نظر موضوع تبصره 2 ماده مذکور نخواهدبود.
علی عسکری
3812
200/93/534
10 آذر 1393
دستورالعمل
پیرو دستورالعمل خوداظهاری در اجرای مقررات ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم برای درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مذکور
158
تاریخ اجراء: از تاریخ 16/04/1393
کدهای 3727 و 3741 و 3742 و 3743 و 3750 و 3752 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: پیرو دستورالعمل خوداظهاری در اجرای مقررات ماده 158 قانون مالیاتهای مستقیم برای درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مذکور
پیرو تبصره بند 6 دستورالعمل شماره 506/93/200 مورخ 19/03/1393 موضوع خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم (اصلاحیه 27/11/1380) در اجرای ماده 158 قانون مذکور و تبصره بند 5 دستورالعمل شماره 514/93/200 مورخ 11/04/1393 موضوع خوداظهاری درآمد مشمول مالیات ومالیات عملکرد سال 1392 اعضای سازمان نظام پزشکی کشور و تبصره بند 5 دستورالعمل شماره 523/93/200 مورخ 25/04/1393 موضوع خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات اعضای سازمان نظام دامپزشکی، در خصوص مؤدیانی که پرونده عملکرد سال 1391 آنها تا تاریخ تسلیم اظهارنامه مالیاتی (حداکثر تا 31/04/1393) به قطعیت نرسیده باشد، مقرر میگردد :
مؤدیان مذکور در صورتی که حداکثر تا اول آذر ماه سال جاری (01/09/1393) نسبت به پرداخت پانزده درصد (15%) مالیات قطعی شده عملکرد سال 1391 اقدام نموده باشند، با رعایت سایر مفاد دستورالعملهای فوق و دستورالعمل شماره 515/93/200 مورخ 11/04/1393 مشمول خوداظهاری خواهند بود.
علی عسکری
3811
200/93/105
10 آذر 1393
بخشنامه
تصویبنامه شماره 72332/ت 51075 هـ مورخ 26/6/1393 هیأت وزیران
108
تاریخ اجرا : از تاریخ 16/07/1393
موضوع: تصویبنامه شماره 72332/ت 51075 هـ مورخ 26/06/1393 هیأت محترم وزیران
به پیوست تصویرتصویبنامه شماره 72332/ت 51075 هـ مورخ 26/06/1393 هیأت محترم وزیران مندرج در ویژه نامه شماره 718 مورخ 01/07/1393 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تسویه بدهیهای قانونی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و سایر شرکتهای تابع و وابسته وزارت راه و شهرسازی به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی جهت اطلاع و بهره برداری لازم ارسال و ابلاغ میگردد.
مطابق بند (ج) مصوبه مذکور، معادل مبلغ تسویه شده، حساب اندوخته سرمایهای در دفاتر شرکتهای ذیربط بستانکار و با رعایت مقررات قانونی مربوط به حساب سرمایه دولت در شرکت منظور میشود، مبالغ یاد شده درآمد محسوب نمی شود و مشمول مالیات نیست.
اضافه مینماید با توجه به بند (د) تصویبنامه مذکور مأموران مالیاتی در زمان رسیدگی، اسناد و مدارک مربوط به مکاتبات ذیحساب شرکت دولتی ذیربط با سازمان خصوصی سازی و خزانه داری کل کشور و همچنین مستندات مربوط به اعمال حسابهای مذکور در دفاتر شرکت را اخذ و در صورت رعایت مقررات مربوط اقدام لازم به عمل آورند.
بدیهی است، خروج مبالغ مذکور از حساب اندوخته سرمایهای به غیر از حساب سرمایه، در سال خروج مشمول مالیات خواهد بود.
علی عسکری
پیوست3811
3810
200/93/104
10 آذر 1393
بخشنامه
تصویبنامه شماره 69451/ت 51047 هـ مورخ 20/06/1393 هیأت وزیران
108 و 138
تصویبنامه شماره 69451/ت 51047 هـ مورخ 20/06/1393 هیأت وزیران تاریخ اجرا : از تاریخ 09/07/1393 موضوع: تصویبنامه شماره 69451/ت 51047 هـ مورخ 20/06/1393 هیأت محترم وزیران به پیوست تصویر تصویبنامه شماره 69451/ت 51047 هـ مورخ 20/06/1393 هیأت محترم وزیران مندرج در ویژه نامه شماره 716 مورخ 25/06/1393 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تسویه بدهیهای قانونی وزارت راه و شهرسازی(شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ـ مدیریت ساخت و توسعه راههای استان خراسان رضوی) به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی جهت اطلاع و بهره برداری لازم ارسال و ابلاغ میگردد. مطابق بند(ج) مصوبه مذکور، معادل مبلغ تسویه شده، حساب اندوختهسرمایهای در دفاتر شرکتهای ذیربط بستانکار و با رعایت مقررات قانونی مربوط به حساب سرمایه دولت در شرکت منظور میشود، مبالغ یادشده درآمد محسوب نمیشود و مشمول مالیات نیست. اضافه مینماید با توجه به بند (د) تصویبنامه مذکور مأموران مالیاتی در زمان رسیدگی اسناد و مدارک مربوط به مکاتبات ذیحساب شرکت دولتی ذیربط با سازمان خصوصی سازی و خزانه داری کل کشور و همچنین مستندات مربوط به اعمال حسابهای مذکور در دفاتر شرکت را اخذ و در صورت رعایت مقررات مربوط اقدام لازم به عمل آورند. بدیهی است، خروج مبالغ مذکور از حساب اندوخته سرمایهای به غیر از حساب سرمایه، در سال خروج مشمول مالیات خواهد بود. علی عسکری |
3809
200/93/103
10 آذر 1393
آئین نامه
اصلاح آییننامه اجرایی ماده 134 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم
134
تاریخ اجرا : 13/09/1393
کد 1687 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: اصلاح آییننامه اجرایی ماده 134 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم
پیرو بخشنامه 20930/4576-211 مورخ 11/08/1381، به پیوست تصویر تصویبنامه شماره97440/ت50691 هـ مورخ 26/08/1393 هیأت محترم وزیران، درخصوص «اصلاح آییننامه اجرایی ماده 134 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380» جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال میگردد.
علی عسکری
پیوست3809
3808
200/93/102
10 آذر 1393
بخشنامه
پذیرش استهلاک کسر اوراق بهادار
148
تاریخ اجرا : 18/08/1393
موضوع: پذیرش استهلاک کسر اوراق بهادار
در اجرای مقررات تبصره 1 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم و با توجه به پیشنهاد شماره 15729/200 مورخ 11/08/1393 این سازمان و موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به شرح نامه شماره 134612 مورخ 18/08/1393 مشاور محترم وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی، بدینوسیله اعلام میدارد:
هزینه مالی مربوط به استهلاک کسر اوراق بهادار از جمله اوراق مشارکت و انواع صکوک ( اوراق اجاره، مرابحه و...) که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار با کسر منتشر میشوند، در هر دوره جزء هزینههای قابل قبول مالیاتی ناشر آن خواهد بود.
علی عسکری
3807
200/93/101
9 آذر 1393
بخشنامه
مسئولیت رئیس امور مالیاتی و اعضای گروه رسیدگی در اجرای مقررات ماده 29 مکرر آییننامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم
219 و 237
کد 3723 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: مسئولیت رئیس امور مالیاتی و اعضای گروه رسیدگی در اجرای مقررات ماده 29 مکرر آییننامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم
پیرو بخشنامه شماره 36/93/200 مورخ 12/03/1393 موضوع الحاق مواد 29 مکرر و 34 مکرر به آییننامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم و با عنایت به ابهامات ایجاد شده درخصوص مسئولیت اعضاء گروه حسابرسی و امضاء کنندگان گزارش مذکور بدینوسیله اعلام میدارد:
به موجب تبصره 2 ماده 29 آییننامه مذکور مسئولیت مدیر حسابرسی (معاونین مدیرکل، روسای امور مالیاتی، رؤسای گروه مالیاتی حسب مورد) و هریک از حسابرسان انتخاب شده جهت حسابرسی پروندههای مالیاتی براساس فعالیتها و مسئولیتهای تعیین شده برای آنها در برنامه حسابرسی و دستورالعملهای سازمان امور مالیاتی کشور و مندرجات گزارش و نظریه خود از هر جهت میباشند. از طرفی به موجب ماده 237 قانون مالیاتهای مستقیم برگ تشخیص مالیات باید براساس ماخذ صحیح و متکی به دلایل و اطلاعات کافی و به نحوی تنظیم گردد که کلیه فعالیتهای مربوط و درآمدهای حاصل از آن به طور صریح در آن قید و برای مؤدی روشن باشد و امضا کنندگان برگ تشخیص مالیات مسئول مندرجات برگ تشخیص و نظریه خود از هر جهت خواهند بود. بنابراین با توجه به اینکه مدیران حسابرسی مسئولیت صدور برگ تشخیص و یا برگ مطالبه (برگ ارزیابی) را براساس گزارش تهیه شده توسط حسابرسان و نظارت بر حسن اجرای حسابرسی و مقررات را دارند، بدیهی است اعضای گروه حسابرسی از جمله رئیس گروه مالیاتی و کارشناسان ارشد مالیاتی و کارشناسان مالیاتی حسب مورد با توجه به وظایف محوله طبق برنامه حسابرسی مسئولیت کامل گزارش حسابرسی تهیه شده را که مبنای صدور برگ تشخیص یا برگ مطالبه مالیات قرار میگیرد از هر حیث دارا میباشند وامضای برگ تشخیص مالیات توسط مدیر حسابرسی رافع مسئولیت آنها نبوده و مدیر حسابرسی مسئول نظارت و حسن اجرای مقررات در ابوابجمعی خود میباشد. درضمن در اجرای مقررات ماده 34 مکرر آیین اجرایی صدرالاشاره رسیدگی مجدد در اجرای مقررات مواد 238 و 239 قانون مالیاتهای مستقیم توسط مدیرحسابرسی ذیربط بلامانع میباشد.
علی عسکری
3806
200/93/533
8 آذر 1393
دستورالعمل
دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مالیات برارزش افزوده طاقه فروشهای پارچه
95 و 96 18 ق.م.ا.ا
موضوع: دستورالعمل رسیدگی به عملکرد مالیات برارزش افزوده طاقه فروشهای پارچه
پیرو بخشنامه شماره 56/93/200 مورخ 13/05/1393و به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده با مقررات قانون مالیاتهای مستقیم و رفع ابهامات مطروحه از سوی ادارات کل امور مالیاتی، درراستای اجرای صحیح مقررات موارد ذیل را مقرر میدارد :
1- بنکداران، عمده فروشان پارچه موضوع ردیف 8 بند الف ماده 96 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مشمول فراخوان اطلاعیه مرحله دوم نظام مالیات برارزش افزوده میباشند. لذا مکلف به رعایت مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ شمول (01/07/1388) خواهند بود.
2- به موجب بخشنامه شماره 56/93 /200 مورخ 13/05/1393که مقرر میدارد: «نظر به اینکه مطابق ردیف 8 بند (الف) ماده 96 اصلاحی قانون مالیاتهای یاد شده صرفاً «بنکداران، عمده فروشها وصاحبان انبارها» در زمره صاحبان مشاغل بند (الف) ماده 95 قانون پیش گفته تصریح گردیدهاند و ذکری از طاقه فروشان پارچه نگردیده است و از آنجائی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طاقه فروشی پارچه وعمده فروشی پارچه رسته جداگانه تعیین نموده و اتحادیههای صنفی ذیربط نیز بر این اساس در پروانههای کسبی صادره (که مبنای تشخیص تفاوت عمده فروشان از طاقه فروشان میباشد) فعالیت هریک از آنان را به تفکیک احصاء مینمایند. لذا طاقه فروشان پارچه که در پروانه کسبی آنها عبارت طاقه فروش تصریح گردیده در عداد صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده 95 اصلاحی قانون مذکور محسوب میگردند.» علیهذا با توجه به اینکه در گذشته طاقه فروشان به اعتبار شمول جزء 8 بند (الف) ماده 96 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول اجرای فراخوان قانون مالیات برارزش افزوده تلقی گردیدهاند در حالیکه به موجب بخشنامه صدرالاشاره نامبردگان از شمول بند مذکور خارج و در زمره مؤدیان بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم احصاء شدهاند، لذا با عنایت به حکم ماده 18 قانون مالیات برارزش افزوده و ترتیبات مقرر اجرایی قانون یاد شده، مادامی که با قید نام، صنف مذکور برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده فراخوان نشوند؛ مشمول اجرای قانون مالیات برارزش افزوده محسوب نخواهند شد و طبعاً تکلیفی در خصوص ثبتنام و ارائه اظهارنامه و وصول مالیات و عوارض به عنوان مؤدیان این نظام مالیاتی نخواهند داشت.
3- درخصوص مؤدیان مذکور در بند 2 فوق که قبل از تاریخ صدور این بخشنامه مورد رسیدگی مالیاتی قرار گرفته و برای آنها برگ مطالبه مالیات صادر گردیده، با توجه به عدم شمول اجرای قانون وهمچنین عدم شمول مالیات و عوارض، درصورت اعتراض مؤدی وطرح پرونده در ادارات امور مالیاتی و مراجع دادرسی مالیاتی، رؤسای امور مالیاتی و نمایندگان هیأتهای حل اختلاف، درچارچوب مقررات مکلف به ورود به مانحن فیه بوده وباعنایت به عدم شمول تکالیف قانون نسبت به اینگونه مؤدیان، بر همین اساس رأی مقتضی صادر نمایند. ضمناً پروندههایی که قبلاً مراحل قطعیت آنها طی گردیده به همین ترتیب در مراجع دادرسی مقرر در قانون، در چارچوب مقررات قابل طرح و اصدار رأی خواهد بود.
مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه به عهده مدیران کل امور مالیاتی و نظارت آن با دادستانی انتظامی مالیاتی میباشد.
علی عسکری
3805
230/93/99
4 آذر 1393
بخشنامه
احکام مالیاتی قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران
83 و 147
تاریخ اجرا : 14/01/1392
موضوع: احکام مالیاتی قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران
نظر به اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منتشره در روزنامه رسمی شماره 19821 مورخ 28/12/1391 از تاریخ 02/10/1391 به مدت چهار سال به صورت آزمایشی؛ احکام مالیاتی قانون مذکور را به شرح ذیل جهت اطلاع و بهره برداری لازم ارسال مینماید:
ماده 31ـ به منظور تشویق کارفرمایان کارگاهها به جذب مشمولان موضوع ماده (29) این قانون، دولت مؤظف است کارفرمایانی را که با هماهنگی بنیاد پس از اخذ تعهدات لازم و انعقاد قراردادی که مبین تعهدات طرفین باشد اقدام به جذب نیرو در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود مینمایند، مشمول تخفیفات و تسهیلاتی به شرح ذیل قرار دهد:
ب ـ کاهش مالیات کافرمایان این گونه کارگاهها از طریق احتساب یکصد و پنجاه درصد (150%) حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی به مدت پنج سال.
ماده 56 ـ صد در صد (100%) حقوق و فوقالعاده شغل و سایر فوقالعادهها اعم از مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف میباشند.
لازم به ذکر است در اجرای حکم مذکور در بند (ب) ماده 31 قانون مذکور در صورتیکه کارفرمایان کارگاههایی که مشمولان موضوع ماده 29 قانون مزبور را با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای تامین نیرو ی انسانی جذب نمایند، صرفاً معادل (150%) حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی به مدت پنج سال برخوردار میباشند و بدیهی است،50% مازاد بر هزینه حقوق مذکور فاقد هرگونه ثبت حسابداری در دفاتر مؤدی بوده و صرفاً جهت تأثیر آن در محاسبه درآمد مشمول مالیات مندرج در فرم اظهارنامه با کسر از سود یا زیان ابرازی قابل اعمال میباشد.
حسین وکیلی
3804
200/93/98
4 آذر 1393
بخشنامه
مکملهای خوراک دام وطیور
12 ق.م.ا.ا
کد 3490 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران
در راستای تکریم ارباب رجوع، تسریع امور مؤدیان مالیاتی و اصلاح گردش کار موجود، فرآیند صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران، توسط معاونت پژوهش، برنامهریزی و امور بینالملل (دفتر قراردادها و امور بینالملل) به شرح زیر مقرر میگردد:
1- دریافت نامه درخواست ترک تابعیت متقاضی از وزارت امور خارجه به همراه اسناد و مدارک مربوطه؛
2- بررسی اسناد و مدارک دریافتی و در صورت نیاز، درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی متقاضی؛
3- استعلام بدهی مالیاتی متقاضی از سامانه وصول و اجرای تحت وب سازمان و همزمان استعلام سوابق مالیاتی از ادارات کل مالیاتی در خصوص بدهیهای قطعی نشده سنوات قبل و دوره جاری توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل؛
توضیح: در اجرای مفاد بند 3 این دستورالعمل، با توجه به فرصت محدود سازمان برای پاسخگویی به استعلام ترک تابعیت، ادارات کل مؤظفند ظرف مدت ده روز از تاریخ استعلام، نسبت به ارایه پاسخ به دفتر مزبور اقدام لازم را بعمل آورند. در غیر اینصورت فرد مزبور فاقد بدهی مالیاتی قلمداد شده و مسئولیت ناشی از آن به عهده مدیران کل مربوطه خواهد بود.
4- در موارد وجود بدهی، اعم از قطعی شده یا نشده، اعلام مراتب توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل به وزارت امور خارجه؛
5- در صورت احراز عدم بدهی، تهیه گواهی عدم بدهی مالیاتی توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل، عنوان اداره امور سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه؛
مقتضی است در اجرای مفاد بخشنامه شماره 4109/200 مورخ 11/03/1392 (تصویر پیوست)، ادارات کل امور مالیاتی و وصول و اجرای ذیربط در زمان مقتضی نسبت به درج اطلاعات بدهیهای مالیاتی کلیه مؤدیان در سامانه مزبور اقدام نمایند. بدیهی است مسئولیت هرگونه تأخیر در ثبت اطلاعات مزبور با مدیران کل مربوطه خواهد بود.
شایان ذکر است که تکلیف درج اطلاعات بدهیهای مالیاتی مؤدیان در سامانه مذکور شامل ادارات کل مالیات بر ارزش افزوده نیز میگردد.
علی عسکری
3804- بخشنامه شماره: 98/93/200 تاریخ: 4/9/1393
کد 3789 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: مکملهای خوراک دام وطیور
پیرو بخشنامه شماره 83 /93 /260 مورخ 27/07/1393 که براساس نامه شماره 44762/665 مورخ 25/04/1393 سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر شمول مکملهای (غیردارویی) از تاریخ 01/01/1390 صادر گردیده است به اطلاع میرساند، صرفاً مکملهای غیر داروئی انسانی مشمول پرداخت مالیات و عوارض میباشد.
بدیهی است معافیت مکملهای خوراک دام و طیور که به موجب فهرست معافیتهای موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده به ضمیمه بخشنامه شماره 1833 مورخ 11/02/1390 اعلام گردیده است کما کان به قوت خود باقی میباشد.
علیرضا طاری بخش
3803
200/93/532
3 آذر 1393
دستورالعمل
صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران
235
کد 3490 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران
در راستای تکریم ارباب رجوع، تسریع امور مؤدیان مالیاتی و اصلاح گردش کار موجود، فرآیند صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی متقاضیان خروج از تابعیت ایران، توسط معاونت پژوهش، برنامهریزی و امور بینالملل (دفتر قراردادها و امور بینالملل) به شرح زیر مقرر میگردد:
1- دریافت نامه درخواست ترک تابعیت متقاضی از وزارت امور خارجه به همراه اسناد و مدارک مربوطه؛
2- بررسی اسناد و مدارک دریافتی و در صورت نیاز، درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی متقاضی؛
3- استعلام بدهی مالیاتی متقاضی از سامانه وصول و اجرای تحت وب سازمان و همزمان استعلام سوابق مالیاتی از ادارات کل مالیاتی در خصوص بدهیهای قطعی نشده سنوات قبل و دوره جاری توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل؛
توضیح: در اجرای مفاد بند 3 این دستورالعمل، با توجه به فرصت محدود سازمان برای پاسخگویی به استعلام ترک تابعیت، ادارات کل مؤظفند ظرف مدت ده روز از تاریخ استعلام، نسبت به ارایه پاسخ به دفتر مزبور اقدام لازم را بعمل آورند. در غیر اینصورت فرد مزبور فاقد بدهی مالیاتی قلمداد شده و مسئولیت ناشی از آن به عهده مدیران کل مربوطه خواهد بود.
4- در موارد وجود بدهی، اعم از قطعی شده یا نشده، اعلام مراتب توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل به وزارت امور خارجه؛
5- در صورت احراز عدم بدهی، تهیه گواهی عدم بدهی مالیاتی توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل، عنوان اداره امور سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه؛
مقتضی است در اجرای مفاد بخشنامه شماره 4109/200 مورخ 11/03/1392 (تصویر پیوست)، ادارات کل امور مالیاتی و وصول و اجرای ذیربط در زمان مقتضی نسبت به درج اطلاعات بدهیهای مالیاتی کلیه مؤدیان در سامانه مزبور اقدام نمایند. بدیهی است مسئولیت هرگونه تأخیر در ثبت اطلاعات مزبور با مدیران کل مربوطه خواهد بود.
شایان ذکر است که تکلیف درج اطلاعات بدهیهای مالیاتی مؤدیان در سامانه مذکور شامل ادارات کل مالیات بر ارزش افزوده نیز میگردد.
علی عسکری
3804- بخشنامه شماره: 98/93/200 تاریخ: 4/9/1393
کد 3789 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: مکملهای خوراک دام وطیور
پیرو بخشنامه شماره 83 /93 /260 مورخ 27/07/1393 که براساس نامه شماره 44762/665 مورخ 25/04/1393 سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر شمول مکملهای (غیردارویی) از تاریخ 01/01/1390 صادر گردیده است به اطلاع میرساند، صرفاً مکملهای غیر داروئی انسانی مشمول پرداخت مالیات و عوارض میباشد.
بدیهی است معافیت مکملهای خوراک دام و طیور که به موجب فهرست معافیتهای موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده به ضمیمه بخشنامه شماره 1833 مورخ 11/02/1390 اعلام گردیده است کما کان به قوت خود باقی میباشد.
علیرضا طاری بخش
3802
200/93/531
3 آذر 1393
دستورالعمل
صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی برای ارایه به مقامات ذیصلاح خارجی
168 و 235
موضوع: صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی برای ارایه به مقامات ذیصلاح خارجی
در راستای تکریم ارباب رجوع، تسریع امور مؤدیان مالیاتی و اصلاح گردش کار موجود، فرآیند صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی برای ارایه به مقامات ذیصلاح خارجی، توسط معاونت پژوهش، برنامهریزی و امور بینالملل (دفتر قراردادها و امور بینالملل) به شرح زیر مقرر میگردد:
1- دریافت درخواست صدور گواهی عدم بدهی و اسناد و مدارک لازم از متقاضی توسط دفتر مذکور، به صورت حضوری یا الکترونیکی (فرم پیوست)؛
2- بررسی اسناد و مدارک دریافتی و در صورت نیاز، درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی از متقاضی؛
3- استعلام از سامانه وصول و اجرای تحت وب سازمان و عنداللزوم، دفتر اطلاعات مالیاتی و مبارزه با پولشویی و یا سایر مراجع ذیصلاح؛
توضیح: در اجرای مفاد این بند، مراجع استعلام شونده مکلفند ظرف مدت ده روز نسبت به ارسال پاسخ استعلام مذکور اقدام نمایند.
4- در صورت احراز عدم بدهی، تهیه پیش نویس گواهی عدم بدهی توسط دفتر مزبور و تأیید و صدور آن توسط مقام صلاحیتدار مالیاتی یا نماینده مجاز وی بهمنظور ارایه به مقامات ذیصلاح خارجی؛
5- تحویل نسخه اصل به متقاضی و ارسال رونوشت به اداره کل امور مالیاتی ذیربط برای درج در سوابق مالیاتی متقاضی؛
توضیح: ادارات امور مالیاتی عنداللزوم میتوانند در اجرای مفاد قوانین موافقتنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها، اطلاعات تکمیلی مؤدیان را از طریق دفتر قراردادها و امور بینالملل سازمان متبوع از سازمان مالیاتی کشور گیرنده گواهی استعلام نمایند؛ و
6- ارسال رونوشت گواهی مزبور به وزارت امور خارجه برای انعکاس به مقام صلاحیتدار کشور گیرنده گواهی.
مقتضی است در اجرای مفاد بخشنامه شماره 4109/200 مورخ 11/03/1392 (تصویر پیوست)، ادارات کل امور مالیاتی و وصول و اجرای ذیربط در زمان مقتضی نسبت به درج اطلاعات بدهیهای مالیاتی کلیه مؤدیان در سامانه مزبور اقدام نمایند. بدیهی است مسئولیت هرگونه تأخیر در ثبت اطلاعات مزبور با مدیران کل مربوطه خواهد بود.
شایان ذکر است که تکلیف درج اطلاعات بدهیهای مالیاتی مؤدیان در سامانه مذکور شامل ادارات کل مالیات بر ارزش افزوده نیز میگردد.
علی عسکری
3801
200/93/530
3 آذر 1393
دستورالعمل
نحوه انتخاب پروندههای نمونه برای رسیدگی در اجرای دستورالعملهای خوداظهاری عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل
95 و 158
تاریخ اجرا : عملکرد سال 1392
کد 3727 و 3742 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: نحوه انتخاب پروندههای نمونه برای رسیدگی در اجرای دستورالعملهای خوداظهاری عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل
پیرو دستورالعملهای شماره 506/93/200 مورخ 19/03/1393 و شماره 515/93/200 مورخ 11/04/1393 راجع به خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل موضوع بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده 95 اصلاحی مصوب 27/11/1380 قانون مالیاتهای مستقیم مقتضی است پس از احصاء اظهارنامههای مالیاتی مشمول خوداظهاری با توجه به شرایط مذکور در دستورالعملهای صدرالاشاره با به کارگیری نرمافزار طراحی و ابلاغ شده از طرف مرکز فنآوری اطلاعات و ارتباطات، برای انتخاب پروندههای نمونه جهت رسیدگی در اجرای بند 6 دستورالعمل صدرالاشاره به شرح زیر اقدام شود:
الف- فرایند تعیین پروندههای نمونه برای رسیدگی:
1- انتخاب مؤدیان نمونه برای رسیدگی از بین اظهارنامههای تسلیمی درچارچوب خوداظهاری، در تهران به تفکیک ادارات کل امور مالیاتی و در استانها به تفکیک ادارات امور مالیاتی هریک از شهرها یا شهرستانها یا بخشهای ذیربط صورت گیرد.
2- پس از تعیین پروندههای مشمول خود اظهاری نمونههای انتخابی جهت رسیدگی، با رعایت سقف میزان نمونه با مسئولیت مدیرکل امور مالیاتی ذیربط تعیین گردد.
3- انتخاب پروندههای نمونه با رعایت توصیههای زیر صورت گیرد:
3-1- مؤدیانی که پرونده مالیاتی آنها در دو سال گذشته به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد.
3-2- مؤدیانی که از نظر اداره امور مالیاتی در عملکرد سال 1392 دارای تغییرات عمده در فعالیت، فضای شغلی و سرمایه در گردش بودهاند.
3-3- مؤدیانی که با بررسیهای به عمل آمده به نظر اداره امور مالیاتی، درآمد مشمول مالیات و یا مالیات ابرازی آنها، باحجم فعالیت اقتصادی واقعی آنها متناسب نمیباشد.
3-4- مؤدیانی که فعالیت آن ها در سیستمهای اطلاعات معاملات ثبت و یا اطلاعیه و صورتحسابی از فعالیتهای یاد شده و یا انجام معاملات برای آنها به ادارات امور مالیاتی واصل گردیده که با اطلاعات اظهارنامه تسلیمی مؤدی مطابقت ندارد.
3-5- با توجه به میزان اهمیت پروندههای مالیاتی انتخاب شده جهت رسیدگی، میزان نمونه انتخابی از میان مشمولین دستورالعملهای خوداظهاری، حتیالمقدور مؤدیان بزرگ و با اهمیتتر انتخاب شوند.
4- در مشارکتهای مدنی، چنانچه پرونده مالیاتی یکی از شرکاء به دلیل عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا انتخاب به عنوان پرونده نمونه مورد رسیدگی قرارمیگیرد، الزاماً اظهارنامه سایر شرکای پرونده نیز به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار گیرد.
5- پس از نهایی شدن پروندههای نمونه برای رسیدگی، مراتب در فرم انتخاب نمونه سامانه مالیات مشاغل ثبت شود.
6- مدیران کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که پروندههای انتخاب شده، به صورت گروهی مورد رسیدگی قرارگیرند.
7- در خصوص اظهارنامههایی که حائز شرایط خوداظهاری بوده و به عنوان نمونه برای رسیدگی انتخاب نشدهاند، برگ مالیات قطعی حداکثر تا پایان آذر ماه سال 1393 صادر و به مؤدیان مورد نظر ابلاغ گردد.
8- درخصوص مؤدیان موضوع تبصره بند 6 دستورالعمل شماره 506/93/200 مورخ 19/03/1393 عدم پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی سنوات قبل، مانع برخورداری از خوداظهاری عملکرد سال1392 نخواهد بود.
9- این دستورالعمل صرفاً در ارتباط با انتخاب پروندههای نمونه در اجرای دستورالعملهای خوداظهاری صاحبان مشاغل صنفی بوده و برای مشمولین سایر دستورالعملهای خوداظهاری از جمله اعضای سازمان نظام مهندسی و ساختمان، نظام پزشکی و...، نمیباشد. لذا ادارات کل امور مالیاتی ضمن رعایت شرایط مذکور در بندهای فوق، نسبت به انتخاب پروندههای نمونه با رعایت دستورالعملهای مورد نظر حسب مورد اقدام نمایند.
علی عسکری
3800
200/93/97
3 آذر 1393
بخشنامه
صدور گواهی اقامت مالیاتی برای اشخاص
168 و 180
کد 2905 را ملاحظه فرمائید.
موضوع: صدور گواهی اقامت مالیاتی برای اشخاص
پیرو بخشنامه شماره 72907/210 مورخ 14/11/1388 و در اجرای مقررات موافقتنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف منعقده موضوع ماده 168 و نیز مفاد ماده 180 قانون مالیاتهای مستقیم، بمنظور تسهیل و تسریع امور و تکریم ارباب رجوع، فرآیند جدید صدور گواهیهای اقامت برای اشخاص حقیقی و حقوقی را به شرح زیر مقرر میدارد: 1- دریافت درخواست صدور گواهی اقامت و اسناد و مدارک لازم از متقاضی توسط دفتر قراردادها و امور بینالملل، به صورت حضوری یا الکترونیکی (فرم پیوست)؛
2- بررسی اسناد و مدارک دریافتی و درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی از متقاضی و عنداللزوم استعلام از مراجع ذیصلاح؛
3- تأیید و صدور گواهی اقامت مزبور توسط مقام صلاحیتدار مالیاتی یا نماینده مجاز وی؛
4- تحویل نسخه اصل به متقاضی و ارسال رونوشت به اداره کل امور مالیاتی ذیربط برای درج در پرونده مالیاتی متقاضی؛
توضیح: ادارات امور مالیاتی عنداللزوم میتوانند در اجرای مفاد موافقتنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، اطلاعات تکمیلی مؤدیان را از کشور گیرنده گواهی اقامت از طریق دفتر قراردادها و امور بینالملل استعلام نمایند؛ و
5- ارسال رونوشت گواهی به وزارت امور خارجه برای انعکاس به مقام صلاحیتدار کشور گیرنده گواهی اقامت.
علی عسکری
3799
200/93/94
26 آبان 1393
بخشنامه
ابلاغ نامه دبیر هیأت دولت درخصوص اصلاحی مواد 15و 16 آییننامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم
194
کد 3764 را ملاحظه فرمایید
موضوع: ابلاغ نامه دبیر هیأت دولت درخصوص اصلاحی مواد 15و 16 آییننامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم
پیرو بخشنامه شماره 64/93/200 مورخ 15/06/1393 موضوع ابلاغ مصوبه شماره 62400/ت50217 هـ مورخ 04/06/1393 هیأت محترم وزیران در ارتباط با اصلاح مواد 15 و 16 آییننامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیاتهای مستقیم، به اطلاع میرساند:
طبق نامه شماره 80779/50217 مورخ 16/07/1393 دبیر محترم هیأت دولت که در روزنامه رسمی شماره 20275 مورخ 22/07/1393 آگهی گردید، در مصوبه مذکور به جای عبارت «تا پایان سال 1389» عبارت «تا پایان سال 1390» تحریر شده است که به موجب نامه یادشده اصلاح گردید.
بنابراین با عنایت به مراتب فوق عبارت «تا پایان سال 1390» در سطر دوم پاراگراف سوم بخشنامه صدرالاشاره نیز به عبارت «تا پایان سال 1389» اصلاح میگردد.
علی عسکری
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد