توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

3778

200/93/72
31 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاح بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده
38 ق.م.ا.ا

کد 3140 را ملاحظه فرمائید. موضوع: اصلاح بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده از آنجائیکه مواعد پیش بینی شده در بندهای 10 و 11 دستورالعمل اجرائی به شماره 18384/200 مورخ 04/08/1390 موضوع تبصره 2 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده ،به دلیل عملیاتی نبودن اقدامات پیشبینی شده ظرف مهلت تعیین شده موجبات عدم برخورداری برخی از مؤدیان از مشوق تبصره 2 ماده مذکور؛ گردیده است. لذا بندهای فوق‌الذکر بشرح ذیل اصلاح و جهت اجراء ابلاغ می‌گردد: در بند 10 دستورالعمل اجرایی، عبارت «یک ماه» جایگزین عبارت «15 روز» می‌شود. در بند 11 دستورالعمل اجرایی، عبارت «از تاریخ دریافت فهرست هزینهها حداکثر تا پایان ماه بعد» جایگزین عبارت «حداکثر ظرف 15 روز پس از دریافت فهرست هزینهها» می‌شود. علی عسکری

3777

200/12993
30 شهريور 1393
بخشنامه
رعایت آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 218 قانون مالیات‌های مستقیم(بانضمام بخشنامه شماره: 8285/200 تاریخ: 11/04/1390)
240،218،217،216،215،214،213،212،211،210

3776

200/93/525
30 شهريور 1393
دستورالعمل
دستورالعمل نحوه انتخاب و تقدیر از مؤدیان مالیاتی خوش حساب نمونه
227،219،217،189،158،107،104،100،96،95،86،64،54 و مواد 17 و 18 و 38 ق.م.ا.ا

از مؤدیان مالیاتی خوش حساب نمونه دستورالعمل نحوه انتخاب و تقدیر 1- مقدمه نظر به اهمیت تعمیق فرهنگ مالیاتی در جلب تمکین داوطلبانه مؤدیان و کاهش هزینه‌های وصول مالیات، سازمان امور مالیاتی کشور تلاش در جهت فرهنگ سازی مالیاتی را وجه همت خود قرار داده است. در این مسیر دستورالعمل حاضر می‌کوشد بسترهایی مناسب برای تکریم مؤدیان قانون مدار و خوش حساب، فراهم آورد. بر این اساس انتظار میرود که ادارات کل امور مالیاتی با اجرای دقیق مفاد این دستورالعمل ضمن شناسایی مؤدیان خوش حساب نمونه و تقدیر از ایشان زمینه بسط و گسترش فرهنگ مالیاتی را در نقاط مختلف کشور فراهم آورند. 2- هدف هدفهای مهم این دستورالعمل عبارتند از: ایجاد ساز و کار لازم برای شناسایی و تقدیر از مؤدیانی که به تکالیف مالیاتی خود مطابق قوانین مربوط عمل می‌نمایند. ارتقاء فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه. ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب برای افزایش سطح تمکین داوطلبانه مؤدیان مالیاتی. 3- دامنه کاربرد دامنه موضوعی: این دستورالعمل ضمن تعیین معیارهای عمومی و اختصاصی انتخاب مؤدیان نمونه و خوش‌حساب منابع مالیاتی اشخاص حقوقی، مشاغل، املاک اجاری و مالیات بر ارزش افزوده، سازو کار تقدیر از مؤدیان منتخب را نیز تبیین مینماید. دامنه مکانی: دامنه مکانی اجرای این دستورالعمل ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور است. 4- مراجع مراجع مهم مورد استفاده در تهیه این دستورالعمل عبارتند از: قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامهها و دستورالعملها و بخشنامههای مربوط قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین‌نامهها و دستورالعملها و بخشنامههای مربوط سایر قوانین مرتبط. 5- تعاریف تعریف برخی عبارات مورد استفاده در این دستورالعمل به شرح ذیل می‌باشد: سازمان: مقصود از سازمان، سازمان امور مالیاتی کشور است. ق.م.م: حروف اختصاری «قانون مالیات‌های مستقیم» است. مؤدی نمونه: مقصود، مؤدی خوش حساب نمونه است که شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در این دستورالعمل را احراز نموده باشد. اداره کل: مقصود از اداره کل، اداره کل امور مالیاتی است. 6- مسئولیت‌ها بر این اساس مسئولیت اجرای بندهای مختلف این دستورالعمل، حسب مورد، برعهده گروههای ذیل می‌باشد: رؤسای امور مالیاتی مدیران کل امور مالیاتی دفتر خدمات مؤدیان معاونت مالیات‌های مستقیم نحوه انتخاب مؤدیان نمونه ماده (1) کلیات شرایط انتخاب مؤدیان نمونه در دو گروه «عمومی» و «اختصاصی» دستهبندی می‌شوند. شرایط عمومی برای تمامی مؤدیان در تمامی منابع مالیاتی مصداق دارد و برخورداری از آنها برای کسب عنوان مؤدی نمونه، الزامی است. بنابراین عدم احراز یک یا چند مورد از این شرایط مانع از ورود مؤدی به فرآیند بررسی و انتخاب مؤدی نمونه خواهد شد. شرایط اختصاصی، ویژگیهای خاص مؤدیان نمونه را به تفکیک منابع مالیاتی مطرح میسازد و عدم احراز یک یا چند مورد از شرایط مذکور مانع از ورود به فرآیند بررسی و انتخاب مؤدی نمونه نخواهد بود، لیکن بر امتیاز مؤدی تأثیر خواهد داشت. در نهایت مؤدیان نمونه بر اساس امتیازی که نشان دهنده میزان تطابق عملکرد ایشان با شرایط اختصاصی است، تعیین می‌شوند. ماده (2) شرایط عمومی احراز عنوان مؤدی نمونه مستلزم برخورداری از شرایط عمومی ذیل است و مؤدیان فاقد این شرایط امکان ورود به فرآیند بررسی و انتخاب مؤدی نمونه را نخواهند داشت. الف) تسلیم اظهارنامه مالیاتی: الف-1) مؤدیان مالیات‌های مستقیم باید اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه را در موعد مقرر قانونی تسلیم نموده باشند. الف-2) مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده باید اظهارنامه هر دوره مالیاتی را در مهلت مقرر قانونی (یا تمدید شده توسط سازمان) تکمیل و تسلیم نموده باشند. ب) مالیات عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه، براساس تمکین و یا توافق با اداره امور مالیاتی یا خوداظهاری به قطعیت رسیده باشد. ج) مؤدی همزمان با تسلیم اظهارنامه برای پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات ابرازی اقدام نموده باشد. د) مؤدی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی، برای پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات قطعی، اقدام نموده باشد. ه) در رابطه با عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه، موردی از کتمان درآمد برای مؤدی گزارش و یا برای وی برگ تشخیص متمم (موضوع ماده 227 ق.م.م) صادر نشده باشد. و) مؤدی منتخب باید در «سامانه بدهکاران وصول و اجراء تحت وب» در تمامی منابع مالیاتی، فاقد بدهی باشد. در مورد اشخاص حقوقی، مدیران شرکت نیز باید در این سامانه فاقد بدهی باشند. ز) مؤدیان منتخب مالیات‌های مستقیم در صورت شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده، باید نسبت به انجام تکالیف قانونی از جمله ثبت نام، تسلیم اظهارنامه، پرداخت مالیات و عوارض متعلقه اقدام نموده باشند. ح) مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده باید شرط مذکور در بند (الف-1) این ماده را نیز احراز کنند. ت) مؤدیان بخش مالیات بر درآمد مشاغل (اعم از مشمولین بندهای الف، ب و ج ماده 96 ق.م.م) باید از مراجع ذیصلاح، دارای پروانه معتبر کسب و کار باشند. ی) مالیات آخرین عملکرد قطعی شده در منابع مختلف مالیاتی نباید از میزان مذکور در جدول شماره 1 کمتر باشد. مسئولین امر در معاونتهای مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده میتوانند با توجه به شرایط اقتصادی، میزان تورم و تغییرات ایجاد شده در درآمدهای مالیاتی، ارقام مذکور را مورد بازبینی قرار دهند. جدول (1) : حداقل مالیات قابل قبول برای ورود مؤدیان به فرآیند انتخاب مؤدیان نمونه ارقام به میلیون ریال منبع¬مالیاتی حوزه جغرافیایی سطح کشور سطح استان منطقه 1 منطقه 2 منطقه 3 منطقه 1 منطقه 2 منطقه 3 اشخاص حقوقی 4000 3000 2000 2000 1500 750 مشاغل 400 300 200 200 150 100 املاک اجاری 250 200 150 150 100 75 مالیات بر ارزش افزوده (جمع آخرین چهار دوره) 3000 2500 2000 2000 1500 500 نکته: میزان GDP هر استان، مرجع منطقه بندی استان‌های کشور به شمار میآید. این تقسیم بندی در پیوست شماره (1) آمده است. ماده (3) شرایط اختصاصی بخش املاک مؤدیانی شرایط اختصاصی احراز عنوان مؤدی نمونه در بخش املاک اجاری را دارا هستند که اظهارنامه تسلیمی آنان پس از رسیدگی مورد قبول اداره امور مالیاتی قرار گرفته باشد و یا ارزش اجاری ابراز شده توسط مؤدی بیش از 15 درصد، با ارزش اجاری تعیین شده توسط کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 و تبصره 2 ماده 54 ق.م.م اختلاف نداشته باشد. ماده (4) شرایط اختصاصی صاحبان مشاغل مشمول بند‌های «الف» و «ب» ماده 95 ق.م.م صاحبان مشاغل مشمول بند‌های «الف» و «ب» ماده 95 ق.م.م برای احراز عنوان مؤدی نمونه باید از شرایط اختصاصی ذیل برخوردار باشند: الف) تسلیم اظهارنامه در چارچوب توافق یا خوداظهاری در اجرای مقررات تبصره (5) ماده 100 و یا ماده 158 ق.م.م حسب مورد و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات متعلقه در موعد مقررقانونی، برای عملکرد سه سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه و ارائه دفاتر و اسناد ومدارک مثبته که مورد قبول واقع شود. ب) رعایت مفاد ماده 86 و 104 ق.م.م حسب مورد و یا پرداخت مالیات‌های تکلیفی و حقوق مطالبه و قطعی شده توسط اداره امور مالیاتی در مهلت مقرر. ج) نسبت سود ابرازی به فروش ابرازی در آخرین اظهارنامه تسلیمی، جزء 20% نخست مشاغل مشابه بوده یا کمتر از ضریب مربوط نباشد. ماده (5) شرایط اختصاصی مشمولین بند (ج) ماده 95 ق.م.م شرایط اختصاصی مشمولین بند (ج) ماده 95 ق.م.م برای کسب عنوان مؤدی نمونه عبارتند از: الف) ارائه صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه طبق ضوابط و نمونههای تعیین شده از طرف سازمان. ب) تسلیم اظهارنامه در چارچوب توافق یا خوداظهاری در اجرای مقررات تبصره 5 ماده 100 یا ماده 158 ق.م.م حسب مورد و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات متعلقه در موعد مقررقانونی، برای عملکرد سه (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه. ج) نسبت سود ابرازی به فروش ابرازی در آخرین اظهارنامه تسلیمی، جزء 20% نخست مشاغل مشابه بوده یا کمتر از ضریب مربوط نباشد. ماده (6) شرایط اختصاصی مؤدیان بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مودیان بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی برای کسب عنوان مؤدی نمونه باید شرایط ذیل را دارا باشند: الف) مالیات مؤدی برای عملکرد (3) سال آخر منتهی به سال معرفی مؤدی نمونه، بر اساس اظهارنامه تسلیمی و رسیدگی به دفاتر قانونی به قطعیت رسیده باشد. ب) رعایت مفاد ماده 86 و 104 و 107 ق.م.م حسب مورد و یا پرداخت مالیات‌های تکلیفی و حقوق مطالبه و قطعی شده توسط اداره امور مالیاتی در مهلت مقرر. ج) نسبت سود ابرازی به فروش ابرازی در آخرین اظهارنامه تسلیمی، جزء 20% نخست شرکت‌های مشابه بوده یا کمتر از ضریب مربوط نباشد. ماده (7) شرایط اختصاصی مشمولین بخش مالیات برارزش افزوده شرایط اختصاصی مشمولین بخش مالیات برارزش افزوده برای کسب عنوان مؤدی نمونه عبارتند از: الف) ثبت نام به موقع در سامانه مالیات بر ارزش افزوده (حداکثر تا پایان اولین دورهای که مؤدی مشمول فراخوان شده است). ب) صورتحساب‌های مربوط به آخرین چهار دوره رسیدگی شده، منطبق بر صورت حساب اعلام شده از سوی سازمان(معاونت مالیات بر ارزش افزوده) باشد. ج) مالیات و عوارض ( و در صورت شمول، عوارض آلایندگی) مربوط به چهار دوره آخر، حداکثر تا یک ماه پس از هر دوره مالیاتی پرداخت شده باشد. د) مالیات بر ارزش افزوده و عوارض (مربوط به آخرین چهار دوره رسیدگی شده) بر مبنای رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک تسلیمی از سوی مؤدی تشخیص شده باشد. مراحل انتخاب مؤدیان نمونه ماده (8) انتخاب مؤدیان نمونه در سطح ادارات امور مالیاتی روسای امور مالیاتی مکلفند پرونده‌های مالیاتی مؤدیان حائز شرایط را با ضوابط و معیار‌های صدر الاشاره تطبیق داده و پس از محاسبه امتیاز مؤدی مطابق پیوست شماره 2 سه مورد از مؤدیان دارای بالاترین امتیاز را به عنوان مؤدی نمونه انتخاب و مشخصات منتخبین را حسب مورد در چارچوب فرم‌های پیوست 3 یا 4 به انضمام تصویر مدارک و مستندات، به اداره کل ذی‌ربط ارسال نمایند. تبصره: در شرایطی که مؤدیان امتیاز اختصاصی یکسانی کسب نمایند، مؤدی دارای مالیات قطعی شده بالاتر، حائز اولویت خواهد بود. ماده (9) انتخاب مؤدیان نمونه در سطح ادارات کل مدیران کل امور مالیاتی مکلفند با تشکیل ستادی مرکب از یک یا دو نفر از معاونین اداره کل، دونفر از رؤسای امور مالیاتی، نماینده حراست و دادستانی انتظامی مالیاتی، ضمن بررسی مدارک و مستندات، مؤدیان نمونه مالیاتی استان متبوع خود را با توجه به سهمیه تعیین شده در پیوست شماره 1 انتخاب نمایند. تبصره (1): برای انتخاب مؤدی نمونه بخش مالیات بر ارزش افزوده حضور معاون مالیات بر ارزش افزوده یا رئیس امور مالیاتی ذی‌ربط الزامی است. تبصره (2): پس از آنکه بر مبنای مفاد مواد 2 الی 7 این دستورالعمل، صلاحیت مالیاتی مؤدیان، تأیید شد، نمایندگان حراست و دادستانی انتظامی مالیاتی مکلفند با انجام استعلام و اخذ تأییدیه‌های لازم، صلاحیت عمومی آنان برای کسب عنوان مؤدی نمونه را احراز نمایند. ماده (10) انتخاب مؤدیان نمونه در سطح ملی به منظور انتخاب مؤدی نمونه ملی ادارات کل مکلفند، اسامی کلیه مؤدیان نمونه استان را به انضمام فرمها و مستندات مربوط، تا تاریخ تعیین شده توسط معاونت مالیات‌های مستقیم، به دفتر خدمات مؤدیان، اعلام نمایند. شرایط منتخبین استانی در دبیرخانه‌ای که به همین منظور در دفتر خدمات مؤدیان تشکیل خواهد شد؛ مجدداً ( از نظر صلاحیت مالیاتی و عمومی) بررسی و از بین آنان، مؤدیان حائز شرایط و دارای بالاترین امتیاز به عنوان مؤدی نمونه ملی، انتخاب می‌شوند. نتایج بررسی‌های انجام شده در دبیرخانه مذکور جهت تأیید، حسب مورد به معاونت مالیات‌های مستقیم و معاونت مالیات بر ارزش افزوده ارسال می‌گردد. تبصره (1): دفتر خدمات مؤدیان در بهمن ماه هر سال پس از انجام هماهنگی‌های لازم، برنامه زمانبندی مربوط به انتخاب و معرفی مؤدیان نمونه را تهیه و به انضمام آخرین تغییرات لازم در مبالغ موضوع بند (ی) ماده 2 این دستورالعمل و سهمیه ادارات کل برای انتخاب مؤدیان نمونه، ابلاغ مینماید. نکته: شمایی از فرآیند انتخاب مؤدیان نمونه و تقدیر از ایشان در پیوست شماره 5 آمده است. نحوه تقدیر از مؤدیان نمونه ماده (11) تقدیر رسمی از مؤدیان نمونه از مؤدیان نمونه منتخب در سطح کشور و استان به شرح ذیل تقدیر بعمل خواهد آمد: الف) مؤدیانی که عنوان نمونه ملی را کسب نمایند، به نحو مقتضی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. ب) مؤدیانی که عنوان نمونه استانی را کسب نمایند، در مراسمی که از سوی اداره کل و با حضور مسئولین استان برگزار خواهد شد به نحو مقتضی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. ج) مؤدیان نمونه استانی و ملی موفق به دریافت کارت «اعتبار طلایی مؤدی خوش حساب نمونه» می‌شوند که با ارائه آن به ادارات امور مالیاتی مربوط میتوانند حسب مورد از تسهیلات مالیاتی مندرج در ماده‌های 12 یا 13 این دستورالعمل استفاده نمایند. تبصره (1): مؤدیان نمونه کلان شهر تهران توسط امور مالیاتی شهر تهران و مؤدیان نمونه شهرستانهای تابعه توسط امور مالیاتی استان تهران انتخاب شده و مورد تقدیر قرار میگیرند. تبصره (2): به منظور تعمیق فرهنگ مالیاتی، ادارات کل مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که اقدامات انجام شده در راستای بند (ب) فوق به نحو مقتضی در رسانههای استانی انعکاس داده شود و نتایج را هرساله طی گزارشی به دفتر خدمات مؤدیان اعلام نمایند. ماده (12) ارائه تشویقات و تسهیلات به مؤدیان نمونه بخش مالیات‌های مستقیم مودیان نمونه بخش مالیات‌های مستقیم میتوانند با ارائه کارت «اعتبار طلایی مؤدی خوش حساب نمونه» به ادارات امور مالیاتی مربوط حسب درخواست خود، از تشویقات مالیاتی ذیل بهرهمند شوند: الف) در صورتی که مؤدیان نمونه (مندرج در این دستورالعمل) شرایط مذکور در ماده 189 ق.م.م را دارا باشند، در اجرای ماده قانونی موصوف، برای اشخاص حقوقی و مؤدیان موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 95 ق.م.م در کمترین زمان ممکن، معادل (5%) از اصل مالیات سه سال مذکور (سه سال آخر منتهی به سال انتخاب مؤدی نمونه) به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولیهای جاری به ایشان پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور شود. ب) در اولین سال پس از کسب عنوان مؤدی نمونه، مأمورین مالیاتی رسیدگی کننده می‌توانند با رعایت تبصره الحاقی ماده 29 آییننامه ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه و حسب مورد، ترازنامه، حساب سود و زیان و یا صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه را قبول و با رعایت سایر مقررات نسبت به صدور برگ قطعی اقدام نمایند. ج) در اولین سال پس از کسب عنوان مؤدی نمونه، درخواست آنان برای تقسیط مالیات قطعی شده همان عملکرد، مورد قبول قرار گرفته و حسب شرایط حداکثر مساعدت از سوی اداره کل به عمل آید. تبصره: نظر به آنکه عملکرد مؤدیان نمونه تاثیر قابل توجهی در تعمیق فرهنگ مالیاتی دارد، به منظور قدردانی از نقش ایشان در تشویق جامعه به پرداخت مالیات، ضمن ارائه تسهیلات فوق و تقدیر معنوی از آنان، از محل وجوه ماده 217 ق.م.م به مؤدیان نمونه کشوری جوایزی نقدی و غیر نقدی نیز اهداء می‌شود. ماده (13) ارائه تشویقات و تسهیلات به مؤدیان نمونه بخش مالیاتبر ارزش افزوده مودیان نمونه بخش مالیاتبر ارزش افزوده با ارائه کارت «اعتبار طلایی مؤدی خوش حساب نمونه» به ادارات امور مالیاتی مربوط میتوانند درخواست نمایند که مالیات و عوارض ابرازی آنان در اظهارنامههای تسلیمی مربوط به نخستین سال (4 دوره) پس از کسب عنوان مؤدی نمونه، بدون رسیدگی مورد قبول قرار گیرد. به علاوه، مؤدیان نمونه کشوری بخش مالیات بر ارزش افزوده از تشویقات موضوع تبصره ماده 12 فوق نیز برخوردار می‌شوند. ماده (14) شرایط اعطای تسهیلات مالیاتی در صورت درخواست کتبی مؤدی برای استفاده از هریک از تسهیلات موضوع مواد 12 و 13 فوق، ادارات امور مالیاتی باید با هماهنگی اداره کل مربوط، نسبت به ارائه تشویقات و تسهیلات مذکور، اقدام نمایند. ماده (15) تصویب دستورالعمل این دستورالعمل در 15 ماده توسط معاونت مالیات‌های مستقیم تنظیم و به تصویب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور رسیده است و از تاریخ ابلاغ برای تمامی واحدهای مالیاتی لازم الاجرا می‌باشد. علی عسکری

پيوست‌

3775

200/93/71
30 شهريور 1393
بخشنامه
اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم
ماده 169 مکرر و

موضوع: اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم در اجرای ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، پیرو بخشنامههای 10704/200مورخ 16/06/1392 و13007/200 مورخ 28/06/1391 با توجه به هماهنگی به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کشور در خصوص تعیین اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه‌اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش بر اساس قانون مزبور، علاوه بر مشاغل اعلام شده در بخش‌نامه مذکور، صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) مشروحه ذیل: • فروشندگان لاستیک (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • نمایشگاههای اتومبیل(سواری، باری، مسافربری، ماشین آلات راه‌سازی، کشاورزی و صنعتی)؛ • فروشندگان مصالح ساختمانی (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • فروشندگان تأسیسات الکترونیکی- مکانیکی ساختمان (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتی و اتومبیل(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • فروشندگان مواد شیمیایی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • نمایندگیهای فروش شرکت‌های توزیع کالاهای داخلی و وارداتی(غیر اشخاص حقوقی)؛ • نمایندگانفروش شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی (غیر اشخاص حقوقی)؛ • فروشندگان یخچالهای صنعتی و ویترینی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)؛ • بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران؛ از ابتدای سال1394 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم نرمافزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورت‌حساب فروش (فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل‌های موضوع مواد 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و 169 و 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند. ضمناً مشخصات سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 71 قانون نظام صنفی که توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت اعلام شده، خواهد بود. شایان ذکر است هزینههای انجام شده بابت خرید، نصب و راهاندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (pos مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار)، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر می‌باشد. ضمناً مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرمافزار فروشگاهی، در صورت عدم استفاده از سامانههای مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد. معیار شناسایی صاحبان مشاغل فوقالذکر، جواز کسب فعالیت صادره توسط مراجع ذیصلاح می‌باشد. بدیهی است در صورت نداشتن جواز کسب، نوع فعالیت مندرج در پرونده‌های مالیاتی آنان ملاک عمل خواهد بود. مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی ضمن مکاتبه با اتحادیه‌های صنفی و مجامع امور صنفی استان (مطابق فرم پیوست شماره 1)، لزوم اجرای دقیق و به موقع قانون را یادآوری نموده و تصریح نمایند برخورداری صاحبان مشاغل فوق‌الذکر و همچنین مؤدیان موضوع بخش‌نامه صدرالاشاره از معافیت و تسهیلات مقرر در قوانین برنامه پنجم توسعه و مالیات‌های مستقیم، در سنوات عملکرد 1392،1393 و 1394حسب مورد منوط به نصب سامانه‌های فروشگاهی یا رایانه دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و استفاده از آن بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود. علی عسکری

پيوست‌

3774

72332/ت51075هـ
26 شهريور 1393
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
در خصوص تسویه بدهی‌های قانونی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور
108

تاریخ اجرا : از تاریخ 16/7/1393 موضوع: تصویب‌نامه شماره 72332/ت 51075 هـ مورخ 26/6/1393 هیأت محترم وزیران به پیوست تصویرتصویب‌نامه شماره 72332/ت 51075 هـ مورخ 26/06/1393 هیأت محترم وزیران مندرج در ویژه نامه شماره 718 مورخ 01/07/1393 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تسویه بدهی‌های قانونی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و سایر شرکت‌های تابع و وابسته وزارت راه و شهرسازی به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی جهت اطلاع و بهره برداری لازم ارسال و ابلاغ می‌گردد. مطابق بند (ج) مصوبه مذکور، معادل مبلغ تسویه شده، حساب اندوخته سرمایه‌ای در دفاتر شرکت‌های ذی‌ربط بستانکار و با رعایت مقررات قانونی مربوط به حساب سرمایه دولت در شرکت منظور می‌شود، مبالغ یاد شده درآمد محسوب نمی شود و مشمول مالیات نیست. اضافه می‌نماید با توجه به بند (د) تصویب‌نامه مذکور مأموران مالیاتی در زمان رسیدگی، اسناد و مدارک مربوط به مکاتبات ذی‌حساب شرکت دولتی ذی‌ربط با سازمان خصوصی سازی و خزانه‌داری کل کشور و همچنین مستندات مربوط به اعمال حساب‌های مذکور در دفاتر شرکت را اخذ و در صورت رعایت مقررات مربوط اقدام لازم به عمل آورند. بدیهی است، خروج مبالغ مذکور از حساب اندوخته سرمایه‌ای به غیر از حساب سرمایه، در سال خروج مشمول مالیات خواهد بود. علی عسکری

پيوست‌

3773

200/93/69
25 شهريور 1393
بخشنامه
هزینه سود و کارمزد شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار
147 و 148

تاریخ اجراء: از تاریخ 09/10/1391 موضوع: هزینه سود و کارمزد شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار نظربه اینکه در خصوص پذیرش هزینه‌های سود و کارمزد بانکی شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ابهاماتی مطرح شده است، لذا بدینوسیله اشعار می‌دارد: از آنجایی‌که شرکت‌های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار به موجب دستورالعمل «خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» که توسط سازمان مذکور در تاریخ 09/10/1391 صادرشده مجاز به دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز و اعطای اعتبار به مشتریان از محل آن جهت خرید سهام و حق تقدم سهام شده اند، لذا موضوع مذکور بعنوان موضوع فعالیت شرکت‌های کارگزاری فوق‌الذکر محسوب و هزینه سود و کارمزد تخصیصی یا پرداختی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز با رعایت مقررات ماده 147 و بند 18 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم قابل قبول می‌باشد. علی عسکری

پيوست‌

3772

200/93/67
24 شهريور 1393
بخشنامه
ابلاغ قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم
81 و 133

تاریخ اجراء: از تاریخ 30/5/1393 به بعد موضوع: ابلاغ قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن به پیوست قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن مصوب 17/04/1393 مجلس شورای اسلامی جهت و بهره برداری ابلاغ می‌گردد. باتوجه به قانون مذکور، شرکت‌های تعاونی تولید روستایی که فعالیت آنها منطبق بر اساسنامه و در زمره عناوین مذکور در ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 13/12/1366 باشد از مالیات بردرآمد معافند. علی عسکری

3771

212/21389/د
24 شهريور 1393
بخشنامه
رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
132

موضوع: ارسال رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، دادنامه شماره 668 مورخ 23/09/1388 درخصوص شرایط برخورداری از معافیت موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم به پیوست دادنامه شماره 668 مورخ 23/09/1388 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در ارتباط با معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 26/11/1376، مبنی براینکه صرف ابطال پروانه بهره‌برداری سابق و صدور پروانه بهره برداری جدید برای مؤدی بدون تأسیس و بهره¬برداری واحد تولیدی و معدنی جدید نمی¬تواند منشاء برخورداری معافیت مقرر در ماده 132 «اصلاحی 26/11/1376» قانون صدرالذکر باشد؛ جهت اطلاع و اجرای مفاد آن ارسال می‌گردد. بنابراین لازم است ادارات امورمالیاتی و هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی با توجه به لازم الاتباع بودن رأی وحدت رویه برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری در موارد مشابه (ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392)، در هنگام رسیدگی به پرونده‌های مؤدیان محترم مالیاتی مفاد دادنامه یادشده را در این گونه موارد مبنای انجام اقدامات قراردهند. یادآور می‌شود که دادنامه یادشده در روزنامه رسمی شماره 18922 درتاریخ 25/11/1388 منتشر گردیده است. مسئولیت حسن اجرای این بخش‌نامه به عهده مدیران کل امور مالیاتی خواهدبود. عباس بهزاد

3770

200/93/66
24 شهريور 1393
بخشنامه
نحوه تقسیط و بخشودگی جرائم موضوع مادتین 167 و 191 قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص مؤدیان مشمول قانون مالیات برارزش افزوده(بهنضمام بخشنامه شماره 12695/230 مورخ 29/05/1390)
167 و 186 و 187 و 191 و 235

موضوع: نحوه تقسیط و بخشودگی جرائم موضوع مادتین 167 و 191 قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص مؤدیان مشمول قانون مالیات برارزش افزوده بنابه اختیار حاصل از مقررات مادتین 167 و 191 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحات بعدی آن پیرو تفویض اختیار به عمل آمده در این ارتباط درخصوص تقسیط و بخشودگی بدینوسلیه مقرر می‌دارد تقسیط و بخشودگی جرائم مالیات‌های مستقیم مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده با رعایت سایر مقررات منوط به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد؛ فلذا ادارات امورمالیاتی قبل از تقسیط و بخشودگی جرائم در اجرای مقررات یادشده گواهی ثبت نام و تسلیم اظهارنامه را از واحدهای ارزش افزوده دریافت نمایند. در ضمن صدور گواهی‌های موضوع مواد 235، 187 و 186 و تبصره یک آن و... نیازی به دریافت تأییدیه واحد مالیاتی مربوطه مبنی بر ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده ندارد و ادارات امورمالیاتی می‌بایست صرفاً نسبت به راهنمایی مؤدیان جهت انجام امور مذکور اقدام نمایند. با صدور این بخش‌نامه مفاد بخش‌نامه شماره 12695/230 مورخ 29/05/1390 کان لم یکن تلقی می‌گردد. علی عسکری

پيوست‌

3769

260/93/50/د
24 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاح بند (72) قانون بودجه سال 1392 کل کشور
172

موضوع: اصلاح بند (72) قانون بودجه سال 1392 کل کشور به پیوست تصویر اصلاحیه قانون بودجه سال 1392 کل کشور، در خصوص بند 72 قانون مذکور، که طی نامه شماره 60557/355 مورخ 18/09/1392 مجلس شورای اسلامی و نامه شماره 149956 مورخ 20/09/1392 رئیس جمهور محترم جهت اجراء واصل گردیده است برای اقدام ارسال می‌گردد. باتوجه به اینکه در بند 72 بعد از عبارت «سازمان امور مالیاتی کشور» عبارت «و گمرک جمهوری اسلامی ایران» اضافه شده است، بنابراین با عنایت به مفاد اصلاحیه مورد اشاره، تکلیف گمرک جمهوری اسلامی ایران کماکان چون سنوات گذشته به قوت خود باقی است و صرفاً تکلیف وصول وجوه از سال 1392 بابت تولید داخل به سازمان امور مالیاتی کشور محول گردیده است. علیرضا طاری بخش

پيوست‌

3768

200/93/524
22 شهريور 1393
دستورالعمل
تسعیر ارز
95 و 97 و 148 و 227

موضوع: تسعیر ارز با توجه به سؤالات و ابهامات مطرح شده درخصوص تسعیر ارز در ارتباط با مؤدیانی که دارای معاملات ارزی یا دارایی و بدهی پولی ارزی می‌باشند و به منظور وحدت رویه در رسیدگی‌های مالیاتی، مقرر می‌دارد موارد به شرح زیر ملحوظ نظر قرار گیرد: کلیات بطورکلی تسعیر ارز در دو مقطع زمانی صورت می‌پذیرد: 1- تاریخ انجام معامله: بهای معاملات ارزی اعم از اقلام پولی و غیر پولی براساس نرخ ارز در تاریخ معامله تسعیر و در حساب‌ها ثبت می‌شود. 2- تاریخ ترازنامه : صرفاً اقلام پولی ارزی باید به نرخ ارز در تاریخ ترازنامه تسعیر شود. چنانچه نرخ ارز اقلام پولی در فاصله تاریخ انجام معامله تا تاریخ تسویه معامله و یا تا پایان دوره مالی متفاوت باشد، در این صورت تفاوت نرخ ارز در تاریخ تسویه و یا در تاریخ ترازنامه حسب مورد، با نرخ قبلی اعمال شده در حساب‌ها، به عنوان سود (زیان) تسعیر ارز شناسایی می‌شود. اقلام پولی در واقع اقلامی هستند که قرار است به مبلغ ثابت یا قابل تعیینی از وجه نقد دریافت یا پرداخت شوند. ویژگی اصلی اقلام پولی، حق دریافت (یا تعهد پرداخت) مبلغ ثابت یاقابل تعیینی از وجه نقد می‌باشد. نمونه‌ای از اقلام پولی، در ترازنامه نمونه سازمان امور مالیاتی کشور که به همراه اظهارنامه اشخاص حقوقی و یا اشخاص حقیقی موضوع بند (الف) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم در اختیار مؤدیان محترم مالیاتی قرار گرفته است و یا در صورت‌های مالی اساسی (ترازنامه) مطابق استاندارد شماره 1 حسابداری ایران عنوان شده‌اند، عبارتند از: - موجودی نقد و بانک - حساب‌ها و اسناد دریافتنی و پرداختنی تجاری - سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی و پرداختنی تجاری - تسهیلات مالی دریافتی/ پرداختی - سود سهام پرداختنی( صرفاً اشخاص حقوقی) - پیش دریافت‌ها ( صرفاً پیش دریافت بابت فروش کالاهایی که قیمت آن در زمان تحویل مشخص می‌شود) - جاری شرکاء و سهامداران لازم به توضیح است، اشاره به موارد فوق به صورت نمونه بوده و ممکن است اقلام پولی دیگری و تحت عناوین دیگر در صورت‌های مالی مؤدی محترم وجود داشته باشد. در مقابل اقلام غیر پولی اقلامی هستند که ویژگی اصلی آنها، نبود حق دریافت (یا تعهد پرداخت) مبلغ ثابت یا قابل تعیینی از وجه نقد می‌باشد. پیش پرداخت خرید کالا و خدمات به قیمت ثابت (مانند پیش پرداخت اجاره)، سرقفلی، دارایی‌های نامشهود، موجودی‌های مواد و کالا، دارایی‌های ثابت مشهود و بدهی‌هایی که از طریق تحویل دارایی غیرپولی تسویه می‌شود، نمونه‌هایی از اقلام غیرپولی است. مطابق بند 29 استاندارد حسابداری شماره 16، تفاوت‌های تسعیر بدهی‌های ارزی مربوط به دارایی‌های واجد شرایط، به شرط رعایت معیارهای مربوط به احتساب مخارج مالی در بهای تمام شده دارایی‌ها طبق استاندارد حسابداری شماره 13 با عنوان «مخارج تأمین مالی»، باید به بهای تمام شده آن دارایی منظور شود. همچنین تفاوت‌های تسعیر بدهی‌های ارزی مربوط به تحصیل و ساخت دارایی‌ها، ناشی از کاهش شدید ارزش ریال، در صورت احراز تمام شرایط زیر، تا سقف مبلغ قابل بازیافت، به بهای تمام شده دارایی مربوط اضافه می‌شود: الف-کاهش ارزش ریال نسبت به تاریخ شروع کاهش ارزش، حداقل 20 درصد باشد. ب-در مقابل بدهی حفاظی وجود نداشته باشد. در ضمن در صورت برگشت شدید کاهش ارزش ریال (حداقل 20 درصد)، سود ناشی از تسعیر بدهی‌های مزبور تا سقف زیان‌های تسعیری که قبلاً به بهای تمام شده دارایی منظور شده است متناسب با عمر مفید باقیمانده از بهای تمام شده دارایی کسر می‌شود. اتخاذ یک روش یکنواخت: منظور از روش یکنواخت حفظ ویژگی کیفی اطلاعات مالی و مقایسه‌پذیری آن از طریق همسانی در اندازه‌گیری و نمایش اثرات معاملات و رویدادهای مالی می‌باشد. در واقع اقدام به شناسایی یا عدم شناسایی سود (زیان) تسعیر ارز بطور کلی بیانگر رعایت یا عدم رعایت استانداردهای حسابداری بوده و لزوماً به معنای نفی روش‌های یکنواخت نمی‌باشد. بدیهی است چنانچه مؤدی در سنوات گذشته نسبت به شناسایی سود(زیان) تسعیر ارز اقدام ننموده باشد و در سال مورد رسیدگی برای اولین بار اقدام به شناسایی زیان تسعیر ارز بر اساس استانداردها و اصول متداول حسابداری نموده باشد، هزینه مذکور در اجرای بند 24 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم قابل قبول خواهد بود. همچنین چنانچه سود تسعیر ارز با توجه به نوع ارز یا نرخ‌های اعلام شده توسط مراجع مربوط کمتر از واقع ثبت شده باشد باستناد بند 2 و تبصره 2 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم قابل اضافه نمودن به درآمد مشمول مالیات بوده و لزومی به ارسال به هیأت موضوع بند 3 ماده مذکور ندارد. ضمناً عدم شناسایی زیان تسعیر ارز نیز از موارد قابل ارجاع به هیأت مذکور نمی‌باشد. انواع ارز سال عملکرد نوع ارز مرجع مبادله ای توافقی نزد صرافی مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (آزاد) 1390 1391 (از مهرماه 91 به بعد ) 1392 در این دستورالعمل ارز توافقی نزد صرافی مجاز ( آزاد) برای اختصار ارز توافقی نامیده می‌شود. همچنین منظور از نوع ارز، مرجع، مبادله‌ای و یا توافقی می‌باشد. در مواقعی که برای تسعیر ارز، نرخ‌های متعددی (شامل انواع نرخ‌های مرجع، مبادله‌ای و توافقی) وجود داشته باشد، می‌بایست با ملحوظ نظر داشتن اینکه مؤدی مالیاتی مطابق مقررات مکلف به تسویه حساب به نرخ مرجع یا نرخ مبادله‌ای می‌باشد و یا اینکه تکلیفی در این خصوص نداشته و تسویه حساب به نرخ توافقی صورت می‌پذیرد، از نرخ‌های فوق حسب مورد برای تسعیر در تاریخ معامله یا تسعیر مانده اقلام پولی استفاده شود. نکات قابل توجه در رسیدگی مالیاتی: 1- سود حاصل از تسعیر ارز صرف‌نظر از منشاء تحصیل آن مشمول مالیات خواهد بود( بطور مثال معافیت حاصل از صادرات دلیلی بر معافیت درآمدهایی که به لحاظ نگهداری یا کاربرد ارز حاصل از صادرات بدست می‌آید، نخواهد بود). بدیهی است زیان تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز به شرط رعایت مقررات قابل قبول خواهد بود. 2- درخصوص صادرات: الف- در مواردی‌که مؤدی ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات، به نرخ ارز مرجع به بانک مرکزی باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز مرجع می‌باشدکه به نرخ تاریخ‌های مربوط اعمال خواهد شد. ب- چنانچه مؤدی ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادله ارزی باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی می‌باشدکه به نرخ تاریخ‌های مربوطه اعمال خواهد شد. ج- چنانچه مؤدی الزامی به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی و نیز بانک مرکزی(نرخ ارز مرجع) نداشته باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز توافقی می‌باشد که به نرخ تاریخ‌های مربوطه اعمال خواهد شد. د- با توجه به ماده 16 قانون امور گمرکی مصوب 22/8/1390 چنانچه ارزش کالای صادراتی مندرج در پروانه‌های گمرکی با مبلغ ثبت شده در دفاترمتفاوت باشد، در اینصورت نوع ارز مورد استفاده در تعیین بهای کالای صادراتی و شناسایی درآمد حاصل از صادرات فارغ از نوع ارز مورد استفاده توسط گمرک در تعیین ارزش ریالی کالای صادره با توجه به بندهای (الف)، (ب) و (ج) فوق نرخ مرجع، مبادله‌ای و یا توافقی حسب مورد خواهد بود. 3- درخصوص واردات الف- چنانچه ارز مورد نیاز مؤدی برای واردات توسط بانک مرکزی و به نرخ مرجع تامین شده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه بدهی ارزی و نیز تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز مرجع می‌باشدکه به نرخ تاریخ‌های مربوطه اعمال خواهد شد. ب‌- درصورتیکه ارز مورد نیاز مؤدی برای واردات از اتاق مبادلات ارزی تامین شده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، و تسویه بدهی ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی می‌باشد که به نرخ تاریخ‌های مربوطه اعمال خواهد شد. ج- چنانچه ارز مورد نیاز برای واردات از طریق بانک مرکزی و یا اتاق مبادلات ارزی تامین نشده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز توافقی می‌باشدکه به نرخ تاریخ‌های مربوطه اعمال خواهد شد. د- با توجه به ماده 14 قانون امور گمرکی مصوب 22/08/1390چنانچه ارزش کالای وارداتی مندرج در پروانه گمرکی با مبلغ ثبت شده در دفاتر متفاوت باشد، در اینصورت نوع ارز مورد استفاده در تعیین بهای کالای وارداتی فارغ از نوع ارز مورد استفاده توسط گمرک در تعیین ارزش ریالی کالای وارده با توجه به بندهای (الف)، (ب) و (ج) فوق نرخ مرجع، مبادله‌ای و یا توافقی حسب مورد خواهد بود. 4- درخصوص مطالبات/ بدهی سهامداران( شرکاء)، تسهیلات ارزی استفاده از هر یک از نرخ‌های ارز شامل نرخ‌های ارز مرجع، مبادله‌ای و توافقی در ثبت اولیه معامله ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مربوط به معامله ارزی در تاریخ ترازنامه( نظیر مانده دارایی/ بدهی ارزی درصورت عدم تسویه در همان دوره وقوع)، با ملحوظ نظر داشتن اینکه مؤدی مالیاتی مطابق مقررات مکلف به تسویه حساب به نرخ ارز مرجع یا مبادله‌ای است یا تکلیفی در این خصوص نداشته و تسویه حساب به نرخ توافقی می‌باشد، صورت می‌پذیرد. همچنین، به هنگام تسویه طلب/بدهی ارزی علاوه بر ملاحظات فوق، مستندات کافی جهت اثبات نوع ارز از طرف مؤدی ارائه شود. 5- درخصوص خرید و فروش ارز الف- درخصوص فروش ارز می‌بایست فاکتور فروش توسط فروشنده صادر و نام و نشانی کامل خریدار و یا مستندات مربوط به فروش ارز به صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ( فاکتور خرید صرافی‌ها) و یا سایر مراجع ذی‌ربط ارائه گردد. ب- درخصوص خرید ارز می‌بایست کلیه مستندات مربوط از جمله فاکتور خرید ارز از صرافی‌ها، بانک‌ها و یا سایر مراجع ذی‌ربط ارائه گردد. علی عسکری

3767

69451/ت51047هـ
20 شهريور 1393
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه شماره
در خصوص تسویه بدهی‌های قانونی وزارت راه و شهرسازی
108 و 138

تاریخ اجرا : از تاریخ 09/07/1393 موضوع: تصویب‌نامه شماره 69451/ت 51047 هـ مورخ 20/06/1393 هیأت محترم وزیران به پیوست تصویرتصویب¬نامه شماره 69451/ت 51047 هـ مورخ 20/6/1393 هیأت محترم وزیران مندرج در ویژه نامه شماره 716 مورخ 25/06/1393 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تسویه بدهی‌های قانونی وزارت راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ـ مدیریت ساخت و توسعه راه¬های استان خراسان رضوی) به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی جهت اطلاع و بهره برداری لازم ارسال و ابلاغ می‌گردد. مطابق بند (ج) مصوبه مذکور، معادل مبلغ تسویه شده، حساب اندوخته سرمایه‌ای در دفاتر شرکت‌های ذی‌ربط بستانکار و با رعایت مقررات قانونی مربوط به حساب سرمایه دولت در شرکت منظور می‌شود، مبالغ یاد شده درآمد محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست. اضافه می¬نماید با توجه به بند (د) تصویب‌نامه مذکور مأموران مالیاتی در زمان رسیدگی اسناد و مدارک مربوط به مکاتبات ذی‌حساب شرکت دولتی ذی‌ربط با سازمان خصوصی سازی و خزانه داری کل کشور و همچنین مستندات مربوط به اعمال حساب‌های مذکور در دفاتر شرکت را اخذ و در صورت رعایت مقررات مربوط اقدام لازم به عمل آورند. بدیهی است، خروج مبالغ مذکور از حساب اندوخته سرمایه‌ای به غیر از حساب سرمایه، در سال خروج مشمول مالیات خواهد بود. علی عسکری

پيوست‌

3766

230/20660/د
18 شهريور 1393
بخشنامه
مابه التفاوت قیمت فروش حامل‌های انرژی

سلام علیکم نظر به اینکه مابه‌التفاوت قیمت فروش حامل‌های انرژی قبل و بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نسبت به سهم سازمان هدفمندسازی یارانه به عنوان درآمد فروش شرکت‌های مذکور منظور نمی‌گردد، لذا سهم سازمان هدفمندی یارانه‌های چناچه به حساب سازمان مذکور منظور گردد نیز در اجرای بخش‌نامه شماره 8073/200 مورخ 31/04/1392 به عنوان درآمد فروش در تعیین مالیات بردرآمد شرکت‌های مذکور محاسبه نخواهدشد. بدیهی است چنانچه مبالغ مذکور در حسابی غیر از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها منظور و یا انتقال یابد با رعایت مقررات مشمول مالیات خواهد بود. حسین وکیلی

3765

240/12311
18 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاحیه آیین‌نامه نحوه پرداخت حق‌الزحمه اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی
244

سلام علیکم احتراماً، به پیوست تصویر اصلاحیه آیین‌نامه نحوه پرداخت حق الزحمه اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 2 ماده 244 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 که بنا به پیش‌نهاد شماره 11015/200 مورخ 02/06/1393 سازمان امورمالیاتی کشور در تاریخ 08/06/1393 به تصویب وزیر محترم اموراقتصادی و دارایی رسیده است، برای اجراء ابلاغ می‌گردد. نادر جنتی

پيوست‌

3764

230/93/64
15 شهريور 1393
بخشنامه
ابلاغ تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران درخصوص اصلاح مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم
139

کد 3426 و 3799 را ملاحظه فرمایید. موضوع: ابلاغ تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران درخصوص اصلاح مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 به پیوست تصویر تصویبنامه شماره 62400/ت 50217 ه مورخ 04/06/1393 هیأت محترم وزیران موضوع اصلاح مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد: «مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 موضوع تصویب‌نامه شماره 53456 /ت 27257 هـ مورخ 7/12/1381 و اصلاحیه آن موضوع تصویب‌نامه شماره 242895/ت 48524 هـ مورخ 08/12/1391 و ماده 17 الحاقی موضوع تصویب‌نامه شماره 176766/ت41292 هـ مورخ 09/08/1389 به شرح زیر اصلاح می‌شوند: ماده 15- اشخاص موضوع ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 حسب مورد مکلف به تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه حسب مورد طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم خواهند بود. ماده 16- عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در ماده 139 اصلاحی قانون مذکور و همچنین عدم تسلیم اظهارنامه از سوی اشخاص موضوع بندهای ماده یاد شده از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در هر سال مالی موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد. این اصلاحیه از تاریخ 01/01/1390 لازم الاجراء می‌باشد و با حذف الزام به تسلیم اظهارنامه نسبت به پرونده مالیاتی عملکرد سال 1381 تا پایان سال 1390 مؤدیانی که پرونده آنها قابلیت طرح در مراجع موضوع ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، شورای عالی مالیاتی و هیأت موضوع ماده 251 مکرر قانون مزبور باشد نیز جاری خواهد بود. ماده 17- آن قسمت از درآمد موقوفات عام که مطابق فصل پنجم این آیین‌نامه در دوره مالی مربوط به تحصیل درآمد به مصرف نرسیده باشد، پس از انقضای سال مالی تحصیل درآمد نیز قابل مصرف در امور مذکور در بند (ح) ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 خواهد بود در غیراین صورت طبق مقررات قانونی مربوط مشمول مالیات خواهد بود. تبصره - آن قسمت از درآمد اشخاص مذکور که به مصرف غیر امور مذکور در این ماده برسد، در سال عملکرد رسیدگی مربوط که مصرف غیر امور مزبور شده است به درآمد مشمول مالیات اضافه و مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد.» با عنایت به مراتب فوق متذکر می‌گردد: با توجه به این اصلاحیه عدم کسر و ایصال مالیات تکلیفی و یا عدم نگهداری دفاتر برای پرونده‌های عملکرد 1381 لغایت حال و همچنین عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و سود و زیان (با رعایت مقررات ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم) برای عملکرد سال‌های 1381 تا 1389 که در مرحله رسیدگی و یا طرح در مراجع حل اختلاف مالیاتی به شرح قسمت اخیر ماده 16 فوق می‌باشند، موجب محرومیت از معافیت مقرر نمی‌باشد. بدیهی است عدم تسلیم اظهارنامه از عملکرد سال 1390 و بعد از آن موجب محرومیت از معافیت مقرر می‌باشد. همچنین درخصوص ماده 17 فوق لازم به توضیح است که درآمد موقوفات عام در صورتی که صرفاً صرف اموری غیر از موارد مصرح در بند (ح) ماده 139 قانون مذکور گردد مشمول مالیات می‌باشد و عدم مصرف تا پایان سال موجب تعلق مالیات نخواهد شد. علی عسکری

پيوست‌

3763

200/93/63
8 شهريور 1393
بخشنامه
عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم از مال الاجاره‌های پرداختی به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مزبور

کد 2105 را ملاحظه فرمایید. موضوع: عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم از مال‌الاجاره‌های پرداختی به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مزبور نظر به اینکه درخصوص کسر یا عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم توسط اشخاص مذکور در صدر تبصره اخیرالذکر، از مال الاجاره‌های پرداختی به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مزبور سؤالاتی مطرح می‌باشد، لذا به منظور ایجاد وحدت رویه و پیشگیری از مراجعات غیر ضروری به ادارات امورمالیاتی، مقرر می‌دارد: وفق حکم تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص مذکور در این تبصره مکلف می‌باشند مالیات موضوع این فصل را از مال الاجاره‌هایی که پرداخت می‌کنند کسر و ظرف ده روز به اداره امورمالیاتی محل وقوع ملک پرداخت نمایند. لیکن طبق مفاد بند 5 بخش‌نامه شماره 11304/6247-201 مورخ 15/11/1382، مال الاجاره دریافتی اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم به منزله فعالیت اقتصادی موضوع تبصره 2 ماده 2 قانون مزبور، مشمول مالیات قلمداد نمی‌گردد، بنابراین اجاره دریافتی اشخاص موضوع ماده مذکور مشمول مالیات بردرآمد اجاره نمی‌باشد. لذا چنانچه اشخاص مذکور در صدر تبصره 9 قانون مزبور، مال الاجاره‌ای به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت می‌نمایند، به دلیل عدم شمول مالیات به مال الاجاره دریافتی اشخاص مذکور، کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون یادشده از مال الاجاره پرداختی به آنان موضوعیت نخواهد داشت و مشمول کسر مالیات تکلیفی یاد شده نمی‌باشد. بدیهی است در صورت عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره فوق، توسط اشخاص مذکور در صدر تبصره 9 ماده قانونی اخیرالذکر از سایر اشخاص، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهند داشت، مشمول جرایم مذکور در ماده 199 قانون موصوف نیز می‌باشند. علی عسکری

3762

230/18927/د
4 شهريور 1393
بخشنامه
تصویر رونوشت نامه شماره 51392/100 مورخ 06/05/1393 معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
2 و 53 و 199

سلام علیکم احتراماً، به پیوست تصویر رونوشت نامه شماره 51392/100 مورخ 06/05/1393 معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص مصوبه مورخ 30/04/1393 شورای اقتصاد که در اجرای حکم تبصره 1 بند (ب) ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه صادر شده، مبنی برخارج نمودن انواع روغن صنعتی از شمول مصوبه شماره 46887/100 مورخ 13/06/1391 جهت هرگونه اقدام مقتضی ارسال می‌گردد. لازم به ذکراست که سایر مفاد مصوبه اخیرالذکر به قوت خود باقی است. حسین وکیلی

پيوست‌

3761

24433
25 مرداد 1393
بخشنامه
شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو
50 ,49 ,46

موضوع: شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو در اجرای مقررات ماده 49 و قسمت اخیر ماده 50 قانون مالیات‌های مستقیم، شیوه نامه نحوه وصول و کنترل وجوه مربوط به حق تمبر گواهینامه انواع خودرو موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم، به شرح ذیل اعلام می‌گردد: 1- در اجرای بند 4 تبصره ذیل ماده 46 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مؤظف است به ازای هرسال مدت اعتبار گواهینامه رانندگی انواع خودرو مبلغ یک‌هزار ریال حق تمبر اخذ نماید. حق تمبر مذکور توسط متقاضیان گواهینامه و از طریق سیستم بانکی به حساب‌های رابطی که بدین منظور برای کلیه استان‌ها به تفکیک نزد بانک ملی ایران افتتاح شده است واریز می‌گردد. 2- مبالغ واریزی ازطریق سیستم بانکی در پایان هر روز به صورت الکترونیک به حساب منبع مالیات حق تمبر و اوراق بهادار موضوع ردیف (110306) هر یک از ادارات کل امورمالیاتی ذی‌ربط انتقال می‌یابد. (مبالغ مربوط به تهران بزرگ و استان تهران به حساب اداره کل امورمالیاتی شمیرانات واریز می‌گردد.) تبصره: کلیه گواهینامه‌های رانندگی اشخاص که در کارت هوشمند تجمیع گردیده‌اند تا پایان مدت اعتبار هر گواهینامه نیازی به واریز حق تمبر ندارد. بدیهی است صدور، المثنی و تمدید بعدی هر صلاحیت گواهینامه بطور جداگانه درکارت مزبور با رعایت مقررات مشمول حق تمبر مقرر خواهد بود. 3- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مؤظف است ماهانه فهرست تعداد گواهینامه‌های صادره و مبلغ حق تمبر دریافتی، به تفکیک هر استان را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به صورت Offline و در قالب فایل Excel به مرکز فن‌آوری و ارتباطات سازمان امورمالیاتی کشور ارسال نماید. 4- مرکز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات فوق‌الذکر مکلف است پس از دریافت اطلاعات، حداکثر ظرف 24 ساعت اطلاعات هر یک از استان‌ها را از طریق FTP به ادارات کل امورمالیاتی استان ذی‌ربط و اطلاعات مربوط به تهران بزرگ و استان تهران را به اداره کل امورمالیاتی شمیرانات ارسال نمایند. 5- مرکز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات مذکور در صورت عدم دریافت به موقع اطلاعات مزبور مراتب را طی نامه‌ای به دفتر حسابداری و وصول مالیات اعلام می‌نماید تا ازطریق ذی‌حساب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیگیری لازم بعمل آید. 6- ادارات کل امورمالیاتی مکلفند حسب قانون مالیات‌های مستقیم اطلاعات دریافتی را رسیدگی و در صورت مشاهده هرگونه ابهام یا مغایرت موضوع را از طریق ذی‌حساب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیگیری و حسب قانون اقدام لازم معمول دارند. علی طیب نیا

3760

200/93/62
20 مرداد 1393
بخشنامه
پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی سازمان مالیاتی و سامانه ملی قوانین ریاست جمهوری

تـاریـخ اجـراء:از تاریخ 1/5/1393

مخاطبین/ ذینفعان: دفتر رییس کل، قائم مقام رییس کل، معاونت‌های سازمان، شورای عالی مالیاتی

موضوع: ضرورت درج آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره در پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی این سازمان و سامانه ملی قوانین مربوط به ریاست جمهوری

نظر به انتقال پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی سازمان متبوع از دفتر پژوهش و برنامه­ریزی به دفتر حقوقی و ضرورت درج آیین­نامه­ها، بخشنامه­ها و دستورالعمل­های صادره علاوه بر پایگاه مزبور در سامانه ملی قوانین مربوط به ریاست جمهوری، مقرر می­دارد از این پس مصوبه‌های یادشده در فایل WORD به دفترحقوقی ارسال شود.

علی عسکری

3759

200/93/61
20 مرداد 1393
رأی شورا
نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی
119 و 128

موضوع: نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی

باتوجه به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی، بدینوسیله باتوجه به رأی اکثریت صورت‌جلسه شماره 14302/201 مورخ 03/08/1388 شورای عالی مالیاتی و نظر به اینکه براساس ماده 128 قانون مالیات‌های مستقیم درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوق ناشی از درآمدهای اتفاقی از طریق رسیدگی به دفاتر تشخیص خواهد شد و مالیات‌هایی که طبق مقررات این فصل در منبع پرداخت می‌گردد به عنوان پیش پرداخت مالیات آنها منظور خواهد شد بنابراین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی ناشی از درآمدهای اتفاقی براساس ماده 105 قانون فوق‌الذکر مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهدبود.

علی عسکری

پيوست‌

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: