توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

3765

240/12311
18 شهريور 1393
بخشنامه
اصلاحیه آیین‌نامه نحوه پرداخت حق‌الزحمه اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی
244

سلام علیکم احتراماً، به پیوست تصویر اصلاحیه آیین‌نامه نحوه پرداخت حق الزحمه اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره 2 ماده 244 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 که بنا به پیش‌نهاد شماره 11015/200 مورخ 02/06/1393 سازمان امورمالیاتی کشور در تاریخ 08/06/1393 به تصویب وزیر محترم اموراقتصادی و دارایی رسیده است، برای اجراء ابلاغ می‌گردد. نادر جنتی

پيوست‌

3764

230/93/64
15 شهريور 1393
بخشنامه
ابلاغ تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران درخصوص اصلاح مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم
139

کد 3426 و 3799 را ملاحظه فرمایید. موضوع: ابلاغ تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران درخصوص اصلاح مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 به پیوست تصویر تصویبنامه شماره 62400/ت 50217 ه مورخ 04/06/1393 هیأت محترم وزیران موضوع اصلاح مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد: «مواد 15 و 16 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 موضوع تصویب‌نامه شماره 53456 /ت 27257 هـ مورخ 7/12/1381 و اصلاحیه آن موضوع تصویب‌نامه شماره 242895/ت 48524 هـ مورخ 08/12/1391 و ماده 17 الحاقی موضوع تصویب‌نامه شماره 176766/ت41292 هـ مورخ 09/08/1389 به شرح زیر اصلاح می‌شوند: ماده 15- اشخاص موضوع ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 حسب مورد مکلف به تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه حسب مورد طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم خواهند بود. ماده 16- عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در ماده 139 اصلاحی قانون مذکور و همچنین عدم تسلیم اظهارنامه از سوی اشخاص موضوع بندهای ماده یاد شده از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در هر سال مالی موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد. این اصلاحیه از تاریخ 01/01/1390 لازم الاجراء می‌باشد و با حذف الزام به تسلیم اظهارنامه نسبت به پرونده مالیاتی عملکرد سال 1381 تا پایان سال 1390 مؤدیانی که پرونده آنها قابلیت طرح در مراجع موضوع ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم، هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، شورای عالی مالیاتی و هیأت موضوع ماده 251 مکرر قانون مزبور باشد نیز جاری خواهد بود. ماده 17- آن قسمت از درآمد موقوفات عام که مطابق فصل پنجم این آیین‌نامه در دوره مالی مربوط به تحصیل درآمد به مصرف نرسیده باشد، پس از انقضای سال مالی تحصیل درآمد نیز قابل مصرف در امور مذکور در بند (ح) ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380 خواهد بود در غیراین صورت طبق مقررات قانونی مربوط مشمول مالیات خواهد بود. تبصره - آن قسمت از درآمد اشخاص مذکور که به مصرف غیر امور مذکور در این ماده برسد، در سال عملکرد رسیدگی مربوط که مصرف غیر امور مزبور شده است به درآمد مشمول مالیات اضافه و مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد.» با عنایت به مراتب فوق متذکر می‌گردد: با توجه به این اصلاحیه عدم کسر و ایصال مالیات تکلیفی و یا عدم نگهداری دفاتر برای پرونده‌های عملکرد 1381 لغایت حال و همچنین عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و سود و زیان (با رعایت مقررات ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم) برای عملکرد سال‌های 1381 تا 1389 که در مرحله رسیدگی و یا طرح در مراجع حل اختلاف مالیاتی به شرح قسمت اخیر ماده 16 فوق می‌باشند، موجب محرومیت از معافیت مقرر نمی‌باشد. بدیهی است عدم تسلیم اظهارنامه از عملکرد سال 1390 و بعد از آن موجب محرومیت از معافیت مقرر می‌باشد. همچنین درخصوص ماده 17 فوق لازم به توضیح است که درآمد موقوفات عام در صورتی که صرفاً صرف اموری غیر از موارد مصرح در بند (ح) ماده 139 قانون مذکور گردد مشمول مالیات می‌باشد و عدم مصرف تا پایان سال موجب تعلق مالیات نخواهد شد. علی عسکری

پيوست‌

3763

200/93/63
8 شهريور 1393
بخشنامه
عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم از مال الاجاره‌های پرداختی به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مزبور

کد 2105 را ملاحظه فرمایید. موضوع: عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم از مال‌الاجاره‌های پرداختی به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مزبور نظر به اینکه درخصوص کسر یا عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم توسط اشخاص مذکور در صدر تبصره اخیرالذکر، از مال الاجاره‌های پرداختی به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مزبور سؤالاتی مطرح می‌باشد، لذا به منظور ایجاد وحدت رویه و پیشگیری از مراجعات غیر ضروری به ادارات امورمالیاتی، مقرر می‌دارد: وفق حکم تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص مذکور در این تبصره مکلف می‌باشند مالیات موضوع این فصل را از مال الاجاره‌هایی که پرداخت می‌کنند کسر و ظرف ده روز به اداره امورمالیاتی محل وقوع ملک پرداخت نمایند. لیکن طبق مفاد بند 5 بخش‌نامه شماره 11304/6247-201 مورخ 15/11/1382، مال الاجاره دریافتی اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم به منزله فعالیت اقتصادی موضوع تبصره 2 ماده 2 قانون مزبور، مشمول مالیات قلمداد نمی‌گردد، بنابراین اجاره دریافتی اشخاص موضوع ماده مذکور مشمول مالیات بردرآمد اجاره نمی‌باشد. لذا چنانچه اشخاص مذکور در صدر تبصره 9 قانون مزبور، مال الاجاره‌ای به اشخاص موضوع ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت می‌نمایند، به دلیل عدم شمول مالیات به مال الاجاره دریافتی اشخاص مذکور، کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره 9 ماده 53 قانون یادشده از مال الاجاره پرداختی به آنان موضوعیت نخواهد داشت و مشمول کسر مالیات تکلیفی یاد شده نمی‌باشد. بدیهی است در صورت عدم کسر مالیات تکلیفی موضوع تبصره فوق، توسط اشخاص مذکور در صدر تبصره 9 ماده قانونی اخیرالذکر از سایر اشخاص، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهند داشت، مشمول جرایم مذکور در ماده 199 قانون موصوف نیز می‌باشند. علی عسکری

3762

230/18927/د
4 شهريور 1393
بخشنامه
تصویر رونوشت نامه شماره 51392/100 مورخ 06/05/1393 معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
2 و 53 و 199

سلام علیکم احتراماً، به پیوست تصویر رونوشت نامه شماره 51392/100 مورخ 06/05/1393 معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص مصوبه مورخ 30/04/1393 شورای اقتصاد که در اجرای حکم تبصره 1 بند (ب) ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه صادر شده، مبنی برخارج نمودن انواع روغن صنعتی از شمول مصوبه شماره 46887/100 مورخ 13/06/1391 جهت هرگونه اقدام مقتضی ارسال می‌گردد. لازم به ذکراست که سایر مفاد مصوبه اخیرالذکر به قوت خود باقی است. حسین وکیلی

پيوست‌

3761

24433
25 مرداد 1393
بخشنامه
شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو
50 ,49 ,46

موضوع: شیوه نامه وصول حق تمبر موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم از گواهینامه رانندگی انواع خودرو در اجرای مقررات ماده 49 و قسمت اخیر ماده 50 قانون مالیات‌های مستقیم، شیوه نامه نحوه وصول و کنترل وجوه مربوط به حق تمبر گواهینامه انواع خودرو موضوع بند 4 تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیات‌های مستقیم، به شرح ذیل اعلام می‌گردد: 1- در اجرای بند 4 تبصره ذیل ماده 46 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مؤظف است به ازای هرسال مدت اعتبار گواهینامه رانندگی انواع خودرو مبلغ یک‌هزار ریال حق تمبر اخذ نماید. حق تمبر مذکور توسط متقاضیان گواهینامه و از طریق سیستم بانکی به حساب‌های رابطی که بدین منظور برای کلیه استان‌ها به تفکیک نزد بانک ملی ایران افتتاح شده است واریز می‌گردد. 2- مبالغ واریزی ازطریق سیستم بانکی در پایان هر روز به صورت الکترونیک به حساب منبع مالیات حق تمبر و اوراق بهادار موضوع ردیف (110306) هر یک از ادارات کل امورمالیاتی ذی‌ربط انتقال می‌یابد. (مبالغ مربوط به تهران بزرگ و استان تهران به حساب اداره کل امورمالیاتی شمیرانات واریز می‌گردد.) تبصره: کلیه گواهینامه‌های رانندگی اشخاص که در کارت هوشمند تجمیع گردیده‌اند تا پایان مدت اعتبار هر گواهینامه نیازی به واریز حق تمبر ندارد. بدیهی است صدور، المثنی و تمدید بعدی هر صلاحیت گواهینامه بطور جداگانه درکارت مزبور با رعایت مقررات مشمول حق تمبر مقرر خواهد بود. 3- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مؤظف است ماهانه فهرست تعداد گواهینامه‌های صادره و مبلغ حق تمبر دریافتی، به تفکیک هر استان را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به صورت Offline و در قالب فایل Excel به مرکز فن‌آوری و ارتباطات سازمان امورمالیاتی کشور ارسال نماید. 4- مرکز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات فوق‌الذکر مکلف است پس از دریافت اطلاعات، حداکثر ظرف 24 ساعت اطلاعات هر یک از استان‌ها را از طریق FTP به ادارات کل امورمالیاتی استان ذی‌ربط و اطلاعات مربوط به تهران بزرگ و استان تهران را به اداره کل امورمالیاتی شمیرانات ارسال نمایند. 5- مرکز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات مذکور در صورت عدم دریافت به موقع اطلاعات مزبور مراتب را طی نامه‌ای به دفتر حسابداری و وصول مالیات اعلام می‌نماید تا ازطریق ذی‌حساب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیگیری لازم بعمل آید. 6- ادارات کل امورمالیاتی مکلفند حسب قانون مالیات‌های مستقیم اطلاعات دریافتی را رسیدگی و در صورت مشاهده هرگونه ابهام یا مغایرت موضوع را از طریق ذی‌حساب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پیگیری و حسب قانون اقدام لازم معمول دارند. علی طیب نیا

3760

200/93/62
20 مرداد 1393
بخشنامه
پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی سازمان مالیاتی و سامانه ملی قوانین ریاست جمهوری

تـاریـخ اجـراء:از تاریخ 1/5/1393

مخاطبین/ ذینفعان: دفتر رییس کل، قائم مقام رییس کل، معاونت‌های سازمان، شورای عالی مالیاتی

موضوع: ضرورت درج آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره در پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی این سازمان و سامانه ملی قوانین مربوط به ریاست جمهوری

نظر به انتقال پایگاه قوانین و مقررات مالیاتی سازمان متبوع از دفتر پژوهش و برنامه­ریزی به دفتر حقوقی و ضرورت درج آیین­نامه­ها، بخشنامه­ها و دستورالعمل­های صادره علاوه بر پایگاه مزبور در سامانه ملی قوانین مربوط به ریاست جمهوری، مقرر می­دارد از این پس مصوبه‌های یادشده در فایل WORD به دفترحقوقی ارسال شود.

علی عسکری

3759

200/93/61
20 مرداد 1393
رأی شورا
نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی
119 و 128

موضوع: نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی

باتوجه به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص نرخ مالیات بردرآمد اتفاقی اشخاص حقوقی، بدینوسیله باتوجه به رأی اکثریت صورت‌جلسه شماره 14302/201 مورخ 03/08/1388 شورای عالی مالیاتی و نظر به اینکه براساس ماده 128 قانون مالیات‌های مستقیم درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوق ناشی از درآمدهای اتفاقی از طریق رسیدگی به دفاتر تشخیص خواهد شد و مالیات‌هایی که طبق مقررات این فصل در منبع پرداخت می‌گردد به عنوان پیش پرداخت مالیات آنها منظور خواهد شد بنابراین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی ناشی از درآمدهای اتفاقی براساس ماده 105 قانون فوق‌الذکر مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهدبود.

علی عسکری

پيوست‌

3758

200/93/60
18 مرداد 1393
بخشنامه
اشخاص مشمول مقررات قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم
95 و 100 و 110 و 201

موضوع: اشخاص مشمول مقررات قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم

با توجه به سوالات و ابهامات مطرح شده درخصوص اشخاص مشمول قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم، بدینوسیله اعلام می‌دارد:

طبق قسمت اخیر ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم هرگاه مؤدی «برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری ‌کند علاوه بر جریمه‌ها و مجازات‌های مقرر در این قانون از کلیه ‌معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی‌ در مدت‌ مذکور محروم‌ خواهد شد.» بنابراین اجرای مقررات یاد شده در خصوص اشخاصی است که طبق قانون مالیات‌های مستقیم مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان می‌باشند، از طرفی به موجب مواد 95 ، 100 و 110 قانون فوق صرفاً صاحبان مشاغل موضوع بند (الف) ماده 95 و اشخاص حقوقی مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان هستند.

با عنایت به مراتب فوق صرفاً اشخاص حقوقی و مؤدیان موضوع بند (الف) ماده 95 قانون مارالذکر در صورتی که از تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در سه سال متوالی خودداری نمایند مشمول حکم موضوع قسمت اخیر ماده صدرالذکر خواهند بود.

حسین وکیلی

3757

200/93/58
14 مرداد 1393
بخشنامه
ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392 حوزه تهران
154

تاریخ اجراء: عملکردسال1392

موضوع: ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392 حوزه تهران

در اجرای مقررات بند(الف) ماده 154 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحیه‌های بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 حوزه تهران مصوب کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی، به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عمکرد سال 1392 نسبت به عملکرد سال 1391 به منظور اجراء در ادارات کل امورمالیاتی تابعه، ابلاغ می‌گردد.

مقتضی است ادارات امورمالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا مأموران مالیاتی ضمن اعمال ضرایب مندرج در این مجموعه به منظور تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان ازطریق تشخیص علی‌الرأس، نکات و ضوابط اجرایی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را ملاک عمل قراردهند.

همچنین ادارات کل امورمالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154 قانون، تعیین ضرایب مالیاتی آنها به هیأت حل اختلاف مالیاتی احاله می‌گردد را به انضمام تصاویر آراء هیأت‌های مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.

ضمناً، پس از اتمام مراحل چاپ، مجموعه مذکور به تعداد مورد نیاز ادارات کل امورمالیاتی تابعه ارسال می‌گردد.

علی عسکری

پيوست‌

3756

200/93/57
14 مرداد 1393
بخشنامه
ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392
154

تاریخ اجراء: سال1392

موضوع: ابلاغ جدول ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392

در اجرای مقررات بند(ب) ماده 154 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن، به پیوست یک عدد لوح فشرده (CD) مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 حوزه تهران مصوب کمیسیون بند(الف) ماده مذکور به انضمام فهرست اصلاحات و تغییرات ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 نسبت به عملکرد سال 1391 با رعایت موارد ذیل به منظور تشکیل کمیسیون‌های بند(ب) ماده 154 قانون در مرکز استان و ادارات امورمالیاتی شهرستان‌های تابعه، ارسال می‌گردد.

1- باتوجه به اینکه حداکثر تعدیلات لازم در مجموعه ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 متناسب با اوضاع و احوال اقتصادی سال مذکور توسط کمیسیون بند (الف) ماده 154 اعمال شده است، انتظار می‌رود مصوبات کمیسیون‌های بند(ب) ماده 154 قانون واجد حداقل تغییرات پیشنهادی در مجموعه مذکور باشد.

2- نظر به اینکه به جهت مشابهت‌های ساختاری فعالیت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی از حیث نرخ سودآوری فعالیت‌ها، ضرایب مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی در جدول ضرایب مالیاتی عملکرد مزبور یکسان می‌باشد، مقتضی است کمیسیون‌های بند (ب) ماده 154 قانون، پیشنهادات خود را قالب ساختار مذکور مصوب نمایند.

3- ادارات امورمالیاتی مکلفند در هنگام اعمال ضریب و تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان، نکات و ضوابط اجرایی مندرج در مقدمه مجموعه مذکور را ملاک عمل قراردهند.

4- نظر به تشابه ساختاری فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های جغرافیای همجوار، ضروری است ادارات کل امورمالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا تغییرات پیش‌نهادی لازم در اقلام ضرایب مالیاتی به نحوی صورت پذیرد که واجد بیشترین هماهنگی میان تصمیمات کمیسیون‌های شهرستان‌های تابعه استان باشد.

5- باتوجه به موارد فوق، مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی با رعایت مفاد بند(ب) و تبصره‌های 1، 2 و 4 ماده فوق‌الاشاره نسبت به تشکیل کمیسیون مربوط در مرکز استان و ادارات امورمالیاتی شهرستان‌های تابعه اقدام نمایند و ضمن انجام بررسی‌های کارشناسی و توجه به اوضاع و احوال اقتصادی خاص جغرافیایی در صورت اقتضاء تغییرات لازم را در اقلام آن با ذکر دلایل مستند و کافی به عمل آورده و صورت‌جلسات مربوطه و اصلاحات پیش‌نهادی را صرفاً مطابق فرم‌های پیوست (شماره یک و دو) تنظیم و بصورت متمرکز ازطریق آن اداره کل، حداکثر تا تاریخ 15/06/1393، ازطریق سیستم چارگون به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند تا اقدامات قانونی به عمل آید. موکداً اعلام می‌گردد درخواست‌هایی که در قالب فرم‌های پیوست به صورت مرتب و مطابق طبقه بندی مندرج در جدول تهیه می‌گردد، بایستی منضم به دلایل کافی و مستند بوده و به تایید و امضاء همه اعضاء کمیسیون رسیده باشد. بدیهی است مواردی که مراتب فوق در آن رعایت نگردد، مورد بررسی و امعان نظر قرار نخواهدگرفت.

6- ضمن تأکید بر لزوم دقت نظر کامل ادارات امورمالیاتی در استخراج و اعمال دقیق ضریب مالیاتی فعالیت‌ها از مجموعه مذکور، ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فهرست مواردی که در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 154 قانون تعیین ضریب مالیاتی آنها به هیات حل اختلاف مالیاتی احاطه می‌گردد را به انضمام تصاویر آراء هیأت‌های مزبور، هر سه ماه یکبار به دفتر پژوهش و برنامه ریزی ارسال نمایند.

مزید اطلاع، مجموعه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد سال 1392 در دست چاپ می‌باشد که به محض چاپ به تعداد لازم ارسال خواهدگردید.

علی عسکری

پيوست‌

3755

200/93/55
13 مرداد 1393
بخشنامه
تعدیل مدت اعتبار احکام و تعداد نمایندگان موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون
219 و 244

موضوع: تعدیل مدت اعتبار احکام و تعداد نمایندگان موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم

بنابر اختیارات حاصل از ماده 219 و تبصره 2 ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحیه مصوب 27/11/1380) در راستای حصول اطمینان از حسن جریان امور هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و رسمیت جلسات و عدم تضییع حقوق مؤدیان محترم مالیاتی و تکریم ارباب رجوع، پیرو تفویض اختیار انتصاب اعضاء موضوع بندهای 2 و 3 ماده 244 قانون مذکور که قبلاً انجام پذیرفته است، به منظور نظامند نمودن انتصابات موصوف و ایجاد امکان برنامه‌ریزی و نظارت بیشتر بر نظم و انضباط و عملکرد نمایندگان موردنظر، مقرر می‌دارد:

1- احکام مربوط، با اعتبار یکسال صادر شود. بدیهی است درصورت صلاحدید، استفاده مجدد از خدمات اعضاء قبلی، با صدور حکم جدید، امکان پذیر خواهدبود.

2- تعداد احکام صادره، حداقل دو برابر تعداد نماینده مورد نیاز برای هر صنف باشد تا درصورت عدم حضور هریک از نمایندگان موصوف، جایگزینی نماینده دیگر، امکان پذیر شود.

3- احکام انتصاب نمایندگان موصوف که سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، علی رغم دعوت به هیات حل اختلاف مالیاتی، به هر دلیلی، غیبت نمایند، لغو شود.

علی عسگری

3754

29442/296
21 مرداد 1393
قانون مصوب
قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم
133

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن که با عنوان طرح استفساریه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 17/04/1393 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی- علی لاریجانی

شماره 51134 تاریخ 11/05/1393

وزارت امور اقتصادی و دارائی

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن» که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هفدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/04/1393 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 29442/296 مورخ 31/04/1393 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.  

رئیس جمهور- حسن روحانی

قانون تفسیر ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن

موضوع استفساریه:

آیا ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی که بر مبنای قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکت‌های تعاونی روستایی مصوب 24/12/1349 تأسیس می‌شود، تسری دارد یا خیر؟

پاسخ:

بلی، شرکت‌های تعاونی تولید روستایی که فعالیت آنها منطبق بر اساسنامه و در زمره عناوین مذکور در ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 13/12/1366 باشد از مالیات بر درآمد معافند.

تفسیر فوق در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هفدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و نود و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/04/1393 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی- علی لاریجانی

3753

200/93/25
13 مرداد 1393
بخشنامه
دریافت اظهارنامه‌های دستی عملکرد سال 1392
100 و 110

مدت اجراء:  31/4/1393

موضوع: دریافت اظهارنامه‌های دستی عملکرد سال 1392

نظر به درخواست برخی مؤدیان محترم مالیاتی و به منظور تکریم ارباب رجوع، ادارات کل امورمالیاتی ضمن تشویق مؤدیان به ارائه اظهارنامه بصورت الکترونیکی می‌توانند نسبت به دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی کاغذی نیز که به صورت دستی تکمیل و فاقد کد رهگیری ارسال الکترونیکی اظهارنامه بوده و تا تاریخ 31/04/1393 توسط مؤدی، نماینده قانونی و یا وکیل وی ارائه می­گردد با استفاده از نسخه جدید برنامه مالیات بر مشاغل و سامانه اشخاص حقوقی جدید و براساس فرآیند زیر اقدام نمایند:

1-دریافت اظهارنامه مالیاتی دستی فاقد کد رهگیری توسط واحدهای مالیاتی

1-1-ثبت اظهارنامه دستی اشخاص حقیقی در سیستم مشاغل

1-2-ثبت اظهارنامه دستی اشخاص حقوقی در سیستم اشخاص حقوقی جدید( بخش دبیرخانه تحت عنوان سرفصل اظهارنامه­های دستی عملکرد سال 1392)

2- درج شماره ثبت، تاریخ ثبت دبیرخانه و شماره واحد مالیاتی(6 رقمی) و مهر و امضاء کارشناس ارشد مالیاتی بر روی اظهارنامه دستی

3- نحوه ورود اطلاعات اظهارنامه‌های دستی دریافتی متعاقباً اعلام خواهدشد.

همچنین پیرو بخشنامه شماره 6903/200 مورخ 14/04/1393، در صورت مراجعه مؤدیان محترم برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات، ادارات کل امور مالیاتی متناسب با تعداد مراجعه­کنندگان ترتیبی اتخاذ نمایند تا همکاران محترم ضمن حضور در محل کار نسبت به دریافت اظهارنامه مالیاتی مؤدیان بعد از زمان تعیین شده در بخشنامه مزبور نیز اقدام نمایند.

علی عسکری

شماره: 6903/200 تاریخ: 14/04/1393

بسمه تعالی

امورمالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امورمالیاتی...

به منظور ارائه خدمات مطلوب به مؤدیان محترم مالیاتی در انجام تکالیف قانونی، به ویژه اطلاع رسانی و ارائه راهنمایی و پاسخگویی لازم در رابطه با دریافت اظهارنامه الکترونیکی؛ مقتضی است مدیران کل محترم امورمالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند که کلیه همکاران محترم در فرصت‌های پایانی تیرماه به شرح زمانبندی ذیل در محل کار خود حضور داشته باشند.

روز شنبه مورخ 21/04/1393 لغایت چهارشنبه مورخ 25/04/1393 تا ساعت 18

 روز پنج شنبه مورخ 26/04/1393 لغایت جمعه مورخ 27/04/1393 تا ساعت 16

روز یکشنبه مورخ 29/04/1393 لغایت سه شنبه مورخ 31/04/1393 تا ساعت 20

شایان ذکراست؛ در زمان‌های مذکور همکاران واحدهای ستادی ذیربط نیز با توجه به وظایف سازمانی محوله با حضور در محل کار خود ضمن نظارت بر حسن انجام امور، آماده پاسخگویی و راهنمایی همکاران اجرایی و مؤدیان محترم مالیاتی خواهند بود.  

علی عسکری

3752

200/93/523
25 تير 1393
دستورالعمل
دستورالعمل خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 اعضای سازمان نظام دامپزشکی
95 و 137 و 158 و 165 و 172 و 190 و 194

کد 3812 را ملاحظه فرمائید.

موضوع دستورالعمل خوداظهاری در اجرای ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم برای درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال  1392 اعضای سازمان نظام دامپزشکی(مشمولین بند «ب» ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم)

 بنا به اختیار حاصل از ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم، با عنایت به آگهی منتشره در نیمه اول سال 1392 و در جهت اجرای مطلوبتر عدالت مالیاتی، استفاده بهینه از منابع، توسعه و ترویج فرهنگ خوداظهاری، سازمان امور مالیاتی کشور طرح خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم را به مرحله اجرا در آورده است. بنابراین اظهارنامه‌های تسلیمی هر یک از اعضای سازمان نظام دامپزشکی که با رعایت مقررات و شرایط زیر تسلیم شده باشد مشمول طرح خوداظهاری قرار می‌گیرد:

الف- شرایط خوداظهاری

1- تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1392 به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir، بخش اظهارنامه الکترونیکی در موعد مقررقانونی.

2- اظهارنامه مالیاتی شامل«حساب درآمد و هزینه» تکمیل شده باشد.

3- در موارد تقسیط مالیات ابرازی، پرداخت حداقل چهل درصد (40%) مالیات به صورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در 6 قسط مساوی ماهانه تا پایان دی ماه 1393 تقسیط و پرداخت گردد. ضمناً مؤدیان محترم مالیاتی می‌توانند برای پرداخت نقدی، بدون مراجعه حضوری به واحدهای مالیاتی و بانک، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانیwww.TAX.gov.ir، بخش پرداخت الکترونیکی مالیات اقدام نمایند.

4- مؤدیان محترم مالیاتی برای تقسیط باقیمانده مالیات ابرازی حداکثر تا پایان مرداد ماه به ادارات امور مالیاتی مربوطه مراجعه نمایند. عدم پرداخت اقساط در سررسید مقرر مانع از صدور برگ مالیات قطعی برای مؤدیانی که در چارچوب خوداظهاری، اظهارنامه تسلیم نموده اند، نخواهد بود و در صورت عدم پرداخت اقساط تا پایان زمان مقرر، از تاریخ سررسید(تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی) مشمول جریمه مقرر در ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. مؤدیانی که پرونده آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و همچنین سایر مؤدیانی که اظهارنامه آن‌ها خارج از چارچوب این دستورالعمل تسلیم شده است چنانچه دفتر درآمد و هزینه برای عملکرد سال 1392 ثبت و تحریر ننموده باشند جرایم مربوط، قابل بخشودگی نخواهد بود. (تهیه دفتر درآمد و هزینه تا تاریخ 31/03/1392 مورد قبول است.)

5- اظهارنامه‌هایی که مالیات ابرازی عملکرد سال 1392 نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1391 از حداقل افزایش به شرح جدول زیر کمتر نباشد با رعایت سایر شرایط این دستورالعمل مشمول خوداظهاری می‌باشد:

ردیف

نوع تخصص

حداقل درصد افزایش نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1391

1

داروخانه دامپزشکی

13

2

دامپزشک متخصص دارای پروانه مایع‌کوبی

18

3

دامپزشک متخصص بدون پروانه مایع‌کوبی

17

4

دامپزشک عمومی دارای پروانه مایع‌کوبی

14

5

دامپزشک عمومی متخصص بدون پروانه مایع‌کوبی

13

تبصره:برای مؤدیانی که پرونده عملکرد سال 1391 آن‌ها تا تاریخ تسلیم اظهارنامه (حداکثر 31/04/1393) قطعی نشده باشد، صرفاً پرداخت مالیات به همراه اظهارنامه مالیاتی، 30% مبلغ مالیات تشخیصی عملکرد سال 1391 می‌باشد و تکمیل اطلاعات اظهارنامه بر اساس خوداظهاری مؤدی الزامی است. در صورتی که تا تاریخ 31/06/1393 پرونده هر یک از مؤدیان مذکور به قطعیت برسد مبنای محاسبات خوداظهاری مالیات یا درآمد مشمول مالیات قطعی شده حسب مورد خواهد بود، در غیر اینصورت(عدم قطعیت تا تاریخ مذکور) مبنای محاسبات خوداظهاری در صورت پذیرش مؤدی، مالیات یا درآمد مشمول مالیات تشخیصی سال 1391خواهد بود. بدیهی است در صورت عدم پذیرش مؤدی پرونده مورد نظر مشمول خوداظهاری نبوده و با رعایت مقررات توسط اداره امور مالیاتی رسیدگی خواهد شد.(در اجرای این تبصره حداکثر مهلت مراجعه برای تقسیط باقی مانده بدهی عملکرد سال 31/06/1393 می‌باشد.)

لازم است مؤدی و اداره امور مالیاتی مربوطه به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند که مالیات عملکرد سال 1391 حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری، به قطعیت رسیده و به همراه بدهی مالیاتی قطعی شده سنوات گذشته، تا پایان سال 1393 پرداخت و یا ترتیب پرداخت داده شود.

ب- سایر شرایط:

6- صاحبان مشاغل پزشکی مذکور در این دستورالعمل (به استثنای مشمولین بند 12 این دستورالعمل) که در عملکرد سال 1391 فعالیت کامل داشته و در آن سال مشمول پرداخت مالیات نشده‌اند در صورتی که درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1392خود را با حداقل 35 درصد (35%) افزایش نسبت به سال 1391 ابراز نمایند مشمول خوداظهاری خواهند بود.

7- پرونده مالیاتی اعضائی که سال 1392 اولین سال فعالیت آن‌ها می‌باشد مشمول خوداظهاری نبوده و توسط اداره امور مالیاتی رسیدگی خواهد شد.

8- هر گاه مالیات قطعی شده عملکرد سال 1391 اعضای سازمان دامپزشکی که مبنای محاسبه افزایش‌های مورد نظر قرار می‌گیرد بر اساس فعالیت آن‌ها و به دلایلی برای قسمتی از سال مذکور بوده باشد ابتدا درآمد مشمول مالیات با رعایت مقررات با فرض فعالیت برای یکسال تمام محاسبه و مالیات تعیین شده برای یک سال مبنای اعمال افزایش مورد نظر قرار گیرد.

9- چنانچه مالیات قطعی شده عملکرد سال 1391 با رعایت مواد 137، 165 و 172 قانون مالیات‌های مستقیم تعیین گردیده باشد ابتدا می‌بایست مالیات متعلقه بدون در نظر گرفتن مفاد مواد مذکور برای آن سال تعیین و سپس درصد افزایش مورد نظر برای محاسبه مالیات خوداظهاری برای عملکرد سال 1392 تعیین گردد.

10- دامپزشکان 70 سال به بالا هیچ‌گونه افزایشی نسبت به سال قبل نخواهند داشت.

11- با عنایت به آگهی منتشره در روزنامه‌های کثیرالانتشار در نیمه اول سال 1392، مؤدیانی که ظرف 5 سال متوالی (عملکرد سالهای 1387 تا 1391) مالیات آن‌ها بر اساس خوداظهاری یا توافق قطعی شده است، مالیات آن‌ها برای عملکرد سال 1392 مشمول خوداظهاری موضوع این دستورالعمل نبوده و از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.

12- اظهارنامه‌هائی که حائز شرایط این دستورالعمل نبوده و همچنین سایر مشاغل دامپزشکی که در این دستورالعمل منظور نشده است مشمول خوداظهاری نخواهند بود و توسط ادارات امور مالیاتی رسیدگی خواهند شد.

13- در اجرای ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم نمونه انتخابی برای رسیدگی از بین اظهارنامه‌های تسلیمی در چارچوب این دستورالعمل به میزان دوازده درصد (12%) با نظر مدیر کل امور مالیاتی ذیربط تعیین خواهد شد.

14-اظهارنامه‌هایی که حائز شرایط مقرر در این دستورالعمل بوده و به‌عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشوند قطعی تلقی می‌گردند.

15- مؤدیانی که اظهارنامه آن‌ها در اجرای بند 14 فوق به‌عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند در صورتی که درآمد مشمول مالیات قطعی (قبل از کسر معافیت) با رقم اظهار شده از طرف مؤدی بیش از 15 درصد اختلاف داشته باشد مشمول حکم ماده 194 قانون مالیات‌های مستقیم خواهند بود.

16- در اجرای مقررات ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه و مطابق دستورالعمل شماره 13007/200 مورخ 28/06/1391 داروخانه‌ها ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش(سامانه های فروشگاهی)شده‌اند، لذا در صورتی که با رعایت مقررات مربوط نسبت به نصب سامانه مذکور اقدام ننموده باشند، چنانچه مالیات یا درآمد مشمول مالیات ابرازی سال 1392 آن‌ها حسب مورد با حداقل رشد مورد نظر به اضافه مالیات متعلق به معافیت استفاده نشده (با توجه به آخرین طبقه احتساب نرخ مالیاتی به درآمد مشمول مالیات) ابراز شده باشد، با رعایت سایر شرایط مشمول خوداظهاری خواهند بود. در ضمن بند 7 دستورالعمل شماره 515/93/200 مورخ 11/04/1393 در خصوص هزینه‌های انجام شده برای نصب و راه اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش(مکانیزه فروش) برای داروخانه‌هایی نسبت به نصب و راه اندازی سامانه مذکور در سال 1392 اقدام نموده‌اند نیز جاری می‌باشد.

17- با توجه به ماده 52 قانون بودجه سال 1392 کل کشور، اشخاصی که مکلف به ثبت نام برای دریافت شماره اقتصادی شده‌اند، در صورت عدم ثبت نام تا مهلت‌های مقرر اعلام شده امکان برخورداری از معافیت را نداشته، لذا چنانچه مالیات یا درآمد مشمول مالیات ابرازی سال 1392 آن‌ها حسب مورد با رشد مورد نظر به اضافه مالیات متعلق به معافیت استفاده نشده (با توجه به آخرین طبقه احتساب نرخ مالیاتی به درآمد مشمول مالیات) ابراز شده باشد، با رعایت سایر شرایط مشمول خوداظهاری خواهند بود.

18- هر گاه طبق اسناد و مدارک مثبته بدست آمده برای هر یک از مؤدیان مشخص گردد درآمد مشمول مالیات (پس از کسر معافیت) بدست آمده با درآمد مشمول مالیات ابرازی (پس از کسر معافیت) اختلاف دارد در این صورت مالیات مابه‌التفاوت با رعایت مقررات مطالبه خواهد شد.

19-ادارات کل امور مالیاتی مکلفند تعداد اظهارنامه‌های دریافتی و نمونه انتخابی برای رسیدگی از مشاغل دامپزشکی را در استان‌ها به تفکیک شهرستان، و در تهران در سطح اداره کل، به سازمان نظام پرشکی اعلام نمایند.

20- سازمان نظام پزشکی تمام تلاش و مساعی خود را جهت جلب مشارکت اعضای خود به منظور رعایت مفاد این دستورالعمل به‌عمل خواهد آورد.

21- مفاد این دستورالعمل پس از امضاء در هیچ مرحله‌ای قابل تجدید نظر و یا تغییر نخواهد بود. 

علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

3751

200/93/522
25 تير 1393
دستورالعمل
دستورالعمل خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان
95 و 101 و 104 و 158 و 190 و 194 و 242

موضوع: دستورالعمل خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرای ماده 158 جهت مشمولین بند (ب) ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم

بنا به اختیار حاصل از ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم، با عنایت به آگهی منتشره در نیمه اول سال 1392و در جهت اجرای مطلوبتر عدالت مالیاتی، استفاده بهینه از منابع، توسعه و ترویج فرهنگ خوداظهاری، سازمان امور مالیاتی کشور طرح خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال1392صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم را به مرحله اجرا در آورده است. بنابراین اظهارنامه‌های تسلیمی هر یک از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان که به شرح این دستورالعمل و با رعایت مقررات و شرایط زیر تسلیم شده باشد مشمول طرح خوداظهاری قرار می‌گیرد:

الف- شرایط خوداظهاری

1- تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1392 به صورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir، بخش اظهارنامه الکترونیکی در موعد مقررقانونی.

2- اظهارنامه مالیاتی شامل«حساب درآمد و هزینه» تکمیل شده باشد.

3- در موارد تقسیط مالیات ابرازی، پرداخت حداقل چهل درصد (40%) مالیات به صورت نقد به همراه اظهارنامه و مابقی در (6) قسط مساوی ماهانه تا پایان دی ماه 1393 تقسیط و پرداخت گردد. ضمناً مؤدیان محترم مالیاتی می‌توانند برای پرداخت نقدی، بدون مراجعه حضوری به واحدهای مالیاتی و بانک، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانیwww.TAX.gov.ir، بخش پرداخت الکترونیکی مالیات اقدام نمایند.

4- مؤدیان محترم مالیاتی برای تقسیط باقیمانده مالیات ابرازی حداکثر تا پایان مرداد ماه به ادارات امور مالیاتی مربوطه مراجعه نمایند. عدم پرداخت اقساط در سررسید مقرر مانع از صدور برگ مالیات قطعی برای مؤدیانی که در چارچوب خوداظهاری، اظهارنامه تسلیم نموده‌اند، نخواهد بود و در صورت عدم پرداخت اقساط تا پایان زمان مقرر، از تاریخ سررسید(تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی) مشمول جریمه مقرر در ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. مؤدیانی که پرونده آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و همچنین سایر مؤدیانی که اظهارنامه آن‌ها خارج از چارچوب این دستورالعمل تسلیم شده است چنانچه دفتر درآمد و هزینه برای عملکرد سال 1392 ثبت و تحریر ننموده باشند جرایم مربوط، قابل بخشودگی نخواهد بود. (تهیه دفتر درآمد و هزینه تا تاریخ 31/03/1392 مورد قبول است.)

5- تسلیم فهرست اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مهندسی در کل کشور به تفکیک نوع فعالیت و متراژ کارکرد هریک از آن‌ها برای هر مورد کار حداکثر تا پایان مرداد ماه 1393(به شرح فرم پیوست شماره 1).

6- اظهارنامه مالیاتی اعضایی که میزان مالیات آن‌ها با توجه به متراژ کارکرد با رعایت بندهای 5 و18 این دستورالعمل بابت فعالیت‌های مهندسی و با رعایت ضرایب جدول زیر و بر اساس هر متر کارکرد حداقل به میزان مالیات تعیین شده برای هر مترمربع به شرح زیر ابراز شده باشد، مشمول خوداظهاری خواهد بود.

 

جدول شماره (1) مالیات متعلق بر مبنای نظارت ساختمان

متراژ فعالیت

تا 4000 مترمربع

از4001 تا 5500 متر مربع نسبت به مازاد4000 متر

از5501 تا 7500

مترمربع نسبت

به مازاد 5500 متر

از 7501 مترمربع به بالا نسبت به مازاد 7500 مترمربع

مالیات هر متر مربع

معاف

2600 ریال

5600 ریال

7000 ریال

 

 جدول شماره (2) نرخ تعدیل محاسبه کارکرد نسبت به نظارت ساختمان

نوع فعالیت

نظارت ساختمان

طراحی ساختمان

محاسبات ساختمان

تأسیسات مکانیک

تأسیسات برق

طراحی مهندسان شهرساز و نقشه بردار

طراحی

نظارت

طراحی

نظارت

ضریب متراژ

100%

45%

45%

27%

27%

20%

20%

20%

7- چنانچه هریک از اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای شغل دیگری بوده و از معافیت موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم در آن بخش استفاده نموده باشد، در این صورت حداقل مالیات موضوع این دستورالعمل، بدون در نظر گرفتن معافیت مقرر، پس از محاسبه از درآمد مشمول مالیات متعلقه تعیین می‌گردد. در اجرای این بند، مالیات تا سقف متراژ معافیت براساس ستون‌های بعدی مذکور در جدول شماره 1 محاسبه شود.

8- با توجه به ماده 52 قانون بودجه سال 1392 کل کشور، اشخاصی که مکلف به ثبت نام برای دریافت شماره اقتصادی شده‌اند، در صورت عدم ثبت نام تا مهلت‌های مقرر اعلام شده امکان برخورداری از معافیت را نداشته، در این صورت حداقل مالیات موضوع این دستورالعمل، بدون در نظر گرفتن معافیت مقرر، پس از محاسبه از درآمد مشمول مالیات متعلقه تعیین می‌گردد. در اجرای این بند، مالیات تا سقف متراژ معافیت بر اساس ستون‌های بعدی مذکور در جدول شماره 1 محاسبه شود.

9- مالیات مکسوره در اجرای ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم از مالیات محاسبه شده به شرح فوق کسر می‌گردد.

ب- نمونه انتخابی:

10-در اجرای ماده 158 قانون مالیات‌های مستقیم نمونه انتخابی برای رسیدگی از بین اظهارنامه‌های تسلیمی در چارچوب خوداظهاری به میزان 15% (پانزده درصد) آن با نظر مدیرکل امور مالیاتی تعیین می‌گردد مشروط به اینکه در دو سال گذشته به عنوان نمونه انتخاب و رسیدگی نشده باشد.

11- اظهارنامه‌هائی که حائز شرایط مقرر در این دستورالعمل بوده و به عنوان نمونه جهت رسیدگی انتخاب نشوند، قطعی تلقی می‌گردند.

12- اعضائی که اظهارنامه آن‌ها در اجرای بند 10 این دستورالعمل به عنوان نمونه انتخاب و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، در صورتی که درآمد مشمول مالیات قطعی(قبل از کسر معافیت) بدست آمده با درآمد مشمول مالیات ابرازی طبق اظهارنامه تسلیمی آنان بیش از 15% اختلاف داشته باشد، مشمول حکم ماده 194 قانون مالیات‌های مستقیم خواهند بود.

ج- سایر شرایط:

13- این دستورالعمل با در نظر گرفتن تعرفه حق‌الزحمه خدمات مهندسی رشته‌های معماری، عمران، مکانیک و برق و... مصوب سال 1392 تنظیم گردیده است، بنابراین چنانچه اسناد و مدارک مثبته‌ای بدست آید که هریک از اعضاء تعرفه مذکور را رعایت ننموده باشند (حق‌الزحمه بیش از مبلغ تعرفه دریافت نموده باشد) مالیات مابه‌التفاوت نسبت به تعرفه یاد شده، مطابق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم، قابل مطالبه و وصول خواهد بود.

14- با عنایت به آگهی منتشره در روزنامه‌های کثیرالانتشار در نیمه اول سال 1392، مؤدیانی که ظرف 5 سال متوالی (عملکرد سالهای 1387 تا 1391) مالیات آن‌ها بر اساس خوداظهاری قطعی شده است، مالیات آن‌ها برای غملکرد سال 1392 مشمول خوداظهاری موضوع این دستورالعمل نبوده و از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد.

15- هرگاه اسناد و مدارک مثبته ای برای هریک از اعضاء تحصیل گردد که حاکی از بیش از 4% (چهار درصد) اختلاف متراژ ابرازی مؤدی با متراژ مندرج در اسناد و مدارک به دست آمده باشد و یا حاکی از درآمد یا فعالیتهای مرتبط دیگری باشد که درآمد آن ابراز نشده است،پرونده آن عضو با نظر و تأئید اداره کل مربوطه از خوداظهاری خارج و وفق قانون مورد رسیدگی قرار می گیرد.

16- در صورتی که مسئولیت نظارت ساختمان یا محاسبه به موجب پروانه صادره به عهده دو یا چند نفر محول شود، در این صورت متراژ بین افراد فوق تسهیم می گردد.

17- در صورتی که پس از صدور پروانه ساختمان، پروانه دیگری جهت افزایش بنا صادر شود، در صورت ابراز متراژ پروانه اولیه در فرم پیوست اظهارنامه به شرح بند 5 به منظور اجتناب از محاسبه مضاعف مالیات، صرفاً افزایش بنا بابت پروانه ثانوی ملاک محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت. همچنین هرگاه مهندسی پس از پرداخت مالیات براساس متراژ مندرج در برگه‌های طراحی و نظارت، به استناد مدارک مثبته اثبات نماید که امر طراحی و نظارت را انجام نداده است و این امر مورد تأیید مرجع صدور برگه‌های طراحی و نظارت نیز واقع گردد، در آن صورت مالیات دریافت شده با رعایت مفاد ماده 242 قانون مالیات‌های مستقیم مسترد خواهد شد.

18- سازمآن‌های نظام مهندسی ساختمان مؤظفند حداکثر تا تاریخ 31/06/1393 فهرست اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مهندسی هریک از مهندسین را به تفکیک نوع فعالیت، کل متراژ و متراژ کارکرد هریک از آن‌ها برای هر مورد کار به ادارات امور مالیاتی ذیربط تسلیم نمایند.(به شرح فرم پیوست شماره2).

19- در صورتی که سازمان نظام مهندسی تمایل داشته باشند فهرست اعضاء خارج از طرح خوداظهاری و نمونه انتخابی برای رسیدگی خود را دریافت نمایند، سازمان امور مالیاتی مؤدیان مالیاتی فهرست مذکور را بر اساس فایل ارسالی سازمان مربوط که شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، کدپستی و نشانی خواهد بود را به اتحادیه مذکور اعلام خواهد نمود.

20- سازمان نظام مهندسی ساختمان مکلف است تمام تلاش و مساعی خود را جهت جلب مشارکت اعضای خود به منظور رعایت مفاد این دستورالعمل به عمل آورد.

21- مفاد این دستورالعمل پس از امضاء در هیچ مرحله‌ای قابل تجدید نظر و یا تغییر نخواهد بود.

 علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

3750

200/93/50
24 تير 1393
بخش‌نامه
اصلاحیه ضوابط اجرایی موضوع ماده 172 قانون
172

تاریخ اجراء:از تاریخ 16/4/1393
کد 3812 را ملاحظه فرمائید.

 

موضوع: اصلاحیه ضوابط اجرایی موضوع ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم

به پیوست اصلاحیه ضوابط اجرایی موضوع ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم منضم به نامه شماره 385/100 مورخ 16/04/1393 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر الحاق یک تبصره به بند 2 و همچنین اضافه شدن عبارت «مؤسسه غیردولتی خیریه یاوران مهدی موعود برای ساخت بیمارستان مهدی کلینیک متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران» به بند 3 ضوابط اجرائی موضوع ماده مذکور (پیوست بخش‌نامه شماره 4585/1094-211 مورخ 27/03/1383) به شرح زیر جهت بهره برداری لازم ابلاغ می‌گردد:

1- تبصره الحاقی به بند 2:

تبصره-کمک‌های نقدی و غیرنقدی اشخاص بابت ساخت بیمارستان، مراکز بهداشتی، درمانی و تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها که در محدوده اراضی دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی واقع و مالکیت آن‌ها نیز متعلق به دانشگاه‌های مذکور می‌باشد، در مورد کمک‌های نقدی یا تأیید ذیحساب و بالاترین مقام دانشگاه و در مورد کمک‌های غیرنقدی پس از ارزیابی کارشناس رسمی با تأیید اشخاص اخیرالذکر از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال پرداخت منبعی که مؤدی انتخاب خواهد کرد قابل کسر می‌باشد.

2- در بند 3 ضوابط اجرایی مذکور، بعد از عبارت «بیمارستان سرطانی یزد» عبارت «مؤسسه غیردولتی خیریه یاوران مهدی موعد برای ساخت بیمارستان مهدی کلینیک متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران» اضافه می گردد.

 علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

 

3749

200/93/521
22 تير 1393
دستورالعمل
دستورالعمل نحوه استرداد موقت مالیات و عوارض ارزش فزوده، موضوع جزء 4 بند (الف) تبصره 10 قانون بودجه سال 1393 کل کشور
ماده 13 ارزش افزوده

موضوع: دستورالعمل نحوه استرداد موقت مالیات و عوارض ارزش فزوده، موضوع جزء 4 بند (الف) تبصره 10 قانون بودجه سال 1393 کل کشور

در اجرای جزء 4 بند (الف) تبصره 10 قانون بودجه سال 1393 کل کشور که مقرر می‌دارد «سازمان امور مالیاتی و ادارات تابعه در استان‌ها مکلفند مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از صادرکنندگان مواد معدنی و کالاهای غیرنفتی را حداکثر پانزده روز پس از ارائه برگ سبز گمرکی و تأیید گمرک جمهوری اسلامی ایران عودت دهند» لذا ادارات کل امور مالیاتی مکلفند حداکثر ظرف مهلت مقرر و با رعایت موارد ذیل اقدام لازم معمول نمایند:

1- مدارک مورد نیاز جهت استرداد موقت مالیات و عوارض ارزش افزوده:

تکمیل فرم درخواست استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده توسط مؤدی(فرم شماره 1)؛

ارائه اصل و تصویر پشت و روی برگ سبز صادرات قطعی؛

ارائه اصل و تصویر صورت‌حساب خرید کالاهای مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده که به خارج از کشور صادر شده؛

ارائه اصل و تصویر اسناد و مدارک مربوط به سایر هزینه‌های مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده مرتبط با کالاهایی که به خارج از کشور صادر شده؛

ارائه دفاتر روزنامه و کل تحریر شده سال صدور کالا؛

ارائه اصل و تصویر پشت و روی پروانه واردات در مواردی که صادرات از محل واردات صورت گرفته باشد.

تذکر: پس از تطبیق اصل مدارک با تصویر آن، اصل مدارک می‌بایست به مؤدی عودت گردد.

2- ادارات امور مالیاتی می‌بایست پس از دریافت مدارک فوق‌الذکر به همراه فرم تکمیل شده درخواست استرداد مطابق فرم شماره 1 مراتب را از گمرک ذیربط طبق فرم شماره 2  استعلام و پس از اخذ تأییدیه نسبت به استرداد مطابق فرم شماره 1 مراتب را از گمرک ذیربط طبق فرم شماره 2 استعلام و پس از اخذ تأییدیه نسبت به تنظیم گزارش بررسی دفاتر و اسناد و مدارک مؤدیان در چارچوب مقررات (احراز صادرات، احراز اعتبار پرداختی، تسهیم اعتبار سهم صادرات، مشاهده ثبت رویداد در دفاتر و...)، بر اساس فرم شماره 3 اقدام لازم را به عمل آورند به نحوی که حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از ارائه تأییدیه گمرک جمهوری اسلامی ایران و با رعایت سایر مقررات استرداد موقت مالیات و عوارض ارزش افزوده به موجب فرم شماره 4 انجام پذیرد.

3- در مواردی که در اجرای جزء 4 بند(الف) تبصره 10 قانون بودجه سال 1393 کل کشور، بابت صادرات قطعی مواد معدنی و کالاهای غیرنفتی، استرداد موقت مالیات و عوارض ارزش افزوده صورت می پذیرد، ادارات امور مالیاتی موظفند بلافاصله پس از انقضاء مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی، رسیدگی به دوره/ دوره‌های مالیاتی که استرداد موقت انجام شده است را در اولویت قرار دهند.

4- چنانچه درخواست استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده مؤدی و همچنین اخذ تأییدیه گمرک همزمان با انقضاء مهلت تسلیم اظهارنامه دوره مربوط باشد در اینصورت ادارات امور مالیاتی می‌بایست ظرف مهلت مقرر جهت تعیین تکلیف نهایی پرونده مورد نظر، نسبت به رسیدگی کامل دوره مذکور اقدام نمایند.

5- استرداد موقت موضوع جزء 4 بند(الف) تبصره 10 قانون بودجه سال 1393 کل کشور، صرفاً در خصوص صادرات قطعی مواد معدنی و کالاهای غیرنفتی در سال 1393 بوده و قابل تسری به صادرات خدمات و همچنین صادرات در سایر سنوات و استرداد سایر موارد نخواهد بود.

6- استرداد مالیات و عوارض موصوف موکول به ثبت نام مؤدیان متقاضی استرداد در نظام مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

7- ادارات امور مالیاتی می‌بایست ضمن اظهارنظر در خصوص مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی بابت نهادهای کالاهای صادراتی، نسبت به محاسبه سهم مالیات و عوارض ارزش افزوده به میزان صادرات انجام شده نیز اقدام نمایند.

8- ادارات کل امور مالیاتی مکلف به تشکیل کارگروهی متشکل از یک نفر رئیس امور مالیاتی، یک نفر رئیس گروه مالیاتی و دو نفر کارشناس ارشد مالیاتی می‌باشند که کارگروه مذکور نیز مؤظف است قبل از هر گونه استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده به صادرکنندگان، کنترل‌های لازم را در خصوص احراز صحت و اصالت صورت‌حساب و سایر اسناد و مدارک مرتبط با اعتبار مالیاتی اعمال و در فرم شماره 3 این دستورالعمل اظهارنظر نماید.

9- هر گونه استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده صادرکنندگان منوط به عدم وجود بدهی ابرازی و یا قطعی شده دوره یا دوره‌های قبل می‌باشد.

10- ادارات کل امور مالیاتی می‌بایست آمار استرداد موقت مالیات و عوارض ارزش افزوده هر ماه را به شرح جدول زیر حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر رسیدگی و استرداد اعلام نمایند.

 

ردیف

نام مؤدی

شماره

اقتصادی/ملی

مبلغ مالیات استرداد شده

مبلغ عوارض استرداد شده

چک استرداد مالیات

چک استرداد عوارض

شماره

تاریخ

شماره

تاریخ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

3748

200/93/49
22 تير 1393
بخش‌نامه
پذیرش استهلاک قراردادهای B.O.T و Buyback برای مجریان ایرانی این طرح‌ها
148

موضوع: پذیرش استهلاک قراردادهای B.O.T و Buyback برای مجریان ایرانی طرح‌های مذکور

در اجرای مقررات تبصره 1 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به پیشنهاد شماره 4456/200 مورخ 17/03/1393 این سازمان و موافقت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به شرح نامه شماره 49633 مورخ 31/03/1393 مشاور محترم وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی، بدینوسیله اعلام می‌دارد:

استهلاک هزینه های حایز شرایط مواد 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم که در قراردادهای ساخت، بهره برداری و واگذاری (B.O.T) و بیع متقابل(Buyback) از سوی مجریان ایرانی طرح به عنوان هزینه‌های پروژه یا دارایی سرمایه‌ای ثبت می‌گردد به نسبت درآمد هر سال و یا به نسبت سنوات دوره بهره‌برداری، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مورد پذیرش خواهد بود.

علی عسکری- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

3747

200/93/48
22 تير 1393
بخش‌نامه
نام کاربری و کلمه عبور
ماده 21 ارزش افزوده

موضوع: نام کاربری و کلمه عبور

با عنایت به اینکه مطابق نامه شماره 1196 مورخ 04/04/1393 (تصویر پیوست) دادستان محترم انتظامی مالیاتی برخی از رؤسای امور و گروه و کارشناسان ارشد مالیاتی نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی خود را در اختیار سایر همکاران قرار می‌دهند که گاهاً موجبات سوء استفاده و تضییع حقوق دولت را به دنبال دارد، لذا به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی در این خصوص مقتضی است مأموران مالیاتی ار افشاء نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی نزد همکاران جداً خودداری نمایند.

بدیهی است در صورت عدم رعایت مفاد این بخش‌نامه توسط مأموران مالیاتی مذکور، عواقب هر گونه سوء استفاده بر عهده آنان خواهد بود و با متخلفین برابر مقررات قانونی رفتار خواهد شد. 

علیرضا طاری بخش- معاون مالیات بر ارزش افزوده

پيوست‌

3746

200/93/519
17 تير 1393
دستورالعمل
دستورالعمل رسیدگی عملکرد سال1392 صاحبان مشاغل سنگبری
219

موضوع: رسیدگی عملکرد سال1392صاحبان مشاغل سنگبری

با عنایت به دستورالعمل‌های شماره 506/93/200 مورخ 19/03/1393 و شماره 515/93/200 مورخ 11/04/1393 موضوع خوداظهاری درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد سال 1392 صاحبان مشاغل امور صنفی و در اجرای تبصره الحاقی به ماده 29 آئین‌نامه اجرائی موضوع ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم، بدینوسیله مقرر می‌دارد:

چنانچه هر یک از صاحبان مشاغل سنگبری‌های کشور با رعایت حداقل رشد درآمد مشمول مالیات و مالیات موضوع دستورالعمل‌های صدرالاشاره نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلق مطابق دستورالعمل‌های مذکور اقدام و در رسیدگی‌های ادارات امور مالیاتی به پرونده این اشخاص نیز اسناد و مدارک مثبته‌ای دال بر تعلق مالیات بیش از مبلغ اظهار شده به شرح فوق واصل نگردیده باشد، در این صورت ادارات امور مالیاتی می‌توانند پس از تنظیم گزارش رسیدگی مبنی بر تأیید اظهارنامه، در اجرای تبصره یاد شده نسبت به صدور برگ مالیات قطعی با رعایت مقررات اقدام نمایند. 

علی عسکری- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: