توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

3658

36219/230/د
10 اسفند 1392
بخش‌نامه
لزوم درج جرایم در برگ‌های قطعی مالیات
190 و 192 و 193 و 195 و 196 و 197 و 199 و 200

پیرو بخشنامه شماره 22056/2628/4/30 مورخ 08/05/1377 و نظر به اینکه حسب بررسی‌های به عمل آمده از سوی دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی، برخی از ادارات امور مالیاتی از درج جرائم مالیاتی (موضوع مواد 193، 192، 190 و...) در برگ مالیات قطعی صادره خودداری نموده و در فرمی جداگانه نسبت به محاسبه جرائم فوق‌الذکر مبادرت و در موارد ارسال برگ مالیات قطعی به وصول و اجراء نسبت به ارسال برگ مالیات قطعی به انضمام فرم مذکور به ادارات وصول و اجرا اقدام می‌نمایند، لذا ضمن تأکید بر اجرای مفاد بخشنامه صدرالاشاره، بدینوسیله تأکید می‌گردد، کلیه جرائم مالیاتی تا تاریخ صدور برگ مالیات قطعی به تفکیک محاسبه و در برگ مالیات قطعی درج گردد. 

حسین وکیلی- معاون مالیات‌های مستقیم

3657

36214/230/د
6 اسفند 1392
بخش‌نامه
مجوز فعالیت مؤسسه اعتباری کوثر مرکزی (سهامی عام) و مؤسسه اعتباری عسکریه (سهامی عام)
24 و 104 و 145 و 148

به موجب نامه‌های شماره 333520 مورخ 14/11/1392 و 335360 مورخ 16/11/1392مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (تصاویر پیوست) مجوز فعالیت مؤسسه اعتباری کوثر مرکزی (سهامی عام) و مؤسسه اعتباری عسکریه (سهامی عام) به ترتیب طی نامه‌های شماره 332813/92 مورخ 14/11/1392 و 334953/92 مورخ 15/11/1392 (تصاویر پیوست) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر گردیده و می‌توانند بر اساس اساسنامه مصوب خود و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور، قانون عملیات بانکی بدون ربا، مصوبات شورای پول و اعتبار، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین و مقررات ذی ربط ، فعالیت نمایند.

بنابراین با توجه به صدور مجوز فعالیت مؤسسات مذکور، احکام مقرر در بند 4 ماده 24 ، مواد 104 و 145 و بند 18 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ صدور مجوز در مورد هر یک از مؤسسات یاد شده با رعایت مقررات اجرایی می‌باشد.

مراتب جهت اقدام و بهره‌برداری ابلاغ می‌گردد. 

حسین وکیلی- معاون مالیات‌های مستقیم

پيوست‌

3656

21939/200/ص
6 اسفند 1392
بخش‌نامه
مطالبه مالیات از مکلفین به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر
53 و 104 و 199

نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده در خصوص مؤدیانی که به تکالیف قانونی خود در خصوص کسر و ایصال علی‌الحساب مالیات در اجرای مقررات ماده 104 و تبصره 9 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه مصوب 27/11/1380 اقدام ننموده لیکن مؤدی (دریافت کننده وجوه) نسبت به پرداخت مالیات متعلق به سال عملکرد مورد نظر اقدام نموده است یا در سال مربوط مشمول مالیات نبوده است، مقرر می‌دارد:

چنانچه با بررسی‌های به عمل آمده احراز گردد درآمد و یا فروش موضوعه در محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات دریافت کننده وجوه منظور گردیده و درآمد مشمول مالیات سال مربوط به قطعیت رسیده و مالیات متعلق نیز پرداخت شده باشد و یا مؤدی مورد نظر در سال مربوط مشمول پرداخت مالیات نباشد، در این صورت چنانچه کارفرما (پرداخت کننده وجوه) در اجرای مقررات صدرالاشاره نسبت به انجام تکالیف قانونی خود در کسر علی‌الحساب مالیات مؤدی اقدام ننموده باشد و این امر مورد تأیید دریافت کننده وجوه نیز قرار گیرد، با عنایت به حکم مذکور در تبصره ماده 199 قانون مالیات‌های مستقیم، مطالبه مالیات تکلیفی از کارفرما (به نام دریافت کننده وجه) موضوعیت نداشته و صرفاً جریمه عدم رعایت مقررات فوق‌الذکر (در صورت عدم رعایت مقررات تبصره 2 ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم در موارد معاف از مالیات) قابل مطالبه خواهد بود.

لازم به ذکر است در هر صورت چنانچه کارفرما علی‌الحساب مالیات موضوعه را کسر و لیکن به حساب‌های مربوط واریز ننموده باشد، علاوه بر مطالبه مالیات مکسوره مشمول جرائم متعلق نیز می‌باشد.

با صدور این بخشنامه مفاد بخشنامه شماره 10009/200 مورخ 04/06/1392 کان لم یکن تلقی می‌گردد. 

علی عسکری- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

3655

21937/200/ص
6 بهمن 1392
بخش‌نامه
اختیار بخـشودگی جـرایم مـقرر در مواد مـذکور (به استثنای جرایم غیرقابل بخشودگی)
191 و 194 و 201 و ماده 33 ق.م.ا.ا

مدیران کل محترم ادارات امور مالیاتی 

بنا به اختیار حاصل از ماده 191 قانون مالیات‌های مستقیم و ماده 33 قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین در راستای حمایت از تولید و رونق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی، بدینوسیله اختیار بخشودگی جرائم مقرر در مواد مذکور (به استثنای جرائم غیرقابل بخشودگی) از تاریخ صدور این بخشنامه لغایت 29/12/1392با رعایت مقررات مواد 191، 194و201 قانون مزبور شامل مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده، به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می‌گردد.

ضمناً شرط برخورداری از بخشودگی جرائم مربوط به هر کدام از مالیات‌های مستقیم یا مالیات بر ارزش افزوده، تسویه حساب کامل بدهی‌ها و تعیین تکلیف سایر جرائم کلیه پرونده‌های قطعی شده، نسبت به همان بخش می‌باشد.

بدیهی است پس از پایان مهلت یاد شده تفویض اختیارهای قبلی ملاک عمل خواهد بود.

مقتضی است فهرست کامل مؤدیانی که از این تسهیلات استفاده می‌نمایند، به شرح فرم پیوست در محیط نرم افزاری EXCEL حداکثر تا پایان فروردین ماه سال بعد به دفتر اینجانب ارسال گردد. 

علی عسکری-رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

3654

178810/ت49844/ه
30 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه‌روزی)بابت نگهداری و خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه‌ای

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور

هیأت وزیران در جلسه 23/11/1392 به پیش‌نهاد مشترک سازمان بهزیستی کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور وبه استناد ماده 10 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ـ مصوب1383ـ تصویب نمود:

میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه‌روزی) بابت نگهداری و خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه آموزی معلولان از محل اعتبارات مصوب سازمان یاد شده موضوع ردیف 131500 قانون بودجه سال 1392 کل کشور به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

ارقام به هزار ریال

افراد مشمول

مراکز روزانه

مراکز شبانه روزی

نگهداری در خانواده

ارائه خدمات توانبخشی در منزل

حداقل مبلغ

حداکثر مبلغ

حداقل مبلغ

حداکثر مبلغ

حداقل مبلغ

حداکثر مبلغ

مبلغ

معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن

1550

1970

2800

3100

1680

1860

830

معولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن فاقد سرپرست

-

-

4200

-

-

-

معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن با نیازهای خاص (ایدز، هپاتیت، MS و الزایمر و ضایعه نخاعی)

-

-

4200

-

-

-

معلولان با اختلالات نافذ رشد (اتیسم)

2200

-

-

-

-

-

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

3653

175576/ت49948/ه
22 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
حداقل و حداکثر جزای نقدی در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به شرح جدول زیر افزایش می‌یابد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 

هیأت وزیران در جلسه 16/11/1392 به پیش‌نهاد شماره 1370/100 مورخ 09/09/1392 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره 2 ماده 13 قانون جامع کنترل و مبازره ملی با دخانیات- مصوب 1385- تصویب نمود:

حداقل و حداکثر جزای نقدی در قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به شرح جدول زیر افزایش می‌یابد:

مواد قانون

موضوع تخلفات

مبلغ (ریال)

10

هر گونه تبلیغات مغایر با قانون یاد شده و آئین‌نامه اجرایی آن

000/150/2 تا 000/000/215

11

فروش و عرضه دخانیات از سوی افراد فاقد پروانه فروش عرضه محصولات بدون شماره سریال و علامت مصوب و تکرار عدم پرداخت مالیات

000/150/2 تا 000/000/130

12

فروش یا عرضه دخانیات به افراد زیر هجده سال یا به واسطه این افراد

000/430 تا 000/150/2

در صورت تکرار 000/000/43

بند (ب)

ماده 12

استعمال دخانیات در نهادهای موضوع ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات اداری در خصوص مرتکبین غیر از کارکنان نهادهای مذکور

000/200 تا 000/430

تبصره 1 ماده 13

مصرف دخانیات در اماکن عمومی با وسایل نقلیه عمومی

000/220 تا 000/430

16

عرضه فرآورده‌های دخانی در بسته‌های بدون شماره سریال و برچسب ویژه شرکت دخانیات و عدم درج عبارت «مخصوص فروش در ایران» بر روی بسته‌های فرآورده‌های دخانی وارداتی و عرضه و فروش بسته‌های باز شده فرآورده‌های دخانی

000/220 تا 000/860

 اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

3652

175119/ت49851/ه
21 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
ایراد تحریری در تصویب‌نامه شماره 173966

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 

نظر به ایراد تحریری در تصویب‌نامه شماره 173966/ت49851هـ مورخ 20/11/1392، عبارت «به استثنای خودروهای 2500 سی‌سی و بالاتر» به عبارت «به استثنای خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی» اصلاح می‌شود. 

محسن حاجی میرزایی

3651

173966/ت49851/ه
20 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
ثبت سفارش و ورود کالاهای گروه 10

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه مورخ 6/11/1392 به پیش‌نهاد شماره 225319/60 مورخ 19/10/1392 وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات- مصوب 1372- و بند (د) ماده 1 قانون امور گمرکی- مصوب 1390- تصویب نمود:

الف- ثبت سفارش و ورود کالاهای گروه 10 به استثنای خودروهای 2500 سی‌سی و بالاتر یا ارز متقاضی مجاز است.

ب- میزان سود بازرگانی کالاهای یاد شده دو برابر می‌شود. 

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

3650

173510/ت 50204/ ه
19 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نهاد ریاست جمهوری(ستاد مرکزی مبازره با قاچاق کالا و ارز)

وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت کشور

وزارت دادگستری

 

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ سوم دیماه یکهزار و سیصدو نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 18/10/1392 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 71181/18 مورخ 01/11/1392 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد. 

حسن روحانی- رئیس جمهور

شماره:71181/18تاریخ:1/11/1392

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامه شماره 52786/46193 مورخ 9/3/1390 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با عنوان لایحه یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه‌شنبه 3/10/1392 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد. 

علی لاریجانی- رئیس مجلس شورای اسلامی

پيوست‌

3649

173508/ت 50204/ ه
19 دی 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
قانون تفسیر در خصوص مواد 63 و 64 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی

وزارت امور اقتصادی و دارایی

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران« قانون تفسیر در خصوص مواد 63 و 64 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/10/1392 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 71664/270 مورخ 02/11/1392 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد. 

حسن روحانی- رئیس جمهور 

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران 

 در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تفسیر در خصوص مواد 63 و 64 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی که با عنوان طرح استفساریه در خصوص مواد 61، 63 و 64 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 15/01/1392 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد. 

علی لار یجانی- رئیس مجلس شورای اسلامی 

شماره:71664/270 تاریخ:02/11/1392

«قانون تفسیر در خصوص مواد 63 و 64 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44»

موضوع استفساریه:

آیا تصمیمات شورای رقابت صرفاً در چارچوب ماده 63 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی قابل تجدیدنظر توسط هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 این قانون می‌باشد؟

پاسخ:

بلی، تصمیمات شورای رقابت صرفاً در چارچوب ماده 63 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی قابل تجدیدنظر توسط هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 این قانون می‌باشد.

تفسیر فوق در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 25/10/1392 به تأیید شورای نگهبان رسید. 

علی لاریجانی- رئیس مجلس شورای اسلامی

3648

173496/ت 50204/ ه
19 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها که به استناد اصل 127 قانون اساسی

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور- معاونت اجرایی رئیس جمهور

نهاد ریاست جمهوری

 

تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها که به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 120044/ت 49586هـ مورخ 26/06/1392 اتخاذ شده است به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می‌شود:

اعضای کارگروه‌های تخصصی ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و وظایف تفصیلی آنها به شرح زیر در چارچوب قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌شود:

 

الف- اعضای کارگروه اقتصاد کلان:

1-وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس) 2-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور 3- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 4-معاون اجرایی رئیس جمهور 5-مشاور اقتصادی رئیس جمهور.

 

ب- اهم وظایف کارگروه اقتصاد کلان:

1-تدوین سیاست‌های پولی، مالی، بانکی، تجاری برای اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با نگاه رشد اقتصادی و اشتغال و کاهش نرخ تورم.

2-رصد شرایط اقتصادی و تحلیل و بررسی تأثیر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بر سطح عمومی قیمت‌ها و نیز تورم ناشی از افزایش هزینه‌های دولت در خنثی کردن یارانه ریالی پرداختی به مردم و اتخاذ تصمیمات لازم و مناسب با آن.

 

پ- اعضای کارگروه تنظیم بازار:

1-معاون اجرایی رئیس جمهور (رئیس) 2-وزیر صنعت، معدن و تجارت 3-وزیر جهاد کشاورزی 4- وزیر راه و شهرسازی 5- وزیر دادگستری 6-وزیر کشور 7-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 8- وزیر امور اقتصادی و دارایی 9-وزیر اطلاعات 10-رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 11-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران 12-رئیس اتاق اصناف کشور.

 

ت- اهم وظایف کارگروه تنظیم بازار:

1-سیاست‌گذاری و نظارت بر امور تأمین و توزیع و مدیریت مطلوب بازار کالاهای اساسی، حساس و ضروری و نهاده‌ها و نظارت بر تأمین امکانات و تسهیلات لازم در زمینه اعتبارات و تسهیلات بانکی مورد نیاز و امور گمرکی و مالیاتی مربوط به منظور روان سازی تولید، تأمین و توزیع آنها و نظارت مستمر بر ذخیره مطمئن و استراتژیک این کالاها.

2-هماهنگی و نظارت بر تعیین تعرفه، قیمت گذاری، بازرسی کالاها و خدمات و هماهنگی مراکز تصمیم گیری امور مذکور.

3-تحلیل بررسی آثار مستقیم و غیرمستقیم هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت سایر کالاها و خدمات به ویژه کالاهای اساسی، حساس و ضروری و پایش مستمر آن از طریق سازمان‌های ذی ربط و اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری یا برخورد با موانع احتمالی اجرای مطلوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

 

ث- اعضای کارگروه انرژی:

1-وزیر نفت (رئیس) 2-وزیر نیرو 3-وزیر راه و شهرسازی 4-وزیر امور اقتصادی و دارایی 5-وزیر کشور 6-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور 7-رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.

 

ج- اهم وظایف کارگروه انرژی:

1-تدوین برنامه اصلاح مصرف انرژی با هدف کاهش شدت مصرف انرژی در کشور.

2-پیش‌نهاد قیمت حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی و تهیه برنامه اجرایی تغییرات قیمت حامل‌های انرژی در طول دوره اجرا و نظارت بر اجرای آن.

3-برآورد دقیق و نهائی درآمد قابل وصول دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی.

4-تهیه و تدوین نظام مالی بخش انرژی به منظور تأمین به موقع و کامل منابع مورد نیاز اجرای قانون در چارچوب برنامه مصوب.

5-ارائه گزارش تحلیلی بخش انرژی با لحاظ اجرای هدفمندی یارانه‌ها.

6-تهیه برنامه اجرایی وضع عوارض آلودگی بر قیمت بنزین شهرهای بالای یک میلیون نفر.

 

چ- اعضای کارگروه خانوار:

1-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رئیس) 2-وزیر دادگستری 3-وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 4-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور 5-رئیس سازمان ثبت احوال کشور 6-رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها 7-رئیس مرکز آمار ایران.

 

ح- اهم وظایف کارگروه خانوار:

1-تهیه برنامه یکپارچه سازی سامانه‌های شناسایی اطلاعات خانوار برای مدیریت واحد این سامانه‌ها.

2-تهیه برنامه اجرایی شناسایی دهک‌های اول و آخر درآمدی کشور.

3-تحلیل و بررسی مرز حمایت از اقشار کم درآمد مشمول دریافت یارانه‌ها و نحوه پرداخت یارانه به خانوارهای بی‌سرپرست و بدسرپرست.

4-تهیه برنامه اجرایی چگونگی حمایت از گروه‌های شناسایی شده برای پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی متناسب با سطح درآمد آنان در سقف اعتبارات مصوب مربوط.

5-تدوین برنامه شناسایی گروه‌های کم درآمد فاقد پوشش بیمه درمانی.

6-تهیه برنامه اجرایی چگونگی تحت پوشش قرار دادن افراد کم درآمد فاقد بیمه.

 

خ- اعضای کارگروه سلامت:

1-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (رئیس)، 2- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3-وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 4-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.

 

د- اهم وظایف کارگروه سلامت:

1-تهیه و تدوین بسته سیاست‌های جبرانی جایگزین اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در قالب بهداشت و درمان.

2-تدوین و ارائه برنامه اجرایی بهبود نظام مالی سلامت در جهت کاهش هدفگذاری شده سهم پرداختی توسط مردم به همراه ضمانت‌های اجرایی با فراهم کردن هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی کشور.

3-تدوین برنامه بهبود مدیریت زنجیره تدارک دارویی کشور و نیز نظام قیمت گذاری کالاها و خدمات پزشکی متناسب با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.

 

ذ- اعضای کارگروه حمل و نقل:

1-وزیر راه و شهرسازی (رئیس) 2-وزیر نفت 3-وزیر کشور 4-رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت 5-فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران 6-معاون عمرانی و توسعه روستایی وزارت کشور 7-مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت.

 

ر- اهم وظایف کارگروه حمل و نقل:

1-تهیه و تدوین برنامه اجرایی بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور با زمانبندی مشخص.

2-تدوین برنامه تأمین مالی مورد نیاز برای اجرای بهبود شرایط ناوگان حمل و نقل کشور.

3-ارائه برنامه‌های مربوط به بهبود شرایط وسایط نقلیه عمومی برای کاهش مصارف انرژی و قیمت تمام شده حمل مسافر و بار.

4-تهیه بسته ویژه حمایت همه جانبه از تقویت حمل و نقل عمومی از طریق تأمین امکانات و تسهیلات مورد نیاز برای کاهش میزان آلودگی ناشی از حمل و نقل‌های انفرادی و فعالیت‌های مرتبط با آن.

 

ز- اعضای کارگروه محیط زیست:

1-رئیس سازمان حفاظت محیط زیست (رئیس) 2-وزیر صنعت، معدن و تجارت 3-وزیر نفت 4-وزیر راه و شهرسازی 5-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 6-وزیر کشور 7-وزیر جهاد کشاورزی 8-وزیر نیرو 9-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور 10-معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور 11-شهردار تهران 12-رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.

 

ژ- اهم وظایف کارگروه محیط زیست:

1-تهیه برنامه جامع، ملی و دراز مدت مدیریت سبز و ارتقای سطح تکنولوژی تولید در صنایع، ساختمان سازی و خدمات به منظور کاهش میزان انرژی مصرفی، میزان تولید پسماند تصفیه و بازیافت آب و سایر عوامل و عوارض آلودگی محیط زیستی در کلانشهرها.

2-تدوین برنامه حمایت از توسعه تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست و حمایت از محصولات صنعتی تولیدی با استانداردهای زیست محیطی بالا برای کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای و سایر آلودگی‌های محیط زیست.

3-تدوین برنامه اجرایی نحوه هزینه کردن منابع حاصل از وضع عوارض آلودگی در کلان شهرها در جهت کاهش آلودگی هوا از طریق توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه قطارهای شهری (مترو) و حذف خودروهای فرسوده، جلب مشارکت مردم و کنترل و پایش.

4-تدوین برنامه برای حمایت از فن‌آوری‌های اصلاح و بهبود الگوی مصرف و کاهش آلودگی آب.

 

س- اعضای کارگروه صنعت و معدن:

1-وزیر صنعت، معدن و تجارت (رئیس) 2-وزیر امور اقتصادی و دارایی 3-وزیر جهاد کشاورزی 4-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 5-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور 6-معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور 7-رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 8-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران 9-مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت 10-رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.

 

ش- اهم وظایف کارگروه صنعت و معدن:

1-تهیه برنامه اجرایی سیاست‌های صرفه جویی انرژی در صنعت و معدن و شیوه تأمین منابع مالی از سیستم بانکی و بازار سرمایه.

2-برآورد میزان سرمایه در گردش اضافی مورد نیاز بخش صنعت و معدن در نتیجه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و برنامه‌ریزی تأمین آن از طریق تسهیلات بانکی.

3-پایش تولید در شرایط هدفمندی یارانه‌ها و ارائه گزارش‌های تحلیلی شرایط آتی.

4-بررسی آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر کالاهای صنعتی و معدنی و اقلام غیرکشاورزی و ارائه راهکار مناسب برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و اجرای طرح‌های نظارتی و کنترلی لازم در جهت ایجاد آرامش در بازار متناسب با تصمیمات ستاد.

 

ص- اعضای کارگروه امنیت و امور انتظامی:

1-وزیر کشور (رئیس) 2-وزیر اطلاعات 3-وزیر دادگستری 4-وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 5-دبیر شورای عالی امنیت ملی یا معاون وی 6-فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران 7-رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 8-دادستان کل کشور 9-فرمانده نیروی مقاومت بسیج.

 

ض- اهم وظایف کارگروه امنیت و امور انتظامی:

1-تدوین برنامه‌های مرتبط با امور امنیتی، انتظامی و اجتماعی مرتبط با شرایط اجتماعی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.

2-پایش همه جانبه فضای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی متناسب با زمانبندی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.

3-ارائه گزارش‌های تحلیلی از محیط و جامعه با توجه به آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.

4-آمادگی کامل برای پوشش دادن امنیت مراکز مهم تولیدی، توزیعی مایحتاج عمومی مردم.

 

ط- اعضای کارگروه تدوین محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه:

1-مشاور اقتصادی رئیس جمهور (رئیس) 2-وزیر امور اقتصادی و دارایی 3-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور 4-معاون امور مجلس رئیس جمهور 5-رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 6-رئیس کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات.

 

ظ- اهم وظایف کارگروه تدوین محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه:

1-تدوین محتوای فعالیت‌های تبلیغی و اطلاع رسانی دولت و اظهارنظر درباره بسته‌های تبلیغی تهیه شده در کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات.

2-تهیه و اجرای برنامه‌های متنوع ترویجی و تشویقی در جهت حمایت از گروه‌های مردم نهاد مدافع انصراف داوطلبانه و ایجاد اجماع نخبگان در جهت اجرای این طرح.

 

ع- اعضای کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات:

1-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس) 2-وزیر کشور 3-وزیر اطلاعات 4-وزیر نفت 5-وزیر نیرو 6-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 7-رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 8-دبیر شورای اطلاع رسانی دولت 9-مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران 10-مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور.

 

غ- اهم وظایف کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات:

1-تهیه و تدوین بسته‌های مربوط به نحوه اطلاع رسانی شامل تحلیل‌ها، روش‌های ارتباطی با رسانه‌های جمعی و نحوه اطلاع رسانی به مردم.

2-تدوین برنامه چگونگی هماهنگی مراکز مرتبط با اطلاع رسانی، رسانه‌های جمعی و ترتیب جلسات توجیهی نحوه اجرای قانون.

3-انتشار اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها، تشکیل مصاحبه‌های مطبوعاتی مستمر به منظور تنویر افکار عمومی.

4-برنامه تشکیل میزگردهای تخصصی در صدا و سیما به منظور تبیین اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.

5-مدیریت رفتار رسانه‌های جمعی به منظور آرام بخشی به جامعه و جلوگیری از هرگونه تحریک انتظارات تورمی.

6-تدوین برنامه ترغیب مسئولان مراکز فرهنگی، تریبون‌های مذهبی برای تنویر افکار عمومی.

7-تهیه بسته‌های تبلیغی و آموزشی لازم برای تنویر افکار عمومی با استفاده از ابزارهای مناسب.

8-مدیریت فضای مجازی در جهت اجرای مناسب مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.

 

ف- اعضای کارگروه کشاورزی:

1-وزیر جهاد کشاورزی (رئیس) 2-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3-وزیر صنعت، معدن و تجارت 4-وزیر نیرو 5-رئیس سازمان حفاظت محیط زیست.

 

ق- اهم وظایف کارگروه کشاورزی:

1-تأمین و توزیع و مدیریت مطلوب بازار نهاده‌ها، پیش‌بینی و هماهنگی تأمین امکانات و تسهیلات لازم در زمینه‌های بانکی، گمرکی و مالیاتی برای روان‌سازی تأمین این نهاده‌ها و نظارت بر ذخایر این کالاها.

2-تحلیل و بررسی آثار مستقیم و غیرمستقیم هدفمند کردن یارانه‌ها بر قیمت محصولات کشاورزی خصوصاً کالاهای اساسی و حساس و ضروری و ارائه راهکارهایی برای ایجاد آرامش و ثبات در بازار این محصولات.

3-هماهنگی در تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی متأثر از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نیز برنامه اجرایی ذخیره مطمئن محصولات مذکور.

 

ک-وزرا و رؤسای کارگروه‌های تخصصی حسب مورد به دعوت سایر کارگروه‌ها و یا به تقاضای خود می‌توانند در جلسات شرکت کنند.

 

گ-تصمیمات کارگروه‌های یاد شده در امور مربوط به صلاحیت‌های هیأت وزیران پس از طرح در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها با رعایت تصویب‌نامه شماره 120044/ت 49586هـ مورخ 26/06/1392 ابلاغ می‌شود. 

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

3647

173488/ت 50204/ ه
19 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
معاون اجرایی رئیس جمهور، نایب رئیس و دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور- معاونت اجرایی رئیس جمهور

نهاد ریاست جمهوری

هیأت وزیران در جلسه 13/11/1392 به پیش‌نهاد رئیس جمهور و به استناد اصول یکصدو بیست و هفتم و یکصدو سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

الف- معاون اجرایی رئیس جمهور به عنوان نایب رئیس و دبیر به ترکیب ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها موضوع تصویب‌نامه شماره 120044/ت 49586هـ مورخ 26/06/1392 اضافه می‌شود.

ب-به منظور ایجاد هماهنگی‌های میان بخشی و فرابخشی ضروری در تصمیم گیری و اجرای امور مربوط به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کارگروه‌های تخصصی زیر تشکیل می‌شود. ترکیب و وظایف تفصیلی هر یک از کارگروه‌ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به پیش‌نهاد دبیرخانه و تأیید رئیس ستاد تعیین می‌شود.

1- کارگروه اقتصاد کلان 2- کارگروه تنظیم بازار 3- کارگروه انرژی 4- کارگروه خانوار 5- کارگروه سلامت 6- کارگروه حمل و نقل 7- کارگروه محیط زیست 8- کارگروه صنعت و معدن 9- کارگروه امنیت و امور انتظامی 10- کارگروه تدوین محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه 11- کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات 12- کارگروه کشاورزی. 

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

3646

مرتبط با ارزش افزوده
20505/200/ص
19 بهمن 1392
دستورالعمل
تفویض اختیار در خصوص رفع اختلاف مالیاتی موضوع ماده 29 مالیات و عوارض ارزش افزوده
219 و مواد 25 و29 ق.م.ا.ا

احتراماً، پیرو بخشنامه‌های شماره 11460 مورخ 10/07/1389، 1184 مورخ 10/02/1391 و 4799/260/د مورخ 15/06/1391 معاونت مالیات بر ارزش افزوده، در راستای تکریم مؤدیان محترم مالیاتی و با توجه به درخواست‌های مکرر ادارات کل امور مالیاتی و به منظور جلوگیری از تردد غیرضروری مؤدیان محترم مالیاتی بین شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها، مدیران کل امور مالیاتی مجاز هستند جهت رفع اختلاف مالیاتی موضوع ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده با رعایت مقررات مواد 25 قانون مالیات بر ارزش افزوده و 219 قانون مالیات‌های مستقیم و آئین‌نامه اجرایی مربوطه، در شهرستان‌هائی که فاقد رئیس امور مالیاتی ارزش افزوده می‌باشند وظایف رئیس امور مالیاتی ارزش افزوده را با صدور حکم به مسئول اداره امور مالیاتی شهرستان مربوطه اعم از رئیس امور یا رئیس گروه با اولویت رئیس گروه مالیات بر ارزش افزوده حسب مورد تفویض تا نامبردگان زیر نظر معاون مالیات بر ارزش افزوده استان برابر مقررات انجام وظیفه نمایند. 

علی عسکری- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

3645

20468/200/ص
16 بهمن 1392
بخش‌نامه
ارزیابی سهام متوفی
19 و 24

به استناد رأی شماره 4785/4/30 مورخ 28/03/1369 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی (پیوست)، مرجع تعیین ارزش سهام متوفی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به منظور احتساب در ماترک متوفی، «سازمان بورس اوراق بهادار» تعیین گردیده است.

از طرفی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طی نامه شماره 10- 750/15 مورخ 11/09/1392 پیش‌نهاد نموده امور مربوط به اخذ اطلاعات در خصوص سهام متوفی از شرکت مذکور استعلام شود، لذا مقرر می‌دارد:

ادارات امور مالیاتی جهت ارزیابی سهام متوفی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اطلاعات مورد نظر را صرفاً از شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه استعلام نمایند. 

علی عسکری- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

3644

20384/200/ص
16 بهمن 1392
بخش‌نامه
دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 22 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات
105

به پیوست دستورالعمل شماره 173295/24 مورخ 21/10/1392 موضوع ماده 22 آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 05/08/1389 مجلس شورای اسلامی، برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

نظر به اینکه به موجب ماده 2 دستورالعمل اجرایی پیوست، صرفاً درآمد مشمول مالیات شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه فن‌آوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط، توسط همان شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان به مدت 15 سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت یا مؤسسه دانش بنیان از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم با رعایت سایر مقررات آئین‌نامه اجرایی مربوط معاف هستند، لذا درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی که در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان موضوع دستورالعمل مزبور به فعالیت می‌پردازند و نیز درآمد حقوق کارکنان شاغل در شرکت‌ها یا مؤسسه دانش بنیان، مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی مورد نظر نخواهند بود.

در ضمن در اجرای تبصره 1 ماده 9 دستورالعمل مزبور، مقتضی است ادارات امور مالیاتی در مواردی که در رسیدگی‌های خود به موارد کتمان اطلاعات یا ارائه اطلاعات ناصحیح از سوی شرکت‌ها و مؤسسات مذکور در برخورداری از معافیت مالیاتی مورد نظر برخورد نمایند ضمن اقدام طبق مقررات قانونی مربوط، موارد را ظرف یک هفته به دادستانی انتظامی مالیاتی اعلام تا از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی مراتب حداکثر ظرف یک ماه به دبیرخانه شورا یا صندوق گزارش گردد. لازم به ذکر است، بخشنامه شماره 9113/200 مورخ 20/05/1392 این سازمان موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مستقل از این دستورالعمل می‌باشد و به قوت خود باقی است. 

علی عسکری-رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

پيوست‌

3643

33325/230/د
15 بهمن 1392
بخش‌نامه
تبصره ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص حقوق پرداختی به بازنشستگان و سایر اشخاص
86

نظر به اینکه در خصوص حقوق پرداختی به بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی و سایر اشخاصی که حقوق اصلی خود را از دیگری دریافت نموده و مجدداً بطور تمام وقت یا نیمه وقت با اشخاص دیگر همکاری و حقوق دریافت می‌نمایند ابهاماتی مطرح می‌باشد، بدینوسیله مقرر می‌دارد:

1- وجوه پرداختی به افراد بازنشسته که از سازمان‌های مختلف حقوق بازنشستگی دریافت می‌نمایند و مجدداً بطور تمام وقت یا نیمه وقت به عنوان حقوق بگیر با مراکز دیگر همکاری می‌نمایند، با عنایت به ماده 82 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه 66 و اصلاحیه‌های بعدی آن همانند سایر حقوق بگیران بدون توجه به وضعیت بازنشستگی آنان پس از کسر معافیت مقرر در ماده 84 اصلاحی قانون مزبور(مشروط به عدم استفاده از معافیت موضوع ماده 84 قانون فوق به دلیل داشتن درآمد حقوق از محل دیگر) مشمول مالیات بر درآمد حقوق بوده و مالیات آن می‌بایست وفق مقررات ماده 85 قانون یاد شده محاسبه، کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریزگردد.

2-وجوه پرداختی به اشخاصی که با حفظ رابطه استخدامی با سازمان متبوع خود در سازمان‌های دیگر شاغل می‌باشند بدون کسر معافیت موضوع ماده 84 اصلاحی قانون موصوف، مشمول مالیات حسب مقررات تبصره ماده 86 قانون صدرالذکرخواهد بود. 

حسین وکیلی- معاون مالیات‌های مستقیم

3642

مرتبط با ارزش افزوده
4913/260 /د
14 بهمن 1392
بخش‌نامه
ابلاغ نظریه معاونت حقوقی مبنی بر معافیت روغن نباتی خام (تصفیه نشده) از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده
12

به پیوست نظریه شماره 67767/17075 مورخ 09/05/1392سرپرست محترم امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی ریاست جمهوری (تصویر پیوست) درخصوص روغن نباتی تصفیه نشده، که به موجب نظریه شماره 158591/17075 مورخ 22/10/1392 (تصویر پیوست‌) معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور مورد تأیید و تأکید قرارگرفته، جهت اطلاع واقدام لازم ابلاغ می‌گردد. 

علیرضا طاری بخش- معاون مالیات بر ارزش افزوده

پيوست‌

3641

169067/ت 50107 ه
8 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
تشکیل ستاد مرکزی هماهنکی خدمات سفر

وزارت کشور- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- وزارت آموزش و پرورش

وزارت دادگستری- وزارت راه و شهرسازی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

 

    هیأت ‌وزیران در جلسه مورخ 22/10/1392 بنا به پیش‌نهاد شماره 775/92210 مورخ 18/10/1392 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

1- به منظور توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیت‌های سفر، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با شرح وظایف زیر و در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می‌شود:

الف- سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت خدمات سفر در سطح کشور

ب ـ استفاده از توانمندی، ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران

ج- بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط

د ـ بررسی معضلات و مشکلات مربوط به سفر و ارائه راهکار قانونی در جهت رفع آنها

هـ ـ بررسی و ارائه طرح‌های مرتبط با توسعه تسهیلات گردشگری در کشور

و ـ برنامه‌ریزی و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده

ز ـ مدیریت یکپارچه ابعاد فرهنگی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات سفر

ح ـ شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران

ط ـ نظارت بر حسن انجام وظایف دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط در امر خدمات رسانی به مسافران

ی ـ تقویت بنیان‌های فرهنگی (تنوع فرهنگی، آداب، سنن، رسوم، آیین‌ها) از طریق اشاعه فرهنگ سفر

ک ـ پیش‌بینی، تأمین و هدایت منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته در راستای ارائه خدمات مطلوب به مسافران

ل ـ تهیه شاخص‌های آماری مسافرت در کشور و تهیه گزارش ادواری از اقدامات ستاد

تبصره1-دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی در سطح معاون در این ستاد حضور خواهند داشت.

تبصره2- سازمان‌های وابسته به دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی در صورت ضرورت حضور، در سطح رئیس سازمان مربوط شرکت می‌کنند. فهرست این سازمان‌ها در اولین جلسه ستاد مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود.

تبصره3- ریاست ستاد مرکزی برعهده معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌باشد.

تبصره 4- کانون‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و تخصصی گردشگری با انتخاب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان‌ها حضور خواهند داشت.


2- دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مؤظفند در چارچوب وظایف خود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط براساس مصوبات ستاد اقدام نمایند.


3- به منظور اجرای مصوبات ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سطح استان‌ها، ستاد اجرایی خدمات سفر در هر استان مرکب از استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رؤسای واحدهای وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دادگستری، راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی هر استان، فرمانده نیروی انتظامی استان، مدیرکل صدا و سیمای استان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، شهردار مرکز استان و مدیرعامل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان با شرح وظایف زیر در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می‌شود:

الف ـ برنامه‌ریزی منطقه‌ای به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران

ب ـ اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های ابلاغی ستاد مرکزی

ج ـ اتخاذ رویه‌ها و روش‌های نوین تسهیل کننده خدمات به گردشگران و مسافران در سطح استان

د ـ ارائه پیش‌نهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روش‌ها و فرایندهای اجرایی ستاد

هـ ـ استفاده از ظرفیت‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان

و ـ معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری استان به شیوه‌ها و مدل‌های نوین

زـ هماهنگی‌های اداری و پشتیبانی مربوط به ستاد

ح ـ نظارت بر تأسیسات و مؤسسات گردشگری (واحدهای ارائه دهنده خدمات)

ط ـ نظارت بر سایر صنوف ارائه‌دهنده خدمات به مسافران و گردشگران

ی ـ تهیه، تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان

ک ـ اطلاع‌رسانی، تبلیغات و راهنمایی مسافران و گردشگران

ل ـ ایجاد نظام پاسخگویی مناسب برای گردشگران و مسافران

م ـ شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتها و ارائه راهکارهای پیش‌نهادی به ستاد مرکزی

ن ـ استخراج و پردازش آمار و اطلاعات و ارائه گزارش ادواری شفاف و مستند

تبصره-ریاست ستاد استانی بر عهده استاندار و دبیری آن برعهده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌باشد.


4- به منظور هماهنگی و پیگیری مصوبات ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان در شهرستان‌ها، ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت مدیران متناظر با اعضای ستاد اجرایی استان در سطح شهرستان تشکیل می‌شود. وظایف ستاد اجرایی شهرستان نیز متناظر با وظایف ستاد اجرایی استان در محدوده هر شهرستان است.

تبصره- دبیرخانه ستاد اجرایی شهرستان در ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مستقر است.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

3640

169052/ت 50107 ه
8 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
اصلاح تبصره 2 ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی موضوع تصویب نامه شماره 204961/ت 45123 هـ

وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت کشور- وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان حفاظت محیط زیست- سازمان ملی استاندارد ایران

هیأت وزیران در جلسه مورخ 06/11/1392 بنا به پیش‌نهاد شماره 153475/60 مورخ 07/07/1392 وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد تبصره 1 ماده 4 قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی- مصوب 1389- تصویب نمود:

متن زیر جایگزین تبصره 2 ماده 3 آئین‌نامه اجرایی قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی موضوع تصویب‌نامه شماره 204961/ت 45123هـ مورخ 15/09/1389 می‌شود:

«تبصره 2- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مؤظف است پس از اخذ تأییدیه سازمان‌های ملی استاندارد ایران و حفاظت محیط زیست به ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام نمایند.»

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

3639

169041/ت 50156 ه
8 بهمن 1392
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
اصلاح بند (ث) تصویب‌نامه شماره 126655/ت48716هـ مورخ 14/07/1392

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

هیأت‌وزیران در جلسه مورخ 06/11/1392بنا به پیش‌نهاد شماره 156536/21240 مورخ 22/10/1392معاونت حقوقی رئیس جمهور و به استناد ماده 69 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ـ مصوب 1373- تصویب نمود:

بند (ث) تصویب‌نامه شماره 126655/ت48716هـ مورخ 14/07/1392به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- متن زیر جایگزین جزء 6 می‌شود:

6- تمدید پروانه صلاحیت مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی در مهلت مقرر(000/500) ریال، تا یک سال پس از پایان اعتبار پروانه (000/650) ریال و بیش از یک سال پس از پایان اعتبار پروانه (000/800) ریال.

ب ـ جزء (7) حذف می‌شود.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: