توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2799

232/397/31154
19 خرداد 1388
دستورالعمل
رعایت مفاد بخش‌نامه شماره 17473/201- 211 مورخ 10/05/1385 در‌خصوص جرایم موضوع مواد 197 و 199 قانون
190

 (کد 2477 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: رعایت مفاد بخش‌نامه شماره 17473/201- 211 مورخ 10/5/1385 درخصوص جرایم موضوع مواد 197 و 199

احتراماً، نظر به برخی ابهامات مطرح شده در ارتباط با بخشودگی قانونی جرایم مالیات حقوق و تکلیفی موضوع مواد 197 و 199 قانون مالیات‌های مستقیم ضمن تأکید بر رعایت مفاد بخش‌نامه شماره 17473/201- 211 مورخ 10/5/1385، بدین وسیله مقرر می‌دارد منظور از تسلیم به موقع اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان مذکور در بخش‌نامه مورد اشاره در ارتباط با صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی، اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان موضوع تبصره 4 ماده 100 و ماده 110 قانون حسب مورد بوده و لذا عدم رعایت مفاد ماده 86 (درخصوص ارائه لیست حقوق پرداختی) و تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات مؤدی (در ارتباط با مالیات تکلیفی) موجب عدم برخورداری از تسهیلات مقرر در تبصره 1 ماده 190 در صورت شرایط مقرر در تبصره مزبور نخواهد بود.

محمود شکری- معاون عملیاتی

2798

232/393/30545
18 خرداد 1388
دستورالعمل
دستورالعمل رسیدگی به تسهیلات مالی دریافتی، سود و کارمزد پرداختی
148,147

 

 (کدهای 2837 و 2896 و 3042 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: دستورالعمل رسیدگی به تسهیلات مالی دریافتی، سود و کارمزد پرداختی

به منظور ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به حساب تسهیلات مالی دریافتی و هزینه سود و کارمزد پرداختی، مقرر می‌دارد مأموران مالیاتی در رسیدگی به حساب‌های مذکور موارد زیر را دقیقاً مد نظر قرار داده و مطابق آن اقدام نمایند:

1- فهرست کامل تسهیلات مالی دریافتی از اشخاص، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به شرح فرم پیوست از مؤدی اخذ گردد.

2- با توجه به مقررّات تبصره 1 ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرایی مربوط، رعایت مفاد تبصره و آیین‌نامه درخصوص گواهی موضوع تبصره مذکور بررسی و در فرم پیوست درج گردد.

3- تسهیلات مالی دریافتی را با قرارداد منعقده (تحت عناوین تسهیلات مالی عقود اسلامی و یا فایناس تأمین مالی و غیره) از جهت میزان تسهیلات، مدت بازپرداخت، سود و کارمزد و سایر شرایط مطابقت گردد.

4- با توجه به مقررّات ماده 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم بررسی نمایید تسهیلات دریافتی در جهت انجام عملیات مؤسسه مصرف گردیده باشد. در غیر این صورت موارد مصرف یا بکارگیری مبلغ تسهیلات را دقیقاً ردیابی و در فرم مربوطه درج نمایید.

5- در مواردی که تسهیلات مذکور در جهت عملیات مؤسسه به کار گرفته نمی‌شود در این صورت هزینه تسهیلات از نظر مالیاتی جزء هزینه‌های قابل قبول محسوب نمی‌شود.

6- چنانچه تسهیلات مالی دریافتی در فعالیت‌های معاف از مالیات و یا مشمول مالیات مقطوع (با استثنای املاک و حق واگذاری محل که به عنوان دارایی‌های ثابت یا دارایی نامشهود مؤسسه می‌باشد) مصرف می‌شود در این صورت هزینه تسهیلات مذکور مربوط به بخش منابع معاف یا مشمول مالیات مقطوع حسب مورد بوده و قابل کسر از درآمد مشمول مالیات نخواهد بود.

7- طبق بند 18 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم سود و کارمزدی که برای انجام دادن عملیات مؤسسه به بانک‌ها، صندوق تعاون و همچنین مؤسسه اعتباری غیربانکی مجاز (دارای مجوز فعالیت مالی و اعتباری از بانک مرکزی) پرداخت یا تخصیص یافته باشد به عنوان هزینه قابل قبول می‌باشد. بنابراین با توجه به فهرست اطلاعات دریافتی به شرح بند یک فوق و قراردادهای مربوطه هزینه تسهیلات مالی دریافتی از سایر اشخاص و مؤسسات اعتباری غیربانکی که دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی نمی‌باشند به عنوان هزینه قابل قبول محسوب نخواهد شد.

8- در صورتی که مؤدیان مالیاتی از محل تسهیلات دریافتی به سایر اشخاص از جمله شرکا، سهامداران، مدیران و اشخاص وابسته موضوع ماده 129 قانون تجارت وجوهی به عنوان وام، قرض و یا به هر عنوان دیگر پرداخت نمایند، هزینه تأمین مالی مربوط به تناسب مبالغ پرداختی مذکور، به عنوان هزینه قابل قبول محسوب نخواهد شد.

9- در صورت اخذ تسهیلات مالی از اشخاص غیر از موارد مصرح در بند 18 ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم اطلاعات مربوط به دریافت‌کنندگان سود و کارمزد دریافتی را به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط جهت پیگیری وصول مالیات از درآمد مذکور و ثبت آن در دفاتر دریافت‌کنندگان ارسال نمایید.

10- طبق استانداردهای آن بخش از مخارج تأمین مالی که مستقیماً قابل احتساب به تحصیل یا ساخت یک دارایی و همچنین هزینه‌های مالی مربوط به قبل از بهره‌برداری دارایی، با توجه به سایر شروط استاندارد حسابداری مربوط باید به عنوان بخشی از بهای تمام شده دارایی محسوب شود. بنابراین بررسی گردد در مواردی که تسهیلات مذکور برای خرید یا ساخت یک دارایی خاص اخذ گردیده است کل هزینه‌های تأمین مالی مربوط به عنوان بخشی از بهای تمام شده آن دارایی منظور شده باشد.

11- در صورتی که اشخاص دارای سود حاصل از حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانک‌های ایرانی یا مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز باشند، در این صورت هزینه تسهیلات مالی دریافتی از بانک‌ها، صندوق تعاون و همچنین مؤسسه اعتباری غیربانکی مجاز به نسبت مبلغ پس‌انداز یا سپرده‌های مذکور از نظر مالیاتی قابل قبول نخواهد بود.

12- سود و کارمزد پرداختی به غیر از بانک‌ها، صندوق تعاون و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز مشمول مقررّات ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

کاربرگ رسیدگی به حساب تسهیلات مالی دریافتی... عملکرد دوره مالی منتهی به ... / ... / ... 13 

ردیف

نام بانک یا مؤسسه اعتباری

نام و کد شعبه

شماره و تاریخ قرارداد

موضوع تسهیلات

مبلغ تسهیلات

نرخ سود و کارمزد (به درصد)

موارد مصرف تسهیلات

مدت باز پرداخت

میزان بازپرداخت در سال دوره مالی مورد رسیدگی

مانده تسهیلات درپایان دوره مالی مورد رسیدگی

شماره و تاریخ گواهی موضوع ماده 186

نوع هزینه

 

 

هزینه دوره

انتقال به دارایی

 

 

اصل

سودو کارمزد

جریمه

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توضیحات:

 

2797

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
56029/ت 38964 ک
13 خرداد 1388
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
شرایط ورود وترخیض اتومبیل لنسر مدل 2001

2796

28411
12 خرداد 1388
دستورالعمل
توافق و تفاهم خوداظهاری عملکرد سال 1387 صاحبان مشاغل امور صنفی
100،158

2795

232/363/27666
11 خرداد 1388
بخش‌نامه
صورت‌جلسه تفاهم خوداظهاری بین شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری به نمایندگی از کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری سراسر کشور و سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده 158 قانون برای عملکرد سال 1387
158

2794

210/27551
11 خرداد 1388
بخش‌نامه
مـعافـیت مـالیاتـی واحدهای تولیدی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان فارس به مدت ده سال
132

کدهای 3005 و 3025 و 3034 را ملاحظه فرمایید.

 

موضوع: مقررّات تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم

تصویر تصویب‌نامه شماره 41400/ت42538 ه‍‍ مورخ 28/2/88 هیأت محترم وزیران مندرج در شماره 18703 مورخ 30/2/88 روزنامه رسمی مبنی بر «واحدهای تولیدی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان فارس به مدت ده سال، مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌باشد.» جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 41400/ ت 42538 ه‍ ـ تاریخ: 28/02/1388

وزارت صنایع و معادن- وزارت امور اقتصادی و دارایی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/2/1388 که در مرکز استان فارس تشکیل شد، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1380- تصویب نمود:

واحدهای تولیدی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان فارس به مدت ده سال، مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌باشد. 

پرویز داودی- معاون اول رییس‌جمهور

2793

مرتبط با ارزش افزوده
210/27012
10 خرداد 1388
بخش‌نامه
حذف انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی از فهرست کالاهای مشمول مالیات و عوارض
تجميع عوارض: 3

موضوع: حذف «انواع سنگهای ساختمانی و تزئینی» از فهرست کالاهای مشمول مالیات و عوارض

به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 25189/ ت 406 ه‍‍ مورخ 20/2/1388 هیأت محترم وزیران مبنی بر حذف انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی از فهرست کالای تولیدی موضوع بند (هـ) ماده (3) قانون موسوم به تجمیع عوارض به شرح متن زیر جهت اقدام لازم ابلاغ می‌گردد.

«ردیف 19 جدول شماره (1) فهرست کالاهای تولیدی ضمیمه تصویب‌نامه شماره 67439/ت 28322 ه‍‍ مورخ 28/12/1381، ردیف 15-17 فهرست کالاهای تولیدی ضمیمه تصویب‌نامه شماره 65337/ت 32258 ه‍‍ مورخ 25/11/1383 و ردیف 13-17 فهرست کالاهای تولیدی ضمیمه تصویب‌نامه شماره 88828/ت 34472/ ه‍‍ مورخ 27/12/1384 تحت عنوان «انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی» برای اجرا در سال‌های 1382، 1384 و 1385 حذف می‌گردد».

مدیران‌کل محترم امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه می‌باشند. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 25189/ت 406 ه‍ ـ تاریخ: 20/02/1388

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنایع و معادن- وزارت بازرگانی- وزارت کشور

معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 17/2/1388 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

ردیف (19) جدول شماره (1) فهرست کالاهای تولیدی ضمیمه تصویب‌نامه شماره 67439/ت 28322 ه‍‍ مورخ 28/12/1381، ردیف 15- 17 فهرست کالاهای تولیدی ضمیمه تصویب‌نامه شماره 65337/ت 32258 ه‍‍ مورخ 25/11/1383 و ردیف 13- 17 فهرست کالای تولیدی ضمیمه تصویب‌نامه شماره 88828/ت 34472 ه‍‍ مورخ 27/12/1384 تحت عنوان انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی برای اجرا در سال‌های 1382، 1384 و 1385 حذف می‌گردد. 

پرویز داودی- معاون اول رییس‌جمهور

2792

210/25882
9 خرداد 1388
بخش‌نامه
معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی جدیدالاحداث در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان کرمانشاه
132

 (کدهای 3005 و 3022 و 3034 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: مقررّات تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم

تصویر تصویب‌نامه شماره 226707/ت 41924 ه‍‍ مورخ 4/12/87 هیأت محترم وزیران مندرج در شماره 18640 مورخ 7/12/87 روزنامه رسمی مبنی بر «واحدهای تولیدی جدیدالاحداث در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان کرمانشاه و مجتمع‌های کشاورزی و گردشگری، به مدت ده سال مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌باشند» جهت اطلاع و اقدام لازم در چارچوب قانون و مقررّات مالیاتی ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 226707/ت 41924 ه‍ ـ تاریخ: 04/12/1387

هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/11/1387 که در مرکز استان کرمانشاه تشکیل شد، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1380- تصویب نمود:

واحدهای تولیدی جدیدالاحداث در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع سی کیلومتری مرکز استان کرمانشاه و مجتمع‌های کشاورزی و گردشگری، به مدت ده سال مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌باشند. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2791

213/170/23620
3 خرداد 1388
بخش‌نامه
ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه و مسکن

موضوع: ابلاغ آییننامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه و مسکن

پیرو بخش‌نامه شماره 45950 مورخ 14/5/87 به پیوست آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مصوب 1387 موضوع مصوبه شماره 24198/ ت 41527 ک مورخ 7/2/1388 وزیران عضو کارگروه مسکن، با تاکید بر فصل پنجم آن به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

فصل پنجم- مالیات بر اراضی بایر

ماده 22- کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی (اعم از عمومی غیردولتی و خصوصی) مکلفند برای تمام اراضی بایر دارای کاربری مسکونی مصوب متعلق به خود واقع در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالاتر از یکصد هزار نفر، اظهارنامه مالیاتی طبق نمونه‌ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در دسترس مؤدیان قرار خواهد گرفت تنظیم و به ضمیمه تصویر مدارک مثبت مالکیت تا آخر اردیبهشت‌ماه هرسال به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم نمایند.

تبصره- در آن دسته از شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر جمعیت که حسب ضرورت برقراری مالیات ایجاب نماید، اسامی آنها توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می‌گردد.

ماده 23- اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک، اراضی بایر مشمول مالیات مؤدی را طبق فهرست موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون تعیین و به مؤدی ابلاغ و مالیات متعلقه را مطالبه خواهد نمود. در مواردی که مؤدی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نماید، اداره امور مالیاتی محل طبق اطلاعات موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون، نسبت به تعیین ارزش و مطالبه مالیات مقرر طبق این آیین‌نامه عمل خواهد نمود.

ماده 24- چنانچه قطعه زمینی در اثناء سال منتقل شود، هر یک از اشخاص انتقال دهنده در آن سال به نسبت مدت مالکیت، مشمول مالیات متعلقه خواهند بود.

ماده 25- شهرداری‌های شهرهای مشمول مؤظفند فهرست اراضی بایر دارای کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرداری خود را شناسایی و مشخصات آن را از طریق فرم یا روش‌های تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان یاد شده اعلام نمایند.

لذا با توجه به مقررّات یاد شده ادارات کل امور مالیاتی مکلفند نسبت به اجرای مفاد آیین‌نامه مذکور اقدام نمایند.

ضمناً فرم‌های «اظهارنامه مالیات اراضی بایر» موضوع ماده 22 و«فهرست اراضی بایر دارای کاربری مسکونی» موضوع ماده 25 آیین‌نامه مزبور جهت بهره‌برداری و اعلام به شهرداری‌های مربوطه به ضمیمه ارسال می‌گردد.

مدیران‌کل امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه می‌باشند. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی

2790

منسوخ
61607/ت 41506ه‍
2 خرداد 1388
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
اصلاح آیین‌نامه نحوه تعیین کارشناسان رسمی موضوع تصویب‌نامه شماره 49327/ت 39040 ه‍

2789

210/22780
2 خرداد 1388
بخش‌نامه
معافیت مالیاتی واحدهای جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع پنجاه کیـلومـتری مـرکز استان اصفهان
132

 (کدهای 3005 و 3025 و 3034 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: مقررّات تبصره 1 ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم

تصویر تصویب‌نامه شماره 23127/ت 42396 ه‍‍ مورخ 6/2/1388 هیأت محترم وزیران مندرج در شماره 18687 مورخ 12/02/88 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این‌که «واحدهای جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع پنجاه کیلومتری مرکز استان اصفهان مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌شوند» جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد. 

محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی 

شماره: 23127/ت 42396 ه‍ ـ تاریخ: 06/02/1388

وزارت صنایع و معادن- وزارت امور اقتصادی و دارایی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 20/1/1388 که در مرکز استان اصفهان تشکیل شد، بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (132) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1380- تصویب نمود:

واحدهای جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از شعاع پنجاه کیلومتری مرکز استان اصفهان مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می‌شوند. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2788

22268
30 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی
272

 (کدهای 2999، 3149 و 3337را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: آییننامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی

تصویر تصویب‌نامه شماره 26510/ت 39039 ک مورخ 9/2/88 وزیران عضو کمیسیون اقتصاد موضوع اصل 138 قانون اساسی درخصوص آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی که به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده و در روزنامه رسمی شماره 18689 مورخ 14/2/88 نیز منتشر گردیده است جهت اجرا و بهره‌برداری لازم ابلاغ می‌گردد. 

علی‌اکبر عرب‌مازار ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور 

شماره: 26510/ت 39039 ک ـ تاریخ: 09/02/1388

وزیران عضو کمیسیون اقتصاد در جلسه مورخ 31/6/1387 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی - مصوب 1372- و با رعایت تصویب‌نامه شماره 164082/ت 373 ه‍مورخ 10/10/1386 آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی وتقویت حسابرسی را به شرح زیر تصویب نمودند: 

آییننامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی وتقویت حسابرسی

ماده 1- در این آیین‌نامه عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- اشخاص مشمول این آیین‌نامه: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (الف) تا (ز) ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی وحرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی - مصوب 1379.

ب- صورت مالی حسابرسی شده: صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا اعضای جامعه حسابداران رسمی با رعایت ترتیبات مقرر در ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی - مصوب 1379.

ج- وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

ماده 2- دستگاه‌های اجرایی مذکور در ماده 5 قانون مدیریت و خدمات کشوری - مصوب 1386- مکلفند از انعقاد قرارداد مازاد بر مبلغ ده برابر نصاب معاملات بزرگ موضوع قانون برگزاری مناقصات - مصوب 1383- با اشخاص مشمول این آیین‌نامه که فاقد صورت‌های مالی حسابرسی شده باشند، خودداری نمایند.

ماده 3- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مؤظف است هرگونه رتبه بندی و تعیین صلاحیت اشخاص مشمول این آیین‌نامه (از جمله شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره) را به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده آنها منوط نماید.

ماده 4- شرکت‌های تازه تأسیس، ضمن معافیت از ارائه صورت‌های مالی در سال اول تأسیس، مؤظفند برنامه کسب و کار سه سال آینده خود را که به اطلاع حسابرس رسمی شرکت رسیده باشد، ارائه نماید.

ماده 5- سازمان بورس مکلف است از پذیرش سهام شرکت‌هایی که شرکت‌های تابع و وابسته آنها فاقد گزارش حسابرسی شده است، خودداری نمایند. در مورد شرکت‌های پذیرفته شده، نماد عملیاتی آنها در صورت عدم رعایت تکلیف مقرر در این ماده ظرف شش‌ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه بسته خواهد شد.

ماده 6- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است بارعایت قوانین و مقررّات مربوط اظهارنامه اشخاص مشمول این آیین‌نامه را صرفاً به انضمام صورت‌های مالی حسابرسی شده، بررسی و در صورت عدم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده بر مبنای علی‌الرﺃس نسبت به تشخیص مالیات اقدام نماید.

ماده 7- اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به اشخاص مشمول این آیین‌نامه که فاقد صورت‌های مالی حسابرسی شده باشند، ممنوع است و این اشخاص مکلفند علاوه بر صورت‌های مالی حسابرسی شده، گزارش توجیهی دقیق و کاملی در مورد میزان تسهیلات ارزی مورد تقاضا با مستندات لازم که به تأیید حسابرس مربوط رسیده باشد به بانک یا مؤسسه اعتباری مربوط ارائه نمایند. مسؤولیت حسن اجرای این ماده به عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

ماده 8- هرگونه خروج ارز در مورد تمام یا قسمتی از درآمد، اصل سرمایه، سود سرمایه‌گذاری، حق امتیاز، اقساط و سود تسهیلات دریافتی و موارد مشابه توسط اشخاص مشمول این آیین‌نامه مشمول مقررّات این ماده است.

ماده 9- به منظور ارتقای سطح کیفی، دقت و سرعت ارائه خدمات حسابرسی و بازرسی، سازمان حسابرسی مکلف است ظرف دو سال پس از ابلاغ این تصویب‌نامه با تهیه و ایجاد نرم‌افزارهای تخصصی لازم، به کارگیری نیروهای متخصص، فراهم نمودن تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب و برقراری دوره‌های آموزشی مربوط، شرایط لازم برای به کارگیری فن‌آوری نوین در حرفه حسابرسی در کشور را فراهم نماید.

تبصره- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور مؤظف است جهت تأمین منابع مالی لازم به منظور تحقق موارد این ماده، مساعدت لازم را از جمله پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز از محل منابع عمومی دولت به عمل آورد.

ماده 10- در راستای ارتقای کیفی حسابرسی و توجه به نیازهای کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری مؤظف است با همکاری وزارت در برنامه‌های آموزش دانشگاه‌ها در زمینه حسابداری و حسابرسی تجدیدنظر نماید.

ماده 11- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ثبت مؤسسات حسابرسی را تنها با اخذ مجوز از جامعه حسابداران رسمی انجام دهد و همچنین از ثبت صورت جلسات مجامع عمومی اشخاص مشمول این آیین‌نامه در صورت تعیین افراد متفرقه به عنوان بازرس قانونی و حسابرس خودداری نماید.

ماده 12- به منظور ارتقای سطح انضباط مالی شرکت‌ها و مؤسسات انتفاعی دولتی و ساماندهی نرم‌افزارهای حسابداری مورد استفاده در دستگاه‌های مذکور، وزارت مکلف است دستورالعمل مربوط را با کسب نظر از سازمان حسابرسی و شورای عالی انفورماتیک ظرف شش‌ماه تهیه و به آنها ابلاغ نماید.

ماده 13- مرجع حل اختلاف در تشخیص شرکت‌های مشمول این آیین‌نامه وزارت می‌باشد. 

این تصویب‌نامه در تاریخ 8/2/1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2787

230/22144
30 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
الزام استفاده از شماره کلاسه پرونده TFN در دبیرخانه‌های امور مالیاتی
169

موضوع: الزام استفاده از شماره کلاسه پرونده (TFN) در دبیرخانههای امور مالیاتی

پیرو دستورالعمل شماره 37159 مورخ 22/4/87 موضوع استفاده از شماره کلاسه پرونده (TFN) و شماره اقتصادی (TIN) به منظور شناسایی مؤدیان مالیاتی، ردیابی کلیه فرآیند‌های مالیاتی مربوط به آنان، امکان کسب اطلاعات مدیریتی، نظارت هدفمند مدیران ارشد بر عملکرد واحدهای تحت پوشش در سراسر کشور و در راستای اجرای مفاد دستورالعمل‌های پروژه مدیریت پرونده مالیاتی به همه پرونده‌های فعال اعلامی ادارات کل شماره پرونده مالیاتی (TFN) تخصیص داده شده است.

1- بر این اساس مقرر است سیستم دبیرخانه امور مالیاتی بدون ورود شماره پرونده مالیاتی (TFN) و شماره ملی برای اشخاص حقیقی و کدپستی از تاریخ 16/3/1388 قادر به ارائه خدمات نباشد. لذا ادارات کل ترتیبی اتخاذ نمایند تا در این فرصت اطلاعات پرونده‌های فعال بدون (TFN) خود را به دفتر اطلاعات مالیاتی ارسال نمایند.

2- به موجب دستورالعمل‌های صادره، تشکیل پرونده مالیاتی جدید برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی صرفاً با مجوز دفتر اطلاعات مالیاتی مجاز می‌باشد در این ارتباط ثبت و ارسال مکانیزه اطلاعات هویتی مؤدیان مذکور به دفتر یاد شده برای تشکیل پرونده الزامی است.

3- واحدهای مالیاتی مکلفند در تمامی مراحل شناسایی، ثبت نام مؤدیان و به هنگام سازی بانک اطلاعاتی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل با دفتر اطلاعات مالیاتی همکاری نمایند.

4- کلیه واحدهای مالیاتی مکلفند در کلیه مکاتبات، فرم‌ها و اوراق مالیاتی مربوط، شماره اقتصادی اشخاص حقوقی، شماره ملی اشخاص حقیقی، شماره پرونده مالیاتی و کدپستی همه مؤدیان را درج نمایند.

5- مرکز فن‌آوری اطلاعات سازمان مکلف است حداکثر تا تاریخ 10/3/1388 براساس دستورالعمل و فرم‌های هویتی پیوست سیستم دبیرخانه امور مالیاتی را جهت تولید (TFN) موقت برای پرونده‌های جدید اصلاح، نصب و راه‌اندازی نماید.

6- ادارات امور مالیاتی مکلفند حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از تخصیص (TFN) موقت پرونده‌های جدید نسبت به دریافت دفترچه‌های تکمیل شده و اسناد و مدارک تشکیل پرونده مالیاتی از مؤدی اقدام و با هماهنگی مرکز فن‌آوری شماره‌های موقت تخصیص یافته را طی گزارشی به دفتر اطلاعات مالیاتی منعکس نمایند.

7- دفتر اطلاعات مالیاتی با فرض صحت اطلاعات دریافتی اقدام به بررسی سوابق پرونده‌های مالیاتی می‌نماید. البته طبق دستورالعمل نظارت بر ساماندهی فیزیک پرونده مالیاتی بر روند صحه گذاری مدارک، نظارت می‌گردد.

8- دفتر اطلاعات مالیاتی پس از حصول اطمینان از عدم وجود پرونده‌ای با سوابقی همانند مورد درخواست شده، اقدام به تبدیل شماره موقت (TFN) به شماره اصلی می‌نماید.

رؤسا و مدیران محترم امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل و همکاری با دفتر اطلاعات مالیاتی به منظور اعمال نظارت دقیق در راستای حصول اهداف می‌باشند.

ضمناً دادستانی محترم انتظامی مالیاتی موارد عدم رعایت مفاد این دستورالعمل را گزارش می‌نمایند. 

محمود شکری - معاون عملیاتی

2786

مرتبط با ارزش افزوده
4936
30 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
گواهی موقت ثبت نام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده
(ق.م.ب.ا.ا) 33

 (به کدهای 2919 و 2991 مراجعه فرمایید.)

 

با سلام

احتراماً، پیرو بخش‌نامه شماره 2815 مورخ 5/2/87 درخصوص گواهی موقت ثبت نام مؤدیان، در راستای پاسخگویی صحیح، به موقع و تکریم ارباب رجوع، در صورت برخورداری از شرایط لازم و صلاحدید و تفویض اختیار توسط مدیران‌کل ذی‌ربط، صدور گواهی فوق طبق نمونه بخش‌نامه مذکور با مهر و امضاء معاونین محترم مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رؤسای محترم مالیات بر ارزش افزوده بلامانع می‌باشد.

ضمناً از تاریخ ابلاغ این اصلاحیه صدور گواهی‌نامه‌های ثبت نام توسط ادارات کل با مهلت اعتبار تا سه‌ماه بلامانع خواهد بود. 

با تقدیم احترام ـ نادر آریا

2785

210/18806
23 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
هزینه‌های قابل قبول مالیاتی موضوع ماده 147 قانون شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و...
147

موضوع: هزینههای قابل قبول مالیاتی موضوع ماده 147 شرکتهای تابعه وزارت نیرو و...

تصویر تصویب‌نامه‌های شماره 165895/ت 41223 ه‍‍ مورخ 16/9/87 و 202071/ ت 41223 ه‍‍ مورخ 5/11/87 مبنی بر این‌که وجوهی که شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به موجب قانون مکلف و یا مجاز به پرداخت آنها شده و یا می‌شوند، از جمله وجوه هزینه شده در اجرای بند (پ) تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، ماده (61) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت- مصوب 1380- و نیز پرداخت وجوه تحت عنوان مالیات اضافی موضوع بند (ح) تبصره (9) قانون بودجه سال 1385 کل کشور و احکام مشابه و همچنین وجوهی که در چارچوب ماده (5) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت- مصوب 1380- و اصلاحات آن در سنوات قبل هزینه شده یا می‌شود از مصادیق هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، موضوع ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد. جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد.

محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

شماره: 165895/ت 41223 ه‍ ـ تاریخ: 16/09/1387

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت نیرو

هیأت وزیران در جلسه مورخ 5/8/1387 بنا به پیشنهاد شماره 100/30/82171 مورخ 1/8/1387 وزارت نیرو و به استناد ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1366- تصویب نمود:

وجوهی که شرکت‌های تابعه وزارت نیرو به موجب قانون مکلف و یا مجاز به پرداخت آنها شده و یا می‌شوند، از جمله وجوه هزینه شده در اجرای بند (پ) تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، ماده (61) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت - مصوب 1380- و نیز پرداخت وجوه تحت عنوان مالیات اضافی موضوع بند (ح) تبصره (9) قانون بودجه سال 1385 کل کشور و احکام مشابه و همچنین وجوهی که در چارچوب ماده (5) قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت - مصوب 1380- و اصلاحات آن در سنوات قبل هزینه شده یا می‌شود از مصادیق هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، موضوع ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد. 

پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

شماره: 202071/ت 41223 ه‍ ـ تاریخ: 05/11/1387

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات

وزارت نیرو

هیأت وزیران در جلسه مورخ 25/10/1387 بنا به پیشنهاد شماره 9392/300 مورخ 16/4/1387 وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و به استناد ماده (147) قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1366- تصویب نمود:

در تصویب‌نامه شماره 165895/ت 41223ه‍ مورخ 16/9/1387 بعد از عبارت «وزارت نیرو» عبارت «و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» اضافه می‌شود.

 پرویز داودی - معاون اول رییس‌جمهور

2784

منسوخ
17578
21 ارديبهشت 1388
دستورالعمل
تمرکز امور مالیاتی مؤسسات موضوع مواد 134 و 139 قانون
134، 139

2783

منسوخ
210/17338
20 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
احکام مالیاتی قانون بودجه سال 1388 کل کشور
84، 85، 147، 148

2782

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
940/4005
19 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
ابلاغ فهرست محصولات صنایع آلاینده محیط زیست برای اجرا در دوره‌های مالیاتی سال 1388
(ق.م.ب.ا.ا) 38

2781

213/144/16002
16 ارديبهشت 1388
بخش‌نامه
تأکید بر نحوه توزیع فرم‌های گواهی‌های مالیاتی موضوع مواد 186،187 و تبصره یک ماده 186 قانون
186، 187

 (کد 2579 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: تأکید بر نحوه توزیع فرمهای گواهیهای مالیاتی موضوع مواد 186،187 و تبصره یک ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم

پیرو بخش‌نامه شماره 69194 مورخ 5/8/86 رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص استانداردسازی گواهی‌های موضوع مواد 186، 187 و تبصره یک ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم، نظر به این‌که توزیع مرحله جدید چاپ فرم‌های مذکور با شماره سری 87/2303-3 (ماده 187 دستی)، 87/2303-3 (ماده 187 ماشینی)، 87/2306-3 (ماده 186) و 87/2307-3 (تبصره 1 ماده 186) و شماره سریال منحصر به فرد بر طبق سهمیه تعیین شده برای ادارات کل امور مالیاتی توسط معاونت پشتیبانی (اداره کل امور پشتیبانی) در حال انجام می‌باشد، لذا ضمن تأکید بر بخش‌نامه مذکور، مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی موارد ذیل را درخصوص نحوه توزیع و بکارگیری فرم‌های یاد شده رعایت نمایند.

1- با توجه به این‌که فرم‌های مذکور دارای شماره سریال اختصاصی برای هر اداره کل می‌باشد، لازم است مدیران‌کل محترم امور مالیاتی و مسؤولین ذی‌ربط در نگهداری و استفاده صحیح از آنها حداکثر تلاش خود را بنمایند.

2- تحویل و تحول فرم‌های یاد شده از طریق شماره سریال و اخذ رسید از مسؤولین مربوطه و استفاده‌کنندگان آن باشد.

3- برای توزیع فرم‌های مذکور میان ادارات امور مالیاتی الزاماً از نرم‌افزار مربوط به نحوه توزیع موضوع بند 2 قسمت (ب) بخش‌نامه صدرالاشاره که توسط مرکز فن‌آوری تهیه و در اختیار قرار داده شده است (CD پیوست) استفاده گردد.

4- توزیع فرم‌های یاد شده میان ادارات امور مالیاتی به نحوی صورت پذیرد که ادارات امور مالیاتی صرفاً پس از اتمام موجودی گواهی‌های توزیع شده قبلی، از گواهی‌های سری جدید موضوع این بخش‌نامه استفاده نمایند.

5- چنانچه فرم گواهی‌های مذکور به هر دلیل مخدوش و یا غیرقابل استفاده گردد، اداره امور مالیاتی مربوطه مکلف است لاشه آن فرم را به اداره کل متبوع اعاده نماید، تا در پایان هر فصل با نظارت نماینده دادستانی و مسؤول حراست اداره کل با تنظیم صورت‌جلسه‌ای (رونوشت به دادستانی انتظامی مالیاتی و دفتر خدمات مالیاتی) امحاء گردد.

6- در صورتی که موردی از مفقودی فرم گزارش گردد، لازم است اداره کل طی صورت‌جلسه‌ای که به امضاء نماینده دادستانی و مسؤول واحد حراست رسیده باشد، مراتب را با ذکر شماره سریال و نوع گواهی حداکثر ظرف مدت یک هفته به دادستانی انتظامی مالیاتی جهت پیگیری و رونوشت آن را به دفتر خدمات مالیاتی ارسال نمایند. بدیهی است در صورت بروز مورد فوق صدور گواهی‌المثنی جهت مؤدی منوط به تأیید مراتب عدم استفاده از گواهی مفقودی توسط دفتر اسناد رسمی مربوط و تعهد کتبی مؤدی مبنی بر پذیرش مسؤولیت و عواقب بعدی هر گونه سوء استفاده احتمالی از گواهی مفقودی می‌باشد، ضمناً مراتب فقدان اعتبار گواهی مفقودی در نسخه گواهی المثنی توسط اداره امور مالیاتی درج گردد.

7- ادارات کل امور مالیاتی در پایان هر فصل آمار تعداد گواهی‌های استفاده شده، امحاء شده و موجودی را به تفکیک به دفتر خدمات مالیاتی ارسال نمایند.

مدیران‌کل محترم امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این بخش‌نامه و دادستانی انتظامی مالیاتی ناظر آن خواهند بود.

محمدقاسم پناهی - معاون فنی و حقوقی

2780

232/186/15444
15 ارديبهشت 1388
دستورالعمل
رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی عملکرد 86 مؤدیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون تا پایان تیرماه سال 1388
156

 (کد 2698 را ملاحظه فرمایید.)

 

موضوع: رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی عملکرد 86 مؤدیان موضوع بند (ج) ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم تا پایان تیرماه سال 88

احتراماً، پیرو دستورالعمل شماره 75174/1882/232 مورخ 30/7/1387 و بخش‌نامه شماره 127301 مورخ 7/12/1387 درخصوص تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد سال 1386 صاحبان مشاغل موضوع بند (ج) ماده 95 و رانندگان تاکسی تا 30/9/1387 و 25/12/1387 در اجرای مصوبات هیأت محترم وزیران، با عنایت به مقررّات ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم و تسلیم اظهارنامه توسط اکثر صاحبان مشاغل مذکور تا پایان تیرماه سال 1387، مقتضی است به منظور عدم شمول مرور زمان مالیاتی، ترتیبی اتخاذ گردد تا پرونده‌های مالیاتی کلیه مؤدیان مزبور که در فرصت قانونی و یا در مهلت تعیین شده نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1386 اقدام نموده و مشمول توافق و تفاهم خوداظهاری حسب مورد نشده‌اند و یا در اجرای ماده 158 به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند، تا پایان تیرماه سال 1388 مورد رسیدگی و برگ تشخیص مالیات مربوط صادر گردد.

محمود شکری - معاون عملیاتی

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: