توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2382

211/2250/11263
19 شهريور 1384
بخش‌نامه
آیین‌نامه اجرایی ماده 169 تنفیذی قانون برنامه سوم

تصویرآیین‌نامه اجرایی ماده (169) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (118) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که به شماره 27965/ت 33411ه‍ مورخ 8/5/84 به تصویب هیأت محترم وزیران رسیده و در شماره 17600 مورخ 10/5/84 روزنامه رسمی نیز درج گردیده است جهت اطلاع و اقدام به پیوست ارسال می‌گردد.

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 27965/ت 33411ه‍ تاریخ: 08/05/1384

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 8/4/1384 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (169) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (118) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1383- آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آییننامه اجرایی ماده (169) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (118) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده 1- وجوهی که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در جهت احداث، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاها، اماکن و باشگاه‌های ورزشی و ارائه خدمات ورزشی هزینه می‌گردد، با درخواست متقاضی و ارائه مدارک مستند، حسب مورد پس از تأیید از طریق ادارات کل تربیت بدنی استان‌ها و یا سازمان تربیت بدنی به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی محل اعلام خواهد شد.

ماده 2- بخش خصوصی که از وجوه موضوع ماده (1) این آیین‌نامه بهره‌مند می‌گردد، مؤظف است حسب نظر سازمان تربیت بدنی و واحدهای تابعه، متناسب با وجوه استفاده شده خدمات لازم را به بخش تربیت بدنی و ورزش ارائه نماید.

تبصره- نوع و نحوه ارائه خدمات توسط بخش خصوصی براساس دستورالعملی خواهد بود که توسط سازمان تربیت بدنی صادر و ابلاغ خواهد شد.

ماده 3- وجوهی که توسط اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به عنوان کمک سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک ایران، فدراسیون‌ها، هیأت‌ها و انجمن‌های ورزشی و تربیت بدنی نیروهای مسلح پرداخت می‌گردد. در مورد سازمان تربیت بدنی و تربیت بدنی نیروهای مسلح به حساب‌های خاصی که به همین مـنظـور نزد شـعب یکی از بانک‌های مجاز توسط خزانه با درخواست ذی‌حساب مربوط افتتاح می‌شود واریز و وجوه مذکور پس از واریز یا حداقل دو امضای مجاز که یکی از آنها ذی‌حساب می‌باشد قابل استفاده می‌باشد و در مورد سایر دستگاه‌ها وجوه مورد بحث مستقیماً به حساب تعیین شده در دستگاه مربوط واریز می‌گردد تا در جهت اهداف دستگاه به مصرف برسد.

سازمان تربیت بدنی مکلف است بر مصرف وجوه مورد بحث در دستگاه‌های یاد شده نظارت لازم اعمال و دستگاه‌های مذکور نیز مکلفند گزارش عملکرد استفاده از وجوه مزبور را هر سه‌ماه یکبار به سازمان تربیت بدنی ارسال نمایند.

تبصره- نحوه مصرف وجوه پرداختی موضوع ماده (3) این آیین‌نامه در بخش دولتی تابع مقررّات اعتبارات خارج از شمول قانون محاسبات عمومی و در سایر موارد تابع قوانین مالی و محاسباتی دستگاه‌های ذی‌ربط می‌باشد.

ماده 4- وجوه موضوع ماده (3) این آیین‌نامه پس از درخواست کتبی متقاضی و گواهی ذی‌حساب و یا مسؤول مالی دستگاه‌های ذی‌ربط به سازمان تربیت بدنی و یا ادارات کل تربیت بدنی استان‌ها حسب مورد گزارش می‌شود تا پس از بررسی و تأیید، مراتب به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی مربوط اعلام گردد.

تبصره- حوزه‌های مالیاتی مؤظفند موارد تأیید شده از سوی سازمان تربیت بدنی و ادارات کل تربیت بدنی استان‌ها را به حساب هزینه‌های قابل قبول پرداخت‌کنندگان موضوع این آیین‌نامه و در همان سالی که پرداخت صورت گرفته است منظور نمایند.

ماده 5- کلیه وجوه و کمک‌های دریافتی موضوع این آیین‌نامه باید دقیقاً در راستای هدف پرداخت‌کنندگان و این آیین‌نامه هزینه گردد. 

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2381

232/1411/11177
16 شهريور 1384
بخش‌نامه
همکاری با دیوان محاسبات
232

 (به مفاد بخش‌نامه شماره 18842 مورخ 26/10/1384 نیز توجه شود.)

 

نظر به این‌که طبق قانون دیوان محاسبات کشور، حسابرسی، رسیدگی کلیه حساب‌های درآمد و هزینه و سایر دریافت‌ها و پرداخت‌ها و نیز صورت‌های مالی وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و سایرواحد‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند از نظر مطابقت با قوانین و مقررّات مالی و سایر قوانین مربوط و ضوابط لازم‌الاجراء بر عهده دیوان محاسبات کشور می‌باشد لذا مقتضی است درخصوص ارائه اطلاعات مربوط به دستگاه‌های فوق به نحو شایسته به هیأت‌های حسابرسی دیوان محاسبات کشور همکاری لازم به عمل آید.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2380

211/2113/10944
13 شهريور 1384
بخش‌نامه
اصلاح آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نظارت بر فعالیت آنها

به پیوست تصویر تصویب‌نامه شماره 32322/ت 31184ه‍ مورخ 12/7/1383 هیأت محترم وزیران درخصوص اصلاح آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نظارت بر فعالیت آنها موضوع تصویب‌نامه شماره 7408/ت 141 مورخ 2/3/1368 ابلاغ می‌گردد.

 علی‌اکبر سمیعی

شماره: 32322/ت 31184ه‍ مورخ: 12/4/138

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

هیأت وزیران در جلسه مورخ 8/7/1383 بنا به پیشنهاد شماره 6837-1 مورخ 6/5/1383 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد اصل سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها موضوع تصویب‌نامه 7408/ت 141 مورخ 2/3/1368 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1- در کلیه مواد آیین‌نامه و اصلاحات بعدی آن، عبارت «تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی» به عبارت «تأسیسات جهانگردی»، عبارت «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» به عبارت «رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری» و عبارت «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به عبارت «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری» تغییر می‌یابد.

2- متن زیر جایگزین ماده (12) و تبصره‌های آن می‌شود

«ماده 12- درجه‌بندی، تغییر و سلب درجه و همچنین نرخ‌گذاری اتاق، اغذیه و سایر خدمات تأسیسات گردشگری مطابق دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری خواهد رسید.»

3- ماده (13) به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

«ماده 13- سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند قبل از درجه‌بندی، برای واحدهای تازه تاسیس، پروانه بهره‌برداری موقت صادر و میزان خدمات آن واحدها را حداکثر براساس درجه‌ای که در موافقت اصولی ذکر شده است، تعیین نماید.»

4- ماده (22) حذف می‌شود و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می‌شود. 

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2379

منسوخ
31038/ت 33728 ه‍
12 شهريور 1384
تصویب‌نامه و تصمیم‌نامه
استمهال بدهی مالیاتی و وام تعدادی از اشخاص
210، 211

2378

211/2029/10889
12 شهريور 1384
بخش‌نامه
رأی شورا در‌خصوص عدم پذیرش 10% مالیات شرکت‌های سرمایه‌پذیر از مالیات
105

تصویر صورت‌جلسه شماره 2565-201 مورخ 17/3/84 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی درخصوص عدم پذیرش 10% مالیات شرکت‌های سرمایه‌پذیر از مالیات متعلق به سهامداران در شرکت سرمایه‌گذار موضوع تبصره (1) ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن مصوب 7/2/1371 که تا پایان سال 1380 نافذ بوده به لحاظ بهره‌برداری و اقدام لازم ارسال می‌گردد. 

حیدری کرد زنگنه

شماره: 2565/201 تاریخ: 17/03/1384

صورتجلسه

جلسه شورای عالی مالیاتی در تاریخ 28/2/84 متشکل از امضاءکنندگان صورت‌جلسه برقرار می‌باشد.

موضوع دستور جلسه بررسی و اظهارنظر به مفاد نامه شماره 1129/251 مورخ 7/2/84 اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ است که در تاریخ 10/2/84 از سوی رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور جهت طرح در هیأت عمومی ارجاع گردیده است.

اجمال موضوع نامه فوق‌الذکر، پذیرش و یا عدم‌پذیرش مالیات 10% پرداختی شرکت‌های سرمایه‌پذیر (موضوع بند «د» 105 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366) به حساب مالیات متعلق به سود سهامداران در شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌باشد با این توضیح که بخش‌نامه شماره 854/10448-4/30 مورخ 17/1/1381 سازمان امور مالیاتی کشور که متضمن حکم عدم پذیرش مالیات 10% پرداختی شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب مالیات سود سهام سهامداران در شرکت سرمایه‌گذار بوده، به موجب دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 424 مورخ 1/9/1383 ابطال گردیده و پس از آن مشکلات اجرایی و ابهاماتی در روابط مؤدیان مالیاتی و ادارات امور مالیاتی پدید آمده است.

هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی با مطالعه و بررسی موضوع مطروحه و بحث و تبادل نظر لازم به شرح آنی اعلام رأی می‌نماید:

رأی اکثریت با عنایت به تخصیص عنوان مالیات شرکت، به‌وسیله قانون‌گذار در بند (د) ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و تفکیک 10% مالیات شرکت و مالیات متعلق به سهامداران در جزءهای (الف) و (ب) ذیل بند یاد شده و عطف توجه به تفکیک شخصیت حقوقی شرکت‌ها از شخصیت سهامداران در قوانین موضوعه و تدفیق در ادله اقامه شده به‌وسیله هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، مبنی بر این‌که تهیه و تأیید بخش‌نامه و آیین‌نامه‌های مربوط به قانون مالیات‌ها، بنا به تصریح ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم محدود به وظایف و اختیارات شورای عالی مالیاتی و در نتیجه بخش‌نامه 854/10448/4/30 مورخ 17/1/1381 را فارغ از محتوای آن صرفاً به دلیل آنکه خارج از حوزه اختیارات رییس کل وقت سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده بوده ابطال نموده است:

علی‌هذا کسر مالیات 10% پرداختی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، از مالیات متعلق به سهامداران در شرکت سرمایه‌گذار بدلایل مارالذکر فاقد محمل قانونی بوده و موجه به نظر نمی‌رسد. 

سیدمحمود حمیدی- سید اسدالله مرتضوی- داریوش آل‌آقا- حسن عباسی‌پناه- غلامرضا نوری- اسماعیل ملکان

نظر اقلیت حکم تبصره 1 ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم (قبل از اصلاحیه 27/11/1380) مشعر بر لزوم کسر مالیات بابت سود سهام و سهم‌الشرکه پرداختی به صورت عام می‌باشد و در آن تبصره دایر بر این‌که مالیات سود سهام و یا سهم‌الشرکه بایستی پس از کسر 10% مالیات شرکت موضوع بند (د) ماده 105 منظور گردد، مشهود نمی‌باشد، لذا دلیل قانونی روشنی برای عدم احتساب 10% پرداختی توسط سرمایه‌پذیر وجود ندارد و با این ترتیب نظر به ضرورت کسر قدرالسهم آن بخش از مالیات همانند مالیات‌های متعلق دیگر در احتساب مالیات‌های قطعی می‌دهد. 

محمد رزاقی- محمدعلی سعیدزاده- علی‌اکبر نوربخش

2377

110/8/5189
7 شهريور 1384
بخش‌نامه
رشته طراحی و نقاشی قالی جزء رشته‌های طراحی سنتی
142

جناب آقای سمیعی- معاون محترم فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور

با سلام احتراماً عطف به نامه شماره 10048/1537-211 مورخ 30/5/84، به استحضار می‌رساند رشته طراحی و نقاشی قالی از رشته‌های طراحی سنتی است که جزو رشته‌های تولیدی صنایع دستی محسوب می‌شود و مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن می‌باشد.

حمید حاجی‌پور- معاون امور فنی و اقتصادی (سازمان صنایع دستی ایران)

2376

250/15913
6 شهريور 1384
بخش‌نامه
تفویض اختیار، وصول انواع حق تمبر
50,48,47,46,45,44

با توجه به این‌که کماکان در زمینه وصول حق تمبر از دستگاه‌ها و اشخاص حقوق سؤالات و ابهامات در مورد اداره کل متولی دریافت انواع حق تمبر مطرح می‌باشد. لذا مراتب چگونگی و فرآیند وصول حق تمبر مجدداً با استناد به دستورالعمل رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

1- به استناد تفویض اختیار 70708/4934/230 مورخ 13/12/1381 :

الف) مطالبه و وصول حق تمبر موضوع مواد 44 لغایت 47 قانون مالیات‌های مستقیم و نیز حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه اشخاص حقوقی موضوع ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص پرونده‌های مالیاتی ابوابجمعی در محدوده جغرافیایی استان تهران از اول سال 1382 به اداره کل امور مالیاتی استان تهران معاونت امور مالیاتی شهرستان‌های استان تهران محول گردیده (امور مالیاتی کدهای 02 ـ 48 و 04 ـ 48)

ب) حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه اشخاص حقوقی موضوع ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم پرونده‌های ابوابجمعی ادارات کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ و شرکت‌ها (کپی بخش‌نامه پیوست) در:

ب 1) اداره امور مالیاتی مستقر در اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ.

ب 2) در واحدهای مالیاتی اداره کل امور مالیاتی شرکت‌ها.

2- به استناد نامه شماره 7092 مورخ 30/4/1384 اختیار مطالبه حق تمبر برات‌های ارزی به امور مالیاتی استان تهران واگذار گردیده (کپی پیوست) معاونت امور مالیاتی شهرستان‌های استان تهران (اداره امور مالیاتی کد 04 ـ 48).

3- به استناد نامه شماره 29357/2888/230 مورخ 5/5/1384 و نامه شماره 16633 مورخ 25/4/1384 حساب شماره 11/496 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ جهت واریز کلیه حساب‌های 101 الی 104 خزانه مربوط به انواع مختلف درآمدهای مالیاتی موضوع بند 2 نامه شماره 72528/4997/52 مورخ 20/10/1381 معاونت هزینه که نسبت به فروش و توزیع اوراق در سطح کشور اقدام نموده و وجوه حاصل از فروش را به حساب‌های 101 الی 104 واریز می‌نمایند. (پیوست 1،2،3)

4- حق تمبر چاپ چک به استناد ماده 44 قانون مالیات‌های مستقیم و تفویض اختیار 70708/4934/230 مورخ 13/12/1381 امور مالیاتی استان تهران ـ معاونت امور مالیاتی شهرستان‌های استان تهران (اداره امور مالیاتی کد 04-48)

5- افزایش ارزش سفته به استناد ماده 45 و 50 و تفویض اختیار 70708/4934/230 مورخ 13/12/1381 امور مالیاتی استان تهران ـ معاونت امور مالیاتی شهرستان‌های استان تهران (اداره امور مالیاتی کد 02- 48) 

غلامعلی فروزش- معاون رییس کل و رییس امور مالیاتی استان تهران

2375

211/1483/10579
6 شهريور 1384
بخش‌نامه
اصلاحیه آیین‌نامه مربوط به روش نگاهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی
95

 

 (به مفاد بخش‌نامه شماره 12571/1261/211 تاریخ 11/04/1385 توجه شود.)

 

 تصویب‌نامه اصلاحیه آیین‌نامه مربوط به روش نگاهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی تبصره 2 ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم که مفاد آن پانزده روز پس از درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجرا خواهد شد جهت اطلاع به پیوست ارسال می‌گردد. ضمناً متذکر می‌شود اقدامات انجام شده براساس آیین‌نامه قبلی تا تاریخ لازم‌الاجرا شدن این اصلاحیه حسب مورد معتبر می‌باشد.

حیدری کرد زنگنه

شماره: 13593 تاریخ: 11/04/1383

تصویبنامه اصلاحیه آییننامه موضوع تبصره 2 ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

آیین‌نامه مربوط به روش نگاهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت‌های مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم که در تاریخ 10/1/1382 به تصویب این وزارت رسیده، به شرح موارد زیر اصلاح می‌شود:

1- عبارت آخر ماده 2 شامل «به فارسی و یا خودنویس یا خودکار تحریر شده باشد» به عبارت « و به فارسی تحریر شده باشد» اصلاح می‌گردد.

2- متن تبصره 2 ماده 2 حذف و متن زیر جایگزین آن می‌شود.

«تبصره 2- نوشتن دفاتر با وسایلی که به سهولت قابل محو است (مانند مواد گرافیت) ممنوع است.»

3- متن قسمت اخیر ماده 8 شامل «کارت‌های حساب اعم از آنکه به وسیله دست یا ماشین تهیه شده باشند، در حکم دفاتر معین است» به عبارت «کارت‌های حساب در حکم دفاتر معین است» اصلاح می‌گردد.

4- تبصره ماده 11 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«تبصره- اشتباهات حسابداری در صورتی که بعداً در اثناء عملیات سال مربوط مورد توجه واقع و بر پایه استانداردهای حسابداری در دفاتر همان سال اصلاح و مستندات آن ارائه شود، به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.»

5- متن قسمت اخیر ماده 12 بعد از عبارت «در ستون مزبور درج نمایند» به شرح زیر تغییر می‌یابد:

«در صورتی که اقلام درآمد و هزینه و خرید و فروش دارایی‌های قابل استهلاک متکی به اسناد و مدارک باشد، مؤدیان مذکور می‌بایست پس از ثبت موارد در دفترمشاغل، اسناد و مدارک مربوط را به ترتیب شماره ردیف دفتر و به نحوی که برای رسیدگی مأموران مالیاتی قابل استفاده باشد، نگاهداری نمایند.»

6- در تبصره 3 ماده 13 عبارت « و یا به عللی خارج از اختیار مؤدی» حذف می‌شود.

7- متن ماده 15 به شرح زیر تغییر می‌یابد:

«ماه 15- مؤسساتی که دارای شعبه هستند مکلفند با توجه به روش‌های حسابداری خود خلاصه عملیات شعبه یا شعب خود را در صورتی که دارای دفاتر پلمپ شده باشند، لااقل سالی یکبار (تا قبل از بستن حساب‌ها) و در غیر این صورت ماه به ماه در دفاتر مرکز مؤسسه ثبت کنند.»

8- ماده 17 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«ماه 17- مؤدیانی که از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌نمایند، مؤظفند حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات داده شده به ماشین‌های الکترنیکی را در دفتر روزنامه یا مشاغل حسب مورد ثبت و حداکثر ظرف مهلت تعیین شده در ماده 14 این آیین‌نامه به دفتر کل منتقل کنند، علاوه بر این به منظور رسیدگی باید آیین‌نامه‌ها یا دستورالعمل‌های کار ماشین و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم‌افزارهای مالی مورد استفاده را در اختیار مأموران رسیدگی قرار دهند، ضمناً مؤدیان مذکور مکلفند هرسه‌ماه یکبار خلاصه عملیات داده شده به ماشین‌های الکترونیکی را حداکثر تا 10 روز پس از پایان سه‌ماه به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.»

9- ماده 18 و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«ماده 18- اشخاص حقوقی و مشمولین بند (الف) ماده 96 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مکلفند صورت‌های مالی نهائی خود را با رعایت آخرین استانداردهای حسابداری اعلامی از طرف مراجع ذی‌صلاح تهیه و تنظیم نمایند.

تبصره- در مواردی که فرم اظهارنامه تدوین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور که در اختیار مؤدیان گذارده می‌شود، حاوی فرم صورت‌های مالی نیز می‌باشد، اشخاص موضوع این ماده با تنظیم و تسلیم این فرم‌ها، ملزم به تسلیم صورت‌های مالی جداگانه که خود برای مؤسسه متبوع تهیه نموده‌اند، نخواهند بود، لیکن می‌توانند به منظور رفع ابهام احتمالی و یا ارائه اطلاعات بیش‌تر، علاوه بر تنظیم و تسلیم اظهارنامه مزبور نسخه‌ای از صورت‌های مالی و ضمائم مربوط را نیز همراه اظهارنامه به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط تسلیم نمایند.»

10- ماده 19 به شرح زیراصلاح و تبصره آن حذف و تبصره دیگری با متن ذیل به آن الحاق می‌گردد:

«ماده 19- از اشخاص مشمول بند (ب) ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم، هر یک که در امور تولید و خرید و فروش کالا فعالیت ندارند و فعالیت آنها به طور مشخص محدود به دریافت بهای خدمات و پرداخت هزینه است، بایستی صورت خلاصه درآمدها و هزینه‌ها را حتی‌المقدور با تفکیک انواع آنها تهیه و سایر اشخاص موضوع آن بند مکلف است صورت‌حساب سود و زیان خود را (با ابراز موجودی‌ها، خرید، فروش و غیره) برابر رویه‌های متداول در امر حسابداری تنظیم نمایند.

تبصره- چنانچه فرم اظهارنامه تدوین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور که در اختیار مؤدیان گذارده می‌شود، از حیث لزوم ارائه اطلاعات مذکور در این ماده، کفایت امر را بنماید، مؤدیان مزبور ملزم به تهیه و تسلیم صورت‌های جداگانه نخواهند بود، لیکن می‌توانند به منظور رفع ابهام احتمالی و یا ارائه اطلاعات بیش‌تر، علاوه بر اظهارنامه نسخه‌ای از حساب درآمد و هزینه و یا حساب سود و زیان خود را نیز که به شرح فوق تنظیم نموده‌اند، به انضمام سایر یادداشت‌ها و مدارک موجود همراه اظهارنامه به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط تسلیم نمایند.»

11- ماده 20 به شرح زیر اصلاح و تبصره‌ای با متن ذیل به آن الحاق می‌شود:

«ماده 20- تخلف از تکالیف مقرر در این آیین‌نامه در موارد زیر موجب رد دفاتر می‌باشد.

1- در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.

2- عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز

3- ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه

4- ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت (آرتیکل) بین سطور

5- تراشیدن و پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده

6- جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل به منظور سوء استفاده

7- بستانکار شدن حساب‌های نقدی و بانکی، مگر این‌که حساب‌های بانکی با صورت‌حساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حساب‌های بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تأخر ثبت حساب‌ها باشد که در این صورت موجب رد دفتر نیست.

8- تأخیر دفاتر روزنامه ومشاغل زاید بر حد مجاز مقرر در تبصره‌های 2 و 3 و 4 ماده 13 و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مقرر در ماده 14 و تأخیر تحریر زاید بر حد مقرر در ماده 17 این آیین‌نامه

9- عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررّات ماد 15 این آیین‌نامه

10- اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات مؤسسه در صورتی که نسبت به اصلاح آن طبق مقررّات تبصره ماده 11 این آیین‌نامه اقدام نشده باشد.

11- در صورتی که مؤدیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم استفاده ننمایند.

12- عدم ارائه آیین‌نامه‌ها یا دستورالعمل‌های کار ماشین و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم‌افزارهای مالی مورد استفاده و همچنین عدم تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده 17 این آیین‌نامه در مهلت مقرر در آن ماده در مورد اشخاصی که از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌نمایند.

13- عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت وپلمپ شده (ولو نانویس)

14- استفاده از دفاتر ثبت وپلمپ شده سال‌های قبل (با توجه به مقررّات ماده 13 این آیین‌نامه)

15- عدم تطبیق مندرجات دفاتر با اطلاعات موجود در سیستم‌های الکترونیکی در مورد اشخاصی که از سیستم‌های مذکور استفاده می‌نمایند.

16- ثبت هزینه‌ها و درآمدها و هر نوع اعمال و اقلام مالی غیرواقع در دفاتر به شرط احراز (توضیح آنکه ثبت هزینه‌هائی که وقوع آن محقق بوده ‌اما به دلایل خاص قانونی قابل قبول از حیث مالیاتی نیست و برگشت داده می‌شود، به منزله ثبت هزینه‌های غیرواقع تلقی نمی‌شود.)

تبصره- در مورد بند 6 این ماده چنانچه سفید ماندن جهت ثبت تراز افتتاحی باشد موجب رد دفاتر نخواهد بود و همچنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر در آخر هر روز یا هر هفته یا هر ماه به شرطی که اسـناد دارای شماره ردیف بوده و قسمت سفید مانده با خط بسته شود، به اعتبار دفتر خللی وارد نمی‌آورد.

سیدصفدر حسینی

2374

211/1931/10451
2 شهريور 1384
بخش‌نامه
کسر اقساط تسهیلات مسکن درآمد مشمول مالیات
91,86,85,83

نظر به این‌که با اتمام دوره پنج ساله قانون برنامه سوم برای ادارات امور مالیاتی و ذی‌حسابی‌ها درخصوص کسر اقساط ماهیانه تسهیلات اعتباری مسکن دریافتی از بانک‌ها توسط متقاضیانی که از ابتدای سال 1379 لغایت پایان سال 1383 اقدام به خرید یا احداث واحدهای مسکونی با مساحت مفید حداکثر 120 متر نموده‌اند ابهاماتی بروز کرده است لذا یادآور می‌گردد با توجه به صراحت ماده 3 آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده 139 قانون موصوف موضوع مصوبه شماره 54563/ت 24104ه‍ مورخ 30/11/1379 هیأت محترم وزیران کسر اقساط ماهیانه تسهیلات اعتباری مذکور در طول دوره بازپرداخت وام از درآمد مشمول مالیات دریافت‌کنندگان تسهیلات فوق‌الذکر بلامانع می‌باشد. 

حیدری کرد زنگنه

2373

211/1393/10448
2 شهريور 1384
بخش‌نامه
برای صدور مفاصا حساب نقل و انتقال سهام ارائه صورت‌جلسه مجمع هیأت مدیره لازم نیست.
143

به قرار اطلاع برخی از واحدهای مالیاتی درخصوص صدور گواهی موضوع تبصره 2 ماده 143 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 با درخواست مدارک غیرضروری از متعاملین یا نمایندگان آنها موجب اتلاف وقت و کندی جریان امور و نارضایتی مؤدیان می‌شوند، علی‌هذا چون به موجب قسمت اخیر تبصره 2 ماده مذکور انتقال دهندگان سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم سهام مکلف‌‌اند قبل از انتقال، مالیات متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و همچنین ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی نیز در موقع ثبت تغییرات یا تنظیم سند انتقال حسب مورد گواهی پرداخت مالیات را اخذ و ضمیمه پرونده مربوط به ثبت یا انتقال نمایند. بنابراین ادارات امور مالیاتی مجاز به الزام متعاملین به ارائه مصوبه مجمع عمومی و یا مصوبه هیأت مدیره شرکت در مورد انتقالات مزبور نمی‌باشند و لازم است پس از پرداخت مالیات متعلق، نسبت به صدور گواهی اقدام نمایند. 

حیدری کرد زنگنه

2372

211/1908/10378
1 شهريور 1384
بخش‌نامه
نرخ10% مالیات حقوق اعضای هیأت علمی و کادر دانشگاهی
86,85,83,82

(به مفاد دادنامه شماره 1181 دیوان عدالت اداری که در پیوست بخش‌نامه شماره 17120 تاریخ 30/02/1387- تحت کد 2631 - ابلاغ شده است توجه شود.)

 

چون در مورد نرخ محاسبه مالیات بر درآمد حقوق اعضای هیأت علمی و کادر اداری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سؤالاتی مطرح شده است لذا به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویه متذکر می‌شود:

با توجه به نظریه معاون محترم حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری که طی شماره 27283 مورخ 8/5/84 مورخ 8/5/84 واصل گردیده و مفاداً مشعر بر این است که «مطابق تبصره یک مصوبه 2662/د ش مورخ 6/8/1370 شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده است تا زمان تعیین تکلیف مالیات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از سوی مجلس شورای اسلامی، مالیات حقوق و مزایا و فوق‌العاده‌های اعضای هیأت علمی و کادر اداری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برابر اعضای هیأت علمی و کادر اداری دانشگاه‌های دولتی باشد» لذا با عنایت به نظریه فوق‌الذکر درآمد حقوق کارکنان مذکور با رعایت معافیت‌های مقرر قانونی مشمول مالیات به نرخ ده درصد (10%) خواهد بود. 

حیدری کرد زنگنه

2371

منسوخ
118043/159
30 مرداد 1384
قانون‌ موافقت‌نامه‌
قانون‌ موافقت‌نامه تأسیس مقر بین‌ سازمان‌ اسلامی ‌آموزشی‌، علمی‌ و فرهنگی (آیسسکو) و جمهوری‌اسلامی‌ ایران‌
168

2370

10263
30 مرداد 1384
بخش‌نامه
سود تسهیلات مالی به سرمایه‌گذار خارجی هزینه قابل قبول مالیاتی است
148

در اجرای تبصره (1) ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به پیشنهاد شماره 4713/378/232 مورخ 21/3/1384 این سازمان و موافقت مقام عالی وزارت بدین‌وسیله اعلام می‌دارد:

سود تسهیلات مالی سرمایه‌گذاران خارجی که مجوز آن در اجرای ماده 6 قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی صادر و به تصویب هیأت سرمایه‌گذاری خارجی رسیده و مراتب نیز به تأیید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران رسیده باشد جزء هزینه‌های قابل قبول شرکت سرمایه‌پذیر، پذیرفته خواهد شد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2369

منسوخ
211/1605/10164
30 مرداد 1384
بخش‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره 11 قانون بودجه 1384

2368

211/1604/10163
30 مرداد 1384
بخش‌نامه
اصلاح آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی
132

تصویر تصویب‌نامه شماره 15119/32028 ه‍ مورخ 11/3/1384 هیأت محترم وزیران جهت اطلاع و بهره‌برداری به پیوست ارسال می‌گردد.

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 15119/ت 32028 ه‍ تاریخ: 11/03/1384

وزارت صنایع و معادن- وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت رفاه و تأمین اجتماعی

سازمان مدیرت و برنامهریزی کشور- سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

هیأت وزیران در جلسه مورخ 24/1/1384 بنا به پیشنهاد شماره 21247-1 مورخ 6/10/1383 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد ماده (22) قانون تنظیم بخشی از مقررّات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (113) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1382 - تصویب نمود:

متن ذیل به عنوان تبصره به ماده (1) آیین‌نامه اجرایی ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررّات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده (113) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع تصویب‌نامه شماره 8794/ت 3037 ه‍ مورخ 27/2/1383 اضافه می‌گردد:

« تبصره- کلیه تأسیسات گردشگری مندرج در ماده (1) آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نظارت بر فعالیت آنها، موضوع تصویب‌نامه شماره 7408/ت 141 مورخ 2/3/1368 که دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌باشند، مشمول مقررّات این آیین‌نامه خواهند بود.»

2367

211/1404/10060
30 مرداد 1384
بخش‌نامه
اصلاحیه تصویب‌نامه (سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و... در امور پژوهشی و فن‌آوری)

(کد 2303 را ملاحظه فرمایید)

 

پیرو بخش‌نامه شماره 22728/5012-211 مورخ 26/12/83، تصویر تصویب‌نامه شماره 12796/ت 32998 ه‍ مورخ 3/3/1384 هیأت محترم وزیران جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد. 

 علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 12796/ت 32998 ه‍ تاریخ: 03/03/1384

وزارت امور اقتصاد و دارایی- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیـران در جلسه مورخ 1/3/1384 با توجه به نظر رییس مجلس شورای اسلامی، موضوع نامه شماره 53443 /8017 ه‍/ب مورخ 3/2/1384 تصویب نمود:

تصویب‌نامه شماره 61883/ت 32078 ه‍ مورخ 23/10/1383 به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:

1- در سطر اول بعد از عبارت «بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت» عبارت « و بخش غیردولتی» اضافه می‌گردد.

2- به انتهای تصویب‌نامه عبارت « این تصویب‌نامه از ابتدای سال 1384 لازم‌الاجرا می‌باشد» اضافه می‌گردد.

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2366

232/1376/10124
29 مرداد 1384
بخش‌نامه
هزینه‌های مشترک نسبت به درآمد‌های معاف یا مشمول مالیات
148,147

به قرار اطلاع واصله برخی از حسابداران رسمی و واحدهای مالیاتی از مفاد قسمت اخیر بخش‌نامه شماره 14905/3708/1671/232 مورخ 1/9/83 موضوع تسهیم هزینه‌های مشترک یک دوره مالی بین درآمدهای معاف از مالیات و درآمدهای غیرمعاف استنباط‌های متفاوتی دارند لذا به منظور ایجاد وحدت رویه مقرر می‌دارد:

1- در صورتی که درآمدهای معاف از مالیات دارای هزینه مستقیم باشند، بدیهی است نظر به معاف بودن درآمد، هزینه مستقیم مرتبط با درآمد صرفاً به حساب آن درآمد و حسب مقررّات مواد 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم از درآمدهای غیرمعاف قابل کسر نخواهد بود.

2- گرچه طبق عرف متداول حسابداری و مالیاتی تسهیم هزینه‌های مشترک به نسبت در آمدهای معاف و غیرمعاف امری متداول و غیرمعاف پذیرفته شده می‌باشد اما باید توجه نمود که این روال درباره درآمدها و سودهای حاصل از محل سپرده بانکی و سود اوراق مشارکت و سهام که فعالیت مالی منسوب به آنها صرفاً واریز وجه به حساب بانک و یا خرید اوراق مشارکت و سهام می‌باشد، قابل اجرا نبوده و صحیح نمی‌باشد بلکه در این گونه موارد هزینه‌های مشترک با عنایت به میزان هزینه‌های واقعی مربوط به تحصیل درآمدها باید تسهیم شود. به عنوان مثال در مقایسه فعالیت‌های بازرگانی و تولیدی با فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در سهام و سپرده‌گذاری بانکی و خرید اوراق مشارکت، شاخص میزان درآمدهای حاصله برای تسهیم هزینه‌ها موجه نبوده و رعایت هزینه‌های واقعی سپرده‌گذاری و خرید اوراق مشارکت و سهام ملاک عمل خواهد بود.                                                 

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2365

211/1942/9996
25 مرداد 1384
بخش‌نامه
واریز 30 درصد سود ویژه شرکت‌های دولتی به حساب درآمدهای عمومی علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد سال 1383
105

سازمان حسابرسی

بازگشت به نامه شماره 5742 مورخ 28/4/82 عنوان رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاع می‌رساند:

موضوع مطروح درخصوص بند (د) تبصره 1 بودجه 83 و بند (ج) تبصره 1 قانون بودجه سال 84 از مصادیق تبصره 5 ماده 105 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 نبوده و طبق بخش‌نامه شماره 5825 مورخ 5/4/84 اشخاص مورد نظر می‌بایست علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد سال 83 معادل 30% سود ابرازی سال 83 را به حساب درآمدهای عمومی واریز نمایند. به طور مثال اگر سود ابرازی شرکت 100 واحد باشد و در این صورت باید 25 واحد مالیات و 30 واحد نیز بابت اجرای تبصره بودجه به حساب‌های ذی‌ربط واریز گردد.  

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

2364

منسوخ
18923
24 مرداد 1384
نامه اداری
قدردانی از زحمات کارکنان وزارت دارایی

2363

منسوخ
214/593/9470
19 مرداد 1384
بخش‌نامه
قانون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات بر درآمد با دولت جمهوری تونس
168

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: