توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2315

211/192/1084
31 فروردين 1384
بخش‌نامه
مالیات وسایط نقلیه قاچاق

پیرو بخش‌نامه شمار 22113/5332/230 مورخ 19/12/1383 نظر به مکاتباتی که بازپرس شعبه 13 دادسرای نظامی ویژه رسیدگی به قاچاق خودرو مشعر بر مفتوح بودن پرونده به منظور رسیدگی به اتهامات قاچاقیچیان اصلی با این سازمان به عمل آورده و با ملاحظه ضرورت حفظ حقوق دولت بدین‌وسیله مقرر می‌گردد:

در مواردی که بازپرس ویژه طی دستور قضایی به شرح نمونه پیوست اعلام می‌نماید در مورد مالک خودرو با مشخصات معین قرار منع تعقیب صادر گردیده است. ضروری است ادارات امور مالیاتی نسبت به محاسبه، مطالبه و وصول مالیات متعلق طبق دستور قضایی فوق‌الاشاره اقدام و ضمن ارائه گواهی لازم به مالکین فعلی جهت انجام شماره‌گذاری، مراتب را جهت پیگیری حقوق تضییع شده دولت به لحاظ قاچاق اینگونه خودروها به بازپرس ویژه، دفتر حقوقی سازمان و اداره کل امور مالیاتی کالا و خدمات جهت جمع‌آوری اطلاعات و ادامه اقدامات اعلام نمایند.

حیدری کرد زنگنه

اداره کل امور مالیاتی استان، سلام علیکم:

پیرو نامه مورخ 6/1/1384 به سازمان امور مالیاتی کشور

نظر به این‌که درخصوص اتهامات انتسابی به آقای... مالک خودروی... شماره... به شماره موتور... و شماره شاسی... که به اتهام حمل کالای قاچاق و استفاده از سند مجهول تحت تعقیب این بازپرسی قرار گرفته بود قرار منع تعقیب صادر گردیده است.

لذا مقتضی است نسبت به اخذ مالیات متعلقه بر مبنای سال ترخیص اقدام و نتیجه را به این بازپرسی اعلام دارند. بدیهی است با توجه به مفتوح بودن پرونده درخصوص رسیدگی به اتهامات قاچاق کننده اصلی متعاقباً پس از دستگیری و رسیدگی حقوق دولت وفق مقررّات قانونی وصول خواهد شد. 

ترکی- بارپرس شعبه سیزده دادسرای نظامی تهران و ویژه رسیدگی به قاچاق خودرو

2314

منسوخ
214-68/1053
30 فروردين 1384
بخش‌نامه
قانون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات‌های بر درآمد با دولت جمهوری اسلامی پاکستان
168

2313

3810/32755
28 فروردين 1384
تصویب‌نامه
ضریب جدول حقوق موضوع ماده 33 قانون استخدام کشوری سال1384، (380) ریال

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 21/01/1384 بنا به پیشنهاد شماره 3995/101 مورخ 21/01/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (4) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370 - تصویب نمود:

1- ضریب جدول حقوق موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری از تاریخ 01/01/1384 سیصد و هشتاد (380) ریال تعیین می‌شود.

2- حقوق بازنشستگی و وظیفه کلیه بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و قوانین نیروهای مسلح که تا پایان سال 1383 برقرار شده است از تاریخ 01/01/1384 به میزان دوازده درصد (12%) افزایش می‌یابد.

 محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

 

تصویبنامه شماره: 2200/ت 32755ه‍ تاریخ: 28/01/1384

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 21/01/1384 بنا به پیشنهاد شماره 2995/101 مورخ 21/01/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (8) لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت ـ مصوب 1358 - و تبصره ماده (22) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370 - تصویب نمود:

1- حداقل حقوق موضوع ماده (2) لایحه قانونی فوق‌الذکر از تاریخ 01/01/1384، یک میلیون و یکصد و هفتاد هزار (1.170.000) ریال تعیین می‌شود.

2- حداکثر موضوع ماده (1) لایحه قانونی مزبور از تاریخ 01/01/1384، هفت برابر حداقل حقوق موضوع ماده (2) لایحه قانونی فوق‌الذکر تعیین می‌شود.

3- کمک هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد موضوع ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت علاوه بر مبلغ فوق پرداخت می‌شود.

4- مفاد این تصویب‌نامه مستخدمان کلیه دستگاه‌های مشمول لایحه قانونی یاد شده از جمله مؤسسات دولتی مذکور در ماده (12) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت لازم‌الاجرا می‌باشد.

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2312

211/106/720
27 فروردين 1384
بخش‌نامه
معافیت حقوق 1384
84

چون ضریب جدول حقوق موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری از تاریخ 1/1/1384 مبلغ سیصد و هشتاد (380) ریال اعلام شده است، بنابراین از تاریخ مذکور و بنا به مقررّات ماده (84) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380، میزان معافیت سالانه موضوع ماده فوق‌الذکر کلیه حقوق بگیران در سال 1384 به شرح زیر خواهد بود.

درآمد سالانه معاف از مالیات بر درآمد حقوق (به ریال)                000/800/22=380×400×150

معافیت ماهانه درآمد حقوق (به ریال)                                   1.900.000 = 12 ÷ 22.800.000

ضمناً جداول محاسبه مالیات بر درآمد حقوق کارکنان مشمول قانون کار و مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت جهت بهره‌برداری لازم به پیوست ابلاغ می‌گردد. 

حیدری کرد زنگنه

 

جدول مالیات حقوق کارکنان مشمول قانون کار و اشخاصی که مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت نمیباشند، براساس ماده (84) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 وتغییر ضریب حقوق به (380) ریال در سال 1384

حقوق ماهانه

(ریال)

حقوق سالانه

(ریال)

درآمدمشمول مالیات سالانه (ریال) پس از کسر معافیت ماده 84 اصلاحی به (مبلغ ریال)

نرخ‌های مقرر ماده 85 و 131 (درصد)

مالیات حقوق سالانه (ریال)

مالیات حقوق ماهانه (ریال)

توضیحات

000/900/1

000/800/22

-

-

معاف

معاف

 

000/200/2

000/400/26

000/600/3

10

000/360

000/30

 

000/500/2

000/000/30

000/200/7

10

000/720

000/60

 

000/000/3

000/000/36

000/200/13

10

000/320/1

000/110

 

000/500/3

000/000/42

000/200/19

10

000/920/1

000/160

 

000/000/4

000/000/48

000/200/25

10

000/520/2

000/210

 

000/500/4

000/000/54

000/200/31

10

000/120/3

000/260

 

000/000/5

000/000/60

000/200/37

10

000/720/3

000/310

 

000/400/5

000/800/64

000/000/42

10

000/200/4

000/350

 

000/700/5

000/400/68

000/600/45

10 و 20

000/920/4

000/410

نسبت به مازاد

000/000/6

000/000/72

000/200/49

10 و 20

000/640/5

000/470

 

000/500/6

000/000/78

000/200/55

10 و 20

000/840/6

000/570

 

000/000/7

000/000/84

000/20/61

10 و 20

000/040/8

000/670

 

000/000/8

000/000/96

000/200/73

10 و 20

000/440/10

000/870

 

000/000/9

000/000/108

000/200/85

10 و 20

000/840/12

000/070/1

 

000/000/10

000/000/120

000/200/97

10 و 20

000/240/15

000/270/1

 

333/233/10

000/800/122

000/000/100

10 و 20

000/800/15

667/316/1

 

000/500/10

000/000/126

000/200/103

10 و 20 و 25

000/600/16

333/383/1

نسبت به مازاد

000/000/11

000/000/132

000/200/109

10 و 20 و 25

000/100/18

333/508/1

 

000/000/12

000/000/144

000/200/121

10 و 20 و 25

000/100/21

333/758/1

 

000/000/13

000/000/156

000/200/133

10 و 20 و 25

000/100/24

333/008/2

 

000/000/14

000/000/168

000/200/145

10 و 20 و 25

000/100/27

333/258/2

 

000/000/16

000/000/192

000/200/169

10 و 20 و 25

000/100/33

333/758/2

 

000/000/20

000/000/240

000/200/217

10 و 20 و 25

000/100/45

333/758/3

 

 

 

جدول مالیات حقوق کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت براساس ماده (84) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 وتغییر ضریب حقوق به (380) ریال در سال 1384

حقوق ماهانه

(ریال)

حقوق سالانه

(ریال)

درآمدمشمول مالیات سالانه (ریال) پس از کسر معافیت ماده 84

نرخ‌های مقرر ماده 85 (به درصد)

مالیات حقوق سالانه (ریال)

مالیات حقوق ماهانه (به ریال)

توضیحات

000/900/1

000/800/22

-

-

معاف

معاف

 

000/200/2

000/400/26

000/600/3

10

000/360

000/30

 

000/500/2

000/000/30

000/200/7

10

000/720

000/60

 

000/000/3

000/000/36

000/200/13

10

000/320/1

000/110

 

000/500/3

000/000/42

000/200/19

10

000/920/1

000/160

 

000/000/4

000/000/48

000/200/25

10

000/520/2

000/210

 

000/500/4

000/000/54

000/200/31

10

000/120/3

000/260

 

000/000/5

000/000/60

000/200/37

10

000/720/3

000/310

 

000/500/5

000/000/66

000/200/43

10

000/320/4

000/360

 

000/000/7

000/000/72

000/200/49

10

000/920/4

000/410

 

000/000/7

000/000/84

000/200/61

10

000/120/6

000/510

 

000/000/8

000/000/96

000/200/73

10

000/320/7

000/610

 

000/000/9

000/000/108

000/200/85

10

000/520/8

000/710

 

000/000/10

000/000/120

000/200/97

10

000/720/9

000/810

 

2313- تصویب‌نامه شماره: 3810/32755 ه‍­ تاریخ: 28/01/1384

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 21/01/1384 بنا به پیشنهاد شماره 3995/101 مورخ 21/01/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (4) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370 - تصویب نمود:

1- ضریب جدول حقوق موضوع ماده (33) قانون استخدام کشوری از تاریخ 01/01/1384 سیصد و هشتاد (380) ریال تعیین می‌شود.

2- حقوق بازنشستگی و وظیفه کلیه بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و قوانین نیروهای مسلح که تا پایان سال 1383 برقرار شده است از تاریخ 01/01/1384 به میزان دوازده درصد (12%) افزایش می‌یابد.

 محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

 

تصویبنامه شماره: 2200/ت 32755ه‍ تاریخ: 28/01/1384

سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 21/01/1384 بنا به پیشنهاد شماره 2995/101 مورخ 21/01/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (8) لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت ـ مصوب 1358 - و تبصره ماده (22) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370 - تصویب نمود:

1- حداقل حقوق موضوع ماده (2) لایحه قانونی فوق‌الذکر از تاریخ 01/01/1384، یک میلیون و یکصد و هفتاد هزار (1.170.000) ریال تعیین می‌شود.

2- حداکثر موضوع ماده (1) لایحه قانونی مزبور از تاریخ 01/01/1384، هفت برابر حداقل حقوق موضوع ماده (2) لایحه قانونی فوق‌الذکر تعیین می‌شود.

3- کمک هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد موضوع ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت علاوه بر مبلغ فوق پرداخت می‌شود.

4- مفاد این تصویب‌نامه مستخدمان کلیه دستگاه‌های مشمول لایحه قانونی یاد شده از جمله مؤسسات دولتی مذکور در ماده (12) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت لازم‌الاجرا می‌باشد.

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2311

مرتبط با ارزش افزوده
706
27 فروردين 1384
بخش‌نامه
لایحه مالیات بر ارزش افزوده
(ق.م.ب.ا.ا) 53

نظر به این‌که لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون‌های مربوط به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی بزودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد، به منظور فراهم آمدن مقدمات حسن اجرای مالیات بر ارزش افزوده پس از تصویب، حسب پیشنهاد دفتر طرح مالیات بر ارزش افزوده مقرر می‌گردد، در کلیه ادارات کل امور مالیاتی «دفتر امور مالیات بر ارزش افزوده» تشکیل شود. اهم وظائف دفتر مزبور به شرح زیر خواهد بود: 1- ارتباط مستمر با دفتر طرح مالیات بر ارزش افزوده 2- دریافت اطلاعات لازم و آموزش‌های ضروری در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده 3- پاسخگویی به سؤالات مطروحه راجع به مالیات بر ارزش افزوده و تبادل نظر با صنوف و صنایع در این ارتباط 4- آماده نمودن پرسنل ذی‌ربط ادارات کل برای حسن اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده 5- انعکاس نظرات و پیشنهادات در رابطه با نظام مالیات بر ارزش افزوده به دفتر این طرح.

دفتر امور مالیات بر ارزش افزوده محل استقرار نمایندگان رابط با دفتر طرح مالیات بر ارزش افزوده بوده و آن دسته از ادارات کل امور مالیاتی که تاکنون به هر دلیل موفق به معرفی نماینده رابط نشده‌اند لازم است در اسرع وقت نسبت به معرفی نماینده مزبور اقدام لازم معمول دارند. با توجه به اهمیت موضوع، ضروری است مدیران‌کل محترم امور مالیاتی از تجهیز مناسب این دفاتر، اختصاص تابلوی مناسب، کامپیوتر، چاپگر و ارتباط با شبکه جهانی اینترنت اطمینان حاصل نمایند. نظارت و مسؤولیت حسن اجرای این بخش‌نامه به عهده مدیران‌کل محترم امور مالیاتی بوده و مجری محترم طرح مالیات بر ارزش افزوده در پایان هر ماه گزارشی از اقدامات به عمل آمده را برای اینجانب ارسال خواهد داشت. 

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2310

3017/ت 32044 ک
24 فروردين 1384
تصویب‌نامه
اصلاح ماده 12 آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی
132

وزیران عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه مورخ 29/9/1383 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 28063/ت 31194ه‍ مورخ 26/5/1383 تصویب نمودند.

ماده (12) آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی، موضوع تصویب‌نامه شماره 4221/ت 145ه‍ مورخ 21/4/1373 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 12- به استناد مواد (5) و (8) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، تأسیسات گردشگری موضوع ماده (1) آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها و اصلاحات بعدی آن، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و تورگردانی و مؤسسات آموزش خدمات گردشگری، هتل‌های آموزشی، راهنمایان تور، ذخیره جا، تولید و عرضه اطلاعات گردشگری و مؤسسات حمل و نقل گردشگری ترجیحاً دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متعلق به بخش‌های خصوصی، دولتی، عمومی و تعاونی از نظر پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی مشمول تعرفه بخش صنایع می‌باشند و شهرداری‌ها مؤظفند عوارض مقرر را فارغ از نوع پروانه و کاربری زمین براساس تعرفه بخش صنایع و با معافیت از عوارض عرصه غیر از عوارض نوسازی فقط در مورد ساختمان محاسبه و دریافت نمایند. شهرداری‌ها مؤظفند برای افزایش زیر بنای کلیه تأسیسات موضوع فوق‌الذکر عوارض مقرر را براساس تعرفه بخش صنعت و با حداکثر تخفیف محاسبه و دریافت کنند کلیه تأسیسات و مؤسسات گردشگری موضوع این ماده از نظر هزینه‌های سوخت، برق، آب، تلفن و فاضلاب اعم از انشعاب و مصرف، انواع خدمات بیمه‌ای، تسهیلات بانکی، حق‌الثبت، حق‌التحریر، پذیره، سایر عوارض، تقسیط حق اشتراک و هر نوع تسهیلات دیگر که بخش صنایع از آن منتفع می‌شود با تشخیص و تأیید سازمان میراث فرهنگی وگردشگری مشمول تعرفه‌ها و دستورالعمل‌های بخش صنایع می‌باشند. دستگاه‌های ذی‌ربط مؤظفند هزینه‌های مربوط را فارغ از میزان مصرف و نوع کاربری براساس تعرفه‌های بخش صنعت محاسبه و دریافت نمایند.

این تصویب‌نامه در تاریخ 22/1/1384 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است. 

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2309

منسوخ
213/28/639
24 فروردين 1384
بخش‌نامه
تعیین حق‌الثبت بهای فروش انواع موتورسیکلت، ماشین‌آلات

2308

230/5
23 فروردين 1384
بخش‌نامه
اصلاح آیین‌نامه موضوع ماده 219 قانون در‌خصوص تفویض اختیار به سرممیزین جهت تعدیل مالیات
219

در کدهای2087، 2123، 2162، 2634، 2926، 2929،2978 و 3267 موضوعات مرتبط با کد حاضر را خواهید یافت.

 

پیرو بخش‌نامه شماره 9888 مورخ 24/10/1382 سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص ابلاغ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم و در اجرای قسمت اخیر ماده 219 قانون مذکور، به پیوست اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی مزبور که بنا به پیشنهاد شماره 22247/5317/230 مورخ 22/12/1383 سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 25/12/1383 به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسیده است جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌گردد. 

محمدعلی بیگ‌پور- مـعاون عملیاتـی

شماره: 22247/5317/230 تاریخ: 22/12/1383

جناب آقای دکتر حسینی- وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

احتراماً، همانطور که استحضار دارند آیین‌نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن در تاریخ 20/10/1382 به تصویب وزیر محترم وقت امور اقتصادی و دارایی رسید و طی بخش‌نامه شماره 9888 مورخ 24/10/1382 جهت اجرا، ابلاغ گردیده است. بررسی روند اجرایی آیین‌نامه مذکور نشان می‌دهد که با انجام برخی از اصلاحات می‌توان زمینه تسهیلات مطلوب‌تر برای مؤدیان محترم مالیاتی، تسریع در قطعیت پرونده‌های مالیاتی و استیفای به موقع حقوق حقه دولت را فراهم نمود در این راستا لازم است تبصره‌های پیشنهادی ذیل به مواد 34 و 42 آیین‌نامه یاد شده الحاق شود:

1- ماده 34 آیین‌نامه مذکور

تبصره ذیل ماده 34 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان تبصره (2) و متن زیر به عنوان تبصره (1) به ماده مذکور الحاق می‌گردد:

«تبصره 1- سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند حسب درخواست ادارات کل امور مالیاتی، اختیار توافق با مؤدی موضوع این ماده را عندالاقتضاء موقتاً به رییس گروه مالیاتی تفویض نماید. در این صورت رؤسای گروه مالیاتی که برای آنها احکام موقت صادر می‌شود در مورد پرونده‌هایی که خود در تشخیص آنها سابقه اظهارنظر دارند اقدام نخواهند نمود.»

 2- ماده 42 آیین‌نامه مذکور

تبصره ذیل به ماده 42 آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم الحاق گردد:

«تبصره- در بخش‌ها و نقاطی که محل و محدوده واحد مالیاتی مستقر در آن خارج از محل خدمت اصلی رییس گروه مالیاتی متبوع واقع گردیده صدور گواهی یاد شده با امضای کارشناس ارشد مالیاتی بلامانع است.»

در اجرای قسمت اخیر ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم، خواهشمند است در صورت موافقت و تصویب مراتب را امر به ابلاغ فرمایند.

این پیشنهاد در تاریخ 25/12/84 در هامش این نامه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است. 

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2307

41/17/232
22 فروردين 1384
بخش‌نامه
اعلام احراز تخلفات در گزارش‌های حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 قانون به دفتر امور تشخیص

اداره کل امور مالیاتی

به قرار اطلاع واصله از واحدهای مالیاتی، در بررسی گزارش‌های حسابرسی مالیاتی موضوع ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن، که توسط سازمان حسابرسی جمهوری اسلامی ایران، حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی تنظیم و به وسیله مؤدیان محترم مالیاتی اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی به واحدهای مالیاتی ذی‌ربط ارائه گردیده و می‌گردد مواردی از تخلف از مقررّات موضوعه و سوء رفتار در عمل مشاهده گردیده است، لذا به منظور بررسی و برخورد قانونی با اینگونه تخلفات مقرر می‌شود در صورت مشاهده و احراز تخلفات یاد شده مراتب به همراه مشخصات هویتی تنظیم کننده گزارش حسابرسی مالیاتی، سال مورد رسیدگی و شخص حقیقی یا حقوقی حسابرسی شده را کتباً از طریق نمابر شماره 8579209 به دفتر امور تشخیص مالیاتی حوزه این معاونت اعلام تا اقدام لازم انجام پذیرد.

 محمدعلی بیگ‌پور- معاون عملیاتی

2306

منسوخ
1763/ت 32469هـ
17 فروردين 1384
تصویب‌نامه
تغییرنام منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات خلیج فارس

2305

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/2108/150
14 فروردين 1384
بخش‌نامه
بلدوزر کوماتسو D65E-16
تجميع عوارض: 4

2304

971/ت 32549 ک
14 فروردين 1384
تصویب‌نامه
تعیین سیاست‌های حمایتی وتشویق صادرات در سال 1384

وزارت بازرگانی - وزارت امور اقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

وزیران عضو شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در جلسه مورخ 9/12/1383 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 42655/ت 25691 ه‍‍ مورخ 26/10/1380 تصویب نمودند:

1- در چارچوب آیین‌نامه اجرایی بند «پ» تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره 1396/ت 30254هـ مورخ 19/1/1383 سازمان توسعه تجارت ایران هزار میلیارد ریال اعتبارات پیش‌بینی شده برای بخش صادرات در لایحه بودجه سال 1384 کل کشور را به پرداخت جوائز، ‌یارانه‌ها و هزینه‌های اجرایی جهش صادراتی مربوط به سال 1383 و سنوات قبل اختصاص دهد،

2- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مؤظف است در لایحه بودجه سال 1385 کل کشور حداقل هزار میلیارد ریال برای پرداخت جوائز، یارانه‌ها و سایر برنامه‌های حمایتی و تشویقی صادرات در سال 1384 پیش‌بینی نماید.

3- سیاست‌های حمایتی و تشویقی صادرات غیرنفتی در سال 1384 به شرح زیر تعیین می‌شود. حداکثر ده درصد از اعتبارات بخش صادرات در سال 1384 در راستای اجرای سیاست‌های مربوط به توانمندسازی بنگاه‌های صادراتی و ایجاد ظرفیت‌های جدید صادراتی (کمک‌های غیرمستقیم به صادرکنندگان) هزینه گردد. (الف)- پوشش بخشی از هزینه بازاریابی بنگاه‌های صادراتی و صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات. (ب)- پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل و نقل آن دسته از کالاهای صادراتی که هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده آنها تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

(پ)- پرداخت بخشی از هزینه‌های بسته‌بندی آن دسته از کالاهای صادراتی که منجر به ارزش افزوده قابل ملاحظه در آنها می‌گردد.

(ت)- پوشش بخشی از هزینه‌های برگزاری و حضور بنگاه‌های تولیدی و صادراتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور.

(ث)- پرداخت دو درصد جایزه اضافی به صادرکنندگان محصولات نساجی نسبت به سایر کالاها.

(ج)- تشویق شرکت‌های بزرگ و توانمند صادراتی.

(چ)- حمایت از شرکت‌هایی که دارای جهش صادراتی بوده و صادرات آنها در سال 1384 نسبت به سال 1383 بیش از پنجاه درصد رشد داشته باشد.

(ح)- ادامه ساست پرداخت هشت درصد جایزه صادراتی به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی.

(خ)- پرداخت بخشی از هزینه‌های هیأت‌های تجاری- بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف.

(د)- تقویت توانمندی‌های صادراتی استان‌ها.

(ذ)- پرداخت یارانه‌ها و جوائز صادراتی براساس ارزش افزوده و مزیت رقابتی.

(ر)- دستیابی به بازارهای جدید و صدور کالاهای جدید و افزایش سهم در بازارهای هدف صادراتی مورد تشویق قرار گیرد.

4- با توجه به عدم تعیین قیمت پایه ارز جهت محاسبه و پرداخت جوائز صادراتی مربوط به سال 1383 در آیین‌نامه اجرایی بند «پ» تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، قیمت پایه ارز جهت محاسبه و پرداخت جوائز صادراتی سال 1383 به صادرکنندگان کالاها و خدمات غیرنفتی بر مبنای هر دلار 8708 ریال تعیین می‌شود. چنانچه صادرات به سایر ارزها صورت گرفته باشد، طبق نرخ بابری دلار و ارز مورد نظر در زمان صدور (تاریخ مندرج در اظهارنامه صادراتی یا تاریخ قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی) اقدام خواهد شد. این تصویب‌نامه در تاریخ 27/12/1383 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2303

211/5012/22728
26 اسفند 1383
بخش‌نامه
معادل یک درصد درآمد عملیاتی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، صرف سرمایه‌گذاری در امور پژوهش و فن‌آوری
251

 (کد 2367 را نیز ملاحظه فرمایید)

 

تصویر تصویب‌نامه شماره 61883/ت 3207ه‍ مورخ 23/10/83 هیأت محترم وزیران درخصوص این‌که کلیه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلفند معادل یک درصد درآمد عملیاتی خود را (به استثنای سود سپرده‌های بانکی) را صرف سرمایه‌گذاری در امور پژوهشی و فن‌آوری نمایند جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد. 

 علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 61883/ت 32078 ه‍ تاریخ: 23/10/1383

وزارت امور اقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 9/10/1383 به استناد بند «هـ» ماده (46) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1383 – تصویب نمود:

مجامع عمومی کلیه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلفند معادل یک درصد (1%) درآمد عملیاتی خود (به استثنای سود سپرده‌های بانکی) را صرف سرمایه‌گذاری در امور پژوهش و فن‌آوری نمایند. 

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2302

211/5065/22664
26 اسفند 1383
بخش‌نامه
مالیات نقل و انتقال قطعی املاک واحدهای برخوردار از معافیت موضوع بند (الف) ماده 138 قانون
187,138,59

نظر به این‌که قابلیت اجرای مقررّات برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال آتی منقضی می‌گردد، از این رو کلیه واحدهای برخوردار از معافیت بند (الف) ماده 138 قانون مذکور از آن زمان مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی املاک می‌شوند؛

لذا ضروری است به تمامی مأمورین تحت امر ابلاغ نمایید کلیه گواهی‌های مالیاتی انجام معامله موضوع ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم که مستند به مقررّات فوق‌الذکر صادر لکن تا زمان مزبور منجر به تنظیم سند رسمی انتقال نشده‌اند، صرفاً تا پایان سال جاری معتبر بوده و تمدید آن منوط به وصول مالیات نقل و انتقال موضوع ماده 59 قانون مالیات‌ها خواهد بود و لازم است کلیه واحدهای ذی‌ربط که گواهی‌های مالیاتی موضوع ماده 187 را براساس مقررّات مذکور (معافیت از مالیات نقل و انتقال قطعی) عنوان دفاتر اسناد رسمی استعلام کننده صادر نموده‌اند، کتباً مراتب بی‌اعتبار شدن گواهی‌های موصوف از تاریخ 01/01/84 به فوریت به دفاتر اسناد رسمی مربوط اعلام نمایند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- حیدری کرد زنگنه- در غیاب علی‌اکبر سمیعی

2301

منسوخ
211/5002/22647
22 اسفند 1383
بخش‌نامه
قانون موافقت‌نامه بازرگانان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری جیبوتی
168

2300

مرتبط با ارزش افزوده
230/5332/22113
19 اسفند 1383
بخش‌نامه
مالیات وسایط نقلیه قاچاق
تجميع عوارض

نظر به این‌که درخصوص نحوه وصول مالیات تعدادی از خودروهای وارداتی که قبلاً براساس مدارک جعلی نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نموده‌اند، سؤالات و ابهاماتی مطرح می‌باشد لذا به منظور روشن شدن موضوع و جهت اجرای صحیح مقررّات مالیاتی و رفع هرگونه ابهام مقرر می‌دارد: با توجه به این‌که مبنای محاسبه مالیات خودروهای وارداتی براساس ارزش و حقوق و عوارض گمرکی مندرج در اسناد و مدارک گمرکی استوار می‌باشد، چنانچه گمرک جمهوری اسلامی ایران کلیه حقوق قانونی خود را وفق قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب 2/10/1371 محاسبه و دریافت نموده باشد، مالیات واردات و مصرف‌کنندگان اینگونه خودروها نیز براساس قانون مذکور و قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 16/7/1374 محاسبه و وصول گردد و در صورتی که حقوق یاد شده براساس قانون موسوم به «تجمیع عوارض» محاسبه و وصول شده باشد وفق مقررّات قانون اخیرالذکر اقدام شود. ضمناً مالیات‌های پرداخت شده قبلی با ارائه اسناد و مدارک مربوط قابل احتساب در مالیات متعلق خواهد بود.

 غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2299

73624/ت 32374هـ
16 اسفند 1383
تصویب‌نامه
اصلاح عبارت در تصویب‌نامه 30309

هیأت وزیران د رجلسه مورخ 12/12/1383 با توجه به نظر رییس شورای اسلامی، موضوع نامه شماره 108559/7632هـ/ب مورخ 7/10/1383 تصویب نمود:

«در تصویب‌نامه شماره 30309/3 ت 31254ه‍ مورخ 4/6/1383 قبل از عبارت موقوف الاجرا می‌گردد عبارت یک هفته پس از ایراد رسمی اضافه شود.» 

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2298

211/4904/21434
10 اسفند 1383
بخش‌نامه
تشخیص و مطالبه مالیات پیله‌وران شاغل در نقاط مرزی کشور و اخذ مالیات مربوطه از مؤدیان واقعی
257,256,251,248,247,238,237,229,223,216,206,205,203,169,152,98,97,96,95

حسب گزارشات واصله چون در مورد تشخیص و مطالبه مالیات پیله‌وران شاغل در نقاط مرزی کشور مشکلاتی بروز کرده است، لذا به منظور اتخاذ رویۀ واحد و رفع مشکل پیله‌وران مقرر می‌شود:

1- در مواردی که پیله‌وران به ضرایب مالیاتی اعمال شده برای تشخیص علی‌الرأس درآمد مشمول مالیات معترض بوده و عدم تناسب ضرائب مالیاتی با نوع فعالیت مؤدیان مذکور برای هیأت حل اختلاف محرز گردد، تعدیل درآمد مشمول مالیات تا حد درآمد واقعی با توجه به قسمت اخیر ماده 229 و بخش‌نامه شماره 10085 مورخ 30/03/80 وزارت امور اقتصادی و دارایی از حیث اجرای صحیح و کامل مقررّات ضروری است.

2- در مواردی که پیله‌وران مدعی باشند که صاحب کالای وارداتی نبوده و اشخاص دیگری با استفاده از امتیازات کارت پیله‌وری آنان مبادرت به واردات کالا نموده‌اند و صاحب کالا شخص دیگری است و بتوانند ادعای خود را براساس اسناد و مدارک مستند و مثبته و یا دفاتر قانونی طرفین (در صورت داشتن دفاتر قانونی) ثابت نمایند در این صورت باید وفق تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم، رأی قانون مبنی بر مطالبه مالیات از مؤدیان واقعی صادر گردد تا مأمورین ذی‌ربط در مهلت قانونی اقدامات لازم را انجام دهند.

لزوماً متذکر می‌شود در وضعت فوق، پیله‌ور ذی‌ربط نسبت به درآمدی که از واگذاری امتیاز کارت پیله‌وری خود بابت واردات کالا به دیگری تحصیل نموده است طبق مقررّات مشمول مالیات می‌باشد.

3- هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، در رسیدگی‌های ناشی از اعتراض مؤدیان مالیاتی (پیله‌وران) مربوط به عملکرد سال‌های قبل از 1381 حسب مورد از یکی از روش‌های زیر استفاده نمایند:

الف) چنانچه در اسناد و مدارک ارائه شده مبلغ ارز کالای وارداتی مشخص باشد ارزش پروانه به شرح زیر محاسبه می‌شود:

هزینه های واردات کالا+ ( مبلغ ارز× میانگین نرخ گواهی سپرده ارزی(ماه خرید ارز)= قیمت تمام شده کالا

ب) در صورتی که مبلغ ارز مشخص نباشد و یا مؤدی اسناد و مدارک ارائه ننماید و مبنای محاسبه ارزش، براساس فهرست واصله از شرکت خدمات محاسبه الکترونیکی باشد، محاسبه به شرح زیر انجام می‌شود:

ارزش ریالی کالا در فهرست واصله تقسیم بر ارز شناور در ماه خرید ارز (1755ریال)} = قیمت تمام شده کالا

                    هزینه ریالی واردات+ {میانگین نرخ گواهی سپرده ارزی ماه خرید ارز ×

4- درخصوص عملکرد سال 1381 و بعد، مفاد بخش‌نامه شماره 3450/6217-211 مورخ 10/03/83 ملاک عمل خواهد بود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور – حیدری کرد زنگنه

2297

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
21122/1967/213
8 اسفند 1383
بخش‌نامه
فهرست کالاهای تولیدی موضوع بند (هـ) ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه (تجمیع عوارض) در سال 1384
تجميع عوارض: 3

2296

منسوخ
مرتبط با ارزش افزوده
213/1964/20996
4 اسفند 1383
بخش‌نامه
اجرای بند (ص) ماده یک قانون وصول برخی از درآمدهای دولت
تجميع عوارض: 4

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: