توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2287

مرتبط با ارزش افزوده
19750/4325/211
13 بهمن 1383
بخش‌نامه
در خصوص وصول مالیات و عوارض موضوع قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه (قانون تجمیع عوارض)
تجميع عوارض

در پی درخواست برخی از شهرداران درخصوص واریز عوارض تولیداتی که مدلول بند سه تصویب‌نامه شماره 60320/ت 30064 هـ مورخ 18/11/1382 قرار می‌گیرند و پیرو بخش‌نامه شماره 9923/6829-201 مورخ 27/10/82، بدین‌وسیله مقرر می‌گردد:

1- ادارات امور مالیاتی محل تولید کالا، در صورتی که محل وقوع واحد تولیدی داخل حریم شهر باشد، ضمن درج شماره حساب شهرداری محل نسبت به تکالیف مقرر در قسمت اخیر بند (2) بخش‌نامه پیروی فوق اقدام نمایند. اداره امور مالیاتی محل فعالیت صاحب کالا نیز باید حداکثر ظرف یک هفته این حساب را با اخذ رسید به صاحب کالا ابلاغ نمایند.

2- صاحبان کالا می‌بایستی به شرح مذکور در بند (6) بخش‌نامه پیروی فوق مالیات موضوعه را ظرف مهلت معین به حساب اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود و عوارض مقرر را به حساب شهرداری محل تولید واریز نماید.

3- مأمورین مالیاتی محل فعالیت صاحب کالا مسؤولیت رسیدگی به مالیات‌ها و عوارض متعلقه را به عهده دارند.

4- سایر مفاد بخش‌نامه صدرالذکر کماکان به قوت خود باقی است.

5- این بخش‌نامه از تاریخ صدور و در مورد آن بخش که هنوز پرداخت نشده جاری خواهد بود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور – حیدری کرد زنگنه

2286

19688/4471/211
13 بهمن 1383
بخش‌نامه
اعمال معافیت موضوع ماده 101 قانون در سال 1382 برای اشخاصی که اظهارنامه مالیاتی نداده‌اند.
101

نظر به این‌که برخی از مشمولین فصل مالیات بر درآمد مشاغل بابت عملکرد سال 1382 خود در موعد مقرر اظهارنامه تسلیم ننموده و از طرفی در مورد امکان برخورداری این دسته از مؤدیان از معافیت مقرر در ماده 101 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 66 و اصلاحیه‌های بعدی آن در مورد عملکرد سال 1382 با توجه به سیاق عبارت مندرج در ماده مذکور نظرات و پیشنهادهایی واصل شده بود، لذا موضوع در شورای عالی مالیاتی مطرح و منتهی به صدور رأی شماره 8682-201 مورخ 19/10/82 مشعر بر عدم تسری شرط مذکور در قسمت اخیر ماده مزبور نسبت به عملکرد سال 1382 گردید. و بدین ترتیب اعمال معافیت مقرر در ماده 101 اصلاحی در مورد مؤدیان فوق‌الاشاره نسبت به درآمد سالانه مشمول مالیات عملکرد سال 1382 ضروری می‌باشد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور – حیدری کرد زنگنه

 

راهنمای مطالعه بخش چهارم:

متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای کامل و بی‌نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر کرده است. نیز در کنار آنها، گزیدة سایر قوانین که حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یک‌پارچه و کلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد.

متون با نظم و توالی و ترتیب زمانی در اختیار کاربران قرار گرفته است. انتخاب‌ها گزینشی و بر اساس تجربه‌های سالیان متمادی مؤلف در امر مالیات صورت گرفته است.

به منظور مرزبندی آسان موضوعات جمع شده در یک کد، محل شروع هر «کد» با کادر مستطیلی ظریفی، حاوی شمارة کد، شمارة بخش‌نامه و تاریخ آن و در مواردی با ارائه توضیحات و اطلاعات تکمیلی، خواننده را راهنمایی می‌کند.

قوانین و مقرراتی که کاربرد روز و مؤثری نداشته یا ملغی‌الاثر شده‌اند از این بخش کنار گذاشته شده‌اند، اما - به مصداق کلام اقبال لاهوری علیه‌الرحمه «ز سوز کاروانی یادگارم»- و با هدف حفظ اثر کلیة مقررات در یک مجموعة یک‌پارچه، صرفاً خلاصة موضوعات این دست از قوانین و مقررات با خط کم رنگ «های لایت شده» (در بخش 2 و 3) حفظ شده‌اند، چرا که آثار بر جای مانده از مقررات که اغلب در متون مقررات مؤخر مورد اشاره قرار می‌گیرند، و نیز در امر پیگیری و کشف موارد ابهام، تأثیر بسزائی دارند. البته:

  • به لحاظ اهمیت زیاد، اکثریت آرای شورای عالی مالیاتی حذف نشده‌اند. می‌توان ادعا نمود این آرا از سویی آینة تمام نمای تعارض منافع مؤدیان مالیاتی و سازمان متولی مالیات و نیز ابهامات قانونی و مجموعه‌ای با ارزش، بیانگر عقاید اعضای این شورا هستند که به حقیقت از اساتید مسلم امر مالیات ایران، و تدبر در آرای ایشان به بالا بردن قدرت تمیز و تشخیص و مرز بندی‌ها و شناخت روح قوانین و مقررات کمک شایانی می‌کنند.
  • با هدف پرهیز از افزایش حجم بی رویة این مجموعه، جداول پیوست تعدادی از کدها حذف شده‌اند.
  • به منظور سادگی و کمک به انتقال سریعتر مفاهیم، تا جایی که به شکل کلی و مفاهیم قوانین و مقررات آسیبی وارد نشود، بخش‌های گزینشی آن (با ذکر توضیح لازم در هر مورد) به چاپ رسیده است، هرچند که روند تصویب و ابلاغ در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، و... در اغلب موارد این قاعده موجز بودن را تحت شعاع قرار می‌دهد.
  • غیر از عناوین خاص یا در مواردی که موضوع مندرج در متن مقررات با آن عنوان مرتبط می‌باشد، سایر عناوین حذف شده‌اند.

بخش سوم این مجموعه به منزله فهرست مفصلی برای بخش چهارم است.

2285

48813
13 بهمن 1383
بخش‌نامه
بخشودگی بدهی (تاسقف یک میلیون ریال) مالیات‌هایی که سال تحصیل درآمد مربوط یا تعلق آنها حسب مورد قبل از سال 1368 باشد
130

به مناسبت بیست و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و بنا به اختیار حاصل از مفاد ماده 130 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی بدین‌وسیله مقرر می‌دارد بدهی مالیات‌هایی که سال تحصیل درآمد مربوط یا تعلق آنها حسب مورد قبل ازسال 1368 باشد تا سقف یک میلیون ریال برای هرمؤدی به شرح ذیل بخشوده شود:

1- مؤدیان مالیاتی که مجموع بدهی‌های مالیاتی قبل از سال 1368 آنان تا سقف یک میلیون ریال می‌باشد.

2- مؤدیان مالیاتی که مجموع بدهی‌های مالیاتی قبل ازسال 1368 آنان بیش از مبلغ یک میلیون ریال بوده و تا پایان سال جاری نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی مازاد بر یک میلیون ریال خود اقدام نمایند.

وزیراموراقتصادی و دارایی – سیدصفدر حسینی

2284

201/9280/19578
12 بهمن 1383
بخش‌نامه
حل و فصل اختلافات مالیاتی توسط رؤسای ادارات امور مالیاتی
238، 244

به طوری که مطلع‌اند یکی از اهداف مهم اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 جلوگیری از تطویل مراحل رسیدگی و تسریع در حل و فصل اختلافات مالیاتی در جهت قطعیت و مختومه شدن پرونده‌های مالیاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به قرار اطلاع حاصله و حسب بازرسی‌های به عمل آمده از ادارات کل امور مالیاتی، رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی تعداد کثیری از پرونده‌های مربوط به عملکرد سال 1381 و بعد که مورد اختلاف می‌باشند در مرحلۀ رسیدگی موضوع ماده 238 و همچنین در مرحلۀ رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 244 قانون فوق‌الذکر، به علت عدم رعایت تکالیف قانونی رؤسای ادارات امور مالیاتی و اعضای هیأت‌های مزبور و عدم اجرای وظایف آنان، (که می‌تواند از یک سوء موجب تسریع در قطعیت مالیات و مختومه شدن پرونده امر و وصول به موقع مالیات و از سوی دیگر جلب رضایت مؤدیان و استفاده ایشان از بخشودگی قانونی جرایم مالیاتی شود) به عهده تعویق افتاده و به‌جای آنکه مراجع مزبور عاملی برای توافق و رفع اختلافات موجود شوند در مواجهه با اینگونه مؤدیان بدلائل غیرقانونی و معاذیر گوناگون و غیرمنطقی و احساسی غیرمسؤولانه، از ورود در حل اختلاف و اتخاذ تصمیم قانونمند و قاطع طفره رفته و به دلائل و مدارک ابرازی مؤدیان توجهی ننموده و بر خلاف توصیه و تأکید مقامات مسؤول سازمان، موجبات طرح مجدد پرونده‌ها را در مراجع بعدی حل اختلاف مالیاتی و شورای عالی مالیاتی نیز فراهم می‌نمایند. لذا بدین‌وسیله تأکید و مقرر می‌گردد رؤسای ادارات امور مالیاتی و اعضای هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی حداکثر تلاش و مساعی خود را در مهلت مقرر قانونی به‌کار برده و با عنایت به مزایا و محسنات قطعیت و مختومه شدن پرونده‌های مالیاتی، براساس رسیدگی و احراز واقعیت، بدون تعلل و تردید نسبت به اتخاذ تصمیم لازم اقدام نمایند تا بیش‌ترین تعداد پرونده‌های مورد اختلاف با استفاده از اختیارات قانونی مورد اشاره مورد توافق و حل و فصل قرار گیرد. شایان توجه است که با عنایت به مراتب، تعداد کمی از پرونده‌های مورد اختلاف که متضمن اشکالات و پیچیدگی و ابهامات خاص حقوقی و مالیاتی هستند و نیاز به رسیدگی جامع‌تر و اظهارنظرهای موضوعی و موردی و شکلی خواهند داشت پس از قطعیت درآمد مشمول مالیات حسب مقررّات مربوطه در شورای عالی مالیاتی مطرح خواهند گردید.

مدیران کل امور مالیاتی مسؤول اجرای این بخش‌نامه بوده و به لحاظ تکالیف قانونی خود با پیگیری و نظارت دائم بر عملکرد رؤسای ادارات امور مالیاتی و هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی، مأمورینی را که حائز شرایط فوق نبوده و یا در انجام وظایف قانونی و محوله صدرالاشاره تعلل نموده و از کارایی و توانایی لازم برخوردار نیستند را به تفکیک به دفتر اینجانب معرفی نمایند تا برای رفع مشکل اقدام لازم به عمل آید.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2283

211/4385/19418
7 بهمن 1383
بخش‌نامه
در خصوص حق بیمه‌های درمانی و درآمد حقوق
137، 242، 243

 (کدهای 1527و2898 را ملاحظه فرمایید.)

 

پیرو بخش‌نامه شماره 4006/10081-4/30 مورخ 1/2/1381، چون درخصوص اجرای حکم ماده 137 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن، خصوصاً حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بابت بیمه عمر و بیمه‌های درمانی که معمولاً به صورت مستمر و اقساط ماهیانه انجام می‌شود، از طرف ادارات امور مالیاتی، کارفرمایان و مؤدیان مالیاتی سؤالاتی مطرح شده است، لذا موارد زیر را یادآور می‌گردد:

1- کسر حق بیمه‌های درمانی حقوق‌بگیر و افراد تحت تکفل و حق بیمه پرداختی بابت بیمه عمر شخص حقوق‌بگیری (به استثنای بیمه‌های عمر و پس‌انداز که قابل کسر نمی‌باشد) از درآمد حقوق بیمه ‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی و سایر مؤسسات بیمه‌گر، که پرداخت حقوق آنان معمولاًبه صورت ماهیانه صورت می‌پذیرد، توسط کارفرمایان ذی‌ربط فاقد اشکال قانونی است و آنها می‌توانند با ضمیمه نمودن اسناد مربوط به فهرست حقوق پرداختی در احتساب درآمد مشمول مالیات حقوق، کسور یاد شده را منظور نمایند.

2- کارفرمایان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند صرفاً با کسر دو هفتم از سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده و کارفرمایان بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی و سایر مؤسسات بیمه‌گر ایرانی نیز می‌توانند با کسر کل سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده خود، از درآمد حقوق آنان و با قید میزان آن در فهرست‌های حقوق، تسلیمی به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مالیات متعلق را محاسبه نمایند.

3- چنانچه پرداخت‌کنندگان حقوق برای حقوق بگیران خود با مؤسسات بیمه ایرانی اقدام به انعقاد قرارداد بیمه عمر و بیمه‌های درمانی تکمیلی نموده و ماهیانه سهم حق بیمه مربوط به حقوق‌بگیر را از حقوق وی کسر و به مؤسسات بیمه پرداخت نمایند، در این صورت نیز مجاز هستند ضمن درج میزان حق بیمه پرداختی سهم حقوق‌بگیر در فهرست‌های حقوقی تسلیمی به اداره امور مالیاتی مربوط و ضمیمه نمودن گواهی مؤسسه بیمه به آن، نسبت به کسر حق بیمه پرداختی از درآمد حقوق آنان اقدام نمایند.

4- مرجع اقدام درخصوص کسر هزینه‌های درمانی و مراقبت و توانبخشی معلولان و بیماران خاص و صعب‌العلاج، پرداختی توسط حقوق بگیران بابت معالجه خود و افراد تحت تکفل آنان، اداره امور مالیاتی محل دریافت مالیات بر درآمد حقوق آنان خواهد بود و حقوق بگیران می‌توانند پس از پایان سال انجام هزینه با ارائه نسخ اصلی گواهی و اسناد و مدارک تأیید شده مربوط به هزینه‌های مذکور در یک سال مالیاتی از اداره امور مالیاتی ذی‌ربط درخواست استفاده از تسهیلات مقرر در ماده 137 را بنمایند.

5- کسر هزینه‌های مقرر در ماده 137 درخصوص مؤدیان فصل مالیات بر درآمد مشاغل و سایر منابع مالیاتی که مالیات آنان به صورت سالانه محاسبه می‌شود به عهده اداره امور مالیاتی محل تسلیم اظهارنامه منبع مالیاتی مربوط خواهد بود، که در این صورت متقاضیان می‌توانند اسناد و مدارک مربوط به هزینه‌های مورد بحث را پس از پایان سال انجام هزینه تحویل اداره امور مالیاتی موصوف نمایند.

تذکر 1: حق بیمه پرداختی بابت بیمه عمر افراد تحت تکفل، مشمول این مقررّات نخواهد بود.

تذکر 2: لازم به یادآوری است نسخ برابر اصل شده یا المثنی یا کپی مورد قبول واقع نخواهد شد و درخواست استرداد مؤدی بعد از قطعیت مالیات نیز منع قانونی ندارد، که در این صورت اضافه پرداختی مؤدی بابت مالیات با رعایت مواد 242 و 243 قانون مالیات‌های مستقیم قابل استرداد خواهد بود. 

غلامرضا حیدری کرد زنگنه- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

2282

211/3758/19410
7 بهمن 1383
بخش‌نامه
رونوشت یا تصویر گزارش مفاد گزارش اجرای قرار قبل از حضور در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی در اختیار مؤدی متقاضی قرار داده شود.
219، 237

نظر به این‌که اطلاع مؤدی از مفاد گزارش اجرای قرار قبل از حضور در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی از حیث تنظیم لایحه دفاعیه و نیل به واقعیت امر و کمک به تحقق اصل عدالت مالیاتی و نهایتاً صدور رأی موجه و منطبق با مقررّات مؤثر می‌باشد بنابراین با توجه به مقررّات ماده 237 و آیین‌نامه اجرایی ماده 219 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم بالاخص ماده 35 آن، در صورت درخواست مؤدی لازم است اداره امور مالیاتی یا هیأت حل اختلاف مالیاتی حسب مورد رونوشت یا تصویر گزارش اجرای قرار را در اختیار مؤدی متقاضی قرار دهد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور – حیدری کرد زنگنه

2281

منسوخ
211/4348/19153
4 بهمن 1383
بخش‌نامه
به کد 2129 رجوع شود(بخش‌نامه شماره: 13963/7040-211 تاریخ: 24/12/82)
91، 92، 95، 104، 139 86، 87، 88، 89، 90 82، 83، 84، 85

2280

201/9098
30 دی 1383
شورای عالی مالیاتی
معافیت درآمد اجاره موضوع تبصره 11 ماده 53 قانون مختص واحدهای مسکونی می‌باشد.
53

نظریه شعبه دوم شورای عالی مالیاتی درخصوص یکی از پرونده‌های مالیات بر درآمد املاک (اجاره) که حسب شکایت مؤدی ذی‌ربط در اجرای ماده 251 قانون مالیات‌های مستقیم در آن شعبه در دست رسیدگی است، به دلیل مغایرت نظریه مذکور با رأی شماره 9227-201 مورخ 25/12/1382 شعبه سوم شورای عالی مالیاتی به ریاست شورای عالی مالیاتی تقدیم و متعاقب آن ریاست شورا در اجرای ماده 258 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم موضوع را جهت اتخاذ تصمیم به هیأت عمومی شورا محول نموده‌اند.

مسئله راجع به مواردیست که واحد‌های مسکونی با وجود شمول قاعده کاربری مسکونی نسبت به آنها، عملاً برای استفاده غیرمسکونی (تجاری، اداری، و غیره) به مستأجر واگذار می‌شوند و با وجود این مالکین اینگونه املاک مدعی استحقاق برخورداری از تسهیلات موضوع تبصره 11 الحاقی ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد و به دلیل وجود ابهام در قسمت اخیر تبصره یاد شده شعبات شورا درصدور آراء نظرات مغایر ابراز می‌دارند.

هیأت عمومی شـورای عـالـی مـالـیاتی بـا مـلاحظه سوابق امر و پس از شور و تبادل نظر در جلسه مورخ 28/10/1383، به شرح آتی اعلام رأی می‌نمایند:

رأی اکثریت

مستنبط از مفاد تبصره 11 الحاقی ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم آنست که تسهیلات مقرر در آن به طور کلی مختص واحدهای مسکونی و برای موارد واگذاری ملک جهت سکونت می‌باشد، در غیر این صورت موجر با رعایت سایر مقررّات مربوط مشمول پرداخت مالیات مربوط به درآمد اجاری خواهد بود.

سـیدمحمود حمیدی- محمد رزاقی- اسـداله مـرتـضوی- داریوش آل‌آقا- حسن عباسی‌پناه- غـلامرضا نوری- اسماعیل ملکان- غلامحسین مختاری

اقلیت

چون مقنن در تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه‌های بعدی، صرفاً شرط مسکونی بودن ملک را برای استفاده از معافیت‌های مقرر در تبصره مذکور قائل شده است، بنابراین چنانچه ملکی با داشتن کاربری مسکونی به اجاره واگذار گردد، نوع استفاده مستأجر از محل ورود اجاره مانع برخورداری مالک از معافیت‌های مقرر در تبصره 11 مذکور نخواهد بود.

محمدعلی سعیدزاده

2279

211/4213/18492
23 دی 1383
بخش‌نامه
کرج به عنوان شهر با بیش از 300000 نفر جمعیت
132

نظر به این‌که طبق اعلام دفتر انتشارات و اطلاع رسانی مرکز آمار ایران و اطلاعات مکتسبه از پایگاه اطلاعاتی مرکز مذکور به غیر از مراکز استان‌ها فقط شهر کرج بزرگ براساس آخرین سرشماری دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت می‌باشد، بنابراین اسامی 11 شهر مندرج در قسمت بند (ب) فهرست ضمیمه ضوابط اجرایی تبصره 4 ماده 132 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم که طی بخش‌نامه شماره 1452/295-211 مورخ 08/02/83 ابلاغ گردیده موضوعاً منتفی می‌باشد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- حیدری کرد زنگنه

2278

60674/ت 32016هـ
20 دی 1383
تصویب‌نامه
اصلاح عبارتی در آیین‌نامه ماده 165 قانون (کسر خسارات وارده از درآمد مشمول مالیات بر اثر حوادث و سوانح)
165

وزارت امور اقتصادی و دارایی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 13/10/1383 بنا به پیشنهاد شماره 41307/3493-211 مورخ 29/9/1383 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده 165 قانون مالیات‌های مستقیم - مصوب 1366- تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی ماده 165 قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع تصویب‌نامه شماره 46754/ت 438 مورخ 5/5/1368 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

دربند (الف) ماده 3 عبارت «اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان» به عبارت «اداره کل امور مالیاتی استان» و در بند (ب) ماده 3 و ماده 4 عبارت «وزارت امور اقتصادی و دارایی» به عبارت «سازمان امور مالیاتی کشور» و در ماده 5 عبارت «حوزه مالیاتی» به عبارت «اداره امور مالیاتی» و در ماده 6 عبارت «اداره امور اقتصادی و دارایی» به عبارت «اداره امور مالیاتی» تغییر می‌یابد.

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2277

منسوخ
211/3610/17668
13 دی 1383
بخش‌نامه
مالیات موضوع جزء 4 بند (ج) تبصره 58 قانون بودجه سال 1378 و لازم‌الاجرا بودن تصویب‌نامه شماره 22433/59450 مورخ 09/12/1378

2276

منسوخ
213/1495/17379
8 دی 1383
بخش‌نامه
جدول مالیات نقل و انتقال و عوارض خودرو در سال 1383

2275

211/3974/16868
1 دی 1383
بخش‌نامه
دستورالعمل نحوه استرداد مالیات اضافه پرداختی (عملکرد و تکلیفی)
104، 219، 242، 243

دستورالعمل نحوه استرداد موضوع ماده 46 آیین‌نامه اجرایی ماده 219 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 و فرم‌های ضمینه آن جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال می‌گردد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- حیدری کرد زنگنه

دستورالعمل نحوه استرداد موضوع ماده 46 آییننامه اجرایی ماده 219 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80

ماده 1- تشخیص مبلغ قابل استرداد:

مسولیت تشخیص، تعهد و تسجیل موضوع مواد 17، 19، 20 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 درخصوص تعیین مبلغ قابل استرداد براساس اسناد و مدارک موجود در تهران و مراکز استان‌ها به عهده مدیرکل امور مالیاتی و در شهرستان‌ها به عهده ادارات امور مالیاتی شهرستان مربوطه خواهد بود.

ماده 2- مدارک لازم جهت استرداد:

الف- درخواست کتبی مؤدی مالیاتی یا نماینده قانونی وی مبنی بر استرداد مالیات اضافه پرداختی.

ب- برگ استرداد تکمیل شده (پیوست شماره 1) حاوی:

- درج شماره گزارش کارشناس ارشد مالیاتی مربوطه.

- تأیید رییس گروه مالیاتی و رییس امور مالیاتی مربوطه.

- درج سال عملکرد که مبنای محاسبه استرداد اضافه پرداختی قرار گرفته.

- مشخصات کامل اشخاص حقیقی و یا حقوقی.

- مبلغ واریز شده به حساب درآمد مالیاتی با ذکر شماره و تاریخ فیش‌های بانکی که صحت فیش‌های مربوطه به تأیید اداره کل امور مالیاتی ذی‌ربط رسیده باشد.

- علت استراد.

- مبلغ قابل استرداد.

- اعلام شماره ردیف درآمد.

ج- ارسال درخواست استرداد پرداختی مالیات که در تهران با امضای مدیرکل امور مالیاتی هر یک از ادارات کل حسب مورد عهده ذی‌حساب و مدیرکل امور مالی سازمان امور مالیاتی کشور، در مراکز استان‌ها با امضای مدیرکل امور مالیاتی استان عهده ذی‌حساب اداره کل امور مالیاتی استان مربوط و در شهرستان‌ها با امضای رییس امور مالیاتی عهده عامل ذی‌حساب صادر خواهد شد.

تبصره: ذکر مبلغ قابل استرداد و همچنین اعلام مبلغ و تاریخ پیکره‌ای که قبوض مالیاتی مزبور طی آن به حساب‌های خزانه معین استان و یا حساب‌های خزانه‌داری کل واریز شده به همراه فرم (پیوست شماره 2) که توسط مراجع فوق‌الذکر تکمیل و تأیید گردیده، الزامی خواهد بود.

د- ضمیمه نمودن اصل فیش‌های مالیاتی (نسخ مؤدی و پرونده مالیاتی)

تبصره 1: در صورت مفقود شدن فیش مؤدی مالیاتی و موجود بودن نسخه پرونده مالیاتی، با دریافت تعهد رسمی (پیوست شماره 3) از ذی‌نفع مبنی بر این‌که وجه فیش مفقوده را قبلاً دریافت ننموده و در صورت پیدا شدن فیش مذکور در اسرع وقت آن را به اداره امور مالیاتی مزبور تسلیم خواهد نمود و چنانچه با استفاده از فیش مزبور ضرر و زیانی به دولت وارد شود، جبران ضرر و زیان وارده را بنماید، می‌توان نسبت به صدور فرم استرداد اضافه پرداختی مالیات اقدام نمود.

تبصره 2: در صورت مفقود شدن نسخه مربوطه به پرونده مالیاتی و موجود بودن نسخه مؤدی مالیاتی، اداره کل امور مالیاتی با دریافت تعهد کتبی از کارشناس ارشد مالیاتی و تأیید رییس امور مالیاتی ذی‌ربط (پیوست شماره 4) مبنی بر این‌که فیش فوق‌الذکر قبلاً به ذی‌نفع پرداخت نگردیده، می‌توان نسبت به صدور فرم استرداد اضافه پرداختی مالیات اقدام نمود.

تبصره 3: در صورت مفقود شدن هر دو نسخه (نسخ پرونده مالیاتی و مؤدی)، پس از تأیید بانک دریافت‌کننده وجه در حساب مربوط و تأیید اداره امور مالیاتی مربوطه مبنی بر احراز مبلغ واریز شده و اخذ تعهد‌های فوق‌الذکر (موضوع تبصره‌های 1 و 2 این بند)، می‌توان نسبت به صدور فرم استرداد اضافه پرداختی مالیات اقدام نمود. 

تبصره 4: در مواردی که مالیات مکسوره (کسر 5 درصد علی‌الحساب مالیات موضوع ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم) مؤدیان (پیمانکاران) مختلف توسط کارفرما طی یک فیش مالیاتی به همراه لیست پیمانکاران مذکور به حساب درآمدهای مالیاتی مربوطه واریز می‌گردد، در این صورت به‌جای اصل فیش مالیاتی مورد نظر می‌توان با اخذ تأییدیه کارفرما مبنی بر مبلغ مالیات مکسوره و اعلام شماره و تاریخ فیش واریزی و تأیید اداره کل امور مالیاتی وصول کننده مبنی بر دریافت مالیات مزبور با رعایت سایر موارد نسبت به استرداد اضافه دریافتی اقدام نمود.

تبصره 5: استرداد اضافه پرداختی مالیات شرکت‌های سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر عملکرد سال‌های 1374 لغایت 1379 پس از احراز واریز وجوه و بر مبنای دستورالعمل فوق انجام می‌گیرد.

تبصره 6: نسخه دوم سند حسابداری استرداد به ضمیمه نسخه دوم برگ درخواست استرداد تکمیل شده و تصویر فیش‌های مالیاتی مربوط به مؤدی و پرونده مالیاتی برای ضبط در پرونده مؤدی به حوزه مالیاتی مربوطه ارسال می‌گردد.

2274

مرتبط با ارزش افزوده
211/3933/16862
1 دی 1383
بخش‌نامه
مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان وکالت و سند قطعی اگر هر دو یکی باشد
تجميع عوارض

نظر به این‌که درخصوص پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان تنظیم سند قطعی به نام شخص وکیل، موضوع تبصره 2 ماده 4 قانون موسوم به تجمیع عوارض، ابهاماتی مطرح گردیده است لذا به منظور اجرای صحیح مقررّات به موجب این بخش‌نامه مقرر می‌گردد در صورتی که در هنگام تنظیم سند وکالت خودرو، مالیات نقل و انتقال مربوطه پرداخت گردیده باشد در زمان تنظیم سند قطعی به نام شخص وکیل، مشمول مالیات نمی‌گردد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- حیدری کرد زنگنه

2273

232/2015/4182
30 آذر 1383
بخش‌نامه
تفسیر ماده 2 قانون محاسبات، وضعیت سازمان مالیاتی کشور

به پیوست تصویر بخش‌نامه شماره 357/400/2 مورخ 11/9/1383 معاون فنی و امور حسابرسی وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای دیوان محاسبات کشور درخصوص ابهام ایجاد شده برای برخی از مدیران‌کل دیوان محاسبات استان‌ها نسبت به ماده «2» قانون محاسبات عمومی کشور جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد. 

محمدعلی بیک پور- معــاون عمــلیاتــی

مدیرکل محترم دیوان محاسبات استان ...

با سلام و تحیات، متعاقب پرسش‌های مکرر همکاران محترم درخصوص نحوه اعمال رسیدگی‌های مرتبط با اعتبارات سازمان امور اقتصادی واداره کل امور مالیاتی استان‌ها، اعلام می‌دارد به استنادحکم بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یک مؤسسه دولتی و زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردیده است، که با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصاد و دارایی که در معاونت امور مالیاتی و بخش‌ها و حوزه‌های مالیاتی به‌کار گرفته می‌شدند، به این سازمان منتقل گردیده است. در اجرای بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه و آیین‌نامه اجرایی مربوط، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تشکیلات تفصیلی مربوط را ابلاغ و دو ردیف بودجه‌ای مستقل برای سازمان امور اقتصادی و دارایی و اداره کل امور مالیاتی استان‌ها اختصاص داده و اقدام به مبادله موافقت‌نامه مستقل با هر یک از آنها نموده است.

بنابراین اختصاص ردیف بودجه‌ای مستقل برای ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها و مبادله موافقت‌نامه با آنها براساس مقررّات صدرالذکر انجام و کاملاً قانونی است و درخصوص ابهام ایجاد شده برای برخی از مدیران‌کل دیوان محاسبات استان‌ها که ناشی از برداشت آنها از ماده (2) این قانون می‌باشد، لازم به توضیح است که ماده (2) ناظر بر دستگاه‌هایی است که تا آن زمان وجود داشتند و مشمول دستگاه‌هایی که بعد از آن و به موجب همان قانون ایجاد شده‌اند نمی‌باشد. در ضمن درخصوص پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی در زیر مجموعه ردیف‌های سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات لازم انجام شده است.

 منوچهر سرمدی- معاون فنی و امور حسابرسی وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادها

2272

مرتبط با ارزش افزوده
211/3720/16468
25 آذر 1383
بخش‌نامه
احکام و مقررات مالیاتی قانون برنامه چهارم توسعه
تجميع عوارض: 4

احکام و مقررّات مالیاتی قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/06/1383 مجلس شورای اسلامی در نوزده بند جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم به پیوست ارسال می‌گردد.

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

ردیف

موضوع فعالیت

مجوز معافیت

1

برقراری هر گونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت از پرداخت مالیات (اعم از مستقیم یا غیرمستقیم) و حقوق ورودی علاوه بر آنچه که در قوانین مربوطه تصویب شده است برای اشخاص حقیقی از جمله دستگاه‌های موضوع ماده (160) این قانون در طی سال‌های این برنامه ممنوع می‌باشد.

ماده 4

2

نقل و انتقال سهام در ارتباط با اجرای این ماده (ناشی از ادغام، انحلال و تجدید سازمان) از پرداخت مالیات معاف است.

بند (و) ماده 7

3

مفاد ماده (62) قانون برنامه سوم توسعه در مورد کلیه شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌هایی که صددرصد (100%) سهام آنها متعلق به دولت و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است نافذ بوده و در صورتی که تجدید ارزیابی دارایی‌های آنها مطابق ماده مزبور انجام شده باشد از زمان تجدید ارزیابی قابل اعمال در حساب‌های مربوط می‌باشد و شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی آنها در دوران برنامه سوم توسعه میسر نشده باشد، مجازند تا آخر سال دوم برنامه چهارم توسعه برای یکبار طبق مفاد ماده فوق‌الذکر نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت خود اقدام نمایند.

بند (ک) ماده 7

4

وجوه حاصل از فروش سهام شرکت‌های دولتی در حساب خاصی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام خزانه‌داری کل کشور، متمرکز و به شرح زیر اختصاص و به حساب‌های مربوط منتقل می‌گردد:

الف- معادل بیست درصد (20%) به‌عنوان علی‌الحساب مالیات بر عملکرد شرکت مادر تخصصی ذی‌ربط یا شرکت‌های تحت پوشش آن (حساب درآمد عمومی کشور)

ماده 8 و بند (الف) آن

5

سهامی که در اجرای این قانون فروخته می‌شود و یا بین دستگاه‌های اجرایی نقل و انتقال می‌یابد از شمول مالیات نقل و انتقال معاف است. همچنین پرداخت مالیات عملکرد شرکت‌های فروخته شده که صددرصد (100 %) سهام آنها متعلق به دولت (اعم از وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات دولتی) و شرکت‌های دولتی است تا پایان سال مالی قبل از فروش، اعم از قطعی شده یا قطعی نشده، به عهده دولت یا دستگاه‌های اجرایی واگذارنده حسب مورد است.

ماده 9 تنفیذ ماده 26 برنامه سوم

6

برقراری هر گونه مالیات و عوارض برای صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع می‌باشد. دولت مجاز است به منظور صیانت از منابع و استفاده بهینه از آنها، عوارض ویژه‌ای را برای صادارت مواد اولیه فرآوری نشده وضع و دریافت نماید. تشخیص این قبیل مواد بر عهدۀ شورای عالی صادرات خواهد بود. میزان عوارض به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و تصویب هیأت وزیران تعیین و تصویب خواهد شد.

بند (د) ماده 33

7

مبادلات کالا بین مناطق آزاد و خارج از کشور و نیز سایر مناطق آزاد از کلیه حقوق ورودی، عوارض (به استثنای عوارض موضوع ماده «10» قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/1372) و مالیات معاف می‌باشند.

بند (و) ماده 35

8

سرمایه شرکتی که از ادغام شرکت‌های موضوع این بند حاصل می‌گردد تا سقف مجموع سرمایه شرکت‌های ادغام شده در آن، از پرداخت مالیات موضوع ماده (48) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه‌های آن معاف است.

قسمت اخیر بند (الف) ماده 40

9

به منظور ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تقویت همکاری‌های بین‌المللی، اجازه داده می‌شود واحدهای پژوهشی و فن‌آوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فن‌آوری در جهت انجام مأموریت‌های محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد درخصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض، سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار گردند.

ماده 47

10

در مواردی که اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی و خوابگاه و سالن‌های غذاخوری و کتابخانه‌ها و خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب طرح جامع و یا طرح توسعه آنها هزینه‌هایی را انجام می‌دهند، این هزینه‌ها به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

ب- اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که اموال خود را مانند ساختمان، منازل مسکونی، باغ، زمین، سهم‌الارث به آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و نیروی مقاومت بسیج (شامل رده‌ها) و حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها و سازمان تربیت بدنی انتقال می‌دهند از پرداخت هر گونه عوارض و مالیات نقل و انتقال معاف می‌باشند.

ماده 51 تنفیذ بند (الف) و (ب) ماده 144 برنامه سوم

11

به منظور کاهش عوامل آلوده کننده محیط زیست، بالاخص در مورد منابع طبیعی و منابع آب کشور، واحدهای تولیدی مؤظفند برای تطبیق مشخصات فنی خود با ضوابط محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها اقدام کنند. هزینه‌های انجام شده در این مورد به عنوان هزینه‌های قابل قبول واحدها منظور می‌گردد.

 از واحدهایی که از انجام این امر خودداری نمایند و فعالیت‌های آنها باعث آلودگی و تخریب محیط زیست گردد، جریمه متناسب با خسارت وارده اخذ و به درآمد عمومی واریز می‌گردد تا در قالب لوایح بودجه سنواتی برای اجرای طرح‌های سالم سازی محیط زیست هزینه شود. آیین‌نامه این بند مشتمل بر مبلغ و چگونگی اخذ جرایم و نحوه هزینه آن به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده 71 تنفیذ بند (ج) ماده 104 قانون برنامه سوم

12

دولت مکلف است در اجرای کامل درآمد- هزینه استان، اقلام درآمدی زیر را به عنوان درآمد استانی وصول و از طریق خزانه‌داری کل به خزانه معین استان واریز و در اجرای وظایف جاری و عمرانی استانی هزینه نماید:

الف- کلیه مالیات‌های مستقیم (به استثنای مالیات بر شرکت‌های دولتی)

ب- مالیات بر کالاها و خدمات به استثنای حقوق ورودی.

ج- آن دسته از درآمدهای حاصل از مالکیت دولت که وصول آنها در همه استان‌های کشور عمومیت دارد.

ماده 82

13

حوزه‌های علمیه از تمامی تسهیلات و معافیت‌هایی که برای سایر مراکز آموزشی و پژوهشی تعیین گردیده یا می‌گردد، برخوردار خواهند بود.

بند (ع) ماده 106

14

د- وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف است کلیه وجوه پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با احداث، تعمیر و تجهیز مساجد و سایر فضاهای مذهبی را به عنوان هزینه قابل قبول منظور کند.

ماده 107 و تنفیذ بند (د) ماده 163 قانون برنامه سوم

15

به منظور تأمین امکانات و حمایت‌های قانونی و اعتباری از فعالیت‌های ورزشی عمومی و قهرمانی طی سال‌های اجرای برنامه سوم، وجوهی که توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی صرف احداث و تکمیل فضاها، اماکن و باشگاه‌های ورزشی و ارائه خدمات ورزشی می‌شود و یا عنوان کمک به سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک ایران، فدراسیون‌ها، هیأت‌ها و انجمن‌های ورزشی و تربیت بدنی نیروهای مسلح پرداخت می‌گردد، با تأیید سازمان تربیت بدنی به عنوان هزینه قابل قبول تلقی می‌گردد.

ماده 118 تنفیذ ماده 169 قانون برنامه سوم

16

به منظور تحقق آرمان‌واهای حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا پیرامون ارتش بیست میلیونی و ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت نوجوان و جوانان در امور اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و اشاعه تفکر بسیجی و مردمی‌کردن امنیت و دفاع از طریق تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین.

الف- هزینه‌هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی صرف تقویت و توسعه پاسگاه‌های نیروی انتظامی و رده‌های مقاومت ارتش بیست میلیونی به ویژه احداث و تکمیل پایگاه‌های مقاومت بسیج می‌شوند، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شوند. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 129 تنفیذ ماده 175 قانون برنامه سوم

17

خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه عوارض و مالیات و هر گونه هزینه دیگر معاف می‌باشند.

بند (5) ماده 133

18

قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت مصوب 26/10/1382 برای دوره برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1388-1384) تمدید می‌گردد.

ماده 156

19

کلیه وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی موضوع ماده (4) «قانون محاسبات عمومی کشور، مصوب 01/06/1366» و سایر شرکت‌هایی که بیش از پنجاه درصد (50%) سرمایه و سهام آنها منفرداً یا مشترکاً به وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی، به استثنای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه قانونی، تعلق داشته باشد و همچنین شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که شمول قوانین و مقررّات عمومی به آنها، مستلزم ذکر یا تصریح نام است، از جمله: شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه وابسته به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آنها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های تابعه در موارد مربوط، مشمول مقررّات این قانون می‌باشند.

ماده 160

2271

211/3908/16467
25 آذر 1383
بخش‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده 111 قانون
111

تصویر آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 که به شماره 27243/ ت 31042 هـ مورخ 08/09/1383 به تصویب هیأت محترم وزیران رسیده و در شماره 17412 مورخ 14/09/1383 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز درج گردیده به پیوست جهت اطلاع ارسال و متذکر می‌گردد به موجب تبصره ماده یک آیین‌نامه مذکور، ادغام یا ترکیب شرکت‌ها به یکی از دو طریق مندرج در این ماده مشروط به آن است که مجوز قانونی آن تحصیل شده باشد.

علی‌اکبر سمیعی - معاون فنی و حقوقی

تصویبنامه شماره: 27243/ ت 31042 ه‍ مورخ: 08/09/1383

وزارت امور اقتصادی و دارایی - وزارت صنایع و معادن

هیأت وزیران در جلسه مورخ 01/09/1383 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن، موضوع نامه شماره 14529/1332-211 مورخ 16/04/1383 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380-، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:

آییننامه اجرایی بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم

ماده 1- مفهوم ادغام یا ترکیب شرکت‌ها از لحاظ مقررّات به دو صورت ذیل می‌باشد:

الف- انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های یک یا چند شرکت به یک شرکت دیگر که از این پس شرکت موجود نامیده می‌شود، به طوری که شرکت‌های ادغام شونده منحل می‌شوند لکن شرکت موجود نام و هویت خود را حفظ کرده و دارایی و بدهی آن به میزان جمع دارایی و بدهی شرکت‌های ادغام شونده افزایش می‌یابد.

ب- انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های یک یا چند شرکت به شرکت جدید، به طوری که شرکت‌های ادغام شونده منحل شده و میزان دارایی و بدهی شرکت جدید معادل جمع دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت ادغام شونده خواهد بود.

تبصره- ادغام یا ترکیب شرکت‌ها به یکی از دو طریق مندرج در این ماده مشروط به آن است که مجوز قانونی آن تحصیل شده باشد.

ماده 2- در صورت انتقال دارایی‌ها با بیش از قیمت دفتری به شرکت موجود یا شرکت جدید، مازاد مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.

ماده 3- آخرین مدیران شرکت‌های ادغام یا ترکیب شونده، مکلف‌اند ظرف یک ماه پس از اتخاذ تصمیم نهایی برای ادغام یا ترکیب، رونوشت صورت‌جلسات نهایی و فهرست اسامی شرکا یا سهامداران و میزان سهم‌الشرکه یا سهام آنان و صورت دارایی‌ها و بدهی‌ها را همراه گزارش یکی از اعضای جامعه حسابداران رسمی راجع به تعیین قیمت روز سهام یا سهم‌الشرکه در تاریخ مزبور به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند. 

ماده 4- تاریخ ادغام یا ترکیب از نظر این آیین‌نامه، تاریخ ثبت دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت‌های ادغام یا ترکیب شونده در دفاتر قانونی شرکت موجود و یا تاریخ ثبت شرکت جدید در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری می‌باشد.

ماده 5- مدیران شرکت موجود یا شرکت جدید مکلف‌اند ظرف یک ماه از تاریخ ادغام یا ترکیب، مستندات مربوط به ثبت تغییرات حاصل از ادغام یا ترکیب در شرکت موجود و یا ثبت شرکت جدید در اداره ثبت شرکت‌ها و فهرست خلاصه انتقالات انجام شده (شامل دارایی‌ها و بدهی‌ها) و فهرست تعداد سهام یا میزان سهم‌الشرکه که در قبال انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها به هر یک از سهامداران یا شرکای شرکت‌های ادغام شونده تخصیص می‌یابد را همراه گزارش یکی از اعضای جامعه حسابداران رسمی راجع به تعیین بهای روز سهام یا سهم‌الشرکه شرکت موجود یا شرکت جدید به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.

تبصره- اداره امور مالیاتی مکلف است پس از دریافت مدارک موضوع این ماده رونوشت مدارک یاد شده را حسب مورد به ادارات امور مالیاتی مربوط به شرکت‌های ادغام یا ترکیب شونده جهت اقدامات موضوع ماده 111 اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380- ارسال نماید.

ماده 6- مطابق مقررّات بند (هـ) ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380- هرگاه در نتیجه ادغام یا ترکیب موضوع این آیین‌نامه درآمدی به هر یک از سهامداران در شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده تعلق گیرد، حسب قوانین و مقررّات مربوط مشمول مالیات خواهند بود.

ماده 7- هزینه‌های مربوط به ادغام یا ترکیب شرکت‌ها حسب مورد هزینه قابل قبول آنها محسوب می‌گردد.

ماده 8- عدم رعایت مقررّات ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380- و این آیین‌نامه حسب مورد موجب عدم شمول تسهیلات موضوع ماده قانونی یاد شده نسبت به شرکت‌های ادغام شونده خواهند بود.

معاون اول رییس‌جمهور- محمدرضا عارف

2270

منسوخ
16306
23 آذر 1383
بخش‌نامه
در خصوص اصلاح و اعلام و آخرین مهلت مالیات‌های پرداختی عملکرد 1382 خوداظهاری
158

2269

منسوخ
213/1433/16050
21 آذر 1383
بخش‌نامه
فرم برگ درخواست ارائه اسناد و مدارک موضوع ماده 24 آیین‌نامه اجرایی قانون تجمیع عوارض
- ماده 219 - قانون تجميع عوارض

2268

منسوخ
211/3768/16027
21 آذر 1383
بخش‌نامه
قاچاق کالا و ارز

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: