توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
2285
48813
13 بهمن 1383
بخشنامه
بخشودگی بدهی (تاسقف یک میلیون ریال) مالیاتهایی که سال تحصیل درآمد مربوط یا تعلق آنها حسب مورد قبل از سال 1368 باشد
130
به مناسبت بیست و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و بنا به اختیار حاصل از مفاد ماده 130 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مجلس شورای اسلامی بدینوسیله مقرر میدارد بدهی مالیاتهایی که سال تحصیل درآمد مربوط یا تعلق آنها حسب مورد قبل ازسال 1368 باشد تا سقف یک میلیون ریال برای هرمؤدی به شرح ذیل بخشوده شود:
1- مؤدیان مالیاتی که مجموع بدهیهای مالیاتی قبل از سال 1368 آنان تا سقف یک میلیون ریال میباشد.
2- مؤدیان مالیاتی که مجموع بدهیهای مالیاتی قبل ازسال 1368 آنان بیش از مبلغ یک میلیون ریال بوده و تا پایان سال جاری نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی مازاد بر یک میلیون ریال خود اقدام نمایند.
وزیراموراقتصادی و دارایی – سیدصفدر حسینی
2284
201/9280/19578
12 بهمن 1383
بخشنامه
حل و فصل اختلافات مالیاتی توسط رؤسای ادارات امور مالیاتی
238، 244
به طوری که مطلعاند یکی از اهداف مهم اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 جلوگیری از تطویل مراحل رسیدگی و تسریع در حل و فصل اختلافات مالیاتی در جهت قطعیت و مختومه شدن پروندههای مالیاتی در کوتاهترین زمان ممکن است. به قرار اطلاع حاصله و حسب بازرسیهای به عمل آمده از ادارات کل امور مالیاتی، رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی تعداد کثیری از پروندههای مربوط به عملکرد سال 1381 و بعد که مورد اختلاف میباشند در مرحلۀ رسیدگی موضوع ماده 238 و همچنین در مرحلۀ رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 244 قانون فوقالذکر، به علت عدم رعایت تکالیف قانونی رؤسای ادارات امور مالیاتی و اعضای هیأتهای مزبور و عدم اجرای وظایف آنان، (که میتواند از یک سوء موجب تسریع در قطعیت مالیات و مختومه شدن پرونده امر و وصول به موقع مالیات و از سوی دیگر جلب رضایت مؤدیان و استفاده ایشان از بخشودگی قانونی جرایم مالیاتی شود) به عهده تعویق افتاده و بهجای آنکه مراجع مزبور عاملی برای توافق و رفع اختلافات موجود شوند در مواجهه با اینگونه مؤدیان بدلائل غیرقانونی و معاذیر گوناگون و غیرمنطقی و احساسی غیرمسؤولانه، از ورود در حل اختلاف و اتخاذ تصمیم قانونمند و قاطع طفره رفته و به دلائل و مدارک ابرازی مؤدیان توجهی ننموده و بر خلاف توصیه و تأکید مقامات مسؤول سازمان، موجبات طرح مجدد پروندهها را در مراجع بعدی حل اختلاف مالیاتی و شورای عالی مالیاتی نیز فراهم مینمایند. لذا بدینوسیله تأکید و مقرر میگردد رؤسای ادارات امور مالیاتی و اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی حداکثر تلاش و مساعی خود را در مهلت مقرر قانونی بهکار برده و با عنایت به مزایا و محسنات قطعیت و مختومه شدن پروندههای مالیاتی، براساس رسیدگی و احراز واقعیت، بدون تعلل و تردید نسبت به اتخاذ تصمیم لازم اقدام نمایند تا بیشترین تعداد پروندههای مورد اختلاف با استفاده از اختیارات قانونی مورد اشاره مورد توافق و حل و فصل قرار گیرد. شایان توجه است که با عنایت به مراتب، تعداد کمی از پروندههای مورد اختلاف که متضمن اشکالات و پیچیدگی و ابهامات خاص حقوقی و مالیاتی هستند و نیاز به رسیدگی جامعتر و اظهارنظرهای موضوعی و موردی و شکلی خواهند داشت پس از قطعیت درآمد مشمول مالیات حسب مقررّات مربوطه در شورای عالی مالیاتی مطرح خواهند گردید.
مدیران کل امور مالیاتی مسؤول اجرای این بخشنامه بوده و به لحاظ تکالیف قانونی خود با پیگیری و نظارت دائم بر عملکرد رؤسای ادارات امور مالیاتی و هیأتهای حل اختلاف مالیاتی، مأمورینی را که حائز شرایط فوق نبوده و یا در انجام وظایف قانونی و محوله صدرالاشاره تعلل نموده و از کارایی و توانایی لازم برخوردار نیستند را به تفکیک به دفتر اینجانب معرفی نمایند تا برای رفع مشکل اقدام لازم به عمل آید.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2283
211/4385/19418
7 بهمن 1383
بخشنامه
در خصوص حق بیمههای درمانی و درآمد حقوق
137، 242، 243
(کدهای 1527و2898 را ملاحظه فرمایید.)
پیرو بخشنامه شماره 4006/10081-4/30 مورخ 1/2/1381، چون درخصوص اجرای حکم ماده 137 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، خصوصاً حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بابت بیمه عمر و بیمههای درمانی که معمولاً به صورت مستمر و اقساط ماهیانه انجام میشود، از طرف ادارات امور مالیاتی، کارفرمایان و مؤدیان مالیاتی سؤالاتی مطرح شده است، لذا موارد زیر را یادآور میگردد:
1- کسر حق بیمههای درمانی حقوقبگیر و افراد تحت تکفل و حق بیمه پرداختی بابت بیمه عمر شخص حقوقبگیری (به استثنای بیمههای عمر و پسانداز که قابل کسر نمیباشد) از درآمد حقوق بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی و سایر مؤسسات بیمهگر، که پرداخت حقوق آنان معمولاًبه صورت ماهیانه صورت میپذیرد، توسط کارفرمایان ذیربط فاقد اشکال قانونی است و آنها میتوانند با ضمیمه نمودن اسناد مربوط به فهرست حقوق پرداختی در احتساب درآمد مشمول مالیات حقوق، کسور یاد شده را منظور نمایند.
2- کارفرمایان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی میتوانند صرفاً با کسر دو هفتم از سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده و کارفرمایان بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی و سایر مؤسسات بیمهگر ایرانی نیز میتوانند با کسر کل سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده خود، از درآمد حقوق آنان و با قید میزان آن در فهرستهای حقوق، تسلیمی به اداره امور مالیاتی ذیربط مالیات متعلق را محاسبه نمایند.
3- چنانچه پرداختکنندگان حقوق برای حقوق بگیران خود با مؤسسات بیمه ایرانی اقدام به انعقاد قرارداد بیمه عمر و بیمههای درمانی تکمیلی نموده و ماهیانه سهم حق بیمه مربوط به حقوقبگیر را از حقوق وی کسر و به مؤسسات بیمه پرداخت نمایند، در این صورت نیز مجاز هستند ضمن درج میزان حق بیمه پرداختی سهم حقوقبگیر در فهرستهای حقوقی تسلیمی به اداره امور مالیاتی مربوط و ضمیمه نمودن گواهی مؤسسه بیمه به آن، نسبت به کسر حق بیمه پرداختی از درآمد حقوق آنان اقدام نمایند.
4- مرجع اقدام درخصوص کسر هزینههای درمانی و مراقبت و توانبخشی معلولان و بیماران خاص و صعبالعلاج، پرداختی توسط حقوق بگیران بابت معالجه خود و افراد تحت تکفل آنان، اداره امور مالیاتی محل دریافت مالیات بر درآمد حقوق آنان خواهد بود و حقوق بگیران میتوانند پس از پایان سال انجام هزینه با ارائه نسخ اصلی گواهی و اسناد و مدارک تأیید شده مربوط به هزینههای مذکور در یک سال مالیاتی از اداره امور مالیاتی ذیربط درخواست استفاده از تسهیلات مقرر در ماده 137 را بنمایند.
5- کسر هزینههای مقرر در ماده 137 درخصوص مؤدیان فصل مالیات بر درآمد مشاغل و سایر منابع مالیاتی که مالیات آنان به صورت سالانه محاسبه میشود به عهده اداره امور مالیاتی محل تسلیم اظهارنامه منبع مالیاتی مربوط خواهد بود، که در این صورت متقاضیان میتوانند اسناد و مدارک مربوط به هزینههای مورد بحث را پس از پایان سال انجام هزینه تحویل اداره امور مالیاتی موصوف نمایند.
تذکر 1: حق بیمه پرداختی بابت بیمه عمر افراد تحت تکفل، مشمول این مقررّات نخواهد بود.
تذکر 2: لازم به یادآوری است نسخ برابر اصل شده یا المثنی یا کپی مورد قبول واقع نخواهد شد و درخواست استرداد مؤدی بعد از قطعیت مالیات نیز منع قانونی ندارد، که در این صورت اضافه پرداختی مؤدی بابت مالیات با رعایت مواد 242 و 243 قانون مالیاتهای مستقیم قابل استرداد خواهد بود.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
2282
211/3758/19410
7 بهمن 1383
بخشنامه
رونوشت یا تصویر گزارش مفاد گزارش اجرای قرار قبل از حضور در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی در اختیار مؤدی متقاضی قرار داده شود.
219، 237
نظر به اینکه اطلاع مؤدی از مفاد گزارش اجرای قرار قبل از حضور در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی از حیث تنظیم لایحه دفاعیه و نیل به واقعیت امر و کمک به تحقق اصل عدالت مالیاتی و نهایتاً صدور رأی موجه و منطبق با مقررّات مؤثر میباشد بنابراین با توجه به مقررّات ماده 237 و آییننامه اجرایی ماده 219 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم بالاخص ماده 35 آن، در صورت درخواست مؤدی لازم است اداره امور مالیاتی یا هیأت حل اختلاف مالیاتی حسب مورد رونوشت یا تصویر گزارش اجرای قرار را در اختیار مؤدی متقاضی قرار دهد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور – حیدری کرد زنگنه
2281
منسوخ
211/4348/19153
4 بهمن 1383
بخشنامه
به کد 2129 رجوع شود(بخشنامه شماره: 13963/7040-211 تاریخ: 24/12/82)
91، 92، 95، 104، 139 86، 87، 88، 89، 90 82، 83، 84، 85
2280
201/9098
30 دی 1383
شورای عالی مالیاتی
معافیت درآمد اجاره موضوع تبصره 11 ماده 53 قانون مختص واحدهای مسکونی میباشد.
53
نظریه شعبه دوم شورای عالی مالیاتی درخصوص یکی از پروندههای مالیات بر درآمد املاک (اجاره) که حسب شکایت مؤدی ذیربط در اجرای ماده 251 قانون مالیاتهای مستقیم در آن شعبه در دست رسیدگی است، به دلیل مغایرت نظریه مذکور با رأی شماره 9227-201 مورخ 25/12/1382 شعبه سوم شورای عالی مالیاتی به ریاست شورای عالی مالیاتی تقدیم و متعاقب آن ریاست شورا در اجرای ماده 258 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم موضوع را جهت اتخاذ تصمیم به هیأت عمومی شورا محول نمودهاند.
مسئله راجع به مواردیست که واحدهای مسکونی با وجود شمول قاعده کاربری مسکونی نسبت به آنها، عملاً برای استفاده غیرمسکونی (تجاری، اداری، و غیره) به مستأجر واگذار میشوند و با وجود این مالکین اینگونه املاک مدعی استحقاق برخورداری از تسهیلات موضوع تبصره 11 الحاقی ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم میباشد و به دلیل وجود ابهام در قسمت اخیر تبصره یاد شده شعبات شورا درصدور آراء نظرات مغایر ابراز میدارند.
هیأت عمومی شـورای عـالـی مـالـیاتی بـا مـلاحظه سوابق امر و پس از شور و تبادل نظر در جلسه مورخ 28/10/1383، به شرح آتی اعلام رأی مینمایند:
رأی اکثریت
مستنبط از مفاد تبصره 11 الحاقی ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم آنست که تسهیلات مقرر در آن به طور کلی مختص واحدهای مسکونی و برای موارد واگذاری ملک جهت سکونت میباشد، در غیر این صورت موجر با رعایت سایر مقررّات مربوط مشمول پرداخت مالیات مربوط به درآمد اجاری خواهد بود.
سـیدمحمود حمیدی- محمد رزاقی- اسـداله مـرتـضوی- داریوش آلآقا- حسن عباسیپناه- غـلامرضا نوری- اسماعیل ملکان- غلامحسین مختاری
اقلیت
چون مقنن در تبصره 11 ماده 53 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیههای بعدی، صرفاً شرط مسکونی بودن ملک را برای استفاده از معافیتهای مقرر در تبصره مذکور قائل شده است، بنابراین چنانچه ملکی با داشتن کاربری مسکونی به اجاره واگذار گردد، نوع استفاده مستأجر از محل ورود اجاره مانع برخورداری مالک از معافیتهای مقرر در تبصره 11 مذکور نخواهد بود.
محمدعلی سعیدزاده
2279
211/4213/18492
23 دی 1383
بخشنامه
کرج به عنوان شهر با بیش از 300000 نفر جمعیت
132
نظر به اینکه طبق اعلام دفتر انتشارات و اطلاع رسانی مرکز آمار ایران و اطلاعات مکتسبه از پایگاه اطلاعاتی مرکز مذکور به غیر از مراکز استانها فقط شهر کرج بزرگ براساس آخرین سرشماری دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت میباشد، بنابراین اسامی 11 شهر مندرج در قسمت بند (ب) فهرست ضمیمه ضوابط اجرایی تبصره 4 ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم که طی بخشنامه شماره 1452/295-211 مورخ 08/02/83 ابلاغ گردیده موضوعاً منتفی میباشد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- حیدری کرد زنگنه
2278
60674/ت 32016هـ
20 دی 1383
تصویبنامه
اصلاح عبارتی در آییننامه ماده 165 قانون (کسر خسارات وارده از درآمد مشمول مالیات بر اثر حوادث و سوانح)
165
وزارت امور اقتصادی و دارایی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 13/10/1383 بنا به پیشنهاد شماره 41307/3493-211 مورخ 29/9/1383 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم - مصوب 1366- تصویب نمود:
آییننامه اجرایی ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم، موضوع تصویبنامه شماره 46754/ت 438 مورخ 5/5/1368 به شرح زیر اصلاح میشود:
دربند (الف) ماده 3 عبارت «اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان» به عبارت «اداره کل امور مالیاتی استان» و در بند (ب) ماده 3 و ماده 4 عبارت «وزارت امور اقتصادی و دارایی» به عبارت «سازمان امور مالیاتی کشور» و در ماده 5 عبارت «حوزه مالیاتی» به عبارت «اداره امور مالیاتی» و در ماده 6 عبارت «اداره امور اقتصادی و دارایی» به عبارت «اداره امور مالیاتی» تغییر مییابد.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور
2277
منسوخ
211/3610/17668
13 دی 1383
بخشنامه
مالیات موضوع جزء 4 بند (ج) تبصره 58 قانون بودجه سال 1378 و لازمالاجرا بودن تصویبنامه شماره 22433/59450 مورخ 09/12/1378
2276
منسوخ
213/1495/17379
8 دی 1383
بخشنامه
جدول مالیات نقل و انتقال و عوارض خودرو در سال 1383
2275
211/3974/16868
1 دی 1383
بخشنامه
دستورالعمل نحوه استرداد مالیات اضافه پرداختی (عملکرد و تکلیفی)
104، 219، 242، 243
دستورالعمل نحوه استرداد موضوع ماده 46 آییننامه اجرایی ماده 219 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 و فرمهای ضمینه آن جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال میگردد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- حیدری کرد زنگنه
دستورالعمل نحوه استرداد موضوع ماده 46 آییننامه اجرایی ماده 219 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80
ماده 1- تشخیص مبلغ قابل استرداد:
مسولیت تشخیص، تعهد و تسجیل موضوع مواد 17، 19، 20 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366 درخصوص تعیین مبلغ قابل استرداد براساس اسناد و مدارک موجود در تهران و مراکز استانها به عهده مدیرکل امور مالیاتی و در شهرستانها به عهده ادارات امور مالیاتی شهرستان مربوطه خواهد بود.
ماده 2- مدارک لازم جهت استرداد:
الف- درخواست کتبی مؤدی مالیاتی یا نماینده قانونی وی مبنی بر استرداد مالیات اضافه پرداختی.
ب- برگ استرداد تکمیل شده (پیوست شماره 1) حاوی:
- درج شماره گزارش کارشناس ارشد مالیاتی مربوطه.
- تأیید رییس گروه مالیاتی و رییس امور مالیاتی مربوطه.
- درج سال عملکرد که مبنای محاسبه استرداد اضافه پرداختی قرار گرفته.
- مشخصات کامل اشخاص حقیقی و یا حقوقی.
- مبلغ واریز شده به حساب درآمد مالیاتی با ذکر شماره و تاریخ فیشهای بانکی که صحت فیشهای مربوطه به تأیید اداره کل امور مالیاتی ذیربط رسیده باشد.
- علت استراد.
- مبلغ قابل استرداد.
- اعلام شماره ردیف درآمد.
ج- ارسال درخواست استرداد پرداختی مالیات که در تهران با امضای مدیرکل امور مالیاتی هر یک از ادارات کل حسب مورد عهده ذیحساب و مدیرکل امور مالی سازمان امور مالیاتی کشور، در مراکز استانها با امضای مدیرکل امور مالیاتی استان عهده ذیحساب اداره کل امور مالیاتی استان مربوط و در شهرستانها با امضای رییس امور مالیاتی عهده عامل ذیحساب صادر خواهد شد.
تبصره: ذکر مبلغ قابل استرداد و همچنین اعلام مبلغ و تاریخ پیکرهای که قبوض مالیاتی مزبور طی آن به حسابهای خزانه معین استان و یا حسابهای خزانهداری کل واریز شده به همراه فرم (پیوست شماره 2) که توسط مراجع فوقالذکر تکمیل و تأیید گردیده، الزامی خواهد بود.
د- ضمیمه نمودن اصل فیشهای مالیاتی (نسخ مؤدی و پرونده مالیاتی)
تبصره 1: در صورت مفقود شدن فیش مؤدی مالیاتی و موجود بودن نسخه پرونده مالیاتی، با دریافت تعهد رسمی (پیوست شماره 3) از ذینفع مبنی بر اینکه وجه فیش مفقوده را قبلاً دریافت ننموده و در صورت پیدا شدن فیش مذکور در اسرع وقت آن را به اداره امور مالیاتی مزبور تسلیم خواهد نمود و چنانچه با استفاده از فیش مزبور ضرر و زیانی به دولت وارد شود، جبران ضرر و زیان وارده را بنماید، میتوان نسبت به صدور فرم استرداد اضافه پرداختی مالیات اقدام نمود.
تبصره 2: در صورت مفقود شدن نسخه مربوطه به پرونده مالیاتی و موجود بودن نسخه مؤدی مالیاتی، اداره کل امور مالیاتی با دریافت تعهد کتبی از کارشناس ارشد مالیاتی و تأیید رییس امور مالیاتی ذیربط (پیوست شماره 4) مبنی بر اینکه فیش فوقالذکر قبلاً به ذینفع پرداخت نگردیده، میتوان نسبت به صدور فرم استرداد اضافه پرداختی مالیات اقدام نمود.
تبصره 3: در صورت مفقود شدن هر دو نسخه (نسخ پرونده مالیاتی و مؤدی)، پس از تأیید بانک دریافتکننده وجه در حساب مربوط و تأیید اداره امور مالیاتی مربوطه مبنی بر احراز مبلغ واریز شده و اخذ تعهدهای فوقالذکر (موضوع تبصرههای 1 و 2 این بند)، میتوان نسبت به صدور فرم استرداد اضافه پرداختی مالیات اقدام نمود.
تبصره 4: در مواردی که مالیات مکسوره (کسر 5 درصد علیالحساب مالیات موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای مستقیم) مؤدیان (پیمانکاران) مختلف توسط کارفرما طی یک فیش مالیاتی به همراه لیست پیمانکاران مذکور به حساب درآمدهای مالیاتی مربوطه واریز میگردد، در این صورت بهجای اصل فیش مالیاتی مورد نظر میتوان با اخذ تأییدیه کارفرما مبنی بر مبلغ مالیات مکسوره و اعلام شماره و تاریخ فیش واریزی و تأیید اداره کل امور مالیاتی وصول کننده مبنی بر دریافت مالیات مزبور با رعایت سایر موارد نسبت به استرداد اضافه دریافتی اقدام نمود.
تبصره 5: استرداد اضافه پرداختی مالیات شرکتهای سرمایهگذار و سرمایهپذیر عملکرد سالهای 1374 لغایت 1379 پس از احراز واریز وجوه و بر مبنای دستورالعمل فوق انجام میگیرد.
تبصره 6: نسخه دوم سند حسابداری استرداد به ضمیمه نسخه دوم برگ درخواست استرداد تکمیل شده و تصویر فیشهای مالیاتی مربوط به مؤدی و پرونده مالیاتی برای ضبط در پرونده مؤدی به حوزه مالیاتی مربوطه ارسال میگردد.
2274
مرتبط با ارزش افزوده
211/3933/16862
1 دی 1383
بخشنامه
مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان وکالت و سند قطعی اگر هر دو یکی باشد
تجميع عوارض
نظر به اینکه درخصوص پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در زمان تنظیم سند قطعی به نام شخص وکیل، موضوع تبصره 2 ماده 4 قانون موسوم به تجمیع عوارض، ابهاماتی مطرح گردیده است لذا به منظور اجرای صحیح مقررّات به موجب این بخشنامه مقرر میگردد در صورتی که در هنگام تنظیم سند وکالت خودرو، مالیات نقل و انتقال مربوطه پرداخت گردیده باشد در زمان تنظیم سند قطعی به نام شخص وکیل، مشمول مالیات نمیگردد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور- حیدری کرد زنگنه
2273
232/2015/4182
30 آذر 1383
بخشنامه
تفسیر ماده 2 قانون محاسبات، وضعیت سازمان مالیاتی کشور
به پیوست تصویر بخشنامه شماره 357/400/2 مورخ 11/9/1383 معاون فنی و امور حسابرسی وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و نهادهای دیوان محاسبات کشور درخصوص ابهام ایجاد شده برای برخی از مدیرانکل دیوان محاسبات استانها نسبت به ماده «2» قانون محاسبات عمومی کشور جهت اطلاع و بهرهبرداری ارسال میگردد.
محمدعلی بیک پور- معــاون عمــلیاتــی
مدیرکل محترم دیوان محاسبات استان ...
با سلام و تحیات، متعاقب پرسشهای مکرر همکاران محترم درخصوص نحوه اعمال رسیدگیهای مرتبط با اعتبارات سازمان امور اقتصادی واداره کل امور مالیاتی استانها، اعلام میدارد به استنادحکم بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یک مؤسسه دولتی و زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردیده است، که با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصاد و دارایی که در معاونت امور مالیاتی و بخشها و حوزههای مالیاتی بهکار گرفته میشدند، به این سازمان منتقل گردیده است. در اجرای بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه و آییننامه اجرایی مربوط، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تشکیلات تفصیلی مربوط را ابلاغ و دو ردیف بودجهای مستقل برای سازمان امور اقتصادی و دارایی و اداره کل امور مالیاتی استانها اختصاص داده و اقدام به مبادله موافقتنامه مستقل با هر یک از آنها نموده است.
بنابراین اختصاص ردیف بودجهای مستقل برای ادارات کل امور مالیاتی استانها و مبادله موافقتنامه با آنها براساس مقررّات صدرالذکر انجام و کاملاً قانونی است و درخصوص ابهام ایجاد شده برای برخی از مدیرانکل دیوان محاسبات استانها که ناشی از برداشت آنها از ماده (2) این قانون میباشد، لازم به توضیح است که ماده (2) ناظر بر دستگاههایی است که تا آن زمان وجود داشتند و مشمول دستگاههایی که بعد از آن و به موجب همان قانون ایجاد شدهاند نمیباشد. در ضمن درخصوص پیشبینی درآمدهای مالیاتی در زیر مجموعه ردیفهای سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات لازم انجام شده است.
منوچهر سرمدی- معاون فنی و امور حسابرسی وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و نهادها
2272
مرتبط با ارزش افزوده
211/3720/16468
25 آذر 1383
بخشنامه
احکام و مقررات مالیاتی قانون برنامه چهارم توسعه
تجميع عوارض: 4
احکام و مقررّات مالیاتی قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/06/1383 مجلس شورای اسلامی در نوزده بند جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم به پیوست ارسال میگردد.
علیاکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی
ردیف |
موضوع فعالیت |
مجوز معافیت |
---|---|---|
1 |
برقراری هر گونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت از پرداخت مالیات (اعم از مستقیم یا غیرمستقیم) و حقوق ورودی علاوه بر آنچه که در قوانین مربوطه تصویب شده است برای اشخاص حقیقی از جمله دستگاههای موضوع ماده (160) این قانون در طی سالهای این برنامه ممنوع میباشد. |
ماده 4 |
2 |
نقل و انتقال سهام در ارتباط با اجرای این ماده (ناشی از ادغام، انحلال و تجدید سازمان) از پرداخت مالیات معاف است. |
بند (و) ماده 7 |
3 |
مفاد ماده (62) قانون برنامه سوم توسعه در مورد کلیه شرکتهای دولتی از جمله شرکتهایی که صددرصد (100%) سهام آنها متعلق به دولت و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است نافذ بوده و در صورتی که تجدید ارزیابی داراییهای آنها مطابق ماده مزبور انجام شده باشد از زمان تجدید ارزیابی قابل اعمال در حسابهای مربوط میباشد و شرکتهایی که تجدید ارزیابی آنها در دوران برنامه سوم توسعه میسر نشده باشد، مجازند تا آخر سال دوم برنامه چهارم توسعه برای یکبار طبق مفاد ماده فوقالذکر نسبت به تجدید ارزیابی داراییهای ثابت خود اقدام نمایند. |
بند (ک) ماده 7 |
4 |
وجوه حاصل از فروش سهام شرکتهای دولتی در حساب خاصی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام خزانهداری کل کشور، متمرکز و به شرح زیر اختصاص و به حسابهای مربوط منتقل میگردد: الف- معادل بیست درصد (20%) بهعنوان علیالحساب مالیات بر عملکرد شرکت مادر تخصصی ذیربط یا شرکتهای تحت پوشش آن (حساب درآمد عمومی کشور) |
ماده 8 و بند (الف) آن |
5 |
سهامی که در اجرای این قانون فروخته میشود و یا بین دستگاههای اجرایی نقل و انتقال مییابد از شمول مالیات نقل و انتقال معاف است. همچنین پرداخت مالیات عملکرد شرکتهای فروخته شده که صددرصد (100 %) سهام آنها متعلق به دولت (اعم از وزارتخانهها و مؤسسات دولتی) و شرکتهای دولتی است تا پایان سال مالی قبل از فروش، اعم از قطعی شده یا قطعی نشده، به عهده دولت یا دستگاههای اجرایی واگذارنده حسب مورد است. |
ماده 9 تنفیذ ماده 26 برنامه سوم |
6 |
برقراری هر گونه مالیات و عوارض برای صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع میباشد. دولت مجاز است به منظور صیانت از منابع و استفاده بهینه از آنها، عوارض ویژهای را برای صادارت مواد اولیه فرآوری نشده وضع و دریافت نماید. تشخیص این قبیل مواد بر عهدۀ شورای عالی صادرات خواهد بود. میزان عوارض به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و تصویب هیأت وزیران تعیین و تصویب خواهد شد. |
بند (د) ماده 33 |
7 |
مبادلات کالا بین مناطق آزاد و خارج از کشور و نیز سایر مناطق آزاد از کلیه حقوق ورودی، عوارض (به استثنای عوارض موضوع ماده «10» قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/1372) و مالیات معاف میباشند. |
بند (و) ماده 35 |
8 |
سرمایه شرکتی که از ادغام شرکتهای موضوع این بند حاصل میگردد تا سقف مجموع سرمایه شرکتهای ادغام شده در آن، از پرداخت مالیات موضوع ماده (48) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیههای آن معاف است. |
قسمت اخیر بند (الف) ماده 40 |
9 |
به منظور ایجاد و توسعه شرکتهای دانش بنیان و تقویت همکاریهای بینالمللی، اجازه داده میشود واحدهای پژوهشی و فنآوری و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فنآوری در جهت انجام مأموریتهای محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد درخصوص روابط کار، معافیتهای مالیاتی و عوارض، سرمایهگذاری خارجی و مبادلات مالی بینالمللی برخوردار گردند. |
ماده 47 |
10 |
در مواردی که اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی و خوابگاه و سالنهای غذاخوری و کتابخانهها و خوابگاههای دانشآموزی و دانشجویی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب مصوبات شورای برنامهریزی و توسعه استان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب طرح جامع و یا طرح توسعه آنها هزینههایی را انجام میدهند، این هزینهها به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی مورد محاسبه قرار میگیرد. ب- اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که اموال خود را مانند ساختمان، منازل مسکونی، باغ، زمین، سهمالارث به آموزش و پرورش، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و نیروی مقاومت بسیج (شامل ردهها) و حوزههای علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاهها و سازمان تربیت بدنی انتقال میدهند از پرداخت هر گونه عوارض و مالیات نقل و انتقال معاف میباشند. |
ماده 51 تنفیذ بند (الف) و (ب) ماده 144 برنامه سوم |
11 |
به منظور کاهش عوامل آلوده کننده محیط زیست، بالاخص در مورد منابع طبیعی و منابع آب کشور، واحدهای تولیدی مؤظفند برای تطبیق مشخصات فنی خود با ضوابط محیط زیست و کاهش آلودگیها اقدام کنند. هزینههای انجام شده در این مورد به عنوان هزینههای قابل قبول واحدها منظور میگردد. از واحدهایی که از انجام این امر خودداری نمایند و فعالیتهای آنها باعث آلودگی و تخریب محیط زیست گردد، جریمه متناسب با خسارت وارده اخذ و به درآمد عمومی واریز میگردد تا در قالب لوایح بودجه سنواتی برای اجرای طرحهای سالم سازی محیط زیست هزینه شود. آییننامه این بند مشتمل بر مبلغ و چگونگی اخذ جرایم و نحوه هزینه آن به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیأت وزیران میرسد. |
ماده 71 تنفیذ بند (ج) ماده 104 قانون برنامه سوم |
12 |
دولت مکلف است در اجرای کامل درآمد- هزینه استان، اقلام درآمدی زیر را به عنوان درآمد استانی وصول و از طریق خزانهداری کل به خزانه معین استان واریز و در اجرای وظایف جاری و عمرانی استانی هزینه نماید: الف- کلیه مالیاتهای مستقیم (به استثنای مالیات بر شرکتهای دولتی) ب- مالیات بر کالاها و خدمات به استثنای حقوق ورودی. ج- آن دسته از درآمدهای حاصل از مالکیت دولت که وصول آنها در همه استانهای کشور عمومیت دارد. |
ماده 82 |
13 |
حوزههای علمیه از تمامی تسهیلات و معافیتهایی که برای سایر مراکز آموزشی و پژوهشی تعیین گردیده یا میگردد، برخوردار خواهند بود. |
بند (ع) ماده 106 |
14 |
د- وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف است کلیه وجوه پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با احداث، تعمیر و تجهیز مساجد و سایر فضاهای مذهبی را به عنوان هزینه قابل قبول منظور کند. |
ماده 107 و تنفیذ بند (د) ماده 163 قانون برنامه سوم |
15 |
به منظور تأمین امکانات و حمایتهای قانونی و اعتباری از فعالیتهای ورزشی عمومی و قهرمانی طی سالهای اجرای برنامه سوم، وجوهی که توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی صرف احداث و تکمیل فضاها، اماکن و باشگاههای ورزشی و ارائه خدمات ورزشی میشود و یا عنوان کمک به سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک ایران، فدراسیونها، هیأتها و انجمنهای ورزشی و تربیت بدنی نیروهای مسلح پرداخت میگردد، با تأیید سازمان تربیت بدنی به عنوان هزینه قابل قبول تلقی میگردد. |
ماده 118 تنفیذ ماده 169 قانون برنامه سوم |
16 |
به منظور تحقق آرمانواهای حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا پیرامون ارتش بیست میلیونی و ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت نوجوان و جوانان در امور اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و اشاعه تفکر بسیجی و مردمیکردن امنیت و دفاع از طریق تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین. الف- هزینههایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی صرف تقویت و توسعه پاسگاههای نیروی انتظامی و ردههای مقاومت ارتش بیست میلیونی به ویژه احداث و تکمیل پایگاههای مقاومت بسیج میشوند، به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی تلقی میشوند. آییننامه اجرایی این بند توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. |
ماده 129 تنفیذ ماده 175 قانون برنامه سوم |
17 |
خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه عوارض و مالیات و هر گونه هزینه دیگر معاف میباشند. |
بند (5) ماده 133 |
18 |
قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت مصوب 26/10/1382 برای دوره برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1388-1384) تمدید میگردد. |
ماده 156 |
19 |
کلیه وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی موضوع ماده (4) «قانون محاسبات عمومی کشور، مصوب 01/06/1366» و سایر شرکتهایی که بیش از پنجاه درصد (50%) سرمایه و سهام آنها منفرداً یا مشترکاً به وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی، به استثنای بانکها و مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمه قانونی، تعلق داشته باشد و همچنین شرکتها و مؤسسات دولتی که شمول قوانین و مقررّات عمومی به آنها، مستلزم ذکر یا تصریح نام است، از جمله: شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه وابسته به وزارت نفت و شرکتهای تابعه آنها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابعه، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکتهای تابعه در موارد مربوط، مشمول مقررّات این قانون میباشند. |
ماده 160 |
2271
211/3908/16467
25 آذر 1383
بخشنامه
آییننامه اجرایی بند (ز) ماده 111 قانون
111
تصویر آییننامه اجرایی بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 که به شماره 27243/ ت 31042 هـ مورخ 08/09/1383 به تصویب هیأت محترم وزیران رسیده و در شماره 17412 مورخ 14/09/1383 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز درج گردیده به پیوست جهت اطلاع ارسال و متذکر میگردد به موجب تبصره ماده یک آییننامه مذکور، ادغام یا ترکیب شرکتها به یکی از دو طریق مندرج در این ماده مشروط به آن است که مجوز قانونی آن تحصیل شده باشد.
علیاکبر سمیعی - معاون فنی و حقوقی
تصویبنامه شماره: 27243/ ت 31042 ه مورخ: 08/09/1383
وزارت امور اقتصادی و دارایی - وزارت صنایع و معادن
هیأت وزیران در جلسه مورخ 01/09/1383 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن، موضوع نامه شماره 14529/1332-211 مورخ 16/04/1383 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم- مصوب 1380-، آییننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم
ماده 1- مفهوم ادغام یا ترکیب شرکتها از لحاظ مقررّات به دو صورت ذیل میباشد:
الف- انتقال داراییها و بدهیهای یک یا چند شرکت به یک شرکت دیگر که از این پس شرکت موجود نامیده میشود، به طوری که شرکتهای ادغام شونده منحل میشوند لکن شرکت موجود نام و هویت خود را حفظ کرده و دارایی و بدهی آن به میزان جمع دارایی و بدهی شرکتهای ادغام شونده افزایش مییابد.
ب- انتقال داراییها و بدهیهای یک یا چند شرکت به شرکت جدید، به طوری که شرکتهای ادغام شونده منحل شده و میزان دارایی و بدهی شرکت جدید معادل جمع داراییها و بدهیهای شرکت ادغام شونده خواهد بود.
تبصره- ادغام یا ترکیب شرکتها به یکی از دو طریق مندرج در این ماده مشروط به آن است که مجوز قانونی آن تحصیل شده باشد.
ماده 2- در صورت انتقال داراییها با بیش از قیمت دفتری به شرکت موجود یا شرکت جدید، مازاد مشمول پرداخت مالیات میباشد.
ماده 3- آخرین مدیران شرکتهای ادغام یا ترکیب شونده، مکلفاند ظرف یک ماه پس از اتخاذ تصمیم نهایی برای ادغام یا ترکیب، رونوشت صورتجلسات نهایی و فهرست اسامی شرکا یا سهامداران و میزان سهمالشرکه یا سهام آنان و صورت داراییها و بدهیها را همراه گزارش یکی از اعضای جامعه حسابداران رسمی راجع به تعیین قیمت روز سهام یا سهمالشرکه در تاریخ مزبور به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.
ماده 4- تاریخ ادغام یا ترکیب از نظر این آییننامه، تاریخ ثبت داراییها و بدهیهای شرکتهای ادغام یا ترکیب شونده در دفاتر قانونی شرکت موجود و یا تاریخ ثبت شرکت جدید در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری میباشد.
ماده 5- مدیران شرکت موجود یا شرکت جدید مکلفاند ظرف یک ماه از تاریخ ادغام یا ترکیب، مستندات مربوط به ثبت تغییرات حاصل از ادغام یا ترکیب در شرکت موجود و یا ثبت شرکت جدید در اداره ثبت شرکتها و فهرست خلاصه انتقالات انجام شده (شامل داراییها و بدهیها) و فهرست تعداد سهام یا میزان سهمالشرکه که در قبال انتقال داراییها و بدهیها به هر یک از سهامداران یا شرکای شرکتهای ادغام شونده تخصیص مییابد را همراه گزارش یکی از اعضای جامعه حسابداران رسمی راجع به تعیین بهای روز سهام یا سهمالشرکه شرکت موجود یا شرکت جدید به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.
تبصره- اداره امور مالیاتی مکلف است پس از دریافت مدارک موضوع این ماده رونوشت مدارک یاد شده را حسب مورد به ادارات امور مالیاتی مربوط به شرکتهای ادغام یا ترکیب شونده جهت اقدامات موضوع ماده 111 اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم- مصوب 1380- ارسال نماید.
ماده 6- مطابق مقررّات بند (هـ) ماده 111 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم- مصوب 1380- هرگاه در نتیجه ادغام یا ترکیب موضوع این آییننامه درآمدی به هر یک از سهامداران در شرکتهای ادغام یا ترکیب شده تعلق گیرد، حسب قوانین و مقررّات مربوط مشمول مالیات خواهند بود.
ماده 7- هزینههای مربوط به ادغام یا ترکیب شرکتها حسب مورد هزینه قابل قبول آنها محسوب میگردد.
ماده 8- عدم رعایت مقررّات ماده 111 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم- مصوب 1380- و این آییننامه حسب مورد موجب عدم شمول تسهیلات موضوع ماده قانونی یاد شده نسبت به شرکتهای ادغام شونده خواهند بود.
معاون اول رییسجمهور- محمدرضا عارف
2270
منسوخ
16306
23 آذر 1383
بخشنامه
در خصوص اصلاح و اعلام و آخرین مهلت مالیاتهای پرداختی عملکرد 1382 خوداظهاری
158
2269
منسوخ
213/1433/16050
21 آذر 1383
بخشنامه
فرم برگ درخواست ارائه اسناد و مدارک موضوع ماده 24 آییننامه اجرایی قانون تجمیع عوارض
- ماده 219 - قانون تجميع عوارض
2268
منسوخ
211/3768/16027
21 آذر 1383
بخشنامه
قاچاق کالا و ارز
2267
232/1768/3884/15776
15 آذر 1383
بخشنامه
استفاده از یک معافیت در هر منبع (مشاغل، حقوق، مستغلات)
101,84,57,53
بر اساس دادنامه شماره 209 مورخ 11/4/85 (پیوست بخشنامه شماره 16635 مورخ 29/2/1387) موضوع این بخشنامه ابطال شده است. کدهای 2630 و 2995 را نیز ملاحظه فرمایید.
حسب اطلاع واصله در مورد نحوه اعطاء معافیت مالیاتی مقرر در تبصره 11 ماده 53 و ماده 57 و 84 و 101 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیههای بعد از آن ابهام و سؤالاتی مطرح میباشد، لذا با بررسی موارد موصوف و با توجه به اصول و موازین حقوقی و اهدافی که تحقق آنها مورد عنایت بوده است یادآوری میشود:
اشخاص حقیقی مشمولین پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع تبصره و مواد فوقالذکر در عملکرد سنوات 1381 و به بعد فقط مجاز به استفاده از یک معافیت مقرر در هر منبع مالیاتی بوده و باید مالیات بر درآمد خود را با رعایت یک معافیت در هر یک از منابع فوقالاشاره پرداخت نمایند.
غلامرضا حیدری کرد زنگنه
2266
211/3648/15337
8 آذر 1383
بخشنامه
ابلاغ دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی (شمول حکم ماده 102 قانون به اشخاص حقوقی)
107، 159، 255، 258 103، 104، 105، 106 93، 101، 102
تصویر دادنامه شماره 360 مورخ 26/07/83 رییس محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع ابطال رأی شماره 3258-20 مورخ 25/03/82 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در حدی که متضمن شمول ماده 102 قانون مالیاتهای مستقیم به اشخاص حقوقی نیز میباشد مندرج در روزنامه رسمی شماره 17395 مورخ 23/08/83 به پیوست جهت اطلاع و بهرهبرداری ارسال میگردد.
علیاکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی
شماره: ه /82/697 تاریخ: 09/08/1383
شماره دادنامه:360 تاریخ: 26/07/1383کلاسه پرونده: 82/697
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای محمدرضا گل شکن
موضوع شکایت و خواسته: ابطال رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی به موجب رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 درخصوص تعمیم یا عدم تعمیم حکم ماده 102 قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به اشخاص حقیقی نظری ابراز نموده که موجبات انجام اقدامات مغایر قانون مالیاتها را فراهم میسازد. بدین توضیح که آنچه از ماده 93 قانون مالیاتها و تبصره آن استنباط میگردد این است که چنانچه عامل (مضارب یا صاحب سرمایه) شخص حقوقی باشد، درآمد ناشی از فعالیتهای آن تابع مقررّات فصل مالیات بر درآمد مشاغل نبوده و در نتیجه همانطوری که در فصل مربوط به درآمد اشخاص حقوقی طی مواد قانونی مختلف منجمله ماده 105 قانون مالیاتهای تصریح شده است درآمد اشخاص حقوقی در اینگونه موارد صرفاً از طریق رسیدگی به دفاتر ابرازی و اسناد و مدارک مربوط توسط حوزه مالیاتی محاسبه و مالیات متعلق مطالبه میگردد. در حالی که تفسیر غیرقانونی موضوع رأی مورد شکایت، وظیفه کسر و وصول مالیات مربوط به قراردادهای مضاربه را برخلاف صراحت قانون یاد شده به اشخاص حقوقی نیز تسری داده است. لازم به توضیح است که مطابق ماده 102 قانون مالیاتهای مستقیم در قراردادهای مضاربه عامل در صورتی که مطابق تبصره ماده 93 شخص حقیقی باشد، در موقع تسلیم اظهارنامه، مالیات بر درآمد سهم صاحب سرمایه را بدون رعایت معافیت ماده 101 این قانون کسر و به عنوان مالیات علیالحساب صاحب سرمایه پرداخت نمایند. بنا به مراتب و از آنجایی که؛
- اکثریت هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی خارج از اختیارات مقرر در ماده 258 قانون مالیاتهای مستقیم و بهجای تبیین مقررّات موضوعه اقدام به تفسیر قانون نموده است.
- رای مذکور وظیفه بررسی و رسیدگی و محاسبه و کسر و ایصال بخشی از مالیات اشخاص حقوقی را به مؤدی محول نموده است در حالی که این مهم از وظایف خاصه ممیزین مالیاتی و کادر تشخیص میباشد.
- رأی اکثریت هیأت عمومی در بسیاری موارد موجبات مطالبه مالیات مضاعف از مؤدیان را فراهم میسازد.
- با توجه به اینکه قانون مالیاتها اصولاً مأمورین تشخیص را مکلف به رسیدگی و محاسبه و مطالبه مالیات نموده است، احاله وظیفه من غیر حق کسر و ایصال مالیات بر درآمد سهم صاحب سرمایه (آن هم در حالتی که عامل شخص حقوقی است) موجبات خلط وظایف مربوط به امر وصول مالیات را فراهم ساخته است.
- اکثریت هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی جهت تسری مفاد ماده 102 قانون مالیاتهای مستقیم به اشخاص حقوقی با تفسیر یک جانبه از تبصره ماده قانونی مذکور استنتاج نموده است، چون بانکها دارای شخصیت حقوقی هستند، خود مبین عمومیت حکم این ماده نسبت به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی است در حالی که اولاً وضع قانون تلقی میگردد، ثانیاً علاوه بر مورد فوق با روح حاکم در تبصره ماده 93 که صراحتاً و به طور واضح ناظر به شخص حقیقی بودن مضارب (عامل) است، در تخالف و مغایرت قرار میگیرد به عبارت دیگر با فرض اینکه بانک به عنوان شخص حقوقی مستثنی از اصل حکم تبصره ماده 102 باشد، با توجه به سرمایهگذار بودن آن در قراردادهای مضاربه با اشخاص، تغییری در اساس حکم ماده 93 که ملاک را شخص حقیقی بودن مضارب (عامل) قرار داده است نخواهد بود.
بنا به مراتب ابطال رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مورد تقاضا است.
سرپرست دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1493-212 مورخ 23/10/1382 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 5223-201 مورخ 07/07/1382 شورای عالی مالیاتی نموده است. در نامه مزبور آمده است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در موارد بروز ابهام و برداشتهای مختلف از احکام و مقررّات مالیاتی، به حکم بند 3 ماده 255 قانون مالیاتهای مستقیم حسب ارجاع وزیر امور اقتصادی و دارایی و یا رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به بررسی موضوع و اعلام نظر صریح نسبت به موضوعات و مسائل مالیاتی است و این اعلام نظر را به هیچ وجه نباید تفسیر یا به قول شاکی وضع قانون توسط شورا تلقی نموده، اینکه شاکی اظهار نموده است که اعمال رأی اکثریت هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی منجر به وصول مالیات مضاعف میشود، مبتنی بر اشتباه محض است. ایشان توجه نکردهاند که مالیات مکسوره طبق ماده 102 مذکور از جمله مالیاتهای تکلیفی است و مالیاتهای تکلیفی نیز جنبه علیالحساب مالیات پرداختی را دارند به طوری که طبق تبصره 3 ماده 105 و ماده 159 قانون مالیاتهای مستقیم، اقلام پرداختی مزبور کلاً در احتساب مالیاتهای قطعی منظور و به استناد همان احکام و نیز حکم ماده 242 قانون یاد شده اضافه پرداختی به مؤدی (صاحب درآمد) مسترد میگردد. بنابراین اخذ مالیات مضاعف از این طریق به هیچ وجه تحقق نمییابد و احتمالاً شاکی از مفهوم و مقررّات مالیاتهای تکلیفی بیاطلاع بوده است، سایر اظهارات شاکی نیز فاقد ارزش حقوقی بوده و مؤثر در مقام نمیباشد. لذا خواهشمند است مقرر فرمایید نظر دیوان عدالت اداری به ادله و تحلیل قانونی که در متن رأی مورد شکایت هیأت عمومی این شورا به کار رفته جلب مینماید.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجتالاسلاموالمسلمین رازینی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا، به شرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.
رأی هیأت عمومی
به صراحت تبصره ماده 93 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 «درآمد شرکتهای مدنی (اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمدهای ناشی از فعالیتهای مضاربه در صورتی که عامل (مضارب) شخص حقیقی باشد تابع مقررّات این فصل میباشد» بنابراین مفهوم مخالف حکم مقنن مفید عدم شمول مقررّات فصل چهارم قانون موضوع مالیات بر درآمد مشاغل نسبت به اشخاص حقوقی میباشد. مضافاً اینکه قانونگذار فصل پنجم قانون مالیاتهای مستقیم را به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی اختصاص داده است. بنابراین رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی که در اجرای ماده 258 قانون فوقالاشاره انشاء شده در حدی که متضمن شمول ماده 102 قانون مالیاتهای مستقیم به اشخاص حقوقی نیز میباشد خلاف حکم صریح قانونگذار تشخیص داده میشود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال میگردد.
رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- علی رازینی
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد