توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2273

232/2015/4182
30 آذر 1383
بخش‌نامه
تفسیر ماده 2 قانون محاسبات، وضعیت سازمان مالیاتی کشور

به پیوست تصویر بخش‌نامه شماره 357/400/2 مورخ 11/9/1383 معاون فنی و امور حسابرسی وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای دیوان محاسبات کشور درخصوص ابهام ایجاد شده برای برخی از مدیران‌کل دیوان محاسبات استان‌ها نسبت به ماده «2» قانون محاسبات عمومی کشور جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد. 

محمدعلی بیک پور- معــاون عمــلیاتــی

مدیرکل محترم دیوان محاسبات استان ...

با سلام و تحیات، متعاقب پرسش‌های مکرر همکاران محترم درخصوص نحوه اعمال رسیدگی‌های مرتبط با اعتبارات سازمان امور اقتصادی واداره کل امور مالیاتی استان‌ها، اعلام می‌دارد به استنادحکم بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یک مؤسسه دولتی و زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد گردیده است، که با ایجاد این سازمان کلیه اختیارات، وظایف، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصاد و دارایی که در معاونت امور مالیاتی و بخش‌ها و حوزه‌های مالیاتی به‌کار گرفته می‌شدند، به این سازمان منتقل گردیده است. در اجرای بند (الف) ماده (59) قانون برنامه سوم توسعه و آیین‌نامه اجرایی مربوط، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تشکیلات تفصیلی مربوط را ابلاغ و دو ردیف بودجه‌ای مستقل برای سازمان امور اقتصادی و دارایی و اداره کل امور مالیاتی استان‌ها اختصاص داده و اقدام به مبادله موافقت‌نامه مستقل با هر یک از آنها نموده است.

بنابراین اختصاص ردیف بودجه‌ای مستقل برای ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها و مبادله موافقت‌نامه با آنها براساس مقررّات صدرالذکر انجام و کاملاً قانونی است و درخصوص ابهام ایجاد شده برای برخی از مدیران‌کل دیوان محاسبات استان‌ها که ناشی از برداشت آنها از ماده (2) این قانون می‌باشد، لازم به توضیح است که ماده (2) ناظر بر دستگاه‌هایی است که تا آن زمان وجود داشتند و مشمول دستگاه‌هایی که بعد از آن و به موجب همان قانون ایجاد شده‌اند نمی‌باشد. در ضمن درخصوص پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی در زیر مجموعه ردیف‌های سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات لازم انجام شده است.

 منوچهر سرمدی- معاون فنی و امور حسابرسی وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادها

2272

مرتبط با ارزش افزوده
211/3720/16468
25 آذر 1383
بخش‌نامه
احکام و مقررات مالیاتی قانون برنامه چهارم توسعه
تجميع عوارض: 4

احکام و مقررّات مالیاتی قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/06/1383 مجلس شورای اسلامی در نوزده بند جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم به پیوست ارسال می‌گردد.

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

ردیف

موضوع فعالیت

مجوز معافیت

1

برقراری هر گونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت از پرداخت مالیات (اعم از مستقیم یا غیرمستقیم) و حقوق ورودی علاوه بر آنچه که در قوانین مربوطه تصویب شده است برای اشخاص حقیقی از جمله دستگاه‌های موضوع ماده (160) این قانون در طی سال‌های این برنامه ممنوع می‌باشد.

ماده 4

2

نقل و انتقال سهام در ارتباط با اجرای این ماده (ناشی از ادغام، انحلال و تجدید سازمان) از پرداخت مالیات معاف است.

بند (و) ماده 7

3

مفاد ماده (62) قانون برنامه سوم توسعه در مورد کلیه شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌هایی که صددرصد (100%) سهام آنها متعلق به دولت و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است نافذ بوده و در صورتی که تجدید ارزیابی دارایی‌های آنها مطابق ماده مزبور انجام شده باشد از زمان تجدید ارزیابی قابل اعمال در حساب‌های مربوط می‌باشد و شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی آنها در دوران برنامه سوم توسعه میسر نشده باشد، مجازند تا آخر سال دوم برنامه چهارم توسعه برای یکبار طبق مفاد ماده فوق‌الذکر نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت خود اقدام نمایند.

بند (ک) ماده 7

4

وجوه حاصل از فروش سهام شرکت‌های دولتی در حساب خاصی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نام خزانه‌داری کل کشور، متمرکز و به شرح زیر اختصاص و به حساب‌های مربوط منتقل می‌گردد:

الف- معادل بیست درصد (20%) به‌عنوان علی‌الحساب مالیات بر عملکرد شرکت مادر تخصصی ذی‌ربط یا شرکت‌های تحت پوشش آن (حساب درآمد عمومی کشور)

ماده 8 و بند (الف) آن

5

سهامی که در اجرای این قانون فروخته می‌شود و یا بین دستگاه‌های اجرایی نقل و انتقال می‌یابد از شمول مالیات نقل و انتقال معاف است. همچنین پرداخت مالیات عملکرد شرکت‌های فروخته شده که صددرصد (100 %) سهام آنها متعلق به دولت (اعم از وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات دولتی) و شرکت‌های دولتی است تا پایان سال مالی قبل از فروش، اعم از قطعی شده یا قطعی نشده، به عهده دولت یا دستگاه‌های اجرایی واگذارنده حسب مورد است.

ماده 9 تنفیذ ماده 26 برنامه سوم

6

برقراری هر گونه مالیات و عوارض برای صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع می‌باشد. دولت مجاز است به منظور صیانت از منابع و استفاده بهینه از آنها، عوارض ویژه‌ای را برای صادارت مواد اولیه فرآوری نشده وضع و دریافت نماید. تشخیص این قبیل مواد بر عهدۀ شورای عالی صادرات خواهد بود. میزان عوارض به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و تصویب هیأت وزیران تعیین و تصویب خواهد شد.

بند (د) ماده 33

7

مبادلات کالا بین مناطق آزاد و خارج از کشور و نیز سایر مناطق آزاد از کلیه حقوق ورودی، عوارض (به استثنای عوارض موضوع ماده «10» قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 07/06/1372) و مالیات معاف می‌باشند.

بند (و) ماده 35

8

سرمایه شرکتی که از ادغام شرکت‌های موضوع این بند حاصل می‌گردد تا سقف مجموع سرمایه شرکت‌های ادغام شده در آن، از پرداخت مالیات موضوع ماده (48) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 03/12/1366 و اصلاحیه‌های آن معاف است.

قسمت اخیر بند (الف) ماده 40

9

به منظور ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تقویت همکاری‌های بین‌المللی، اجازه داده می‌شود واحدهای پژوهشی و فن‌آوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فن‌آوری در جهت انجام مأموریت‌های محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد درخصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض، سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار گردند.

ماده 47

10

در مواردی که اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی و خوابگاه و سالن‌های غذاخوری و کتابخانه‌ها و خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب طرح جامع و یا طرح توسعه آنها هزینه‌هایی را انجام می‌دهند، این هزینه‌ها به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

ب- اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که اموال خود را مانند ساختمان، منازل مسکونی، باغ، زمین، سهم‌الارث به آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و نیروی مقاومت بسیج (شامل رده‌ها) و حوزه‌های علمیه و دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها و سازمان تربیت بدنی انتقال می‌دهند از پرداخت هر گونه عوارض و مالیات نقل و انتقال معاف می‌باشند.

ماده 51 تنفیذ بند (الف) و (ب) ماده 144 برنامه سوم

11

به منظور کاهش عوامل آلوده کننده محیط زیست، بالاخص در مورد منابع طبیعی و منابع آب کشور، واحدهای تولیدی مؤظفند برای تطبیق مشخصات فنی خود با ضوابط محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها اقدام کنند. هزینه‌های انجام شده در این مورد به عنوان هزینه‌های قابل قبول واحدها منظور می‌گردد.

 از واحدهایی که از انجام این امر خودداری نمایند و فعالیت‌های آنها باعث آلودگی و تخریب محیط زیست گردد، جریمه متناسب با خسارت وارده اخذ و به درآمد عمومی واریز می‌گردد تا در قالب لوایح بودجه سنواتی برای اجرای طرح‌های سالم سازی محیط زیست هزینه شود. آیین‌نامه این بند مشتمل بر مبلغ و چگونگی اخذ جرایم و نحوه هزینه آن به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده 71 تنفیذ بند (ج) ماده 104 قانون برنامه سوم

12

دولت مکلف است در اجرای کامل درآمد- هزینه استان، اقلام درآمدی زیر را به عنوان درآمد استانی وصول و از طریق خزانه‌داری کل به خزانه معین استان واریز و در اجرای وظایف جاری و عمرانی استانی هزینه نماید:

الف- کلیه مالیات‌های مستقیم (به استثنای مالیات بر شرکت‌های دولتی)

ب- مالیات بر کالاها و خدمات به استثنای حقوق ورودی.

ج- آن دسته از درآمدهای حاصل از مالکیت دولت که وصول آنها در همه استان‌های کشور عمومیت دارد.

ماده 82

13

حوزه‌های علمیه از تمامی تسهیلات و معافیت‌هایی که برای سایر مراکز آموزشی و پژوهشی تعیین گردیده یا می‌گردد، برخوردار خواهند بود.

بند (ع) ماده 106

14

د- وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف است کلیه وجوه پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با احداث، تعمیر و تجهیز مساجد و سایر فضاهای مذهبی را به عنوان هزینه قابل قبول منظور کند.

ماده 107 و تنفیذ بند (د) ماده 163 قانون برنامه سوم

15

به منظور تأمین امکانات و حمایت‌های قانونی و اعتباری از فعالیت‌های ورزشی عمومی و قهرمانی طی سال‌های اجرای برنامه سوم، وجوهی که توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی صرف احداث و تکمیل فضاها، اماکن و باشگاه‌های ورزشی و ارائه خدمات ورزشی می‌شود و یا عنوان کمک به سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک ایران، فدراسیون‌ها، هیأت‌ها و انجمن‌های ورزشی و تربیت بدنی نیروهای مسلح پرداخت می‌گردد، با تأیید سازمان تربیت بدنی به عنوان هزینه قابل قبول تلقی می‌گردد.

ماده 118 تنفیذ ماده 169 قانون برنامه سوم

16

به منظور تحقق آرمان‌واهای حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا پیرامون ارتش بیست میلیونی و ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت نوجوان و جوانان در امور اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و اشاعه تفکر بسیجی و مردمی‌کردن امنیت و دفاع از طریق تقویت کمی و کیفی بسیج مستضعفین.

الف- هزینه‌هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی صرف تقویت و توسعه پاسگاه‌های نیروی انتظامی و رده‌های مقاومت ارتش بیست میلیونی به ویژه احداث و تکمیل پایگاه‌های مقاومت بسیج می‌شوند، به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شوند. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 129 تنفیذ ماده 175 قانون برنامه سوم

17

خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه عوارض و مالیات و هر گونه هزینه دیگر معاف می‌باشند.

بند (5) ماده 133

18

قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت مصوب 26/10/1382 برای دوره برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1388-1384) تمدید می‌گردد.

ماده 156

19

کلیه وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی موضوع ماده (4) «قانون محاسبات عمومی کشور، مصوب 01/06/1366» و سایر شرکت‌هایی که بیش از پنجاه درصد (50%) سرمایه و سهام آنها منفرداً یا مشترکاً به وزارت‌خانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی، به استثنای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه قانونی، تعلق داشته باشد و همچنین شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که شمول قوانین و مقررّات عمومی به آنها، مستلزم ذکر یا تصریح نام است، از جمله: شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه وابسته به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آنها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های تابعه در موارد مربوط، مشمول مقررّات این قانون می‌باشند.

ماده 160

2271

211/3908/16467
25 آذر 1383
بخش‌نامه
آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده 111 قانون
111

تصویر آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 که به شماره 27243/ ت 31042 هـ مورخ 08/09/1383 به تصویب هیأت محترم وزیران رسیده و در شماره 17412 مورخ 14/09/1383 روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز درج گردیده به پیوست جهت اطلاع ارسال و متذکر می‌گردد به موجب تبصره ماده یک آیین‌نامه مذکور، ادغام یا ترکیب شرکت‌ها به یکی از دو طریق مندرج در این ماده مشروط به آن است که مجوز قانونی آن تحصیل شده باشد.

علی‌اکبر سمیعی - معاون فنی و حقوقی

تصویبنامه شماره: 27243/ ت 31042 ه‍ مورخ: 08/09/1383

وزارت امور اقتصادی و دارایی - وزارت صنایع و معادن

هیأت وزیران در جلسه مورخ 01/09/1383 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنایع و معادن، موضوع نامه شماره 14529/1332-211 مورخ 16/04/1383 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380-، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:

آییننامه اجرایی بند (ز) ماده 111 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم

ماده 1- مفهوم ادغام یا ترکیب شرکت‌ها از لحاظ مقررّات به دو صورت ذیل می‌باشد:

الف- انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های یک یا چند شرکت به یک شرکت دیگر که از این پس شرکت موجود نامیده می‌شود، به طوری که شرکت‌های ادغام شونده منحل می‌شوند لکن شرکت موجود نام و هویت خود را حفظ کرده و دارایی و بدهی آن به میزان جمع دارایی و بدهی شرکت‌های ادغام شونده افزایش می‌یابد.

ب- انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های یک یا چند شرکت به شرکت جدید، به طوری که شرکت‌های ادغام شونده منحل شده و میزان دارایی و بدهی شرکت جدید معادل جمع دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت ادغام شونده خواهد بود.

تبصره- ادغام یا ترکیب شرکت‌ها به یکی از دو طریق مندرج در این ماده مشروط به آن است که مجوز قانونی آن تحصیل شده باشد.

ماده 2- در صورت انتقال دارایی‌ها با بیش از قیمت دفتری به شرکت موجود یا شرکت جدید، مازاد مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.

ماده 3- آخرین مدیران شرکت‌های ادغام یا ترکیب شونده، مکلف‌اند ظرف یک ماه پس از اتخاذ تصمیم نهایی برای ادغام یا ترکیب، رونوشت صورت‌جلسات نهایی و فهرست اسامی شرکا یا سهامداران و میزان سهم‌الشرکه یا سهام آنان و صورت دارایی‌ها و بدهی‌ها را همراه گزارش یکی از اعضای جامعه حسابداران رسمی راجع به تعیین قیمت روز سهام یا سهم‌الشرکه در تاریخ مزبور به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند. 

ماده 4- تاریخ ادغام یا ترکیب از نظر این آیین‌نامه، تاریخ ثبت دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت‌های ادغام یا ترکیب شونده در دفاتر قانونی شرکت موجود و یا تاریخ ثبت شرکت جدید در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری می‌باشد.

ماده 5- مدیران شرکت موجود یا شرکت جدید مکلف‌اند ظرف یک ماه از تاریخ ادغام یا ترکیب، مستندات مربوط به ثبت تغییرات حاصل از ادغام یا ترکیب در شرکت موجود و یا ثبت شرکت جدید در اداره ثبت شرکت‌ها و فهرست خلاصه انتقالات انجام شده (شامل دارایی‌ها و بدهی‌ها) و فهرست تعداد سهام یا میزان سهم‌الشرکه که در قبال انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها به هر یک از سهامداران یا شرکای شرکت‌های ادغام شونده تخصیص می‌یابد را همراه گزارش یکی از اعضای جامعه حسابداران رسمی راجع به تعیین بهای روز سهام یا سهم‌الشرکه شرکت موجود یا شرکت جدید به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.

تبصره- اداره امور مالیاتی مکلف است پس از دریافت مدارک موضوع این ماده رونوشت مدارک یاد شده را حسب مورد به ادارات امور مالیاتی مربوط به شرکت‌های ادغام یا ترکیب شونده جهت اقدامات موضوع ماده 111 اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380- ارسال نماید.

ماده 6- مطابق مقررّات بند (هـ) ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380- هرگاه در نتیجه ادغام یا ترکیب موضوع این آیین‌نامه درآمدی به هر یک از سهامداران در شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده تعلق گیرد، حسب قوانین و مقررّات مربوط مشمول مالیات خواهند بود.

ماده 7- هزینه‌های مربوط به ادغام یا ترکیب شرکت‌ها حسب مورد هزینه قابل قبول آنها محسوب می‌گردد.

ماده 8- عدم رعایت مقررّات ماده 111 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم- مصوب 1380- و این آیین‌نامه حسب مورد موجب عدم شمول تسهیلات موضوع ماده قانونی یاد شده نسبت به شرکت‌های ادغام شونده خواهند بود.

معاون اول رییس‌جمهور- محمدرضا عارف

2270

منسوخ
16306
23 آذر 1383
بخش‌نامه
در خصوص اصلاح و اعلام و آخرین مهلت مالیات‌های پرداختی عملکرد 1382 خوداظهاری
158

2269

منسوخ
213/1433/16050
21 آذر 1383
بخش‌نامه
فرم برگ درخواست ارائه اسناد و مدارک موضوع ماده 24 آیین‌نامه اجرایی قانون تجمیع عوارض
- ماده 219 - قانون تجميع عوارض

2268

منسوخ
211/3768/16027
21 آذر 1383
بخش‌نامه
قاچاق کالا و ارز

2267

232/1768/3884/15776
15 آذر 1383
بخش‌نامه
استفاده از یک معافیت در هر منبع (مشاغل، حقوق، مستغلات)
101,84,57,53

بر اساس دادنامه شماره 209 مورخ 11/4/85 (پیوست بخش‌نامه شماره 16635 مورخ 29/2/1387) موضوع این بخش‌نامه ابطال شده است. کدهای 2630 و 2995 را نیز ملاحظه فرمایید.

 

حسب اطلاع واصله در مورد نحوه اعطاء معافیت مالیاتی مقرر در تبصره 11 ماده 53 و ماده 57 و 84 و 101 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیه‌های بعد از آن ابهام و سؤالاتی مطرح می‌باشد، لذا با بررسی موارد موصوف و با توجه به اصول و موازین حقوقی و اهدافی که تحقق آنها مورد عنایت بوده است یادآوری می‌شود:

اشخاص حقیقی مشمولین پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع تبصره و مواد فوق‌الذکر در عملکرد سنوات 1381 و به بعد فقط مجاز به استفاده از یک معافیت مقرر در هر منبع مالیاتی بوده و باید مالیات بر درآمد خود را با رعایت یک معافیت در هر یک از منابع فوق‌الاشاره پرداخت نمایند.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2266

211/3648/15337
8 آذر 1383
بخش‌نامه
ابلاغ دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی (شمول حکم ماده 102 قانون به اشخاص حقوقی)
107، 159، 255، 258 103، 104، 105، 106 93، 101، 102

تصویر دادنامه شماره 360 مورخ 26/07/83 رییس محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع ابطال رأی شماره 3258-20 مورخ 25/03/82 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در حدی که متضمن شمول ماده 102 قانون مالیات‌های مستقیم به اشخاص حقوقی نیز می‌باشد مندرج در روزنامه رسمی شماره 17395 مورخ 23/08/83 به پیوست جهت اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌گردد.

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

شماره: ه‍ /82/697 تاریخ: 09/08/1383

شماره دادنامه:360 تاریخ: 26/07/1383کلاسه پرونده: 82/697

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای محمدرضا گل شکن

موضوع شکایت و خواسته: ابطال رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی

مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی به موجب رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 درخصوص تعمیم یا عدم تعمیم حکم ماده 102 قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به اشخاص حقیقی نظری ابراز نموده که موجبات انجام اقدامات مغایر قانون مالیات‌ها را فراهم می‌سازد. بدین توضیح که آنچه از ماده 93 قانون مالیات‌ها و تبصره آن استنباط می‌گردد این است که چنانچه عامل (مضارب یا صاحب سرمایه) شخص حقوقی باشد، درآمد ناشی از فعالیت‌های آن تابع مقررّات فصل مالیات بر درآمد مشاغل نبوده و در نتیجه همان‌طوری که در فصل مربوط به درآمد اشخاص حقوقی طی مواد قانونی مختلف من‌جمله ماده 105 قانون مالیات‌های تصریح شده است درآمد اشخاص حقوقی در این‌گونه موارد صرفاً از طریق رسیدگی به دفاتر ابرازی و اسناد و مدارک مربوط توسط حوزه مالیاتی محاسبه و مالیات متعلق مطالبه می‌گردد. در حالی که تفسیر غیرقانونی موضوع رأی مورد شکایت، وظیفه کسر و وصول مالیات مربوط به قراردادهای مضاربه را برخلاف صراحت قانون یاد شده به اشخاص حقوقی نیز تسری داده است. لازم به توضیح است که مطابق ماده 102 قانون مالیات‌های مستقیم در قراردادهای مضاربه عامل در صورتی که مطابق تبصره ماده 93 شخص حقیقی باشد، در موقع تسلیم اظهارنامه، مالیات بر درآمد سهم صاحب سرمایه را بدون رعایت معافیت ماده 101 این قانون کسر و به عنوان مالیات علی‌الحساب صاحب سرمایه پرداخت نمایند. بنا به مراتب و از آنجایی که؛

  1. اکثریت هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی خارج از اختیارات مقرر در ماده 258 قانون مالیات‌های مستقیم و به‌جای تبیین مقررّات موضوعه اقدام به تفسیر قانون نموده است.
  2. رای مذکور وظیفه بررسی و رسیدگی و محاسبه و کسر و ایصال بخشی از مالیات اشخاص حقوقی را به مؤدی محول نموده است در حالی که این مهم از وظایف خاصه ممیزین مالیاتی و کادر تشخیص می‌باشد.
  3. رأی اکثریت هیأت عمومی در بسیاری موارد موجبات مطالبه مالیات مضاعف از مؤدیان را فراهم می‌سازد.
  4. با توجه به این‌که قانون مالیات‌ها اصولاً مأمورین تشخیص را مکلف به رسیدگی و محاسبه و مطالبه مالیات نموده است، احاله وظیفه من غیر حق کسر و ایصال مالیات بر درآمد سهم صاحب سرمایه (آن هم در حالتی که عامل شخص حقوقی است) موجبات خلط وظایف مربوط به امر وصول مالیات را فراهم ساخته است.
  5. اکثریت هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی جهت تسری مفاد ماده 102 قانون مالیات‌های مستقیم به اشخاص حقوقی با تفسیر یک جانبه از تبصره ماده قانونی مذکور استنتاج نموده است، چون بانک‌ها دارای شخصیت حقوقی هستند، خود مبین عمومیت حکم این ماده نسبت به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی است در حالی که اولاً وضع قانون تلقی می‌گردد، ثانیاً علاوه بر مورد فوق با روح حاکم در تبصره ماده 93 که صراحتاً و به طور واضح ناظر به شخص حقیقی بودن مضارب (عامل) است، در تخالف و مغایرت قرار می‌گیرد به عبارت دیگر با فرض این‌که بانک به عنوان شخص حقوقی مستثنی از اصل حکم تبصره ماده 102 باشد، با توجه به سرمایه‌گذار بودن آن در قراردادهای مضاربه با اشخاص، تغییری در اساس حکم ماده 93 که ملاک را شخص حقیقی بودن مضارب (عامل) قرار داده است نخواهد بود.

بنا به مراتب ابطال رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی مورد تقاضا است.

سرپرست دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1493-212 مورخ 23/10/1382 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 5223-201 مورخ 07/07/1382 شورای عالی مالیاتی نموده است. در نامه مزبور آمده است، هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی در موارد بروز ابهام و برداشت‌های مختلف از احکام و مقررّات مالیاتی، به حکم بند 3 ماده 255 قانون مالیات‌های مستقیم حسب ارجاع وزیر امور اقتصادی و دارایی و یا رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به بررسی موضوع و اعلام نظر صریح نسبت به موضوعات و مسائل مالیاتی است و این اعلام نظر را به ‌هیچ وجه نباید تفسیر یا به قول شاکی وضع قانون توسط شورا تلقی نموده، این‌که شاکی اظهار نموده است که اعمال رأی اکثریت هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی منجر به وصول مالیات مضاعف می‌شود، مبتنی بر اشتباه محض است. ایشان توجه نکرده‌اند که مالیات مکسوره طبق ماده 102 مذکور از جمله مالیات‌های تکلیفی است و مالیات‌های تکلیفی نیز جنبه علی‌الحساب مالیات پرداختی را دارند به طوری که طبق تبصره 3 ماده 105 و ماده 159 قانون مالیات‌های مستقیم، اقلام پرداختی مزبور کلاً در احتساب مالیات‌های قطعی منظور و به استناد همان احکام و نیز حکم ماده 242 قانون یاد شده اضافه پرداختی به مؤدی (صاحب درآمد) مسترد می‌گردد. بنابراین اخذ مالیات مضاعف از این طریق به ‌هیچ وجه تحقق نمی‌یابد و احتمالاً شاکی از مفهوم و مقررّات مالیات‌های تکلیفی بی‌اطلاع بوده است، سایر اظهارات شاکی نیز فاقد ارزش حقوقی بوده و مؤثر در مقام نمی‌باشد. لذا خواهشمند است مقرر فرمایید نظر دیوان عدالت اداری به ادله و تحلیل قانونی که در متن رأی مورد شکایت هیأت عمومی این شورا به کار رفته جلب می‌نماید.

 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین رازینی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا، به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

رأی هیأت عمومی

به صراحت تبصره ماده 93 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 «درآمد شرکت‌های مدنی (اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمدهای ناشی از فعالیت‌های مضاربه در صورتی که عامل (مضارب) شخص حقیقی باشد تابع مقررّات این فصل می‌باشد» بنابراین مفهوم مخالف حکم مقنن مفید عدم شمول مقررّات فصل چهارم قانون موضوع مالیات بر درآمد مشاغل نسبت به اشخاص حقوقی می‌باشد. مضافاً این‌که قانون‌گذار فصل پنجم قانون مالیات‌های مستقیم را به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی اختصاص داده است. بنابراین رأی شماره 2358-201 مورخ 25/03/1382 هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی که در اجرای ماده 258 قانون فوق‌الاشاره انشاء شده در حدی که متضمن شمول ماده 102 قانون مالیات‌های مستقیم به اشخاص حقوقی نیز می‌باشد خلاف حکم صریح قانون‌گذار تشخیص داده می‌شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- علی رازینی

2265

منسوخ
213/1311/15051
2 آذر 1383
بخش‌نامه
فهرست فرم‌های مالیاتی بازنگری شده براساس اصلاحیه قانون
219

2264

211/3509/14939
1 آذر 1383
بخش‌نامه
تأسیس و بهره‌برداری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی
132

تصویر تصویب‌نامه شماره 39107 ت 29785ه‍ مورخ 29/7/83 هیأت محترم وزیران راجع به اجازه صدور مجوز به وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تأسیس و بهره‌برداری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مندرج در روزنامه رسمی شماره 17381 مورخ 6/8/1383 جهت اطلاع و بهره‌برداری لازم ارسال می‌گردد. 

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

 شماره: 39107/ت 29785ه‍ 29/7/1383

 وزارت صنایع و معادن - وزارت جهاد کشاورزی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 22/7/1383 بنا به پیشنهاد شماره 011/12532 مورخ 18/7/1383 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد ماده (8) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی - مصوب 1379- تصویب نمود:

1- وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند نسبت به صدور مجوز تأسیس و بهره‌برداری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در مقیاس کوچک (50 نفر اشتغال) و در قالب کدهای آیسیک (ویرایش سوم) 1511-1512-1513- 1514 (صرفاً عملیات روغن‌کشی از دانه‌های روغنی)، 1520-1531 (صرفاً برنج کوبی، ذرت خشک کنی، پودر سبزیجات و میوه‌جات)، 1549 (صرفاً صنایع تبدیلی مرتبط با انواع میوه و سبزی، صیفی و چای) اقدام نماید.

تبصره- مصادیق یاد شده در قالب مقیاس کوچک خارج از گرایش منطقه‌ای است و صدور هرگونه مجوز تحت عنوان صنعت روستایی مجاز نیست.

2- با توجه به بند (11) ماده (1) قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن - مصوب 1379 - هر گونه اقدام به منظور ایجاد و یا توسعه نواحی صنعتی صرفاً در قالب برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت صنایع و معادن مجاز است.

3- وزارت جهاد کشاورزی مؤظف است در تنظیم و ابلاغ دستورالعمل‌ها به واحدهای استانی خود درخصوص بند (1) این تصویب‌نامه سیاست‌ها و دستورالعمل‌های وزارت صنایع و معادن استان به سازمان جهاد کشاورزی استان تغییر می‌یابد.

4- سازمان جهاد کشاورزی هر استان مؤظف است گزارش اقدامات انجام شده در چارچوب این تصویب‌نامه را به اطلاع سازمان صنایع و معادن هر استان برساند. وزارت‌خانه‌های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی آمار و اطلاعات مربوط به اجرای مفاد بند (1) این تصویب‌نامه را هر شش‌ماه یکبار برای یکدیگر ارسال نمایند.

صدور مجوز تولیدات صنعتی توسط وزارت جهاد کشاورزی تنها در قالب کدهای مندرج در بند (1) مجاز می‌باشد.

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2263

232/1671/3708/14905
1 آذر 1383
بخش‌نامه
اضافه نمودن هزینه‌های سهم معاف به درآمد مشمول مالیات
145,141,105

حسب اطلاع واصله، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از محل سپرده‌های مردمی و یا وام‌های بین بانکی و همچنین سایر اشخاص حقوقی از محل منابع مالی خود اقدام به خرید اوراق مشارکت و سهام سایر شرکت‌ها نموده و بابت اوراق و سهام یاد شده سود دریافت می‌نمایند. از آنجا که سود و اوراق مذکور از پرداخت مالیات بر درآمد معاف بوده و در مجموع درآمدهای مشمول مالیات اشخاص یاد شده منظور نمی‌گردد لذا با عنایت به مفاد ماده 105 و ماده 141 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی ترتیبی اتخاذ نمایند تا در رسیدگی‌های مالیاتی اشخاص صدرالاشاره، سهم هزینه‌های مربوط به خرید سهام و اوراق مشارکت و سایر درآمدهای معاف از مالیات بر درآمد را به نسبت هزینه‌های ابرازی اشخاص موصوف، محاسبه و به درآمد مشمول مالیات سال مورد رسیدگی اضافه نمایند. 

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2262

مرتبط با ارزش افزوده
211/2706/14678
26 آبان 1383
بخش‌نامه
رعایت مفاد ماده 10 قانون موسوم به تجمیع عوارض
تجميع عوارض: 10

بدین‌وسیله تصویر بخش‌نامه شماره 28917 مورخ 18/6/83 معاون اول محترم ریاست جمهوری درخصوص رعایت مفاد ماده 10 قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع و هرگونه بهره‌برداری ارسال گردد.

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

شماره: 28917 تاریخ: 18/06/1383

بخش‌نامه به کلیه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر کشور

پیرو بخش‌نامه شماره 12465 مورخ 4/4/1382 و با عنایت به ماده (10) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی (تجمیع عوارض) مبنی بر لغو کلیه قوانین عام و خاص مغایر با قانون اخیرالذکر، ضمن ارسال تصویر نامه شماره 22121/2012-211 مورخ 29/5/1383 وزارت امور اقتصادی و دارایی و تاکید مجدد بر اجرای مفاد بخش‌نامه اخیرالذکر مقتضی است کلیه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی اقدامات انجام شده در ارتباط با بخش‌نامه مزبور را تا تاریخ 31/6/1383 به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام نمایند. 

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2261

منسوخ
14351
19 آبان 1383
بخش‌نامه
تأکید بر پرداخت مانده بدهی 1382 خوداظهاری تا پایان آذر ماه سال جاری
158

2260

14209
18 آبان 1383
بخش‌نامه
پاسخ به شکایات مؤدیان

برخی از مؤدیان مالیاتی شکایات و اعتراضات مالیاتی خود را به ویژه در مورد مالیات‌های قطعی شده به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، بازرسی کل کشور، ائمه محترم جمعه و جماعات، وزیر محترم امور اقتصادی و ...، تقدیم و تقاضای عطف توجه و رسیدگی و دادخواهی می‌نمایند. این قبیل شکایات و اعتراضات برای رسیدگی و اظهارنظر از طرف سازمان به ادارات کل امور مالیاتی ذی‌ربط احاله می‌گردد. بعضاً مشاهده می‌شود ادارات کل امور مالیاتی، شکایات مزبور را برای رسیدگی و اظهارنظر به همان واحدی که مؤدی از اقدامات آن شاکی و معترض شده است احاله نموده، سپس پاسخ واحد مذکور را که در اکثر قریب به اتفاق موارد حاکی از شرح جریان پرونده و توجیه و دفاع واحد مورد شکایات از اقدامات خود می‌باشد بدون هیچ‌گونه اظهارنظری طی نامه‌ای به سازمان ارسال می‌نمایند که بدین ترتیب کشف حقیقت و پاسخگوئی موجه و مستدل متعذر شده و علاوه بر این‌که موجب رفع مشکل نمی‌شود، بلکه سبب افزایش نارضائی و استمرار و ادامه شکایات مؤدیان به مراجع متعدد می‌گردد.

در حالی که مدیران‌کل محترم باید دانسته باشند، به لحاظ اصول و قواعد شناخته شده اداری از حیث لزوم رعایت بی‌طرفی و صلاحیت مرجع رسیدگی، ارجاع شکایت برای رسیدگی و اظهارنظر به واحدی که از اقدامات آن شکایت شده است موجه نمی‌باشد.

بنابراین با توجه به موارد فوق، به منظور رعایت اصول عدالت و بی‌طرفی و صلاحیت رسیدگی و در نتیجه امکان پاسخگوئی موجه و مستدل و قانونی سازمان به این دسته از شکایات و اعتراضات مؤکداً مقرر می‌شود:

مدیران‌کل محترم امور مالیاتی ذی‌ربط شکایات مزبور را با توجه به اهمیت موضوع و منبع مالیاتی مربوط و با ملاحظه قطعیت یا عدم قطعیت مالیات مورد شکایت، جهت رسیدگی و اعلام نظر دقیق و صحیح به کارکنانی که از حیث عنوان شغلی و دانش و تجربه و تبحر در کار بالاتر از مأمور یا مأمورانی باشند که اقدامات آنها موجب شکایت شده است و بین آنان نیز از نظر اداری رابطه مافوق و مادون وجود نداشته باشد محول و گزارش رسیدگی را که باید از جهات مورد شکایت کامل و منطبق با مقررّات باشد به انضمام اظهارنظر نهائی خود به سازمان ارسال نمایند، البته چنانچه براساس گزارش رسیدگی، شاکی محق تشخیص داده می‌شود لازم است ضمن اظهارنظر نهائی طرق ممکنه و قانونی احاق حق شاکی نیز اعلام گردد.

لزوماً متذکر می‌شود در مواردی که برای رسیدگی‌هایی تخصصی به شکایات ارجاعی به هردلیل امکان استفاده از کارکنان واجد شرایط به شرح فوق در اداره کل امور مالیاتی وجود نداشته باشد، مراتب را اعلام نمایند تا حسب مورد نسبت به انتخاب و اعزام مأموران ذی‌صلاح از سازمان اقدام یا دستور ارسال پرونده مالیاتی مورد شکایت از اداره کل امور مالیاتی به سازمان صادر و ابلاغ گردد. 

حیدری کرد زنگنه

2259

211/3159/13982
16 آبان 1383
بخش‌نامه
اجرای دقیق و کامل حمایت‌های قانونی مقرر در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی (تبصره 3 ماده 132 قانون)
132

تصویر بخش‌نامه شماره 39361 مورخ 19/7/1383 معاون اول محترم رییس‌جمهور درخصوص اجرای دقیق و کامل حمایت‌های قانونی مقرر در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370 توسط دستگاه‌های اجرایی که مأموریت اجرای مفاد مقررّات فوق را بر عهده‌دارند با توجه به تبصره (3) ماده 132 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380، به پیوست جهت اجراء ‌ارسال می‌گردد. 

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی 

شماره: 39361 تاریخ: 19/07/1383

بخش‌نامه به کلیه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر کشور

نظر به این‌که رونق امر گردشگری به دلیل اهمیت آن در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، از اهم سیاست‌های دولت در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور است؛ و با توجه به این‌که تحقق این هدف مستلزم حمایت قانونی از فعالیت‌های تأسیسات، سرمایه‌گذاران و شاغلین در بخش مذکور، اجرای دقیق و کامل حمایت‌های قانونی مقرر در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370 (به ویژه ماده (8) آن و ماده (12) آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده در مورد تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات گردشگری) است.

علی‌هذا مقتضی است کلیه دستگاه‌های اجرایی که مأموریت اجرای مفاد مقررّات فوق را بر عهده ‌دارند، تکالیف قانونی مقرر را با جدیت و در اسرع وقت انجام دهند. 

محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

2258

235/2412/3284/13433
5 آبان 1383
بخش‌نامه
دستورالعمل در‌خصوص تسریع رسیدگی به پرونده‌ها در هیأت‌ها و اجرای قرار
248,247,219

بنا به اختیار حاصل از ماده 219 اصلاحی مصوب 27/11/1380 قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرایی آن از حیث نیل به حل و فصل سریع و عادلانه اختلافات مالیاتی و اجتناب از تطویل زمان رسیدگی پرونده‌های مطروحه در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و همچنین جلوگیری از تأخیر در قطعیت و وصول مالیات‌ها مقرر می‌گردد:

الف: پرونده‌های مالیاتی قابل طرح در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی باید 48 ساعت قبل از تاریخ تشکیل جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی از طریق ادارات کل به مسؤول امور هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی تحویل شود و در همان روز طرح پرونده توسط مسؤول یاد شده به هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی که برای رسیدگی تعیین گردیده ارجاع گردد.

ب: هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی نیز در صورتی که پرونده‌های مطروحه آماده برای اتخاذ تصمیم نهایی و صدور رأی نباشد و لزوماً صدور قرار رفع نقص، رسیدگی و یا تحقیق مجدد را ایجاب می‌نماید مکلفند:

ضمن مشخص نمودن موارد نقص، تحقیق و رسیدگی‌هائی که باید صورت گیرد حداکثر مدت لازم برای اجراهای قرارهای صادره را در متن صورت‌جلسه قرار تعیین و قید نمایند. با تاکید به این‌که حداکثر مدت لازم جهت اجرای قرارهای صادره از تاریخ صدور آنها نباید از 30 روز تجاوز نماید.

ج: قرارهای رفع نقص به وسیله کارشناس ارشد یا رییس گروه مالیاتی مسؤول پرونده مالیاتی و یا سایر مأمورین مالیاتی حسب مورد و قرارهای رسیدگی و تحقیق توسط مأموران مالیاتی (با رعایت بخش‌نامه شماره 60810 مورخ 27/12/75) که در امر رسیدگی و تشخیص مالیات دخالت نداشته‌اند اجرا خواهد شد. مؤکداً متذکر می‌گردد:

1- قرارهای رفع نقص، رسیدگی و تحقیق باید حداکثر ظرف مهلت مقرر در متن صورت‌جلسه قرار اجرا  شود.

2- گزارشات اجرای قرار باید متضمن رسیدگی و استحکام دلیل درخصوص موارد مقرر در متن قرارهای صادره و از هر حیث جامع، مانع، مستدل و بنا به قوانین و مقررّات، آیین‌نامه و بخش‌نامه‌های مالیاتی تنظیم شده باشد، به طوری که موجب صدور قرار مجدد نگردد.

د: به جهت احتراز از صدور قرارهای تجدید دعوت، در صورت درخواست نمایندگان هیأت حل اختلاف مالیاتی، مأمورین مالیاتی ذی‌ربط ملزم به حضور در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی و ادای توضیحات درخصوص دلایل اقدامات انجام شده می‌باشند.

بدیهی است مسؤولیت تعویق امر رسیدگی و صدور قرار مجدد به عهده مأمورینی خواهد بود که وظایف قانونی خود را براساس موارد یاد شده انجام نداده‌اند.

مدیران‌کل امور مالیاتی مسؤول حسن اجرای این دستورالعمل می‌باشند و نظارت کلی و مستمر با نظارت بر امور حل اختلاف مالیاتی و اجراییات خواهد بود تا در صورت مشاهده هر گونه تخطی از موارد یاد شده، مراتب را گزارش نماید.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه

2257

منسوخ
233/2991/3326/13370
5 آبان 1383
بخش‌نامه
به قطعیت رساندن پرونده‌ها و اقدام در جهت تحقق وصولی در سال جاری

2256

منسوخ
233/1483/3334
5 آبان 1383
بخش‌نامه
پرونده‌های مالیاتی به لحاظ حجم بالای فعالیت

2255

211/3205/13203
3 آبان 1383
بخش‌نامه
اعلام مهلت تسلیم گزارش حسابرسی مالی و مالیاتی تا 03 و 02/08/1383
272,177

با توجه به مقررّات تبصره 1 ماده 177 و قسمت اخیر ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/80 متذکر می‌گردد آخرین مهلت تسلیم گزارش حسابرسی مالی همراه با گزارش حسابرسی مالیاتی عملکرد سال 1382 کلیه اشخاص حقوقی که شروع سال مالی آنها از اول فروردین‌ماه می‌باشد و همچنین مؤدیان حقیقی که پرونده مالیاتی آنان در تهران بزرگ (تهران- شمیران- شهرری) رسیدگی می‌گردد، پایان وقت اداری روز یکشنبه 3/8/83 و در سایر شهرها پایان وقت اداری شنبه 2/8/83 می‌باشد. 

حیدری کرد زنگنه

2254

210/12928
27 مهر 1383
بخش‌نامه
آیین‌نامه تبصره 3 ماده 139 قانون در حال تغییرات پرونده‌های تبلیغاتی فعلاً رسیدگی نشود.
139

با ارسال تصویر نامه شماره 4094/17 مورخ 25/7/1383 مدیر عامل محترم روزنامه همشهری و ضمائم آن به استحضار می‌رساند:

چون اصلاح دستورالعمل موضوع ماده 12 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 درخصوص برقراری معافیت مالیاتی نسبت به درآمد حاصل از انتشار آگهی تبلیغاتی داخل صفحات اصلی مطبوعات در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و قریباً نهایی و ابلاغ خواهد شد. لذا خواهشمند است دستور فرمایید ادارات کل امور مالیاتی تبعه رسیدگی به اعتراضات مسؤولین محترم مطبوعات درخصوص مالیات‌های مطالبه شده بابت درآمد حاصل از آگهی‌های تبلیغاتی فوق‌الاشاره را به بعد از ابلاغ دستورالعمل اصلاحی موکول و از تشکیل هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی جهت رسیدگی به اعتراضات مذکور قبل از ابلاغ دستورالعمل خودداری نمایند. 

علی‌اکبر سمیعی- معاون فنی و حقوقی

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: