توجه متن فرامین، قوانین، بخش‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعه‌ای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یك‌پارچه و كلی قانون‌گذار به امر مالیات را به خوبی نمایان می‌سازد. بیشتر بخوانید >>

كد مورد نظر را وارد كنيد:

2005

211/4113/4600
14 مهر 1382
بخش‌نامه
تصویب‌نامه بند (ط) ماده (4 قانون تجمیع عوارض) تعرفه‌های موضوع ماده 24 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
- ماده 251 - تجميع عوارض

تصویب‌نامه شماره 1773/ت 28407ه‍ مورخ 20/01/1382 هیأت محترم وزیران موضوع بند (ط) ماده 4 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22/10/1381 جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

محمدقاسم پناهی ـ معاون فنی و حقوقی

تصویبنامه شماره 1773/ت 28407 ه‍ تاریخ 20/01/1382

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت بازرگانی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 17/01/1382 بنا به پیشنهاد کارگروه موضوع بند (ط) ماده 4 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی - مصوب 1381 -، موضوع نامه شماره 69039/14254/56 مورخ 06/12/1381 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند یاد شده، تعرفه‌های موضوع ماده 24 قانون تنظیم بخشی از مقررّات مالی دولت - مصوب 1380- را به شرح زیر تصویب نمود:

1- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مؤظف است برای انجام امور ذیل نسبت به وصول مبالغ به شرح جدول‌های زیر اقدام نماید.

الف- صدور، تمدید و اصلاح پروانه ساخت و ورود

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/320/1

صدور پروانه ساخت و مجوز ورود هر قلم دارو

1

000/396

تمدید و اصلاح پروانه ساخت و مجوز ورود هر قلم دارو

2

000/660

صدور پروانه یا مجوز ورود مواد اولیه دارو

3

000/396

تمدید و اصلاح پروانه یا مجوز ورود مواد اولیه دارو و بسته‌بندی

4

000/528

صدور پروانه ساخت و مجوز ورود داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، فراورده‌ها و مواد تشخیص دارویی و الکل

5

000/330

تمدید و اصلاح پروانه ساخت و مجوز ورود داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، فرآوردها و مواد تشخیص دارویی و الکل

6

000/020/1

صدور پروانه ساخت یا مجوز بهداشتی (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد خوراکی و آشامیدنی

7

000/320/1

صدور پروانه ساخت یا مجوز (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد آرایشی و بهداشتی

8

000/020/1

صدور پروانه ساخت یا مجوز بهداشتی (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد اولیه بسته‌بندی و ظروف مواد خوراکی و آشامیدنی

9

000/320/1

صدور پروانه ساخت یا مجوز بهداشتی (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد اولیه و بسته‌بندی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی

10

دودرهزارارزش گمرکی کالا

صدور پروانه ورود یا مجوز بهداشتی ورود هر قلم فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه، بسته‌بندی و ظروف مواد خوراکی و آشامیدنی

11

000/396

تمدید و اصلاح پروانه ساخت یا مجوز بهداشت (شماره بهداشتی) تولید هر قلم مواد خوراکی، آشامیدنی، مواد اولیه بسته‌بندی و ظروف آنها

12

000/020/1

صدور پروانه ساخت هر قلم تجهیزات پزشکی

13

نیم درصدمبلغ ریالی پیش فاکتور

صدور مجوز ورود هر قلم تجهیزات پزشکی

14

000/396

تمدید و اصلاح پروانه ساخت و مجوز ورود هر قلم تجهیرات پزشکی

15

ب- صدور پروانه مسؤولان فنی کارخانه:

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/396

صدور پروانه مسؤولان فنی کارخانه داروسازی و کارگاه‌های مختلف مواد اولیه و بسته‌بندی دارویی

1

000/396

صدور پروانه مسؤولان فنی کارخانه و کارگاه‌های مواد خوراکی آشامیدنی مواد اولیه بسته‌بندی ظروف

2

000/396

صدور پروانه مسؤول فنی کارخانه و کارگاه‌های مواد آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه و بسته‌بندی

3

000/396

صدور پروانه مسؤولان فنی مرکز نگهداری و عرضه مواد خوراکی، اشامیدنی، بهداشتی، آرایشی، مواد اولیه، بسته‌بندی، و ظروف

4

000/396

صدور پروانه مسؤول فنی کارخانه‌های تجهیزات دندانپزشکی و آزمایشگاهی

5

000/360

تمدید پروانه مسؤولان فنی کارخانه‌های داروسازی و کارگاه‌های مختلف و مواد اولیه بسته‌بندی داریی

6

پ- صدور و تمدید پروانه مطب:

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/396

صدور پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) در تهران

1

000/264

صدور پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) درشهرهای دانشگاهی

2

000/132

صدور پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) در سایر شهرها

3

000/90

تمدید پروانه مطب (پزشک و دانپزشک) در تهران

4

800/52

تمدید پروانه مطب (پزشک و دندانپزشک) در شهرهای دانشگاهی

5

000/32

تمدید پروانه مطب (پزشک و داندانپزشک) در سایر شهرها

6

ت- صدور تمدید پروانه مؤسسههای پزشکی و مسؤولان فنی آنها:

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/420/2

صدور پروانه تأسیس بیارستان در تهران

1

000/980/1

صدور پروانه تأسیس بیمارستان در شهرهای دانشگاهی

2

000/320/1

صدور پروانه تأسیس بیمارستان در سایر شهرها

3

000/660

تمدید پروانه تأسیس بیمارستان در تهران

4

000/320

تمدید پروانه تأسیس بیمارستان در شهرهای دانشگاهی

5

000/242

تمدید تأسیس بیمارستان در سایر شهرها

6

000/396

صدور پروانه مسؤول فنی بیمارستان در تهران

7

000/264

صدور پروانه مسؤول فنی بیمارستان در شهرهای دانشگاهی

8

000/187

صدور پروانه مسؤول فنی بیمارستان در سایر شهرها

9

000/66

تمدید پروانه مسؤول فنی بیمارستان در تهران

10

800/52

تمدید پروانه مسؤول فنی بیمارستان در شهرهای دانشگاهی

11

000/396

تمدید پروانه مسؤول بیمارستان در سایر شهرها

12

000/396

صدور پروانه تأسیس درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی

13

000/396

صدور پروانه تأسیس داروخانه

14

000/264

تمدید پروانه تأسیس دارمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در تهران

15

000/187

تمدید پروانه تأسیس درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در شهرهای دانشگاهی

16

000/132

تمدید پروانه تأسیس درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در سایر شهرها

17

000/264

تمدید پروانه تأسیس داروخانه در تهران

18

000/132

تمدید پروانه تأسیس داروخانه در سایر شهرها

19

000/528

صدور پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در تهران

20

000/473

صدور پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در شهرهای دانشگاهی

21

000/396

صدور پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در سایر شهرها

22

000/264

صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در تهران

23

000/187

صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در سایر شهرها

24

000/264

تمدید پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در تهران

25

000/1287

تمدید پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در شهرهای دانشگاهی

26

000/132

تمدید پروانه مسؤول فنی درمانگاه، مراکز جراحی و رادیولوژی در سایر شهرها

27

000/187

صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در تهران

28

000/132

صدور پروانه مسؤول فنی داروخانه در سایر شهرها

29

000/268

صدور پروانه تأسیس سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در تهران

30

000/187

صدور پروانه تأسیس سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی

31

000/132

صدور پروانه تأسیس سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها

32

000/66

تمدید پروانه تأسیس سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در تهران

33

600/39

تمدید پروانه تأسیس سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی

34

400/26

تمدید پروانه تأسیس سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها

35

000/187

صدور پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در تهران

36

000/132

صدور پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی

37

000/66

صدور پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها

38

800/52

تمدید پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در تهران

39

600/39

تمدید پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در شهرهای دانشگاهی

40

000/132

تمدید پروانه مسؤول فنی سایر مؤسسه‌های وابسته به حرف پزشکی در سایر شهرها

41

000/132

صدور پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در تهران

42

000/90

صدور پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در سایر شهرهای دانشگاهی

43

000/66

صدور پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در سایر شهرها

44

000/187

تمدید پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در تهران

45

000/132

تمدید پروانه دفاتر کار ماما و مشاور تغذیه و رژیم درمانی، کاریوپراکتیک و موارد مشابه در سایر شهرها

46

000/66

افزایش بخش تخصصی درمانی در مؤسسه‌های درمانی مجاز

47

ث- صدور پروانههای دائم و موقت پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و مامایی:

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/132

صدور پروانه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی دائم

1

800/52

صدور پروانه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی موقت

2

400/26

صدور پروانه مامایی

3

700/18

صدور پروانه مامایی موقت

4

ج- صدور و اصلاح و تمدید پروانه کارخانهها:

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/960/3

صدورپروانه تأسیس کارخانه داروسازی، مواد خوراکی، اشامیدنی، ارایشی و بهداشتی و کارخانه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی

1

000/320/1

صدور پروانه تأسیس کارگاه و مراکز نگهداری دارو، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

2

000/960/3

صدور پروانه تأسیس کارخانه مواد اولیه، بسته‌بندی و ظروف دارو، مواد خوراکی، اشامیدنی، ارایشی و بهداشتی

3

000/320/1

صدور پروانه تأسیس کارگاه و مراکز نگهداری مواد اولیه، بسته‌بندی و ظروف دارو، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

4

000/660

تمدید و اصلاح پروانه تأسیس مراکز نگهداری کارگاه، کارخانه داروسازی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، مواد اولیه، بسته‌بندی و ظروف

5

000/320/1

صدور پروانه تولبد و ساخت موقت دارو، مواد خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی، مواد اولیه، بسته‌بندی و ظروف

6

000/660

اصلاح و تمدید پروانه کارخانه تجهیزات و ملزومات پزشکی و داندانپزشکی و آزمایشگاهی

7

چ- آزمایش (بررسی فنی) تجهیزات، دستگاهها و ملزومات پزشکی و داندانپزشکی 264.000 ریال

ح- حق آزمایش فرآوردها

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/286

کنترل کیفی کیت‌های هماتولوژی و آزمایشگاهی مرتبط

1

000/231

کنترل کیفی کیت‌های بیوشیمی شامل آزمایش‌های عمومی

2

000/330

کنترل کیفی کیت‌های بیوشیمی شامل آنزیم‌ها

3

000/320

کنترل کیفی کیت‌های مورد مصرف در بخش سرولوژی و ایمونولوژی

4

000/792

کنترل کیفی وسایل و دستگاه‌های آزمایشگاهی

5

000/330

کنترل کیفی دستگاه‌های پایه و ابزار

6

000/363

کنترل کیفی کیت‌های بیوشیمی شامل هورمون‌ها

7

000/121

نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی خون شناسی

8

000/143

نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی بیوشیمی

9

600/72

نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی سرولوژی و ایمونولوژی

10

800/96

نمونه آماده شده مجهول کنترل کیفی میکروب‌شناسی (قارچ‌شناسی، باکتری‌شناسی و انگل‌شناسی)

11

خ- معاینات شورای عالی پزشکی و معاینه مشمولان وظیفه:

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/33

درخواست اعزام به خارج از کشور

1

000/33

درخواست تجدید درخواست اعزام

2

700/7

رسیدگی به مرخصی استعلاجی

3

400/26

رسیدگی به درخواست اظهارنظر در مورد تقاضای پروانه مطب

4

900/9

اظهارنظر در مورد دریافت داروهای گران قیمت و مخدر

5

700/7

تمدید سررسید سفته

6

400/26

کمیسیون تخصصی مشمولان نظام وظیفه برای هر بیمار

7

د- استاندارد نمودن نقشهها و صدور پروانه ساخت بیمارستان و مراکز بهداشتی ـ درمانی:

مبلغ به ریال

موضوع

ردیف

000/420/2

کلیه طرح‌هایی که تا 1000 مترمربع زیر بنا دارند

1

000/630/3

کلیه طرح‌هایی که تا 2000 مترمربع زیر بنا دارند

2

000/050/6

کلیه طرح‌هایی که تا 5000 مترمربع زیر بنا دارند

3

000/000/9

زیر بنای بالاتر از 5000 متر مربع

4

2- حق آزمایش مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کنترل غذا و دارو مطابق تعرفه‌های مصوب شورای اقتصاد است.

معاون اول رییس‌جمهورـ محمدرضا عارف

2004

منسوخ
37194
13 مهر 1382
بخش‌نامه
آمار مالیات‌های مستقیم، کالا و خدمات

2003

37710
13 مهر 1382
بخش‌نامه
در پاسخ استعلام مراجع مفاد ماده 232 قانون رعایت گردد.
232

 

نظر به این‌که بعضاً مشاهده می‌شود که ادارات مالیاتی در پاسخگوئی به استعلام‌های به عمل آمده توسط خارج از سازمان امور مالیاتی کشور بدون توجه و استناد به محتویات پرونده‌های مالیاتی مبادرت به ارائه اطلاعات درخواستی می‌نمایند و این امر منتج به بروز مشکلات عدیده‌ای بالاخص در مراجع قضایی گردیده است. لذا از حیث اجرای صحیح قوانین و به موجب این دستورالعمل مقرر و تاکید می‌شود از این پس اعلام هرگونه پاسخ به مراجع بیرون از سازمان امور مالیاتی کشور می‌بایستی با رعایت مفاد ماده 232 قانون مالیات‌های مستقیم صرفاً براساس محتویات و اسناد و مدارک موجود در پرونده‌های مالیاتی و با امضاء بالاترین مقام اداره ذی‌ربط به عمل آید. مسؤولیت حسن اجرای این دستورالعمل با مدیران مالیاتی و مسؤولیت نظارت با دادستانی انتظامی مالیاتی خواهد بود. 

عیسی شهسوارخجسته

2002

30649/3850/211
7 مهر 1382
بخش‌نامه
50% بخشودگی مالیات حقوق سال‌های 1382 و 1383 در مناطق کمتر توسعه یافته
92

چون طبق ماده 92 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27/11/1380 پنجاه درصد (50%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بخشوده می‌شود، نظر به این‌که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طی نامه شماره 91960/9 مورخ 04/06/1382 موافقت خود را درخصوص فهرست مناطق کمتر توسعه یافته موضوع مصوبه شماره 21372 ت 28893هـ مورخ 31/04/1382 هیأت محترم وزیران برای بقیه مدت برنامه سوم توسعه (سال‌های 1382،1383) اعلام نموده بنابراین مقرر می‌دارد که درخصوص اعمال 50% بخشودگی موضوع ماده 92 اصلاحی برای سال‌های 82 و 83 فهرست مصوبه فوق‌الذکر بایستی ملاک عمل قرار گیرد.

عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

2001

منسوخ
233/1949
5 مهر 1382
بخش‌نامه
میانگین نرخ ارزها (جایگزین نرخ گواهی سپرده ارزی و ارز شناور) ...

2000

201/5454
31 شهريور 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
اعتراض به تعیین درآمد کمیسیونری

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 8508 مورخ 24/9/1380

مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

سال عملکرد: منتهی به 11/1/1378

اداره کل مؤدیان بزرگ مالیاتی

خلاصه واخواهی ده صفحه‌ای مؤدی مضبوط در پرونده شورای عالی مالیاتی به شرح زیر می‌باشد:

1- شرکت «...» ایران شرکتی است ایرانی و از شرکت‌های تابعه «...» ژاپن و در ارتباط با فعالیت شرکت مادر قادر به فعالیت می‌باشد. شرکت «...» ژاپن با توجه به اعتبار بین‌المللی خود مستقیماً مبادرت به انعقاد قرارداد با مشتریان نموده و بخشی از وظایف خود را به «...» ایران محول نموده و در قبال میزان مسؤولیت شرکت تابعه حق‌الزحمه یا کمیسیون متناسب پرداخت می‌نماید.

2- در مواردی شرکت «...» ژاپن در رابطه با ایران خود مستقیماً با طرف‌های قرارداد وارد عمل شده و بدون واسطه شرکت تابعه به صورت مستقیم از ایران تحصیل درآمد می‌نماید که طبیعتاً مشمول مالیات نمی‌باشد.

3- در مواردی شرکت «...» ژاپن در قبال واگذاری بخشی از مسؤولیت خود به «...» ایران به این شرکت کمیسیون یا حق‌الزحمه پرداخت می‌نماید. بنابراین شرکت مادر کارفرما تلقی شده و پرداخت‌کننده حق‌الزحمه یا کمیسیون به شرکت تابعه می‌باشد. بدیهی است حق‌الزحمه مورد بحث صرفاً بخشی از درآمد تحصیل شده «...» ژاپن بوده که به صورت ارزی پرداخت می‌گردد بنابراین درآمد شرکت «...» ایران منشأ خارجی داشته و صرفاً به صورت شرکت مادر و به صورت ارزی تأمین می‌گردد. با عنایت به فعالیت یاد شده این شرکت مطابق حکم بند 4 ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات بوده و میزان آن طبق حکم ماده 106 و از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی و یا از طریق علی‌الرأس تعیین می‌گردد.

4- درآمد مورد بحث براساس قراردادهای جداگانه در هر مورد با «...» ژاپن و یا در مواردی با سایر شرکت‌های وابسته با توجه به حجم معامله پیچیدگی کار و سایر ملاحظات تعیین می‌گردد این درآمد صرفاً ارزی بوده که توسط «...» ژاپن طی سال مالی مورد بحث منحصراً از طریق بانک ملی ایران به صورت دلار حواله و براساس مقررّات ارزی جمهوری اسلامی ایران تسعیر و ما به ازای ریالی آن در حساب‌های شرکت منعکس گردیده است به غیر از درآمد مذکور شرکت هیچ‌گونه درآمد دیگری از داخل یا خارج نداشته است و طبیعتاً در مواردی که «...» ژاپن خود مستقیماً وارد معامله با طرف‌های ایرانی می‌گردد قراردادی با «...» ایران منعقد نشده و حق‌الزحمه‌ای نیز به این شرکت تعلق نخواهد گرفت. کلیه قراردادها و مدارک طی صورت‌مجلس مورخ 20/10/78 در اختیار حوزه مالیاتی قرار گرفته است.

5- شرکت اظهارنامه مالیاتی متکی به دفاتر قانونی را با نشان دادن مبلغ 4.910.744.899 ریال کمیسیون دریافتی و مبلغ 553.588.567 ریال سود ویژه در موعد مقرر قانونی تسلیم نموده است. حوزه مالیاتی علی‌رغم پذیرش دفاتر قانونی شرکت و برگشت 4 فقره هزینه مبلغ 6.131.781.502 ریال دیگر نیز در راستای بخش‌نامه ملغی شده شماره 57324 مورخ 16/11/78 از طریق علی‌الرأس به سود ویژه ابرازی شرکت افزوده است که در اثر اعتراض شرکت به مالیات مشخصه پرونده در هیأت بدوی منجر به صدور قرار گردید که متأسفانه مجریان قرار وظایف و مسؤولیت قانونی خود را به طور کامل انجام نداده و با فرض صحت ادعاهای خلاف واقع حوزه محترم مالیاتی بدون بررسی عمده‌ترین اعتراضات شرکت از جایگاه فراتر از قانون مالیات‌ها و دستورالعمل شماره 30984/6177/4/30 مورخ 3/7/79 فقط مبلغ 2.077.572.345 ریال از سود برآوردی افزوده موضوع بخش‌نامه‌های ملغی شده و مبلغ 148.110.189 ریال از هزینه‌های ردیف 5 و 6 فهرست برگشتی را از درآمد برآوردی کسر و درآمد را تعدیل نموده‌اند.

6- هیأت تجدیدنظر با اغماض آشکار نسبت به عمل حوزه مالیاتی که در راستای دستورالعمل ملغی شده صورت پذیرفته مبادرت به اظهارنظر به شرح زیر نموده است.

چون درآمد مشمول مالیات بنا به گزارش رسیدگی برمبنای قبولی دفاتر و با احتساب کمیسیون ابرازی شرکت و رعایت موضوع مواد 147 و 148 مشخص گردیده است لذا نظر به عدم ایراد به گزارش کارشناس و رأی بدوی ، رأی بدوی را مورد تأیید قرار داده است.

درآمد مشمول مالیات با احتساب کمیسیون ابرازی مشخص نشده است. بنابراین مالیات مشخصه مورد اعتراض شرکت بوده است شرکت نسبت به مابه‌التفاوت تعدیل نشده معادل 4.054.209.157ریال همچنان معترض می‌باشد.

7- دستورالعمل‌های متناظر که در مورد شعب و نمایندگی‌های خارجی صادر گردیده است، مطالبه مالیات فاقد مأخذ صحیح از مؤدیان خارجی بدون رعایت مقررّات موضوعه و عمدتاً بر مبنای درآمدی بدون اتکا به اسناد و مدارک و دلایل مثبته و مأخذ واقعی را مورد نکوهش آشکار قرار داده و مطابق بند 10 دستورالعمل شماره 16655 مورخ 10/5/80 که مورد تأیید بخش‌نامه شماره 38994/5482/4/30 مورخ 7/7/80 مقام محترم وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز می‌باشد با لغو بخش‌نامه 57324 مورخ 16/11/78 رسماً و کتباً اعلام و لزوم اجرای مقررّات و اعاده امور به مجاری قانونی و رعایت بخش‌نامه 30984/6177/4/30 مورخ 3/7/79 مورد تاکید قرار گرفته است. کلیه دستورالعمل‌ها در اختیار هیأت تجدیدنظر قرار داشته و هیأت نیز مطابق مقررّات مکلف به رعایت آن بوده است. با عنایت به مراتب تقاضای رسیدگی و نقض رأی صادره را دارد.

شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی شکوائیه مؤدی و محتویات پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

رأی اکثریت

پرونده مالیاتی امر مشعر بر آن است که ممیز مالیاتی مربوط بدون ارائه هر گونه مستندات و مبانی قانونی ارقامی را به عنوان درصد کمیسیون دریافتی شرکت مؤدی در نظر گرفته و پس از اعمال آن بر ارزش کالای صادراتی و وارداتی، مابه‌التفاوت سود حاصله از این نحوه عمل و سود ابرازی مؤدی را به عنوان درآمد کتمان شده تلقی نموده، همچنین اعتبارات اسنادی گشایش یافته توسط خریداران به نام شرکت «...» ژاپن (شرکت مادر) را قرینه قرار داده و با اعمال ضرایبی فرضی که مبنای انتخاب آن مشخص نیست به عنوان درآمد حاصل از کمیسیون دریافتی کتمان شده به سایر درآمدهای مؤدی اضافه نموده است. با توجه به این‌که کتمان درآمد از موارد بی‌اعتبار شدن دفاتر می‌باشد، ممیز مربوط می‌بایست با ارائه مستندات و ادله قانونی موضوع را در هیأت سه نفره حسابرسی بند 3 ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم مطرح و براساس نظر هیأت یاد شده اقدام می‌نمود، با توجه به صورت‌مجلس بند 2 ماده 97 قانون یاد شده و قبولی دفاتر و همچنین عدم ارائه هر گونه مستنداتی درخصوص کتمان درآمد، نحوه عمل ممیز مالیاتی از وجاهت قانونی برخوردار نبوده است. از طرفی هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی نسبت به اعتراضات مؤدی قرار رسیدگی صادر کرده و در نهایت با عنایت به گزارش اجرای قرار که از حیث اعتراضات مؤدی درخصوص نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات و عدم ارتباط تعدادی از اعتبارات اسنادی با سال مورد رسیدگی و مطمح نظر قرار نگرفتن تأییدیه بانک مرکزی ایران و همچنین ادعای شرکت در مورد صحت مندرجات دفاتر و عدم هر گونه فعالیتی خارج از چهارچوب مندرجات اظهارنامه تسلیمی، کافی به مقصود نبوده، مبادرت به تعیین درآمد مشمول مالیات نموده و هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر نیز بدون رسیدگی به لوایح اعتراضیه مؤدی که در این مرحله تسلیم گردیده رأی هیأت بدوی را مورد تأیید قرار داده است، درحالی‌که نیل به واقعیت ایجاب می‌کرد هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر رأساً و یا با صدور قرار مجدد موضوع را مورد بررسی قرار داده و با توجه به مفاد قانون مالیات‌های مستقیم و دستورالعمل‌های صادره با اظهارنظر موجه و مدلل اصدار رأی به عمل می‌آورد، درحالی‌که چنین امری از سوی این هیأت صورت نپذیرفته است. بنا به مراتب به دلیل عدم کفایت رسیدگی رأی مورد واخواهی نقض و پرونده جهت رسیدگی به موارد فوق به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم احاله می‌گردد. 

اسماعیل ملکان- علی‌اصغرزندی فائز

نظر اقلیت

با اعلام این نظر که نقض رأی به ترتیب فوق به منزله تأیید کمیسیونر بودن شرکت (دریافت کننده کمیسیون از شرکت مادر) نمی‌باشد، بلکه موضوع تجارت مستقیم این شرکت با واردکنندگان ایرانی (هر چند گشایش اعتبار اسنادی به طرفیت شرکت «...» ژاپن صورت گرفته باشد) و تحصیل سود از این طریق نیز جای تأمل و بررسی است، در نهایت به لحاظ نقص رسیدگی به شرح متن رأی یاد شده، با نتیجه آن رأی موافق است. 

محمد رزاقی

1999

201/5410
31 شهريور 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
اشتباه در اعمال ضریب مالیاتی

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 4/2813-12/12/81                                    

مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 79

اداره امور مالیاتی شهرستان: ارومیه

خلاصه واخواهی: این شرکت یک شرکت مهندسی مشاوره‌ای بوده که با احراز صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور در چهارچوب مقررّات سازمان برنامه و بودجه و با قبول عضویت در سازمان جامعه مهندسان مشاور ایران فعالیت می‌نماید. ممیز محترم برای تعیین مالیات به‌جای استفاده از بند (الف) ردیف 20 جدول ضرایب از بند (ب) استفاده نموده که در نتیجه ارقام عددی آن از 11 درصد به 16 درصد افزایش یافته و این افزایش موجب مطالبه مالیات غیرواقعی گردیده است. موضوع در هیأت بدوی مطرح و منجر به اصلاح ضریب گردید، اما به دلیل اعتراض ممیز محترم موضوع درهیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر مطرح شد که به دلیل عدم توجه کافی به اعتراض شرکت رأی بدوی باطل و برگ تشخیص مورد تأیید قرار گرفت.

بدین‌وسیله مراتب اعتراض خود را به رأی تجدیدنظر تقدیم می‌دارد، توضیح آنکه در عملکرد سال‌های قبل وسیله ممیزین قبلی با 11 درصد اعمال ضریب، مطالبه مالیات شده است.

رأی: شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی شکوائیه واصله و محتویات پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

از مندرجات ردیف (الف) بند 20 صفحه 67 دفترچه ضرایب مالیاتی عملکرد 1379 و توضیح ذیل این ردیف استنباط می‌گردد که علاوه بر شرکت‌های موضوع بند الف، شرکت‌های مهندسین مشاور وابسته به وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات دولتی ... نیز مشمول ضریب مندرج در این بند می‌گردند. بنا به مراتب استدلال هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر مبنی بر عدم شمول مفاد بند (الف) ردیف 20 یاد شده به شرکت‌های مهندسین مشاور خصوصی غیرواقعی به نظر می‌رسد و شرکت مؤدی در صورت داشتن صلاحیت و ضوابط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مشمول اعمال ضریب ردیف (الف) بند فوق‌الذکر می‌باشد، علی‌هذا رأی مورد واخواهی به دلیل عدم کفایت رسیدگی نقض و پرونده به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم احاله می‌گردد. 

اسماعیل ملکان- محمد رزاقی- علی‌اصغر زندی‌فائز

1998

201/5408
31 شهريور 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
موضوع صدر ماده 143 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 832/1-23/6/81

مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 31/6/79

اداره امور مالیاتی شهرستان: خرمآباد

خلاصه واخواهی: احتراماً شرکت «...» شرایط لازم برای استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم را داشته است اما مأمورین تشخیص مالیات به استناد بخش‌نامه شماره 1453/104-5/30 مورخ 27/9/71 ناظر به دستورالعمل شماره 20/6272 مورخ 3/4/54 معاونت اسبق درآمدهای مالیاتی علی‌رغم محروم نمودن این شرکت از معافیت مالیاتی اقدام به محاسبه و مطالبه مالیات مضاعف غیر قانونی کرده‌اند تا این‌که بخش‌نامه مذکور توسط دیوان عدالت اداری طی رأی هیأت عمومی دادنامه شماره 251-13/8/80 کلاسه پرونده 79/419 ابطال و در یکی از جراید کثیرالانتشار کشور اعلام و به رؤیت مسؤولین مالیاتی رسیده است با وجودی که یک نسخه از رأی دیوان تسلیم هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی شده است اما مراجع مذکور اظهارنظر را به شورای عالی مالیاتی موکول نموده‌اند، لذا ضمن اعتراض به رأی صادره تقاضای نقض رأی صادره را دارد.

رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله و بررسی اوراق پرونده به شرح زیر اعلام رأی می‌نماید:

حسب محتویات پرونده شرکت مؤدی با اشاره به رأی هیأت محترم عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 251-13/8/80 درخصوص ابطال بخش‌نامه شماره 1454/104-5/30 مورخ 22/9/71 معاونت سابق درآمدهای مالیاتی، تقاضای نقض رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر را نموده است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در رأی صادره به شرح فوق به این نکته اشاره دارد که چون بخش‌نامه مذکور به تأیید شورای عالی مالیاتی نرسیده باطل شده می‌باشد، اما رأی هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی به شماره 12855/4/30 مورخ 26/12/71 درخصوص نحوه استفاده از معافیت 10% موضوع صدر ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم که بعد از بخش‌نامه فوق‌الاشاره صادر گردیده به قوت خود باقی و لازم‌الاجراء می‌باشد، و این رأی وسیله دیوان یاد شده نقض نگردیده است، بنا به مراتب از لحاظ مندرجات شکوائیه واصله ایرادی متوجه رأی مورد واخواهی نبوده، رد شکایت واصله اعلام می‌گردد.

محمد علی بیگ‌پور- علی عزیزی- اسماعیل ملکان

1997

منسوخ
34641
29 شهريور 1382
بخش‌نامه
1997 آزمون تعیین سطح سالانه معیار انتصاب و ارتقاء شغلی مأمورین مالیاتی
217

1996

منسوخ
211/3916
29 شهريور 1382
بخش‌نامه
درخصوص سود و تخفیف‌های خودرو سازان
148، 148

1995

مرتبط با ارزش افزوده
211/3891/34325
27 شهريور 1382
بخش‌نامه
دستورالعمل اجرایی ماده 21 آیین‌نامه اجرایی (قانون تجمیع عوارض)
تجميع عوارض: 9

دستورالعمل اجرایی ماده 21 آیین‌نامه شماره 67452/ت 28328 ه‍ مورخ 28/12/81 هیأت محترم وزیران که به تصویب وزیران محترم امور اقتصادی و دارایی و کشور رسیده است. به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

دستورالعمل اجرایی ماده 21 آیین‌نامه شماره 67452 ت 28328 ه‍ مورخ 28/12/81 هیأت وزیران

وزیران کشور و امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل موضوع ماده 21 آیین‌نامه اجرایی قانون «اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی» را که از این پس در این دستورالعمل«قانون» نامیده می‌شود به شرح زیر تصویب نمودند.

ماده 1- وصول عوارض موضوع بندهای (ج)، (د)، (هـ) و (و) ماده (4) «قانون» که به شهرداری‌های محل محول گردیده است، به شرح زیر می‌باشد.

ـ عوارض برق و گاز مصرفی مشترکین (به استثنای مصارف صنعتی، معدنی و کشاورزی) و همچنین آب مصرفی مشترکین در حوزه استحفاظی شهرها؛

ـ عوارض خدمات هتل، متل، مهمانسرا، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، مسافرخانه، تالارها و باشگاه‌ها؛

ـ عوارض حمل و نقل برون شهری مسافر در داخل کشور با وسایل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی؛

ـ عوارض سالیانه انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین اعم از تولید داخل یا وارداتی.

ماده 2- تعیین محدوده حریم: تعیین حریم شهرها براساس ماده 99 قانون شهرداری‌ها و تبصره‌های ذیل آن تعیین می‌شود.

ماده 3- شهرداری‌های محل مکلف‌اند محدوده حریم شهرها را که طبق ماده 99 قانون شهرداری‌ها و تبصره‌های ذیل آن تعیین شده به ادارات امور مالیاتی شهرستان مربوط و همچنین ادارات گاز، آب، مخابرات طی 15 روز از تاریخ ابلاغ دستورالعمل اعلام نمایند.

ماده 4- ادارات مخابرات، گاز، برق، آب و ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل مسافر، هتل، مهمانسرا، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، مسافرخانه، تالارها، باشگاه‌ها، مکلف‌اند هستند به نقشه حریم شهر که توسط شهرداری محل اعلام می‌گردد عوارض مربوط به واحدها و مشترکان واقع در داخل حریم را به حساب شهرداری محل و خارج از حریم را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) واریز نمایند.

ماده 5- مسؤولیت نظارت و پیگیری بر وصول و واریز وجوه عوارض موضوع بندهای ج- د- هـ و ماده 4 «قانون» در داخل حریم شهرها بر عهده شهرداری محل و در خارج از حریم بر عهده نماینده سازمان شهرداری‌های کشور می‌باشد.

ماده 6- مرجع رفع هر گونه اختلاف بین مأموران تشخیص و وصول شهرداری‌ها و مؤدیان درخصوص عوارض موضوع بندهای (ج)، (د)، (هـ) و ماده 4 «قانون» که توسط شهرداری‌های محل وصول می‌گردد، کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها[1] می‌باشد.

ماده 7- اختیارات و مسؤولیت‌های مأمورین مالیاتی مصرح در مواد 24 و 25 و 31 آیین‌نامه اجرایی قانون به مأمورین تشخیص و وصول شهرداری‌ها تفویض می‌گردد و مؤدیان مکلف‌اند مطابق مفاد مواد مذکور در مقابل مأموران تشخیص و وصول شهرداری اقدام نمایند.

ماده 8- شهرداری‌ها مؤظفند حسب مقررّات مربوط یک حساب برای عوارض بندهای (ج)، (د)، (هـ) و ماده 4 قانون و یک حساب برای سایر عوارض ماده 3 و 4 قانون افتتاح و شماره حساب سایر عوارض مواد 3 و 4 را به ادارات امور مالیاتی شهر مربوطه اعلام نمایند و صورت‌حساب گردش حساب مذکور را به صورت ماهانه برای کنترل صحت عملیات وصول، به اداره امور مالیاتی شهرستان و دفاتر استانی سازمان ارسال نمایند.

ماده 9- ادارات کل امور مالیاتی هر استان مؤظفند شماره حساب تمرکز وجوه محلی را که برای واریز عوارض خارج از حریم شهر که توسط خزانه معیین استان افتتاح گردیده است، به سازمان شهرداری‌های کشور اعلام نمایند.

تبصره- خزانه معین استان مکلف است میزان وجوه واریزی به حساب‌های رابط عوارض را در هر ماه حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به تفکیک هر شهرستان به وزارت کشور (سازمان شهرداری‌های کشور) اعلام نماید.

ماده 10- در اجرای تبصره 3 ماده 6 قانون و ماده 20 آیین‌نامه اجرایی آن شهرداری‌ها مکلف‌اند یک درصد (1%) از عوارض موضوع بندهای (الف) و هـ ماده 3 و بند (الف) ماده 4 قانون که وصول آن به عهده سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد و به حساب شهرداری محل واریز می‌گردد را به حسابی که سازمان مزبور اعلام می‌دارد واریز نمایند.

این دستورالعمل به استناد ماده 21 آیین‌نامه اجرایی«قانون» در ده ماده و یک تبصره به تصویب وزیران کشور و امور اقتصادی و دارایی رسید.

عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور

طهماسب مظاهری - وزیر امور اقتصادی و دارایی

بخش‌نامه شماره 5257-211 تاریخ 03/10/1382

اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجانشرقی

احتراماً، عطف به نامه شماره 7310/300/105 مورخ 19/08/1382 موضوع تعیین مرجع قانونی حل اختلاف در امور عوارض به آگاهی می‌رساند:

به استناد ماده 6 دستورالعمل اجرایی ماده 21 آیین‌نامه شماره 67452/ت/28328 هـ مورخ 28/12/1381 (تصویر پیوست)، کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها صرفاً به عنوان مرجع رفع اختلاف فیمابین شهرداری‌ها و مؤدیان درخصوص عوارض بندهای (ج)، (د)، (هـ)، (و) ماده 4 قانون موسوم به «تجمیع عوارض» صالح برای رسیدگی می‌باشد در سایر موارد وفق تبصره 3 ماده 6 قانون و ماده 32 آیین‌نامه صدرالذکر هر گونه اختلاف نظری در صلاحیت هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

امیرحسن علی‌حکیم ـ مدیرکل فنی مالیات

 


[1]- قانون اداره شهرداری‌ها

ماده 77- رفع اختلاف بین مؤدی و شهرداری به کمیسیونی مرکب از نماینده شهرداری و نماینده دادگستری و نماینده انجمن شهر ارجاع می‌شود و رأی کمیسیون مزبور قطعی است بدهی‌هایی که طبق رأی این کمیسیون تشخیص شود طبق مقررّات اسناد رسمی قابل وصول می‌باشد.

‌در نقاطی که نماینده دادگستری نباشد فرمان‌دار یا بخش‌دار قائم مقام او می‌باشد.

1994

5212/201
26 شهريور 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
تبصره ماده 193 در‌خصوص معافیت موضوع 132 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: مکرر 575/ه‍ مورخ 11/10/81

مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 78 و متمم

اداره امور مالیاتی شهرستان: بندر انزلی

خلاصه واخواهی: اظهارنامه تسلیمی مؤدی برای عملکرد سال 78 عدم فعالیت و تولید بوده و با توجه به اسناد، خرید مواد اولیه تشخیص و مالیات مورد مطالبه قرار گرفته. با توجه به قرار رسیدگی انجام شده معلوم و مشخص گردیده که مقداری از مواد اولیه به مقصد تهران و ابهر بوده و وارد کارگاه تولیدی نشده و نهایتاً چنین استنباط می‌گردد که شرکت فروش مواد اولیه داشته لذا به صراحت ماده 132 واحدهای تولیدی که در امر تولید فعالیت دارند می‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار باشند که این امر مد نظر، هیأت تجدیدنظر قرار نگرفته، با توجه به مراتب فوق خواهشمند است نسبت به ابطال رأی تجدیدنظر و استواری رأی بدوی اقدام نمایند.

رأی: شعبه سوم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه واصله، مطالعه و بررسی اوراق و مدارک پرونده مالیاتی به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

حسب محتویات پرونده اظهارنامه تسلیمی فاقد ترازنامه و حساب سود و زیان بوده ومؤدی در آن صراحتاً اعلام نموده که در سال 78 هیچ‌گونه فعالیت تولیدی نداشته است. هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر بدون توجه به مقررّات تبصره ماده 193 قانون مالیات‌های مستقیم و رسیدگی لازم و کافی مبادرت به صدور رأی و اعلام برخورداری مؤدی از معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم نموده است. بنا به مراتب و از حیث مندرجات شکوائیه واصله و به جهت نقص رسیدگی و نقض مقررّات قانون به رأی مورد واخواهی ایراد قانونی وارد است و ضمن نقض آن پرونده برای رسیدگی مجدد به هیأت حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع می‌شود.

علی عزیزی- محمدعلی بیگ‌پور- اسماعیل ملکان

1993

201/5161
26 شهريور 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
ردی دفاتر موضوع بند 3 ماده 97 قانون

شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 9145 مورخ 28/11/1381

مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی

سال عملکرد: 1379

اداره کل: مالیات بر شرکتها

خلاصه واخواهی: در سال مورد رسیدگی ممیز محترم مالیاتی طی نامه 0123/3090 تاریخ 27/3/81 نظر هیأت بند 3 ماده 97 را در مورد قبول یا عدم قبول شرکت خواستار گردیده که عین دلایل مطروحه توسط ممیز به شرح زیر می‌باشد:

طبق بند 3 ماده 97 برابر اظهارنظر ممیزی محترم طی 2 موضوع که کپی آن پیوست می‌باشد دفاتر این شرکت علی‌الرأس اعلام گردید که در بررسی بعدی موضوع دوم رفع گردیده و موضوع یک به هیأت محترم تجدیدنظر تقدیم گردید.

هیأت محترم تجدیدنظر پس از استماع و بررسی لایحه تقدیمی و دفاعیه لازمه و ارائه مدارک از این شرکت، کتمان درآمد موضوع یک را تأیید ننموده و موضوع اول بند 3 ماده 97 را اصلاح نمود لذا با توجه سود حاصله مطابق اظهارنامه وپرداختی‌های انجام شده تقاضا داریم نسبت به کل موضوع بررسی و تعیین مالیات گردد.

رأی: شعبه اول شورای عالی مالیاتی با ملاحظه و بررسی شکوائیه واصله و محتویات پرونده مالیاتی مربوط به شرح آتی انشاء رأی می‌نماید:

حسب محتویات پرونده، موضوع ثبت و ضبط مواد اولیه 200.000.000 ریال که ظاهراً بهای آن از محل تسهیلات دریافتی از بانک تأمین شده بوده، مورد ایراد حوزه مالیاتی واقع و با همین ایراد دفاتر مردود و درآمد مشمول مالیات به طریق علی‌الرأس تعیین گردیده است، بنابراین هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر می‌بایستی با اظهارنظر صریح راجع به این قضیه که مورد اعتراض مؤدی بوده، اتخاذ تصمیم می‌نمود، اما هیأت مذکور با درج عباراتی مبهم و مشکوک مبادرت به انشاء رأی نموده، با این ترتیب که از طرفی چنین عنوان کرده است که نحوه نگهداری حساب‌های مؤدی به طریقی بوده که اقدام حوزه مالیاتی را موجه جلوه می‌دهد از سوی دیگر چنین آورده است که به نظر می‌رسد از تسهیلات دریافتی بابت خرید مواد اولیه استفاده شده و در نهایت ضمن تخفیف، درآمد مشمول مالیات را برمبنای علی‌الرأس مشخص نموده است، حال آنکه اینگونه آراء مبتنی بر تردید و ابهام و متضمن عباراتی مانند جلوه می‌دهد و به نظر می‌رسد را نمی‌توان قانونی و موافق با مفاد ماده 248 قانون مالیات‌های مستقیم ارزیابی نمود.

بنا به مراتب، رأی مورد واخواهی را به لحاظ نقص یاد شده نقض و پرونده امر را برای رسیدگی مجدد به هیأت موضوع ماده 257 قانون مالیات‌های مستقیم احاله می‌نماید. 

محمد رزاقی- اسماعیل ملکان- علی‌اصغر زندی‌فائز

1992

4869
26 شهريور 1382
بخش‌نامه
اصلاح عبارت «مشکلات مالیاتی» با توجه به ابطال ماده 2 آیین‌نامه نحوه اعطای تخفیف‌های مالیاتی به آزادگان

جناب آقای کرد زنگنه معاون محترم سازمان امور مالیاتی

سلام علیکم با احترام و آرزوی توفیق

به پیوست نامه شماره 727 مورخ 07/03/81 معاون محترم حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری درخصوص اجرای ماده 19 قانون اعطای 50% معافیت مالیاتی به آزادگانی که مشکل مالیاتی دارند تقدیم می‌گردد، امید است دستور فرمایید اقدام لازم به عمل آید.

حبیب‌اله رشیدی ـ مشاور وزیر در امور ایثارگران

شماره: 727 تاریخ: 07/03/81

جناب آقای دکتر عارف معاون محترم رییسجمهور

با سلام با ایفاد تصویر نامه شماره ه‍/80/192 مورخ 06/12/1380 مدیردفتر محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری منضم به رأی شماره 351 مورخ 07/11/1380 هیأت عمومی محترم دیوان مبنی بر ابطال ماده 2 آیین‌نامه اعطای تخفیف‌های مالیاتی به آزادگان (موضوع مصوبه شماره 48760/ت 408 هـ مورخ 06/09/1370) اعلام می‌دارد:

با عنایت به این‌که در ماده 19 قانون اعطای 50% معافیت مالیاتی به آزادگانی که مشکلات مالیاتی دارند مورد حکم قرار گرفته و رأی دیوان از این جهت است که در مصوبه دولت به ‌جای «مشکلات مالیاتی» از عبارت «مشکل مالی» استفاده شده است. بنابراین برای رفع اشکال و تأمین اجرای قانون لازم است در ماده 2 آیین‌نامه عبارت «مشکلات مالی» به عبارت «مشکلات مالیاتی» اصلاح گردد.

با توجه به مراتب فوق خواهشمند است دستور فرمایید طرح تصویب‌نامه پیوست در دستور کار هیأت محترم وزیران قرار گیرد.

سیدمحمدعلی ابطحی ـ معاون حقوقی و امور مجلس

1991

35606/ت 26597هـ
25 شهريور 1382
تصویب‌نامه
در خصوص تبصره 2 ماده 2 و ماده 3 آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران
89

وزارت کشور- وزارت امورخارجه - شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران وزارت امور اقتصادی و دارایی

 هیأت وزیران درجلسه مورخ 10/02/1382 بنا به پیشنهاد شماره 894/ م /ص مورخ 24/02/1381 وزارت بازرگانی و به استناد ماده (12) قانون چگونگی اداره مناطق آزادتجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1372- تصویب نمود: تبصره (2) ماده (2) و ماده (3) آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران، موضوع تصویب‌نامه شماره 16447/ت 252 ک مورخ 10/02/1373 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می‌شوند:

«تبصره 2- برای اقامت تا یک سال مطابق مقررّات مندرج در اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران، موضوع تصویب‌نامه شماره 33433/ت25ک مورخ 16/03/1373 عمل خواهد شد همچنین برای اقامت طولانی‌تر از یک سال اتباع خارجی سرمایه‌گذار در منطقه، اجازه اقامت با اعتبار دو تا پنج سال بنا به تشخیص و اعلام کتبی سازمان، توسط دفتر نمایندگی دایره امور اتباع خارجی منطقه ویژه انتظامی صادرمی‌گردد».

«ماده 3- اتباع خارجی می‌توانند علاوه بر مبادی ورودی مستقیم مناطق، همچنین از سایر مبادی ورودی کشور به مناطق وارد و یا خارج شوند، در این صورت باید از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا نمایندگان نیروی انتظامی مستقر در مبادی ورودی کشور، روادید تحصیل نمایند. نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بدون نیاز به استعلام از مرکز و همچنین نمایندگان نیروی انتظامی مستقر در مبادی ورودی کشور بدون نیاز به استعلام از سایر دستگاه‌های اجرایی، روادید عبور دوبار و رود با اعتبار چهار روزه در هر بار صادر می‌نمایند.

35276/26597 25/6/1382

دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری

با سلام

درخصوص مصوبه مربوط به اصلاح تصویب‌نامه شماره 16447/ت252هـ مو رخ 10/02/1373، موضوع اصلاح تبصره (2) ماده (2) و ماده (3) آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی که به پیوست ارسال می‌گردد، با توجه به نظر هیأت دولت در جلسه مورخ 10/02/1382 و عنایت به این‌که مفاد مصوبه یاد شده ایجاد کننده حق و تکلیف برای عموم مردم می‌باشد، لذا مقتضی است مصوبه پیوست از طبقه‌بندی محرمانه خارج و به صورت عادی به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ گردد

1990

33811/3532/230
25 شهريور 1382
بخش‌نامه
ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی (موارد خاص)
202

پیرو دستورالعمل شماره 54078 مورخ 15/09/80 و در راستای رویکرد سازمان امور مالیاتی کشور در جهت احترام و تکریم مؤدیان و بنا به اختیارات حاصل از ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم مقرر می‌دارد:

1- با توجه به احاله وظیفه انجام امور مربوط به برقراری یا رفع ممنوع‌الخروج بدهکاران مالیاتی به دادستانی انتظامی مالیاتی، ادارات کل مالیاتی ضمن ملحوظ داشتن مراتب، کمافی‌السابق از مکاتبه مستقیم با اداره گذرنامه خودداری و کلیه درخواست‌های مربوطه را جهت تمرکز امور به دادستانی انتظامی مالیاتی ارسال نمایند.

2- ادارات کل مالیاتی از درخواست ممنوعیت خروج از کشور در مورد اشخاص ذیل اجتناب نمایند:

الف- اشخاصی که اموال و داریی‌های آنها در اجرای حکم حکومتی حضرت امام خمینی (ره) و یا احکام قطعی دادگاه‌ها و یا قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران و یا سایر قوانین موضوعه مصادره یا ملی اعلام گردیده و یا بهره‌برداری از آنها به جهت قانونی از عهده مالک خارج شده باشد، مشروط بر این‌که ایجاد بدهی مالیاتی ناشی از تعلق مالیات به همان اموال و دارایی‌ها یا درآمد مربوط به آنها باشد.

ب- ورشکستگان براساس گواهی اداره تصفیه امور ورشکستگی.

ج- اشخاصی که بدهی آنها مالیاتی نبوده و صرفاً وظیفه وصول آن بدهی‌ها در اجرای ماده 48 قانون محاسبات عمومی کشور و سایر قوانین موضوعه به وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان مالیاتی کشور احاله شده باشد.

د- مدیر و مدیران مسؤول اشخاص حقوقی دولتی، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت‌های تحت پوشش آنها به استثنای مدیران موضوع ماده واحده قانون فهرست نهاد‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 1373 و تبصره 1 ذیل آن و اصلاحات بعدی.

ه‍-‍ اشخاصی که به عنوان مدیر یا مدیر مسؤول اشخاص حقوقی غیردولتی و شرکت‌های وابسته به نهادها و مؤسسات عنونی غیردولتی نسبت به انجام تکالیف و وظایف قانونی خود (از جمله تسلیم به موقع اظهارنامه و سود و زیان و پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات سود ابرازی و سایر مالیات‌های قطعی و ابلاغ شده در دوران مدیریت خود همراه با مالیات‌هایی که مکلف به کسرو ایصال آن بوده) اقدام نموده باشند و اسناد پرداختی امضاء شده توسط آنها برگشت و یا واخواهی و نکول نشده باشد.

و- کلیه بدهکاران مالیاتی و مدیر و مدیران مسؤول اشخاص حقوقی که به میزان بدهی مالیاتی قطعی شده آنها، حسب مورد، از اموال و دارایی‌های شخص حقیقی و حقوقی در توقیف و بازداشت واحد اجراییات بوده و معارضی نداشته باشد.

ز- اشخاصی که به میزان بدهی مالیاتی قطعی شده نسبت به معرفی وثیقه ملکی یا ارائه ضمانت نامه بانکی یا واریز وجه نقد به حساب سپرده (به نفع سازمان امور مالیاتی کشور) با سررسید و حداکثر مهلت یک ساله اقدام نموده باشد.

3- گزارش مربوط به رفع ممنوعیت اشخاصی که مشمول مفاد این دستورالعمل نبوده لکن از جهت اضطرار یا دفع ضرر محتمل، مستلزم اتخاذ تصمیم می‌باشد با ذکر دلایل توجیهی به دفتر اینجانب ارسال تا اقدام مقتضی به عمل آید.

4- دادستانی انتظامی مالیاتی به شکایات و درخواست‌های اشخاصی که در اجرای ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم ممنوع‌الخروج شده‌اند به فوریت رسیدگی و با رعایت دستورالعمل فوق‌الاشاره و این دستورالعمل نسبت به ابقای ممنوعیت خروج از کشور یا پیشنهاد رفع ممنوعیت اقدام و نتیجه را به اطلاع شاکی خواهد رساند.

عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

1989

203/8422
24 شهريور 1382
بخش‌نامه
نحوه اعمال تعدیل در برگ تشخیص مالیات توسط ممیزین کل مالیاتی و رعایت مواردی جهت احقاق حقوق مؤدیان
238

به قرار مسموع بعضی از ممیزین کل محترم مالیاتی در هنگام تعدیل درآمد مشمول مالیات از مؤدیان محترم در ظهر برگ تشخیص امضاء گرفته سپس مبادرت به درج رقم درآمد مشمول مالیات می‌نمایند. لذا در راستای طرح تکریم ارباب رجوع و به منظور آگاهی مؤدیان مالیاتی و ممانعت از سوء تفاهمات احتمالی در ارتباط با توافقات به عمل آمده در اجرای مقررّات موضوع ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم ممیزین کل مالیاتی در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را مؤثر در تعدیل درآمد مشمول مالیات تشخیص دهند مؤظف به رعایت نکات ذیل می‌باشند:

1- از اخذ امضاء مؤدی قبل از درج کامل ظهر برگ تشخیص مالیات اکیداً خودداری نمایند.

2- در صورت احراز بی‌سوادی مؤدی می‌بایستی پس از معرفی شخص امین (که از کارمندان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور نباشد) توسط مؤدی و به همراه وی مقررّات موضوع ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم به مورد اجرا گذارده شود.

3- پس از تعدیل درآمد مشمول مالیات می‌باید میزان مالیات متعلقه نیز به مؤدی تفهیم و در صورت موافقت وی مراتب در ظهر برگ تشخیص مالیات منعکس گردد.

4- مؤدی می‌بایستی پس از تحریر جمله «موافقت خود را با تعدیل درآمد مشمول مالیات از ماخد مبلغ ... ریال اعلام می‌دارم» مبادرت به امضای ظهر برگ تشخیص بنماید.

علیرضا فلاح‌میرزایی ـ دادستان انتظامی مالیاتی

1988

منسوخ
211/2620/4092
24 شهريور 1382
بخش‌نامه
دریافت مالیات سود دولت از بانک‌ها

1987

211/2989/33207
23 شهريور 1382
بخش‌نامه
مفاد ماده 242 قانون هم ناظر به استرداد مالیات به علت اشتباه محاسبه و هم شامل مالیات‌هایی که طبق مقررات قانونی قابل استرداد هستند
132،104، 141، 142، 242

نظر به این‌که در مواردی ادارات امور مالیاتی در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مؤدیان، بدون اعمال معافیت مالیاتی از جمله مواد 132، 133 و 141 و 143 و غیره مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحیه بعدی آن به صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیات نموده و مؤدیان مالیاتی به لحاظ عدم اطلاع از قانون و مقررّات مالیاتی حسب مورد با قبول برگ تشخیص یا توافق با ممیزکل مالیاتی در مورد میزان درآمد مشمول مالیات، مالیات متعلقه را پرداخت نموده و همچنین مواردی که مؤدی استحقاق قانونی برخورداری از معافیت مالیاتی را داشته اما پرداخت‌کننده وجه به موجب قانون، مالیات‌های تکلیفی مقرر در ماده 104 را از وجوه پرداختی به وی کسر و به حساب‌های مالیاتی واریز نموده است ابهاماتی برای مأموران مالیاتی درخصوص اصلاح برگ مالیات قطعی و استرداد وجوه پرداختی حسب مورد وجود دارد و لذا از آنجایی که مفاد ماده 242 قانون مزبور فقط ناظر به استرداد مالیات‌هایی که به علت اشتباه محاسبه اضافه دریافت شده است نبوده بلکه شامل مالیات‌هایی که طبق مقررّات قانونی قابل استرداد هستند نیز خواهد بود، چنانچه مؤدی پس از قطعیت مالیات و آگاهی از عدم برخورداری معافیت‌های مالیاتی که توسط حوزه مالیاتی اعمال نگردیده درخواست استرداد و یا اصلاح برگ قطعی را با توجه به داشتن استحقاق معافیت بنماید. به منظور اجرای مقررّات و پرهیز از اتخاذ رویه‌های متفاوت مقرر می‌دارد:

چنانچه مؤدی مالیاتی با توجه به مراتب فوق (قبول برگ تشخیص و یا توافق با ممیزکل مالیاتی) و در صورت دارا بودن سایر شرایط، استحقاق معافیت مالیاتی را داشته و مالیات دوره عملکرد مورد نظر قطعیت یافته اما برگ قطعی آن صادر و یا ابلاغ نشده و همچنین در صورتی که برگ مالیات قطعی نیز صادر و ابلاغ گردیده باشد ممیزین مکلف‌اند طی گزارش عنوان سرممیزی مربوطه و پس از ملاحظه و تأیید ممیزکل مالیاتی ذی‌ربط درآمدهای معاف از پرداخت مالیات را از درآمد‌های قطعی شده سابق کسر و برگ قطعی اصلاحی با لحاظ نمودن معافیت‌های یاد شده صادر و ابلاغ نمایند و اگر به جهت برخورداری از معافیت به طور کلی مالیاتی تعلق نگیرد موضوع را طی نامه‌ای به اطلاع مؤدی برسانند ضمناً در صورتی که مالیاتی مازاد بر حد مقرر پرداخت شده باشد پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم اضافه پرداختی حسب مقررّات ماده 242 قانون مذکور مسترد گردد.

عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

1986

منسوخ
230/3658/33094
22 شهريور 1382
بخش‌نامه
محول نمودن رسیدگی مالیات شغلی ورزشکاران به استان تهران
219

< >

پيغام شما

نام
پيغام

خلاصه خدمات

وب سايت بانک مالياتی ايران خدمات گوناگونی در زمينه قوانين و مقررات مالياتی ارائه می دهد و "خودمشاوره⁠ای" را با استفاده از امکانات زیر فراهم آورده است:

تماس با ما

09122586954
تهران، البرز، قزوين، اصفهان، همدان، مركزي، كرمانشاه

09143112737
آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، مازندران، كردستان

ايميل: