توجه متن فرامین، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها، آییننامهها، تصویبنامهها، آرای شورای عالی مالیاتی، آرای دیوان عدالت اداری، و مقررات قانون موسوم به تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، خلاء موضوعات مدون و در دسترس و مجموعهای كامل و بی نیاز از جستجوهای گاه نافرجام را پر كرده است. نیز در كنار آنها، گزیده سایر قوانین كه حاوی مطلب مالیاتی هستند، علاوه بر سهولت دسترسی، نگرش یكپارچه و كلی قانونگذار به امر مالیات را به خوبی نمایان میسازد. بیشتر بخوانید >>
1927
201/3449
25 تير 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
احتساب 10% مالیات موضوع بند د ماده 105 به حساب شرکت سرمایهگذار
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 636-24/7/1381
مربوط به مالیات: اشخاص حقوقی
سال عملکرد: منتهی به 31/6/78
اداره امور مالیاتی شهرستان شیراز
خلاصه واخواهی: این شرکت به عنوان سرمایهگذار در شرکت صنایع «...» اعتراض خود را نسبت به مطالبه مالیات 10% موضوع بند (د) ماده 105 به حوزه مالیاتی و هیأتهای حل اختلاف اعلام و با توجه به بخشنامههای شماره 42520/7994-4/30 مورخ 4/9/77 و شماره 55364 مورخ 21/11/77 که طی شکایتی توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح دادنامه شماره 35 مورخ 1/2/81 باطل نموده است و طی لایحه به اطلاع هیأت تجدیدنظر رسانیده و درخواست رفع تعرض نسبت به مطالبه مالیات 10% را نموده، هیأت مذکور بدون توجه به آن به استناد بخشنامه 854/10448-4/30 مورخ 17/1/81 رییس محترم سازمان امور مالیاتی کشور درخواست شرکت را قابل قبول ندانسته و با توجه به تاریخ صدور بخشنامه وزارتی ودادنامه دیوان که نسبت به آن تقدم دارد و لازمالاجرا بودن آن ننموده، خواهشمند است به علت نقص رسیدگی و عدم رعایت قوانین و مقررّات رأی صادره را نقض و دستور رسیدگی مجدد صادر فرمایید.
رأی: شعبه هشتم شورای عالی مالیاتی ضمن ملاحظه شکوائیه واصله و پس از مطالعه و بررسی پرونده مالیاتی مربوطه به شرح زیر انشاء رأی مینماید:
هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر اعتراض مؤدی به شرح لایحه مورخ 24/7/81 (برگ 131 پرونده) را مورد توجه و رسیدگی قرار داده و ضمن قبول هزینههای برگشتی موضوع بند 1 لایحه مذکور و تعدیل درآمد مشمول مالیات از آن بابت، ادعای مؤدی درخصوص احتساب 10% مالیات موضوع بند (د) ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 66 به حساب مالیاتی شرکت سرمایهگذار را با استناد به مقررّات مالیاتی جاری مربوطه از جمله مفاد بخشنامه شماره 854/10448-4/30 مورخ 17/1/81 سازمان امور مالیاتی کشور با ادای توضیحات لازم و اظهارنظر صریح غیرقابل قبول اعلام و مبادرت به صدور رأی نموده است.
لذا از حیث شکوائیه واصله و روند رسیدگی ایراد قانونی و شکلی به رأی مورد واخواهی وارد نبوده و این شعبه رد شکایت مؤدی را اعلام مینماید.
روحالله باباسنگانی- عباس رضائیان- علی عزیزی
1926
210/2614
24 تير 1382
بخشنامه
اصلاح آییننامه اجرایی نصاب هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مدیران، بازرسان و کارکنان به خارج از کشور جزء (ب) بند 2 ماده 148 قانون
148
تصویر نامه شماره 20609/ت 28881همورخ 18/04/82 هیأت محترم وزیران درخصوص اصلاح آییننامه اجرایی نصاب هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مدیران، بازرسان و کارکنان به خارج از ایران موضوع جزء (ب) بند 2 ماده 148 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 جهت اطلاع و اقدام لازم به پیوست ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی ـ معاون فنی و حقوقی
20609/ت 28881 ه تاریخ 18/04/1382
هیأت وزیران در جلسه مورخ 15/04/1382 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء (ب) بند 2 ماده 148 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم- مصوب 1380- تصویب نمود:
آییننامه اجرایی نصاب هزینه سفر و فوقالعاده مسافرت مدیران، بازرسان و کارکنان به خارج از ایران، موضوع جزء (ب) بند 2 ماده 148 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم، موضوع تصویبنامههای شماره 10130/ت 122 مورخ 25/02/ 1368 و شماره 27536/ت 18895هـ مورخ 03/05/1377 به شرح زیر اصلاح میگردد:
رقم مذکور در جزء (الف) و (ب) بند 1، بند 2 و تبصره 1 ماده 2 از مبلغ سیصدو پنجاه هزار ریال به مبلغ یک میلیون (1.000.000) ریال تغییرمییابد.
محمدرضا عارف ـ معاون اول رییسجمهور
1925
2517/230
24 تير 1382
بخشنامه
در خصوص تعیین درآمد صنف فروشندگان محصولات گوشتی
به پیوست تصویر نامه شماره 599 مورخ 18/04/1382 اتحادیه محترم صنف فروشندگان محصولات گوشتی تهران ارسال میگردد.
مقتضی است ترتیبی اتخاذ نمایید تا در رسیدگی عملکرد سال 1381 فروشندگان محصولات گوشتی و تعیین درآمد مشمول مالیات واقعی آنان، موارد مطرح شده توسط اتحادیه مذکور مورد توجه قرار گیرد.
محمد پاریزی ـ معاون عملیاتی
شماره: 599 تاریخ: 18/04/82
جناب آقای پاریزی معاونت محترم عملیاتی سازمان مالیاتی کشور
با سلام و احترام و آرزوی توفیق برای کلیه خدمتگزاران به مملکت
پیرو نامههای شماره 1935 مورخ 14/11/81 و 434 مورخ 18/03/82 و با عنایت به مذاکرۀ حضوری مورخ 16/04/82 در ارتباط با وضعیت افراد صنفی تحت پوشش این اتحادیه در سال 80 و 81 به علت وجود جنون گاوی و تب برفکی و در رأس آنها مسئله گوشتهای آلوده و در نهایت عوارض آن در درجه اول بر بدنه و پیکره این صنعت و بعد از آن وضعیت نابسامان افراد توزیعکنندگان آن. حال که مسؤولین محترم وزارت امور اقتصادی و دارایی بنابراین دارند که در جهت رشد فرهنگی مالیاتی اقدام کنند و در اولین اقدام در سال 81 سال خدمت رسانی به مردم میباشد موضوع خوداظهاری که همانا اقدام توأم با اعتماد به طرف مقابل یعنی مؤدی میباشد انتظار دارد پس از بررسی لازم در مورد عرایض مطرح شده دستور صریح و شفاف در مورد تعدیل مالیات مشاغل افراد تحت پوشش این اتحادیه را جهت اداره کلهای تابعه آن وزارتخانه اعلام و رونوشت آن را جهت اطلاع و بهرهگیری باین اتحادیه ارسال دارند.
در خاتمه براین باور هستم که حسن توجه و رسیدگی مسؤولین به مشکلات آحاد مردم میتواند همواره در جهت سازندگی یک کشور آباد مفید و مؤثر واقع گردد.
خداوند به همه خادمین خیر دنیا و آخرت عنایت بفرماید.
حمید سمنانی رییس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی «همبرگر، سوسیس، کالباس»
1924
منسوخ
2486/733/236
22 تير 1382
بخشنامه
ارسال گزارشهای تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم به دفتر نظارت بر امور حل اختلاف مالیاتی و اجراییات
1923
منسوخ
230/2312/19636
18 تير 1382
بخشنامه
تعیین مالیات مشاغل و صاحبان وسایط نقلیه عمومی با نظر تحادیه صنف
95، 100
1922
211/1849/2455
18 تير 1382
بخشنامه
الزام رعایت بند 11 تبصره ماده 46 در خصوص مجوز تاسیس
46
(این موضوع طی نامه شماره:12432 تاریخ:11/04/1382 مدیرکل دفتر وزارتی نیز ابلاغ شده است)
تصویر نامه شماره 13306 مورخ 18/3/1382 قائممقام محترم معاونت حقوقی و امور مجلس رییسجمهور مبنی بر الزامی بودن رعایت بند 11 تبصره ذیل ماده 46 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1380 درخصوص مجوزهای تأسیس که مطابق بند (23) ماده (1) قانون تشکیل وزارت صنایع و معادن توسط وزارت مذکور صادر میشود، جهت اطلاع و اقدام ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی- معاون فنی و حقوقی
شماره: 13306 تاریخ: 18/03/1382
حوزه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنایع و معادن
عطف به نامه شماره 2/11/1381 درخصوص شمول حق تمبر بند (11) تبصره ذیل ماده 46 قانون مالیاتهای مستقیم به اعلامیه تأسیس اعلام میدارد:
نظر به اینکه «اعلامیه تاسیس» که در جزء(الف) بند (17) تصویبنامه شماره 49454/ت 23269 مورخ 6/11/1379 جایگزین «مجوز تاسیس» گردیده بود براساس ایراد قانونی ریاست محترم مجلس (تصویر پیوست است) و طی جزء (1) بند (الف) تصویبنامه شماره 49786/ت 27759هـ مورخ 4/10/1381 حذف گردیده است، در نتیجه هم اکنون به موجب ایراد ریاست مجلس و مصوبه اصلاحی مزبور باید جواز تأسیس صادر شود. لذا رعایت بند (11) تبصره ذیل ماده (46) قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم (ماده 14 اصلاحی) مصوب سال 1380 درخصوص مجوزهای تأسیس که مطابق بند (23) ماده (4) قانون تشکیل وزارت صنایع و معادن توسط وزارت صنایع و معادن صادر میشود، الزامی است.
سعید تقدیسیان- قائممقام معاونت حقوقی و امور مجلس رییسجمهور
1921
201/3161
17 تير 1382
شعبه شورای عالی مالیاتی
حکم بند ع تبصره 2 قانون بودجه سال 1379 و حکم ماده 58 قانون برنامه سوم توسعه
شماره و تاریخ رأی مورد واخواهی: 684-29/7/1381
مربوط به مالیات: بر درآمد اشخاص حقوقی
سال عملکرد: 1379
اداره امور مالیاتی شهرستان اراک
خلاصه واخواهی: حوزه مالیاتی و هیأتهای حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر، اندوخته توسعه و تکمیل شرکت را به مبلغ 40 میلیارد ریال معاف از مالیات ندانسته و اقدام به اخذ مالیات آن نمودهاند موضوع اندوخته از طرف وزیر محترم صنایع طی نامهای عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی تأیید گردیده است در حال حاضر نیز بخش عمدهای از تأسیسات و تجهیزات آن درحال نصب میباشد طبق بند 4 تبصره 2 قانون بودجه سال 1379 کل کشور این شرکت مجاز به استفاده از معافیت مقرر در ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم میباشد. طبق نظریه حسابرس و بازرس قانونی شرکت 40 میلیارد ریال اندوخته از درآمد مشمول مالیات لحاظ گردیده بنابراین چون مدرک تعیین مالیات اظهارنظر حسابرس و بازرس میباشد لذا اقدام حوزه مالیاتی در مورد حذف 40 میلیارد ریال اندوخته فوق غیرقانونی میباشد. درخواست رسیدگی دارد.
شعبه پنجم شورای عالی مالیاتی با ملاحظه شکوائیه رسیده و پس از بررسی محتویات پرونده امر به شرح آتی اعلام رأی مینماید:
برابر محتویات پرونده امر، مؤدی در مرحلۀ رسیدگی هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر ضمن اعتراض به رأی هیأت بدوی با استناد به حکم بند ع تبصره 2 قانون بودجه سال 1379 مدعی استفاده از معافیت موضوع ماده 138 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 بوده است.
هیأت تجدیدنظر با استناد به نامه شماره 6290-5/30 مورخ 17/1/81 دفتر فنی مالیاتی، به این علت که طبق مفاد ماده 58 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کلیه معافیتهای مالیاتی این قبیل شرکتها لغو گردیده، اعتراض شرکت را در این خصوص وارد ندانسته است.
اینک با توجه به اینکه حکم بند (ع) تبصره 2 قانون بودجه سال 1379 و همچنین حکم ماده 58 قانون برنامه سوم توسعه ... هر دو از اول سال 1379 لازمالاجرا بوده است لذا صرف موخرالتصویب بودن، قانون برنامه سوم توسعه ... نمیتواند متضمن نسخ ضمنی حکم بند ع تبصره 2 قانون بودجه سال 1379 باشد. بنابراین به رأی مورد واخواهی از این حیث ایراد وارد است و شعبه رأی مذکور (مورد واخواهی) را نقض و پرونده را به هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 257 قانون مالیاتهای مستقیم احاله مینماید تا در صورتی که شرکت مؤدی حائز شرایط استفاده از تسهیلات ماده 138 قانون اخیر (مالیاتهای مستقیم) باشد، نسبت به صدور رأی قانونی اقدام نماید.
ضمناً در این باره، نظر هیأت موضوع ماده 257 را به دستورالعمل شماره 8530 مورخ 27/2/82 که اخیراً از سوی سازمان امور مالیاتی کشور صادر گردیده است جلب مینماید.
محمدعلی سعیدزاده- محمدعلی ترابزاده- غلامحسین مختاری
1920
منسوخ
211/131/2438
17 تير 1382
بخشنامه
آییننامه اجرایی شماره 35675/ت 24721 ه ماده 100 قانون برنامه سوم توسعه
1919
19103
16 تير 1382
بخشنامه
عدم معافیت نقل و انتقال سهام شرکتهایی که سهام آن در اجرای قانون خصوصیسازی مورد معامله قرار میگیرند
143
جناب آقای صوفی سیاوش رییس محترم دبیرخانه شورای بورس و هیأت پذیرش
پیرو نامه شماره 39921 مورخ 20/7/1381 درخصوص عدم معافیت نقل و انتقال سهام شرکتهایی که سهام آن در اجرای قانون خصوصی سازی مورد معامله قرار میگیرند به اطلاع میرساند: نظر به اینکه طبق مفاد ماده 26 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقل و انتقال سهام شرکتهای معرفی شده طی فهرست موضوع تصویبنامه شماره 58566/ت 26148 ه مورخ 22/12/1380 هیأت محترم وزیران و یا شرکتهایی که متعاقباً از سوی هیأت مزبور معرفی گردیدهاند از پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام معاف میباشد. لذا با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم از کسر نیم درصد مالیات نقل و انتقال سهام شرکتهای مزبور خودداری گردد.
طهماسب مظاهری
1918
201/2708/18197
11 تير 1382
بخشنامه
فوقالعاده اشتغال خارج از کشور
85، 86، 91
نظر به اینکه به موجب اصلاحات قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 عبارت «فوقالعاده اشتغال خارج کشور» از بند 6 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم حذف گردیده و در نتیجه وجوه پرداختی از این بابت از تاریخ 01/01/81 مشمول مالیات بردرآمد حقوق میباشد. و درخصوص نحوه محاسبه مالیات متعلقه به این وجوه ابهاماتی بروز کرده است علیهذا به لحاظ رفع ابهام نحوه محاسبه آن به شرح زیر اعلام میگردد:
مبلغ ریالی فوقالعاده اشتغال خارج از کشور تخصیصی یا پرداختی به کارکنان دولت (به موجب لیست حسابداری تنظیمی) طبق جدول پیوست به تصویبنامه شماره 29920/ت 461ه مورخ 09/10/71 هیأت وزیران، به جمع حقوق و مزایای سالیانه حقوقبگیر اضافه شده و مالیات آن پس از کسر معافیت آن پس از کسر معافیت آن پس از کسر معافیتهای مقرر به نرخ 10% محاسبه کسر و واریز گردد.
عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
1917
201/2102/17713
11 تير 1382
بخشنامه
کسر مالیات 5% تکلیفی مکسوره از کارخانههای آردسازی
104، 242
به قرار اطلاع واصله سازمان غله کشور بنا به حکم قانونی ماده 104 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 پنج درصد از وجوه پرداختی به کارخانههای آردسازی بابت دستمزد آسیابانی را به عنوان مالیات علیالحساب مؤدی کسر و به حساب مالیات مربوطه واریز مینمایند.
نظر به اینکه مؤدیان مالیاتی موصوف با استناد به ضریب مالیاتی مندرج در جدول ضرایب مالیاتی برای تعیین درآمد مشمول مالیات فعالیت مذکور، نسبت به زیادی مالیات مکسوره معترض بوده و بررسیهای به عمل آمده نیز حاکی از آن است که مالیات علیالحساب مورد بحث به مراتب بیشتر از مالیات متعلق به آن فعالیت در موارد تشخیص علیالرأس میباشد و استرداد مالیات اضافی مزبور پس از طی مراحل رسیدگی و قطعیت پرونده مالیاتی سال مربوطه نیز به دلیل ایجاد وقفه در باز پرداخت آن موجبات نارضایتی مؤدیان ذینفع را فراهم مینمایند، لذا ضمن تأکید بر اجرای مقررّات قانونی یاد شده توسط پرداختکنندگان وجوه مزبور، به لحاظ حل مشکل و رعایت حقوق مؤدیان محترم و اجرای عدالت مالیاتی مقرر میدارد:
مسؤولین مالیاتی ذیربط درخواست استرداد مالیات اضافی این مؤدیان را که بعد از پایان هر فصل از سال تسلیم مینمایند، با توجه به اسناد و مدارک مثبته برای احراز واریز وجوه به حسابهای سازمان امور مالیاتی کشور و مدارک مورد تأیید سازمان غله کشور مورد بررسی قرار داده و حداکثر ظرف مدت پانزده روز معادل 70% از مالیات علیالحساب پرداختی مورد بحث را در وجه مؤدی ذینفع مسترد یا طبق نظر آنها به حساب بدهی مالیاتی قطعی منظور نمایند.
بدیهی است پس از پایان عملکرد و قطعیت مالیات بر درآمد آنها، خسارت مربوط به اضافه پرداختیها موضوع تبصره ماده 242 قانون مذکور حسب مورد محاسبه و بایشان پرداخت خواهد گردید.
عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
1916
منسوخ
214/153/2269
11 تير 1382
بخشنامه
ایجاد مرکز منطقهای داوری در تهران با کمیته حقوقی مشورتی آسیایی - آفریقایی
168
1915
211/2268/2251
10 تير 1382
بخشنامه
سود و کارمزد پرداختی شرکتها بابت صدور و فروش اوراق مشارکت به اشخاص
145، 148
تصویر بخشنامه شماره 16745/1980-211 مورخ 07/04/1382 مقام عالی وزارت متبوع در ارتباط با سود و کارمزدی که شرکتها بابت صدور فیش اوراق مشارکت به اشخاص پرداخت مینمایند. «موضوع بند پنج الحاقی به ماده 145 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380» جزء هزینههای قابل قبول مالیاتی پذیرفته خواهد شد جهت اطلاع و بهرهبرداری لازم به پیوست ارسال میگردد.
محمدقاسم پناهی ـ معاون فنی و حقوقی
شماره: 16745/1980-211 تاریخ: 07/04/1382
سازمان امور مالیاتی کشور
بنا به اختیار حاصل از تبصره یک ماده 148 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 و با توجه به پیشنهاد شماره 7359/211 مورخ 31/03/1382 آن سازمان، نظر به اینکه به موجب بند پنج الحاقی به ماده 145 قانون مذکور سود و جوائز متعلق به اوراق مشارکت از پرداخت مالیات معاف گردیده است سود و کارمزدی که شرکتها بابت صدور و فروش اوراق مشارکت به اشخاص پرداخت مینمایند جزء هزینههای قابل قبول پذیرفته خواهند شد.
طهماسب مظاهری ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
1914
منسوخ
18298/ت 27840 هـ
9 تير 1382
تصویبنامه
در خصوص چگونگی اعمال معافیت استفاده کننده از اتومبیل با راننده و بدون راننده
83، 91
1913
مرتبط با ارزش افزوده
13418/ت 28648 هـ
9 تير 1382
تصویبنامه
آییننامه اجرایی تبصره 1 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه (تجمیع عوارض)
تجميع عوارض: 6,3,2
نقل از روزنامه رسمی شماره 17000-21/04/1382
هیأت وزیران در جلسه مورخ 01/04/1382 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره 1 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائهدهندگان خدمات و کالاهای وارداتی- مصوب 1381-، آییننامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:
آییننامه اجرایی تبصره 1 ماده 6 قانون قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائهدهندگان خدمات و کالاهای وارداتی
ماده 1- اصلاحات به کار رفته در این آییننامه تابع تعاریف مندرج در ماده 1 تصویبنامه شماره 67452/ت 28328 ه مورخ 28/12/1381 میباشد.
ماده 2- وجوه قید شده در بند (ج) ماده 6 قانون به نام دهیاریها توسط خزانه معین استانها و نهایتاً خزانهداری کل در حسابی که به نام وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) افتتاح میگردد، واریز میشود و براساس مفاد این آییننامه و میانگین درآمد کل شهرستان نسبت به جمعیت بین دهیاریهای شهرستان توسط سازمان شهرداری کشور توزیع و به مصرف میرسد.
ماده 3- عوارض موضوع بند (د) ماده 6 قانون، پس از رعایت تناسب قید شده بر مبنای سرانه جمعیتی و شاخصهای دیگر از قبیل درآمد سرانه، بهرهمندی از منابع درآمدی مناسب و زیرساختهای مناسب بین کلان شهرها و سایر شهرها و دهیاریها براساس جدولی که در ابتدای هرسال توسط سازمان شهرداریهای کشور تهیه میشود، توزیع میگردد.
ماده 4- وجوه واریز شده به حساب خزانه، بنا به درخواست وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) در پایان هر ماه به حساب ویژه سازمان شهرداریهای کشور واریز میشود.
ماده 5- چگونگی توذیع و مصرف مبالغ واریزی با توجه به سیاستهای پیشبینی شده و مصوب در فصل عمران شهری و روستایی قوانین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و برنامههای مصوب توسعه استان و با در نظر گرفتن سیاستهای کلی توسعه شهری و روستایی کشور در چارچوب رویکردهای زیر خواهد بود:
الف: توسعه شهری
1- توانمند سازی شهرهای کوچک، شهرهای جدیدالتاسیس و شهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر.
2- حمایت از شهرهای متوسط (شهرهای با جمعیت یکصد الی پانصد هزار نفر).
3- حمایت از برخی پروژههای مهم و اضطراری در شهرهای بزرگ که از جهات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی واجد اهمیت هستند. (شهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر).
ب: توسعه روستایی
1- توسعه پایدار روستایی و ایجاد تعادلهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی.
2- دستیابی به نظام مطلوب ارائه خدمات زیربنایی به روستاها.
تبصره- نحوه تعیین و تصویب طرحها و پروژههای عمرانی و زیربنایی مصوب شهرداریها و دهیاریها و هزینه وجوه مواد 2 و 3 این آییننامه مطابق مقررّات مندرج در آییننامههای مالی و معاملاتی شهرداریها و دهیاریها و سایر قوانین و مقررّات مربوط خواهد بود.
ماده 6- وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) مؤظف است متناسب با نیاز شهرداریها و دهیاریها نسبت به توزیع وجوه موضوع مواد 2 و 3 این آییننامه بین شهرداریها و دهیاریهای کشور در چارچوب سر فصلهای اعتباری زیر اقدام نماید:
الف: سرفصلهای اعتباری شهرداریها
1- کمک به بهبود سیستم حمل و نقل عمومی و عبور و مرور درون شهری.
2- کمک به اجرای طرحهای توسعه و عمران شهری از قبیل ساماندهی و احیای بافتهای فرسوده شهری، طرحهای توسعه گردشگری و ساماندهی حاشیهنشینی.
3- تجهیز شهرداریها به ماشینآلات عمرانی، خدماتی، رایانهای و غیره.
4- پرداخت وام برای اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی درآمدزا.
5- کمک به عمران شهرهای بندری و مرزی مبادی وصول عوارض گمرکی.
6- کمک به بودجه شهرداریهای کشور.
7- آموزش و اصلاح ساختار تشکیلاتی و توسعه منابع انسانی شهرداریها.
8- هزینه سازمان شهرداریهای کشور در قالب بودجه مصوب.
9- کمک به اجرای طرحهای خدمات شهری از قبیل طرح بازیافت و دفن بهداشتی زباله.
10- کمک به طرحهای پژوهشی و مطالعاتی.
ب: سر فصلهای اعتباری دهیاریها
کمک به اجرای طرحهای توسعه روستایی از قبیل طرحهای هادی روستایی و طرحهای مطالعات روستایی.
2- ارائه خدمات عمومی و زیربنایی به روستاها با هدف ایجاد زیر ساختهای اساسی نظیر بهبود عبور و مرور و توسعه شبکههای آب و برق.
ایجاد زمینههای لازم اقتصادی و اجتماعی توسعه پایدار روستایی.
کمک به بودجه دهیاریها.
تبصره 1- دستورالعملهای اجرایی در ارتباط با هر یک از سر فصلهای فوق، توسط سازمان شهرداریهای کشور تهیه و پس از تأیید وزارت کشور لازمالاجرا میشود.
تبصره 2- نظارت بر نحوه عملکرد هزینه اعتبارات واگذارشده بر عهده دفاتر استانی سازمان شهرداریهای کشور و تا قبل از تشکیل آن، بر عهده استانداریها میباشد.
ماده 7- شهرداریها و دهیاریها مکلفاند گزارش عملکرد هزینه اعتبارات خود را از طریق دفاتر استانی سازمان شهرداریهای کشور (در صورت عدم تشکیل از طریق استانداریها) در مقاطع سهماهه برای سازمان یاد شده ارسال نمایند.
ماده 8- مسؤولین حسن اجرای این آییننامه با وزارت کشور (سازمان شهرداریهای کشور) میباشد.
معاون اول رییسجمهور - محمدرضا عارف
1912
منسوخ
17338
8 تير 1382
بخشنامه
واریز مالیات بنیاد تا پایان عملکرد سال 1380 به حسابهای خاص
2، 164
1911
17225
8 تير 1382
بخشنامه
در خصوص تجمیع عوارض خودروها
سازمان امور اقتصادی و دارایی استان
اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم
نظر به اینکه در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی، پارهای ابهامات توسط سازمانهای امور اقتصادی و دارایی مطرح گردیده، علیهذا به منظور اتخاذ وحدت رویه صحیح مقررّات یادآور میگردد:
1- کلیه خودروهایی که با پلاک دولتی، شخصی و عمومی شمارهگذاری شدهاند در صورت تبدیل یا تعویض پلاک مشمول مقررّات موضوع بند (ز) ماده 4 قانون تجمیع عوارض نمیباشند.
تبصره: کلیه خودروهائی که قبل از اجرای قانون مذکور به عنوان کرایه و تاکسی شمارهگذاری شدهاند در زمان تبدیل پلاک تابع احکام قانونی زمان تولید خودرو خواهند بود.
2- خودروهای سفارتخانهها، کنسولگریها و نمایندگیهای سیاسی و فرهنگی خارجی و مأمورین آنها به شرط عمل متقابل و همچنین سازمانهای بینالمللی و کارشناسان خارجی مأمور از طرف آنها که از پلاکهای خاص استفاده مینمایند مشمول پرداخت مالیات و عوارض شمارهگذاری موضوع بند (ز) ماده (4) این قانون نخواهند بود و در صورت واگذاری اتومبیل به سایر اشخاص مشمول مالیات و عوارض مقرر در بند (ز) ماده (4) قانون یاد شده خواهند بود.
3- خودروهایی که به صورت موقت با مجوز ادارات راهنمایی و رانندگی شمارهگذاری میشوند مشمول مالیات و عوارض شمارهگذاری نخواهند بود و صرفاً در صورت تبدیل به شماره دائم مشمول مالیات و عوارض موضوع بند (ز) ماده (4) قانون مذکور خواهند بود.
4- به استناد ماده (1) و بند (ز) ماده (4) قانون فوقالاشاره، صرفاً انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین اعم از تولید داخل و یا وارداتی به استثنای خودروهای عمومی سواری درون شهری یا برون شهری که از ابتدای سال 1382 شمارهگذاری میشوند، صرفنظر از زمان تولید و فروش یا ترخیص از گمرک مشمول پرداخت مالیات و عوارض شمارهگذاری موضوع قانون مزبور میباشند و شمارهگذاری وانت تک کابین، کامیون، کامیونت، موتورسیکلت و ... مشمول مالیات و عوارض شمارهگذاری نخواهند بود.
5- کلیه خودروهای وارداتی یا ساخت داخل که قبل از سال 1382 حسب مورد از گمرک ترخیص یا به فروش رسیده باشند از حیث تعلق مالیات تابع احکام قانونی زمان ترخیص از گمرک یا فروش تولید داخل خواهند بود.
6- خودروهای اهدائی که قبل از سال 1382 از گمرک ترخیص گردیدهاند در صورت دارا بودن شرایط قانون مستثنی شدن ماشینآلات، خودروهای اهدائی و قطعات و لوازم مربوط به آنها از شمول تبصره (17) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو، ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها از پرداخت مالیات قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ... مصوب 2/10/71 مجلس شورای اسلامی معاف میباشند لیکن در صورتی که در سال 1382 شمارهگذاری شود مشمول مالیات و عوارض موضوع بند (ز) ماده (4) قانون صدرالاشاره خواهند بود.
7- به موجب مواد (1) و (10) قانون صدرالاشاره مالیاتهای موضوع قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات مصوب 16/7/1374 مجلس شورای اسلامی لغو و از ابتدای سال 1382 دریافت هر گونه مالیات و عوارض صرفاً به موجب قانون صدرالاشاره و قوانین مربوط صورت میپذیرد.
عیسی شهسوارخجسته
1910
منسوخ
235/540/1838/17204
8 تير 1382
بخشنامه
تفویض اختیار انتخاب قضات و نمایندگان هیأت و حقالزحمه ایشان
219، 244، 245
1909
منسوخ
230/1841/17153
8 تير 1382
بخشنامه
سوء استفاده از گواهیهای مواد 186 و 187 قانون
185، 186، 187
1908
211/1147/17152
8 تير 1382
بخشنامه
مهلت مرور زمان (پنج سال)
پیرو بخشنامه شماره 10875/7116-5/30 مورخ 04/03/81 و با توجه به اینکه به موجب مفاد ماده 273 الحاقی، تاریخ اجرای قانون اصلاح مواردی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/80 مجلس شورای اسلامی، از اول سال 1381 خواهد بود و صرفاً در مورد اشخاص حقوقی که شروع سال مالی آنها از اول فروردین سال 1380 به بعد باشد، از لحاظ ترتیب رسیدگی و نرخ مالیاتی، تاریخ اجرا از اول سال 1380 میباشد، بنابراین یادآور میشود مهلت مرور زمان پنج ساله مقرر در ماده 157 اصلاحی قانون مذکور نسبت به مالیات بر درآمد عملکرد سال 1381 و بعد آن و همچنین سایر مالیاتهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم که سبب تعلق آنها از اول عملکردسال 1381 به بعد باشد قابل اجرا خواهد بود.
عیسی شهسوارخجسته ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
مالیات
پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولتها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی ...
هر ایرانی در این مشارکت ملی سهمی دارد...
اخبار
- مالیات بر سوداگری، نقطه پایان گریزهای مالیاتی
- ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در طول سه سال گذشته!
- مالیات بر سوداگری گام بعدی در اصلاح نظام مالیاتی
- اپلیکیشن «مالیات من»
- جزییات مالیات بر خودروهای لوکس/ این خودروها مشمول مالیات میشوند
- زمان اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
- جزئیات مالیات مواد معدنی و پتروشیمی صادراتی
- حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول میکنیم فرار مالیاتی داریم
- ۶۵ درصد مشاغل پولساز مالیات نمیدهند
- جزئیات اجرایی مالیات بر خانههای خالی مشخص شد